Ленінський районний суд м.кіровограда
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 405/984/24
провадження № 1-кс/405/2011/25
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.08.2025 м. Кропивницький
слідчий суддя Подільськогорайонного судуміста Кропивницького ОСОБА_1 , заучастю секретаря судовогозасідання ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кропивницькому клопотання слідчого ОВС відділу СУ ГУНП в Кіровоградській області ОСОБА_3 про арешт майна, у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023120000000279 від 22.12.2023, за ознаками кримінальних правопорушень, передбаченого ч. 1, ч.4 ст. 240, КК України,
ВСТАНОВИВ:
слідчий звернувся до Подільського районногосуду міста Кропивницького з вказаним вище клопотанням, яке посилаючись на обставини кримінального провадження просив задовольнити.
У судове засідання слідчий не з`явився, надав клопотання, відповідно до якого просив судовий розгляд здійснити у його відсутність.
Крім того, відповідно до поданого клопотання, слідчий просив розглянути клопотання без виклику осіб.
Клопотання про арешт майна розглядається слідчим суддею, судом не пізніше двох днів з дня його надходження до суду, за участю слідчого та/або прокурора, цивільного позивача, якщо клопотання подано ним, підозрюваного, обвинуваченого, іншого власника майна, і за наявності - також захисника, законного представника, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження. Неприбуття цих осіб у судове засідання не перешкоджає розгляду клопотання (ч. 1 ст. 172 КПК України).
Крім того, беручи до уваги положення ст. 172 КПК України, зокрема ч.2 цієї статті, згідно з якою клопотання слідчого, прокурора, цивільного позивача про арешт майна, яке не було тимчасово вилучене, може розглядатися без повідомлення підозрюваного, обвинуваченого, іншого власника майна, їх захисника, представника чи законного представника, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, якщо це є необхідним з метою забезпечення арешту майна, а тому слідчий суддя ухвалив здійснити розгляд клопотання слідчого відповідно до наявних матеріалів.
Відповідно до ст.107 ч.4 КПК України, фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження під час розгляду питань слідчим суддею, крім вирішення питання про проведення негласних слідчих (розшукових) дій, та в суді під час судового провадження є обов`язковим. У разі неприбуття в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у судовому провадженні, чи в разі, якщо відповідно до положень цього Кодексу судове провадження здійснюється судом за відсутності осіб, фіксування за допомогою технічних засобів кримінального провадження в суді не здійснюється.
Дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя дійшов до наступних висновків.
Встановлено, що слідчим в ОВС відділу СУ ГУНП в Кіровоградській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023120000000279 від 22.12.2023, за ознаками кримінальних правопорушень, передбаченого ч. 1, ч. 4 ст. 240, КК України, відповідно до якого ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно протоколу Кіровоградської обласної територіальної виборчої комісії № 73 від 17 листопада 2020 року визнаний обраним депутатом Кіровоградської обласної ради та згідно рішення першої сесії Кіровоградської обласної ради 8 скликання, у відповідності до вимог статей 2 та 4 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», з 11 грудня 2020 року набув повноважень депутата Кіровоградської обласної ради.
Відповідно до рішення загальних зборів учасників ТОВ «Дніпроенергобудпром» № 2 від 14.09.2016 та наказу № 75-К від 15.09.2016 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , призначено на посаду директора ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром». На вказаній посаді ОСОБА_4 перебуває по теперішній час.
Відповідно до пункту 2 статті 4 Статуту ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром», затвердженого протокольним рішенням №1 від 14.09.2016 (далі Статут), одним із основних видів діяльності є виготовлення виробів із бетону для будівництва. За приписами статті 21 Статуту, одноосібним виконавчим органом, який здійснює управління поточною діяльністю підприємства, є Директор. Права, обов`язки та компетенція Директора визначаються Законодавством, цим статутом, а також трудовим договором (контрактом). Втручання в оперативно - розпорядчу діяльність директора з боку учасника не допускається.
Згідно статті 23 Статуту, на директора підприємства покладено виконання наступних обов`язків: вирішувати всі питання, пов`язані з керівництвом поточною діяльністю Підприємства; діяти без довіреності від імені Підприємства, представляти його у всіх установах, підприємствах і організаціях; вчиняти будь-які правочини, угоди, інші юридичні акти, а також розпоряджається майном і коштами Підприємства; видавати накази та розпорядження обов`язкові для виконання всіма працівниками Підприємства; видавати довіреності; відкривати в банках рахунки; розглядати, затверджувати поточні плани і результати діяльності Підприємства та заходи, необхідні для їх виконання; встановлювати ціни на продукцію і тарифи на послуги; приймати та звільняти з роботи працівників Підприємства, вживати до них заходи заохочення і накладання стягнень. Таким чином, відповідно до ч. 3 ст. 18, примітки 1 до ст. 364 КК України ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді директора ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром», являється службовою особою, наділеною організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями.
Однак, ОСОБА_4 , будучи службовою особою, наділеною адміністративно-господарськими та організаційно-розпорядчими функціями, маючи прибуток розмір якого не задовольняв його матеріальні потреби, з метою особистого збагачення та збільшення прибутку очолюваного ним підприємства вирішив використати своє службове становище для отримання незаконного прибутку за рахунок вчинення злочинів у сфері довкілля.
Переслідуючи кінцеву мету даної злочинної діяльності, яка полягала у отриманні необлікованих та неконтрольованих державою грошових коштів, ОСОБА_4 розробив схему вчинення злочину, яка передбачала зменшення витрат на виготовлення залізобетонних виробів шляхом використання у їх виробництві необлікованої сировини у виді піску, який мав незаконно видобуватись, та подальшу реалізацію кінцевої продукції суб`єктам господарювання.
З метою реалізації зазначених злочинних намірів, ОСОБА_4 розробив детальний злочинний план, який передбачав наступні етапи його впровадження:
- підбір виконавців окремих етапів злочинного плану з числа підконтрольних йому осіб, які володіють потрібними ресурсами та повноваженнями, зокрема керівники та службові особи пов`язаних з ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» підприємств;
- доведення деталей розробленого ним злочинного плану безпосереднім виконавцям, розподіл обов`язків між учасниками злочинної групи;
- використання у реалізації злочинного плану необізнаних про злочинні наміри ОСОБА_4 осіб з числа працівників очолюваного ним підприємства та підприємств, керівниками яких є особи, яких ОСОБА_4 планував залучити до злочинної діяльності в якості співучасників;
- визначення та залучення до вчинення злочинних дій необхідних технічних засобів (техніка та транспорт);
- визначення обсягів, місця незаконного видобування та зберігання незаконно видобутих корисних копалин;
- уникнення офіційного обліку та звітності щодо незаконно видобутої корисної копалини, а також організація неофіційного обліку шляхом ведення відповідних записів для контролю обсягу незаконно видобутої корисної копалини;
- організація переміщення незаконно видобутих корисних копалин до місця виготовлення залізобетонних виробів;
- забезпечення документального прикриття злочинної діяльності та завуалювання її під законну господарську діяльність;
- реалізації кінцевої продукції суб`єктам господарювання, отримання таким чином незаконного прибутку;
- розподіл між учасниками злочинної групи грошових коштів, отриманих в результаті реалізації злочинного плану.
Вважаючи розроблений план довершеним та готовим до виконання, ОСОБА_4 розпочав його реалізацію із залучення до злочинної діяльності співучасників.
При цьому ОСОБА_4 достовірно знав, що ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» орендує земельну ділянку з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051 на території Власівської сільської ради Олександрійського району, Кіровоградської області, яка виходить до акваторії річки Дніпро, де можливо було, на його думку, безперешкодно здійснювати незаконний видобуток корисної копалини.
Також ОСОБА_4 розраховував у злочинній діяльності використовувати спеціальну техніку зазначеного підприємства, за допомогою якої можливо здійснити намив піску з дна річки Дніпро, а саме: «земснаряд» моделі ВДА-0302 №UAK-7376-K, моторного човна «Finval 475» Evo-UA-BLT50541K021, №UAK-7414-K.
Крім того, ОСОБА_4 розумів, що він, маючи адміністративний вплив та авторитет як керівника, може схилити працівників ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», єдиним засновником якого є його син ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , до вчинення протиправних дій, пов`язаних з незаконним видобутком корисних копалин.
Так, ОСОБА_4 у жовтні 2023 року (більш точний час у ході досудового розслідування не встановлено) посвятив у деталі свого злочинного плану своїх знайомих, з якими підтримував дружні та робочі відносини, а саме головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_6 та директора ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_7 , запропонувавши їм взяти участь у його реалізації.
Встановлено, що ОСОБА_6 , відповідно наказу № 10 від 31.03.2023 року призначено на посаду головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів».
Відповідно до посадової інструкції головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», ОСОБА_6 належав до категорії керівників та був першим заступником директора, який підпорядковувався безпосередньо директору підприємства та мав повноваження:
визначати науково-технічну політику, перспективи розвитку підприємства і шляхи реалізації комплексних програм з усіх напрямків удосконалення, реструктуризації, реконструкції і технічного переозброєння виробництва, його спеціалізації та кооперування;
забезпечувати постійне підвищення рівня технічної підготовки виробництва, його ефективності, скорочення матеріальних, фінансових і трудових витрат на виробництво продукції (послуг), їх високу якість, довговічність згідно з державними стандартами, технічними умовами і вимогами конструювання, раціональне використання виробничих фондів і всіх видів ресурсів;
керувати розробкою перспективних планів розвитку підприємства, реконструкції та модернізації, заходів щодо запобігання шкідливого впливу виробництва на навколишнє середовище, дбайливого використання природних ресурсів, створення сприятливих і безпечних умов праці і високої культури виробництва;
здійснювати контроль за додержанням проектної, конструкторської і технологічної дисципліни, правил та норм охорони праці, виробничої санітарії та пожежної безпеки, вимог органів державного нагляду за охороною праці, природоохоронних санітарних та інших органів;
брати участь у підготовці пропозицій з атестації, раціоналізації, обліку та планування робочих місць, модернізації устаткування, реконструкції, технічного переозброєння підприємства, упровадження засобів комплексної механізації та автоматизації технологічних процесів, охорони навколишнього середовища, у розробці планів підвищення ефективності виробництва;
діяти від імені технічних служб підприємства, представляти інтереси підприємства у взаємовідносинах з іншими структурними підрозділами підприємства, іншими організаціями та органами державної влади;
в межах своєї компетенції підписувати та візувати документи, видавати за своїм підписом розпорядження по підприємству з питань виробничої діяльності.
Отже, враховуючи положення посадової інструкції, ОСОБА_6 , реалізуючи повноваження головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», перебуваючи на посаді, яка пов`язана з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, у відповідності до ч. 3 ст. 18 та Примітки 1 до ст. 364 КК України, являвся службовою особою та мав реальну можливість виконання необхідних дій для втілення злочинного плану ОСОБА_4 у життя, у тому числі щодо залучення до злочинної діяльності осіб з числа працівників ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», які не були обізнані про злочинні наміри групи та сприймали свої дії як виконання службових обов`язків.
Також, відповідно до рішення учасників ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» №09/03 від 09.03.2023 ОСОБА_7 призначено на посаду директора Товариства.
Відповідно до посадової інструкції директора ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_7 наділений повноваженнями:
без доручення діяти від імені підприємства;
представляти інтереси підприємства у взаємовідносинах з громадянами, юридичними особами та органами державної влади;
розпоряджатися майном підприємства з дотриманням вимог, визначених законодавством, Статутом підприємства, іншими нормативними правовими актами;
відкривати в банківських установах розрахунковий та інші рахунки;
укладати трудові договори з працівниками;
приймати рішення за поданням: про притягнення працівників, що порушили виробничу та трудову дисципліни, винних в завданні матеріальної шкоди підприємству, до матеріальної та дисциплінарної відповідальності; про моральне та матеріальне заохочення працівників, що відзначилися;
визначати, формулювати, планувати і координувати всі види діяльності підприємства;
визначати напрями розвитку підприємства у формуванні цінової, кредитно-банківської, податкової та страхової політики, соціальної та зовнішньоекономічної діяльності;
організовувати роботу і ефективну взаємодію виробничих одиниць, цехів та інших структурних підрозділів підприємства, направляти їх діяльність на досягнення високих темпів розвитку і удосконалення виробництва та продукції;
направляти діяльність персоналу на досягнення високих економічних та фінансових результатів;
забезпечувати виконання підприємством програми оновлення продукції, обов?язків перед постачальниками, замовниками і банками;
організовувати виробничо-господарську діяльність підприємства на основі застосування методів обґрунтованого планування, нормативних матеріалів, фінансових і трудових витрат, широкого розповсюдження передового досвіду, а також максимальної мобілізації резервів виробництва шляхом досягнення високих техніко-економічних показників, підвищення технічного рівня, раціонального і економного витрачання всіх видів ресурсів;
вживавати заходів щодо забезпечення підприємства кваліфікованими кадрами, найкращого використання безпечних і сприятливих умов праці, додержання вимог законодавства про охорону навколишнього середовища.
Отже, враховуючи положення посадової інструкції, ОСОБА_7 , наділений повноваженнями директора ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», перебував на посаді, яка пов`язана з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, а отже відповідно до ч. 3 ст. 18 та Примітки 1 до ст. 364 КК України, являвся службовою особою та мав реальну можливість виконання необхідних дій для втілення злочинного плану ОСОБА_4 у життя, у тому числі щодо залучення до злочинної діяльності осіб з числа працівників ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», які не були обізнані про злочинні наміри групи та сприймали свої дії як виконання своїх службових обов`язків.
Спонукаємі корисливим мотивом та метою незаконного збагачення за рахунок вчинення злочинів, усвідомлюючи неправомірність пропозиції ОСОБА_4 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 надали свою згоду на участь у реалізації його злочинного плану, вступивши, тим самим, з ним у злочинну змову.
Отримавши згоду на участь у злочинній діяльності від ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , ОСОБА_4 розподілив між учасниками групи їх злочинні ролі.
Для надання організованій групі стійкої організованої форми, зґуртування їх в стійке об`єднання для досягнення єдиного злочинного результату та підкреслюючи ієрархічну структуру групи, ОСОБА_4 обрав собі роль організатора та керівника організованої групи, закріпивши за собою наступні функції:
загальне керівництво та координацію діями всіх учасників організованої групи;
розподіл функцій (ролей) між усіма учасниками організованої групи, у відповідності до попередньо узгодженого плану та контроль за їх виконанням, забезпечуючи належну організованість та ієрархічність групи, спільність та єдність дій у ході підготовки та вчинення кримінального правопорушення;
встановлення загальних, визначених правил поведінки та конспірації в групі та забезпечення дотримання їх учасниками;
обговорення умов та забезпечення залучення до вчинення злочину транспортних засобів;
забезпечення уникнення обліку незаконно видобутої корисної копалини піску, що була безпосередньо відвантажена на території ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» за адресою: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, 29;
- розподіл отриманих грошових коштів між учасниками групи, що здобуті в результаті реалізації злочинного плану.
При цьому для ОСОБА_6 , ОСОБА_4 визначив роль виконавця та поклав наступні функції (обов`язки):
виконання вказівок та доручень організатора, керівника організованої групи;
приховування фактичних обставин незаконно видобутої корисної копалини піску;
організація та перевезення незаконно видобутих корисних копалин найнятими транспортними засобами на територію заводу з виготовлення залізо-бетонних виробів ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» за адресою: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, 29, підконтрольного учасникам злочинної групи;
забезпечення та підтримання в належному робочому стані транспортних засобів та обладнання, залученого до незаконного видобутку корисних копалин;
залучення до злочинної діяльності працівників ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», які не обізнані про злочинний характер дій організованої групи та сприймають вчинення злочинних дій як виконання їх посадових обов`язків як працівників зазначеного підприємства;
- виконання інших вказівок, спрямованих на досягнення загального злочинного результату.
У свою чергу, на ОСОБА_7 , як на виконавця, ОСОБА_4 були покладені наступні функції (обов`язки):
виконання вказівок та доручень організатора, керівника організованої групи;
приховування фактичних обставин незаконного видобутку корисної копалини (піску) та його складування на орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, розташованої на березі річки Дніпро за межами м. Світловодськ Олександрійського району, Кіровоградської області;
вжиття заходів, направлених на уникнення злочинної групи від викриття у вчиненні злочину шляхом підготовки та видачі заявок для отримання дозволів на виходи (проведення діяльності) суден на судноплавній ділянці річки Дніпро, а також організацію отримання документації з будівництва вантажного причалу;
- організація та перевезення незаконно видобутих корисних копалин найнятими транспортними засобами на територію заводу з виготовлення залізо-бетонних виробів ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» за адресою: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, 29, підконтрольного учасникам злочинної групи;
уникнення обліку незаконно видобутої корисної копалини піску, що була безпосередньо відвантажена на території ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» за адресою: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, 29 та ведення неофіційного, прихованого обліку для контролю обсягів незаконно видобутих корисних копалин ОСОБА_4 ;
залучення до злочинної діяльності працівників ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», які не обізнані про злочинний характер дій організованої групи та сприймають вчинення злочинних дій, як виконання їх посадових обов`язків, як працівників зазначеного підприємства;
звітування про хід виконання етапів злочинного плану;
- виконання інших вказівок, спрямованих на досягнення загального злочинного результату.
Таким чином, у жовтні 2023 року (більш точного часу в ході досудового розслідування не встановлено) ОСОБА_4 була створена і готова діяти організована злочинна група, метою створення якої є довготривала, на невизначений проміжок часу, злочинна діяльність, пов`язана із вчиненням злочинів проти довкілля.
Разом з цим створена ОСОБА_4 організована група характеризувалася:
- кількісним складом, стабільністю і зґуртованістю, що відповідає ознакам організованості, оскільки мала у своєму складі 3 осіб учасників групи, які попередньо до вчинення першого епізоду злочинних дій зорганізувались у стійке об`єднання, у складі ОСОБА_4 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , які підтримували тісні стосунки між собою з централізованим підпорядкуванням організатору, єдиними для всіх правилами поведінки;
наявністю злочинного плану, заздалегідь опрацьованого організатором - ОСОБА_4 , відомого та схваленого усіма учасниками групи, з розподілом при цьому протиправних функцій (ролей), спрямованих на досягнення мети цього плану, а саме: отримання коштів шляхом вчинення кримінальних правопорушень проти довкілля;
наявністю організатора і керівника в особі ОСОБА_4 , який створив організовану групу, спланував її діяльність, розподілив між її учасниками злочинні функції, здійснював шляхом координації їх взаємодію та забезпечував безперебійне функціонування групи, забезпечуючи при цьому її ієрархічність;
наявність намірів на вчинення тотожних, протиправних дій, охоплених єдиним умислом учасників групи, спрямованих на досягнення єдиного злочинного результату здійснення незаконного видобутку корисної копалини піску упродовж тривалого часу та отримання таким чином грошових коштів;
- домовленістю та готовністю до вчинення кримінальних правопорушень всіма членами організованої групи на тривалий невизначений проміжок часу.
Особливу увагу ОСОБА_4 приділив виконанню злочинного плану в частині забезпечення прикриття незаконної діяльності організованої групи шляхом вчинення дій, які би маскували злочинні дії та надавали їм ознаки легальності.
Так, для реалізації зазначеного етапу злочинного плану ОСОБА_4 надав вказівку ОСОБА_6 та ОСОБА_7 створити документальне прикриття незаконного видобутку корисних копалин.
На виконання зазначеної вказівки ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , маючи можливість діяти від імені ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», на орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, яка розташована на території Власівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області, яка визначена організатором злочинної групи для виконання злочинного плану в частині незаконного видобування та складування корисної копалини піску, вчинили дії, направлені на отримання дозволу на будівництво вантажного причалу. ОСОБА_7 було вжито заходів до видачі наказу №35 від 10.10.2023 та отримано дозвіл №ІУ012231215602 від 18.12.2023 на виконання будівельних робіт проекту будівництва «Нове будівництво вантажного причалу на території Світловодської територіальної громади Олександрійського району, Кіровоградської області», замовником якого є ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів». В зазначеному проекті будівництва передбачені промірні роботи на ділянці акваторії річки Дніпро, які передбачають днопоглиблювальні роботи в ділянці річки напроти зазначеної земельної ділянки.
Крім того, ОСОБА_6 та ОСОБА_7 на виконання вказівки ОСОБА_4 організували від імені ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» звернення до Департаменту інфраструктури Кіровоградської обласної військової адміністрації для отримання дозволів на вихід (проведення діяльності) суден на судноплавній діяльності, Дніпро (виконання днопоглиблювальних робіт згідно проектних відміток), що підтверджується заявками №545 від 17.10.2023, №557 від 26.10.2023, №571 від 02.11.2023, №579 від 09.11.2023, №582 від 16.11.2023, №599 від 23.11.2023, №602 від 30.11.2023, №604 від 07.12.2023, №643 від 14.12.2023, №669 від 21.12.2023, №677 від 28.12.2023, №40 від 08.02.2024, №41 від 15.02.2024, №44 від 22.02.2024, №46 від 29.02.2024, №52 від 07.03.2024, №55 від 14.03.2024, №74 від 21.03.2024, №94 від 28.03.2024, №106 від 04.04.2024, №139 від 11.04.2024, №173 від 18.04.2024, №179 від 25.04.2024, №184 від 02.05.2024, №186 від 09.05.2024, №193 від 16.05.2024, №199 від 23.05.2024, №266 від 30.05.2024, №248 від 06.06.2024, №260 від 13.06.2024, №264 від 20.06.2024, №271 від 27.06.2024, №275 від 04.07.2024, №283 від 11.07.2024, №289 від 08.07.2024, №291 від 25.07.2024, №318 від 01.08.2024, №320 від 08.08.2024, №327 від 15.08.2024, №335 від 22.08.2024, №345 від 29.08.2024, №360 від 05.09.2024 №389 від 12.09.2024, №396 від 19.09.2024, №414 від 26.09.2024, №425 від 03.10.2024, №434 від 10.10.2024, №440 від 18.10.2024, №449 від 24.10.2024, №453 від 31.10.2024, які були надані командуванняю оперативного угруповання військ «Херсон».
Таким чином, отримавши вищезазначені дозволи та проектну документацію, члени організованої групи забезпечили прикриття їх протиправної діяльності та надали своїм злочинним діям ознак легальності.
Разом з цим, згідно ч. ч. 1, 2 ст. 86 Водного кодексу України на землях водного фонду можуть проводитися роботи з поглиблення дна для забезпечення судноплавства, у тому числі експлуатаційне днопоглиблення (роботи, що проводяться з метою підтримання заданих навігаційних габаритів морських і внутрішніх водних шляхів, акваторій морських портів), видобуванням корисних копалин (крім піску, гальки і гравію в руслах малих та гірських річок), розчисткою русел річок, каналів і дна водойм, прокладанням кабелів, трубопроводів, інших комунікацій, а також бурові та геологорозвідувальні роботи.
Місця і порядок проведення зазначених робіт (крім експлуатаційного днопоглиблення) визначаються відповідно до проектів, що погоджуються з обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства (крім робіт на землях, зайнятих морями, а також робіт, пов`язаних з будівництвом, облаштуванням та утриманням інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій), та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно з листом ДП «Укрводшлях» від 11.04.2025 № 12-10/157 роботи, передбачені проєктом «Нове будівництво вантажного причалу на території Світловодської територіальної громади, Олександрійського району, Кіровоградської області (за межами населеного пункту)» не відносяться до експлуатаційного днопоглиблення.
Відповідно до листа Держгеонадра від 23.04.2025 № 18130/5/25 Держгеонадра не розглядали та не погоджували ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» (код ЄДРПОУ 42046647) проєкт «Нове будівництво вантажного причалу на території Світловодської територіальної громади, Олександрійського району, Кіровоградської області (за межами населеного пункту)».
Згідно із пунктом 3 Порядку користування землями водного фонду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.05.1996 № 502 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23.01.2024 № 80) дозволи на днопоглиблювальні роботи (крім експлуатаційного днопоглиблення), прокладання кабелів, трубопроводів та інших комунікацій на землях водного фонду видаються в установленому законодавством порядку.
У своїй відповіді від 27.03.2025 № 2421/02-1/2-25 Держгеонадра повідомило, що видобування піску з річки Дніпро на території Олександрійського району Кіровоградської області за допомогою земснаряду UAK-7376-R, шляхом намиву його на «карту намиву», розташовану земельній ділянці з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, з подальшим перевезенням цього піску вантажними автомобілями на територію ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» (ЄДРПОУ 05784779) та складуванням на земельній ділянці з кадастровим номером 3510900000:50:040:0061, здійснюється з порушенням вимог статті 19 Кодексу України про надра та є незаконним видобутком піску.
Проєктом будівництва «Нове будівництво вантажного причалу на території Світловодської територіальної громади, Олександрійського району, Кіровоградської області» передбачено використання вийнятих ґрунтів для вертикального планування території, відведеної для будівництва перевантажувального терміналу, формування на ній зелених зон, зворотної засипки тіла причалу, засипання верхньої частини дамби берегоукріплення. Для захисту берегових ділянок від розмивання проєктом передбачено улаштування укісного берегоукріплення із кам`яно-щебеневих матеріалів, а саме улаштування шпунтового ряду довжиною 80 м та кріплення укосів камінням із призмою 29 м Відповідно до топографічного плану територія планованої діяльності за проєктом «Нове будівництво вантажного причалу на території Світловодської територіальної громади, Олександрійського району, Кіровоградської області (за межами населеного пункту)» частково знаходиться на землях водного фонду.
Згідно висновку будівельно-технічної експертизи Кіровоградського НДЕКЦ від 12.06.2025 №СЕ-19/112-/13/3-7647-2025 встановити відповідність обсягів та переліку фактично виконаних робіт по об`єкту «Нове будівництво вантажного причалу на території Світловодської територіальної громади, Олександрійського району, Кіровоградської області (за межами населеного пункту)» відповідно до обсягів та переліку робіт, які визначені проектом будівництва, не вбачається за можливе. Роботи по будівництву вантажного причалу не завершені. На момент проведення натурного обстеження ділянка, відведена під будівництво вантажного причалу, в переважній більшості заповнена піском, що вказує на проведення днопоглиблювальних робіт акваторії навколо досліджуваної території. Візуальним обстеженням встановити обсяги виконаних робіт неможливо. Фактично на досліджуваному об`єкті влаштовано лише захисно-охоронну огорожу будівельного майданчика та побутові приміщення робітників. Роботи по берегоукріпленню території (влаштуванню шпунтованого захисту по береговій лінії причалу; укріплення укосів кам`яним накидом з влаштуванням кам`яного зуба; влаштуванню палевого поля з буронабивних паль, виконаних в обсадних трубах), влаштуванню проїздів для технологічного автотранспорту, безпосередньому будівництву конструкції вантажного причалу та організації території не виконані.
Також проектом передбачалось, що після виконання земляних робіт, вийнятим ґрунтом виконується підсипка території навколо вантажного причалу та для планування земельної ділянки для під`їзних доріг та майданчика складування сипучих будівельних матеріалів і залізобетонних виробів (засипка причалу -0,694 тис.м.куб., планування території до проектних відміток -2,326 тис.м.куб. і лише надлишок ґрунту в обсягах 29,154 тис.м.куб. вивезти).
Проектом, затвердженим у 2023 році, передбачено виконання робіт впродовж 9 місяців, однак в ході досудового розслідування встановлено, що роботи на ділянці проводились поза вказаним строком та з порушенням черговості порядку їх проведення, а фактично здійснювалось виключно видобування піску.
Завдяки детальному злочинному плану, зокрема і наявності у ньому окремого етапу, присвяченого створенню документального прикриття злочинної діяльності та спільним узгодженим діям, організована група убезпечувала себе від викриття і діяла у період з жовтня 2023 року (точної дати та часу в ході досудового розслідування не встановлено) по 15.11.2024 на території Кіровоградської області.
Вказаною організованою групою під керівництвом ОСОБА_4 за участю ОСОБА_6 та ОСОБА_7 у період часу з жовтня 2023 року по 15 листопада 2024 року вчинено низку злочинних дій, об`єднаних єдиним злочинним умислом, що мали ознаки одного продовжуваного злочину, за наступних обставин:
Відповідно до ст. 13 Конституції України - земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.
Згідно із ст. 4 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» - природні ресурси України є власністю Українського народу. Громадяни України мають право користуватися природними ресурсами України відповідно до цього та інших законів.
Також, відповідно до ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» - використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. Законодавством України громадянам гарантується право загального використання природних ресурсів для задоволення життєво необхідних потреб (естетичних, оздоровчих, рекреаційних, матеріальних тощо) безоплатно, без закріплення цих ресурсів за окремими особами і надання відповідних дозволів, за винятком обмежень, передбачених законодавством України. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.
Крім того, відповідно до норм статті 24 Кодексу України про надра - користувачі надр мають право: здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу. Користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до ст. 56. Основні вимоги в галузі охорони надр Кодексу України про надра Основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.
Крім того, згідно з підпунктом 2.7. пункту 2 Положення про проектування внутрішнього відвалоутворення та складування відходів виробництва в залізорудних і флюсових кар`єрах, затвердженого наказом Міністерства промислової політики України від 17.08.2004 № 412 та зареєстрованого Міністерством юстиції України від 19.08.2004 № 1027/9626, видобувні роботи роботи з видобутку корисних копалин з готової до видобутку частини родовища.
Таким чином, гірничі роботи (навантаження екскаваторами гірничої маси на автосамоскиди, переміщення цієї гірничої маси автосамоскидами) відносяться до видобування корисних копалин відкритим способом.
Згідно зі статтею 24 Гірничого закону України гірниче підприємство при проведенні гірничих робіт повинно мати:
спеціальний дозвіл на користування надрами;
акт про надання гірничого відводу (крім користувачів нафтогазоносними надрами);
технічний проект, затверджений і погоджений у встановленому порядку;
геолого-маркшейдерську, технічну та обліково-контрольну документацію (календарні плани розвитку гірничих робіт, проекти, паспорти, схеми).
Вся технічна документація повинна вестися відповідно до вимог правил безпеки, правил технічної експлуатації, єдиних правил безпеки при підривних роботах та інших нормативно-правових актів.
Відповідно до абзацу 4 статті 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.
Відповідно до пункту 133 Закону України «Про Перелік документів дозвільного характера у сфері господарської діяльності» документом дозвільного характеру є спеціальний дозвіл на користування надрами у межах конкретних ділянок.
Стаття 19 Кодексу України «Про надра» визначає, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу, який у відповідності до п.4 Постанови КМУ №59 від 27.01.1995 «Про затвердження Положення про порядок надання гірничих відводів» може надаватися підприємствам, установам, організаціям, а також громадянам України лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, а також затвердженого в установленому порядку проекту розробки родовища корисних копалин або будівництва гірничодобувного об`єкта чи підземної споруди, не пов`язаної з видобуванням корисних копалин.
Частиною шостою статті 16 Кодексу України про надра передбачено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі статтею 51 Кодексу України про надра розробка родовищ твердих, рідких і газоподібних корисних копалин та переробка мінеральної сировини провадяться згідно з затвердженими проектами та планами робіт, правилами технічної експлуатації та охорони надр.
Таким чином, реалізація права користувача надр на видобування корисних копалин відповідно до спеціального дозволу на користування надрами можлива лише при сукупності усіх умов, передбачених чинним законодавством, зокрема:
- наявністю спеціального дозволу на користування надрами наданого з метою видобування корисних копалин в межах конкретної ділянки надр (стаття 19 КУпН);
- засвідченого права на користування надрами Акту про надання гірничого відводу, який містить відомості про ділянку надр та корисні копалини ідентичні з відомостями, зазначеними у спеціальному дозволі на користування надрами (стаття 19 КУпН);
- наявністю документів, що посвідчують право на користування земельною ділянкою, пов`язаною з користуванням надрами та наданих відповідно до земельного законодавства (стаття 18 КУпН);
- наявністю затвердженого та погодженого у встановленому порядку проекту розробки родовища (ділянки надр) корисних копалин, проектні рішення якого мають забезпечити раціональне та ефективне вилучення корисних копалин з ділянки надр, яка надана користувачу надр на підставі спеціального дозволу на користування надрами (статті 50, 51 КУпН);
- геолого-маркшейдерської, технічної та обліково-контрольної документації, яка має містити достовірну інформацію про кількість та якість видобутих корисних копалин (стаття 53 КУпН).
Крім цього ст. 1 Кодексу України про надра визначено, що надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.
Статтею 5 Кодексу України про надра визначено, що родовища корисних копалин - це нагромадження мінеральних речовин в надрах, на поверхні землі, в джерелах вод та газів, на дні водоймищ, які за кількістю, якістю та умовами залягання є придатними для промислового використання.
Відповідно до статті 86 Водного кодексу України на землях водного фонду можуть проводитися роботи, пов`язані з будівництвом гідротехнічних, лінійних та гідрометричних споруд, інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, поглибленням дна для забезпечення судноплавства, у тому числі експлуатаційне днопоглиблення (роботи, що проводяться з метою підтримання заданих навігаційних габаритів морських і внутрішніх водних шляхів, акваторій морських портів), видобуванням корисних копалин (крім піску, гальки і гравію в руслах малих та гірських річок), розчисткою русел річок, каналів і дна водойм, прокладанням кабелів, трубопроводів, інших комунікацій, а також бурові та геологорозвідувальні роботи.
Місця і порядок проведення зазначених робіт (крім експлуатаційного днопоглиблення) визначаються відповідно до проектів, що погоджуються з обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства (крім робіт на землях, зайнятих морями, а також робіт, пов`язаних з будівництвом, облаштуванням та утриманням інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій), та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно порядку видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду, затвердженого Постановою КМУ №557 від 12.07.2005, встановлено, що у разі проведення на землях водного фонду днопоглиблювальних робіт, робіт з прокладення кабелів, трубопроводів та інших комунікацій (крім робіт на землях водного фонду в межах прибережних захисних смуг уздовж морів, морських заток і лиманів, у внутрішніх морських водах, лиманах і територіальному морі) Держводагентством за погодженням з Міндовкіллям видається спеціаліний дозвіл на проведення зазначених робіт.
Для отримання дозволу суб`єкт господарювання подає заяву до відповідного органу, уповноваженого його видавати.
У разі проведення на землях водного фонду робіт, пов`язаних з експлуатаційним днопоглибленням на внутрішніх підхідних, судноплавних каналах та портових акваторіях, з метою підтримання заданих навігаційних габаритів суб`єкт господарювання для отримання дозволу подає разом із заявою завірені в установленому порядку документи.
В ході досудового розслідування встановлено, що спеціальний дозвіл на користування надрами з дна річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, на видобування корисних копалин (піску) відсутній.
Також, ураховуючи порядок видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду, затвердженого Постановою КМУ №557 від 12.07.2005, встановлено, що службові особи ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» не звертались із відповідною заявою до Держводагентства та Міндовкілля про надання дозволу на проведення днопоглиблювальних робіт.
Таким чином, в акваторії річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051 забороняється користування надрами та проведення гірничих робіт, а також проведення на землях водного фонду робіт, пов`язаних з експлуатаційним днопоглибленням на внутрішніх підхідних, судноплавних каналах та портових акваторіях, з метою підтримання заданих навігаційних габаритів, а саме: видобування корисних копалин (піску) з дна річки Дніпро за допомогою спеціальної техніки «земснаряду», та подальше складування і навантаження екскаватором піску на вантажні автомобілі та переміщення піску за допомогою вантажних автомобілів до виробничих потужностей заводу з виготовлення залізобетонних виробів ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», які відносяться до видобування корисних копалин.
Також, в ході досудового розслідування встановлено, що організована злочинна група осіб у складі ОСОБА_4 , як організатора вчинення злочину, за участі головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_6 та директора ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_7 , як співучасників у ролі виконавців, достовірно знаючи про відсутність будь-яких спецдозволів на користування надрами на видобування піску з дна річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, та відсутності дозволів на проведення днопоглиблювальних робіт, та будучи обізнаними про встановлений чинним законодавством порядок видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення, діючи умисно у порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 «Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами», Кодексу України про надра, Гірничого закону України, Конституції України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про Перелік документів дозвільного характера у сфері господарської діяльності», Водного кодексу України, Порядку видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду затвердженого Постановою КМУ №557 від 12.07.2005, усвідомлюючи протиправний та суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи наслідки у вигляді порушення встановлених правил охорони та використання надр та маючи намір на незаконне видобування корисних копалин - піску з метою незаконного збагачення, здійснили видобування піску з дна річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051.
У подальшому, в період часу з 17.10.2023 по 31.10.2024, на виконання спільного злочинного плану, спрямованого на здійснення незаконного видобування піску з дна річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, ОСОБА_7 підготовлено та скеровано до Кіровоградської обласної військової адміністрації заявки для отримання дозволів на вихід (проведення діяльності) суден на судноплавній ділянці річки Дніпро, акваторії напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, з використанням знарядь та засобів вчинення злочину, а саме «земснаряду» модель ВДА-0302 №UAK-7376-K та моторного човна «Finval 475» Evo-UA-BLT50541K021, №UAK-7414-K.
З метою приховування вказаного злочину, група осіб у складі ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , будучи обізнаними, що спеціальний дозвіл на користування надрами та видобування корисних копалин піску відсутній у ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», використали для приховування своїх злочинних протиправних намірів договір оренди землі з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051 від 17.06.2021 б/н, укладений з Кіровоградською обласною державною адміністрацією, для розміщення та експлуатації будівель і споруд річкового транспорту з функціональним призначенням для розміщення річкового порту.
У подальшому на виконання злочинного плану група осіб у складі ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , діючи за попередньо розробленим планом, виконуючи кожний заздалегідь обумовлені ролі, у період з 01.08.2024 по 15.11.2024, діючи умисно та цілеспрямовано, використовуючи заздалегідь визначені та підготовлені знаряддя для вчинення злочину, а саме «земснаряд» модель ВДА-0302 №UAK-7376-K та моторного човна «Finval 475» Evo-UA-BLT50541K021, №UAK-7414-K, у порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 «Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами», Кодексу України про надра, Гірничого закону України, Конституції України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про Перелік документів дозвільного характера у сфері господарської діяльності», Водного кодексу України, Порядку видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду, затвердженого Постановою КМУ №557 від 12.07.2005, усвідомлюючи протиправний та суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи наслідки у вигляді порушення встановлених правил охорони та використання надр та маючи намір на незаконне видобування корисних копалин піску з метою незаконного збагачення, здійснили видобування піску з дна річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051 у кількості 20641 метрів кубічних, які складували на території земельної ділянки з вказаним кадастровим номером.
Після цього у період з 01.08.2024 по 15.11.2024, група осіб у складі ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , діючи на виконання злочинного плану за допомогою заздалегідь визначених та підготовлених знарядь для вчинення злочину, а саме навантажувача фронтального марки SDLGL 956 FH, д.н.з. НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 , який на праві власності належить ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром», та бульдозера, реєстраційний номер 34210ВА, номер двигуна НОМЕР_3 , який на праві власності належить ТОВ «Дніпроенергобудпром», здійснили відвантаження незаконно видобутого піску, який погрузили на вантажні транспортні засоби та перевезли до території заводу з виготовлення залізобетонних виробів ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», розташованого за адресою: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, 29 за для використання вказаної корисної копалини у виготовленні залізобетонних виробів.
Крім того, під час проведення 15.11.2024 санкціонованого обшуку на території земельної ділянки з кадастровим номером 3510900000:50:040:0061 за адресою: Кіровоградська область, Олександрійський район, місто Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, (Комсомольська), 29, яка є місцем здійснення діяльності ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром», код ЄДРПОУ 05784779, та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», код ЄДРПОУ 42046647, а також місцем незаконного зберігання та використання у власній господарській діяльності вказаними підприємствами незаконного видобутого піску, виявлено та вилучено: об`єкти кримінально протиправних дій незаконно видобутий кримінальним протиправним шляхом пісок у кількості 633 метри кубічні.
Таким чином, внаслідок злагоджених дій всіх учасників організованої групи у складі ОСОБА_4 , як організатора вчинення злочину, за участі головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_6 , як співучасника у ролі виконавця, директора ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_7 , як співучасника у ролі виконавця, за період з жовтня 2023 року по 15.11.2024 здійснено незаконний видобуток з дна річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051 корисної копалини піску, загальним об`ємом 21274 м3.
Таким чином, за вищевикладеними обставинами організованою групою осіб у складі ОСОБА_4 ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , умисно, з корисливих спонукань, в порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 «Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами», Кодексу України про надра, Гірничого закону України, Конституції України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності», Водного кодексу України, Порядку видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду, затвердженого Постановою КМУ №557 від 12.07.2005, порушено встановлений законодавством порядок видобутку корисних копалин піску, місцевого значення.
Відповідно до макроскопічного дослідження пісків, проведеного Центральною лабораторією ДП «Українська геологічна компанія» від 24.02.2025 №37, відносно незаконно видобутого та виявленого під час обшуків у кримінальному провадженні піску даний матеріал слід розглядати як корисну копалину місцевого значення.
Згідно висновку судової інженерно-екологічної експертизи 737/25-27 від 25.07.2025, проведено розрахунок розміру збитків, завданих державі внаслідок самовільного видобутку корисних копалин піску, які складають 23 348 215 гривень (двадцять три мільйони триста сорок вісім тисяч двісті п`ятнадцять гривень), що згідно Примітки до статті 240 КК України вважається вчиненим у великому розмірі, оскільки його вартість у 100 і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
01.08.2025 ОСОБА_6 вручено повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 27, ч. 4 ст. 240 КК України.
Таким чином, у вчиненні вказаного кримінального правопорушення обґрунтовано підозрюється:
- ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , уродженець міста Світловодськ, українець, громадянин України, з вищою освітою, одружений, на утриманні дітей не має, зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , перебуваючий на посаді головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», раніше не судимий;
В обґрунтування клопотання слідчий також вказав, що Кіровоградською обласною прокуратурою в інтересах держави буде заявлено цивільний позов про забезпечення відшкодування шкоди завданої кримінальним правопорушенням.
До матеріалів клопотання слідчим долучено повідомлення про підозру ОСОБА_6 (а.к.205- 215) та в клопотанні вказано розмір збитків, завданих державі внаслідок самовільного видобутку корисних копалин піску, які складають 23 348 215 гривень (двадцять три мільйони триста сорок вісім тисяч двісті п`ятнадцять гривень), що згідно Примітки до статті 240 КК України вважається вчиненим у великому розмірі, оскільки його вартість у 100 і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Також, встановлено, що відповідно до реєстраційної картки транспортного засобу ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , має у приватній власності наступне рухоме майно: автомобіль ВАЗ 2107, номер кузова НОМЕР_4 , д.н.з. НОМЕР_5 .
Враховуючи, що умисними протиправними діями підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , спричинена майнова шкода Державі, в інтересах якої в ході досудового розслідування Кіровоградською обласною прокуратурою буде заявлено цивільний позов про забезпечення відшкодування шкоди завданої кримінальним правопорушенням, а тому з метою забезпечення відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), існує необхідність у накладенні арешту на майно підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 : автомобіль ВАЗ 2107, номер кузова НОМЕР_4 , д.н.з. НОМЕР_5 , який перебуває у власності підозрюваного.
У відповідності до ч. 1 ст. 131 КПК України заходи забезпечення кримінального провадження, зокрема арешт майна, застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існують достатні підстави вважати, що воно є предметом, засобом чи знаряддям його вчинення, доказом злочину, набуте злочинним шляхом, доходом від вчиненого злочину, отримане за рахунок доходів від вчиненого злочину або може бути конфісковане та застосовується до підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, або може підлягати спеціальній конфіскації щодо третіх осіб, юридичної особи або для забезпечення цивільного позову. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження.
Частиною 2 цієї ж статті передбачено, що метою арешту майна є забезпечення збереження речових доказів, забезпечення цивільного позову у кримінальному провадженні, забезпечення конфіскації або спеціальної конфіскації. Арештованим може бути майно, яким володіє, користується чи розпоряджається підозрюваний, обвинувачений, засуджений, треті особи, юридична особа, до якої може бути застосовано заходи кримінально-правового характеру за рішенням, ухвалою суду, слідчого судді.
Крім того, частиною 3 визначено, що підставою арешту майна є наявність ухвали слідчого судді чи суду за наявності сукупності підстав вважати, що майно є предметом, доказом злочину, засобом чи знаряддям його вчинення, набуте злочинним шляхом, є доходом від вчиненого злочину або отримане за рахунок доходів від вчиненого злочину. Арешт майна можливий також у випадках, коли санкцією статті Кримінального кодексу України, що інкримінується підозрюваному, обвинуваченому, передбачається застосування конфіскації, до підозрюваної, обвинуваченої особи заявлено цивільний позов у кримінальному провадженні. Арешт також може бути застосовано до майна третіх осіб з урахуванням частини другої цієї статті.
Слідчий суддя, суд відмовляють у задоволенні клопотання про арешт майна, якщо особа, що його подала, не доведе необхідність такого арешту, а також наявність ризиків, передбачених абзацом другим частини першої статті 170 цього Кодексу (ч. 1 ст. 173 КПК України).
Згідно зч.2ст.173КПК України привирішенні питанняпро арештмайна слідчийсуддя,суд повиненвраховувати правовупідставу дляарешту майна; можливість використаннямайна якдоказу укримінальному провадженні(якщоарешт майнанакладається увипадку,передбаченому пунктом1частини другоїстатті 170цього Кодексу); можливість спеціальноїконфіскації майна(якщоарешт майнанакладається увипадку,передбаченому пунктом2частини другоїстатті 170цього Кодексу); розмір шкоди,завданої кримінальнимправопорушенням,неправомірної вигоди,яка отриманаюридичною особою(якщоарешт майнанакладається увипадку,передбаченому пунктом4частини другоїстатті 170цього Кодексу); розумність таспіврозмірність обмеженняправа власностізавданням кримінальногопровадження; наслідки арешту майна для підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб.
На переконання слідчого судді, потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права особи, оскільки є необхідним і пропорційним до законної мети, що переслідується - нагальної суспільної потреби у протидії кримінальним правопорушенням.
Отже, підсумовуючи зазначене вище, слідчий суддя погоджується з позицією слідчого, що на виконання завдання кримінального провадження, з метою забезпечення заходів кримінального провадження, виникла потреба у накладені арешту на автомобіль ВАЗ 2107, номер кузова НОМЕР_4 , д.н.з. НОМЕР_5 , який перебуває у власності підозрюваного.
Таким чином, клопотання слідчого підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 131, 132, 170, 369-372 КПК України,
постановив:
клопотання слідчого задовольнити.
Накласти арешт на майно підозрюваного ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , з метою забезпечення відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), а саме на:
- автомобіль ВАЗ 2107, номер кузова НОМЕР_4 , д.н.з. НОМЕР_5 .
Заборонити розпоряджатись вказаним майном.
Ухвала слідчого судді підлягає негайному виконанню слідчим, прокурором.
Ухвала може бути оскаржена до Кропивницького апеляційного суду протягом 5 днів з дня її проголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_8
Суд | Ленінський районний суд м.Кіровограда |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2025 |
Оприлюднено | 08.08.2025 |
Номер документу | 129364488 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Ленінський районний суд м.Кіровограда
Плохотніченко Л. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні