Господарський суд міста києва
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
29.09.2025Справа № 910/16870/23 (361/2387/25)
За позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2
до Приватного акціонерного товариства "Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України"
про захист прав споживачів
в межах справи № 910/16870/23
Суддя Івченко А.М.
Представники: не викликались
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Ухвалою Броварського міськрайонного суду Київської області від 23.05.2025 справу № 361/2387/25 передано до Господарського суду міста Києва в межах справи № 910/16870/23.
Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 11.08.2025 справу № 361/2387/25 передано судді Івченко А.М.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 13.08.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (без проведення судового засідання); роз`яснено учасникам справи, що відповідно до частини 7 статті 252 Господарського процесуального кодексу України клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву; запропоновано відповідачу у строк протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали про відкриття провадження надати суду: - відзив на позов, складений з урахуванням вимог ст. 165 ГПК України, з викладенням мотивів повного або часткового відхилення вимог позивача з посиланням на чинне законодавство та докази, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення, якщо такі докази не надані позивачем; - докази направлення відзиву позивачу; запропоновано позивачам у строк протягом п`яти днів з дня отримання відзиву на позов надати суду відповідь на відзив на позов, а також докази направлення відповіді на відзив відповідачу; визначено відповідачу строк для подання заперечень на відповідь на відзив (якщо така буде подана) - протягом п`яти днів з дня отримання відповіді на відзив; попереджено відповідача, що у разі ненадання відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи (ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України). При цьому, якщо докази не можуть бути подані разом з відзивом з об`єктивних причин, відповідач повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк; докази, які підтверджують, що особа здійснила всі залежні від неї дії, спрямовані на отримання вказаного доказу (ч. 3, 4 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України).
20.08.2025 від позивача надійшли документи.
Позивач та відповідач були повідомлені про відкриття провадження у справі відповідно до вимог чинного законодавства.
Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Приписами статті 248 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) передбачено, що суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що 10.02.2020 року позивач 1 придбала у відповідача авіаквитки для трьох осіб: Рейс Київ-Венеція-Київ на суму 14125,40 грн. та 09.03.2020 позивач 1 придбала квитки у відповідача для трьох осіб Рейс Київ-Вільнюс-Київ на суму 5120,28 грн.
У березні 2020 року, у зв`язку з введенням карантинних обмежень, задля запобігання поширенню коронавірусної інфекції, рейси відповідачем були скасовані, через що скористатися квитками стало неможливо.
05.03.2020 року позивач 1 звернулася до відповідача із проханням перенести дати вильоту по Рейсу Київ-Венеція-Київ. Зважаючи, що ситуація з карантином затягнулась, авіарейси відповідачем переносились або скасовувались, відповідач запропонував альтернативний спосіб компенсації - оформлення промокоду на повну вартість невикористаних квитків із бонусом 25%.
Згідно запропонованих відповідачем правил використання промокоду, розміщених в 2020 році на офіційному сайті відповідача, отримання пасажиром промокоду є підтвредженням його згоди на відшкодування вартості повітряного перевезення у вигляді промокоду. Промокод може бути викристаний для оплати вартості нового квитка. Якщо протягом 2 років з дня оформлення промокоду пасажир з будь-яких причин не скористався промокодом, він може повернути вартість невикористаного квитка (його частини) та/або додаткової послуги, на які було оформлено промокод.
10.05.2020 через листування електронною поштою з представниками відповідача позивач 1 погодилася на оформлення промокоду за квитки на рейс Київ-Вільнюс- Київ - 11.05.2020 отримала підтвердження від відповідача про створення промокоду (сімейний промокод) згідно бронювання Т9ХR84.
12.06.2020 позивачем 1 також оформлені, а відповідачем створені промок оди.
Пізніше, відповідачем, зважаючи на воєнний стан в Україні «Правила використання промокоду» розміщено в новій редакцій в яких авіакомпанія зазначила наступне: «якщо пасажир з будь-яких причин не скористався промокодом він має право, але не раніше ніж після спливу 2 років з дня оформлення промокоду, повернути суму, на яку було оформлено промокод, відправивши до МАУ відповідний запит протягом 3 місяців з моменту спливу 2 років з дня оформлення промокоду. Сума, на яку було оформлено промокод буде повернута протягом 7 днів з дня отримання такого запиту та необхідних даних пасажира для здійснення розрахунків. Зобов`язання за промокодом, передбачені цими Правилами є самостійними зобов`язаннями, непов`язаними із зобов`язаннями за невикористаним квитком».
Загальна вартість, на які було оформлено 3 промокоди і яку за впровадженими відповідачем Правилами, відповідач мав повернути на запит пасажирів, якщо протягом 2 років з дня оформлення пасажир з будь-яких причин не скористався промокодом, становить 22 807,25 гривень (10901,25 + 6271,25 + 5634,75 = 22 807,25).
Позивач звернулася із запитом до відповідача про повернення коштів, проте, кошти повернуто не було.
Відповідач, взяв на себе зобов`язання повернути протягом 7 днів з дня отримання запиту суму, на яку було оформлено промокоди, загальний розмір якої становить 22 807,25 гривень (10901,25 + 6271,25 + 5634,75 = 22 807,25).
Згідно з ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України, боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, зобов`язаний сплатити:
Інфляційні втрати за весь період прострочення.
3% річних від простроченої суми.
Так, інфляційні втрати за період прострочення відповідача з 27.09.2022 по 25.02.2025 становлять = 5 422,91 грн., 3 % річних становлять 1 653,38 грн.
Згідно з п. 8 ч. 1 ст. 1 Повітряного кодексу України (далі - ПК України) авіаційний перевізник (авіаперевізник) - суб`єкт господарювання, що надає послуги з перевезення пасажирів, вантажу, пошти повітряним транспортом.
Відповідно до ст. 908 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Згідно із ст. 910 ЦК України, за договором перевезення пасажира одна сторона (перевізник) зобов`язується перевезти другу сторону (пасажира) до пункту призначення, а в разі здавання багажу - також доставити багаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання багажу, а пасажир зобов`язується сплатити встановлену плату за проїзд, а у разі здавання багажу - також за його провезення.
Положеннями ч. 16 ст. 100 ПК України визначено, що пасажир має право на компенсацію від авіаперевізника і надання допомоги у разі відмови у перевезенні, скасування чи тривалої затримки рейсу, зниження класу обслуговування пасажиру в порядку, встановленому цим Кодексом, авіаційними правилами України та міжнародними договорами України.
Згідно ч.ч. 1,2 ст. 104 ПК України, у разі якщо авіаперевізник мотивовано очікує на відмову пасажирам у посадці на рейс, він зобов`язаний провести опитування з метою виявлення пасажирів, готових відмовитися від свого підтвердженого бронювання в обмін на узгоджену між пасажиром, який за власним бажанням відмовляється від посадки на рейс, та перевізником винагороду.
Крім виплати винагороди, авіаперевізник зобов`язаний запропонувати пасажиру на вибір: 1) відшкодування впродовж семи днів, яке має бути виплачено готівкою, електронним банківським переказом, банківськими дорученнями або банківськими чеками чи, за наявності засвідченої у письмовій формі згоди пасажира, у вигляді дорожніх чеків, повної вартості квитка за ціною, за якою його придбано, за невикористану частину квитка та за використану частину або частини квитка, якщо рейс більше не задовольняє потреби пасажира, а також за потреби забезпечити зворотний рейс у початковий пункт відправлення за першої можливості; 2) зміну маршруту, яка здійснюється за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення - за першої можливості або у пізніший час за бажанням пасажира та за наявності вільних місць.
У зв`язку зі скасуванням рейсів позивачу було запропоновано:
- безкоштовно змінити дату рейсу тим самим маршрутом на рейси МАУ на нові дати після стабілізації ситуації;
- отримати іменний промокод на невикористану суму квитків або додаткової послуги;
- відправити претензію щодо повернення коштів за невикористані квитки.
Згідно з п. 19.1.3. Правил повітряних перевезень, у разі, якщо оплата за квиток була здійснена електронними засобами переказу коштів (платіжною карткою), кошти повертаються на платіжну картку, з якої було здійснено платіж за квиток. Пунктом 19.1.6. цих же Правил встановлено, що повернення коштів здійснюється:
- особі, що зазначена у квитку - у випадку сплати за перевезення готівкою або банківським переказом;
- на рахунок підприємства, установи тощо - у випадку сплати за безготівковим розрахунком;
- на рахунок власника платіжної картки, якою оплачено перевезення (у разі припинення діяльності банку перерахування коштів може бути здійснено на рахунок в іншому банку).
Враховуючи вищезазначене, кошти за вищезазначені не використані квитки, які були придбані позивачем, повинні бути повернуті Відповідачем на платіжну картку позивача, з якої було зроблено платіж.
Відповідно до п. 19.1.8. Правил повітряних перевезень, повернення коштів здійснюється у день розірвання договору повітряного перевезення (пред`явлення квитків до каси за місцем їх оформлення, отримання Авіакомпанією звернення пасажира про повернення коштів за невикористане перевезення, яке оформлене електронним квитком). У разі неможливості повернути кошти у день розірвання договору повітряного перевезення повернення коштів здійснюється не пізніше ніж протягом семи робочих днів.
За визначенням ч. 1 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно зі ст. 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Статтею 525 ЦК України встановлено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 ЦК України).
Частиною 1 ст. 612 ЦК України встановлено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Виходячи з ч. 2 ст. 625 ЦК України, боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з врахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три відсотки річних від простроченої суми, якщо інший розмір відсотків не встановлений договором або законом.
Дослідивши поданий розрахунок, з огляду на викладені обставини, суд вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню заявлені позовні вимоги в цій частині.
Щодо заявленої суми моральної шкоди у розмірі 3 000,00 грн, то суд відмовляє у задоволенні позовних вимог в цій частині з підстав необґрунтованості.
Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути відшкодування моральної (немайнової) шкоди (пункт 9 частини другої статті 16 ЦК України).
Особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає, зокрема, у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я (частина перша та пункт 1 частини другої статті 23 ЦК України).
Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості (абзац другий частини третьої статті 23 ЦК України).
Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.
До позовної заяви не додано доказів того, що відповідач завдав позивачу фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, та інших обставин. У матеріалах справи відсутні докази, що саме внаслідок протиправних дій відповідача завдано шкоду здоров`ю позивачу. Позивачем не доведено належними доказами того, що моральні чи фізичні страждання позивача виникли через неповернення відповідачем 22 807,25 грн позивачу.
Особа, яка звертається до суду з позовом про стягнення моральної шкоди, повинна довести факт спричинення їй немайнової шкоди.
Позивач не довів належними доказами, з яких міркувань позивач виходив, визначаючи розмір шкоди, та якими доказами це підтверджується.
У позовній заяві про відшкодування моральної (немайнової) шкоди має бути зазначено, в чому полягала ця шкода, якими неправомірними діями чи бездіяльністю її заподіяно позивачеві, з яких міркувань він виходив, визначаючи розмір шкоди, та якими доказами це підтверджується.
За усталеною судовою практикою під моральною шкодою розуміються втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб. Розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров`я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану. При цьому суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.
Враховуючи встановлені обставини недоведення позивачем причинно-наслідкового зв`язку між неправомірними діями відповідача та наявністю моральної шкоди, про яку стверджує позивач, суд зазначає про відсутність підстав для задоволення позовних вимог в частині стягнення моральної шкоди з відповідача.
Відповідно до ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Суд не може збирати докази, що стосуються предмету спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному зверненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
Крім того, керуючись положеннями ч. 2 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає за доцільне стягнути з відповідача на користь Державного бюджету України витрати зі сплати судового збору в розмірі 3028,00 грн.
Керуючись ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. 73-74, 129, 234 Господарського процесуального кодексу України суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" (ідентифікаційний код юридичної особи 14348681, адреса: 01030, м. Київ, вул. Лисенка, 4) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) заборгованість у розмірі 29 883, 54 грн.
3. Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України" (ідентифікаційний код юридичної особи 14348681, адреса: 01030, м. Київ, вул. Лисенка, 4) в дохід Державного бюджету України 3028,00 грн. судового збору.
4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
5. В іншій частині позовних вимог відмовити.
6. Копію рішення направити учасникам провадження у справі про банкрутство.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено: 29.09.2025
Суддя А.М.Івченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2025 |
Оприлюднено | 30.09.2025 |
Номер документу | 130550317 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: майнові спори, стороною в яких є боржник, з них: спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Івченко А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні