Шостий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/55926/24 Суддя (судді) першої інстанції: Марич Є.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 вересня 2025 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Мєзєнцева Є.І., Файдюка В.В., секретар судового засідання Заліська Є.Я., за участі представника позивача Корнієнко Л.В., представника відповідача Хоменко А.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 травня 2025 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СБПМ» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення
В С Т А Н О В И В :
Рух справи.
25.11.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю «СБПМ» (надалі - ТОВ «СБПМ») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 1100070413 від 01.10.2024р. про застосування до позивача штрафу у сумі 903 035 грн. 25 коп. за порушення строків реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги об рунтовано тим, що позивач не згоден з висновками відповідача щодо порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних через те, що мали місце поважні обставини як рішення відповідача про зупинення реєстрації накладних.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 14.03.2025 р. позовні вимоги задоволено у повному обсязі.
Приймаючи у справі рішення суд першої інстанції зазначив, що відповідачем не доведено правомірність спірного рішення.
Відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення, як таке, що прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що відповідач діяв в межах повноважень та підставі чинного законодавства.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2025 відкрито апеляційне провадження та витребувано справу зі суду першої інстанції, та після надходження справи ухвалою від 24.07.2025р. призначено до слухання у відкрите судове засідання на 03.09.2025.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, яким підтримано висновки суду першої інстанції.
У судовому засіданні представник апелянта підтримав доводи апеляційної скарги, представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Обставини справи.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ТОВ «СБПМ» є юридичною особою, яка зареєстрована 25.03.2009 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, код 36424641.
Основний вид діяльності (КВЕД) 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами.
На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75, у порядку пп.76.3 статті 76, статті 102 Податкового кодексу України, ГУ ДПС у м. Києві проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «СБПМ» (код 36424641), за результатами якої складено акт від 21.08.2024 №98158/ж5/26-15-04-13-03/36424641.
Вказаною перевіркою встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 (для накладних, складених до 16.01.2023) та пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX (для накладних, складених починаючи з 16.01.2023 на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано), п.п.69.2 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, а саме:
розрахунок коригування №63 від 27.06.2023, зареєстрований 20.07.2023, кількість днів затримки - 2, розмір штрафу - 2%;
розрахунок коригування №80 від 30.06.2023, зареєстрований 27.07.2023, кількість днів затримки - 9, розмір штрафу - 2%;
розрахунок коригування №68 від 28.06.2023, зареєстрований 17.07.2024, кількість днів затримки - 365, розмір штрафу - 15%;
розрахунок коригування №70 від 29.06.2023, зареєстрований 17.07.2024, кількість днів затримки - 365, розмір штрафу - 15%;
розрахунок коригування №79 від 30.06.2023, зареєстрований 18.07.2024, кількість днів затримки - 366, розмір штрафу - 25%;
розрахунок коригування №171 від 30.08.2023, зареєстрований 18.12.2023, кількість днів затримки - 91, розмір штрафу - 15%;
розрахунок коригування №256 від 27.05.2024, зареєстрований 02.07.2024, кількість днів затримки - 14, розмір штрафу - 2%;
розрахунок коригування №110 від 26.01.2024, зареєстрований 31.07.2024, кількість днів затримки - 164, розмір штрафу - 15%;
розрахунок коригування №271 від 09.07.2024, зареєстрований 14.08.2024, кількість днів затримки - 9, розмір штрафу - 2%;
розрахунок коригування №133 від 19.07.2024, зареєстрований 09.08.2024, кількість днів затримки - 4, розмір штрафу - 2%;
розрахунок коригування №84 від 31.05.2024, зареєстрований 18.06.2024, кількість днів затримки - 1, розмір штрафу - 2%;
розрахунок коригування №297 від 22.03.2024, зареєстрований 17.04.2024, кількість днів затримки - 9, розмір штрафу - 2%;
розрахунок коригування №143 від 12.04.2024, зареєстрований 03.05.2024, кількість днів затримки - 4, розмір штрафу - 2%;
розрахунок коригування №85 від 11.04.2024, зареєстрований 02.05.2024, кількість днів затримки - 4, розмір штрафу - 2%;
розрахунок коригування №86 від 12.04.2024, зареєстрований 02.05.2024, кількість днів затримки - 3, розмір штрафу - 2%;
розрахунок коригування №87 від 13.04.2024, зареєстрований 02.05.2024, кількість днів затримки - 2, розмір штрафу - 2%;
розрахунок коригування №88 від 14.04.2024, зареєстрований 02.05.2024, кількість днів затримки - 1, розмір штрафу - 2%.
Відповідальність платника податків передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 та пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Позивач подав до відповідача заперечення щодо висновків акту перевірки, за результатами розгляду яких відповідач листом від 14.10.2024 №37373/Ж12/26-15-04-13-08 залишив їх без розгляду через порушення строків їх подання.
На підставі вказаного акту перевірки контролюючим органом було винесено податкове повідомлення-рішення № 1100070413 від 01.10.2024, яким до позивача застосовано штраф у сумі 903 035,25 грн.
Вищенаведені обставини, встановлені судом першої інстанції, перевірені, знайшли своє підтвердження при апеляційному розгляді справи, і не є спірними.
Нормативно-правове обґрунтування.
Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Згідно з абзацом 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Абзацом 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.
Згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних є підставою для відповідальності у вигляді штрафу за пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Разом з тим, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Водночас, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Однак, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
У той же час, Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13.12.2022 № 2836-IX внесено зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, виклавши його в наступній редакції, зокрема:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року».
Згідно із пунктом 1 розділу II Закону № 2836-IX норми абзаців другого - вісімнадцятого підпункту 4 пункту 4 розділу I цього Закону (щодо змін до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України) застосовуються починаючи з 27 травня 2022 року.
Отже, в силу вимог підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України регламентовано, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набув чинності 08.02.2023, підрозділ 2 розділу ХХ ПК України доповнено п.89 та п.90, якими змінено строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування та розмір штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування.
Приписами п.89 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України встановлено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Положеннями п.90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Відтак, встановлені п.89 підрозділом 2 Розділу ХХ ПК України строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до податкових накладних/розрахунків коригування, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Закону №2876-ІХ 08.02.2023, тобто з датою складання, починаючи з 16.01.2023, так як граничний строк для їх реєстрації - до 18.02.2023 (для податкових накладних з датою складання до 15.01.2023, граничний строк для реєстрації - до 05.02.2023).
Так само штрафи в розмірах, встановлених п.90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України, застосовуються за порушення строків, передбачених саме п.89 цього підрозділу, тобто строків, встановлених для податкових накладних з датою складання, починаючи з 16.01.2023.
Водночас, порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Закону України від 12.01.2023 №2876-ІХ, тобто з датою складання до 15.01.2023 включно, тягне за собою нарахування штрафних санкцій у розмірах, встановлених п.120-1.1 ст. 120-1 ПК України.
Законодавцем не вказано окремо конкретної календарної дати, з якої пункти 89, 90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2876-ІХ підлягають застосуванню та вказаний Закон не містить прямої вказівки про надання зворотної дії в часі.
Відтак, за загальним правилом положення пункту 89, 90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2876-ІХ підлягають застосуванню до тих правовідносин, котрі виникають у часі після набрання законної сили нормами Закону №2876-ІХ (тобто після 08.02.2023).
Отже, до 08.02.2023 граничні строки реєстрації податкової накладної (та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної) в ЄРПН визначались пунктом 201.10 статті 201 ПК України, а з 08.02.2023 граничні строки реєстрації податкової накладної (та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної) в ЄРПН визначаються пунктом 89 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2876-ІХ.
Згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
Відтак, за порушення граничних строків реєстрації податкової накладної (та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної) в ЄРПН, визначених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, підлягає застосуванню штраф у порядку пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, а за порушення граничних строків реєстрації податкової накладної (та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної) в ЄРПН, визначених пунктом 89 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2876-ІХ, підлягає застосуванню штраф у порядку пункту 90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2876-ІХ.
Таким чином, визначальним для застосування штрафних санкцій є встановлення дотримання чи недотримання отримувачем (покупцем) строків реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних, які були складені його постачальниками (продавцями) та які стосувалися зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг.
При цьому, за змістом абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України та пункту 89 підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» ПК України, відлік указаних строків починається з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем/покупцем.
Висновки суду.
Зі системного аналізу вищевказаних норм можна зробити висновок, що підприємства до 08.02.2023 зобов`язані були виконувати обов`язок щодо реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних протягом 15 календарних днів, а з 08.02.2023 протягом 18 календарних днів, з дня отримання від постачальника цих розрахунків коригування до податкових накладних.
Матеріалами справи підтверджено і суд першої інстанції проаналізував надані докази щодо обставин, а саме, що розрахунок коригування від 30.06.2023 № 80, який складений до податкової накладної від 01.06.2023 № 2, зареєстровано - 27.07.2023 після розблокування вказаної податкової накладної за рішенням Комісії від 25.07.2023 № 9238620/41656155, тобто без порушення термінів реєстрації.
Розрахунок коригування від 30.08.2023 № 171, який складений до податкової накладної від 07.03.2023 № 18, зареєстровано - 18.12.2023 після розблокування вказаної податкової накладної за рішенням Комісії від 18.12.2023 № 10181777/41656155, тобто без порушення термінів реєстрації.
Дотримання позивачем термінів реєстрації вказаних розрахунків коригування підтверджено також листом ГУ ДПС у м. Києві від 22.04.2024 № 7011/І/26-15-04-13-08.
Щодо реєстрації розрахунку коригування від 27.06.2023 № 63, судом встановлено, що за договором поставки № 0703/23-1/МД від 07.03.2023 та специфікацією № 63 від 23.05.2023 між ТОВ «СБПМ» та ТОВ «КАСПІТ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 41656155) позивач, як покупець добрива азотно-фосфорно калійного NPK 8-19-29-4(S) (далі Товар) на підставі рахунку № 212 від 22.05.2023 сплатив передоплату постачальнику 01.06.2023 в сумі 30 597 000,00 грн, у тому числі ПДВ - 5 159 500,00 грн.
На цю подію ТОВ «КАСПІТ ТРЕЙД» виписало та відправило на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 01.06.2023 № 1 на загальну суму 30 957 000,00 грн, у тому числі ПДВ - 5 159 500,00 грн, реєстрація якої була зупинена 05.07.2023, реєстраційний номер документа: № 9161249891 та зареєстрована за рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9220054/41656155 від 20.07.2023.
У зв`язку із затримкою товару в дорозі 26.06.2023 між ТОВ «КАСПІТ ТРЕЙД» та ТОВ «СБПМ» укладено додаткову угоду до договору № 0703/23-1/МД від 07.03.2023 про зміну строків постачання Товару.
ТОВ «КАСПІТ ТРЕЙД» повернуло отримані авансові платежі на поточний рахунок ТОВ «СБПМ»:
27.06.2023 - на загальну суму 6 000 000,00 грн, у тому числі ПДВ - 1 000 000,00 грн,
28.06.2023 - на загальну суму 10 627 000,00 грн, у тому числі ПДВ - 1 771 166,67 грн,
29.06.2023 - на загальну суму 12 866 000,00 грн, у тому числі ПДВ - 2 144 333,33 грн,
30.06.2023 - на загальну суму 1 464 000,00 грн, у тому числі ПДВ - 244 000,00 грн.
ТОВ «КАСПІТ ТРЕЙД» виписано розрахунок коригування від 27.06.2023 № 63 до податкової накладної від 01.06.2023 № 1 на зменшення суми компенсації товарів на суму 6 000 000,00 грн, у тому числі ПДВ 1 000 000,00 грн.
Вказаний розрахунок коригування від 27.06.2023 № 63 отримано позивачем від ТОВ «КАСПІТ ТРЕЙД» - 20.07.2023 та того ж дня направлено на реєстрацію в ЄРПН, однак реєстрація була зупинена.
На виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 16.07.2024 у справі № 320/32244/23 розрахунок коригування від 27.06.2023 № 63 до податкової накладної від 01.06.2023 № 1 був зареєстрований датою його подання на реєстрацію, тобто 20.07.2023.
Крім того, після розблокування за рішенням суду розрахунку коригування від 27.06.2023 № 63, позивачем отримано від ТОВ «КАСПІТ ТРЕЙД» наступні розрахунки коригування до податкової накладної від 01.06.2023 № 1:
17.07.2024 - від 28.06.2023 № 68, який надіслано на реєстрацію в ЄРПН - 17.07.2024,
17.07.2024 - від 29.06.2023 № 70, який надіслано на реєстрацію в ЄРПН - 17.07.2024,
18.07.2024 - від 30.06.2023 № 79, який надіслано на реєстрацію в ЄРПН - 18.07.2024.
Отже, вказані розрахунки коригування подані позивачем на реєстрацію в день їх отримання від постачальника, тобто без порушення термінів реєстрації.
Щодо реєстрації розрахунку коригування від 26.01.2024 №110, який складений до податкової накладної від 28.07.2023 № 85, судом встановлено, що за договором поставки мінеральних добрив від 10.03.2023 № 23-1/МД та специфікацією від 17.07.2023 № 8, укладених між ТОВ «КАСПІТ ТРЕЙД» та ТОВ «СБПМ», останнім здійснено передоплату в сумі 1 608 586,00 грн, у тому числі ПДВ 268 097,67 грн.
На цю подію ТОВ «КАСПІТ ТРЕЙД» виписано та відправлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 28.07.2023 № 85 на загальну суму 1 608 586,00 грн, у тому числі ПДВ 268 097,67 грн, реєстрація якої була зупинена 14.08.2023 та, в подальшому, зареєстрована за рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11514642/41656155 від 30.07.2024.
ТОВ «КАСПІТ ТРЕЙД» повернуло 26.01.2024 ТОВ «СБПМ» попередню оплату в сумі 9 712 818,23 грн. На операцію повернення передоплати ТОВ «КАСПІТ ТРЕЙД» складено розрахунок коригування від 26.01.2024 № 110 до податкової накладної від 28.07.2023 № 85 та надіслало його позивачу 30.07.2024.
В свою чергу, позивачем подано на реєстрацію в ЄРПН вказаний розрахунок коригування - 31.07.2024 після розблокування податкової накладної від 28.07.2023 № 85 за рішенням Комісії від 30.07.2024 № 11514642/41656155, тобто без порушення термінів реєстрації.
Також, стосовно інших розрахунків коригування судом встановлено, що:
датою отримання позивачем розрахунку коригування від 11.04.2024 №85 є 02.05.2024. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування 02.05.2024;
датою отримання позивачем розрахунку коригування від 12.04.2024 №86 є 02.05.2024. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування 02.05.2024;
датою отримання позивачем розрахунку коригування від 13.04.2024 №87 є 02.05.2024. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування 02.05.2024;
датою отримання позивачем розрахунку коригування від 14.04.2024 №88 є 02.05.2024. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування 02.05.2024;
датою отримання позивачем розрахунку коригування від 12.04.2024 №143 є 03.05.2024. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування 03.05.2024;
датою отримання позивачем розрахунку коригування від 22.03.2024 №297 є 17.04.2024. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування - 17.04.2024;
датою отримання позивачем розрахунку коригування від 31.05.2024 №84 є 17.06.2024. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування - 18.06.2024;
датою отримання позивачем розрахунку коригування від 19.07.2024 №133 є 08.08.2024. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування - 09.08.2024;
датою отримання позивачем розрахунку коригування від 27.05.2024 №256 є 02.07.2024. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування - 02.07.2024;
датою отримання позивачем розрахунку коригування від 09.07.2024 №271 є 14.08.2024. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування - 14.08.2024.
Вказані обставини апелянтом не спростовано, і у судовому засіданні не заперечувались. Апелянт вважає, що вказані обставини не є поважними і строк реєстрації накладних за таких обставин є порушеним.
Проте, колегія суддів з таким доводом апелянта не погоджується, оскільки погоджується з висновком суду першої інстанції, що вказані обставини свідчать про інше, а саме, що зазначені вище розрахунки коригування, виходячи з дат їх отримання позивачем від постачальників, були направленні позивачем для реєстрації в ЄРПН з дотриманням граничних строків, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України та пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Апелянтом не надано належних доказів щодо спростування правильних висновків суду першої інстанції.
За таких обставин спірне рішення є протиправним і підлягає скасуванню.
Отже, щодо інших доводів апелянта колегія суддів враховує рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».
Згідно зі ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Отже, всі інші доводи апелянта також не заслуговують уваги, оскільки не спростовують правильних висновків суду першої інстанції.
Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Так, колегія суддів вирішила згідно ст. 316 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Повний текст виготовлено 08.09.2025.
Керуючись ст.ст. 243, 244, 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 травня 2025 р. залишити без задоволення.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 травня 2025 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СБПМ» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Колегія суддів: О.В. Карпушова
Є.І. Мєзєнцев
В.В. Файдюк
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2025 |
Оприлюднено | 11.09.2025 |
Номер документу | 130079706 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні