Герб України

Рішення від 17.09.2025 по справі 910/16870/23

Господарський суд міста києва

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

17.09.2025Справа № 910/16870/23 (826/16485/16)

За позовом Державної авіаційної служби України

до Приватного акціонерного товариства "АВІОКОМПАНІЯ "МІЖНАРОДНІ АВІАЛІНІЇ УКРАЇНИ"

про стягнення заборгованості

в межах справи № 910/16870/23

Суддя Івченко А.М.

Представники: відповідно до протоколу

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

24.10.2016 до Окружного адміністративного суду м. Києва надійшла позовна заява Державної авіаційної служби України (далі позивач) до Приватного акціонерного товариства "АВІОКОМПАНІЯ "МІЖНАРОДНІ АВІАЛІНІЇ УКРАЇНИ" (далі відповідач), в якій позивач просить суд: стягнути з відповідача на користь позивача заборгованість зі сплати державних зборів до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях у сумі 28402393,82 грн.

Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 18 листопада 2016 року відмовив у задоволенні позовних вимог повністю.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 13 березня 2017 року залишив постанову суду першої інстанції без змін.

Постановою Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 19.02.2020 касаційну скаргу Державної авіаційної служби України задоволено, постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 18.11.2016 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 13.03.2017 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвалою судді Окружного адміністративного суду м. Києва від 10.03.2020 було прийнято справу №826/16485/16 до провадження, розгляд справи призначено в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначене на 14.04.2020.

Судові засідання відкладались на 11.06.2020, 14.07.2020, 18.08.2020, 03.09.2020.

Ухвалою від 03.09.2020 провадження у справі було зупинене до набрання законної сили судовим рішенням у касаційному порядку палатою Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду по справі №826/13458/17.

Ухвалами від 01.04.2025 справа №826/16485/16 прийнята до провадження та поновлене провадження у цій справі.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 01.04.2025 матеріали справи №826/16485/16 за позовною заявою Державної авіаційної служби України (пр. Перемоги, 14, м. Київ, 01034) до Приватного акціонерного товариства "АВІОКОМПАНІЯ "МІЖНАРОДНІ АВІАЛІНІЇ УКРАЇНИ" (вул. Лисенка, буд. 4, м. Київ, 01030) про стягнення заборгованості, передано за підсудністю на розгляд Господарського суду міста Києва.

Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 22.04.2025 справу передано судді Івченко А.М.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.04.2025 позовну заяву вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження; відкрито провадження та призначено підготовче засідання на 09.07.25; запропоновано відповідачу надати відзив на позовну заяву з урахуванням вимог ст. 165 ГПК України; запропоновано позивачу надати відповідь на відзиви з урахуванням вимог ст. 166 ГПК України.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 09.07.2025 закрито підготовче провадження з розгляду заяви Державної авіаційної служби України до Приватного акціонерного товариства "АВІОКОМПАНІЯ "МІЖНАРОДНІ АВІАЛІНІЇ УКРАЇНИ" про стягнення заборгованості; призначено розгляд заяви до розгляду по суті на 17.09.25; запропоновано учасникам провадження у справі надати пояснення, докази до початку розгляду справи по суті.

В судовому засіданні представник позивача надала пояснення по суті та виступила із промовами у судових дебатах.

Судом було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позови, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

Правове регулювання сплати державних зборів, в тому числі за кожного пасажира та відправників вантажу при здійсненні регулярних та чартерних рейсів регулюється статтею 12 Повітряного кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.1993 № 819 «Про затвердження Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях» (далі - Положення). Частиною сьомою статті 12 Повітряного кодексу України визначено, що уповноважений орган з питань цивільної авіації (Державіаслужба) забезпечує надходження і використання коштів Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях.

Відповідно до підпункту 19 пункту 4 Положення про Державну авіаційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2014 року № 520 Державіаслужба забезпечує надходження та використання коштів Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях.

Частиною п`ятою статті 12 Повітряного кодексу України визначено, що справляються із суб`єктів авіаційної діяльності наступні державні збори:

1) за сертифікацію, реєстрацію, перереєстрацію об`єктів та суб`єктів авіаційної діяльності та супроводження їх діяльності;

2) за надання прав на експлуатацію повітряних ліній;

3) за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України;

4) за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України;

5) за вчинення офіційних дій, пов`язаних з наглядом у сфері цивільної авіації, у тому числі під час виконання польотів в інших державах за договорами фрахту/лізингу, які розраховуються залежно від кількості та маси повітряних суден, строків тимчасового базування за кордоном та регіонів виконання польотів;

6) з авіаційної безпеки;

7) з інших передбачених законом надходжень.

Державіаслужбою на підставі звітів щодо діяльності ПрАТ «Авіакомпанія «МАУ» згідно з ліцензією на провадження господарської діяльності з надання послуг із перевезення пасажирів, вантажів повітряним транспортом авіакомпанії виставлено для сплати рахунки-фактури за перевезення пасажирів та багажу у період червень - липень 2016 року, а саме: за червень 2016 року рахунок-фактура № 60 від 28.07.2016 на 10 742 474,68 грн. та № 83к від 28.07.2016 на 2 640 099,83 грн.; за липень 2016 року рахунок-фактура № 66 від 12.08.2016 на 12 314 868,44 грн. та № 92к від 12.08.2016 на 2 704 950,87 грн., на загальну суму 28 402 393,82 грн.

Розрахунок сум визначених у виставлених рахунках-фактури здійснюється у відповідності до пункту 5 розділу II додатку до Положення про Фонд, а саме рейси виконані: 1. у межах України: 0,5 долара США за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту, що стягуються із споживача; 2,5 долари США за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває, що стягуються із споживача.

2. міжнародні:

2 долара США за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту, що стягуються із споживача;

10 доларів США за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває, що стягуються із споживача.

Кількість перевезених пасажирів та вантажу множиться на відповідну ставку збору визначену постановою КМУ.

Відповідно до частини восьмої статті 12 Повітряного кодексу України платежі, що підлягають сплаті до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, є обов`язковими для всіх суб`єктів авіаційної діяльності.

Обов`язок суб`єктів господарської діяльності, які надають послуги з перевезення пасажирів, вантажів повітряним транспортом щодо своєчасного перерахування до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях державні збори передбачено пунктом 2.4.18 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг з перевезення пасажирів, вантажів повітряним транспортом, затверджених спільним наказом Міністерства транспорту України та Державного комітету У країни з питань регуляторної політики та підприємництва від 26.11.2001 № 1010/6201.

Однак, ПрАТ «Авіакомпанія «МАУ» надавши у червні - липні 2016 року послуги з перевезення пасажирів і вантажів та отримавши від пасажирів і відправників вантажу державний збір (за кожного пасажира, який відлітає з аеропорту України; за кожну тонну вантажу, що відправляється чи прибуває до аеропорту України) в порушення вище зазначених законодавчих норм не перерахувала відповідні збори до Державіаслужби.

Відповідно до пункту 35 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду Державного бюджету України належать, зокрема, надходження до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях (крім частини надходжень, що зараховуються до спеціального фонду згідно із законом України про Державний бюджет України).

У статті 9 Бюджетного кодексу України, доходи бюджету класифікуються за такими розділами: 1) податкові надходження; 2) неподаткові надходження; 3) доходи від операцій з капіталом; 4) трансферти. Частиною другою та третьою статті 8 визначено, що центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики, затверджує бюджетну класифікацію (в тому числі класифікація доходів бюджету). На виконання цієї норми, Міністерство фінансів України своїм наказом від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію» затвердило класифікацію доходів, відповідно до якої надходження до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях (код 24061500) віднесено до розділу 20000000 «Неподаткові надходження».

Таким чином, дежзбори, які справляються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.09.1993 № 819 не відносяться до податкових надходжень, що було встановлено Верховним Судом України при розгляді справи №910/25212/14.

Держзбори як вище зазначалось сплачуються споживачем (пасажиром, відправником вантажу) та включаються авіакомпанією до собівартості квитка. Кожен суб`єкт авіаційної діяльності, який здійснює перевезення пасажирів та вантажу справляє ряд зборів (аеропортовий збір, збір за безпеку, державний збір), що входить до собівартості квитка. Для прикладу надаємо роздруківку квитка ПрАТ «Авіакомпанія «Міжнародні авіалінії України» № 5662402589391 за напрямком Київ - Одеса - Київ на 30 серпня 2015 року.

У зазначеному квитку у графі «ТАХ» справлялись наступні тарифи 172 грн. НF (де НF відповідно до ІАТА уніфікованих тарифних правил означає податок на додану вартість); 79 грн. UA (збір за безпеку); 24 грн. UD (державний збір); 134 грн. YК (аеропортовий збір).

Таким чином, авіакомпанією при виконанні внутрішнього рейсу Київ - Одеса - Київ у відповідності до пункту 5 розділу II додатку до Положення про Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.1993 № 819, з пасажирів збирається державний збір за тарифом 0,5 дол. США при здійсненні внутрішніх перевезень, а саме Київ - Одеса 0,5 дол. США та в зворотньому напрямку Одеса - Київ 0,5 дол. США, що становить 1 дол. США та переведено авіакомпанією в національну валюту 24 грн.

Державний збір справляється пасажиром (споживачем) через авіакомпанію, послугами якої він користується, та має бути переданий авіакомпанією (перевізником) за цільовим призначенням, в даному випадку до спецфонду (Державного бюджету України).

У відповідності до частин 1-3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Згідно із ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Положеннями ст. 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

За змістом ст.ст. 76-79 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За наведених обставин суд дійшов висновку про необхідність задоволення позову повністю.

В силу приписів ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати за розгляд даного спору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 74, 76-80, 129, 236 - 242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Авіакомпанія «Міжнародні авіалінії України» (01030, м. Київ, вул. Лисенка, 4 код ЄДРПОУ 14348381) на користь Державної авіаційної служби України (01135, м. Київ, пр. Перемоги, 14 код ЄДРПОУ 37536026) заборгованість зі сплати державних зборів до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях у сумі 28 402 393,82 грн. та судовий збір у розмірі 426 035,91 грн.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

4. Копію рішення направити учасникам провадження у справі про банкрутство.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 29.09.2025.

Суддя А.М. Івченко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення17.09.2025
Оприлюднено30.09.2025
Номер документу130550320
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: майнові спори, стороною в яких є боржник, з них:

Судовий реєстр по справі —910/16870/23

Ухвала від 06.10.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Рішення від 03.10.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Івченко А.М.

Рішення від 03.10.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Івченко А.М.

Рішення від 17.09.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Івченко А.М.

Рішення від 17.09.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Івченко А.М.

Рішення від 29.09.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Івченко А.М.

Ухвала від 16.09.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Козир Т.П.

Ухвала від 15.09.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пантелієнко В.О.

Ухвала від 15.09.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Доманська М.Л.

Ухвала від 09.09.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Ходаківська І.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні