Герб України

Рішення від 11.08.2025 по справі 908/762/25

Господарський суд запорізької області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

номер провадження справи 15/19/25

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.08.2025 Справа № 908/762/25

м. Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова Ігоря Сергійовича, розглянувши матеріали справи

за позовом Заступник керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області, 69050, м. Запоріжжя, вулиця Космічна, 118а, в інтересах держави в особі Запорізької міської ради, 69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 206

до відповідачів:

1. Товариства з обмеженою відповідальністю Альянсзахідбуд-Інвест, 69057, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 131-А, прим. 2

2. Товариство з обмеженою відповідальністю Асс-Альянс, 69037, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, буд. 39-Г, кв. 49

про стягнення коштів

за участю секретаря судового засідання Пікалової І.С.

від прокуратури: Токмаков О.І., службове посвідчення № 075796 від 01.03.2023 (в залі);

від позивача: Мироненко Н.О., самопредставництво, виписка з ЄДР від 10.07.2025, посвідчення № 1962 від 21.07.2025 (в залі);

від відповідача:

1. Савенко Є.В., адвокат, ордер АР № 1233420 від10.04.2025 (в режимі відеоконференції);

2. Коврижкін А.Ю., керівник, наказ № 6-к від 02.06.2020, витяг з ЄДР від 26.03.2025 (в залі);

установив

До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Заступник керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області, в інтересах держави в особі Запорізької міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Альянсзахідбуд-Інвест про стягнення безпідставно набутих (збережених) коштів у вигляді орендної плати за використання земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 протягом періоду часу з 17.11.2020 по 31.07.2024 в розмірі 570 392,98 грн.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.03.2025, справу № 908/762/25 передано на розгляд судді Горохову І.С.

Ухвалою суду від 26.03.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/762/25, присвоєно справі номер провадження № 15/19/25, постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання суду призначено на 23.04.2025 о 10:00 год.

Ухвалою суду від 26.03.2025 вжито заходи забезпечення позову шляхом накладення арешту на об`єкт нерухомого майна, а саме: комплекс, загальною площею 35,8 кв.м., до складу яку входить: контрольно-пропускний пункт А, сарай Б, вбиральня В, огорожа № 1, естакада № 2, замощення І, розташовані за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, буд. 19а (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1221893023101), право власності на який належить Товариству з обмеженою відповідальністю Альянсзахідбуд-Інвест (ідентифікаційний код юридичної особи 38285299).

10.04.2025 через підсистему Електронний суд від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог повністю, з підстав у ньому викладених.

17.04.2025 на адресу суду надійшли пояснення третьої особи, в яких зазначено, що позовні вимоги є безпідставними та не підлягають задоволенню.

Ухвалою суду від 22.04.2025 задоволено заяву представника відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Альянсзахідбуд-Інвест, адвоката Савенко Євгена Вікторовича про участь у судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

22.04.2025 через підсистему Електронний суд від прокуратури надійшли відповідь на відзив, в якій просить позов задовольнити повністю, також надійшов відзив (пояснення) на пояснення третьої особи, в яких зазначено, що доводи пояснень третьої особи не ґрунтуються на доказах, суперечать фактичним обставинами справи та нормам матеріального і процесуального права.

22.04.2025 через підсистему Електронний суд від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій просить позов задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою суду від 23.04.025 відкладено підготовче засідання на 21.05.2025 о/об 10:00 год.

19.05.2025 через підсистему Електронний суд до суду від відповідача надійшло заперечення на відповідь на відзив, в якому просить, відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

20.05.2025 від третьої особи надійшли пояснення на позов, в якому зазначає, що позовні вимоги є безпідставними та не підлягають задоволенню.

Ухвалою суду від 21.05.2025 продовжено строк підготовчого провадження строком на тридцять днів. Відкладено підготовче засідання на 17.06.2025 об 11:00 год.

05.06.2025 через підсистему Електронний суд від прокуратури на адресу суду надійшла заява про зміну предмета позову, в якій просив залучити у якості співвідповідача у справі Товариство з обмеженою відповідальністю Асс-Альянс та прийняти до розгляду заяву про зміну предмета позову.

16.06.2025 через підсистему Електронний суд від відповідача на адресу суду надійшло заперечення проти заяви про зміну предмету позову, в якій просить прийняти до розгляду заперечення та відмовити у прийнятті заяви Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області від 04.06.2025 про зміну предмету позову.

Ухвалою суду від 17.06.2025, окрім іншого, задоволено заяву заступника керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області про залучення до участі у справі співвідповідача та зміну предмета спору; залучено до участі у справі в якості відповідача - 2 Товариство з обмеженою відповідальністю Асс-Альянс, якому роз`яснено про можливість розгляду справи з початку за його клопотанням; підготовче засідання відкладено на 01.07.2025 о 12:30 год.

23.06.2025 через підсистему Електронний суд від відповідача-1 суд отримав клопотання про закриття провадження у справі (сформоване у підсистемі 21.06.2025).

26.06.2025 суд отримав від відповідача-2 відзив на позовну заяву, в якому він просить закрити провадження у справі у зв`язку із відсутністю предмету спору.

30.06.2025 через підсистему Електронний суд від прокуратури суд отримав:

- пояснення (сформовані у підсистемі 30.06.2025) щодо клопотання відповідача-2 про закриття провадження у справі, в задоволенні якого прокурор просить відмовити;

- відповідь на відзив відповідача-2 (сформовану у підсистемі 30.06.2025).

Ухвалою суду від 01.07.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу № 908/762/25 до судового розгляду по суті на 22.07.2025 о 10:00 год.

02.07.2025 через підсистему Електронний суд від позивача надійшли додаткові письмові пояснення.

14.07.2025 через підсистему Електронний суд від відповідача 1 надійшли додаткові пояснення, в яких просить прийняти до розгляду ці пояснення та врахувати їх при розгляді справи по суті, у тому числі при розгляді клопотання відповідача 1 про закриття провадження у справі № 908/762/25.

17.07.2025 від відповідача 2 надійшли пояснення, в яких просить прийняти до розгляду ці пояснення та врахувати їх при розгляді справи по суті та при розгляді клопотання відповідача 1 про закриття провадження у справі № 908/762/25.

Ухвалою суду від 22.07.2025 відкладено розгляд справи по суті на 05.08.2025 о 12:00 год. Під час розгляду справи по суті оголошувалась перерва.

У судовому засіданні відбувалася технічна фіксація за допомогою підсистеми відеоконференцзв`язку: vkz.court.gov.ua.

Судом перевірені повноваження присутніх в засіданні представників учасників. Відводів складу суду не заявлено.

Прокурор з урахуванням заяви про зміну предмету позову, яку прийнято судом до розгляду просить стягнути з відповідачів безпідставно набуті кошти за користування земельною ділянкою. На земельній ділянці розміщено об`єкти нерухомого майна, які належать на праві власності відповідачам. Договори оренди земельної ділянки не укладались, земельна ділянка не поділена. Просить позов задовольнити.

Представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги з урахуванням позиції прокуратури.

Відповідач 1 щодо позову заперечив та зазначив, що об`єкт відповідача дійсно розміщено в межах земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136, але займає не усю площу цієї ділянки а лише її частину 0,9932 га. Між відповідачами укладено договір оренди обладнання та компенсації орендної плати за землю. Земельна ділянка не повернута. На час звернення прокурора до суду з позовом заборгованість з плати за землю відсутня.

Відповідач 2 щодо позову заперечив та зазначив, що заборгованість відсутня, що підтверджується платіжними дорученнями. За даними податкового органу заборгованість також відсутня. Нова нормативно грошова оцінка міською радою не затверджена та з урахуванням постанови кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 починаючи з 01.01.2023 нормативна грошова оцінка, яка використана міською радою для розрахунку заборгованості застосуванню не підлягає. З урахуванням перехідних положень Податкового кодексу України відповідачі мали право не сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою у період з 12.03.2022 по 31.12.2022.

Відповідачами заявлено клопотання про закриття провадження у справі, оскільки відсутній предмет спору внаслідок погашення заявленої до стягнення суми позову в повному обсязі.

Прокурор та представник міської ради не погодилися з доводами відповідачів та зазначили, що договір оренди землі припинив дію внаслідок закінчення строку та не укладенням додаткових угод про продовження строку дії договору оренди землі. Кошти, які були сплачені відповідачем 2 в рахунок користування земельною ділянкою були враховані позивачем під час здійснення розрахунку заборгованості, яка заявлена до стягнення. ТОВ «Асс-Альянс» не має правових підстав для користування земельною ділянкою комунальної власності, і як наслідок не має права вчиняти правочини щодо неї.

Судом проголошено скорочене (вступну та резолютивну) частини рішення.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, суд щодо спору зазначає наступне.

24.04.2007 сформовано та зареєстровано в Державному земельному кадастрі земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136, площею 2,2074 га, розташовану за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 19-а/21, вид цільового призначення земельної ділянки: 12.04 для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, що свідчить про набуття нею правового статусу об`єкта цивільних прав відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України.

Згідно із відомостей Державного земельного кадастру, власником вказаної земельної ділянки є Територіальна громада міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи 04053915).

Відповідно до договору оренди землі від 30.03.2007, зареєстрованого в Державному реєстрі земель 24.04.2007 за № 040726100261 (договір оренди землі від 24.04.2007 № 040726100261), земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 передавалась Запорізькою міською радою в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Асс-Альянс» (ідентифікаційний код юридичної особи 33652355) для розташування стоянок автомобілів, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 19а/21.

Відповідно до п. 8 договору оренди землі від 24.04.2007 № 040726100261, договір укладено строком на десять років, тобто до 24.04.2017.

19.10.2016 між позивачем та ТОВ «Асс-Альянс» підписано додаткову угоду від 19.10.2016 про внесення змін до договору оренди землі від 24.04.2007 № 040726100261, а саме: пункт 5 договору викладено в наступній редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 14 454 938,16 грн»; пункт 9 договору викладено в наступній редакції: « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 433 648,15 грн, що складає три відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2016 року».

Згідно із відомостями Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 17.11.2020 зареєстровано право власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест» (ідентифікаційний код юридичної особи 38285299) на об`єкт нерухомого майна - комплекс, загальною площею 35,8 кв.м., до складу яку входить: контрольно-пропускний пункт А, сарай Б, вбиральня В, огорожа № 1, естакада № 2, замощення І, розташовані за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, буд. 19а (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1221893023101).

Підставою для реєстрації права власності став договір купівлі-продажу від 17.11.2020 № 312, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю «Гараж-Плюс» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест».

Розташування вказаного об`єкта нерухомого майна на земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 підтверджується п. п. 1.1. договору купівлі-продажу від 11.04.2017 № 332, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Асс-Альянс» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Гараж-Плюс», п. п. 1.1. договору купівлі-продажу від 17.11.2020 № 312, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Гараж-Плюс» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест», п. п. 1.1. договору оренди нерухомого майна від 22.12.2021 № 6342, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Івест» та Чакмазовим Вадимом Івановичем та заявою Фізичної особи-підприємця Чакмазова Вадима Івановича від 08.12.2022 разом з додатками.

Відповідно до п. 33 договору оренди землі оренди землі від 24.04.2007 № 040726100261, дія договору припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено.

Відповідно до п. 34 договору оренди землі оренди землі від 24.04.2007 № 040726100261, фактичне продовження користування майном після закінчення строку дії даного договору оренди землі не є підставою для поновлення договору.

З вказаних умов договору оренди землі оренди землі, вбачається, що із закінченням строку договору оренди земельної ділянки, право орендаря на земельну ділянку припиняється.

Відповідно до ч. ч. 1-2 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» (в редакції станом на 24.04.2017) по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

При цьому додаткова угода про поновлення договору оренди землі має бути укладена в обов`язковому порядку, а за наявності відмови чи ухилення орендодавця від її укладення після дотримання усіх перелічених вище умов - орендар може оскаржити такі дії орендодавця в судовому порядку.

Із змісту листів виконавчого комітету Запорізької міської ради від 10.07.2024 № 11885/03.3-20/03, від 31.10.2024 № 20734/03.3-20/03 та доданих до них документів, додаткові угоди про продовження строку договору оренди землі від 24.04.2007 № 040726100261 не укладались.

Протягом 2021-2024 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Асс-Альянс», Товариством з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест» та Запорізькою міською радою відбувалося листування з приводу надання земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:039:0136 в оренду (лист вих. № 17/05 від 17.05.2024, лист вих.. № 6 від 18.11.2024 ), надання дозволу на поділ земельної ділянки (лист вих. № 26 від 06.08.2024, лист вих. № 13/08 від 13.08.2024), відповіді міської ради від 13.12.2021 № 03-08/6698, від 29.12.2021 № 2312/02-03, від 12.06.2024 № 3731/01/01-07/4694, від 14.08.2024 № 5295/01/01-07/7151 у т.ч. заявнику надано інформацію про пакет документів, необхідних для передачі йому в користування вказаної земельної ділянки. Запорізькою міською радою рішення про передачу земельної ділянки в оренду не приймалося.

Таким чином, на час вирішення спору в суді договір оренди землі від 24.04.2007 № 040726100261 є припиненим з 25.04.2017.

Відомості про чинне право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.

З 17.11.2020 (дати державної реєстрації права власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест» на об`єкт нерухомого майна) та на час вирішення спору в суді відповідач 1 використовує земельну ділянку комунальної власності з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 без достатньої правової підстави.

Відповідно до листів ГУ ДПС у Запорізькій області № 1853/5/08-01-04-01-04 від 14.02.2024, № 10805/5/08-01-04-01-04 від 19.09.2024, за земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 (площа 2,2074 га) нараховує та сплачує податкові зобов`язання Товариство з обмеженою відповідальністю «Асс-Альянс» (ідентифікаційний код юридичної особи 33652355), Товариство з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест» не сплачує плату за землю за вказану земельну ділянку.

Відповідно до Витягу № НВ-2300033922024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 05.03.2024, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 становить 11 260 168,14 гри.

Згідно із ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 Земельного кодексу України визначено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав па нерухоме майно та їх обтяжень».

Виникнення права власності на будинок, будівлю або споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

Згідно із ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України.

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття «земельний податок» і «орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності».

Із змісту глави 15, статей 120, 125 Земельного кодексу України та положень статті 1212 Цивільного кодексу України вбачається, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформленого права на цю ділянку (без укладеного договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикцінними, що регулюються главою 83 Цивільного кодексу України.

Відповідно до розрахунку наданого до позову, загальний розмір безпідставно набутих (збережених) коштів у вигляді орендної плати за використання земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136, площею 2,2074 га, розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 19а, 21, протягом періоду часу з 17.11.2020 по 31.07.2024 становить 570 392,98 грн: за 2020 рік з 17.11.2020 по 31.12.2020 - 12 327,16 грн; за 2021 рік з 01.01.2021 по 31.12.2021 - 100 859,05 грн; за 2022 рік з 01.01.2022 по 31.12.2022 - 251 398,79 грн; за 2023 рік з 01.01.2023 по 31.12.2023 - 127 586,69 грн; за 2024 рік з 01.01.2024 по 31.07.2024 - 78 221,29 грн.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачі користуються земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 без правовстановлюючих документів, на якій розміщені об`єкти нерухомого майна, які належать їм на праві власності.

Відповідно до договору купівлі-продажу від 11.05.2006 комплекс, загальною площею 39,0 кв.м., розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, буд. 21 (реєстраційний номер майна: 5545368), власником якого є Товариство з обмеженою відповідальністю «Асс-Альянс», займає земельну ділянку площею 11 884 кв.м. Комплекс, загальною площею 35,8 кв.м., розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, буд. 19а (реєстраційний номер майна: 5544157), власником якого було Товариство з обмеженою відповідальністю «Асс-Альянс», та на теперішній час є Товариство з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест», займає земельну ділянку площею 9617 кв.м.

Відповідно до технічного паспорта від 18.05.2017 будівлі та споруди комплексу, розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, буд. 21, займають земельну ділянку площею 12 142,0 кв.м.

Відповідно до технічного паспорта від 10.04.2024 будівлі та споруди комплексу, розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, буд. 19а, займають земельну ділянку площею 9 932,0 кв.м.

Рішення про поділ вказаної земельної ділянки міською радою не приймалося.

Враховуючи те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест» та Товариство з обмеженою відповідальністю «Асс-Альянс» користуються земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 без достатньої правової підстави, то відповідно до положень ст. ст. 1212-1214 ЦК України, відповідачі зобов`язані відшкодувати Запорізькій міській раді безпідставно набуті (збережені) кошти у вигляді несплаченої орендної плати за землю.

Загальна площа земельної ділянки - 2,2074 га, площа земельної ділянки, що використовується ТОВ «Асс-Альянс» - 1,2142 га, площа земельної ділянки, що використовується ТОВ «Альянсзахідбуд-Інвест» - 0,9932 га.

2,2074 / 100 = 0,022074 - 1 % загальної площі земельної ділянки.

1,2142 / 0,022074 = 55,00588928150766 0,9932 / 0,022074 = 44,99411071849234

Площа земельної ділянки, що використовується ТОВ «Асс-Альянс» - 55 % від загальної площі земельної ділянки.

Площа земельної ділянки, що використовується ТОВ «Альянсзахідбуд-Інвест» - 45 % від загальної площі земельної ділянки.

Сума безпідставно набутих (збережених) коштів за користування земельною ділянкою - 570 392,98 грн.

570 392,98 / 100 = 5 703,9298 - 1 % від загальної суми.

55 % від загальної суми (ТОВ «Асс-Альянс») - 313 716,14 грн.

5 703,9298 * 55 - 313 716,139

45 % від загальної суми (ТОВ «Альянсзахідбуд-Інвест») - 256 676,84 грн.

5 703,9298 * 45 = 256 676,841.

Заперечення відповідачів щодо позову, суд вважає безпідставними з огляду на наступне.

Відповідачами подано клопотання про закриття провадження у справі за відсутності предмета спору, оскільки заборгованість, яка заявлена до стягнення сплачена в повному обсязі.

ТОВ «Асс-Альянс» до матеріалів справи надано копію договору (позички) безоплатного користування обладнанням від 18.11.2020 укладений з Товариством з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест» (Користувач).

Відповідно до п. 4.1.5 договору, позичкодавець (ТОВ «Асс-Альянс») сам веде розрахунок податку та орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 загальною площею 2,2074 га.

10.10.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Асс-Альянс» (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест» (орендар) укладено договір оренди обладнання та компенсації орендної плати за землю.

Відповідно до п. 8.1.2 договору, орендодавець сам веде розрахунок податку з орендної пати за земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 загальною площею 2,2074 га.

На час підписання вказаних договорів, договір оренди земельної ділянки з ТОВ «Асс-Альянс» укладено не було. За таких умов, включення до вказаних договорів положень щодо розрахунок податку та орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 загальною площею 2,2074 га є безпідставним.

ТОВ «Асс-Альянс» надано платіжні інструкції (доручення) про перерахування плати за землю, а саме: від 23.12.2020 № 88 на суму 12 768,53 грн за листопад 2020 року; від 28.01.2021 № 103 на суму 12 768,53 грн за грудень 2020 року; від 24.02.2021 № 120 на суму 12 768,53 грн за січень 2021 року; від 22.03.2021 № 138 на суму 12 768,53 грн за лютий 2021 року; від 27.04.2021 на суму 12 768,53 грн за березень 2021 року; від 25.05.2021 № 172 на суму 12 768,53 грн за квітень 2021 року; від 25.06.2021 № 189 на суму 12 768,53 грн за травень 2021 року; від 26.07.2021 № 211 на суму 12 768,53 грн за червень 2021 року; від 25.08.2021 на суму 12 768,53 грн за липень 2021 року; від 24.09.2021 № 248 на суму 12 768,53 грн за серпень 2021 року; від 28.10.2021 № 265 нас уму 12 768,53 грн за вересень 2021 року; від 24.11.2021 № 284 на суму 12 768,53 грн за жовтень 2021 року; від 20.12.2021 № 301 на суму 12 768,53 грн за листопад 2021 року; від 24.01.2022 № 318 на суму 12 768,53 грн за листопад 2021 року; від 24.02.2022 № 336 на суму 14 045,40 грн за січень 2022 року; від 20.06.2022 № 392 на суму 3000,00 грн за лютий 2022 року; від 22.07.2022 № 404 на суму 11 045,38 грн за лютий 2022 року; від 19.08.2022 № 423 на суму 14 045,38 грн за липень 2022 року; від 29.09.2022 № 448 на суму 14 045,38 грн за серпень 2022 року; від 21.10.2022 № 463 на суму 14 045,38 грн за вересень 2022 року; від 17.11.2022 № 479 на суму 14 045,38 грн за жовтень 2022 року; від 21.12.2022 № 505 на суму 14 045,38 грн за листопад 2022 року; від 27.01.2023 № 525 на суму 14 045,38 грн за грудень 2022 року; від 27.02.2023 № 473 на суму 16 152,19 грн за січень 2023 року; від 30.03.2023 № 483 на суму 16 152,19 грн за лютий 2023 року; від 20.04.2023 № 492 на суму 16 152,19 грн за березень 2023 року; від 22.05.2023 № 512 на суму 16 152,109 грн за квітень 2023 року; від 23.06.2023 № 527 на суму 3152,19 грн за травень 2023 року; від 14.07.2023 № 545 на суму 16 152,19 грн за червень 2023 року; від 29.08.2023 № 575 на суму 16 152,19 грн за липень 2023 року; від 22.09.2023 № 586 на суму 16 152,19 грн за серпень 2023 року; від 30.10.2023 № 611 на суму 16 152,19 грн за вересень 2023 року; від 20.11.2023 № 626 на суму 16 152,19 грн за жовтень 2023 року; від 14.12.2023 № 641 на суму 16 152,19 грн за листопад 2023 року; від 23.01.2024 № 671 на суму 16 152,19 грн за грудень 2023 року; від 16.02.2024 № 682 на суму 13 080,00 грн за січень 2024 року; від 13.03.2024 № 695 на суму 3895,96 грн за січень 2024 року; від 20.03.2024 № 699 на суму 16 975,96 грн за лютий 2024 року; від 22.04.2024 № 719 на суму 16 975,96 грн за березень 2024 року; від 14.05.2024 № 741 на суму 16 978,00 грн за квітень 2024 року; від 24.06.2024 № 764 на суму 16 978,00 грн за травень 2024 року; від 19.07.2024 № 773 на суму 16 978,00 грн за червень 2024 року; від 22.08.2024 № 796 на суму 16 978,00 грн за липень 2024 року. Таким чином загальна сума сплачених коштів за період за спірний період становить 573 810,24 грн, додатково у серпні 2024 року сплачено 16 978,00 грн, усього 590 788,24 грн.

Згідно із розрахунком позивача за період з 17.11.2020 по 31.07.2024 за користування земельною ділянкою наявна заборгованість у розмірі 570 392,98 грн. Розрахунок недоотриманих коштів позивачем проведено з урахуванням інформації наведеної у листі ГУ ДПС у Запорізькій області від 19.09.2024 № 10805/5/08-01-04-01-04 про розмір фактичної сплати ТОВ «Асс-Альянс» плати за землю за період з 17.11.2020 по 31.07.2024.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України, господарський суд закриває провадження у справі, якщо: відсутній предмет спору.

У Розрахунку позивача в Графі 6 «Розрахунковий розмір орендної плати за період використання» наведено окремо за кожен рік спірного періоду розмір орендної плати, яку відповідачі мали сплатити за час користування земельною ділянкою, і її загальний розмір становить 1 083 091,25 грн. Відповідачами надано докази лише часткової оплати коштів за користування земельною ділянкою.

З наданих документів не вбачається відсутність предмету спору та оплату за користування земельною ділянкою в повному обсязі з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 11 260 168,14 грн.

Підстав для задоволення клопотань про закриття провадження у справі за відсутності предмета спору суд не вбачає.

Лист Головного управління ДПС у Запорізькій області від 19.09.2024 № 10805/5/08-01-04-01-04 не доводить відсутність заборгованості у ТОВ «Асс-Альянс» за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136, оскільки в даному листі наведена інформація щодо оплати коштів за 2 земельні ділянки, які перебувають у користуванні ТОВ «Асс-Альянс», у т.ч. спірної земельної ділянки (Графа 3 Таблиці).

Відповідно до п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Таким чином, інформація, яка наводиться податковим органом щодо розміру нарахованої плати за землю здійснюється з урахуванням даних податкової декларації плати за землю, яка заповнюється та подається орендарями земель державної та комунальної власності за даними власних розрахунків орендарів і не є достовірним доказом повної оплати орендарем плати за землю з урахуванням розрахунку наведеного позивачем.

З урахуванням наведеного, лист Головного управління ДПС у Запорізькій області від 07.02.2025 № 5149/6/08-01-13-01-05 не є належним доказом відсутності заборгованості у ТОВ «Асс-Альянс» з орендної плати за землю.

Відповідачі зауважують про те, що земельні ділянки на яких розміщено нерухоме майно, яке належить їм на праві власності та розташовані на земельній ділянці, не є сформованими об`єктами цивільних прав, нормативна грошова оцінка часток земельних ділянок, які займають відповідачі відсутня.

Згідно з ч. 1-4, 9 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у ч. 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частіш земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

24.04.2007 було сформовано та зареєстровано в Державному земельному кадастрі земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:07:039:01 36, площею 2,207'4 гв, розташовану за адресою: м. Запоріжжя, вул. Авраменка, 19-а/21, вид цільового призначення земельної ділянки: 12.04 для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, що свідчить про набуття нею правового статусу об`єкта цивільних прав відповідно до ст. 79-1 ЗК України.

Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна, індексація нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями п. 288.5.1 ст. 288 Податкового кодексу України (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09.2018р. у справі №920/739/17).

Велика Палата Верховного Суду у постановах від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц та від 1302.2019 у справі № 320/5877/17 дійшла висновку, що обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Таким чином, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним та допустимим доказом, що підтверджує дані про нормативну грошову оцінку.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 та ч. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель», дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видасться органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Відповідно до статті 18 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земель проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Для земель у межах населених пунктів, нормативна грошова оцінка земель повинна проводитись не рідше ніж раз на 5-7 років.

03.11.2021 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», яка набрала чинності 10.11.2021. Даною постановою затверджено перелік постанов Кабінету Міністрів України, які втратили чинність, зокрема, втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213 Про Методику нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та інші, які пов`язані із внесенням змін до даної постанови.

Разом з тим, пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України № 1147 установлено, що затверджена з урахуванням вимог пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України до набрання чинності Методикою, затвердженою згідно з пунктом 1 цієї постанови, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (на відповідній території) є чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

30.06.2015 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя». На час вирішення спору в суді інше рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки землі не приймалось. Таким чином, на даний час є чинною технічна документація з нормативної грошової оцінки землі, яка затверджена рішенням Запорізької міської ради № 7.

Земельна ділянка з кадастровим номером 231010000:07:039:0136 з урахуванням частки зайнятої площі відповідачами поділена не була, відповідачі одночасно користуються земельною ділянкою. За наведених норм законодавства, суд вважає правомірним використання позивачем нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 під час проведення розрахунку недоотриманих доходів за фактичне спільне користування відповідачами вказаною земельною ділянкою.

Відсутність у відповідачів укладеного з міською радою договорів оренди земельної ділянки не звільняє їх від сплати коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 з урахуванням пропорційно зайнятої частини земельної ділянки.

Щодо спірного періоду за 2022 рік суд зазначає наступне.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, у зв`язку з військовою агресією Російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 год. 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який згодом було неодноразово продовжено.

Законом України від 15.03.2022 № 2120-IX "Про внесення змін до ПК України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану", який набрав чинності 17.03.2022, внесено зміни до п. 69 підроз. 10 роз. ХХ Перехідних положень ПК України, зокрема вказаний пункт доповнено пп. 69.14 відповідно до якого тимчасово, на період з 01.03.2022 по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Законом України від 11.04.2023 № 3050-IX "Про внесення змін до ПК України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно", який набрав чинності 06.05.2023, внесено зміни до пп. 69.14 п. 69 підроз. 10 роз. ХХ Перехідних положень ПК України, зокрема абз. 1 вказаного пункту встановлював таке: за період з 01.01.2022 до 31.12.2022 не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 01.03.2022 до 31.12.2022 - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб підприємців.

Аналіз пп. 69.14 п. 69 підроз. 10 роз. ХХ Перехідних положень ПК України свідчить про те, що тимчасово, на період з 01.03.2022 по 31.12.2022, не нараховується та не сплачується плата за землю (орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що розташовані, окрім іншого, на територіях активних бойових дій та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб-підприємців або юридичних осіб (схожий за змістом висновок щодо попередньої редакції пп. 69.14 п. 69 підроз. 10 роз. ХХ Перехідних положень ПК України викладений у постанові Касаційного адміністративного суду від 29.10.2024 у справі № 620/5747/23).

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 № 1364 "Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією" установлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. Вказана постанова набрала чинності 25.12.2022.

На підставі вищевказаної постанови, наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 № 1668/39004.

Відповідно до вказаного Переліку вся територія Запорізького району (код UA23060000000070350) віднесена до території активних бойових дій з 12.03.2022 по 31.12.2022 (див. також постанову Верховного Суду від 25.02.2025 у справі № 908/929/24).

Верховний Суд у постанові від 27.04.2021 у справі № 922/2378/20, з урахуванням системного аналізу змісту п. 10.1.1 ст. 10, пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14, ст. ст. 40, 41, п. 265.1.3 ст. 265 ПК України, виснував, що: "власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) і постійні землекористувачі є платниками земельного податку, а орендарі земель державної та комунальної власності орендної плати за такі земельні ділянки, однак особа, яка є фактичним користувачем земельної ділянки, не маючи права власності або постійного користування на неї і використовуючи її без укладення договору оренди землі, не підпадає під правове регулювання наведених норм ПК України".

Ураховуючи те, що відповідачі користуються земельною ділянкою без укладення договору оренди землі та спірні правовідносини, які виникли між позивачем та відповідачами є кондикційними, відповідачі не є суб`єктами, які мають право на застосування пільг щодо звільнення від нарахування та сплати орендної плати за землю у період з 01.07.2022 по 31.12.2022, передбачених пп. 69.14 п. 69 підроз. 10 роз. ХХ Перехідних положень ПК України.

З приводу представництва інтересів позивача прокуратурою.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Одночасно, організація і порядок діяльності органів прокуратури України визначаються законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді (ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру»).

За змістом ч. 4 ст. 53 ГПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 установлено, що державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання, тощо.

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств і організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й діяльності приватних підприємств, товариств.

Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 08.02.2019 у справі № 915/20/18, від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17).

При встановленні наявності або відсутності порушень або загрози порушень інтересів держави необхідно виходити з того, що ч. З ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» зазначає про порушення або загрозу порушення «інтересів держави», якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади (1), орган місцевого самоврядування (2) чи інший суб`єкт владних повноважень (3), до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (4).

Аналіз вказаної статті Закону дає підстави дійти до висновку, що «інтереси держави» (як загальне поняття) являють собою комплекс прав та законних інтересів як в цілому держави України (або народу України), так й інтереси окремої територіальної громади певної місцевості (жителі певного населеного пункту або декількох населених пунктів).

Інтереси держави та інтереси певної територіальної громади є частинами одного цілого - «інтересів держави», про які зазначено в ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

Згідно із ст. ст. 140, 142 Конституції України та ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення гарантується Державою. Держава бере участь у формуванні доходів місцевого самоврядування, фінансово підтримує місцеве самоврядування.

Згідно із вимогами ч. 1 ст. 13 та ч. 1 ст. 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Статтею 142 Конституції України та статтями. 16, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Згідно з п. 19 ч. 1 ст. 64 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду бюджету міст обласного значення належить податок на майно, до складу якого за приписами п. п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України входить плата за землю, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. При цьому за інформацією, опублікованої на офіційному сайті Запорізької міської ради, податок на майно є одним із основних доходів бюджету міста Запоріжжя. Згідно ч. 1 ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Відповідачі у період часу з 17.11.2020 по 31.07.2024 користувались земельною ділянкою 2310100000:07:039:0136, яка належить Запорізькій міській раді, без укладення договорів оренди землі, у зв`язку з чим бюджет міста не отримав грошові кошти від сплати орендної плати.

Неповернення Запорізькій міській раді безпідставно збереженої орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та неотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, які можуть бути використані для задоволення її нагальних потреб.

Норма ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» встановлює дві альтернативні групи умов, при наявності яких, прокурор наділений правом здійснення представництва в суді законних інтересів держави. Перша група альтернативних умов - порушення або загроза порушення інтересів держави. Друга група альтернативних умов - захист цих інтересів (порушених, або щодо порушення яких існує загроза) не здійснює (1) або неналежним чином здійснює (2) орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (3).

Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо (аналогічну правову позицію наведено у постанові Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).

Власником земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 є Запорізька міська рада.

Відповідно до вимог ст. ст. 2, 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Запорізька міська рада є органом, через який територіальною громадою міста Запоріжжя безпосередньо здійснюється місцеве самоврядування.

Протягом розумного строку (починаючи з 17.11.2020 та до теперішнього часу) Запорізька міська рада жодних заходів, спрямованих на захист інтересів держави, зокрема,, шляхом звернення до суду з відповідним позовом, не вживала.

На виконання вимог ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», Шевченківська окружна прокуратура міста Запоріжжя Запорізької області попередньо, до звернення до суду, листами № 57-101-3171вих-24 від 29.05.2024, № 57-101-5890вих-24 від 01.10.2024 повідомила Запорізьку міську раду про порушення інтересів держави та необхідність звернення до суду за їх захистом.

Листом № 20734/03.3-20/03 від 11.12.2024 виконавчий комітет Запорізької міської ради надав розрахунок недоотриманого доходу за фактичне використання ТОВ «Альянсзахідбуд-Інвест» земельної ділянки по вул. Авраменка, 19-а/21 з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 без оформлення правовстановлюючого документу, що посвідчує право оренди (користування) за період з 17.11.2020 по 31.07.2024. Повідомив, що заходи претензійно-позовного характеру в інтересах Запорізької міської ради щодо стягнення недоотриманого доходу за фактичне використання земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 не вживалися.

Протягом розумного строку (починаючи з першого повідомлення окружної прокуратури про необхідність захисту порушених інтересів держави та до теперішнього часу) суб`єкт владних повноважень (Запорізька міська рада) не здійснив заходи, спрямовані на захист інтересів держави, зокрема, шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Вказане свідчить, що не зважаючи на порушення інтересів держави, позивач заходів зі стягнення доходу, отриманого від безпідставно набутого майна, в судовому порядку самостійно не здійснив. Таким чином, наявні підстави, передбачені ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», для звернення до суду прокурора.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 80 ГПК України, учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду.

Позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви.

Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмовими пояснення третьої особи.

Відповідно до ч. 1 ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи обставини справи, надані сторонами докази, суд вважає, що відповідачами не спростовано обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а відтак позов підлягає задоволенню повністю.

Витрати із сплати судового збору покладається на відповідачів.

Керуючись ст. ст. 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест» (вул. Перемоги,буд. 131-А, приміщення 2, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69057, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 3828599) на користь Запорізької міської ради (просп. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69105, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915) безпідставно набуті (збережені) кошти у вигляді орендної плати за використання земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 протягом періоду часу з 17.11.2020 по 31.07.2024 в розмірі 256 676,84 грн (двісті п`ятдесят шість тисяч шістсот сімдесят шість гривень 84 коп.). Видати наказ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Асс-Альянс» (вул. Незалежної України, буд. 39-Г, кв. 49, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69037, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 33652355) на користь Запорізької міської ради (просп. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69105, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915) безпідставно набуті (збережені) кошти у вигляді орендної плати за використання земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 2310100000:07:039:0136 протягом періоду часу з 17.11.2020 по 31.07.2024 в розмірі 313 716,14 грн (триста тринадцять тисяч сімсот шістнадцять гривень 14 коп.). Видати наказ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест» (вул. Перемоги,буд. 131-А, приміщення 2, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69057, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 3828599) на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (адреса місцезнаходження: 69050, м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 118а, ідентифікаційний код юридичної особи 02909973, розрахунковий рахунок: UА438201720343180001000000271, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: Запорізька обласна прокуратура, ідентифікаційний код юридичної особи 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені в 2025 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави в розмірі 3080,12 грн (три тисячі вісімдесят гривень 12 коп.). Видати наказ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест» (вул. Перемоги,буд. 131-А, приміщення 2, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69057, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 3828599) на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (адреса місцезнаходження: 69050, м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 118а, ідентифікаційний код юридичної особи 02909973, розрахунковий рахунок: UА438201720343180001000000271, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: Запорізька обласна прокуратура, ідентифікаційний код юридичної особи 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені в 2025 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави в розмірі 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять гривень 20 коп.). Видати наказ.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Асс-Альянс» (вул. Незалежної України, буд. 39-Г, кв. 49, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69037, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 33652355) на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Шевченківської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (адреса місцезнаходження: 69050, м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 118а, ідентифікаційний код юридичної особи 02909973, розрахунковий рахунок: UА438201720343180001000000271, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: Запорізька обласна прокуратура, ідентифікаційний код юридичної особи 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти витрачені в 2025 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави в розмірі 3764,60 грн (три тисячі сімсот шістдесят чотири гривні 60 коп.). Видати наказ.

Клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Альянсзахідбуд-Інвест» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Асс-Альянс» про закриття провадження у справі за відсутності предмета спору залишити без задоволення.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 28.08.2025.

Суддя І. С. Горохов

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення11.08.2025
Оприлюднено29.08.2025
Номер документу129793976
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них щодо визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою, з них щодо відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —908/762/25

Ухвала від 19.09.2025

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 19.09.2025

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 11.08.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 05.08.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 22.07.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 01.07.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 17.06.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 21.05.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 23.04.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 22.04.2025

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні