Шостий апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/16800/22 Суддя (судді) першої інстанції: Олішевська В.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 жовтня 2025 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Оксененка О.М.,
суддів: Кузьменка В.В.,
Штульман І.В.,
При секретарі: Долинської Д.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 липня 2025 року у справі за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства «Українська міжбанківська валютна біржа» до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправними та скасування постанови і розпорядження, -
В С Т А Н О В И В :
Приватне акціонерне товариство «Українська міжбанківська валютна біржа» звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, в якому просило:
- визнати протиправною та скасувати постанову № 127-ОТР від 30.08.2022 про накладення санкції за правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках,
- визнати протиправним та скасувати розпорядження № 68-ОТР від 30.08.2022 про усунення недоліків порушень законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринках.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що постанова Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 127-ОТР від 30.08.2022 та розпорядження № 68-ОТР від 30.08.2022 є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, з огляду на невідповідність їх вимогам чинного законодавства.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 04 липня 2025 року позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 серпня 2022 року № 127-ОТР про накладення санкцій за правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках.
Визнано протиправним та скасовано розпорядження Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 серпня 2022 року № 68-ОТР про усунення порушень законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринках.
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що за результатами проведених аукціонних торгів, які відбулися 25.01.2022 та учасником яких було ДП «Станично-Луганське ДЛМГ», були визначені переможці. Однак, ПрАТ «УМВБ», будучи організатором торгів, опублікувало на веб-сайті, а саме в розділі «Результати торгів лісом 25.01.2022» недостовірну інформацію, з якої слідує, що в електронних торгах не прийняв участь жодний учасник.
На думку скаржника, постанова № 127-ОТР від 30.08.2022 про накладення санкції за правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках є законною, прийнята з урахуванням вимог положень Закону України «Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків», Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, застосування санкцій або інших заходів впливу, затверджених рішенням НКЦПФР від 28.07.2020 № 405.
Як наслідок, розпорядження № 68-ОТР від 30.08.2022 про усунення порушень законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринках складено на підставі зафіксованого факту правопорушення ПрАТ «УМВБ», яке полягало в опублікуванні недостовірної інформації.
Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Як вбачається з матеріалів справи, Приватне акціонерного товариство «Українська міжбанківська валютна біржа» зареєстроване як юридична особа (код ЄДРПОУ 22877057), основним видом діяльності якого є управління фінансовими ринками (код 66.11) відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку у відношенні Приватного акціонерного товариство «Українська міжбанківська валютна біржа» було проведено перевірку та складено акт про правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках від 20.05.2022 №131-ОТР, у відповідності до якого встановлено, що позивач оприлюднив на власній вебсторінці інформацію щодо торгів лісом 25.01.2022 не в повному обсязі, а також подало недостовірну інформацію на запит (вимогу) комісії.
30 серпня 2022 року прийнято постанову № 127-ОТР про накладення санкцій за правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринка, відповідно до якої за опубліковану недостовірну інформацію застосовано у відношенні ПрАТ «УМВБ» санкцію у вигляді штрафу у розмірі 990 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що становить 16830 грн.
Також, 30.08.2022 відповідачем прийнято розпорядження № 68-ОТР про усунення порушень законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринках, відповідно до якого зобов`язано позивача протягом 7 робочих днів з моменту отримання розпорядження про усунення порушень законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринках усунути порушення законодавства шляхом видалення інформації «Результати торгів лісом 25.01.2022», розміщеної за посиланням https://commodity.uicegroup.com/blog-details/0a8a82fe-77b7-412c-ac05-9619fdd6f4ed та протягом 2 робочих днів з дати усунення письмово проінформувати уповноважену особу Комісії та департамент нагляду за ринками капіталу про виконання цього розпорядження.
Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що у відповідача не було правових підстав констатувати порушення ПрАТ «УМВБ» щодо опублікування недостовірної інформації, що свідчить про наявність підстав для визнання протиправною та скасування постанови Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 20.08.2022 про накладення санкцій за правопорушення на ринку капіталу та організованих товарних ринках а також розпорядження № 68-ОТР про усунення порушень законодавства на ринку капіталу та організованих товарних ринках.
Колегія суддів погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначено Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» від 30.10.1996 № 448/96-ВР (далі - Закон № 448/96-ВР).
Так, згідно з частини першої статті 5 вказаного Закону № 448/96-ВР державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
Основними завданнями Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, серед іншого, є захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень (пункт 4 частини першої статті 7 Закону № 448/96-ВР).
Відповідно до пункту 37-1 частини другої статті 7 Закону № 448/96-ВР, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку встановлює наявність ознак маніпулювання на фондовому ринку.
Аналогічні правові норми закріплені у пункті 29 частини 3 Положення про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку, затвердженим Указом Президента України від 23.11.2011 №1063/2011.
Згідно із пунктом 11 частини першої статті 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції за умисні дії, що мають ознаки маніпулювання на фондовому ринку, визначені цим Законом у розмірі від десяти до п`ятдесяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або в розмірі до ста п`ятдесяти відсотків прибутку (надходжень), одержаних в результаті цих дій.
Отже, з викладених правових норм вбачається, що Комісія є контролюючим органом, на який покладено завдання здійснювати регулювання ринку цінних паперів та забезпечувати захист прав інвесторів і держави, для виконання якого законодавством регламентовано повноваження Комісії здійснювати контроль за діяльністю учасників фондового ринку та застосовувати до них санкції в разі виявлення порушень Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».
Порядок та строки розгляду Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку справ про порушення громадянами, посадовими особами та юридичними особами вимог законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, про ринки капіталу та організовані товарні ринки, у тому числі про систему накопичувального пенсійного забезпечення та порядку оприлюднення фінансової звітності разом з аудиторським звітом було врегульовано Правилами розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринках капіталу та застосування санкцій або інших заходів впливу, затвердженихрішенням НКЦПФР від 28.07.2020 №405 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 02.10.2020 за №966/35249 (далі Правила №405), чинними на час винесення відповідачем оскаржуваної постанови.
Метою цих Правил №405 є забезпечення дотримання учасниками ринків капіталу та організованих товарних ринків, суб`єктами системи накопичувального пенсійного забезпечення вимог законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, захисту прав інвесторів у фінансові інструменти (у тому числі споживачів фінансових послуг), учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків (п. 2 розділу І Правил).
Згідно п. 3 розділу І Правил №405 розгляд справ про порушення вимог законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки (далі - правопорушення, порушення законодавства), вчинені на території України, здійснюється згідно з цими Правилами.
Завданням провадження у справах про правопорушення є своєчасне, повне й об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності із законодавством, забезпечення виконання винесеного рішення, а також виявлення причин та умов, що сприяють учиненню правопорушень, і запобігання правопорушенням (п. 4 розділу І Правил №405).
У відповідності до п.п. 7, 9, 10 розділу І Правил №405 розгляд справ про правопорушення здійснюється виключно уповноваженими особами у межах наданих повноважень. Адміністративне стягнення на громадянина чи посадову особу може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення. Справи про правопорушення розглядаються уповноваженими особами, на підвідомчій території яких було виявлено порушення або перебуває особа, щодо якої порушено справу про правопорушення. Справи про адміністративні правопорушення розглядаються відповідно до законодавства.
Згідно п. 1 розділу IV Правил №405 Уповноважена особа при виявленні правопорушення виносить постанову про порушення справи про правопорушення. Справа про правопорушення порушується з дати винесення постанови про порушення справи про правопорушення. Якщо після винесення постанови про порушення справи про правопорушення, але до моменту складання акта про правопорушення виявлено підстави, передбачені пунктом 2 розділу III цих Правил, то уповноважена особа виносить постанову про закриття провадження у справі. Якщо під час провадження у справі про правопорушення, яке було зупинено до підписання акта про правопорушення, були встановлені підстави, передбачені пунктом 2 розділу III цих Правил, то уповноважена особа виносить постанову про закриття провадження у справі одночасно з постановою про відновлення провадження у справі про правопорушення, які надсилаються особі, щодо якої їх винесено. У випадку виявлення правопорушення під час проведення перевірки справа про правопорушення порушується не пізніше десяти робочих днів після підписання акта перевірки.
Як визначено п.п. 2-4 розділу IV Правил №405 уповноваженою особою про вчинення правопорушення складається акт про правопорушення. Про дату, час та місце складання акта про правопорушення особа, щодо якої порушено справу про правопорушення, повідомляється не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дати складання акта. Акт про правопорушення складається та підписується не пізніше двадцяти робочих днів з дати винесення постанови про порушення справи про правопорушення. Якщо вчинено декілька правопорушень, то справи про правопорушення порушуються, а акти про правопорушення складаються уповноваженою особою окремо по кожному учаснику ринків капіталу та організованих товарних ринків, суб`єкту системи накопичувального пенсійного забезпечення. Акти про правопорушення у межах наданих повноважень мають право складати: Голова НКЦПФР, члени НКЦПФР, уповноважені НКЦПФР посадові особи.
Акт про правопорушення після його складання протягом п`яти робочих днів разом з поясненнями та іншими документами справи направляється уповноваженій особі, яка правомочна розглядати справу про правопорушення, для підготовки справи до розгляду. За умови присутності керівника або представника юридичної особи та за його письмовим клопотанням уповноважена особа, якій надані повноваження розглядати справу про правопорушення, може розглянути справу про правопорушення відразу після складання акта про правопорушення (п.п. 9, 10 розділу IV Правил №405).
Пунктами 1, 2 розділу VII Правил №405 визначено, що розглянувши справу про правопорушення, уповноважена особа приймає рішення у справі. Рішення уповноваженої особи у справі оформлюється у вигляді постанови.
Постанова у справі про правопорушення повинна містити вказівку про порядок та строк її оскарження. Постанова про накладення санкції, якою застосовано захід впливу у вигляді штрафу, додатково повинна містити інформацію про дату набрання чинності та порядок примусового виконання.
У справі про правопорушення уповноважена особа приймає одне з таких рішень: 1) про застосування санкції або іншого заходу впливу за правопорушення; 2) про закриття справи. Уповноважена особа приймає рішення про застосування санкції або іншого заходу впливу після отримання документів, що підтверджують факт правопорушення протягом строку визначеного чинним законодавством (п.п. 3, 4 розділу VII Правил №405).
У відповідності до абз. 2 п. 6 розділу VII Правил №405 постанова про накладення санкції, якою застосовано захід впливу у вигляді штрафу, набирає чинності з робочого дня, наступного за днем її прийняття.
За правилами п.п. 1-5 розділу VIII Правил №405 розпорядження про усунення порушень законодавства виноситься уповноваженою особою за наслідками розгляду справи про правопорушення одночасно з прийнятим рішенням у разі, якщо на момент розгляду справи порушення може бути усунуто. Розпорядження про усунення порушень законодавства може бути винесено без порушення справи про правопорушення. Розпорядження про усунення порушень законодавства можуть виносити Голова НКЦПФР, члени НКЦПФР, уповноважені НКЦПФР посадові особи.
Контроль за виконанням розпорядження про усунення порушень законодавства здійснює структурний підрозділ НКЦПФР, про що зазначається у цьому розпорядженні. У разі невиконання або несвоєчасного виконання розпорядження про усунення порушень законодавства уповноважена особа застосовує відповідну санкцію або інший захід впливу та у разі необхідності виносить нове розпорядження (п.п. 7, 8 розділу VIII Правил №405).
З аналізу вищевикладених норм вбачається, що чинним законодавством визначено чіткий порядок розгляду Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку справ про порушення юридичними особами вимог законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, про ринки капіталу та організовані товарні ринки.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем на адресу позивача був направлений лист від 18.04.2022 №10/05/4032, яким комісія зобов`язала товарну біржу, впродовж 5 робочих днів з моменту отримання поштового запиту, надати за період з 01.01.2022 по 01.02.2022, з 01.02.2022 по 01.03.2022, з 01.03.2022 по 01.04.2022 інформацію відповідно до форми, визначеної у Додатку (у форматі excel).
У додатку зазначені наступні графи: рік; місяць; вид товару; кількість укладених угод, шт.; одиниця виміру обсягу укладених угод, (т/м3 / мвт/ч…); обсяг укладених угод в вказаних одиницях виміру; кількість виконаних угод, шт; вартість виконаних угод, (грн); одиниця виміру обсягу виконаних угод, (м3/ мвт…); обсяг виконаних угод в вказаних одиницях виміру.
У свою чергу, ПрАТ «УМВБ» листом від 27.04.2022 №38/1 на запит від 18.04.2022 №10/05/4032, надала наступну інформацію, «за період з 01.01.2021 по 01.04.2021 на товарних ринках не було забезпечено виконання (укладання) жодного контракту.
Враховуючи відсутність професійної діяльності щодо товарних ринків, «нульова» форма визначена у Додатку до листа (у форматі excel), не додається».
При цьому, листом від 10.05.2021 № 50 ПрАТ «УМВБ» було повідомлено відповідача щодо технічної описки вказання « 2021 року» замість « 2022 року» у листі №38/1 від 27 квітня 2022 року на лист Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку «10/05/4032 від 18.04.2022, а саме інформація подавалася за визначений у запиті період з 01.01.2022 по 01.04.2022».
Також повідомлено, що у вищезазначений період ПрАТ «УМВБ» намагалося провести торги з продажу необробленої деревени, однак з причини відмови організатора торгів 25.01.2022 біржові свідоцтва та договори не укладалися, розрахунки не здійснювались.
Не зважаючи на викладене, 12 травня 2022 року Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку прийнято постанову про порушення справи про правопорушення на ринку капіталу та організованих товарних ринках № 14/02/4435, відповідно до якої порушено справу про правопорушення на ринку капіталу та організованих товарних ринках у відношенні ПрАТ «УМВБ», оскільки останнім оприлюднено на власній вебсторінці інформацію щодо торгів лісом 25.01.2022 не в повному обсязі, а також подано недостовірну інформацію на запит (вимогу) Комісії.
20 травня 2022 року Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку складено акт № 131-ОТР про правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках, відповідно до якого за інформацією отриманою листом від 02.05.2022 №06-06/433 (вхідний номер Комісії від 03.05.2022№20/01-09/5655) Державного підприємства «Лісогосподарський інноваційно-аналітичний центр» у додатку 1 до Листа зокрема міститься інформація щодо запланованого проведення аукціонів з продажу необробленої деревини/заготівлі на період з 01.01.2022 по 31.03.2022, зокрема: проведення аукціону 25.01.2022 з реалізації лісоматеріалів та деревени, організатор ПрАТ «Українська міжбанківська валютна біржа».
Крім того, у листі Державного підприємства «Лісогосподарський інноваційно-аналітичний центр» зазначено, що товариство не враховувало інформацію щодо результатів аукціонних торгів, які відбулися 25.01.2022, учасником яких було ДП «Станично-Луганське ДЛМГ», а організатором ПрАТ «Українська міжбанківська валютна біржа», у зв`язку із скасуванням ДП «Станично-Луганське ДЛМГ».
У листі отриманому комісією від Державного агентства лісових ресурсів України від 06.05.2022 №04-16/1838-22 (вхідний номер Комісії від 06.05.2022 № 20/01-08/5881) зазначено про проведення за період з 01.01.2022 по 31.03.2022 3168 аукціонів з продажу необробленої деревини, з них організатором проведення аукціонів: ПрАТ «Українська міжбанківська валютна біржа» - 3 аукціони».
При цьому, на вебсторінці ПрАТ «УМВБ», за посиланням https://commodity.uicegroup.com/blog-details/fb5dc367-288b-497f-9d08-aba0874bbd1e розміщено звіт по електронним торгам з продажу необробленої деревини заготівлі І кварталу 2022 від 25.01.2022, у якому міститься інформація про 15 лотів, щодо яких зокрема вказано: назву товару; порода; клас якості; розміри: середній діаметр (см), довжина (м); склад; об`єм: виставлено (м3), продано (м3), залишок (м3); вартість, грн. (з ПДВ): початкова (грн./м3), продажна (грн./м3), початкова (грн./лот).
Таким чином, враховуючи викладене, відповідач дійшов до переконання, що в діях ПрАТ «УМВБ» вбачаються ознаки оприлюднення на власній вебсторінці інформації щодо торгів лісом 25.01.2022 не в повному обсязі, а також подання недостовірної інформації на запит (вимогу) Комісії.
Як наслідок, 30 серпня 2022 року прийнято постанову № 127-ОТР про накладення санкцій за правопорушення на ринках капіталу та отрганізованих товарних ринках. Відповідно до якої застосовано у відношенні ПрАТ «УМВБ» санкцію у вигляді штрафу у розмірі 990 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 16830 (шістнадцять тисяч вісімсот тридцять) грн. 00 коп., за опублікування недостовірної інформації.
На думку НКЦПФР, система обліку деревини ДП «Лісогосподарський інноваційно-аналітичний центр» містить інформацію про заплановані торги з продажу необробленої деревини та не враховано інформацію про результати. При цьому ПрАТ «УМВБ» забезпечило проведення торгів 25.01.2022 відповідно до всіх встановлених вимог. ДП «Станично-Луганське ДЛМГ» відмовилося підписувати договори з покупцями, що ніяк не передбачає скасування результатів вже проведених торгів. Торги відбулися. За результатами торгів угоди не були укладені з вини продавця».
Разом з тим, у листі Державного підприємства «Станично-Луганське досвідне лісомисливське господарство» від 28.01.2022 №56/02 зазначено про необхідність скасування аукціонних торгів, які відбулись 25.01.2022, учасником яких було ДП «Станично-Луганське ДЛМГ», у зв`язку з тим, що були змінені лоти через збій у мережі інтернет.
Також, 30.08.2022 Комісією прийнято розпорядження № 68-ОТР про усунення порушень законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринках, відповідно до якого зобов`язано ПрАТ «УМВБ» протягом 7 робочих днів з моменту отримання розпорядження про усунення порушень законодавства на ринках капіталу та організованих товарних ринках усунути порушення законодавства шляхом видалення інформації «Результати торгів лісом 25.01.2022», розміщеної за посиланням https://commodity.uicegroup.com/blog-details/0a8a82fe-77b7-412c-ac05-9619fdd6f4ed та протягом 2 робочих днів з дати усунення письмово проінформувати уповноважену особу Комісії та департамент нагляду за ринками капіталу про виконання цього розпорядження.
Щодо порушень встановлених в акті Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку складено про правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках № 131-ОТР 20 травня 2022 року, а саме: оприлюднення на власній вебсторінці інформацію щодо торгів лісом 25.01.2022 не в повному обсязі, та подання недостовірної інформації на запит (вимогу) Комісії, слід зазначити наступне.
Відповідно до частини першої статті 11 Закону України «Про товарні біржі» від 10.12.1991 № 1956-XII товарна біржа зобов`язана: забезпечувати організацію та проведення біржових торгів; здійснювати моніторинг біржових торгів та контроль за дотриманням учасниками біржових торгів правил товарної біржі, у тому числі з метою запобігання маніпулюванню на товарній біржі та інсайдерській торгівлі; вести реєстр учасників біржових торгів, їхніх заявок, укладених угод і договорів; оприлюднювати на своєму веб-сайті перелік учасників біржових торгів із зазначенням учасників, допуск яких до біржових торгів зупинено або припинено, реєстр біржових товарів; розкривати інформацію, передбачену законодавством; виконувати інші обов`язки, пов`язані із здійсненням діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах та/або діяльності з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах.
Положеннями частини першої, четвертої статті 13 Закону України «Про товарні біржі» визначено, що товарна біржа зобов`язана оприлюднювати та подавати до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку інформацію, передбачену законом та/або нормативно-правовими актами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, а саме: перелік учасників біржових торгів, допущених до біржових торгів; реєстр біржових товарів; обсяг торгівлі товарами (номенклатура товарів, їх загальна вартість та кількість згідно з укладеними договорами, біржовий курс щодо кожного товару, що перебуває в обігу на товарній біржі, тощо); інформацію щодо позабіржових операцій у випадках і в межах, встановлених законодавством.
Товарна біржа здійснює розкриття узагальненої інформації відповідно до правил товарної біржі та забезпечує безперешкодний доступ до такої інформації. Розкриття інформації товарна біржа здійснює шляхом опублікування на веб-сайті організатора торгівлі. Товарній біржі забороняється надавати недостовірну інформацію.
Аналогічні положення містяться у пункті 16.5 Правил провадження діяльності з організації торгівлі продукцією ПрАТ «УМВБ», затверджених Наглядовою радою ПрАТ «УМВБ» протокол № 16 від 17.11.2021, зареєстровано в НКЦПФР рішенням від 24.11.2021 №1157.
Як свідчать матеріали справи, на веб-сайті ПрАТ «УМВБ» за посиланням https://commodity.uicegroup.com/blog-details/6de77012-5389-4242-901c-d88c6fad4dc7 міститься інформація наступного змісту: «Електронні торги по продажу необробленої деревини 25.01.2022 Покупці повідомляємо Вам, що 25.01.2022 року, о 11.00, відбудуться електронні торги з продажу необробленої деревини, (заготівля I кварталу 2022 року), Державного підприємства «Станично-Луганське досвідне лісомисливське господарство» Луганська область. Умови участі в торгах згідно правил та інших документів Приватного акціонерного товариства «Українська міжбанківська валютна біржа».
У Звіті по електронним торгам з продажу необробленої деревини заготівлі І кварталу 2022 року від 25.01.2022, який міститься за посиланням https://commodity.uicegroup.com/blog-details/fb5dc367-288b-497f-9d08-aba0874bbd1e міститься інформація про 58 лотів у розрізі номеру та назви лота, породи, класу якості, розміру, довжини, складу, об`єму, продажу, залишку, одиниці виміру, початкової вартості, продажної вартості, продавця, дати проведення аукціону.
Однак, результати торгів лісом 25.01.2022 на веб-сторінці за посиланням https://commodity.uicegroup.com/blog-details/0a8a82fe-77b7-412c-ac05-9619fdd6f4ed видалені відповідно до розпорядження НКЦПФР №68-ОТР від 30.09.2022 про усунення порушень законодавства на ринках капіталу та організованих ринках товарних ринках, відтак суд позбавлений можливості встановити, яка саме інформація була оприлюднена позивачем за результатами проведених торгів лісом 25.01.2022.
Надана відповідачем інформація, яка міститься у звіті позивача за 25.01.2022, не приймається до уваги, оскільки не відповідає інформації, розміщеній у Звіті по електронним торгам від 25.01.2022 на веб-сторінці ПрАТ «УМВБ», та інформація щодо результатів торгів лісом за 25.01.2022, оскільки на веб сторінці позивача така інформація видалена, що унеможливлює її співставлення судом із зазначеною інформацією відповідачем.
При цьому, відповідачем листом від 18.04.2022 № 10/05/4032 була витребувана від позивача інформація щодо укладених угод (з визначенням дати їх укладання, виду товару, кількості, вартості, одиниць виміру обсягу по угодам, обсяг укладених угод в вказаних одиницях виміру, кількості виконаних угод, вартості виконаних угод, одиниці виміру обсягу виконаних угод та обсягу виконаних угод в вказаних одиницях виміру) за період з 01.01.2022 по 01.04.2022.
Листом від 27.04.2022 №38/1 позивач на запит відповідача проінформував, що за період з 01.01.2021 по 01.04.2021 на товарних ринках не було забезпечено виконання (укладання) жодного контракту. Враховуючи відсутність професійної діяльності щодо товарних ринків, «нульова» форма, визначена у Додатку до листа НКЦПФР не додається.
Разом з тим, позивачем був поданий лист від 10.05.2021 № 50 про виправлення описки у вищезазначеному замість « 2021 року» має бути вказано « 2022 рік». А також повідомлено, що у вищезазначений період ПрАТ «УМВБ» намагалося провести торги з продажу необробленої деревени, однак з причини відмови організатора торгів 25.01.2022 біржові свідоцтва та договори не укладалися, розрахунки не здійснювались.
До того ж, був наданий лист Державного підприємства «Станично-Луганське досвідне лісомисливське господарство» від 28.01.2022 № 56/02 на адресу з проханням скасувати аукціонні торги, які відбулись 25.01.2022 учасником яких було ДП «Станично-Луганське ДЛМГ», у зв`язку з тим, що були змінені лоти через збій у мережі інтернет.
Вказані обставини свідчать про те, що надана позивачем інформація на запит (вимогу) комісії є достовірною, так як позивачем було повідомлено, що не було забезпечено виконання (укладання) жодного контракту, договори не укладалися, розрахунки не здійснювались.
Стосовно встановлення порушення про оприлюднення на власній вебсторінці інформації щодо торгівлі лісом 25.01.2022 не в повному обсязі та застосування санкції постановою 30 серпня 2022 року № 127-ОТР про накладення санкцій за правопорушення на ринках капіталу та організованих товарних ринках за опублікування недостовірної інформації, колегія суддів звертає увагу на таке.
З матеріалів справи вбачається, що згідно з Актом про правопорушення № 131-ОТР від 20 травня 2022 року встановлено порушення про оприлюднення позивачем на власній вебсторінці інформації щодо торгів лісом 25.01.2022 не в повному обсязі, а також подання недостовірної інформації на запит (вимогу) Комісії.
Зазначений висновок грунтується на тому, що за результатами додаткової перевірки встановлено, що у листі ПрАТ «УМВБ» від 27.04.2022 №38/1 (вх. від 27.04.2022 №20/01-10/5356) вказано про не забезпечення виконання (укладання) жодного контракту, а в листі ПрАТ «УМВБ» від 20.05.2022 (вх. від 20.05.2022 №20/01-10/6503) вказано про не реєстрацію жодної біржової угоди (біржового свідоцтва) та жодного біржового договору». Втім, ПрАТ «УМВБ» опублікувало інформацію, а саме: «Звіт по електронним торгам з продажу необробленої деревини заготівлі І кварталу 2022 року від 25.01.2022 р.», за посиланням https://commodity.uicegroup.com/blogdetails/fb5dc367-288b-497f-9d08-aba0874bbd1e та «Результати торгів лісом 25.01.2022» за посиланням https://commodity.uicegroup.com/blog-details/0a8a82fe-77b7-412c-ac05-9619fdd6f4ed.
Однак, як вірно відзначено судом першої інстанції, відповідачем не зазначено конкретно яка саме недостовірна інформація була оприлюднена ПрАТ «УМВБ» у «Звіті по електронним торгам з продажу необробленої деревини заготівлі І кварталу 2022 року від 25.01.2022», та «Результатам торгів лісом 25.01.2022».
У даному випадку Звіт по електронним торгам з продажу необробленої деревини заготівлі І кварталу 2022 року від 25.01.2022, у якому міститься інформація про 15 лотів на який посилається відповідач не відповідає Звіту по електронним торгам з продажу необробленої деревини заготівлі І кварталу 2022 року від 25.01.2022, який розміщений на сайті ПрАТ «УМВБ», який має 58 лотів.
При цьому, результати торгів лісом 25.01.2022 були видалені з сайту на підставі розпорядження комісії від 30.08.2022.
У силу вимог частини четвертої статті 13 Закону України «Про товарні біржі», товарна біржа здійснює розкриття узагальненої інформації відповідно до правил товарної біржі та забезпечує безперешкодний доступ до такої інформації. Розкриття інформації товарна біржа здійснює шляхом опублікування на веб-сайті організатора торгівлі. Товарній біржі забороняється надавати недостовірну інформацію.
Відповідно до пункту 11.3 Правил провадження діяльності з організації торгівлі продукцією Приватного акціонерного товариства «Українська міжбанківська валютна баржа» затверджених протоколом Наглядової ради ПрАТ «УМВБ» від 17.11.2021 №16, зареєстрованих рішенням Комісії від 24.11.2021 №1157, по закінченню торгової сесії Біржа застосовує процедуру біржового котирування, за результатами якої визначає котирувальну ціну біржового товару (продукту/інструменту), що був предметом торгів, як середньозважену ціну усіх укладених протягом торгової сесії біржових угод по відповідному біржовому товару (продукту/інструменту), за якими відбулося виконання біржових договорів. У випадку проведення декількох торгових сесій протягом торгового дня, Біржа застосовує процедуру котирування окремо за кожною сесію. До закінчення торгового дня такі котирувальні ціни вважаються поточним біржовим курсом.
Згідно пункту 16.5 вказаних Правил біржа зобов`язана оприлюднювати: перелік учасників біржових торгів, допущених до біржових торгів; реєстр біржових товарів; обсяг торгівлі біржовими товарами (номенклатура товарів, їх загальна вартість та кількість згідно з укладеними біржовими договорами, біржовий курс щодо кожного біржового товару, що перебуває в обігу на Біржі, тощо); інформацію щодо позабіржових операцій у випадках і в межах, встановлених законодавством.
У відповідності до пункту 1.2. Регламенту з організації та проведення біржових торгів з купівлі продажу необробленої деревини та пиломатеріалів на товарній біржі Приватного акціонерного товариства «Українська міжбанківська валютна баржа» затвердженого протоколом Наглядової ради ПрАТ «УМВБ» №2 від 10 січня 2022 року цей Регламент регулює порядок організації та проведення біржових торгів з купівлі та продажу деревини (необробленої деревини, лісоматеріалів необроблених)/пиломатеріалів суб`єктами господарювання, зокрема біржових торгів з продажу необробленої деревини, підприємствами постійними лісокористувачами, за технологією односторонніх аукціонів на купівлю та односторонніх аукціонів на продаж за напрямком «Необроблена деревина та пиломатеріали» (далі електронні торги, аукціони).
Згідно п. 9.1 Регламенту за підсумками проведення торгів Біржа формує біржові свідоцтва, що підписуються Біржою та переможцем торгів покупцем в торгах з продажу або Біржою та ініціатором торгів з купівлі в 3 (трьох) примірниках. …
Біржове (аукціонне) свідоцтво є підставою для укладання договору купівлі-продажу необробленої деревини/пиломатеріалів між продавцем (ініціатором торгів) та покупцем (переможцем торгів) в торгах з продажу і покупцем (ініціатором торгів) та продавцем (переможцем торгів) в торгах з купівлі (пункт 9.2 Регламенту).
Отже, з урахуванням вищенаведеного позивач був зобов`язаний оприлюднити, зокрема перелік учасників біржових торгів, допущених до біржових торгів та здійснити розкриття узагальненої інформації відповідно до правил товарної біржі.
Однак, матеріали справи не містять доказів того, що позивачем було оприлюднено на веб-сторінці ПрАТ «УМВБ» перелік учасників біржових торгів, допущених до біржових торгів 25.01.2022.
При цьому, ні в постанові, ні в розпорядженні не підтверджено, що ПрАТ «УМВБ» було розміщено недостовірну інформацію.
Доводи скаржника про те, що ПрАТ «УМВБ» на веб-сайті була розміщена недостовірна інформація, оскільки графи щодо учасників біржових торгів, дані про переможця торгів, які були визначені ЕТС по кожному лоту, були відсутні не дивлячись на те, що торги відбулися, колегія суддів оцінює критично, так як ні Законом України «Про товарні біржі», ні Правилами провадження діяльності з організації торгівлі продукцією Приватного акціонерного товариства «Українська міжбанківська валютна біржа» затверджених протоколом Наглядової ради ПрАТ «УМВБ» від 17.11.2021 №16, зареєстрованих рішенням Комісії від 24.11.2021 №1157 не передбачено розміщення даних про переможців торгів, які були визначені ЕТС по кожному лоту, за результатами проведення торгів, не зважаючи на те, що такі торги відбулися.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про неправомірність оскаржуваних рішень та наявність підстав для їх скасування.
Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
Інші доводи апеляційної скарги не спростовують докази, досліджені та перевірені в суді першої інстанції та не впливають на висновки суду, викладені в оскаржуваному рішенні.
За таких обставин, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, і доводи апелянта, викладені у скарзі, не свідчать про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, які могли б призвести до неправильного вирішення справи.
Отже при ухваленні оскаржуваної постанови судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому відсутні підстави для її скасування.
За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 242, 250, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України суд,
УХВАЛИВ :
Апеляційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 липня 2025 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 329-331 КАС України.
Головуючий суддя О.М. Оксененко
Судді В.В. Кузьменко
І.В. Штульман
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2025 |
Оприлюднено | 20.10.2025 |
Номер документу | 131050745 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні