Центральний апеляційний господарський суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.07.2025 року м. Дніпро Справа № 908/1408/24
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Чус О.В. (доповідач)
судді: Дармін М.О., Кощеєв І.М.
секретар судового засідання: Солодова І.М.
учасники справи не з`явились;
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Українсько-американського спільного підприємства Інтрейд на рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2024 (повне рішення складено 16.09.2024, суддя Давиденко І.В.) у справі № 908/1408/24
за позовом Запорізької міської ради, м. Запоріжжя
до відповідача: Українсько-американського спільного підприємства Інтрейд, м. Київ
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Головне управління ДПС у Запорізькій області, м. Запоріжжя,
про стягнення 622 656,16 грн.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог.
До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява (вих. № 1531/08-07/24 від 09.05.2024) Запорізької міської ради до Українсько-американського спільного підприємства Інтрейд про стягнення 622 656,16 грн. заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2023 по 29.02.2024.
Позов мотивовано невиконанням відповідачем зобов`язань за Договором оренди землі в частині сплати орендної плати за землю.
Короткий зміст оскаржуваного судового рішення у справі.
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 05.09.2024, в даній справі, позов задоволено повністю.
Стягнуто з Українсько-американського спільного підприємства Інтрейд (04112, м. Київ, вул. Дегтярівська, буд. 48, ідентифікаційний номер 14358372) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код 04053915, на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600) 622 656 (шістсот двадцять дві тисячі шістсот п`ятдесят шість) грн 16 коп. заборгованості за Договором оренди землі.
Стягнуто з Українсько-американського спільного підприємства Інтрейд (04112, м. Київ, вул. Дегтярівська, буд. 48, ідентифікаційний номер 14358372) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код 04053915, на розрахунковий рахунок UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м. Київ, ЄДРПОУ 02140892) 7 471 (сім тисяч чотириста сімдесят одну) грн 87 коп. витрат зі сплати судового збору.
Повернуто Запорізькій міській раді (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код 04053915) з Державного бюджету України суму сплаченого судового збору в розмірі 897 (вісімсот дев`яносто сім) грн 55 коп.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги.
Не погодившись із зазначеним рішенням, через систему Електронний суд, Українсько-американське спільне підприємство Інтрейд звернулось до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить: судове рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2024 по справі № 908/1408/24 скасувати повністю та постановити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. При цьому, якщо суд апеляційної інстанції виявить підстави для закінчення розгляду без прийняття судового рішення, то скаржник не заперечує проти закриття провадження у справі в порядку статті 278 ГПК України. Судові витрати покласти на Позивача.
Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.
22.07.2015 між Запорізькою міською радою (Орендодавець) та Українсько-американським спільним підприємством «Інтрейд» (Орендар) укладено Договір оренди землі № 201501000100245 (Договір). Згідно п. 1 Договору, Орендодавець відповідно до рішення сорок восьмої сесії шостого скликання Запорізької міської ради №55/341 від 27.06.2014 надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для розташування торговельного центру «Інтрейд», яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, пр. Леніна, 53 (перейменовано в проспект Соборний). Таким чином, земельна ділянка для розташування торговельного центру «Інтрейд», яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, пр. Леніна, 53 (перейменовано в проспект Соборний) за Переліком № 309 відноситься до всієї території Запорізького району (з адміністративним центром у місті Запоріжжя), код UA23060000000070350, яка визначена Мінреінтеграції як територія активних бойових дій з 12.03.2022 (дата початку) по 31.12.2022 (дата припинення).
Законом № 3050 було внесено зміни, в тому числі, до Податкового кодексу України, в частині звільнення від плати за землю (земельного податку та орендної плати), а саме у порядок та спосіб встановлені законодавцем Законом № 3050 в новій редакції пункту 69.14 Податкового кодексу (ПК) України: 69.14. За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Скаржник зазначає, що має місце недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими та загальновідомими, а саме стосовно того, що на території Запорізького району (з адміністративним центром у місті Запоріжжя) починаючи з 24.02.2022 року не велися активні бойові дії.
Суд першої інстанції дійшов хибного висновку, що Відповідач не має право на податкову пільгу за період березень-грудень 2022 року, встановлену відповідно до підпункту 69.14 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, тобто на виконання грошового зобов`язання зі сплати орендної плати за 2022 рік у сумі 792 775,91 грн. фактичними платежами із застосуванням податкової пільги, а саме:
- 132 129,32 грн. за січень - лютий 2022 (2 міс. * 66 064,66 грн./міс), фактично сплачені Відповідачем впродовж 2022 року декількома платежами (із загальної суми 679 421,40 грн. сплаченої впродовж 2022 року згідно довідки ГУ ДПС у Запорізькій області № 20833/6/08-01-04-07 від 22.05.2024);
- 660 646,60 грн. за березень грудень 2022 (10 міс * 66 064,66 грн./міс) застосована Відповідачем 22.06.2023 податкова пільга (п. 69.14 ПКУ) за 10 повних календарних місяців, що підтверджується уточнюючою Податковою декларацією з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) від 22.06.2023 та Квитанцією № 2 від 22.06.2023 про прийняття даної декларації контролюючим органом.
Невизнання судом права Відповідача на застосування податкової пільги у 2022 році, тобто звільнення Відповідача на рівні Закону № 3050 від плати за землю (орендної плати за період березень грудень 2022 року) є порушенням судом першої інстанції принципу верховенства права.
Відповідно до довідки ГУ ДПС у Запорізькій області № 20833/6/08- 01-04-07 від 22.05.2024 згідно ІКП станом на 01.05.2024 у Відповідача відсутня заборгованість по орендній платі з юридичних осіб за земельні ділянки (в т.ч. кадастровий номер 2310100000:01:012:0178).
Апелянт зазначає про порушення судом першої інстанції правил юрисдикції та вважає, що спір має розглядатися в порядку адміністративного судочинства, з огляду на те, що між сторонами існує спір щодо умов внесення орендної плати, оскільки Відповідач вважає, що має право на податкову пільгу за період березень-грудень 2022 року, встановлену відповідно до підпункту 69.14 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, в той час як Позивач таке право Відповідача не визнає, а правомірність застосування податкової пільги Відповідачем заперечує.
Узагальнений виклад позицій інших учасників справи.
Від Запорізької міської ради до ЦАГС надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить: залишити апеляційну скаргу Українсько-американського спільного підприємства «Інтрейд» на рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2024 у справі № 908/1408/24 без задоволення; рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2024 у справі № 908/1408/24 залишити без змін.
Відзив обґрунтований наступним.
Орендована Відповідачем земельна ділянка, що прямо не заперечується Відповідачем, та Позивачем, розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької міської територіальної громади. Загальновідомим є той факт, що на території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022 не велися і не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою Російською Федерацією.
Первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Наказом від 25.04.2022 №75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року №457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України", Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року, що додається (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 р. за №453/37789), не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31 травня 2022 року №104, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 травня 2022 р. за №554/37890, станом на 27 травня 2022 року.
Таким чином, відповідно до чинної редакції Переліку територій, станом на момент набрання чинності Законом №3050, територія Запорізького району Запорізької області, до складу якої входить територія Запорізької міської територіальної громади, не знаходилась в зоні активних бойових дій або в зоні тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України. За таких обставин у Відповідача-Апелянта відсутні правові підстави для звільнення від оплати орендної плати за укладеним Договором за вказаний період.
Крім цього, зміни до Договору оренди земельної ділянки №201501000100245 від 22.07.2015 щодо звільнення Відповідача-Апелянта, як орендаря від сплати орендних платежів у 2022-2023 роках сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося.
З моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (правовий висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №1917/1188/2012 (№826/1291/17)).
Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, про невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договорами оренди землі, в тому числі ті, де предметом дослідження є наявність заборгованості з орендної плати або предметом є стягнення заборгованості з орендної плати, розглядаються саме господарськими судами в рамках договірних відносин, а не адміністративними судами в рамках контролюючих відносин, з урахуванням положень земельного законодавства, Цивільного кодексу України, Податкового кодексу України.
Таким чином, оскільки Відповідач-Апелянт не є власником земельної ділянки, а податковий орган не є стороною договору оренди за яким стягується заборгованість, між сторонами існують господарські відносини, то повноваженнями стягувати орендну плату за договором оренди земельної ділянки, укладеним між Відповідачем-Апелянтом та Позивачем у даному спорі, наділена саме Запорізька міська рада як Орендодавець та власник земельної ділянки, що є предметом оренди. На підставі вищевикладеного Позивач вважає, що судом першої інстанції не порушено правила юрисдикції господарських судів.
Від Головного управління ДПС у Запорізькій області до ЦАГС надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено наступне.
АМЕРИКАНСЬКЕ СПIЛЬНЕ ПIДПРИЄМСТВО «IНТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 14358372) відповідно до наданих податкових декларацій з плати за землю ( орендна плата) підприємство нараховує та сплачує: орендну плату за землю з юридичних осіб за земельні ділянки:
- за кадастровим номером 2310100000:01:012:0178 загальною площею 0,5485 га, розташовану за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний, 53 відповідно до договору оренди, укладеного з Запорізькою міською радою 22.07.2015 за №201501000100245;
- за кадастровим номером 2310100000:01:012:0063 загальною площею 0,0439 га, розташовану за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний, 53 відповідно до договору оренди, укладеного з Запорізькою міською радою 22.07.2015 за № 201501000100246.
Згідно IКП станом на 14.06.2024 заборгованість по сплаті орендної плати за вищезазначені земельні ділянки відсутня.
Рух справи в суді апеляційної інстанції.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07.10.2024 у даній справі визначена колегія суддів у складі: головуючий, доповідач суддя Чус О.В., судді: Дармін М.О., Кощеєв І.М.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 14.10.2024 відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, до надходження до Центрального апеляційного господарського суду матеріалів справи № 908/1408/24. Доручено Господарському суду Запорізької області надіслати до Центрального апеляційного господарського суду матеріали справи № 908/1408/24.
21.10.2024 матеріали справи надійшли до ЦАГС.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 24.10.2024 апеляційну скаргу Українсько-американського спільного підприємства Інтрейд на рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2024 у справі № 908/1408/24 - залишено без руху. Рекомендовано скаржнику усунути недоліки апеляційної скарги, а саме: подати до апеляційного суду належні докази сплати судового збору (доплату); докази направлення копії апеляційної скарги і доданих до неї документів третій особі/Головному управлінню ДПС у Запорізькій області - надавши строк 10 днів з дня отримання копії цієї ухвали для усунення недоліків.
29.10.2024 від представника скаржника до Центрального апеляційного господарського суду надійшла заява про усунення недоліків, якою долучено до матеріалів скарги докази сплати судового збору у розмірі 2241,55 грн (доплата), відповідно до платіжної інструкції від 28.10.2024 та докази направлення копії апеляційної скарги третій особі, про що свідчить квитанція від 29.10.2024 про доставку документів до електронного кабінету ГУ ДПС у Запорізькій області.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 31.10.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Українсько-американського спільного підприємства Інтрейд на рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2024 у справі № 908/1408/24. Розгляд апеляційної скарги призначено у судовому засіданні на 02.04.2025 о 10 год. 20 хв.
20.03.2025 від апелянта до ЦАГС надійшли додаткові пояснення щодо окремого питання, якими просить: долучити до матеріалів справи дані додаткові письмові пояснення СП "ІНТРЕЙД" щодо окремого питання звільнення орендарів від сплати орендної плати за 10 міс 2022 року за земельні ділянки, орендовані в межах території Запорізького району (в т.ч. в межах міста Запоріжжя) на підставі Закону № 3050-IX від 11 квітня 2023 року; врахувати при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин висновки щодо застосування норм права, які викладені в постановах Верховного Суду від 29.10.2024 у справі № 620/5747/23, від 22.11.2024 у справі № 280/325/24, від 25.02.2025 у справі № 908/929/24 тощо.
СП "ІНТРЕЙД" зазначає, у зв`язку із застосування апелянтом у 2023 році податкової пільги шляхом подання до контролюючого органу уточнюючої Податкової декларації від 22.06.2023 з плати за землю за 2022 рік (в т.ч. орендна плата за спірну земельну ділянку 2310100000:01:012:0178 за адресою м. Запоріжжя, пр. Соборний, 53 за 10 місяців 2022 року (березень-грудень 2022), а це 10 міс * 66 064,66 грн./міс = 660 646,60 грн.) що підтверджується Квитанцією № 2 від 22.06.2023 про прийняття даної декларації контролюючим органом, фактично сплачені СП «ІНТРЕЙД» у 2022 році грошові кошти за оренду спірної земельної ділянки у розмірі суми 660 646,60 грн. є передоплатою орендних платежів в рахунок майбутніх періодів 01.01.2023 по 29.02.2024, тому що СП «ІНТРЕЙД» на рівні Закону № 3050-IX від 11 квітня 2023 року звільнено від сплати орендної плати за 10 міс 2022 року, відтак, заявлена Запорізькою міською радою до стягнення сума заборгованості 622 656,16 грн. розрахована орендодавцем помилково і має бути зменшена на 660 646,60 грн., тобто, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
02.04.2025 судове засідання не відбулось у зв`язку з перебуванням у відпустці судді Дарміна М.О.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 17.04.2025 розгляд апеляційної скарги Українсько-американського спільного підприємства Інтрейд на рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2024 у справі № 908/1408/24 призначено у судовому засіданні на 23.07.2025 о 12:00 год.
У судове засідання 23.07.2025 представники учасників справи не з`явилися. Представники позивача та відповідача не вийшли на зв`язок для участі в судовому засіданні в режимі відеоконференції, про що складено Акти щодо відсутності можливості проведення судового засідання в режимі відеоконференції від 23.07.2025. Про дату, час та місце судового розгляду учасники справи повідомлені належним чином, що підтверджується довідками про доставку електронного листа до їх електронних кабінетів (т. 2, а.с. 108, 108 на звороті, 109).
Частиною 12 ст. 270 ГПК України передбачено, що неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
У судовому засіданні 23.07.2025 колегією суддів підписано вступну та резолютивну частини постанови.
Встановлені судом обставини справи.
22.07.2015 між Запорізькою міською радою (Орендодавець) та Українсько-американським спільним підприємством Інтрейд (Орендар) укладено Договір оренди землі № 201501000100245 (Договір).
Відповідно до п. 1 Договору, Орендодавець відповідно до рішення сорок восьмої сесії шостого скликання Запорізької міської ради №55/341 від 27.06.2014 надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для розташування торговельного центру Інтрейд, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, пр. Леніна, 53 (перейменовано в проспект Соборний).
Пунктом 3 Договору, в оренду передається земельна ділянка площею 0,5485 га, кадастровий номер земельної ділянки 2310100000:01:012:0178.
На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна: торговельний центр та склад, які є власністю орендаря, та інші об`єкти, що не відносяться до нерухомого майна: відсутні. Земельна ділянка передається в оренду разом з торговельним центром та складом орендаря (п.п. 4, 5 Договору).
Орендодавець передав Орендарю земельну ділянку 0,5485 га, кадастровий номер земельної ділянки 2310100000:01:012:0178, що підтверджується підписаним сторонами актом приймання-передачі земельної ділянки за Договором.
Як вбачається з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, щодо вказаної земельної ділянки, Договір оренди землі зареєстровано 27.08.2015 за № 201501000100245.
Згідно з п. 11 Договору сторонами погоджено, що Договір укладено до 27.06.2024.
Відповідно до п. 12 Договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 283 478,51 грн., що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік у цінах 2015 року.
Додатковою угодою № 201601000400408 від 24.10.2016 сторонами змінено п. 6 Договору, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 22 663 690,90 грн. в цінах 2016 року, та змінено п. 12 Договору, відповідно до якого орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 679 910,73 грн., що складає 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2016 року.
За умовами п. 13 Договору, обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору чи продовження його дії.
Згідно з п. 34.6 Договору, Орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати, відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.
28.11.2018 Запорізька міська рада прийняла рішення №26 Про встановлення розміру орендної плати за землю. Зазначеним рішення Запорізькою міською радою було встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки). Відповідно до додатку до вказаного рішення річний розмір орендної плати за землі житлової та громадської забудови; для будівництва та обслуговування будівель торгівлі становить 3 відсотки від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно з листом Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради вих. №06.1-14/494 від 25.03.2024 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів LOGIKA, через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, відповідачем до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб протягом 2021 сплачено 741 580,89 грн, протягом 2022 сплачено 809 161,92 грн, протягом 2023 сплачено 381 075,41 грн, з 01.01.2024 по 29.02.2024 сплачено 27 779,29 грн.
Позивач посилався на те, що сума заборгованості відповідача за оренду землі за період з 01.01.2023 по 29.02.2024 складає 622 656,16 грн.
У зв`язку з наявністю у відповідача заборгованості з орендної плати позивач надіслав відповідачу 05.04.2024 претензію вих. №01/02-11/0947 від 03.04.2024 про сплату заборгованості з орендної плати за землю в розмірі 622 656,16 грн.
23.04.2024 позивачем отримана відповідь на претензію, відповідно до якої відповідач зазначив, що у останнього наявна переплата, заборгованість відсутня, в зв`язку з чим претензія є безпідставною та не підлягає задоволенню.
Невиконання відповідачем зобов`язання щодо сплати орендної плати за землю стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.
Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду першої інстанції.
Відповідно до ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч. 1). Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї (ч. 2). Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього (ч. 3). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 4).
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши доводи, наведені в апеляційній скарзі, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Об`єктом апеляційного оскарження є рішення суду першої інстанції, яким задоволено позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості за договором оренди землі в сумі 622 656,16 грн. за період з 01.01.2023 по 29.02.2024.
Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.
Статтями 206 Земельного кодексу України та ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.
За приписами п. 2 ч. 1 ст. 270 Податкового кодексу України (розділ Податок на майно) об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.
Відповідно до вимог ст. 124 Земельного кодексу України передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди.
Статтею 1 Закону України Про оренду землі встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі ст. 13 цього Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
У ст. 21 Закону України Про оренду землі визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до ст. 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Частина 1 ст. 759 Цивільного кодексу України передбачає, що за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
За умовами ч. 1, 5 ст. 762 Цивільного кодексу України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором.
Підпунктом 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України передбачено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
За приписами пп. 265.1.3 п. 265.1 ст. 265 Податкового кодексу України податок на майно складається з плати за землю.
Згідно зі ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Місцевий господарський суд, здійснивши перевірку розрахунку заборгованості, здійсненого позивачем, зазначив про таке.
Згідно з п.п. 6, 12 Договору в редакції Додаткової угоди № 201601000400408 від 24.10.2016, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 22 663 690,90 грн, орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 679 910,73 грн, що складає 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2016 року.
Пунктом 34.6 Договору встановлено, що орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.
Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України листом від 12.01.2024 № 6-28-0.222-600/2-24 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок. Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок складає: за 2016 рік 1,06; за 2017 рік 1,0; за 2018 рік 1,0; за 2019 рік 1,0; 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,1, за 2022 рік 1,15, за 2023 рік 1,051.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 22 663 690,90 грн, розмір річної орендної плати за 2016 рік становить 679 910,73 грн (відповідно до п. 12 Договору в редакції Додаткової угоди).
Розмір річної орендної плати за 2017 рік становить: 22 663 690,90 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2016 року) * 1,06 (коефіцієнт індексації) = 24 023 512,35 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2017 рік) * 3% = 720 705,37 грн.
Розмір річної орендної плати за 2018 рік становить: 24 023 512,35 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2017 року) * 1,00 (коефіцієнт індексації) = 24 023 512,35 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2018 рік) * 3% = 720 705,37 грн.
Розмір річної орендної плати за 2019 рік становить: 24 023 512,35 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2018 року) * 1,00 (коефіцієнт індексації) = 24 023 512,35 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2019 рік) * 3% = 720 705,37 грн.
Розмір річної орендної плати за 2020 рік становить: 24 023 512,35 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2019 року) * 1,00 (коефіцієнт індексації) = 24 023 512,35 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2020 рік) * 3% = 720 705,37 грн.
Розмір річної орендної плати за 2021 рік становить: 24 023 512,35 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2020 року) * 1 (коефіцієнт індексації) = 24 023 512,35 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2021 рік) * 3% = 720 705,37 грн.
Розмір річної орендної плати за 2022 рік становить: 24 023 512,35 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2021 року) * 1,1 (коефіцієнт індексації) = 26 425 863,58 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2022 рік) * 3% = 792 775,91 грн.
Розмір річної орендної плати за 2023 рік становить: 26 425 863,58 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2022 року) * 1,15 (коефіцієнт індексації) = 30 389 743,11 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2023 рік) * 3% = 911 692,29 грн.
Розмір річної орендної плати за 2024 рік становить: 30 389 743,11 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2023 року) * 1,051 (коефіцієнт індексації) = 31 939 620,01 грн (нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2024 рік) * 3% = 958 188,60 грн.
Враховуючи, що за 2024 рік позивачем заявлено період стягнення з 01.01.2024 по 29.02.2024, що складає 60 днів, розмір орендної плати за даний період складає 157 080,09 грн.
Згідно з листом Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради вих. №06.1-14/494 від 25.03.2024, відповідачем до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб протягом 2021 сплачено 741 580,89 грн, протягом 2022 сплачено 809 161,92 грн, протягом 2023 сплачено 381 075,41 грн, з 01.01.2024 по 29.02.2024 сплачено 27 779,29 грн.
Враховуючи вищевикладене, місцевий господарський суд встановив, що загальна сума заборгованості відповідача перед позивачем за період з 01.01.2023 по 29.02.2024 складає 622 656,16 грн. Доказів оплати відповідачем орендної плати за спірний період не надано, відтак, суд виснував про правомірність позовної вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості з орендної плати за землю в сумі 622 656,16 грн. за період з 01.01.2023 по 29.02.2024.
Суд першої інстанції виходив з обставин того, що земельна ділянка загальною площею 0,5485 га, кадастровий номер 2310100000:01:012:0178 розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади, а не Запорізького району; загальновідомим є той факт, що на території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022, не велися і не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою РФ, тому, суд відхилив доводи відповідача про відсутність заборгованості з огляду на подання уточнюючої податкової декларації з орендної плати за землю від 22.06.2023.
Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, вважає їх помилковими, зробленими при неправильному застосуванні норм матеріального права та при неповному з`ясуванні судом обставин справи.
Так, відповідно до постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» (зі змінами) у Запорізькій області утворено Запорізький район (з адміністративним центром у місті Запоріжжя) у складі території, зокрема, Запорізької міської територіальної громади, затвердженої Кабінетом Міністрів України.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який неодноразово було продовжено.
Законом України від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України доповнено підпунктом 69.14, яким передбачено, що тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Надалі, Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно", який набрав чинності 06 травня 2023 року, внесено зміни до підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, зокрема, абзац перший вказаного пункту встановлював наступне:
За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб підприємців.
Аналіз підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України в редакції чинній з 06 травня 2023 року свідчить про те, що тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року, не нараховується та не сплачується плата за землю (орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що розташовані, окрім іншого, на територіях активних бойових дій та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб-підприємців або юридичних осіб (схожий за змістом висновок щодо попередньої редакції пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України викладений у постанові Касаційного адміністративного суду від 29.10.2024 у справі № 620/5747/23).
Постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (зі змінами): І. Території, на яких ведуться (велися) бойові дії: 2. Території активних бойових дій: 2.3. Запорізька область: Запорізький район; код UА23060000000070350; вся територія Запорізького району; дата початку бойових дій - 12.03.2022; дата завершення бойових дій - 31.12.2022.
Тобто, за змістом вказаного Переліку вся територія Запорізького району (код UA23060000000070350) станом на момент набрання чинності Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-IX, віднесена до території активних бойових дій з 12.03.2022 по 31.12.2022.
При цьому, у Переліку не міститься виключень щодо територіальних громад Запорізького району, а тому Запорізька територіальна громада, включаючи місто Запоріжжя, входить до території Запорізького району.
Таким чином, оскільки Запорізький район (UА23060000000070350), у тому числі Запорізька міська територіальна громада, з 12.03.2022 по 31.12.2022 включена до територій активних бойових дій, визначених Переліком, тому на територію Запорізької міської територіальної громади поширюється дія підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, згідно з яким за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на території Запорізької міської територіальної громади, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з 01 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року.
Аналогічну правову позицію викладено Верховним Судом у постанові від 25.02.2025 у справі №908/929/24.
Таким чином, з огляду на положення підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України та на той факт, що вся територія Запорізького району була віднесена до території активних бойових дій з 12.03.2022 по 31.12.2022, колегія суддів вважає, що відповідач мав право у період з 01.03.2022 по 31.12.2022 не сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою, яка розташована у місті Запоріжжя.
З огляду на викладене, відповідач мав сплатити орендну плату за січень-лютий 2022 року в сумі 132 129,32 грн. (792 775,91 грн. (річна орендна плата за 2022 рік / 12 міс. = 66 064,66 грн. (орендна плата за місяць) х 2 міс. (січень-лютий 2022)).
Натомість, відповідачем орендну плату за 2022 рік було сплачено у сумі 809 161,92 грн., що підтверджується листом позивача (т. 1, а.с. 211). Тобто, переплата за 2022 рік складає 677 032,60 грн., що є більшою сумою, ніж заявлена позивачем до стягнення сума заборгованості за період з 01.01.2023 по 29.02.2024 в розмірі 622 656,16 грн.
Крім того, у постанові від 25.02.2025 у справі №908/929/24 Верховного Суду також зазначено, що відповідно до правового висновку Касаційного адміністративного суду, викладеного у постанові від 22.11.2024 у справі № 280/325/24: "Аналіз вказаних положень підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин свідчить про те, що платники податків (плати за землю, орендної плати), які задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов`язання з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом та орендної плати за земельні ділянки до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" (який набрав чинності 06.05.2023) мають право відкоригувати такі нараховані податкові зобов`язання за період 2022-2023 років шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій".
Відтак, апелянт правомірно скористався правом, визначеним у абз. 5 п.п. 69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідних положень» ПК України, на подання уточнюючої податкової декларації з плати за землю.
Отже, з урахуванням положень наведених норм та фактичних обставин справи, зокрема: сплата орендних платежів за 2022 рік в розмірі 809 161,92 грн., за наявності у відповідача права в період з 01.03.2022 по 31.12.2022 не сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою, що розташована у місті Запоріжжя, а також наявності переплати з таких платежів у сумі 677 032,60 грн. за 2022 рік, що перевищує заявлену до стягнення позивачем заборгованість за період з 01.01.2023 по 29.02.2024 в розмірі 622 656,16 грн., колегія суддів висновує, що матеріалами справи не доведено існування заборгованості відповідача за спірний період з 01.01.2023 по 29.02.2024, у зв`язку з чим, позовні вимоги про стягнення заборгованості за договором оренди задоволенню не підлягають.
Місцевий господарський суд наведеного не врахував, що призвело до помилкових висновків про задоволення позовних вимог.
З огляду на викладене, колегія суддів констатує, що доводи апеляційної скарги про наявність у відповідача права на застосування податкової пільги, передбаченої п.п. 69.14 ПК України, знайшли своє підтвердження під час апеляційного перегляду справи.
Водночас, доводи скаржника про необхідність розгляду даної справи в порядку адміністративного судочинства є помилковими, оскільки цей спір виник з договірних відносин сторін та відноситься до юрисдикції господарських судів.
Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.
Апеляційний господарський суд зазначає, що хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. ЄСПЛ зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення ЄСПЛ у справі "Трофимчук проти України").
Суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині (п. 2 ч. 1 ст. 275 ГПК України).
Відповідно до п.п.1, 3, 4 ч. 1 ст. 277 ГПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є нез`ясування обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи, порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону, або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
Враховуючи наведене та з урахуванням меж розгляду апеляційної скарги в порядку ст. 269 ГПК України, апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення місцевого господарського суду у даній справі має бути скасовано як таке, що ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права.
Судові витрати.
Враховуючи задоволення апеляційної скарги, згідно зі ст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору за її подання і розгляд покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 277, 282-284, 287 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Українсько-американського спільного підприємства Інтрейд на рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2024 у справі № 908/1408/24 задовольнити.
Рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2024 у справі № 908/1408/24 скасувати в частині задоволених позовних вимог.
Ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Стягнути з Запорізької міської ради на користь Українсько-американського спільного підприємства Інтрейд витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 11 207,80 грн., про що видати наказ.
Видачу наказу на виконання цієї постанови доручити Господарському суду Запорізької області.
Рішення Господарського суду Запорізької області від 05.09.2024 у справі № 908/1408/24 в частині повернення Запорізькій міській раді з Державного бюджету України суми сплаченого судового збору в розмірі 897,55 грн. - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її ухвалення. Право касаційного оскарження, строк на касаційне оскарження та порядок подання касаційної скарги передбачено статтями 286-289 Господарського процесуального кодексу України.
Повна постанова складена 04.08.2025
Головуючий суддя О.В. Чус
Суддя М.О. Дармін
Суддя І.М. Кощеєв
| Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
| Дата ухвалення рішення | 23.07.2025 |
| Оприлюднено | 05.08.2025 |
| Номер документу | 129278476 |
| Судочинство | Господарське |
| Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них щодо визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою, з них що виникають з договорів оренди |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Чус Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні