Сьомий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяП О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/3606/24-а
Головуючий у 1-й інстанції: Григораш Віталій Олександрович
Суддя-доповідач: Смілянець Е. С.
22 вересня 2025 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Смілянця Е. С.
суддів: Полотнянка Ю.П. Драчук Т. О.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги ОСОБА_1 , Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Чернівецькій області (Філія ГСЦ МВС) на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 25 березня 2025 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області, Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Чернівецькій області (Філія ГСЦ МВС) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
позивач, ОСОБА_1 , звернувся в суд із позовом до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернівецькій області" , регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Чернівецькій області (філія ГСЦ МВС) (відповідачів), в якому просив:
- визнати протиправними дії Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області щодо зазначення відсоткових розмірів премії та надбавки за особливості проходження служби з порушенням вимог чинного законодавства у довідці про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 01.01.2023, що була підготована та направлена до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області на виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а;
- зобов`язати Державну установу "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" та Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Чернівецькій області (філія ГСЦ МВС) вжити всіх заходів щодо підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області уточненої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 з урахуванням висновків рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а, а також із зазначенням у такій довідці розміру премії - 130 відсотків посадового окладу та розміру надбавки за особливості проходження служби - 45 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років за січень 2023 року, за посадою відповідною (аналогічною) посаді, яку обіймав позивач на момент звільнення.
Чернівецький окружний адміністративний суд рішенням від 25.03.2025 позов задовольнив частково. Визнав протиправними дії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" щодо зазначення у довідці від 16.04.2024 за №33/46-2601/2403002179 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 відсоткових розмірів премії та надбавки за особливості проходження служби з порушенням вимог чинного законодавства, що була підготована та направлена до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області на виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а.
Зобов`язав Державну установу "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" вжити всіх заходів щодо підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області уточненої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 з урахуванням висновків рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а, а також із зазначенням у такій довідці розміру премії - 130 відсотків посадового окладу та розміру надбавки за особливості проходження служби - 45 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років за січень 2023 року, за посадою відповідною (аналогічною) посаді, яку обіймав позивач на момент звільнення.
В частині позовних вимог до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Чернівецькій області (філія ГСЦ МВС), - відмовити.
Не погоджуючись з рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити.
Аргументами на підтвердження вимог скарги зазначає, що позовні вимоги ОСОБА_1 у справі №600/3606/24-а стосуються довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії, яка була сформована та направлена ДУ «ТМО МВС України по Чернівецькій області» до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області згідно рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 03.09.2024 у справі №600/5117/23-а, виконання якого у примусовий спосіб не завершено.
Вважає, що ОСОБА_1 у справі №600/3606/24-а фактично оскаржує бездіяльність відповідача щодо неналежного виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 03.09.2024 у справі №600/5117/23-а. Відтак, спірні правовідносини, які вирішуються у справі №600/3606/24-а виникли у зв`язку із неналежним виконанням рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 03.09.2024 у справі №600/5117/23-а.
Не погоджуючись з рішенням суду в частині незадоволених позовних вимог, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
У відзиві на апеляційну скаргу Регіональним сервісним центром ГСЦ МВС в Чернівецькій області (філія ГСЦ МВС) щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 зазначає, що на виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі № 600/5117/23-а ДУ ТМО було виготовлено та направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області довідку про розмір грошового забезпечення на ім`я ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 за № 33/46-2601/2403002179 від 16.04.2024.
Щодо зазначення відсотків надбавки за особливості проходження служби та премії у довідці про розмір грошового забезпечення за №33/46-2601/2403002179 від 16.04.2024 вказував, що як зазначено у листах Головного управління урядового фельд`єгерського зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України станом на 01.01.2023 за відповідною посадою, яку займав на момент звільнення позивач основні та щомісячні додаткові види грошового забезпечення, у тому числі надбавка за особливості проходження служби та премія, обчислені із застосуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2023 р., не виплачувалися.
Розмір надбавки за особливості проходження служби та премія визначались у відсотках до посадового окладу, який розрахований із прожиткового мінімуму станом на 01.01.2018 - 1762 грн, а не від прожиткового мінімуму станом на 01.01.2023.
Сьомий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 01.09.2025 замінив відповідача по справі з регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Чернівецькій області (філія ГСЦ МВС), код відокремленого структурного підрозділу 43611949 (далі РСЦ ГСЦ МВС), на його правонаступника - регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях (філія ГСЦ МВС) СЦ ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях), ЄДРПОУ 45805862, адреса вул. Західно-Окружна, 11/1 м. Хмельницький.
У відзиві на апеляційну скаргу регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях зазначає, що сервісний центр не є не є розпорядником інформації щодо розміру грошового забезпечення станом на 01.01.2023 фактично виплаченого військовослужбовцям Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України відповідно до Постанови № 704.
Вважає, що збільшення % надбавки за особливості проходження служби та премії у виданій довідці про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 призведе до збільшення розміру грошового забезпечення в цілому, що буде більшим, ніж грошове забезпечення працюючого військовослужбовця Головного управління урядового фельд`єгерського зв`язку Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України на посаді, яку займав ОСОБА_1 на день звільнення.
Згідно з положеннями ч. 3 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України), суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Виходячи з приписів ст.ст. 311, 263 КАС України, вищезазначені апеляційні скарги розглядаються в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги підлягають частковому задоволенню з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що позивач перебуває на обліку в Головному управління Пенсійного фонду України у Чернівецькій області
Із системи "Діловодство спеціалізованого суду" встановлено, що рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а адміністративний позов ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії задоволено. Визнано протиправними дії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці і наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2023 року для перерахунку його пенсії. Зобов`язано Державну установу "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01 січня 2023 року у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09 квітня 1992 року №2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, для здійснення обчислення та перерахунку з 01 лютого 2023 року його пенсії.
На виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а Державною установою "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернівецькій області" складено довідку від 16.04.2024 за №33/46-2601/2403002179 про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2023.
Згідно вказаної довідки, Державною установою "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернівецькій області" зазначено премію позивача у розмірі 10%, а надбавку за особливості проходження служби (відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років) у розмірі 34,29 %, з розміром яких позивач не погоджується.
У зв`язку із цим, посилаючись на лист Головного управління урядового фельд`єгерського зв`язку державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 01.04.2024 №63/06-1746 представник позивача звертався до регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Чернівецькій області (філія ГСЦ МВС) із листом від 19.07.2024 про належне виконання судового рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а, на що листом від 26.07.2024 №31/24-69-АЗ-2371-2024 повідомлено про те, що згідно облікової справи ОСОБА_1 на виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 і постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2024 у справі №600/5117/23-а Державною установою "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" виготовлена та направлена до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області довідка про розмір грошового забезпечення на ім`я ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 від 16.04.2024 за №33/46-2601/2403002179.
Позивач, не погоджуючись із складовими грошового забезпечення, а саме з не зазначенням розміру премії - 130 відсотків посадового окладу та розміру надбавки за особливості проходження служби - 45 відсотків посадового окладу, звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.
Так, відповідно до частин другої-четвертої статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 листопада 1991 року №2011-ХІІ (далі - Закон №2011-ХІІ) до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону. Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ), який застосовується у редакції, що була чинною на час виникнення спірних відносин.
Згідно з частиною третьою статті 43 Закону №2262-ХІІ пенсії особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, оклади та/чи доплати за військове (спеціальне) звання, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку (доплату) за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно частини 2 статті 51 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ:
- перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку;
- якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону;
- усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", визначений Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок №45).
До Порядку №45 пунктом 6 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі по тексту - Постанова № 103) були внесені зміни.
Проте, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2020 року у справі №826/6453/18 визнано протиправним та скасовано пункт 6 Постанови №103.
Отже, з 29 січня 2020 року Порядок № 45 діє в редакції без змін, внесених пунктом 6 Постанови № 103.
Пунктом 1 Порядку № 45 (в редакції без змін, внесених пунктом 6 Постанови № 103) передбачено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв`язку вказує, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію за нормами Закону №2262-ХІІ, є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, проведені на підставі рішення Кабінету Міністрів України, оскільки саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів грошового забезпечення для такого перерахунку. Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці.
Згідно з абзацами першим-п`ятим пункту 5 Порядку №45 (в редакції без змін, внесених пунктом 6 Постанови №103) для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:
- посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;
- надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
- щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;
- інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
З викладеного слідує, що розмір премії та надбавки за особливості проходження служби для перерахунку пенсій враховується у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою.
Вказане узгоджується із правовим висновком Великої Палати Верховного Суду, відображеного у постанові від 23.05.2024 у справі №380/19324/23.
Як встановлено судом першої інстанції, позивач працював у Головному управлінню урядового фельд`єгерського зв`язку державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.
З листа Головного управління урядового фельд`єгерського зв`язку державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 01.04.2024 №63/06-1746 у січні 2023 року за посадою начальника Головного управління надбавка за вислугу років складає 50 % посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням, надбавка за особливості проходження служби 45 % посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, премія - 130 % посадового окладу.
Разом з тим, у довідці від 16.04.2024 за №33/46-2601/2403002179, що була видана позивачу на виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а, Державною установою "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернівецькій області" вказано для перерахунку пенсії станом на 01 січня 2023 року надбавку за особливості проходження служби в розмірі 34,29 % та премію в розмірі 10,00 %.
Отже, вказані відповідачем відсоткові значення зазначених складових грошового забезпечення у довідці від 16.04.2024 за №33/46-2601/2403002179 станом 01.01.2023 не є середнім розміром, що фактично виплачено за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, що не узгоджується зі змістом абзацу п`ятого пункту 5 Порядку № 45.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що Державною установою "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернівецькій області" протиправно визначив позивачу у довідці від 16.04.2024 за №33/46-2601/2403002179 вказані відсоткові значення надбавки за особливості проходження служби в розмірі 34,29 % та премії в розмірі 10,00 %.
Тому, зазначений позов в частині визнання протиправними дій Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернівецькій області" щодо зазначення у довідці від 16.04.2024 за №33/46-2601/2403002179 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 відсоткових розмірів премії та надбавки за особливості проходження служби з порушенням вимог чинного законодавства, що була підготована та направлена до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області на виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а, підлягав задоволенню з підстав, викладених у його мотивувальній частині.
Разом з тим, з метою захисту порушених прав позивача суд першої інстанції помилково вважав, що забов`язальна частина позову покладається саме на Державну установу "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області", а не на Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Чернівецькій області (філія ГСЦ МВС), тому позовні вимоги до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Чернівецькій області (філія ГСЦ МВС) задоволенню не підлягають.
Також, колегія суддів вважає помилковими доводи апеляційної скарги позивача в частині позовних вимог до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Чернівецькій області (філія ГСЦ МВС)
Так, відповідно до п. 2 наказу МВС України від 22.04.2024 №259 уповноважено Головний сервісний центр МВС з покладанням таких функцій на регіональні сервісні центри Головного сервісного центру МВС (філії ГСЦ МВС) на видачу довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій з урахуванням правових висновків Великої Палати Верховного Суду у справі № 160/8324/19 та судових рішень у справах № 826/3858/18 та № 826/12704/18 з покладенням таких функцій на регіональні сервісні центри Головного сервісного центру МВС (філії ГСЦ МВС).
Відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 12.02.2025 року №88 "Про організаційно-штатні зміни в Головному сервісному центрі МВС" розпочато заходи з пов`язані із припиненням діяльності регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Чернівецькій області (філія ГСЦ МВС), в тому числі організаційно штатні зміни. Наказом Головного сервісного центру МВС від 31 березня 2025 року № 69 «Про створення комісій» створено комісію та визначено голову з проведення заходів, пов`язаних з припиненням діяльності РСЦ ГСЦ МВС.
Відповідно до пункту 1 Положення про регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях (філія ГСЦ МВС) (далі - Положення), затвердженого наказом ГСЦ МВС 31.01.2025 №23, Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях (філія ГСЦ МВС) є відокремленим структурним підрозділом Головного сервісного центру МВС, утвореним на правах філії без статусу юридичної особи.
Відповідно до підпункту 2 розділу IIІ Положення РСЦ ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях Забезпечує реалізацію повноважень щодо пенсійного забезпечення та соціального захисту колишніх осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, військовослужбовців Національної гвардії України (звільнених до набрання чинності Законом України від 13 березня 2014 року №876-VІІ "Про Національну гвардію України"), внутрішніх військ МВС, членів їхніх сімей, зокрема з видачі довідок про розмір грошового забезпечення звільненим зі служби військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ для проведення перерахунку пенсій.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Разом з тим, відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, вихід за межі позовних вимог можливий у справах за позовами до суб`єктів владних повноважень, при цьому, вихід за межі позовних вимог повинен бути пов`язаний із захистом саме тих прав, щодо яких подана позовна вимога.
Тобто, виходом за межі позовних вимог є вирішення незаявленої вимоги, задоволення вимоги позивача у більшому розмірі, ніж було заявлено.
За таких обставин, враховуючи приписи статті 52 КАС України, колегія суддів ухвалою від 01.09.2025 замінила відповідача по справі з регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Чернівецькій області (філія ГСЦ МВС), код відокремленого структурного підрозділу 43611949 (далі РСЦ ГСЦ МВС), на його правонаступника - регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях (філія ГСЦ МВС) СЦ ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях), ЄДРПОУ 45805862, адреса вул. Західно-Окружна, 11/1 м. Хмельницький.
Таким чином, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції необхідно скасувати в частині зобов`язання Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" вжити всіх заходів щодо підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області уточненої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 з урахуванням висновків рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а, а також із зазначенням у такій довідці розміру премії - 130 відсотків посадового окладу та розміру надбавки за особливості проходження служби - 45 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років за січень 2023 року, за посадою відповідною (аналогічною) посаді, яку обіймав позивач на момент звільнення.
В цій частині прийняти нове рішення, яким зобов`язати регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях (філія ГСЦ МВС) СЦ ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях) вжити всіх заходів щодо підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області уточненої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 з урахуванням висновків рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а, а також із зазначенням у такій довідці розміру премії - 130 відсотків посадового окладу та розміру надбавки за особливості проходження служби - 45 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років за січень 2023 року, за посадою відповідною (аналогічною) посаді, яку обіймав позивач на момент звільнення.
Доводи апеляційної скарги відповідача, що ОСОБА_1 у справі №600/3606/24-а фактично оскаржує бездіяльність відповідача щодо неналежного виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 03.09.2024 у справі №600/5117/23-а, відтак, спірні правовідносини, які вирішуються у справі №600/3606/24-а виникли у зв`язку із неналежним виконанням рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 03.09.2024 у справі №600/5117/23-а, колегія суддів вважає помилковими, оскільки у справі №600/5117/23-а суд не надавав правової оцінки розміру премії та розміру надбавки за особливості проходження служби позивача.
Відповідно до вимог ч. 1 та 2 ст. 317 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю та ухвалення нового рішення є, зокрема, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається, крім іншого, неправильне тлумачення закону.
З урахуванням наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції при вирішенні справи порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, тому, керуючись статтею 315 КАС України, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційні скарги ОСОБА_1 , Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Чернівецькій області (Філія ГСЦ МВС) задовольнити частково.
Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 25 березня 2025 року скасувати в частині зобов`язання Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" вжити всіх заходів щодо підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області уточненої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 з урахуванням висновків рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а, а також із зазначенням у такій довідці розміру премії - 130 відсотків посадового окладу та розміру надбавки за особливості проходження служби - 45 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років за січень 2023 року, за посадою відповідною (аналогічною) посаді, яку обіймав позивач на момент звільнення.
В цій частині прийняти нове рішення, яким зобов`язати регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях (філія ГСЦ МВС) СЦ ГСЦ МВС в Хмельницькій, Тернопільській та Чернівецькій областях) вжити всіх заходів щодо підготовки та надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області уточненої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 з урахуванням висновків рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01.12.2023 у справі №600/5117/23-а, а також із зазначенням у такій довідці розміру премії - 130 відсотків посадового окладу та розміру надбавки за особливості проходження служби - 45 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років за січень 2023 року, за посадою відповідною (аналогічною) посаді, яку обіймав позивач на момент звільнення.
В іншій частині рішення суду залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Смілянець Е. С. Судді Полотнянко Ю.П. Драчук Т. О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2025 |
Оприлюднено | 25.09.2025 |
Номер документу | 130438851 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Смілянець Е. С.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні