18/130
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"09" грудня 2010 р.Справа № 18/130
Господарський суд Кіровоградської області в складі судді Тимошевської В.В. при секретарі судового засідання Горловій М.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 18/130
за позовом: Кіровоградського міжрайонного природоохоронного прокурора в особі Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області, м. Кіровоград, вул. Дзержинського, 84/37
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Нагірне", Кіровоградська область, Долинський район, с. Нагірне
про відшкодування збитків у сумі 10 236,00 грн.
Представники сторін:
від прокуратури - Деревінська О.С., помічник Кіровоградського міжрайонного природоохоронного прокурора, посвідчення № 835;
від позивача - Куца В.В., довіреність № 04-8/1197 від 30.06.2010 р., завідувач сектором правового забезпечення - юрисконсульт;
від відповідача - участі не брали.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Кіровоградським міжрайонним природоохоронним прокурором в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області подано позовну заяву про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю "Нагірне" шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу в сумі 10 236,00 грн.
Ухвалою господарського суду від 17.11.2010 р. позовну заяву прийнято до розгляду та порушено провадження у справі № 18/130.
В судовому засіданні 09.12.2010 р. представник прокуратури та представник позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі.
Відповідач участі уповноваженого представника в судове засідання не забезпечив, відзив на позов та інших витребуваних документів до суду не подав, хоча належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення від 19.11.2010 року (а.с. 26).
Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України зобов'язує сторін добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
Згідно статті 75 Господарського процесуального кодексу України якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.
За даних обставин, враховуючи граничний строк вирішення спору та не повідомлення відповідачем суд про неможливість явки в судове засідання чи неможливість подання витребуваних документів, господарський суд розглядає справу за відсутності представника відповідача та за наявними у справі документами.
Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури та позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Державною екологічною інспекцією в Кіровоградській області проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства товариства з обмеженою відповідальністю "Нагірне".
За даними проведеної перевірки встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю "Нагірне" в період з 22.03.2010 р. по 13.07.2010 р. здійснювало водокористування за відсутності дозволу на спеціальне водокористування.
Вказане порушення зафіксовано в Акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 14 липня 2010 року, складеного уповноваженими особами Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області у присутності директора відповідача та винесено припис про усунення виявлених порушень (а.с. 8-13).
За самовільне водокористування посадова особа товариства з обмеженою відповідальністю "Нагірне" постановою Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області від 14.07.2010 р. № 011358 притягнута до адміністративної відповідальності (а.с. 20-21).
Факт водокористування без дозволу в період з 22.03.2010 р. по 13.07.2010 р. відповідачем не спростовано. Згідно довідки відповідача № 13 від 14.07.2010 р. ним за вказаний період використано 400 куб.м води (а.с. 16).
Державною екологічною інспекцією в Кіровоградській області у відповідності до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища України від 20.07.2009 року № 389, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за №767/16783, проведено розрахунок розміру збитків, заподіяних відповідачем внаслідок самовільного водокористування. Згідно проведеного розрахунку розмір збитків склав 10 236,00 грн. (а.с.17).
При розгляді даної справи господарський суд враховує наступне.
В силу статті 66 Конституції України кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Водним кодексом України встановлено, що всі води (водні об'єкти) на території України є національним надбанням народу України, однією з природних основ його економічного розвитку і соціального добробуту.
Згідно статті 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, воно здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових та інших державних і громадських потреб.
За приписами пункту 9 статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Відповідно до статті 49 Водного кодексу спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволів, погодження та видача яких регулюється Порядком погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. № 321.
Згідно положень статті 50 Водного кодексу України та пункту 6 названого Порядку строки спеціального водокористування встановлюються органами, які видали дозвіл на спеціальне водокористування. Спеціальне водокористування може бути короткостроковим (до трьох років) або довгостроковим (від трьох до двадцяти п'яти років). У разі необхідності строк спеціального водокористування може бути продовжено на період, що не перевищує відповідно короткострокового або довгострокового водокористування. Продовження строків спеціального водокористування за клопотанням заінтересованих водокористувачів здійснюється державними органами, що видали дозвіл на спеціальне водокористування.
Як вбачається з Журналу обліку дозволів на спеціальне водокористування, відповідний дозвіл, виданий ТОВ "Нагірне" 20.03.2000 р., закінчив свою дію 20.03.2005 р., після чого був продовжений до 21.03.2010 р. (а.с. 48-50). Наступний дозвіл видано 20.07.2010 р. (а.с. 51-52).
Отже, в період з 22.03.2010 р. по момент перевірки 13.07.2010 р. відповідачем здійснювалось спеціальне водокористування без відповідного на те дозволу.
Відповідно до статті 110 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Водокористувачі звільняються від відповідальності за порушення водного законодавства, якщо вони виникли внаслідок дії непереборних сил природи чи воєнних дій. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні, зокрема, у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування.
Згідно норм статті 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.
За положеннями статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.
Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 року № 389, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за №767/16783, затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів.
Згідно пунктів 1.2.-1.3. названа Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі розрахунків відшкодування збитків, внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів та встановлює єдині вимоги до визначення збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів суб'єктами господарювання (фізичними і юридичними особами).
Ця Методика застосовується державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій (далі - державні інспектори) при розрахунку розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які виявлені за результатами державного контролю за додержанням вимог суб'єктами господарювання природоохоронного законодавства.
Державні інспектори з дати встановлення факту порушення вимог законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів проводять збір і аналіз необхідних матеріалів і на підставі цієї Методики розраховують розмір відшкодування збитків. (п.1.4 Методики).
Розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористування визначено розділом 9 вказаної Методики, вимогам якого відповідає розрахунок, здійснений позивачем при розрахунку збитків, заподіяних товариством з обмеженою відповідальністю "Нагірне" (а.с. 17).
З огляду на вищезазначені норми законодавства та встановлені обставини справи, враховуючи, що відповідач є водокористувачем, який здійснив спеціальне водокористування свердловини без відповідного дозволу з 22.03.2010 р. по 13.07.2010 р. самовільно забравши 400 куб.м води, господарський суд дійшов висновку про наявність вини відповідача в заподіяній шкоді, яка виникла внаслідок порушення ним законодавства про охорону навколишнього природного середовища, причинно-наслідковому зв'язку між діями відповідача і заподіяною шкодою, та наявністю підстав для задоволення позову повністю і стягнення з відповідача 10 236,00 грн.
З урахуванням вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України державне мито та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 32-34, 43, 44, 49, 75, 82, 83, 84, 85, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Нагірне" (28513, Кіровоградська область, Долинський район, с. Нагірне, ідентифікаційний код 30799392, р/р 26004301339879 у філії ПАТ ПІБ місто Кіровоград, МФО 32301) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції в Кіровоградській області (25022, м. Кіровоград, вул. Дзержинського, 84/37, ідентифікаційний код 34894892) - шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу в сумі 10 236,00 грн., перерахувавши кошти в дохід Іванівської сільської ради на р/р 33118331700169 в ГУДК в Кіровоградській області, МФО 823016, код одержувача 23683775, код бюджетної класифікації 24062100.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Нагірне" (28513, Кіровоградська область, Долинський район, с. Нагірне, ідентифікаційний код 30799392, р/р 26004301339879 у філії ПАТ ПІБ місто Кіровоград, МФО 32301) в доход державного бюджету (отримувач коштів - УДК у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО 823016, № рахунку: 31115095700002, ідентифікаційний код: 24145329, код бюджетної класифікації: 22090200 "Державне мито, не віднесене до інших категорій") - 102,36 грн. державного мита.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Нагірне" (28513, Кіровоградська область, Долинський район, с. Нагірне, ідентифікаційний код 30799392, р/р 26004301339879 у філії ПАТ ПІБ місто Кіровоград, МФО 32301) в доход державного бюджету (отримувач коштів - УДК у м. Кіровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО 823016, № рахунку: 31214264700002, ідентифікаційний код: 24145329, код бюджетної класифікації: 22050003 "Надходження від оплати витрат з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах (місцеві господарські та апеляційні господарські суди)" - 236,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Згідно частини 5 статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Дане рішення може бути оскаржено до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області в порядку, встановленому Господарським процесуальним кодексом України.
Суддя В.В. Тимошевська
Повне рішення складено 14.12.2010 року.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2010 |
Оприлюднено | 24.12.2010 |
Номер документу | 12985806 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петрова Валентина Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні