П'ятий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяП`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 вересня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/33327/24
Головуючий в 1 інстанції: Тарасишина О.М. Дата і місце ухвалення: 27.01.2025р., м. Одеса П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Бойка А.В.,
суддів : Єщенка О.В.,
Шевчук О.А.
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 січня 2025 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В :
В жовтні 2024 року товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 13 серпня 2024 року №33544/15-32-04-06, яким до позивача застосовано штраф в сумі 54 603,15 грн. за затримку сплати узгоджених сум грошових зобов`язань на загальну суму 573 149,73 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що спірне податкове повідомлення-рішення прийнято Головним управлінням ДПС в Одеській області за наслідками камеральної перевірки з питання своєчасності сплати податку на додану вартість за звітні (податкові) періоди, що припадають на 2020-2024р.р. Вказаним актом зафіксовано порушення ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» п.57.1 ст.57, п.203.2 ст.203 ПК України, що виразилося у несвоєчасній сплаті узгодженого податкового зобов`язання з ПДВ в загальній сумі 573 149,73 грн. При цьому, відповідно до відомостей про стан розрахунків з бюджетом за 2023 рік починаючи з 28.07.2023р. сума непогашеного податкового боргу товариства з ПДВ постійно збільшувалася у зв`язку з безпідставним нарахуванням з 01.06.2023р. пені, порядок та підстави обчислення якої позивачу не відомі. Позивач зазначав, що з урахуванням положень пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, постанови КМУ від 27.06.2023р. №651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» у їх взаємозв`язку з п.п.129.1.3 п.129.1 ст.129 цього Кодексу, першим днем нарахування пені має стати 29.09.2023р.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27 січня 2025 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС» подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не правильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та не повне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення від 27.01.2025р., з ухваленням по справі нового судового рішення про задоволення позову.
В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не надано належної правової оцінки посиланням позивача на те, що ні акт перевірки від 09.07.2024р. №29088/15-32-04-06/40491310, а ні лист Головного управління ДПС в Одеській області від 09.08.2024р. щодо розгляду заперечень товариства на акт перевірки, не містять відомостей про порядок та підстави нарахування пені, що відбулося «автоматично» починаючи з 01.06.2023р. в інтегрованій картці платника податків. Після незаконного нарахування пені в ІКП розрахунок суми несвоєчасної сплати узгодженого податкового зобов`язання з податку на додану вартість визначається податковим органом неправомірно та, як наслідок, невірно розраховується сума штрафних санкцій згідно спірного податкового повідомлення-рішення.
Апелянт просить суд апеляційної інстанції врахувати, що відповідно до відомостей в електронного кабінету по платежу ПДВ за 2023 рік ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» розпочато нарахування пені (ст.129 ПК України з урахуванням положень законодавства щодо періоду поширення коронавірусної хвороби) з 01.06.2023р. по 28.07.2023р. податкова декларація з податку на додану вартість №9029489599 від 20.02.2023р. Проте, з урахуванням встановленого п.129.1.3 ПК України дев?яностоденного строку, який розпочинається після завершення карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, першим днем відрахування пені має стати 01 липня 2023 року + 90 днів, тобто 29 вересня 2023 року. А відтак, пеня за несвоєчасну сплату узгодженого податкового зобов`язання з податку на додану вартість починаючи з 01.06.2023р. була нарахована ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» незаконно. Відповідно, подальше визначення суми боргу, на яку будуть нараховані в наступних звітних періодах штрафні санкції, є неправомірним.
Головне управління ДПС в Одеській області подало письмовий відзив на апеляційну скаргу, а якому просить скаргу ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС», залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін. Відповідач зазначає, що камеральною перевіркою встановлено порушення ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» п.57.1 ст.57, п.203.2 ст.203 ПК України, що виразилося у несвоєчасній сплаті узгодженого податкового зобов`язання з ПДВ в загальній сумі 573 149,73 грн. Посилання позивача на своєчасну сплату ним всіх сум грошових зобов`язань Головне управління вважає безпідставними.
Справа призначена до розгляду у порядку письмового провадження у відповідності до п.3 ч.1 ст.311 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах доводів і вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного:
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» (ідентифікаційний номер юридичної особи 40491310) зареєстровано 19.05.2016р. за №155316090027 та перебуває на обліку Головному управлінні ДПС в Одеській області.
Основним видом діяльності ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» є 43.21 Електромонтажні роботи щодо енергетичних об`єктів (підстанції енергетичної системи України до 330 кВ, високовольтних повітряні лінії до 10 кВ, високовольтних кабельних лінії до 35 кВ, сонячних та вітряних електростанції, міських мереж зовнішнього освітлення та зовнішніх мережі електропостачання цивільних і промислових будівель).
На підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п.75.1.1 п.75.1 ст.75 та ст.76 ПК України, Головним управління ДПС в Одеській області проведено камеральну перевірку ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» з питання своєчасності сплати податку на додану вартість за звітні (податкові) періоди, що припадають на 2020-2024р.р.
За результатами перевірки складено акт перевірки від 09.07.2024р. №29088/15-32-04-06/40491310, у висновках якого зафіксовано порушення товариством п.57.1 ст.57, п.203.2 ст.203 ПК України, а саме: встановлено факт несвоєчасної сплати узгодженого податкового зобов`язання з податку на додану вартість в загальній сумі 573 149,73 грн. за звітні (податкові) періоди, що припадають на 2020-2024р.р.
В акті перевірки наведено інформацію щодо виду документу, по якому виникла заборгованість (податкова декларація з ПДВ, уточнюючий розрахунок з податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок), дата та номер документу, граничний термін сплати, дата фактичної сплати, кількість днів затримки, сума несвоєчасно сплаченого грошового зобов`язання.
Всього 62 випадки не своєчасної сплати сум грошових зобов`язань.
Також, зазначено, що платник був обізнаний з граничними строками сплати узгоджених сум грошових зобов`язань згідно з податковою декларацією, проте не вжив достатніх заходів для своєчасної сплати узгоджених сум грошових зобов`язань.
Відповідальність платника за порушення вимог ПК України та інших нормативних документів у частині несплати узгодженої суми податкових зобов`язань протягом граничних строків передбачена п.124.1 ст.124 ПК України.
25.07.2024р. ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» подало письмові заперечення до акту камеральної перевірки від 09.07.2024р. №29088/15-32-04-06/40491310, в яких зазначило, що зі змісту акту перевірки являється за неможливе встановити напрямок зарахування своєчасно сплачених товариством грошових зобов`язань згідно податкових декларацій з ПДВ та уточнюючих розрахунків податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок, відомості про які містяться в такому акті. Товариство заначило, що у разі наявності в інтегрованій картці платника податків ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» неправомірного та/або помилкового відображення сум грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, це матиме безпосередній вплив на господарську діяльність платника у зв`язку з потенційним понесенням ним додаткових витрат. Зміст акту перевірки від 09.07.2024р. №29088/15-32-04-06/40491310 не є деталізованим та не містить відомостей на підтвердження або спростування обставин порушення податкового законодавства.
Листом від 09.08.2024р. №10720/КПР/15-32-04-06-06 Головне управління ДПС в Одеській області повідомило ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» про результати розгляду його заперечень на акт перевірки від 09.07.2024р. №29088/15-32-04-06/40491310, а саме: про залишення висновків акту перевірки без змін, а поданих заперечень без задоволення.
13.08.2024р., на підставі акту перевірки від 09.07.2024р. №29088/15-32-04-06/40491310, Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення №33544/15-32-04-06 про застосування до ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» штрафу в сумі 54 603,15 грн. за порушення на 2 305 календарних днів граничних термінів сплати узгоджених сум грошових зобов`язань, передбачених п.57.1 ст.57, п.203.2 ст.203 ПК України, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість платника, на загальну суму 573 149,73 грн. (5% або 10% від суми несвоєчасно сплаченого грошового зобов`язання в залежності від кількості календарних днів затримки).
Не погоджуючись з правомірністю вказаного податкового повідомлення-рішення ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» оскаржило його в судовому порядку.
Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позову товариства, виходив з того, що факт несвоєчасної сплати ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» грошових зобов`язань з податку на додану вартість у загальній сумі 573149,73 грн. підтверджується матеріалами справи, що свідчить про правомірність прийняття податковим органом податкового повідомлення-рішення № 33544/15-32-04-06 від 13.08.2024р.
Надаючи правову оцінку таким висновкам суду першої інстанції колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до п.14.1.39 ст.14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.
Відповідно до вимог статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Пунктами 38.1, 38.2 статті 38 ПК України передбачено, що виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк. Сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку.
Податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) па користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску (підпункт 46.1 статті 46 ПК України).
Згідно з пунктом 50.1 статті 50 ПК України у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинною на час подання уточнюючого розрахунку.
Відповідно до пункту 54.1 статті 54 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Не підлягає оскарженню грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків (пункт 56.11 статті 56 ПК України).
За приписами пункту 57.1 статті 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно п.203.1 ст.203 ПК України податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Пунктом 203.2 статті 203 ПК України передбачено, що сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.
Відповідальність за порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов`язання передбачена статтею 124 ПК України.
Пунктом 124.1 статті 124 ПК України передбачено, що у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:
при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Колегія суддів зазначає, що відповідальність, передбачена пунктом 124.1 статті 124 ПК України, не пов`язана із встановленням/доведенням вини платника податків у формі умислу у вчиненому діянні (дії або бездіяльності). Для притягнення до фінансової відповідальності платника податків згідно з цією нормою за загальним правилом достатнім є виявлення факту допущення платником податків порушення строку сплати узгодженої суми грошового зобов`язання.
Особливістю цієї справи є те, що граничний строк сплати ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» податкових зобов`язань припав на період, коли в Україні було введено карантин, а також воєнний стан.
Ці обставини не можуть бути не враховані під час вирішення питання про законність спірного податкового повідомлення-рішення.
Колегія суддів враховує, що 18 березня 2020 року набрав чинності Закон від 17 березня 2020 року №533- IX, яким підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» доповнено ПК України пунктом 52-1, який з урахуванням змін, внесених Законом України від 30 березня 2020 року №540-IX та Законом України від 13 травня 2020 року №591-ІХ, передбачив, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Отже, п.52-1 Перехідних положень ПК України містив виключення із правила щодо незастосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства протягом періоду карантину, відносячи до таких виключень, зокрема, застосування санкцій за порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість.
Таким чином, на застосування санкцій за порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість мораторій на застосування штрафних санкцій на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не поширювався.
Окрім того, колегія суддів враховує, що Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який в подальшому на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду даної справи триває.
Так, з метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу Російської Федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України від 03 березня 2022 року №2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» (далі - Закон №2118-IX), який набрав чинності 07 березня 2022 року.
Цим Законом підрозділ 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України було доповнено пунктом 69, відповідно до якого установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Підпункт 69.1 пункту 69 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України також установлював, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Законом України від 24 березня 2022 року №2142-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», який набрав чинності 05 квітня 2022 року, у підпункті 69.1 пункту 69 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому Законом України від 12 травня 2022 року №2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон №2260-IX), який набрав чинності 27 травня 2022 року, підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України було викладено в іншій редакції.
Зокрема, установлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні (абзац перший підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України).
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року (абзац третій підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України).
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абзац восьмий підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України).
Законом №2260-IX також був викладений у новій редакції підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. Зокрема, відповідно до останнього абзацу вказаного підпункту установлено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303, було затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення Податкового кодексу України (далі - Порядок №225).
Цей Порядок набрав чинності 06 вересня 2022 року.
Аналізуючи наведені норми права, що врегульовують питання виконання платниками податків податкового обов`язку із сплати податків та зборів до бюджету під час дії в Україні воєнного стану, Верховний Суд у постанові від 16.07.2024р. по справі №440/2936/23 дійшов наступних висновків.
Вносячи до ПК України зміни в частині особливостей справляння податків і зборів на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, законодавець виходив з того, що внаслідок настання указаних обставин з`явились дві категорії платники податків: ті, що мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, і ті, у яких така можливість відсутня. Про існування такого поділу свідчить і зміст пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення ПК України в редакції Закону №2118-IX, водночас, Законом №2260-IX ці положення були уточнені.
Для тих платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, законодавець передбачив можливість звільнення від відповідальності, зокрема за несвоєчасну сплату податків і зборів, за умови, що така сплата буде здійснена у строк до 31 липня 2022 року. Впровадження такого правового регулювання відбулось 27 травня 2022 року, з огляду на що суд касаційної інстанції вважає такий строк (більше двох місяців) розумним та достатнім для виконання означеного податкового обов`язку та використання права на незастосування відповідальності.
Для тих же платників, у яких відсутня можливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема, щодо сплати податків і зборів, законодавець передбачив звільнення від відповідальності за умови виконання такого обов`язку протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. При цьому встановлене абзацом першим підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України звільнення від відповідальності є залежним від отримання рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку відповідно до вимог Порядку №225.
Суд касаційної інстанції зауважив, що та обставина, що Порядок №225 набрав чинності лише 06 вересня 2022 року, у будь-якому випадку не позбавляє платників податків права довести у визначений спосіб факту неможливості своєчасно виконати свій обов`язок і після указаної дати, вказавши у заяві про відповідний період, що прямо передбачено указаним Порядком.
Аналогічна позиція щодо порядку реалізації платником податків права на підтвердження неможливості виконання ним податкового обов`язку була викладена Верховним Судом в постанові від 02 квітня 2024 року по справі №520/18349/23.
Узагальнюючи викладені вище висновки щодо застосування норм статті 124 ПК України та підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України колегія суддів зазначає наступне.
У період з 24 лютого 2022 року по 31 липня 2022 року платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасну сплату податків і зборів у разі здійснення такої сплати до 31 липня 2022 року. Несвоєчасне виконання означеного податкового обов`язку після указаної дати має наслідком притягнення платника до відповідальності відповідно до вимог статті 124 ПК України, але з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України. Застосування підвищеного розміру штрафних санкцій згідно з пунктами 124.2 та 124.3 статті 124 ПК України залежить від обставин доведення контролюючим органом винної поведінки платника податків у формі умислу.
Ті платники податків, у яких відсутня можливість своєчасно виконати податковий обов`язок із сплати податків і зборів, з 24 лютого 2022 року звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання такого обов`язку за умови обов`язкової сплати таких податків і зборів протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. З набранням чинності Законом №2260-ІХ передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків податкового обов`язку. Отже, той платник податків, у якого відсутня можливість своєчасно виконати податковий обов`язок із сплати податків і зборів, з 27 травня 2022 року повинен довести обставини неможливості виконання податкового обов`язку шляхом подання відповідної заяви та документів до контролюючого органу відповідно до вимог Порядку №225. За умови отримання відповідного рішення контролюючого органу щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку відповідальність, передбачена статтею 124 ПК України, до цього платника податків не застосовується.
Тобто, законодавець визначив чіткий алгоритм дій для платників податків, у яких була відсутня можливість виконати податковий обов`язок, а саме шляхом звернення до податкового органу із заявою відповідно до вимог Порядку №225.
Ні матеріали адміністративної справи, ні доводи позивача, що наводились ним протягом розгляду справи, не дають суду підстав вважати, що такі дії були вчинені ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС».
Невчинення указаних дій має наслідком віднесення ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» до категорії платників податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, і, відповідно, притягнення до фінансової відповідальності на підставі пункту 124.1 статті 124 ПК України.
Як вже зазначалося колегією суддів, актом камеральної перевірки від 09.07.2024р. №29088/15-32-04-06/40491310 встановлено факт несвоєчасної сплати позивачем узгодженого податкового зобов`язання з податку на додану вартість в загальній сумі 573 149,73 грн. за звітні (податкові) періоди, що припадають на 2020-2024р.р.
При цьому, в акті перевірки наведено інформацію щодо виду документу, по якому виникла заборгованість (податкова декларація з ПДВ, уточнюючий розрахунок з податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок), дата та номер документу, граничний термін сплати, дата фактичної сплати, кількість днів затримки, сума несвоєчасно сплаченого грошового зобов`язання. Всього 62 випадки несвоєчасної сплати.
Порушення товариством строків сплати узгоджених сум податкових зобов`язань має систематичний характер починаючи зі сплати грошового зобов`язання по податковій декларації з податку на додану вартість №9303076342 від 17.11.2020р.
При зверненні з даним позовом до суду та в обґрунтування вимог апеляційної скарги ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» посилається на те, що ним своєчасно сплачувалися грошові зобов`язання згідно поданої звітності з податку на додану вартість, однак Головне управління ДПС в Одеській області зараховувало відповідну сплату на погашення податкового боргу за черговістю його виникнення. При цьому, відповідно до відомостей в електронного кабінету по платежу ПДВ за 2023 рік контролюючий орган розпочав незаконне нарахування ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» пені з 01.06.2023р. по 28.07.2023р. по податковій декларації з податку на додану вартість №9029489599 від 20.02.2023р., наслідком чого стало зарахування сплати за податковими деклараціями в погашення незаконно нарахованої пені. Відповідно, подальше визначення суми боргу, на яку будуть нараховані в наступних звітних періодах штрафні санкції, є неправомірним.
Колегія суддів критично ставиться до таких доводів товариства, оскільки ні суду першої, а ні суду апеляційної інстанцій позивачем не надано доказів своєчасної сплати самостійно узгоджених в деклараціях/уточнюючих розрахунках сум грошових зобов`язань, які, за твердженням позивача, зараховувалися контролюючим органом в рахунок сплати боргу за черговістю його виникнення.
До того ж, встановлення законності нарахування пені з 01.06.2023р. по податковій декларації з податку на додану вартість №9029489599 від 20.02.2023р. не являється предметом даного спору.
При вирішенні спору колегія суддів, також, враховує, що порушення ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» строків сплати узгоджених сум податкових зобов`язань встановлено Головним управлінням ДПС в Одеській області починаючи зі сплати грошового зобов`язання по податковій декларації з податку на додану вартість №9303076342 від 17.11.2020р., в той час як про неправомірне зарахування сплачених сум в погашення незаконно нарахованої пені (за твердженнями апелянта) мало місце з липня 2023 року.
Підсумовуючи викладене у сукупності колегія суддів не вбачає підстав для висновку про незаконність спірного податкового повідомлення-рішення від 13 серпня 2024 року №33544/15-32-04-06.
Доводи апеляційної скарги ТОВ «ЕНЕРГОСІСТЕМС» не спростовують правильність висновків суду першої інстанції про відмову в задоволенні позову, а тому підстав для задоволення скарги позивача та скасування рішення від 27.01.2025р. колегія суддів не вбачає.
Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, тому постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст.315, ст. ст. 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГОСІСТЕМС» залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 січня 2025 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, встановлених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Суддя-доповідач: А.В. Бойко
Суддя: О.В. Єщенко
Суддя: О.А. Шевчук
| Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 26.09.2025 |
| Оприлюднено | 29.09.2025 |
| Номер документу | 130545337 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бойко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні