Новоархангельський районний суд кіровоградської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяУ к р а ї н а
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
26100, смт. Новоархангельськ Кіровоградської області, вул. Слави, 26, тел. 2-10-45, E-mail: inbox@na.kr.court.gov.ua
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
09.09.2025 2/394/188/25
Р І Ш Е Н Н Я
І МЕНЕМ У К Р А Ї Н И
09 вересня 2025 року Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
в складі головуючого судді: Запорожець О.М.
при секретарі: Лясковській О.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт Новоархангельськ цивільну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Свердликівське» до Новоархангельської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області, ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсними договорів оренди землі,
В С Т А Н О В И В :
Адвокат Микитенко В.І. в інтересах позивача звернувся до суду з позовом до відповідачів про визнання незаконними та скасування рішення, визнання недійсними договорів оренди землі посилаючись на те, що розпорядженнями Голови Новоархангельської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 15.10.2014 р. № 257-р «Про передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» на території Свердликівської сільської ради» та від 03.11.2014 р. № 264-р «Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 15.10.2014 р. № 257-р»: затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ», загальною площею 140,1756 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (згідно з КВ ЦПЗ 0101), за адресою: Кіровоградська обл., Новоархангельський р-н, Свердликівська сільська рада, ділянки №№ НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , 288, 291, 314, 327, 331, 334, 335, 336, 337, 339, 341, 344, 345-346. 348, 349, 354, 357, 358, 359, 361, 384, 458, 489, 624, 643, 658, 670.
Передано в оренду ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки: кадастровий номер 3523685600:02:000:0770 загальною площею 4,0799 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0772 загальною площею 3,9383 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0793 загальною площею 3,8109 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0774 загальною площею 3,9381 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0775 загальною площею 3,9380 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0776 загальною площею 4,1230 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0789 загальною площею 3,4510 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0777 загальною площею 4,4724 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0778 загальною площею 4,4046 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0795 загальною площею 4,5366 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0785 загальною площею 4,7062 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0792 загальною площею 4,5884 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0769 загальною площею 4,1370 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0780 загальною площею 3,9382 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0791 загальною площею 3,8038 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0786 загальною площею 4,7242 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0782 загальною площею 3,9381 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0766 загальною площею 3,3771 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0788 загальною площею 3,9374 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0771 загальною площею 3,3748 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0787 загальною площею 4,7259 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0773 загальною площею 3,9380 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0767 загальною площею 3,8296 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0783 загальною площею 3,9382 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0784 загальною площею 4,2450 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0794 загальною площею 3,6667 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0764 загальною площею 3,8476 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0779 загальною площею 3,9382 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0781 загальною площею 3,9383 га: кадастровий номер 3523685600:02:000:0796 загальною площею 1,9330 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0335 загальною площею 3,9379 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0790 загальною площею 3,8636 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0765 загальною площею 3,8665 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0768 загальною площею 3,3757 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0287 загальною площею 3,9800 га, що знаходяться на території Свердликівської сільської ради Новоархангельського району, для використання за цільовим призначенням (ведення товарного сільськогосподарського виробництва), до моменту отримання їх власниками документів, що засвідчуватиме право власності на земельну ділянку, але не більше 15 років;
Встановлено орендну плату у розмірі 7% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки;
Зобов`язано позивача у місячний термін укласти договір оренди земельної ділянки згідно з чинним законодавством;
Підписання договорів оренди земельних ділянок здійснити по завершенню технічних робіт, а саме отримання витягів з державного земельного кадастру у відділі Держземагентства у Новоархангельському районі Кіровоградської області.
Зобов`язано позивача після підписання договорів оренди, провести державну реєстрацію іншого речового права у відповідних органах, які мають такі повноваження.
На виконання вказаних розпоряджень між Новоархангельською районною державною адміністрацією (орендодавець), в особі голови райдержадміністрації Зубова Дмитра Андрійовича, з однієї сторони, та ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» (орендар), в особі директора Безушка Дмитра Юрійовича, з іншої сторони, було укладено договори оренди земельних ділянок, в тому числі:
Договір оренди земельної ділянки від 28.10.2014 р. щодо земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Свердликівської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області за межами населеного пункту, кадастровий номер: 3523685600:02:000:0769, загальною площею 4,1370 га ріллі;
Договір оренди земельної ділянки від 28.10.2014 р. щодо земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Свердликівської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області за межами населеного пункту, кадастровий номер: 3523685600:02:000:0772, загальною площею 3,9383 га ріллі;
Згідно п.п. 1, 8 вказаних договорів оренди орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування відповідні земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться на території Свердликівської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області за межами населеного пункту.
Договори укладено на строк до моменту отримання власником нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки державного акту на право власності на земельну ділянку та діють до 31 грудня 2029 р.
Згідно п. 22 договорів оренди після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
Відповідно до п. 32 договорів оренди орендодавець зобов`язаний, в тому числі, не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою.
Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається (п. 41 договору).
Згідно п. 45 договорів оренди цей договір набирає чинності після його підписання сторонами. Право оренди підлягає реєстрації в реєстраційних органах.
На виконання умови п. 45 договорів оренди ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» подало державному реєстратору прав на нерухоме майно заяву 12.01.2015 за реєстраційним номером 9742988 для проведення державної реєстрації іншого речового права право оренди земельної ділянки, кадастровий номер земельної ділянки 3523685600:02:000:0769.
Проте, рішенням від 12.01.2015 р. № 18572078 державний реєстратор прав на нерухоме майно ОСОБА_2 відмовив ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» у державній реєстрації речового права на земельну ділянку з тих підстав, що речові права на нерухоме майно є похідними від права власності і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно.
Також, на виконання умови п. 45 договорів оренди ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» подало державному реєстратору прав на нерухоме майно заяву 30.01.2015 за реєстраційним номером 9984875 для проведення державної реєстрації іншого речового права право оренди земельної ділянки, кадастровий номер земельної ділянки 3523685600:02:000:0772.
Проте, рішенням від 30.01.2015 р. № 18962931 державний реєстратор прав на нерухоме майно ОСОБА_2 відмовив ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» у державній реєстрації речового права на земельну ділянку з тих підстав, що речові права на нерухоме майно є похідними від права власності і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно.
Таким чином, у зв`язку з відсутністю державної реєстрації права власності на земельні ділянки в державному реєстрі речових прав та прогалинами в законодавстві, добросовісний орендар був позбавлений можливості зареєструвати своє речове право, що є похідним від права власності.
Разом з тим, з 28 жовтня 2014 р. позивач користується вказаними орендованими земельними ділянками, належно сплачує орендну плату до бюджету, подає податкову звітність. Як вже зазначалося, договори оренди було укладено до 31 грудня 2029 р., орендодавець жодного разу не звертався до орендаря з пропозиціями щодо припинення договору, претензіями щодо виконання умов договорів тощо.
В подальшому, як вбачається з витягів з ЄДР, Свердликівська сільська рада 19.07.2023 р. була припинена в результаті реорганізації, її правонаступником є Новоархангельська селищна рада. Головою комісії з припинення був ОСОБА_3 .
У листопаді 2024 р. позивачеві стало відомо, що без його відома рішенням Новоархангельської селищної ради Кіровоградської області «Про надання дозволу на розробку технічної документації та передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва гр. ОСОБА_1 на території Новоархангельської селищної ради» від 18.07.2024 р. № 3405 вирішено: дати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок громадянину ОСОБА_1 нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок № НОМЕР_2 загальною площею 4,1370 га, № НОМЕР_3 загальною площею 3,9383 га за рахунок земель колишнього КСП «Мир», що знаходяться на території Новоархангельської селищної ради Голованівського району, Кіровоградської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, терміном на 10 років, або до моменту отримання її власниками документів, що засвідчуватиме право власності на земельну ділянку;
Встановлено орендну плату у розмірі 12% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки; гр. ОСОБА_1 розробити технічну документацію на земельні ділянки, зареєструвати договори оренди відповідно до норм чинного законодавства.
Вже на наступний день після прийняття оскаржуваного рішення між Новоархангельською селищною радою Голованівського району Кіровоградської області (орендодавець), в особі селищного голови Шамановського Юрія Павловича, з однієї сторони, та ОСОБА_1 (орендар), з іншої сторони, було укладено договори оренди земельних ділянок, в тому числі:
Договір оренди землі від 19.07.2024 р. щодо земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території АДРЕСА_6 (кадастровий номер 3523685600:02:000:0769, загальною площею 4,1370 га ріллі;
Договір оренди землі від 19.07.2024 р. щодо земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Кіровоградська область, Голованівський р-н, Новоархангельська селищна рада (за межами села Свердликове) ділянка АДРЕСА_7 (кадастровий номер 3523685600:02:000:0772, загальною площею 3,9383 га ріллі;
Одноденний строк між датами рішення про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою та договору свідчить про те, що договори з ОСОБА_1 укладено без розробки технічної документації на земельні ділянки та її затвердження радою. Очевидно, що було використано наявну технічну документацію позивача.
В п. 1.1 вказаних договорів зазначено, що земельні ділянки передаються на підставі рішення Новоархангельської селищної ради від 18.07.2024 р. № 3405, проте в тексті вказаного рішення відсутнє рішення про затвердження технічної документації про передачу земельних ділянок в оренду, а лише вказано про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою та встановлення орендної плати.
Крім того, в п. 2.1 вказаних договорів зазначено, що в оренду передається земельна ділянка, що не надана у власність та користування іншим особам. При цьому, селищному голові достеменно було відомо, що земельні ділянки орендує та обробляє позивач, сплачуючи в бюджет орендну плату.
Згідно розділу 3 вказаних договорів договір укладено терміном на 10 років або до моменту отримання власником земельної ділянки документів, що будуть засвідчувати право власності на неї (витребування земельної ділянки).
Право оренди земельної ділянки, кадастровий номер 3523685600:02:000:0769, загальною площею 4,1370 га зареєстровано за ОСОБА_1 за його заявою в Державному реєстрі речових прав 22.08.2024, номер запису: 56437343.
Право оренди земельної ділянки, кадастровий номер 3523685600:02:000:0772, загальною площею 3,9383 га зареєстровано за ОСОБА_1 за його заявою в Державному реєстрі речових прав 22.08.2024, номер запису: 56437160.
Отже, внаслідок прийняття Новоархангельською селищною радою оскаржуваного рішення від 18.07.2024 р. № 3405 земельні ділянки з кадастровими номерами: 3523685600:02:000:0769, 3523685600:02:000:0772 передані в оренду ОСОБА_1 , а це суперечить діючим договорам оренди від 28.10.2014 р., укладеним між позивачем та Новоархангельською районною державною адміністрацією та порушують права ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ», як законного орендаря спірних земельних ділянок (невитребуваних паїв колишнього КПС «Мир» №№ 283, 327), що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.
Отже, визнання на підставі судового рішення незаконним і скасування рішення ради та визнання недійсними договорів оренди з новим орендарем, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, відновить порушене право позивача, як діючого орендаря.
Наразі законодавцем усунуто законодавчу прогалину щодо реєстрації права оренди не нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки, а тому у разі визнання на підставі судового рішення недійсними договорів оренди з ОСОБА_1 , на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, позивач зможе зареєструвати своє право оренди в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, оскільки строк оренди встановлено до 31 грудня 2029 р.
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) визначає Закон України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) від 05.06.2003 р. № 899-IV.
Отже, договори оренди земельних ділянок, укладені з ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» 28.10.2014 р. є укладеними з моменту досягнення сторонами згоди з усіх істотних умов договору та його підписання у встановленій простій письмовій формі, якщо інше не узгоджено між сторонами, тобто дотримання сторонами вимог статей 638, 759 та 792 ЦК України та статті 15 Закону 161-XIV, а ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» може здійснювати свої права і виконувати обов`язки за договорами у строк до 31 грудня 2029 року.
Отже, достеменно знаючи, що орендарем спірних земельних ділянок є позивач, договори оренди з яким є укладеними та чинними до 31 грудня 2029 р., знаючи, що товариство сплачує в бюджет орендну плату і отримуючи ці кошти, Новоархангельська селищна рада Кіровоградської області прийняла спірне рішення від 18.07.2024 р. № 3405, яким дала дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж цих же земельних ділянок громадянину ОСОБА_1 , і вже наступного дня, без відповідного рішення про затвердження технічної документації та передачу земельних ділянок в користування (оренду), без припинення або розірвання договору з орендарем ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» та без повернення земельних ділянок за актом приймання-передачі, Новоархангельська селищна рада уклала з ОСОБА_1 оспорювані договори оренди землі від 19.07.2024 р., а 28.08.2024 ОСОБА_1 зареєстрував їх в Державному реєстрі речових прав.
Вказане рішення та договори оренди землі порушують права позивача як законного орендаря спірних земельних ділянок (невитребуваних паїв колишнього КПС «Мир» №№ 283, 327) та суперечать нормам ст. 203 ЦК України, ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», ст.ст. 122-124 ЗК України, ст. 24 ЗУ «Про оренду землі», що є підставою для визнання незаконним та скасування рішення ради на підставі ст. 21 ЦК України, ст. 155 ЗК України, а також визнання договорів недійсними на підставі ст. 215 ЦК України.
Представник позивача просить суд визнати незаконним та скасувати рішення Новоархангельської селищної ради «Про надання дозволу на розробку технічної документації та передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва гр. ОСОБА_1 на території Новоархангельської селищної ради» від 18.07.2024 року №3405, а також визнати недійсними договори оренди землі, укладені 19.07.2024 року між Новоархангельською селищною радою Голованівського району Кіровоградської області та гр. ОСОБА_1 , кадастрові номери земельних ділянок: 3523685600:02:000:0769, 3523685600:02:000:0772. Стягнути з відповідачів судові витрати /а.с.1-9/.
Представник відповідача, Новоархангельської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області скористався своїм правом та надіслав суду відзив, в якому зазначив, що в грудні 2020 року у відповідності до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад», Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року №4716-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Кіровоградської області» Рішення першої сесії восьмого скликання Новоархангельської селищної ради від 08.12.2020 року №8 «Про початок реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Новоархангельської селищної ради» серед іншого було розпочато процедуру реорганізації Свердликівської сільської ради (код ЄДРПОУ 04366904). Пунктом 2 Рішення №8 від 08.12.2020 року визначено що Новоархангельська селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Свердликівської сільської ради.
11.02.2021 року на восьмій позачерговій сесії восьмого скликання Рішенням №278 "Про затвердження Передавальних актів сільських рад" фактично була завершена процедура реорганізації колишніх сільських рад, що ввійшли до Новоархангельської селищної територіальної громади, серед яких була Свердликівська сільська рада.
Жодної інформації чи будь-яких договорів оренди, нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок по території Свердликівської сільської ради колишня сільська рада до Новоархангельської селищної ради не передавала.
При реорганізації Новоархангельської районного державної адміністрації також жодних документів (інформації або договорів оренди) відносно передачі в оренду земель на території колишньої Свердликівської сільської ради до Новоархангельської селищної ради не передавалося.
В липні 2023 року до Новоархангельської селищної ради надійшла заява ОСОБА_1 від 16.07.2024 року про передачу йому в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок: № НОМЕР_2 площею 4,1370 га., №327 площею 3,9383 га.
Розглянувши вказану заяву комісія з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою встановила, що: за вказаними земельними ділянками у державному реєстрі не зареєстровано права оренди землі; у відділі земельних ресурсів та екології відсутня інформація щодо будь-яких обмежень по вказаних ділянках; за весь час починаючи з 2020 року жодне підприємство не зверталося та не подавало інформації або будь-якого іншого декларування за ним вказаних земель.
А отже, комісія у відповідності до чинного законодавства та у зв`язку з відсутністю причин відмовити була зобов`язана рекомендувати винесення даного питання на чергову сесію Новоархангельської селищної ради.
Рішенням п`ятдесят п`ятої сесії восьмого скликання Новоархангельської селищної ради від 18.07.2024 року №3405 «Про надання дозволу на розробку технічної документації та передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва гр. ОСОБА_1 на території Новоархангельської селищної ради», передано в оренду громадянину ОСОБА_1 , дві вище зазначених нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок терміном на 10 років, або до моменту отримання її власниками документів що засвідчуватиме право власності на земельну ділянку, з встановленням орендної плати у розмірі 12% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.
На виконання Рішення Новоархангелської селищної ради від 18.07.2024 року №3405, між Новоархангельською селищною радою та громадянином ОСОБА_1 укладено два договори оренди землі, а саме: договір оренди землі від 19.07.2024 року на земельну ділянку площею 4,1370 га., кадастровий номер: 3523685600:02:000:0769, що зареєстрований державним реєстратором Бербегою О.М. 22.08.2024 року; договір оренди землі від 19.07.2024 року на земельну ділянку площею 3,9383 га., кадастровий номер: 3523685600:02:000:0772, що зареєстрований державним реєстратором Бербегою О.М. 22.08.2024 року;
Оскаржуване рішення Новоархангельської селищної ради від 18.07.2024 року №3405 вичерпало свою дію виконанням (передано в оренду, укладено договір оренди землі). Визнання цього рішення недійсним не поновить порушене право або законний інтерес позивача.
Щодо не проведення державної реєстрації договорів оренди позивачем, посилався на практику Великої Палати Верховного суду у постанові від 18 квітня 2023 року у справі №357/8277/19 провадження №17-65цс22.
Представник відповідача - Новоархангельської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області вважає позовні вимоги необґрунтованими та безпідставними та просив суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі /а.с.77-81/.
Представник позивача надав суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що у відзиві на позов Новоархангельська селищна рада зазначила, що не отримувала жодної інформації та договорів оренди щодо невитребуваних земельних ділянок від Свердликівської сільської ради та Новоархангельської РДА, проте жодного доказу (зокрема копій передавальних актів) такому твердженню не надала.
Спірні земельні ділянки з 2014 р. обробляються ТОВ «Свердликівське», що не могло не бути відомо селищній раді. Крім того позивач належно сплачує орендну плату за землю, що також не могло не бути відомо селищній раді.
Відповідач помилково вказує на неефективність такого способу захисту прав позивача, як визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування, адже ця вимога пред`явлена ТОВ «Свердликівське» в сукупності з вимогами про визнання недійсними договорів оренди. А враховуючи, що позивач має чинний договір оренди, то в разі задоволення позову зможе зареєструвати право оренди в Державному реєстрі прав.
Крім того, як вірно зазначив відповідач, «суд незалежно від того, оскаржене відповідне рішення чи ні, має самостійно дати правову оцінку рішенню органу державної влади чи місцевого самоврядування та викласти її у мотивувальній частині судового рішення».
Зазначив, що Велика Палата Верховного Суду відступила від висновку, викладеного у постанові Верховного Суду України від 13 червня 2016 року у справі № 6-643цс16 у частині того, що виходячи з положень статті 638 ЦК України, статей 125, 126 ЗК України договір оренди землі набуває чинності з дня проведення його державної реєстрації.
Отже, викладені у позові доводи та обґрунтування відповідачем не спростовано.
Як вбачається з тексту відзиву на позов, позиція відповідача по справі зводиться виключно до факту відсутності у селищній раді документів (що не підтвердженого жодним доказом) та неефективності способу захисту права, тим самим рада визнала, що права ТОВ «Свердликівське» її діями порушені.
Заявлені позовні вимоги підтримує повністю і просить їх задовольнити /а.с.113-115/.
Представник позивача товариства з обмеженою відповідальністю «Свердликівське», адвокат Микитенко ВалерійІванович позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представник відповідача - Новоархангельської селищноїради Голованівськогорайону Кіровоградськоїобласті в судове засідання не з`явився надіслав заяву в якій просив розгляд справи проводити за його відсутності за наявними у справі матеріалами.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, але надав суду заяву, в якій просив розгляд справи проводити за його та представника відсутності. Позов Не визнає, просить відмовити в його задоволенні.
Дослідивши матеріали цивільної справи, суд приходить до наступного висновку.
Ч. 1 ст. 2 ЦПК України передбачено, що завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Згідно ч. 1 ст. 5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
У відповідності до частин 1 та 2 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у цивільних справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд має право збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи лише у випадках, коли це необхідно для захисту малолітніх чи неповнолітніх осіб або осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена, а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом.
Крім того, ч. 1 ст. 30 ЦПК України визначено, що позови, що виникають із приводу нерухомого майна, пред`являються за місцезнаходженням майна або основної його частини. Якщо пов`язані між собою позовні вимоги пред`явлені одночасно щодо декількох об`єктів нерухомого майна, спір розглядається за місцезнаходженням об`єкта, вартість якого є найвищою.
Ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод вказує на те, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення. Судове рішення проголошується публічно, але преса і публіка можуть бути не допущені в зал засідань протягом усього судового розгляду або його частини в інтересах моралі, громадського порядку чи національної безпеки в демократичному суспільстві, якщо того вимагають інтереси неповнолітніх або захист приватного життя сторін, або - тією мірою, що визнана судом суворо необхідною, - коли за особливих обставин публічність розгляду може зашкодити інтересам правосуддя.
Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженнями Голови Новоархангельської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 15.10.2014 р. № 257-р «Про передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» на території Свердликівської сільської ради» вирішено затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) товариству з обмеженою відповідальністю «Свердликівське» загальною площею 140,1756 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (згідно з КВ ЦПЗ 0101), за адресою: Кіровоградська область Новоархангельський район Свердликівська сільська рада ділянки №№1, 74, АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_8 , АДРЕСА_9 , АДРЕСА_10 , АДРЕСА_7 , АДРЕСА_11 , АДРЕСА_12 , 335, 336, 337, 339, 341, 344, 345-346, 348, 349, 354, 357, 358, 359, 361, 384, 458, 489, 624, 643, 658, 670.
Передати в оренду ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 140,1756 га, що знаходяться на території Свердликівської сільської ради Новоархангельського району, для використання за цільовим призначенням (ведення товарного сільськогосподарського виробництва), до моменту отримання їх власниками документів, що засвідчуватиме право власності на земельну ділянку, але не більше 15 років.
Встановити орендну плату у розмірі 7% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.
ТОВ «Свердликівське» у місячний термін укласти договір оренди земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Підписання договорів оренди земельних ділянок здійснити по завершенню технічних робіт, а саме отримання витягів з державного земельного кадастру у відділі Держземагентства у Новоархангельському районі Кіровоградської області.
ТОВ «Свердликівське»,після підписаннядоговорів оренди,провести державнуреєстрацію іншогоречового правау відповіднихорганах,які маютьтакі повноваження /а.с.21/.
Розпорядженнями Голови Новоархангельської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 03.11.2014 р. № 264-р «Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 15 жовтня 2014 року №257-р» вирішено внести зміни до пункту 2 розпорядження голови районної державної адміністрації від 15 жовтня 2014 року №257-р «Про передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ «Свердликівське» на території Свердликівської сільської ради виклавши його в такій редакції: передати в оренду ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки: кадастровий номер 3523685600:02:000:0770 загальною площею 4,0799 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0772 загальною площею 3,9383 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0793 загальною площею 3,8109 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0774 загальною площею 3,9381 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0775 загальною площею 3,9380 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0776 загальною площею 4,1230 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0789 загальною площею 3,4510 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0777 загальною площею 4,4724 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0778 загальною площею 4,4046 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0795 загальною площею 4,5366 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0785 загальною площею 4,7062 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0792 загальною площею 4,5884 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0769 загальною площею 4,1370 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0780 загальною площею 3,9382 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0791 загальною площею 3,8038 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0786 загальною площею 4,7242 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0782 загальною площею 3,9381 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0766 загальною площею 3,3771 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0788 загальною площею 3,9374 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0771 загальною площею 3,3748 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0787 загальною площею 4,7259 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0773 загальною площею 3,9380 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0767 загальною площею 3,8296 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0783 загальною площею 3,9382 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0784 загальною площею 4,2450 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0794 загальною площею 3,6667 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0764 загальною площею 3,8476 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0779 загальною площею 3,9382 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0781 загальною площею 3,9383 га: кадастровий номер 3523685600:02:000:0796 загальною площею 1,9330 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0335 загальною площею 3,9379 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0790 загальною площею 3,8636 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0765 загальною площею 3,8665 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0768 загальною площею 3,3757 га; кадастровий номер 3523685600:02:000:0287 загальною площею 3,9800 га, що знаходяться на території Свердликівської сільської ради Новоархангельського району, для використання за цільовим призначенням (ведення товарного сільськогосподарського виробництва), до моменту отримання їх власниками документів, що засвідчуватиме право власності на земельну ділянку, але не більше 15 років /а.с.22/.
28 жовтня 2014 року між Новоархангельською районною державною адміністрацією в особі голови райдержадміністрації Зубова Дмитра Андрійовича та товариством з обмеженою відповідальністю було укладено договори оренди земельних ділянок кадастровий номер 3523685600:02:000:0769, 3523685600:02:000:0772, підписано акти приймання-передачі об`єктів оренди, акти визначення меж земельної ділянки в натурі /а.с.23-27,29-34/.
Крім того, матеріали справи містять рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень вищезазначених договорів /а.с.28,35/.
Рішенням п`ятдесят п`ятої сесії восьмого скликання Новоархангельської селищної ради Кіровоградської області від 18.07.2024 р. № 3405 «Про надання дозволу на розробку технічної документації та передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва гр. ОСОБА_1 на території Новоархангельської селищної ради» вирішено: дати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок громадянину ОСОБА_1 нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок № НОМЕР_2 загальною площею 4,1370 га, № НОМЕР_3 загальною площею 3,9383 га, за рахунок земель колишнього КСП «Мир», що знаходяться на території Новоархангельської селищної ради Голованівського району, Кіровоградської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, терміном на 10 років, або до моменту отримання її власниками документів, що засвідчуватиме право власності на земельну ділянку.
Встановлено орендну плату у розмірі 12% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки; гр. ОСОБА_1 розробити технічну документацію на земельні ділянки, зареєструвати договори оренди відповідно до норм чинного законодавства /а.с.36/.
Як вбачається з матеріалів справи /а.с.37-46/ 19.07.2024року між Новоархангельською селищною радою Голованівського району Кіровоградської області та ОСОБА_1 було укладено договори оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 3523685600:02:000:0769, 3523685600:02:000:0772, також підписано акти прийому-передачі об`єктів оренди.
Зі світлокопії інформації з державного земельного кадастру про право власності на речові права на земельну ділянку вбачається, за відповідачем ОСОБА_1 зареєстровано право оренди земельних ділянок з кадастровими номерами: 3523685600:02:000:0769, 3523685600:02:000:0772 /а.с.40, 45/.
Вирішуючи виниклий спір суд застосовує наступні норми матеріального права.
Ст. 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, дана норма кореспондується у ст. 1 ЗК України.
Ст. 2 ЗК України вказує, що земельні відносини-цесуспільнівідносини щодоволодіння,користуванняірозпорядження землею. Суб`єктамиземельнихвідносинє громадяни,юридичніособи,органимісцевогосамоврядування таорганидержавноївлади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
У ст. 3 ЗК України законодавець закріпив, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Земельні відносини, що виникають при використанні надр, лісів, вод, а також рослинного і тваринного світу, атмосферного повітря, регулюються цим Кодексом, нормативно-правовими актами про надра, ліси, води, рослинний і тваринний світ, атмосферне повітря, якщо вони не суперечать цьому Кодексу. Земельні відносини, що виникають при наданні та використанні земельних ділянок для розміщення об`єктів енергетики, встановлення та дотримання правового режиму земель спеціальних зон об`єктів енергетики, у тому числі на підставі договорів про встановлення земельних сервітутів на таких земельних ділянках, регулюються цим Кодексом, Законом України «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів».
До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; б) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом; в) здійснення інших повноважень у галузі земельних відносин відповідно до закону (ст. 12 ЗК України).
У ч.6ст.79 1 ЗКУкраїни законодавецьзакріпив положення,що формуванняземельних ділянокшляхом поділута об`єднанняраніше сформованихземельних ділянок,які перебуваютьу власностіабо користуванні,без зміниїх цільовогопризначення здійснюютьсяза технічноюдокументацією ізземлеустрою щодоподілу таоб`єднання/земельних ділянок . Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у користуванні, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Справжність підпису на такій згоді засвідчується нотаріально.
Ч. 1 ст. 124 ЗК України вказує, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначенимистаттею 122цього Кодексу.
Підстави припинення права користування земельною ділянкою визначені у ст. 141 ЗК України зокрема ними, є а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій, крім перетворення державних підприємств у випадках, визначених статтею 120-1 цього Кодексу; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини; ж) передача приватному партнеру, концесіонеру нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці, що перебуває в користуванні державного або комунального підприємства та є об`єктом державно-приватного партнерства або об`єктом концесії; з) припинення права користування надрами у разі закінчення встановленого спеціальним дозволом на користування надрами строку користування надрами (у разі передачі земельної ділянки державної, комунальної власності користувачу надр для здійснення діяльності з користування надрами); и) невиконання акціонерним товариством, товариством з обмеженою відповідальністю, 100 відсотків акцій (часток) у статутному капіталі якого належать державі, яке утворилося шляхом перетворення державного підприємства, вимог, визначених статтею 120-1 цього Кодексу.
Зі статті142ЗКУкраїнислідує,щоприпиненняправа власностіназемельнуділянку уразідобровільноївідмови власниказемлінакористь державиаботериторіальноїгромади здійснюєтьсяза йогозаявою довідповідного органу. Органивиконавчоївладиабо органимісцевогосамоврядуванняу разізгодинаодержання прававласностіназемельну ділянкуукладаютьугоду пропередачу прававласності наземельнуділянку.Угодапропередачу прававласностіназемельну ділянкупідлягаєнотаріальномупосвідченню. Припиненняправа постійногокористування земельноюділянкою уразідобровільноївідмови землекористувачаздійснюєтьсязайого заявоюдовласниказемельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.
Згідно ст. 526 ЦК України зобов`язання маєвиконуватисяналежнимчином відповіднодоумовдоговору тавимогцьогоКодексу,іншихактівцивільного законодавства,а завідсутностітакихумов тавимог-відповіднодозвичаїв діловогооборотуабоінших вимог,щозвичайноставляться. Виконання зобов`язань, реалізація, зміна та припинення певних прав у договірному зобов`язанні можуть бути зумовлені вчиненням або утриманням від вчинення однією із сторін у зобов`язанні певних дій чи настанням інших обставин, передбачених договором, у тому числі обставин, які повністю залежать від волі однієї із сторін.
Відповідно до ст. 792 ЦК України за договоромнайму(оренди)земельноїділянкинаймодавець зобов`язуєтьсяпередатинаймачевіземельну ділянкунавстановлений договоромстроку володіннятакористуванняза плату. Земельнаділянкаможепередаватись унаймразомз насадженнями,будівлями,спорудами,водоймами,якізнаходятьсяна ній,абобезних. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Ч. 1 ст. 1 Закону України «Про оренду землі» вказує, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
У ст. 2 Закону «Про оренду землі» закріплено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюютьсяЗемельним кодексом України,Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відносини, пов`язані з орендою земельних ділянок, на яких розташовані цілісні майнові комплекси підприємств, установ і організацій державної або комунальної власності, а також заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим, та їх структурних підрозділів, регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбаченихЗаконом України«Про оренду державного та комунального майна».
У розумінні ст. 3 Закону України «Про оренду землі» об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Ч. 2 ст. 4 Закону України «Про оренду землі» вказує, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Згідно ч. 1 ст. 5 Закону України « Про оренду землі» орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбаченихЗемельним кодексом України,Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
У статті13Закону України«Про орендуземлі» данадефініція договоруоренди землі,зокрема нимє договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
У ст.14ЗаконуУкраїни«Про орендуземлі» вказано, що договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Особа, яка відповідно до закону може бути орендодавцем земельної ділянки, може встановити вимогу нотаріального посвідчення договору оренди землі та скасувати таку вимогу. Встановлення (скасування) вимоги є одностороннім правочином, що підлягає нотаріальному посвідченню. Така вимога є обтяженням речових прав на земельну ділянку та підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.
Ч. 2 ст. 16 Закону України «Про оренду землі» вказує, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченомуЗемельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.
У статях 24 та 25 Закону «Про оренду землі» зазначені права та обов`язки орендодавця та орендаря.
Ст. 30 Закону України «Про оренду землі» передбачає, що зміна умовдоговоруорендиземлі здійснюєтьсязавзаємноюзгодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
У ст. 31 Закону України «Про оренду землі» окреслено, що договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи-орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи-орендаря; припинення дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійного договору (щодо договорів оренди землі, укладених у рамках такого партнерства/концесії) припинення (розірвання) спеціального інвестиційного договору, укладеного відповідно до Закону України «Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями». Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. Правочин про розірвання договору оренди (суборенди) землі сільськогосподарського призначення, орендарем (суборендарем) за яким є юридична особа приватного права (крім акціонерного товариства, повного та командитного товариства), є значним правочином та потребує попереднього прийняття загальними зборами учасників або іншим вищим органом такої юридичної особи рішення про надання згоди на його вчинення (крім випадку, якщо статутом юридичної особи прямо передбачено, що такий правочин не є значним). У разі неприйняття загальними зборами учасників або іншим вищим органом юридичної особи рішення про надання згоди на вчинення такого значного правочину (крім випадку, якщо статутом юридичної особи прямо передбачено, що такий правочин не є значним) такий правочин є нікчемним. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором. Особа, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває в оренді, протягом одного місяця з дня державної реєстрації права власності на неї зобов`язана повідомити про це орендаря в порядку, визначеному статтею 148-1 Земельного кодексу України.
Ст.35ЗаконуУкраїни«Про орендуземлі»зазначає,що спори, пов`язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку.
Ч.1ст.36ЗаконуУкраїни«Про орендуземлі» визначено, що у разі невиконання зобов`язань за договором оренди землі сторони несуть відповідальність згідно із законом та договором.
Згідно з ч. 1 ст. 4 ЦПК України, ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання в порядку встановленому ЦПК України.
В п. 33 рішення від 27 жовтня 1993 р. у справі «Домбо Бегеер Б.В. проти Нідерландів» Європейський суд з прав людини вказав, що рівність сторін передбачає, що кожній стороні має бути надана можливість представляти справу і докази, в умовах, що не є суттєво гіршими за умови опонента, а в п. 63 рішення від 23 червня 1993 р. у справі «Руїз Матеос проти Іспанії» Європейський суд з прав людини вказав, що право на змагальні провадження фактично означає можливість сторін у цивільному слуханні бути обізнаними щодо усіх коментарів з приводу представлених доказів та спостережень, оскільки вони можуть вплинути на рішення суду.
Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (постанова ВС від 02.10.18 у справі № 910/18036/17).
Отже, сторона, яка посилається на ті чи інші обставини, знає і може навести докази, на основі яких суд може отримати достовірні відомості про них. У противному разі, за умови недоведеності тих чи інших обставин суд вправі винести рішення по справі на користь протилежної сторони. Таким чином, доказування є юридичним обов`язком сторін і інших осіб, які беруть участь у справі.
З аналізу вище перелічених норм права слідує, що кожна сторона при схваленні певного виду правочину з приводу земельної ділянки повинна дотримуватись обов`язків визначених у договорі, сприяти, а не чинити перешкоди іншій стороні в реалізації її прав в користуванні наданим нерухомим майном, окрім того у встановленому законом порядку слідкувати за користуванням належним майном та припинити його дію в передбачених законом випадках у судовому порядку, односторонньо, або за згодою сторін, як визначено договором.
В ОсновномуЗаконівст.19законодавець закріпив,що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З аналізу даної норми права слідує, що встановлення до органів місцевого самоврядування саме типу законності правового регулювання є закономірним. В умовах правової держави він (порядок) є найбільш оптимальним способом впорядкування діяльності органів місцевого самоврядування. Він (порядок) забезпечує введення владних функцій у законні рамки і тим сам істотно обмежує можливе свавілля з боку органу місцевого самоврядування.
Визначення такого порядку є притаманним для сучасної правової держави.
Зазначена Конституційна норма насамперед є правовою гарантією забезпечення основних прав і свобод особистості.
Органи місцевого самоврядування повинні діяти у спосіб визначений законом, а саме у визначенні законом в їх компетенції, а саме те, яким чином здійснюється дії або бездіяльність, спрямована на реалізацію владних повноважень. Здійснюючи такі дії, органи місцевого самоврядування можуть спиратись тільки на компетенційні права і обов`язки та використовувати у своїй діяльності ті засоби, форми, прийоми, що передбачені законодавством.
Відповідно до ч. 1 ст. 24 ЗУ «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання норм і правил; дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; своєчасного внесення орендної плати.
Як зазначалося вище, розпорядженнями Голови Новоархангельської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 15.10.2014 р. № 257-р «Про передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ», зміст якого наведено судом вище, на позивача було покладено обов`язок (зобов`язано) після схвалення (підписання) договорів оренди, провести державну реєстрацію, як титульного володільця.
Судом встановлено, що 12.01.2015 року та 30.01.2015 року позивач подав державному реєстратору прав на нерухоме майно заяви за реєстраційними номерами 9742988 та 9984875 для проведення державної реєстрації іншого речового права право оренди земельних ділянок, кадастрові номери 3523685600:02:000:0769 3523685600:02:000:0772 /а.с.28,35/.
Рішеннями від 12.01.2015 р. № 18542078 та від 30.01.2015 року № 18962931 державний реєстратор прав на нерухоме майно ОСОБА_2 відмовив ТОВ «СВЕРДЛИКІВСЬКЕ» у державній реєстрації речового права на земельну ділянку з тих підстав, що речові права на нерухоме майно є похідними від права власності і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно /а.с.28,35/.
З заначеного слідує, що на виконання розпорядження суб`єкта владних повноважень позивачем не було зареєстровано право оренди вказаних вище земельних ділянок на підставі укладених та підписаних договорів оренди.
16.07.2024 року ОСОБА_1 звернувся до Новоархангельської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області з заявою про передачу нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, яка була задоволена та останньому було передано в оренду зазначені вище земельні ділянки шляхом укладання договорів оренди.
Виходячи із змісту ст. 13 Закону України«Про порядоквиділення внатурі (намісцевості)земельних діляноквласникам земельнихчасток (паїв)» (вредакції станомна 28.10.2014року) нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
Ч. 5 ст. 6 Закону України «Про оренду землі» (в редакції станом на 28.10.2014 року) визначено, що право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 ЗК України).
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (ст. 126 ЗК України).
Згідно п. 2 ч. 1 статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції станом на 28.10.2014 року) обов`язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право постійного користування та право оренди земельної ділянки.
Згідно пункту1,2Порядку реєстраціїдоговорів орендиземельної частки(паю),затвердженого постановоюКабінету МіністрівУкраїни від24січня 2000року №119цей Порядоквизначає умовита процедуруреєстрації договоріворенди земельнихчасток (паїв). Реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Позивачем не було надано доказів звернення до відповідного виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю) з метою реєстрації укладених ним договорів оренди.
З 01.01.2016 року реєстрація права оренди невитребуваних земельних ділянок змінилася.
Так, згідно ч. 1 статті 30 Закону України«Про державнуреєстрацію речовихправ нанерухоме майнота їхобтяжень право оренди на нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки, надані в оренду органами державної влади, органами місцевого самоврядування в порядку, визначеномустаттею 13Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», здійснюється без державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки в Державному реєстрі прав.
Суд зауважує, що особливістю договору оренди земельної частки (паю) є, зокрема, те, що його предметом є не конкретна земельна ділянка, а земельна частка (пай), яка належить до загального масиву ділянок, виділеного учасникам колективного сільськогосподарського підприємства.
Позивачем не було надано суду доказів звернення до державного реєстратора з метою державної реєстрації права оренди на нерозподілені (невитребувані) за укладеними ним договорами оренди від 28.10.2014 року, з 01.01.2016 року до дати звернення до суду з даним позовом.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 18 квітня 2023 року у справі №357/8277/19 суд зазначив, що з 01 січня 2013 року державній реєстрації підлягав не сам договір оренди, а право оренди земельної ділянки.
Договір оренди земельної ділянки є укладеним з моменту досягнення сторонами згоди з усіх його істотних умов та його підписання у встановленій простій письмовій формі, якщо інше не узгоджено між сторонами, тобто дотримання сторонами вимог статей 638, 759 та 792 ЦК України та статті 15 Закону України «Про оренду землі».
З моменту укладення договору оренди землі в орендодавця виникає зобов`язання передати орендарю земельну ділянку в користування на визначений у договорі строк, а в орендаря - отримати право на користування земельною ділянкою. Зареєстроване право оренди землі є речовим правом.
05 грудня 2019 року Законом № 340-IX абзац другий частини другої статті 25 Закону № 161-XIV доповнено умовою, що орендар земельної ділянки зобов`язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, але не раніше державної реєстрації відповідного права оренди.
Тобто використання земельної ділянки неможливе без державної реєстрації права оренди, оскільки відсутні правові підстави для цього.
Таким чином, право оренди на спірні земельні ділянки обов`язково мало бути зареєстровано позивачем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Однак, суду позивачем не надано доказів реєстрації права оренди згідно договорів оренди земельної ділянки від 28.10.2014 року.
Окрім того, позивачем не надано переконливих доказів про сплату податку за користування передану в оренду земельну ділянку.
Суд констатує, що саме на позивача покладається довести перед судом наявність тих обставин, з якими закон пов`язує визнання угод недійсними і настання відповідних наслідків.
Позивачем не доведено протиправність прийнятого рішення Новоархангельської селищної ради Кіровоградської області «Про надання дозволу на розробку технічної документації та передачу в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відповідачу ОСОБА_4 на території Новоархангельської селищної ради».
З урахуванням вмотивованого, суд приходить до висновку, що оскільки право оренди відповідно до договорів оренди землі, укладених між Новоархангельською районною державною адміністрацією та ТОВ «Свердликівське» від 28.10.2014 року не зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, то право оренди спірних земельних ділянок у позивача не виникло, відтак відсутнє порушення права позивача за укладеними спірними договорами оренди землі, а тому не підлягає захисту чи відновленню.
Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина перша статті 15, частина першастатті 16 ЦК України).
Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначено як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату.
Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Установивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і, відповідно, ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачеві у захисті.
Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, необхідно виходити із його ефективності, а це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечувати поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Необхідною умовою застосування судом певного способу захисту є наявність відповідного суб`єктивного права (інтересу) у позивача та факт порушення (невизнання або оспорювання) цього права (інтересу) з боку відповідача. Тому на позивача покладено обов`язок обґрунтувати свої вимоги поданими до суду доказами, тобто довести, що його права та інтереси порушуються, оспорюються чи не визнаються, а тому потребують захисту. Подібну позицію Верховний Суд висловив, зокрема, у постанові від 18.06.2020 у справі № 923/733/19.
За таких обставин оскарження рішення органу місцевого самоврядування про надання в оренду земельної ділянки є неналежним способом захисту, оскільки таке рішення вже реалізовано шляхом укладення договору оренди, а тому не створює для орендаря жодних правових наслідків, як не створить їх і його скасування. Зазначені правові висновки викладені у численних постановах Верховного Суду, зокрема від 02.02.2021 у справі № 925/642/19, від 18.08.2021 у справі № 910/6701/20, від 05.10.2022 у справі № 922/1830/19, від 08.11.2022 у справі № 910/18853/21, від 20.09.2023 у справі № 910/3453/22, від 26.06.2024 у справі № 904/4993/20.
З урахуванням наведеного, суд зазначає, що відповідач Новоархангельська селищна рада діяла у спосіб визначений законом, а саме прийняла оспорюване рішення № 3405 від 18.07.2024 року цілком законно.
З урахуванням вмотивованого, суд приходить до висновку, що оспорюване рішення відповідача, укладені між відповідачами договори оренди землі від 19.07.2024 року відповідають вимогам закону, рішення органом місцевого самоврядування прийняте з дотриманням балансу інтересів сторін в земельних правовідносинах, а тому на переконання суду в задоволенні позовних вимог слід відмовити у повному обсязі.
Судові витрати по справі на підставі п. 2 ч. 2 ст. 141 ЦПК України судом відносяться за рахунок позивача.
На підставівикладеного такеруючись ст. ст. 14, 19 Конституції України, ст.6Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст. ст. 15, 16, 526, 792 ЦК України,ст. ст. 1, 2, 3, 12, 79 1, 124, 141, 142 ЗК України, Законом України «Про оренду землі», Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ст.ст.2,4, 5, 13, 30, 263, 264, 265ЦПК України, суд
В И Р І Ш И В :
В задоволенні цивільного позову товариства зобмеженою відповідальністю«Свердликівське» до Новоархангельської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області, ОСОБА_1 про визнання незаконними та скасування рішень Новоархангельської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області, визнання недійсними договорів оренди землі відмовити в повному обсязі.
Судові витрати по справі віднести за рахунок товариства з обмеженою відповідальністю «Свердликівське».
Ідентифікаційні дані учасників:
Товариство зобмеженою відповідальністю«Свердликівське», місце знаходження вул. Шевченка, 18 с. Свердликове Голованівського району Кіровоградської області код юридичної особи в єдиному державному реєстрі підприємств і організацій 39324438.
Новоархангельська селищна рада Голованівського району Кіровоградської області, місце знаходження вул. Центральна, 31 селище Новоархангельськ Голованівського району Кіровоградської області код юридичної особи в єдиному державному реєстрі підприємств і організацій 04367217.
ОСОБА_1 , місце реєстрації АДРЕСА_13 , ідентифікаційний код НОМЕР_4 , паспорт громадянина України № НОМЕР_5 .
Рішення може бути оскаржено до Кропивницького Апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду .
Повний текст рішення виготовлено 09 вересня 2025 року.
Суддя:
| Суд | Новоархангельський районний суд Кіровоградської області |
| Дата ухвалення рішення | 09.09.2025 |
| Оприлюднено | 10.09.2025 |
| Номер документу | 130054837 |
| Судочинство | Цивільне |
| Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди |
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Цивільне
Новоархангельський районний суд Кіровоградської області
Запорожець О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні