Ленінський районний суд м.кіровограда
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСправа № 405/984/24
провадження № 1-кс/405/2007/25
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.08.2025 м. Кропивницький
слідчий суддя Подільського районного суду міста Кропивницького ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , підозрюваного ОСОБА_4 , захисника адвоката ОСОБА_5 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Кропивницькому клопотання слідчого відділу СУ ГУНП в Кіровоградській області ОСОБА_6 , у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023120000000279 від 22.12.2023 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 240, ч. 4 ст. 240 КК України про застосуваннязапобіжногозаходуу видізаставипідозрюваному ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю села Сотниківка, Яготинського району, Київської області, українцю, громадянину України, з повною вищою освітою, одруженому, зареєстрованому та проживаючому за адресою: АДРЕСА_1 , перебуваючому на посаді директора ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром», депутату Кіровоградської обласної ради, раніше не судимому
ВСТАНОВИВ:
слідчий звернувся з даним клопотанням до слідчого судді Подільського районного суду міста Кропивницького, відповідно до якого, посилаючись на обставини кримінального провадження просив застосувати у вказаному вище кримінальному проваджені запобіжний захід у виді застави ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Прокурор у судовому засіданні надав пояснення, згідно з якими клопотання підтримав та просив задовольнити.
Захисник та підозрюваний у судовому засіданні надали пояснення, згідно з яким вказали на необґрунтованість підозри та не доведеність ризиків, проти застосування запобіжного заходу заперечували.
Заслухавши сторін, вивчивши клопотання та додані до нього матеріали, слідчий суддя за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому дослідженні всіх обставин, керуючись законом, оцінивши кожний доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів - з точки зору достатності та взаємозв`язку для прийняття відповідного процесуального рішення, приходить до наступних висновків.
Встановлено, що у провадженні ОВС відділу СУ ГУНП в Кіровоградській перебувають матеріали кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023120000000279 від 22.12.2023, за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 240, ч. 4 ст. 240 КК України, відповідно до яких ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно протоколу Кіровоградської обласної територіальної виборчої комісії № 73 від 17 листопада 2020 року визнаний обраним депутатом Кіровоградської обласної ради та згідно рішення першої сесії Кіровоградської обласної ради 8 скликання, у відповідності до вимог статей 2 та 4 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», з 11 грудня 2020 року набув повноважень депутата Кіровоградської обласної ради.
Відповідно до рішення загальних зборів учасників ТОВ «Дніпроенергобудпром» № 2 від 14.09.2016 та наказу № 75-К від 15.09.2016 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , призначено на посаду директора ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром». На вказаній посаді ОСОБА_4 перебуває по теперішній час.
Відповідно до пункту 2 статті 4 Статуту ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром», затвердженого протокольним рішенням №1 від 14.09.2016 (далі Статут), одним із основних видів діяльності є виготовлення виробів із бетону для будівництва. За приписами статті 21 Статуту, одноосібним виконавчим органом, який здійснює управління поточною діяльністю підприємства, є Директор. Права, обов`язки та компетенція Директора визначаються Законодавством, цим статутом, а також трудовим договором (контрактом). Втручання в оперативно - розпорядчу діяльність директора з боку учасника не допускається.
Згідно статті 23 Статуту, на директора підприємства покладено виконання наступних обов`язків: вирішувати всі питання, пов`язані з керівництвом поточною діяльністю Підприємства; діяти без довіреності від імені Підприємства, представляти його у всіх установах, підприємствах і організаціях; вчиняти будь-які правочини, угоди, інші юридичні акти, а також розпоряджається майном і коштами Підприємства; видавати накази та розпорядження обов`язкові для виконання всіма працівниками Підприємства; видавати довіреності; відкривати в банках рахунки; розглядати, затверджувати поточні плани і результати діяльності Підприємства та заходи, необхідні для їх виконання; встановлювати ціни на продукцію і тарифи на послуги; приймати та звільняти з роботи працівників Підприємства, вживати до них заходи заохочення і накладання стягнень. Таким чином, відповідно до ч. 3 ст. 18, примітки 1 до ст. 364 КК України ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді директора ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром», являється службовою особою, наділеною організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями.
Однак, ОСОБА_4 , будучи службовою особою, наділеною адміністративно-господарськими та організаційно-розпорядчими функціями, маючи прибуток розмір якого не задовольняв його матеріальні потреби, з метою особистого збагачення та збільшення прибутку очолюваного ним підприємства вирішив використати своє службове становище для отримання незаконного прибутку за рахунок вчинення злочинів у сфері довкілля.
Переслідуючи кінцеву мету даної злочинної діяльності, яка полягала у отриманні необлікованих та неконтрольованих державою грошових коштів, ОСОБА_4 розробив схему вчинення злочину, яка передбачала зменшення витрат на виготовлення залізобетонних виробів шляхом використання у їх виробництві необлікованої сировини у виді піску, який мав незаконно видобуватись, та подальшу реалізацію кінцевої продукції суб`єктам господарювання.
З метою реалізації зазначених злочинних намірів, ОСОБА_4 розробив детальний злочинний план, який передбачав наступні етапи його впровадження:
- підбір виконавців окремих етапів злочинного плану з числа підконтрольних йому осіб, які володіють потрібними ресурсами та повноваженнями, зокрема керівники та службові особи пов`язаних з ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» підприємств;
- доведення деталей розробленого ним злочинного плану безпосереднім виконавцям, розподіл обов`язків між учасниками злочинної групи;
- використання у реалізації злочинного плану необізнаних про злочинні наміри ОСОБА_4 осіб з числа працівників очолюваного ним підприємства та підприємств, керівниками яких є особи, яких ОСОБА_4 планував залучити до злочинної діяльності в якості співучасників;
- визначення та залучення до вчинення злочинних дій необхідних технічних засобів (техніка та транспорт);
- визначення обсягів, місця незаконного видобування та зберігання незаконно видобутих корисних копалин;
- уникнення офіційного обліку та звітності щодо незаконно видобутої корисної копалини, а також організація неофіційного обліку шляхом ведення відповідних записів для контролю обсягу незаконно видобутої корисної копалини;
- організація переміщення незаконно видобутих корисних копалин до місця виготовлення залізобетонних виробів;
- забезпечення документального прикриття злочинної діяльності та завуалювання її під законну господарську діяльність;
- реалізації кінцевої продукції суб`єктам господарювання, отримання таким чином незаконного прибутку;
- розподіл між учасниками злочинної групи грошових коштів, отриманих в результаті реалізації злочинного плану.
Вважаючи розроблений план довершеним та готовим до виконання, ОСОБА_4 розпочав його реалізацію із залучення до злочинної діяльності співучасників.
При цьому ОСОБА_4 достовірно знав, що ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» орендує земельну ділянку з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051 на території Власівської сільської ради Олександрійського району, Кіровоградської області, яка виходить до акваторії річки Дніпро, де можливо було, на його думку, безперешкодно здійснювати незаконний видобуток корисної копалини.
Також ОСОБА_4 розраховував у злочинній діяльності використовувати спеціальну техніку зазначеного підприємства, за допомогою якої можливо здійснити намив піску з дна річки Дніпро, а саме: «земснаряд» моделі ВДА-0302 №UAK-7376-K, моторного човна «Finval 475» Evo-UA-BLT50541K021, №UAK-7414-K.
Крім того, ОСОБА_4 розумів, що він, маючи адміністративний вплив та авторитет як керівника, може схилити працівників ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», єдиним засновником якого є його син ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , до вчинення протиправних дій, пов`язаних з незаконним видобутком корисних копалин.
Так, ОСОБА_4 у жовтні 2023 року (більш точний час у ході досудового розслідування не встановлено) посвятив у деталі свого злочинного плану своїх знайомих, з якими підтримував дружні та робочі відносини, а саме головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_8 та директора ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_9 , запропонувавши їм взяти участь у його реалізації.
Встановлено, що ОСОБА_8 , відповідно наказу № 10 від 31.03.2023 року призначено на посаду головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів».
Відповідно до посадової інструкції головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», ОСОБА_8 належав до категорії керівників та був першим заступником директора, який підпорядковувався безпосередньо директору підприємства та мав повноваження:
- визначати науково-технічну політику, перспективи розвитку підприємства і шляхи реалізації комплексних програм з усіх напрямків удосконалення, реструктуризації, реконструкції і технічного переозброєння виробництва, його спеціалізації та кооперування;
- забезпечувати постійне підвищення рівня технічної підготовки виробництва, його ефективності, скорочення матеріальних, фінансових і трудових витрат на виробництво продукції (послуг), їх високу якість, довговічність згідно з державними стандартами, технічними умовами і вимогами конструювання, раціональне використання виробничих фондів і всіх видів ресурсів;
- керувати розробкою перспективних планів розвитку підприємства, реконструкції та модернізації, заходів щодо запобігання шкідливого впливу виробництва на навколишнє середовище, дбайливого використання природних ресурсів, створення сприятливих і безпечних умов праці і високої культури виробництва;
- здійснювати контроль за додержанням проектної, конструкторської і технологічної дисципліни, правил та норм охорони праці, виробничої санітарії та пожежної безпеки, вимог органів державного нагляду за охороною праці, природоохоронних санітарних та інших органів;
- брати участь у підготовці пропозицій з атестації, раціоналізації, обліку та планування робочих місць, модернізації устаткування, реконструкції, технічного переозброєння підприємства, упровадження засобів комплексної механізації та автоматизації технологічних процесів, охорони навколишнього середовища, у розробці планів підвищення ефективності виробництва;
- діяти від імені технічних служб підприємства, представляти інтереси підприємства у взаємовідносинах з іншими структурними підрозділами підприємства, іншими організаціями та органами державної влади;
- в межах своєї компетенції підписувати та візувати документи, видавати за своїм підписом розпорядження по підприємству з питань виробничої діяльності.
Отже, враховуючи положення посадової інструкції, ОСОБА_8 , реалізуючи повноваження головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», перебуваючи на посаді, яка пов`язана з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, у відповідності до ч. 3 ст. 18 та Примітки 1 до ст. 364 КК України, являвся службовою особою та мав реальну можливість виконання необхідних дій для втілення злочинного плану ОСОБА_4 у життя, у тому числі щодо залучення до злочинної діяльності осіб з числа працівників ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», які не були обізнані про злочинні наміри групи та сприймали свої дії як виконання службових обов`язків.
Також, відповідно до рішення учасників ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» №09/03 від 09.03.2023 ОСОБА_9 призначено на посаду директора Товариства.
Відповідно до посадової інструкції директора ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_9 наділений повноваженнями:
- без доручення діяти від імені підприємства;
- представляти інтереси підприємства у взаємовідносинах з громадянами, юридичними особами та органами державної влади;
- розпоряджатися майном підприємства з дотриманням вимог, визначених законодавством, Статутом підприємства, іншими нормативними правовими актами;
- відкривати в банківських установах розрахунковий та інші рахунки;
- укладати трудові договори з працівниками;
- приймати рішення за поданням: про притягнення працівників, що порушили виробничу та трудову дисципліни, винних в завданні матеріальної шкоди підприємству, до матеріальної та дисциплінарної відповідальності; про моральне та матеріальне заохочення працівників, що відзначилися;
- визначати, формулювати, планувати і координувати всі види діяльності підприємства;
- визначати напрями розвитку підприємства у формуванні цінової, кредитно-банківської, податкової та страхової політики, соціальної та зовнішньоекономічної діяльності;
- організовувати роботу і ефективну взаємодію виробничих одиниць, цехів та інших структурних підрозділів підприємства, направляти їх діяльність на досягнення високих темпів розвитку і удосконалення виробництва та продукції;
- направляти діяльність персоналу на досягнення високих економічних та фінансових результатів;
- забезпечувати виконання підприємством програми оновлення продукції, обов?язків перед постачальниками, замовниками і банками;
- організовувати виробничо-господарську діяльність підприємства на основі застосування методів обґрунтованого планування, нормативних матеріалів, фінансових і трудових витрат, широкого розповсюдження передового досвіду, а також максимальної мобілізації резервів виробництва шляхом досягнення високих техніко-економічних показників, підвищення технічного рівня, раціонального і економного витрачання всіх видів ресурсів;
- вживавати заходів щодо забезпечення підприємства кваліфікованими кадрами, найкращого використання безпечних і сприятливих умов праці, додержання вимог законодавства про охорону навколишнього середовища.
Отже, враховуючи положення посадової інструкції, ОСОБА_9 , наділений повноваженнями директора ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», перебував на посаді, яка пов`язана з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, а отже відповідно до ч. 3 ст. 18 та Примітки 1 до ст. 364 КК України, являвся службовою особою та мав реальну можливість виконання необхідних дій для втілення злочинного плану ОСОБА_4 у життя, у тому числі щодо залучення до злочинної діяльності осіб з числа працівників ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», які не були обізнані про злочинні наміри групи та сприймали свої дії як виконання своїх службових обов`язків.
Спонукаємі корисливим мотивом та метою незаконного збагачення за рахунок вчинення злочинів, усвідомлюючи неправомірність пропозиції ОСОБА_4 , ОСОБА_8 та ОСОБА_9 надали свою згоду на участь у реалізації його злочинного плану, вступивши, тим самим, з ним у злочинну змову.
Отримавши згоду на участь у злочинній діяльності від ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , ОСОБА_4 розподілив між учасниками групи їх злочинні ролі.
Для надання організованій групі стійкої організованої форми, зґуртування їх в стійке об`єднання для досягнення єдиного злочинного результату та підкреслюючи ієрархічну структуру групи, ОСОБА_4 обрав собі роль організатора та керівника організованої групи, закріпивши за собою наступні функції:
- загальне керівництво та координацію діями всіх учасників організованої групи;
- розподіл функцій (ролей) між усіма учасниками організованої групи, у відповідності до попередньо узгодженого плану та контроль за їх виконанням, забезпечуючи належну організованість та ієрархічність групи, спільність та єдність дій у ході підготовки та вчинення кримінального правопорушення;
- встановлення загальних, визначених правил поведінки та конспірації в групі та забезпечення дотримання їх учасниками;
- обговорення умов та забезпечення залучення до вчинення злочину транспортних засобів;
- забезпечення уникнення обліку незаконно видобутої корисної копалини піску, що була безпосередньо відвантажена на території ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» за адресою: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, 29;
- розподіл отриманих грошових коштів між учасниками групи, що здобуті в результаті реалізації злочинного плану.
При цьому для ОСОБА_8 , ОСОБА_4 визначив роль виконавця та поклав наступні функції (обов`язки):
- виконання вказівок та доручень організатора, керівника організованої групи;
- приховування фактичних обставин незаконно видобутої корисної копалини піску;
- організація та перевезення незаконно видобутих корисних копалин найнятими транспортними засобами на територію заводу з виготовлення залізо-бетонних виробів ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» за адресою: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, 29, підконтрольного учасникам злочинної групи;
- забезпечення та підтримання в належному робочому стані транспортних засобів та обладнання, залученого до незаконного видобутку корисних копалин;
- залучення до злочинної діяльності працівників ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», які не обізнані про злочинний характер дій організованої групи та сприймають вчинення злочинних дій як виконання їх посадових обов`язків як працівників зазначеного підприємства;
- виконання інших вказівок, спрямованих на досягнення загального злочинного результату.
У свою чергу, на ОСОБА_9 , як на виконавця, ОСОБА_4 були покладені наступні функції (обов`язки):
- виконання вказівок та доручень організатора, керівника організованої групи;
- приховування фактичних обставин незаконного видобутку корисної копалини (піску) та його складування на орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, розташованої на березі річки Дніпро за межами м. Світловодськ Олександрійського району, Кіровоградської області;
- вжиття заходів, направлених на уникнення злочинної групи від викриття у вчиненні злочину шляхом підготовки та видачі заявок для отримання дозволів на виходи (проведення діяльності) суден на судноплавній ділянці річки Дніпро, а також організацію отримання документації з будівництва вантажного причалу;
- організація та перевезення незаконно видобутих корисних копалин найнятими транспортними засобами на територію заводу з виготовлення залізо-бетонних виробів ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» за адресою: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, 29, підконтрольного учасникам злочинної групи;
- уникнення обліку незаконно видобутої корисної копалини піску, що була безпосередньо відвантажена на території ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» за адресою: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, 29 та ведення неофіційного, прихованого обліку для контролю обсягів незаконно видобутих корисних копалин ОСОБА_4 ;
- залучення до злочинної діяльності працівників ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», які не обізнані про злочинний характер дій організованої групи та сприймають вчинення злочинних дій, як виконання їх посадових обов`язків, як працівників зазначеного підприємства;
- звітування про хід виконання етапів злочинного плану;
- виконання інших вказівок, спрямованих на досягнення загального злочинного результату.
Таким чином, у жовтні 2023 року (більш точного часу в ході досудового розслідування не встановлено) ОСОБА_4 була створена і готова діяти організована злочинна група, метою створення якої є довготривала, на невизначений проміжок часу, злочинна діяльність, пов`язана із вчиненням злочинів проти довкілля.
Разом з цим створена ОСОБА_4 організована група характеризувалася:
- кількісним складом, стабільністю і зґуртованістю, що відповідає ознакам організованості, оскільки мала у своєму складі 3 осіб учасників групи, які попередньо до вчинення першого епізоду злочинних дій зорганізувались у стійке об`єднання, у складі ОСОБА_4 , ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , які підтримували тісні стосунки між собою з централізованим підпорядкуванням організатору, єдиними для всіх правилами поведінки;
- наявністю злочинного плану, заздалегідь опрацьованого організатором - ОСОБА_4 , відомого та схваленого усіма учасниками групи, з розподілом при цьому протиправних функцій (ролей), спрямованих на досягнення мети цього плану, а саме: отримання коштів шляхом вчинення кримінальних правопорушень проти довкілля;
- наявністю організатора і керівника в особі ОСОБА_4 , який створив організовану групу, спланував її діяльність, розподілив між її учасниками злочинні функції, здійснював шляхом координації їх взаємодію та забезпечував безперебійне функціонування групи, забезпечуючи при цьому її ієрархічність;
- наявність намірів на вчинення тотожних, протиправних дій, охоплених єдиним умислом учасників групи, спрямованих на досягнення єдиного злочинного результату здійснення незаконного видобутку корисної копалини піску упродовж тривалого часу та отримання таким чином грошових коштів;
- домовленістю та готовністю до вчинення кримінальних правопорушень всіма членами організованої групи на тривалий невизначений проміжок часу.
Особливу увагу ОСОБА_4 приділив виконанню злочинного плану в частині забезпечення прикриття незаконної діяльності організованої групи шляхом вчинення дій, які би маскували злочинні дії та надавали їм ознаки легальності.
Так, для реалізації зазначеного етапу злочинного плану ОСОБА_4 надав вказівку ОСОБА_8 та ОСОБА_9 створити документальне прикриття незаконного видобутку корисних копалин.
На виконання зазначеної вказівки ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , маючи можливість діяти від імені ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», на орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, яка розташована на території Власівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області, яка визначена організатором злочинної групи для виконання злочинного плану в частині незаконного видобування та складування корисної копалини піску, вчинили дії, направлені на отримання дозволу на будівництво вантажного причалу. ОСОБА_9 було вжито заходів до видачі наказу №35 від 10.10.2023 та отримано дозвіл №ІУ012231215602 від 18.12.2023 на виконання будівельних робіт проекту будівництва «Нове будівництво вантажного причалу на території Світловодської територіальної громади Олександрійського району, Кіровоградської області», замовником якого є ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів». В зазначеному проекті будівництва передбачені промірні роботи на ділянці акваторії річки Дніпро, які передбачають днопоглиблювальні роботи в ділянці річки напроти зазначеної земельної ділянки.
Крім того, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 на виконання вказівки ОСОБА_4 організували від імені ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» звернення до Департаменту інфраструктури Кіровоградської обласної військової адміністрації для отримання дозволів на вихід (проведення діяльності) суден на судноплавній діяльності, Дніпро (виконання днопоглиблювальних робіт згідно проектних відміток), що підтверджується заявками №545 від 17.10.2023, №557 від 26.10.2023, №571 від 02.11.2023, №579 від 09.11.2023, №582 від 16.11.2023, №599 від 23.11.2023, №602 від 30.11.2023, №604 від 07.12.2023, №643 від 14.12.2023, №669 від 21.12.2023, №677 від 28.12.2023, №40 від 08.02.2024, №41 від 15.02.2024, №44 від 22.02.2024, №46 від 29.02.2024, №52 від 07.03.2024, №55 від 14.03.2024, №74 від 21.03.2024, №94 від 28.03.2024, №106 від 04.04.2024, №139 від 11.04.2024, №173 від 18.04.2024, №179 від 25.04.2024, №184 від 02.05.2024, №186 від 09.05.2024, №193 від 16.05.2024, №199 від 23.05.2024, №266 від 30.05.2024, №248 від 06.06.2024, №260 від 13.06.2024, №264 від 20.06.2024, №271 від 27.06.2024, №275 від 04.07.2024, №283 від 11.07.2024, №289 від 08.07.2024, №291 від 25.07.2024, №318 від 01.08.2024, №320 від 08.08.2024, №327 від 15.08.2024, №335 від 22.08.2024, №345 від 29.08.2024, №360 від 05.09.2024 №389 від 12.09.2024, №396 від 19.09.2024, №414 від 26.09.2024, №425 від 03.10.2024, №434 від 10.10.2024, №440 від 18.10.2024, №449 від 24.10.2024, №453 від 31.10.2024, які були надані командуванняю оперативного угруповання військ «Херсон».
Таким чином, отримавши вищезазначені дозволи та проектну документацію, члени організованої групи забезпечили прикриття їх протиправної діяльності та надали своїм злочинним діям ознак легальності.
Разом з цим, згідно ч. ч. 1, 2 ст. 86 Водного кодексу України на землях водного фонду можуть проводитися роботи з поглиблення дна для забезпечення судноплавства, у тому числі експлуатаційне днопоглиблення (роботи, що проводяться з метою підтримання заданих навігаційних габаритів морських і внутрішніх водних шляхів, акваторій морських портів), видобуванням корисних копалин (крім піску, гальки і гравію в руслах малих та гірських річок), розчисткою русел річок, каналів і дна водойм, прокладанням кабелів, трубопроводів, інших комунікацій, а також бурові та геологорозвідувальні роботи.
Місця і порядок проведення зазначених робіт (крім експлуатаційного днопоглиблення) визначаються відповідно до проектів, що погоджуються з обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства (крім робіт на землях, зайнятих морями, а також робіт, пов`язаних з будівництвом, облаштуванням та утриманням інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій), та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно з листом ДП «Укрводшлях» від 11.04.2025 № 12-10/157 роботи, передбачені проєктом «Нове будівництво вантажного причалу на території Світловодської територіальної громади, Олександрійського району, Кіровоградської області (за межами населеного пункту)» не відносяться до експлуатаційного днопоглиблення.
Відповідно до листа Держгеонадра від 23.04.2025 № 18130/5/25 Держгеонадра не розглядали та не погоджували ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» (код ЄДРПОУ 42046647) проєкт «Нове будівництво вантажного причалу на території Світловодської територіальної громади, Олександрійського району, Кіровоградської області (за межами населеного пункту)».
Згідно із пунктом 3 Порядку користування землями водного фонду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.05.1996 № 502 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23.01.2024 № 80) дозволи на днопоглиблювальні роботи (крім експлуатаційного днопоглиблення), прокладання кабелів, трубопроводів та інших комунікацій на землях водного фонду видаються в установленому законодавством порядку.
У своїй відповіді від 27.03.2025 № 2421/02-1/2-25 Держгеонадра повідомило, що видобування піску з річки Дніпро на території Олександрійського району Кіровоградської області за допомогою земснаряду UAK-7376-R, шляхом намиву його на «карту намиву», розташовану земельній ділянці з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, з подальшим перевезенням цього піску вантажними автомобілями на територію ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» (ЄДРПОУ 05784779) та складуванням на земельній ділянці з кадастровим номером 3510900000:50:040:0061, здійснюється з порушенням вимог статті 19 Кодексу України про надра та є незаконним видобутком піску.
Проєктом будівництва «Нове будівництво вантажного причалу на території Світловодської територіальної громади, Олександрійського району, Кіровоградської області» передбачено використання вийнятих ґрунтів для вертикального планування території, відведеної для будівництва перевантажувального терміналу, формування на ній зелених зон, зворотної засипки тіла причалу, засипання верхньої частини дамби берегоукріплення. Для захисту берегових ділянок від розмивання проєктом передбачено улаштування укісного берегоукріплення із кам`яно-щебеневих матеріалів, а саме улаштування шпунтового ряду довжиною 80 м та кріплення укосів камінням із призмою 29 м Відповідно до топографічного плану територія планованої діяльності за проєктом «Нове будівництво вантажного причалу на території Світловодської територіальної громади, Олександрійського району, Кіровоградської області (за межами населеного пункту)» частково знаходиться на землях водного фонду.
Згідно висновку будівельно-технічної експертизи Кіровоградського НДЕКЦ від 12.06.2025 №СЕ-19/112-/13/3-7647-2025 встановити відповідність обсягів та переліку фактично виконаних робіт по об`єкту «Нове будівництво вантажного причалу на території Світловодської територіальної громади, Олександрійського району, Кіровоградської області (за межами населеного пункту)» відповідно до обсягів та переліку робіт, які визначені проектом будівництва, не вбачається за можливе. Роботи по будівництву вантажного причалу не завершені. На момент проведення натурного обстеження ділянка, відведена під будівництво вантажного причалу, в переважній більшості заповнена піском, що вказує на проведення днопоглиблювальних робіт акваторії навколо досліджуваної території. Візуальним обстеженням встановити обсяги виконаних робіт неможливо. Фактично на досліджуваному об`єкті влаштовано лише захисно-охоронну огорожу будівельного майданчика та побутові приміщення робітників. Роботи по берегоукріпленню території (влаштуванню шпунтованого захисту по береговій лінії причалу; укріплення укосів кам`яним накидом з влаштуванням кам`яного зуба; влаштуванню палевого поля з буронабивних паль, виконаних в обсадних трубах), влаштуванню проїздів для технологічного автотранспорту, безпосередньому будівництву конструкції вантажного причалу та організації території не виконані.
Також проектом передбачалось, що після виконання земляних робіт, вийнятим ґрунтом виконується підсипка території навколо вантажного причалу та для планування земельної ділянки для під`їзних доріг та майданчика складування сипучих будівельних матеріалів і залізобетонних виробів (засипка причалу -0,694 тис.м.куб., планування території до проектних відміток -2,326 тис.м.куб. і лише надлишок ґрунту в обсягах 29,154 тис.м.куб. вивезти).
Проектом, затвердженим у 2023 році, передбачено виконання робіт впродовж 9 місяців, однак в ході досудового розслідування встановлено, що роботи на ділянці проводились поза вказаним строком та з порушенням черговості порядку їх проведення, а фактично здійснювалось виключно видобування піску.
Завдяки детальному злочинному плану, зокрема і наявності у ньому окремого етапу, присвяченого створенню документального прикриття злочинної діяльності та спільним узгодженим діям, організована група убезпечувала себе від викриття і діяла у період з жовтня 2023 року (точної дати та часу в ході досудового розслідування не встановлено) по 15.11.2024 на території Кіровоградської області.
Вказаною організованою групою під керівництвом ОСОБА_4 за участю ОСОБА_8 та ОСОБА_9 у період часу з жовтня 2023 року по 15 листопада 2024 року вчинено низку злочинних дій, об`єднаних єдиним злочинним умислом, що мали ознаки одного продовжуваного злочину, за наступних обставин:
Відповідно до ст. 13 Конституції України - земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.
Згідно із ст. 4 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» - природні ресурси України є власністю Українського народу. Громадяни України мають право користуватися природними ресурсами України відповідно до цього та інших законів.
Також, відповідно до ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» - використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. Законодавством України громадянам гарантується право загального використання природних ресурсів для задоволення життєво необхідних потреб (естетичних, оздоровчих, рекреаційних, матеріальних тощо) безоплатно, без закріплення цих ресурсів за окремими особами і надання відповідних дозволів, за винятком обмежень, передбачених законодавством України. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.
Крім того, відповідно до норм статті 24 Кодексу України про надра - користувачі надр мають право: здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу. Користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до ст. 56. Основні вимоги в галузі охорони надр Кодексу України про надра Основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.
Крім того, згідно з підпунктом 2.7. пункту 2 Положення про проектування внутрішнього відвалоутворення та складування відходів виробництва в залізорудних і флюсових кар`єрах, затвердженого наказом Міністерства промислової політики України від 17.08.2004 № 412 та зареєстрованого Міністерством юстиції України від 19.08.2004 № 1027/9626, видобувні роботи роботи з видобутку корисних копалин з готової до видобутку частини родовища.
Таким чином, гірничі роботи (навантаження екскаваторами гірничої маси на автосамоскиди, переміщення цієї гірничої маси автосамоскидами) відносяться до видобування корисних копалин відкритим способом.
Згідно зі статтею 24 Гірничого закону України гірниче підприємство при проведенні гірничих робіт повинно мати:
спеціальний дозвіл на користування надрами;
акт про надання гірничого відводу (крім користувачів нафтогазоносними надрами);
технічний проект, затверджений і погоджений у встановленому порядку;
геолого-маркшейдерську, технічну та обліково-контрольну документацію (календарні плани розвитку гірничих робіт, проекти, паспорти, схеми).
Вся технічна документація повинна вестися відповідно до вимог правил безпеки, правил технічної експлуатації, єдиних правил безпеки при підривних роботах та інших нормативно-правових актів.
Відповідно до абзацу 4 статті 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.
Відповідно до пункту 133 Закону України «Про Перелік документів дозвільного характера у сфері господарської діяльності» документом дозвільного характеру є спеціальний дозвіл на користування надрами у межах конкретних ділянок.
Стаття 19 Кодексу України «Про надра» визначає, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу, який у відповідності до п.4 Постанови КМУ №59 від 27.01.1995 «Про затвердження Положення про порядок надання гірничих відводів» може надаватися підприємствам, установам, організаціям, а також громадянам України лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, а також затвердженого в установленому порядку проекту розробки родовища корисних копалин або будівництва гірничодобувного об`єкта чи підземної споруди, не пов`язаної з видобуванням корисних копалин.
Частиною шостою статті 16 Кодексу України про надра передбачено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі статтею 51 Кодексу України про надра розробка родовищ твердих, рідких і газоподібних корисних копалин та переробка мінеральної сировини провадяться згідно з затвердженими проектами та планами робіт, правилами технічної експлуатації та охорони надр.
Таким чином, реалізація права користувача надр на видобування корисних копалин відповідно до спеціального дозволу на користування надрами можлива лише при сукупності усіх умов, передбачених чинним законодавством, зокрема:
- наявністю спеціального дозволу на користування надрами наданого з метою видобування корисних копалин в межах конкретної ділянки надр (стаття 19 КУпН);
- засвідченого права на користування надрами Акту про надання гірничого відводу, який містить відомості про ділянку надр та корисні копалини ідентичні з відомостями, зазначеними у спеціальному дозволі на користування надрами (стаття 19 КУпН);
- наявністю документів, що посвідчують право на користування земельною ділянкою, пов`язаною з користуванням надрами та наданих відповідно до земельного законодавства (стаття 18 КУпН);
- наявністю затвердженого та погодженого у встановленому порядку проекту розробки родовища (ділянки надр) корисних копалин, проектні рішення якого мають забезпечити раціональне та ефективне вилучення корисних копалин з ділянки надр, яка надана користувачу надр на підставі спеціального дозволу на користування надрами (статті 50, 51 КУпН);
- геолого-маркшейдерської, технічної та обліково-контрольної документації, яка має містити достовірну інформацію про кількість та якість видобутих корисних копалин (стаття 53 КУпН).
Крім цього ст. 1 Кодексу України про надра визначено, що надра - це частина земної кори, що розташована під поверхнею суші та дном водоймищ і простягається до глибин, доступних для геологічного вивчення та освоєння.
Статтею 5 Кодексу України про надра визначено, що родовища корисних копалин - це нагромадження мінеральних речовин в надрах, на поверхні землі, в джерелах вод та газів, на дні водоймищ, які за кількістю, якістю та умовами залягання є придатними для промислового використання.
Відповідно до статті 86 Водного кодексу України на землях водного фонду можуть проводитися роботи, пов`язані з будівництвом гідротехнічних, лінійних та гідрометричних споруд, інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, поглибленням дна для забезпечення судноплавства, у тому числі експлуатаційне днопоглиблення (роботи, що проводяться з метою підтримання заданих навігаційних габаритів морських і внутрішніх водних шляхів, акваторій морських портів), видобуванням корисних копалин (крім піску, гальки і гравію в руслах малих та гірських річок), розчисткою русел річок, каналів і дна водойм, прокладанням кабелів, трубопроводів, інших комунікацій, а також бурові та геологорозвідувальні роботи.
Місця і порядок проведення зазначених робіт (крім експлуатаційного днопоглиблення) визначаються відповідно до проектів, що погоджуються з обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства (крім робіт на землях, зайнятих морями, а також робіт, пов`язаних з будівництвом, облаштуванням та утриманням інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій), та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно порядку видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду, затвердженого Постановою КМУ №557 від 12.07.2005, встановлено, що у разі проведення на землях водного фонду днопоглиблювальних робіт, робіт з прокладення кабелів, трубопроводів та інших комунікацій (крім робіт на землях водного фонду в межах прибережних захисних смуг уздовж морів, морських заток і лиманів, у внутрішніх морських водах, лиманах і територіальному морі) Держводагентством за погодженням з Міндовкіллям видається спеціаліний дозвіл на проведення зазначених робіт.
Для отримання дозволу суб`єкт господарювання подає заяву до відповідного органу, уповноваженого його видавати.
У разі проведення на землях водного фонду робіт, пов`язаних з експлуатаційним днопоглибленням на внутрішніх підхідних, судноплавних каналах та портових акваторіях, з метою підтримання заданих навігаційних габаритів суб`єкт господарювання для отримання дозволу подає разом із заявою завірені в установленому порядку документи.
Встановлено, що спеціальний дозвіл на користування надрами з дна річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, на видобування корисних копалин (піску) відсутній.
Також, ураховуючи порядок видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду, затвердженого Постановою КМУ №557 від 12.07.2005, встановлено, що службові особи ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» не звертались із відповідною заявою до Держводагентства та Міндовкілля про надання дозволу на проведення днопоглиблювальних робіт.
Таким чином, в акваторії річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051 забороняється користування надрами та проведення гірничих робіт, а також проведення на землях водного фонду робіт, пов`язаних з експлуатаційним днопоглибленням на внутрішніх підхідних, судноплавних каналах та портових акваторіях, з метою підтримання заданих навігаційних габаритів, а саме: видобування корисних копалин (піску) з дна річки Дніпро за допомогою спеціальної техніки «земснаряду», та подальше складування і навантаження екскаватором піску на вантажні автомобілі та переміщення піску за допомогою вантажних автомобілів до виробничих потужностей заводу з виготовлення залізобетонних виробів ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», які відносяться до видобування корисних копалин.
Таким чином, слідчим суддею встановлено, що організована злочинна група осіб у складі ОСОБА_4 , як організатора вчинення злочину, за участі головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_8 та директора ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_9 , як співучасників у ролі виконавців, достовірно знаючи про відсутність будь-яких спецдозволів на користування надрами на видобування піску з дна річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, та відсутності дозволів на проведення днопоглиблювальних робіт, та будучи обізнаними про встановлений чинним законодавством порядок видобування корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення, діючи умисно у порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 «Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами», Кодексу України про надра, Гірничого закону України, Конституції України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про Перелік документів дозвільного характера у сфері господарської діяльності», Водного кодексу України, Порядку видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду затвердженого Постановою КМУ №557 від 12.07.2005, усвідомлюючи протиправний та суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи наслідки у вигляді порушення встановлених правил охорони та використання надр та маючи намір на незаконне видобування корисних копалин - піску з метою незаконного збагачення, здійснили видобування піску з дна річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051.
У подальшому, в період часу з 17.10.2023 по 31.10.2024, на виконання спільного злочинного плану, спрямованого на здійснення незаконного видобування піску з дна річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, ОСОБА_9 підготовлено та скеровано до Кіровоградської обласної військової адміністрації заявки для отримання дозволів на вихід (проведення діяльності) суден на судноплавній ділянці річки Дніпро, акваторії напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, з використанням знарядь та засобів вчинення злочину, а саме «земснаряду» модель ВДА-0302 №UAK-7376-K та моторного човна «Finval 475» Evo-UA-BLT50541K021, №UAK-7414-K.
З метою приховування вказаного злочину, група осіб у складі ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , будучи обізнаними, що спеціальний дозвіл на користування надрами та видобування корисних копалин піску відсутній у ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», використали для приховування своїх злочинних протиправних намірів договір оренди землі з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051 від 17.06.2021 б/н, укладений з Кіровоградською обласною державною адміністрацією, для розміщення та експлуатації будівель і споруд річкового транспорту з функціональним призначенням для розміщення річкового порту.
У подальшому на виконання злочинного плану група осіб у складі ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , діючи за попередньо розробленим планом, виконуючи кожний заздалегідь обумовлені ролі, у період з 01.08.2024 по 15.11.2024, діючи умисно та цілеспрямовано, використовуючи заздалегідь визначені та підготовлені знаряддя для вчинення злочину, а саме «земснаряд» модель ВДА-0302 №UAK-7376-K та моторного човна «Finval 475» Evo-UA-BLT50541K021, №UAK-7414-K, у порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 «Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами», Кодексу України про надра, Гірничого закону України, Конституції України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про Перелік документів дозвільного характера у сфері господарської діяльності», Водного кодексу України, Порядку видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду, затвердженого Постановою КМУ №557 від 12.07.2005, усвідомлюючи протиправний та суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи наслідки у вигляді порушення встановлених правил охорони та використання надр та маючи намір на незаконне видобування корисних копалин піску з метою незаконного збагачення, здійснили видобування піску з дна річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051 у кількості 20641 метрів кубічних, які складували на території земельної ділянки з вказаним кадастровим номером.
Після цього у період з 01.08.2024 по 15.11.2024, група осіб у складі ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , діючи на виконання злочинного плану за допомогою заздалегідь визначених та підготовлених знарядь для вчинення злочину, а саме навантажувача фронтального марки SDLGL 956 FH, д.н.з. НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 , який на праві власності належить ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром», та бульдозера, реєстраційний номер 34210ВА, номер двигуна НОМЕР_3 , який на праві власності належить ТОВ «Дніпроенергобудпром», здійснили відвантаження незаконно видобутого піску, який погрузили на вантажні транспортні засоби та перевезли до території заводу з виготовлення залізобетонних виробів ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», розташованого за адресою: Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, 29 за для використання вказаної корисної копалини у виготовленні залізобетонних виробів.
Крім того, під час проведення 15.11.2024 санкціонованого обшуку на території земельної ділянки з кадастровим номером 3510900000:50:040:0061 за адресою: Кіровоградська область, Олександрійський район, місто Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, (Комсомольська), 29, яка є місцем здійснення діяльності ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром», код ЄДРПОУ 05784779, та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», код ЄДРПОУ 42046647, а також місцем незаконного зберігання та використання у власній господарській діяльності вказаними підприємствами незаконного видобутого піску, виявлено та вилучено: об`єкти кримінально протиправних дій незаконно видобутий кримінальним протиправним шляхом пісок у кількості 633 метри кубічні.
Таким чином, внаслідок злагоджених дій всіх учасників організованої групи у складі ОСОБА_4 , як організатора вчинення злочину, за участі головного інженера ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_8 , як співучасника у ролі виконавця, директора ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів» ОСОБА_9 , як співучасника у ролі виконавця, за період з жовтня 2023 року по 15.11.2024 здійснено незаконний видобуток з дна річки Дніпро напроти земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051 корисної копалини піску, загальним об`ємом 21274 м3.
Таким чином, за вищевикладеними обставинами організованою групою осіб у складі ОСОБА_4 ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , умисно, з корисливих спонукань, в порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 «Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами», Кодексу України про надра, Гірничого закону України, Конституції України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про Перелік документів дозвільного характера у сфері господарської діяльності», Водного кодексу України, Порядку видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду, затвердженого Постановою КМУ №557 від 12.07.2005, порушено встановлений законодавством порядок видобутку корисних копалин піску, місцевого значення.
Відповідно до макроскопічного дослідження пісків, проведеного Центральною лабораторією ДП «Українська геологічна компанія» від 24.02.2025 №37, відносно незаконно видобутого та виявленого під час обшуків у кримінальному провадженні піску даний матеріал слід розглядати як корисну копалину місцевого значення.
Згідно висновку судової інженерно-екологічної експертизи 737/25-27 від 25.07.2025, проведено розрахунок розміру збитків, завданих державі внаслідок самовільного видобутку корисних копалин піску, які складають 23 348 215 гривень (двадцять три мільйони триста сорок вісім тисяч двісті п`ятнадцять гривень), що згідно Примітки до статті 240 КК України вважається вчиненим у великому розмірі, оскільки його вартість у 100 і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
08.2025 ОСОБА_4 вручено повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 240 КК України.
Таким чином, слідчий суддя вважає, що ОСОБА_4 обґрунтовано підозрюється у вчиненні інкримінованого йому кримінального правопорушення, що підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами:
- висновком судової інженерно-екологічної експертизи № 737/25-27 від 25.07.2025, відповідно до якої проведено розрахунок розміру збитків завданих державі внаслідок самовільного видобутку корисних копалин піску, які складають 23348215,00 гривень, що згідно Примітки до статті 240 КК України вважається вчиненим у великому розмірі, оскільки його вартість у сто і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян;
- висновком спеціаліста за результатами проведення макроскопічного дослідження пісків проведеного Центральною лабораторією ДП «Українська геологічна компанія» від 24.02.2025 №37 відносно незаконно видобутого та виявленого під час обшуків у кримінальному провадженні піску даний матеріал слід розглядати як корисну копалину місцевого значення;
- розрахунком розмірів завданих збитків внаслідок самовільного користування надрами ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром», та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», складених Держгеонадра, відповідно до якого проведено розрахунок розміру збитків завданих державі внаслідок самовільного видобутку корисних копалин піску, які складають 23348215,00 гривень;
- висновком судової товарознавчої експертизи № 2105/24-27 від 20.01.2025, яким встановлено, що ринкова вартість корисної копалини піску будівельного річкового, за один кубічний метр, без врахування вартості доставки, станом цін на період з 01.08.2024 по 15.11.2024 включно, складала: 232,00 (двісті тридцять дві) гривні;
- протоколом обшуку від 15.11.2024 території земельної ділянки з кадастровим номером 3525286900:02:000:8051, за місцем незаконного видобування корисних копалин - піску з дна річки Дніпро у ході проведення якого виявлено та вилучено: об`єкти кримінально протиправних дій незаконно видобутий кримінально протиправним шляхом пісок у кількості 20641 метрів кубічних;
- протоколом обшуку від 15.11.2024 території земельної ділянки з кадастровим номером 3510900000:50:040:0061, за адресою: Кіровоградська область, Олександрійський район, місто Світловодськ, вул. Героїв Чорнобиля, (Комсомольська), 29, яка є місцем здійснення діяльності ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром», код ЄДРПОУ 05784779, та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», код ЄДРПОУ 42046647, а також місцем незаконного зберігання та використання у власній господарській діяльності вказаними підприємствами незаконного видобутого піску, виявлено та вилучено: об`єкти кримінально протиправних дій незаконно видобутий кримінально протиправним шляхом пісок у кількості 633 метри кубічні;
- протоколами про результати проведення негласних слідчих дій;
- речовими доказами;
- іншими зібраними у справі доказами, які викривають ОСОБА_4 у вчиненні умисного кримінального правопорушення проти довкілля, передбаченого Кримінальним кодексом України: незаконному видобуванні корисних копалин місцевого значення у великому розмірі службовою особою з використанням службового становища, вчинене організованою групою осіб кримінальному правопорушенні, відповідальність за вчинення якого передбачена ч. 3 ст. 27, ч. 4 ст. 240 КК України.
Термін «обґрунтована підозра», згідно практики Європейського суду з прав людини (надалі ЄСПЛ) у справі «Нечипорук і Йонкало проти України» від 21.04.2011 р., означає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа про яку йдеться мова, могла вчинити правопорушення. ЄСПЛ не вимагає, щоб на момент обрання запобіжного заходу у органу досудового розслідування були чіткі докази винуватості особи, яку повідомлено про підозру, розумна підозра передбачає наявність доказів, які об`єктивно зв`язують підозрюваного з певним злочином і вони не повинні бути достатніми, щоб забезпечити засудження, але мають бути достатніми, щоб виправдати подальше розслідування або висунення звинувачення (рішення у справі «Мюррей проти Об`єднаного Королівства» від 28.10.1994 року, «Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства» від 30.08.1990 року). У справі «Феррарі-Браво проти Італії» від 14.03.1984 року ЄСПЛ вказав, що комісія наголошує, що питання про те, що арешт або тримання під вартою до суду є виправданими тільки тоді, коли доведено факт вчинення та характер інкримінованих правопорушень, ставити не можна це питання, оскільки це є завданням попереднього розслідування, сприяти якому має й особисте зобов`язання.
Отже відповідно до матеріалів кримінального провадження та норм КПК України, які згідно до п. 5 ст. 9 КПК України, застосовуються з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, є достатні об`єктивні дані, які вказують на обґрунтованість підозри ОСОБА_4 .
Слідчий суддя, з урахуванням вищезазначених доказів обґрунтованості підозри, обставин вчинення злочину, його тяжкості, міри покарання, а також особи підозрюваного та її бажання уникнути кримінальної відповідальності, встановив наявність ризиків, які мають місце:
- п. 3 ч. 1 ст.177 КПК України з урахуванням тяжкості покарання та вагомості доказів обґрунтованості підозри, ОСОБА_4 може незаконно впливати на свідка ОСОБА_10 , який вже допитаний у проваджені і дає викривальні свідчення так і тих, що підлягають встановленню та допиту, зокрема і серед працівників ДП «Завод залізобетонних виробів» ТОВ «Дніпроенергобудпром» та ТОВ «Світловодський завод залізобетонних виробів», з метою зміни та дачі показів останніми на його користь; незаконно впливати на інших підозрюваних у цьому ж кримінальному провадженні ОСОБА_9 та ОСОБА_8 .
Інші ризики слідчим суддею не встановлені.
Відповідно доч.та 1ст.131КПК України заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження.
Заходами забезпеченнякримінального провадження,зокрема є запобіжні заходи.
Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 182 КПК України застава полягає у внесенні коштів у грошовій одиниці України на спеціальний рахунок, визначений в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, з метою забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього обов`язків, під умовою звернення внесених коштів у доход держави в разі невиконання цих обов`язків. Можливість застосування застави щодо особи, стосовно якої застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, може бути визначена в ухвалі слідчого судді, суду у випадках, передбаченихчастинами третьоюабочетвертою статті 183цього Кодексу.
Застава може бути внесена як самим підозрюваним, обвинуваченим, так і іншою фізичною або юридичною особою (заставодавцем). Заставодавцем не може бути юридична особа державної або комунальної власності або така, що фінансується з місцевого, державного бюджету, бюджету Автономної Республіки Крим, або у статутному капіталі якої є частка державної, комунальної власності, або яка належить суб`єкту господарювання, що є у державній або комунальній власності.
Отже, слідчим суддею беруться до уваги обставини кримінального правопорушення, характеризуючи дані на особу підозрюваного, його сімейний та майновий стан, вік, стан здоров`я, ризики визначені ч. 1 ст. 177 КПК України на забезпечення заходів кримінального провадження, а тому вважається, що з метою забезпечення виконання підозрюваним покладених на нього процесуальних обов`язків, застава буде справедливою і достатньою саме у розмірі 100 (ста) прожиткових мінімумів для працездатних осіб, з урахуванням чого клопотання слідчого підлягає задоволенню.
ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 27, ч. 4 ст. 240 КК України, яке відповідно до ст. 12 КК України відноситься до категорії тяжких злочинів, покарання за вчинення якого передбачено у виді позбавленням волі на строк від п`яти до восьми років.
Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» визначено, що для працездатних осіб прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць з 1 січня 2025 року складає 3028 гривень.
Згідно з п.2 ч. 5 ст. 182 КПК України розмір застави визначається у таких межах: щодо особи, підозрюваної чи обвинуваченої у вчиненні тяжкого злочину, - від двадцяти до вісімдесяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
У виключних випадках, якщо слідчий суддя, суд встановить, що застава у зазначених межах не здатна забезпечити виконання особою, що підозрюється, обвинувачується у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого злочину, покладених на неї обов`язків, застава може бути призначена у розмірі, який перевищує вісімдесят чи триста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно.
Таким чином, беручи до уваги зазначений слідчим у клопотанні розмір заподіяної у кримінальному провадженні шкоди, зважаючи на необхідність забезпечення виконання підозрюваним покладених на нього законом обов`язків, слідчим суддею визнається вчинене підозрюваним кримінальне правопорушення, як виключний випадок, і, як наслідок відзначається про необхідність визначення підозрюваному розміру застави, що перевищує 80 прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Крім того, відповідно до ч. 5 ст. 194 КПК України, слідчий суддя вважає за необхідне покласти на підозрюваного наступні обов`язки.
Згідно з ч. 6 ст. 194 КПК України, обов`язки, передбачені частиною п`ятою цієї статті, можуть бути покладені на підозрюваного, обвинуваченого на строк не більше двох місяців. У разі необхідності цей строк може бути продовжений за клопотанням прокурора в порядку, передбаченому статтею 199 КПК України. Після закінчення строку, в тому числі продовженого, на який на підозрюваного, обвинуваченого були покладені відповідні обов`язки, ухвала про застосування запобіжного заходу в цій частині припиняє свою дію і обов`язки скасовуються.
Отже, слідчим суддею беруться до уваги обставини кримінального правопорушення, характеризуючи дані на особу підозрюваного, його сімейний та майновий стан, вік, стан здоров`я, та ризики, а тому вважає, що з метою забезпечення виконання підозрюваним покладених на нього процесуальних обов`язків, застава буде справедливою і достатньою саме у розмірі 100 (ста) прожиткових мінімумів для працездатних осіб, з урахуванням чого клопотання слідчого підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст.176-197, 309, 376 КПК України,
ПОСТАНОВИВ:
клопотання слідчого задовольнити.
Застосувати підозрюваному ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,запобіжний західу видізастави урозмірі 100 прожитковихмінімумів дляпрацездатних осіб,що становить 302800грн.,які необхідно внести на депозитний рахунок: отримувач ТУ ДСА України в Кіровоградській області, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 26241445, банк отримувача ДКСУ, м. Київ, код банку отримувача (МФО) 820172, рахунок отримувача UA458201720355279001000002505. Призначення платежу: забезпечення виконання рішення згідно статті 182 КПК України по справі №42023120000000279 від22.12.2023 року.
Покласти напідозрюваного ОСОБА_4 наступні обов`язки:
1) прибувати до слідчого, прокурора та слідчого судді, суду за першою вимогою;
2) не відлучатися із населеного пункту, в якому він зареєстрований, проживає чи перебуває, без дозволу слідчого, прокурора або суду;
3) повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання та/або місця роботи;
4) утримуватися від спілкування зі свідками у кримінальному провадженні, а також з іншими підозрюваними у кримінальному провадженні ОСОБА_8 та ОСОБА_9 ;
5) здати на зберігання до відповідного територіального органу Центрально-південногоміжрегіональногоуправлінняДержавної міграційноїслужби паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну.
Роз`яснити ОСОБА_4 , що відповідно до ч. ч. 8, 9 ст. 182 КПК України у разі, якщо підозрюваний, будучи належним чином повідомлений, не з`явився за викликом до слідчого, прокурора, слідчого судді, суду без поважних причин чи не повідомить про причини своєї неявки, або якщо порушить інші покладені на нього при застосуванні запобіжного заходу обов`язки, застава звертається в дохід держави та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України й використовується у порядку, встановленому законом для використання коштів судового збору.
Питання про звернення застави в дохід держави вирішується слідчим суддею, судом за клопотанням прокурора або за власною ініціативою суду в судовому засіданні за участю підозрюваного, обвинуваченого, заставодавця, в порядку, передбаченому для розгляду клопотань про обрання запобіжного заходу. У разі звернення застави в дохід держави слідчий суддя вирішує питання про застосування до підозрюваного запобіжного заходу у вигляді застави у більшому розмірі або іншого запобіжного заходу з урахуванням положень ч.7 ст.194 КПК України.
Строк дії покладених на підозрюваного обов`язків визначити до 01.10. 2025 року
Ухвала підлягає негайному виконанню після її оголошення.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Кропивницького апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_11
| Суд | Ленінський районний суд м.Кіровограда |
| Дата ухвалення рішення | 14.08.2025 |
| Оприлюднено | 19.08.2025 |
| Номер документу | 129574086 |
| Судочинство | Кримінальне |
| Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів застава |
Кримінальне
Ленінський районний суд м.Кіровограда
Плохотніченко Л. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні