Господарський суд запорізької області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
Реєстраціяномер провадження справи 15/230/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21.08.2025 Справа № 908/3436/24
м. Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова Ігоря Сергійовича, розглянувши матеріали
за позовом Запорізької міської ради, 69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206
до відповідача Приватного підприємства Арман, 69032, м. Запоріжжя, вул. Виборзька, буд. 29-А
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями Інвеста, 52005, Дніпропетровська область, Дніпровський район, смт Слобожанське (3), вул. Єдності, буд. 5
про стягнення коштів
за участю секретаря судового засідання Пікалової І.С.
за участю представників сторін та учасників процесу:
від позивача: Дорошенко К.В., довіреність б/н від 22.05.2024;
від відповідача: Бєліков О.С., адвокат, посвідчення № ЗП001634 від 26.04.2018, довіреність від 08.11.2024;
від третьої особи: не з`явився;
установив
30.12.2024 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Запорізької міської ради до відповідача Приватного підприємства Арман про стягнення заборгованість за договорами оренди землі № 201505000100613 від 14.12.2015, № 201505000100208 від 22.07.2015 в розмірі 3 029 129,67 грн.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.12.2024, справу № 908/3436/24 передано на розгляд судді Горохову І.С.
Ухвалою суду від 30.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/3436/24. Справі присвоєно номер провадження 15/230/24. Розгляд справи призначено здійснювати за загальними правилами позовного провадження. Підготовче судове засідання призначено на 22.01.2025 об 11:00 год.
Через підсистему Електронний суд суд отримав:
- 15.01.2025 від відповідача - заяву із викладеними в ній запереченнями проти позовних вимог, в якій відповідач просить позовні вимоги задовольнити частково і стягнути з нього лише суму 706 096,84 грн.
- 21.01.2025 від позивача заяву про вступ у справу іншого представника Дорошенко К.В.;
- 22.01.2025 від позивача заяву про продовження процесуального строку, в якій позивач просить у зв`язку із вступом для участі у справі іншого уповноваженого представника, продовжити процесуальний строк на подання відповіді на відзив та відкласти підготовче засідання у справі;
- 22.01.2025 від відповідача заява про долучення додаткових пояснень щодо обставин справи, а також клопотання про відкладення підготовчого засідання.
Ухвалою суду від 22.01.2025 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів і підготовче засідання у справі відкладено на 24.02.2025 о 12:00 год.
05.02.2025 через підсистему Електронний суд від позивача до суду надійшла відповідь на відзив.
21.02.2025 через підсистему Електронний суд від відповідача надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання, призначеного на 24.02.2025 о 12:00 год., на іншу дату у зв`язку із перебуванням уповноваженого представника відповідача на лікарняному, на підтвердження чого до клопотання надано копію медичного висновку.
Ухвалою суду 24.02.2025 підготовче засідання у справі відкладено на 31.03.2025 о 10:00 год.
31.03.2025 через підсистему Електронний суд від відповідача суд отримав заяви про долучення додаткових доказів у справі.
Ухвалою суду від 25.02.2025 задоволено клопотання Приватного підприємства Арман про поновлення строку для долучення доказів. Закрито підготовче провадження та призначено справу № 908/3436/24 до судового розгляду по суті на 23.04.2025 о 10:30 год.
21.04.2025 через підсистему Електронний суд від позивача надійшли додаткові пояснення по справі.
Ухвалою суду від 23.04.2025 повернуто на стадію підготовчого провадження у справі № 908/2562/24. Відкладено підготовче засідання на 13.05.2025 о/об 10:00 год.
05.05.2025 через підсистему Електронний суд до суду від позивача надійшло клопотання про долучення доказів.
12.05.2025 через підсистему Електронний суд до суду від відповідача надійшла заява, в якій просить прийняти до уваги та долучити до матеріалів справи додаткові пояснення та докази, на підставі яких вони ґрунтуються.
Ухвалою суду від 13.05.2025 відкладено підготовче засідання у справі на 02.06.2025 об 11:30 год., залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями Інвеста. Ухвалено третій особі, відповідно до ст. 168 Господарського процесуального кодексу України, у строк до 03.06.2025 подати до суду пояснення щодо позову із його документальним обґрунтування та одночасно з надісланням (наданням) пояснень до суду - направити копію та доданих до них документів іншим учасникам справи, докази направлення/надання надати суду.
27.05.2025 через підсистему Електронний суд від позивача до суду надійшла заява з документальним підтвердженням направлення третій особі - Товариству з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями Інвеста позовної заяви з додатками з допомогою підсистеми Еелектронний суд ЄСІКС.
30.05.2025 через підсистему Електронний суд від позивача надійшли додаткові пояснення у справі.
Ухвалою суду від 02.06.2025 продовжено строк підготовчого провадження у справі і підготовче засідання було відкладено на 02.07.2025 о 10:40 год.
02.06.2025, після завершення підготовчого засідання у справі, через підсистему Електронний суд від третьої особи надійшли пояснення у справі.
01.07.2025 через підсистему Електронний суд до суду надійшли:
- заява позивача про зменшення позовних вимог (вих. № 02/03.3-20/01817 від 30.06.2025), згідно з якою позивач остаточно просить стягнути з відповідача на свою користь заборгованість за договорами оренди землі від 14.12.2015 № 201505000100613 та від 22.07.2015 № 201505000100208 за період з 01.01.2018 по 31.12.2021 в розмірі 2 960 183,94 грн, стягнути з відповідача на користь Виконавчого комітету Запорізької міської ради судовий збір за подання позовної заяви в сумі 33 522,20 грн; повернути з Державного бюджету України на користь Виконавчого комітету Запорізької міської ради суму надмірно сплаченого судового збору в сумі 827,36 грн;
- клопотання відповідача про долучення доказів та клопотання про зупинення розгляду справи № 908/3436/24 до розгляду справи № 280/5336/25.
Ухвалою суду від 02.07.2025 відмовлено в задоволенні клопотання Приватного підприємства Арман про зупинення розгляду справи. Відкладено підготовче засідання у справі на 17.07.2025 о 10:00 год.
Ухвалою суду від 17.07.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в засіданні на 31.07.2025 о 12:00 год. В засіданні оголошувалась перерва.
Судове засідання з розгляду справи по суті 21.08.2025 проводилось з використанням системи відеоконференцзв`язку.
Судом перевірені повноваження присутніх в засіданні представників учасників. Відводів складу суду не заявлено.
Міська рада підтримала заявлені позовні вимоги з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог зазначивши, що між позивачем та відповідачем укладено договори оренди землі. За період з 01.01.2018 по 31.12.2021 за відповідачем утворилась заборгованість з орендної плати за землю, яку просить стягнути.
Відповідач заперечив щодо позову, оскільки під час розрахунку заборгованості відповідачем використано витяг із завищеною нормативно грошвою оцінкою землі, що призвело до безпідставного збільшення розміру орендної плати за землю. Під час розгляду справи № 908/1164/24 з відповідача безпідставно стягнуто кошти з орендної плати за землю за період з березня по грудень 2022 року, оскільки чинним законодавством передбачено звільнення від такої плати у вказаний період. Відповідно до експлікації об`єктів, розташованих на земельній ділянці наявні два приміщення трансформатори, що не належать ПП «Арман» на праві власності та користуванні. Надано власний розрахунок розміру орендної плати за землю за спірний період з урахуванням позиції відповідача.
Третя особа щодо спору надала пояснення та зазначила, що дійсно на земельній ділянці за користування якою позивач просить стягнути з відповідача заборгованість розміщено нерухоме майно, яке належить третій особі на праві власності. При розрахунку плати за землю повинна застосовуватися нормативно-грошова оцінка землі 2024 року, оскільки при визначенні попередньої грошової оцінки земельної ділянки неправильно застосовано код цільового призначення земельної, о призвело до безпідставного завищення плати за землю.
Міська рада щодо нормативно-грошової оцінки додатково зазначила, що законодавець визначив, що громадські забудови відносяться громадські будівлі і споруди, які включають в себе поняття «торгівельні будівлі», що в свою чергу не виключає можливості застосування коду 03.07 до спірної земельної ділянки. Витяг 2019 року формувався на час дії Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, що була затверджена постановою Кабінету Міністрів України № 213 від 23.03.1995, яка діяла у спірний період та втратила чинність 03.11.2021. Витяг 2024 року формувався на підставі затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка містить іншу затверджену формулу визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Позивач користувався виключно актуальними даними, які наявні в земельному кадастрі та який містить відомості щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її цільового призначення. Відповідач з урахуванням статті 7 Закону України «Про оренду землі» не позбавлений права звернутися до Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями «Інвеста» з вимогою щодо відшкодування орендної плати.
Судом проголошено скорочене (вступну та резолютивну) частини рішення.
Розглянувши та дослідивши матеріали справи, суд щодо спору зазначає наступне.
14.12.2015 між Запорізькою міською радою (орендодавець, ЗМР) та Приватним підприємством «Арман» (орендар, ПП «Арман») укладено договір оренди землі № 201505000100613 (договір).
Згідно з п. 1 договору, орендодавець відповідно до рішення шістдесят першої сесії шостого скликання Запорізької міської ради № 58/66 від 07 жовтня 2015 року, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування складу, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Виборзька, 29.
Власником земельної ділянки загальною площею 0,5963 га, кадастровий номер 2310100000:05:013:0085 за адресою: м. Запоріжжя, вулиця Виборзька, 29 (земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя.
Відповідно до п. 10 договору, договір укладено до 07 жовтня 2034 року.
Пунктом 6 договору установлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 2 844 231,74 грн, в цінах 2015 року.
Відповідно до п. 12 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 85 326,95 грн, що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2015 року.
Запорізька міська рада передала орендарю земельну ділянку загальною площею 0,5963 га, кадастровий номер 2310100000:05:013:0085 за адресою: м. Запоріжжя, вулиця Виборзька, 29, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду, що підтверджується підписаним сторонами актом приймання-передачі земельної ділянки.
22.07.2015 між Запорізькою міською радою (орендодавець, ЗМР) та Приватним підприємством «Арман» (орендар, ПП «Арман») укладено договір оренди землі від 22.07.2015 № 201505000100208 (договір оренди землі), відповідно до якого Запорізькою міською радою надано, а Приватним підприємством «Арман» прийнято в оренду земельну ділянку загальною площею 0,9736 га, кадастровий номер земельної ділянки: 2310100000:05:013:0066.
За умовами договору оренди землі орендодавець відповідно до рішення сорок восьмої сесії шостого скликання Запорізької міської ради від 27.04.2014 року № 55/221 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування складського комплексу, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Виборзька, 29а.
Власником земельної ділянки загальною площею 0,9736 га, кадастровий номер 2310100000:05:013:0066 за адресою: м. Запоріжжя, вулиця Виборзька, 29а (земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя.
Відповідно до п. 11 договору оренди землі, договір укладено до 27 червня 2033 року.
Пунктом 6 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 4 643 877,28 грн, в цінах 2015 року.
Пунктом 12 договору оренди землі передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 139 316,32 грн, що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2015 року.
Пунктом 14 договору оренди землі передбачено, що орендна плата вноситься на щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Запорізька міська рада передала орендарю земельну ділянку загальною площею 0,9736 га, кадастровий номер земельної ділянки: 2310100000:05:013:0066 за адресою: м. Запоріжжя, вулиця Виборзька, 29а, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду, що підтверджується підписаним сторонами актом приймання-передачі земельної ділянки.
16.10.2014 ПП «Арман» листом вих. № 16/10-01 звернувся до Запорізької міської ради з проханням розглянути питання про зміну цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 категорія земель за функцією використання землі комерційного використання.
12.11.2014 ПП «Арман» листом вих. № 12/11-01 звернувся до Запорізької міської з проханням розглянути питання про зміну цільового призначення земельної ділянок категорія земель за функцією використання: землі комерційного використання, на цільове призначення землі «виробничого використання». На перше звернення міською радою було відмовлено у проханні, щодо другого звернення докази надання відповіді відсутні.
24.06.2015 рішенням Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя у справі № 335/223/15-а задоволено адміністративний позов ПП «Арман» до Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії. Визнано протиправним висновок Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради, викладений в листі № 5182 від 10.11.2014 про невідповідність виду використання земельної ділянки чинній містобудівній документації. Зобов`язано Департамент архітектури та містобудування Запорізької міської ради надати погодження на відведення приватному підприємству «Арман» земельної ділянки для розташування дільниці по виробництву меблів по вул. Виборзькій, 29-а в м. Запоріжжя та розташування дільниці по виробництву металопластикових виробів по вул. Виборзькій, 29 у м. Запоріжжя.
05.06.2019 між Приватним підприємством «Арман» (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями «Інвеста» (покупець) укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна.
Відповідно до п. 1.1 договору, на умовах, передбачених договором, продавець продав (передав у власність), а покупець, купив (прийняв у власність) нерухоме майно, а саме: склад літ. С загальною площею 155,3 кв.м., що складає 39/100 часток нерухомого майна від цілого об`єкта нерухомого майна, розташованого за адресою: місто Запоріжжя, вулиця Виборзька, будинок 29 а, а саме: гараж літ. Р загальною площею 18,6 кв.м., навіс літ. Л загальною площею 221,1 кв.м., склад літ. С загальною площею 155,3 кв.м. В загальному користуванні залишається ворота № 2, огорожа № 1.
Об`єкт нерухомого майна знаходиться на земельній ділянці загальною площею 0,9736 га кадастровий номер 2310100000:05:013:0066, цільове призначення: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, форма власності комунальна.
Відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Міськрайонного управління у Запорізькій області та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області № 2324/207-19 від 08.08.2019 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:013:0066 цільове призначення земельної ділянки: 03.07. для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, становить 25 966 496,16 грн.
12.09.2024 Департамент правового забезпечення Запорізької міської ради надіслав відповідачу претензію № 01/02-11/2136 щодо сплати заборгованості з орендної плати за користування земельною ділянкою. Вимогу не вручено та повернуто відправнику із зазначення причин повернення за закінченням встановленого терміну зберігання.
30.10.2024 Приватне підприємство «Арман» звернулося до головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області із заявою щодо внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про земельну ділянку місце розташування земельної ділянки: м. Запоріжжя, вул. Виборзька 29-А, кадастровий номер земельної ділянки: 2310100000:05:013:0066. Дані про інший об`єкт Державного земельного кадастру щодо якого вносяться відомості: цільове призначення з 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі на 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівле громадської забудови.
ПП «Арман» надано Витяг № НВ-2300148382024 від 31.10.2024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, кадастровий номер земельної ділянки 231010000:05:013:006 нормативна грошова оцінка 7 756 184,40 грн.
Додатково надано Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-9952388522024 від 01.11.2024 нормативна грошова оцінка 7 756 184,40 грн, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, вид цільового призначення земельної ділянки: 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
05.11.2024 Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області адвокату О. Бєлікову надано відповідь № 29-8-0.37.1-4072/2-24 в якій зазначено, що цільове призначення земельної ділянки за кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Коефіцієнт цільового призначення (Кцп) становить 0.7, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату формування витягу № НВ-2300148382024 складала 7 756 184,40 грн.
28.11.2024 ПП «Арман» звернулося до Запорізької міської ради щодо внесення змін до договору оренди з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066. На час вирішення спору в суді не внесено зміни до договору оренди землі від 22.07.2025 № 201505000100208 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066, пов`язані із нормативною грошовою оцінкою землі.
19.03.2025 Департамент управління активами Запорізької міської ради звернулось до ПП «Арман» листом № 1809/01/01-07 з пропозицією внести зміни до договору оренди землі від 22.07.2015 № 201505000100208 з урахуванням актуальних даних щодо цільового призначення земельної ділянки з класифікатором видів цільового призначення земельних ділянок 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови та визначенням нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 7 756 184,40 грн в цінах 2024 року. Додаткова угода між сторонами не підписана.
28.03.2025 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області на адвокатський запит Олександра Бєлікова надала відповідь № 29-8-0.37.1-1216/2-25 про те, що розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066, який здійснено при формуванні витягу № НВ-2300148382024 від 31.10.2024 є правильним та актуальним.
29.05.2025 Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області надано відповідь на адвокатський запит О. Бєлікову № 29-/-0.37.1-2073/2-25 про сформовані витяги з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 в період 2015-2025 роки. Додатково повідомлено, що у 2016-2018, 2020-2023 роках витяги з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:006 не формувались.
02.06.2025 постановою Центрального апеляційного господарського суду у справі № 908/124/24 задоволено апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями «Інвеста» на рішення Господарського суду Запорізької області від 24.04.2024 у справі № 908/124/24 за позовом Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до відповідачів Приватного підприємства «Арман», м. Запоріжжя, Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями «Інвеста», смт Слобожанське(пн), Дніпровський район, Дніпропетровська область про внесення змін до договору оренди земельної ділянки. У позові відмовлено повністю.
Під час розгляду апеляційної скарги, апеляційним господарським судом установлено наступне: «За даними Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (номер інформаційної довідки 352969905 від 03.11.2023) на земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 знаходяться ще інші об`єкти нерухомого майна, власником яких є відповідач-1, площа яких має бути врахована у розподілі орендної плати пропорційно частці у праві власності на об`єкти нерухомого майна.
Зокрема, за адресою м. Запоріжжя, вул. Виборзька, 29А на земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066, окрім об`єкта нерухомого майна за реєстраційним номером 1830809523101 (частина якого перебуває у власності відповідача-2), знаходяться ще 2 об`єкти нерухомого майна, власником яких на 100% є відповідач-1:
- об`єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 1595696123101, будівля літ. Т-2, загальна площа 578,4 кв.м., розмір частки 1/1;
- об`єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 196726123101, опис: склад літ. Д загальною площею 33 кв.м., гараж-склад літ. Е загальною площею 491,3 кв.м., склад літ. Ж загальною площею 2621,3 кв.м., розмір частки 1/1.
Таким чином, загальна площа об`єктів нерухомого майна, що знаходяться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Виборзька, 29А на земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 та є власністю відповідача-1 (з урахуванням частки 61/100 від об`єкта нерухомого майна з реєстраційним номером 1830809523101: гараж літ. Р площею 18,6 кв.м. та навіс літ. Л загальною площею 221.1 кв.м.), становить 4204,65 кв.м.
Зазначене підтверджується також і наданим позивачем Технічним паспортом на виробничий будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами станом на 22.05.2019 року, відповідно до якого усього під забудовою за адресою м. Запоріжжя, вул. Виборзька, 29А знаходиться 4936 кв.м., з яких під основною будівлею 4296 кв.м. та під допоміжними будівлями 540 кв.м.
Площа ж частини об`єкту нерухомого майна з реєстраційним номером 1830809523101, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Виборзька, 29-А на земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 та є власністю відповідача-2 (39/100), становить 155,3 кв.м.
Всього, за наявними в матеріалах справи доказами площа об`єктів нерухомого майна, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Виборзька, 29-А на земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066, становить 4359, 95 кв.м. (площа частини об`єкту відповідача-2 та площа об`єктів відповідача-1 разом).
Відповідно до наведеного, частина об`єкту нерухомого майна з реєстраційним номером 1830809523101, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Виборзька, 29- А на земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 та є власністю відповідача-2 (39/100), в загальній площі об`єктів нерухомого майна, що знаходяться за цією адресою і на цій же земельній ділянці, яка надавалась в оренду для розміщення та обслуговування цих об`єктів нерухомості, становить всього лише 3,56% (155,3 кв.м./4359,95 кв.м. х 100).
Таким чином, частка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066, яка перейшла в користування відповідача-2, становить також 3,56% і у відповідній пропорції має бути розподілена й орендна плата за земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066».
Відповідно до ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не вставлено законом.
З урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог, позивач вважає, що розмір орендної плати за користування земельною ділянкою Приватним підприємством «Арман» становить:
- з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 за період з 01.01.2018 по 31.12.2021 становить: 2 982 117,55 грн:
за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 778 994,85 грн;
за період з 01.01.2019 по 31.12.2019 763 202,76 грн;
за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 688 657,31 грн;
за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 751 262,63 грн, загальний розмір 2 982 117,55 грн;
- з кадастровим номером 2310100000:05:013:0085 за період з 01.01.2018 по 31.12.2021 становить: 1314 545,23 грн:
за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 - 335 628,57 грн;
за період з 01.01.2019 по 31.12.2019 - 335 628,57 грн;
за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 - 307 659,52 грн;
за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 - 335 628,57 грн, загальний розмір 1 314 545,23 грн.
Відповідно до інформації Головного управління ДПС у Запорізькій області від 18.10.2024 № 11832/5/08-01-04-07 за період з 01.01.2018 по 31.12.2021 Приватним підприємством «Арман» сплачено орендну плату за користування спірними земельними ділянками в розмірі 1 336 478,84 грн, а саме:
за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 - 341 228,64 грн;
за період з 01.01.2019 по 31.12.2019 - 341 228,64 грн;
за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 - 312 792,92 грн;
за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 - 341 228,64 грн.
Загальний розмір позовних вимог за період з 01.01.2018 по 31.12.2021 становить 2 960 183,94 грн: 2 982 1 17,55 грн + 1 314 545,23 грн - 1 336 478,84 грн = 2 960 183,94 грн.
Стягнення вказаних коштів стало підставою для звернення Запорізької міської ради з позовом до суду.
З приводу спірної ситуації суд зазначає наступне.
Частинами першою та третьою статті 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.
У статті 627 Цивільного кодексу України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Частиною першою статті 628 Цивільного кодексу України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до частини першої статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно з частинами першою-третьою статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
Відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Частинами першою-третьою статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Згідно із частиною першою статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.
Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
У статті 13 Закону України «Про оренду землі» вказано, що договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно із статтею 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є, зокрема орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до частин першої та другої статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Положеннями пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абзац другий частини першої статті 13 Закону України «Про оцінку земель»). Таким чином, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати. Зазначене відповідає положенням частини другої статті 632 Цивільного кодексу України, відповідно до якої зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 05.06.2024, прийнятій за результатами розгляду скарги у справі № 914/2848/22, виснувала, що з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки. У таких правовідносинах відсутній обов`язок сторін вносити зміни до договору оренди шляхом укладення додаткової угоди, оскільки обов`язок сплачувати орендну плату відповідно до зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки виникає в орендаря з моменту початку застосування такої нормативної грошової оцінки.
Таким чином, відповідач зобов`язаний сплачувати орендну плату за користування земельними ділянками з урахуванням нової грошової оцінки землі.
Щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, розділ XIII якого регулює сплату орендної плати за землю.
Пунктом 3 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України встановлено, що в разі, якщо законодавчими актами передбачені інші правила справляння податків, зборів, що регулюються цим Кодексом, застосовуються правила цього Кодексу.
Відповідно до пункту 14.1.147 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до статті 271 Податкового кодекс України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.
Згідно із ст. 18 Закону України «Про оцінку землі» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
30.06.2015 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», згідно з яким вирішено, зокрема, впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.01.2016. Рішення за №7 було оприлюднене 14.07.2015 року в газеті «Запорізька Січ» та набрало чинності з 01.01.2016 року.
Для розрахунку суми орендної плати за земельні ділянки, що знаходяться у користуванні відповідача, застосовується нормативна грошова оцінка відповідно до затвердженої технічної документації, яка набрала чинності з 01.01.2016, з урахуванням індексації.
Статтею 20 Закону України «Про оцінку землі» визначено, що дані про нормативну грошову оцінку землі оформлюються, як витяг.
Статтею 23 Закону України «Про оцінку землі» встановлює, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про оцінку земель» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які містяться у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.
Подібний правовий висновок викладений у пункту 7.19 постанови Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі № 905/1680/20, а також постанові Верховного Суду від 09 лютого 2022 року у справі № 910/8770/19, на яку, зокрема, посилається заявник як на підставу касаційного оскарження.
Витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі «реального часу», тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула.
Зазначений правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 29 травня 2020 року у справі № 922/2843/19, від 02 червня 2020 року у справі № 922/2845/19, від 07 липня 2020 року у справі № 922/3208/19, від 07 вересня 2020 року у справі № 922/3671/19, від 28 вересня 2020 року у справі № 922/4073/19, від 02 червня 2021 року у справі № 904/2269/19, від 09 грудня 2021 року у справі № 922/4264/20, наведених заявником як підставу касаційного оскарження.
Належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка з Державного земельного кадастру, витяг з Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, які містять інформацію щодо предмета спору (постанова Верховного Суду від 01 березня 2023 року справі № 751/1543/19), вказана правова позиція з висновками наведена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів першої судової палати Касаційного цивільного суду від 10.01.2024 у справі № 712/7879/22 (провадження № 61-13248св23).
Між сторонами у справі відсутні суперечності щодо визначення нормативної грошової оцінки землі з кадастровим номером 2310100000:05:013:0085, та розмір орендної плати за землю становлять як за розрахунком позивача, так і за розрахунком відповідача виглядає наступним чином: за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 335 628,57 грн; за період з 01.01.2019 по 31.12.2019 335 628,57 грн; за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 307 659,52 грн (відповідачем наведено розмір 335 628,57 грн); за період з 01.01.2021 по 31.12.2021 335 628,57 грн, за розрахунком позивача загальний розмір 1 314 545,23 грн, за розрахунком відповідача загальний розмір 1 342 514,25 грн.
Між сторонами у справі наявні розбіжності у розмірі нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066.
Позивачем здійснено розрахунок заборгованості з орендної плати за договором № 201505000100208 від 22.07.2025 з урахуванням Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.08.2019 № 2324/207-19 категорія земель: землі житлової та громадської забудови, цільове призначення земельної ділянки: 03.07. для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, нормативна грошова оцінка земельної ділянки: 25 966 496,16 грн.
Відповідач вважає правильною нормативну грошову оцінку зазначену у Витягу № НВ-2300148382024 від 31.10.2024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок з кадастровим номером земельної ділянки 2310100000:05:013:0066, нормативна грошова оцінка земельної ділянки 7 756 184,40 грн.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр», до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки, зокрема: цільове призначення (категорія земель. Вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); нормативне грошова оцінка.
Відповідно до ч. 7 ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр», відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Відповідно до рішення Запорізької міської ради від 27.06.2014 № 55/221 Приватному підприємству «Арман» поновлено договір оренди землі (кадастровий номер 2310100000:05:013:0066) площею 0,9736 га (землі житлової та громадської забудови; для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови) строком на 19 років.
Відповідно до п. 1 договору оренди від 22.07.2015 № 201505000100208 вказана земельна ділянка надавалась в строкове платне користування для розташування складського комплексу.
Рішення міської ради приймалось та договір про оренду землі укладався з урахуванням назви земельної ділянки: для розташування складського комплексу; категорія земель з функцією використання 03.15.
У Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки надану позивачем для земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 зазначені дані з іншим кодом цільового призначення земельної ділянки: 03.07. для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; категорія земель: землі житлової та громадської забудови.
Відповідно до пунктів 66, 67 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (в редакції станом на 11.06.2018), до Державного земельного кадастру державними кадастровими реєстраторами вносяться відомості (зміни до них), зазначені у пунктах 21-25 цього Порядку, про об`єкти Державного земельного кадастру.
Внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» та цього Порядку.
Внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється за заявою згідно з додатком 12 замовника документації із землеустрою та оцінки земель або її розробника від імені замовника, якщо це передбачено договором на виконання відповідних робіт (далі - заявник).
Заява разом з документацією із землеустрою або оцінки земель, електронним документом та іншими документами, зазначеними у пунктах 91-137 цього Порядку, подається заявником Державному кадастровому реєстраторові особисто або надсилається рекомендованим листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.
Внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється без подання заяви у випадках:
- отримання відомостей (змін до них) у порядку інформаційної взаємодії з кадастрами та інформаційними системами;
- отримання від органів державної влади та органів місцевого самоврядування рішень про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель;
- зазначених у пункті 119 цього Порядку.
Згідно із пунктом 119 вказаного Порядку, до Поземельної книги без подання заяви вносяться відомості (зміни до них) про:
1) віднесення земельної ділянки до земель іншої адміністративно-територіальної одиниці;
2) зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки в результаті проведення нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальних одиниць;
3) обмеження у використанні земель, безпосередньо встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами;
4) власників, користувачів земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
5) затвердження документації із землеустрою та оцінки земель, на підставі якої внесено зміни до відомостей про земельну ділянку та/або нові (додаткові) відомості про земельну ділянку;
6) зареєстровані земельні ділянки, отримані в результаті інформаційної взаємодії між кадастрами та іншими інформаційними системами;
7) координати поворотних точок меж земельних ділянок, приведені у відповідність з фактичним місцем розташування земельних ділянок адміністратором Державного земельного кадастру згідно з пунктами 1563, 1564 цього Порядку.
Відповідно до п. б ч. 2 ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» (в редакції станом на 01.01.2019), відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру, зокрема, щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель:
- на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються;
- на підставі письмової заяви власника (користувача) земельної ділянки державної чи комунальної власності, - у разі зміни виду використання земельної ділянки (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони);
- на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення.
З приводу зміни цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області у листі від 29.05.2025 № 29-8-0.37.1-2073/2-25 на адвокатський запит повідомило, що за даними Державного реєстру земель м. Запоріжжя станом на 31.12.2012 на земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 для розташування складського комплексу площею 0,9736 га зареєстровано право оренди за ПП «Арман» строком на 10 років, що підтверджується договором оренди землі № 764 від 23.12.2003 та додатковою угодою № 040826100750 від 05.05.2008.
Відповідно до п. 4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» зазначена вище земельна ділянка була перенесена до Державного земельного кадастру з кодом цільового призначення 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
В подальшому, Державним кадастровим реєстратором Міськрайонного управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжі було сформовано заяву про внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастр) ЗВ-2305248922018 від 11.06.2018 та змінено код цільового призначення на 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
Відповідно до рішенням сорок восьмої сесії шостого скликаний Запорізької міської ради № 55/221 від 27.06.2014 та договору оренди землі № 10666094 від 30.07.2015, за заявою ПП «Арман» ЗВ-2300070512024 від 31.10.2024 було змінено код цільового призначення на 03.15 - для будівництва та обслуговування Інших будівель громадської забудови.
Відповідно до пунктів 1.1, 1.2 наказу Державного комітету України із земельних ресурсів «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель» від 23.07.2010 № 548 (в редакції чинній станом на 11.07.2017 внесення змін), затверджена класифікація видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) розроблена відповідно до Земельного кодексу України, Закону України «Про землеустрій» та Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.2008 № 224.
Код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі.
Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель Розділу: Секція В 03 Назва: Землі громадської забудови (землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об`єктів загального користування) входять Підрозділи КВЦПЗ:
- 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі;
- 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Спірна земельна ділянка надавалась в оренду відповідачу для розташування складського комплексу (п. 1 договору оренди землі та витяг № 11044/05/05), в рішення Запорізької міської ради № 55/221 також зазначено цільове призначення для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови 03.15. За даними кадастрового плану земельної ділянки вказано код цільового призначення земельної ділянки 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 затверджено нову нормативно грошову оцінку земель міста Запоріжжя, однак при цьому цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:066 не змінювалось.
Судом установлено, що ані Запорізька міська рада, ані ПП «Арман» не зверталися з заявами до Державного кадастрового реєстратора з приводу внесення змін щодо цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066, рішення Запорізькою міською радою щодо зміни виду використання земельної ділянки з 03.15 на 03.07 також не приймалося.
Доказів прийняття Запорізькою міською радою рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення, не надано.
Також, Запорізькою міською радою не надано доказів на підтвердження підстав та правомірності внесення змін до Державного земельного кадастру щодо зміни цільового призначення спірної земельної ділянки на код 03.07.
Внесення змін до Державного земельного кадастру за заявою ПП «Арман» щодо зміни цільового призначення з 03.07 для будівництва та обслуговування будівле торгівлі на 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, Запорізькою міською радою не оскаржувалось.
Крім того, з листа від 19.03.2025 № 1809/01/01-07 Департаменту управління активами Запорізької міської ради вбачається, що позивач звертався до ПП «Арман» щодо внесення змін до договору з урахування коду цільового призначення земельної ділянки код 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови та визначенням нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 7 756 184,40 грн в цінах 2024 року.
Посилання позивача на те, що Витяг № НВ-23001483382024 від 31.10.2024 наданий відповідачем не може бути застосований для розрахунку за спірний період, оскільки його сформовано з урахуванням Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147, суд вважає безпідставним, з тих підстав, що його виконано з урахуванням коду цільового призначення 03.15, який було погоджено першочергового сторонами при поновленні договору оренди землі та актуальною нормативною грошовою оцінкою землі (рішення ЗМР від 30.06.2015 № 7). Доказів внесення змін до договору оренди землі з приводу зміни цільового призначення спірної земельної ділянки сторонами не надано. Нова нормативна грошова оцінка земельних ділянок у межах міста Запоріжжя з 2015 року не проводилася.
Можливість застосування до спірної земельної ділянки коду цільового призначення 03.07, лише з посилання нате, що такий підрозділ входить до Розділу 03 Класифікатору не ґрунтується на наданих до справи документах, які були погоджені та підписані між сторонами, зокрема, рішення міської ради про продовження договору оренди землі, сам договір оренди землі, кадастровий план земельної ділянки 2310100000:05:013:0066.
Згідно із ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Законом України від 20.09.2019 №132-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» було внесено зміни до Господарського процесуального кодексу України та змінено назву статті 79 цього кодексу з «Достатність доказів» на нову «Вірогідність доказів» та викладено її у новій редакції з фактичним впровадженням у господарський процес стандарту доказування «вірогідність доказів».
Стандарт доказування «вірогідність доказів», на відміну від «достатності доказів», підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати саме ту їх кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу. Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З урахуванням наведеного суд вважає, що проведення позивачем розрахунку заборгованості за договором № 201505000100208 з використанням Витягу від 08.08.2019 є безпідставним, оскільки витяг складено без врахування цільового призначення земельної ділянки, яка за усіма документами відноситься до коду 03.15 та правомірність зміни цільового призначення земельної ділянки на код 03.07 документально не підтверджена.
За даними витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 01.11.2024 № НВ-9952388522024 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:013:0066 складає 7 756 184,40 грн в цінах 2024 року.
Розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:013:0066:
- 7 756 184,40 грн (НГО 2024) / 1,051 (К 2023) = 7 379 813,89 грн (НГО 2023);
- 7 379 813,89 грн (НГО 2023) / 1,15 (К 2022) = 6 417 229,47 грн (НГО 2022);
- 6 417 229,47 грн (НГО 2022) / 1,1 (К 2021) = 5 833 844,97 грн (НГО 2021);
- 5 833 844,97 грн (НГО 2021) / 1,0 (К 2020) = 5 833 844,97 грн (НГО 2020);
- 5 833 844,97 грн (НГО 2021)/ 1,0 (К2019) = 5 833 844,97 грн (НГО 2019);
- 5 833 844,97 грн (НГО 2021) / 1,0 (К 2018) = 5 833 844,97 грн (НГО 2018).
Центральним апеляційним господарським судом у постанові від 02.06.2025 № 908/124/24 установлено, що частка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:013:006, яка перейшла в користування Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями «Інвеста» становить 3,56% і у відповідній пропорції має бути розподілена й орендна плата за земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066.
Таким чином, розрахунок орендної плати за землю з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 необхідно здійснювати з урахуванням пропорції 3,56%, яку займає третя особа.
Розмір річної орендної плати ПП «Арман» становить:
2018 рік: 5 833 844,97 грн * 3% = 175 015,35 грн;
2019 рік: 5 833 844,97 * 3% /12 * 5 місяців 2019 року = 72 923,06 грн; 5 833 844,97 * 3% / 12 * 6 місяців 2019 року = 87 507,67 грн 96,44% = 84 392,40 грн, разом 160 430,73 грн;
2020 рік: 5 833 844,97 грн * 3% = 175 015,35 грн 96,44% = 168 784,80 грн;
2021 рік: 5 833 844,97 грн * 3% = 175 015,35 грн 96,44% = 168 784,80 грн.
Загальний розмір орендної плати 673 015,68 грн.
Загальний розмір заборгованості за користування земельними ділянками на час вирішення спору в суді становить 1 314 545,23 грн (земельна ділянка кадастровий номер 2310100000:05:013:0085) + 673 015,68 грн (земельна ділянка кадастровий номер 2310100000:05:013:0066) 1 336 478,84 грн (сплачено орендну плату за користування земельними ділянками) = 651 082,07 грн.
Посилання позивача за застосування статті 7 Закону України «Про оренду землі» щодо зобов`язання співорендаря до внесення змін до договору відшкодовувати орендарю частину орендної плати відповідно до належної йому частки у праві спільної власності на такий об`єкт суд вважає безпідставним, оскільки дана частина доповнена статтю 7 на підставі Закону України № 1720-ІХ від 08.09.2021, який набрав чинності 10.12.2021, та не може розповсюджуватися на спірний період 2018-2021 роки.
Відповідач посилається на протиправність стягнення за рішенням суду у справі № 908/1164/24 заборгованості з орендної плати за період з 12.03.2023 по 31.12.2022, у зв`язку з чим врахував під час розрахунку заборгованості з орендної плати кошти сплачені на виконання рішення суду як переплату в розмірі 187 103,00 грн.
З цього приводу суд зазначає, що рішенням Господарського суду Запорізької області від 20.08.2024 у справі № 908/1164/24 стягнуто з Приватного підприємства «Арман», м. Запоріжжя на користь Запорізької міської ради, м. Запоріжжя заборгованість за договорами оренди землі № 201505000100613 від 14.12.2015, № 201505000100208 від 22.07.2015 в розмірі 304 882,77 грн.
Рішення в апеляційному порядку не оскаржувалось та набрало законної сили 20.09.2024. Рішення виконано у повному обсязі, заборгованість сплачена, що підтверджується постановою Приватного виконавця про закриття виконавчого провадження № 76296634 від 13.02.2025.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у постанові від 25.02.2025 у справі № 908/929/24 виснував, що Аналіз підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України в редакції чинній з 06 травня 2023 року свідчить про те, що тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року, не нараховується та не сплачується плата за землю (орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що розташовані, окрім іншого, на територіях активних бойових дій та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб-підприємців або юридичних осіб (схожий за змістом висновок щодо попередньої редакції пп. 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України викладений у постанові Касаційного адміністративного суду від 29.10.2024 у справі № 620/5747/23).
Відповідно до правового висновку Касаційного адміністративного суду, викладеному в постанові від 22.11.2024 у справі № 280/325/24: "Аналіз вказаних положень підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин свідчить про те, що платники податків (плати за землю, орендної плати), які задекларували за 2022 та/або 2023 роки податкові зобов`язання з плати за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях, визначених цим підпунктом та орендної плати за земельні ділянки до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно" (який набрав чинності 06.05.2023) мають право відкоригувати такі нараховані податкові зобов`язання за період 2022-2023 років шляхом подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій".
У даному випадку судом не розглядається період заборгованості за 2022 рік, відтак підстав для врахування коштів у розмірі 187 103,00 грн в якості переплати за період з 12.03.2022 по 31.12.2022 стягнутих на підставі рішення суду, яке набрало законної сили у суду відсутні.
Відповідач не позбавлений права звернутися до позивача із заявою щодо зарахування вказаних коштів у майбутні платежі за рахунок плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066.
Щодо розміщення на земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:05:013:0066 приміщень двох трансформаторів то з креслення по перенесенню меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) по вул. Виборзькій 29 а, судом установлено, що вони не входять в межі вказаної земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 80 ГПК України, учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду.
Позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви.
Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмовими пояснення третьої особи.
Відповідно до ч. 1 ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
З урахуванням установлених обставин, наданих доказів, норм законодавства України, суд вважає позов таким, що підлягає частковому задоволенню.
Витрати із сплати судового збору окладаються на сторін пропорційно розміру задоволених вимог.
З урахуванням заяви позивача про зменшення розміру позовних вимог, Виконавчому комітету Запорізької міської ради необхідно повернути судовий збір у розмірі 827,36 грн з урахуванням статті 7 Закону України «Про судовий збір» про що постановити ухвалу.
Керуючись ст. ст. 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Приватного підприємства «Арман» (вул. Виборзька, буд. 29-А, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69032, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 22135982) на користь Запорізької міської ради (проспект Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69105, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915) заборгованість за договорами оренди землі від 14.12.2015 № 201505000100613 та від 22.07.2015 № 20150500010028 за період з 2018 по 2021 роки у розмірі 651 082,07 грн (шістсот п`ятдесят одна тисяча вісімдесят дві гривні 07 коп.). Видати наказ.
В іншій частині у позові відмовити.
Стягнути з Приватного підприємства «Арман» (вул. Виборзька, буд. 29-А, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69032, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 22135982) на користь Запорізької міської ради (проспект Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69105, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915) судовий збір у розмірі 7812,98 грн (сім тисяч вісімсот дванадцять гривень 98 коп.). Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 02.09.2025.
Суддя І. С. Горохов
| Суд | Господарський суд Запорізької області |
| Дата ухвалення рішення | 21.08.2025 |
| Оприлюднено | 03.09.2025 |
| Номер документу | 129890256 |
| Судочинство | Господарське |
| Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них щодо визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою, з них що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Горохов І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні