Сумський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяСУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
03 листопада 2025 року Справа № 480/7390/22
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гелети С.М., розглянувши в письмовому провадженні у приміщенні суду в м. Суми звіт Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації про виконання рішення суду у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.
Ухвалою суду від 11.07.2025, крім іншого, зобов`язано Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації подати у 90-денний строк з дня отримання даної ухвали звіт про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 по справі №480/7390/22.
На виконання вимог ухвали суду від 11.07.2025 представник відповідача подав звіт №03-48/03/3662 від 06.10.2025 про виконання судового рішення у справі №480/7390/22. Крім того, представник відповідача у звіті про виконання рішення суду просить звільнити від сплати штрафу в порядку ст. 382-3 КАС України. До вищезазначеної заяви відповідачем додано докази направлення звіту про виконання рішення суду позивачу та представнику позивача засобами поштового заяву, що підтверджується квитанціями АТ "Укрпошта".
Ухвалою суду від 13.10.2025 призначено до розгляду звіт Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації №03-48/03/3662 від 06.10.2025 про виконання судового рішення у справі №480/7390/22 у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (письмовому провадженні).
Представник позивача через систему "Електронний суд" подав письмові пояснення, у яких зазначає, що судові рішення у даній справі, а саме: рішення суду від 20.06.2023, ухвала суду від 13.12.2024, станом на час подання заперечень не виконані. Представник стверджує, що відповідач жодного належного чи допустимого доказу виконання судових рішень не надав. Подані звіти не містять підтвердження здійснення виплат, а посилання на відсутність фінансування не може вважатися обґрунтованою причиною невиконання судового рішення. Представник позивача зазначає, що держава та її органи зобов`язані забезпечити реальне виконання судового рішення, а ухилення від його виконання є порушенням конституційних гарантій прав громадян.
У зв`язку з викладеним представник позивача росить суд:
- відмовити у прийнятті звіту Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації №03-48/03/3662 від 06.10.2025, як такого, що не підтверджує виконання судового рішення;
- притягнути до відповідальності посадових осіб відповідача, винних у невиконанні судового рішення;
- встановити новий строк для подання належного звіту про виконання судового рішення;
- змінити спосіб і порядок виконання судового рішення від 20.06.2023, передбачивши стягнення з Управління соціального захисту населення Охтирської РДА на користь ОСОБА_1 недоплаченої грошової допомоги до 5 травня 2022 року у сумі 8179,00 грн, що відповідає розміру п`яти мінімальних пенсій за віком з урахуванням раніше виплаченої суми.
Розглянувши звіт Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації про виконання судового рішенні у справі №480/7390/22, суд зазначає наступне.
Частиною 1 статті 382 КАС України (в редакції на момент встановлення судового контролю у даній справі) було передбачено, що суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Відповідно до ч. 2 ст. 382 КАС України (в редакції на момент встановлення судового контролю у даній справі), за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Суд також враховує, що 19.12.2024 набув чинності Закон України № 4094-IX від 21.11.2024 щодо внесення змін до деяких законодавчих актів України, в тому числі, КАСУ, щодо удосконалення положень про судовий контроль за виконанням судових рішень.
Зокрема, КАС України доповнено ст.ст. 382-1, 382-2, 382-3 щодо судового контролю за виконанням судових рішень.
Згідно ч.ч. 1-3 ст. 382-1 КАС України, суд розглядає заяву про зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення (крім заяви, передбаченої частиною п`ятою статті 382 цього Кодексу) протягом десяти днів з дня її надходження в порядку письмового провадження, а за ініціативою суду чи клопотанням заявника - у судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду, не перешкоджає судовому розгляду.
За наслідками розгляду заяви суд постановляє ухвалу про її задоволення або відмову у задоволенні та зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Встановлений судом строк для подання звіту про виконання судового рішення має бути достатнім для його підготовки. Достатнім є строк, який становить не менше десяти календарних днів з дня отримання суб`єктом владних повноважень відповідної ухвали та не перевищує трьох місяців.
Статтею 382-2 КАС України передбачено, що суд розглядає звіт суб`єкта владних повноважень про виконання судового рішення протягом десяти днів з дня його надходження в порядку письмового провадження, а за ініціативою суду чи клопотанням сторін - у судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду питання, не перешкоджає судовому розгляду.
Звіт суб`єкта владних повноважень про виконання судового рішення має містити: 1) найменування суду першої інстанції, до якого подається звіт; 2) повне найменування (для юридичних осіб) або ім`я (прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) (для фізичних осіб) особи, яка подає звіт, її місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб), поштовий індекс, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України), реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серію паспорта для фізичних осіб - громадян України, номери засобів зв`язку та електронної пошти (за наявності), відомості про наявність або відсутність електронного кабінету; 3) повне найменування (для юридичних осіб) або ім`я (прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) (для фізичних осіб) інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб); 4) номер справи, в межах якої ухвалено відповідне судове рішення; 5) відомості про виконання суб`єктом владних повноважень судового рішення, строк, порядок та спосіб його виконання; 6) у разі невиконання судового рішення: орієнтовні строки виконання такого рішення та їх обґрунтування; відомості про обставини, які ускладнюють виконання судового рішення суб`єктом владних повноважень, які заходи вжито та вживаються ним для їх усунення; 7) перелік документів та інших матеріалів, що додаються до звіту та підтверджують обставини, зазначені у ньому.
До звіту додаються: 1) довіреність або інший документ, що посвідчує повноваження представника, якщо звіт поданий представником і такі документи раніше не подавалися; 2) докази направлення копій звіту та доданих до нього матеріалів іншим учасникам справи з урахуванням положень статті 44 цього Кодексу.
Відповідно до вимог ч.ч. 1-6 ст. 382-3 КАС України, за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень суд постановляє ухвалу про прийняття або відмову у прийнятті звіту, яку може бути оскаржено в апеляційному порядку за правилами частини п`ятої статті 382-1 цього Кодексу. Оскарження ухвали не зупиняє її виконання.
Суд відмовляє у прийнятті звіту, якщо суб`єктом владних повноважень не наведено обґрунтовані обставини, які ускладнюють виконання судового рішення, або заходи, які вживаються ним для виконання судового рішення, на переконання суду, є недостатніми для своєчасного та повного виконання судового рішення.
Суд також відмовляє у прийнятті звіту, якщо звіт подано без додержання вимог частин другої та/або третьої статті 382-2 цього Кодексу.
У разі постановлення ухвали про відмову у прийнятті звіту суд накладає на керівника суб`єкта владних повноважень штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а також додатково може встановити новий строк подання звіту відповідно до частини третьої статті 382-1 цього Кодексу або за власною ініціативою розглянути питання про зміну способу і порядку виконання судового рішення.
Таким чином, головною метою судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах є реалізація завдання адміністративного судочинства, оскільки ефективний захист прав осіб завершується виконанням судового рішення.
Розглядаючи звіт суб`єкта владних повноважень про виконання рішення, суд повинен перевірити чи досягнуто мети задля якої постановлено судове рішення, тобто, чи відбулося фактичне відновлення порушеного права.
Розглядаючи звіт суб`єкта владних повноважень про виконання рішення, суд повинен перевірити чи досягнуто мети задля якої постановлено судове рішення, тобто чи відбулося фактичне відновлення порушеного права.
На виконання рішення суду по даній справі відповідачем було здійснено нарахування позивачу недоплаченої грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 8179,00 грн, проте виплату даної суми позивачу не здійснено, оскільки управління не має можливості виконати рішення Сумського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 по справі № 480/7390/22 у зв`язку із відсутністю фінансування. При надходженні черговості та відповідного фінансування управлінням відповідно до Порядку використання коштів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.08.2021 №902 ОСОБА_1 буде проведена вищезазначена виплата.
Тобто, у звіті Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації зазначає, що фактично, у повному обсязі виконати судове рішення, можливе лише за наявності відповідного бюджетного призначення за рахунок державного бюджету на виконання судових рішень.
Матеріалами справи підтверджується факт здійснення відповідного нарахування позивачу недоплаченої грошової допомогу до 5 травня за 2022 рік, що підтверджується рішенням про призначення щорічної грошової допомоги, як учаснику бойових дій за 2022 рік.
Таким чином Управлінням соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації рішення суду виконало лише частково, оскільки здійснено відповідний перерахунок пенсії позивачу, але доказів того, що сума заборгованості виплачена на даний час позивачу, матеріалами справи не містять.
Відповідно до ст. 129-1 Конституції України, суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Згідно з ч.ч. 2-4 ст. 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд у межах повноважень, наданих йому законом. Невиконання судових рішень має наслідком юридичну відповідальність, установлену законом.
Аналогічні приписи містить стаття 14 КАС України.
Крім того, згідно зі ст. 370 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, за її межами.
В абз. 3 п. 2.1 мотивувальної частини Рішення від 26.06.2013 № 5-рп/2013 Конституційний Суд України зазначив, що складовою права кожного на судовий захист є обов`язковість виконання судового рішення. Це право охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення від 13.12.2012 № 18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини Рішення від 25.04.2012 року № 11-рп/2012).
Також, у Рішенні від 26.06.2013 Конституційний Суд України врахував практику Європейського суду з прав людини, який, зокрема, в пункті 43 рішення від 20.07.2004 у справі Шмалько проти України, заява № 60750/00, зазначив, що право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбачений статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду.
У пункті 2.1 мотивувальної частини Рішення від 15.05.2019 № 2-р(II)/2019, на підставі аналізу статей 3, 8, частин першої та другої статті 55, частин першої та другої статті 129-1 Конституції України в системному взаємозв`язку, Конституційний Суд України вказав на те, що обов`язкове виконання судового рішення є необхідною умовою реалізації конституційного права кожного на судовий захист, тому держава не може ухилятися від виконання свого позитивного обов`язку щодо забезпечення виконання судового рішення задля реального захисту та відновлення захищених судом прав і свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави. Позитивний обов`язок держави щодо забезпечення виконання судового рішення передбачає створення належних національних організаційно-правових механізмів реалізації права на виконання судового рішення, здатних гарантувати здійснення цього права та обов`язковість судових рішень, які набрали законної сили, що неможливо без їх повного та своєчасного виконання.
Положеннями пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення. Судове рішення проголошується публічно, але преса і публіка можуть бути не допущені в зал засідань протягом усього судового розгляду або його частини в інтересах моралі, громадського порядку чи національної безпеки в демократичному суспільстві, якщо того вимагають інтереси неповнолітніх або захист приватного життя сторін, або тією мірою, що визнана судом суворо необхідною, коли за особливих обставин публічність розгляду може зашкодити інтересам правосуддя.
Європейський суд з прав людини у справі Горнсбі проти Греції наголосив на тому, що, відповідно до усталеного прецедентного права, пункт 1 статті 6 гарантує кожному право на звернення до суду або арбітражу з позовом стосовно будь-яких його цивільних прав та обов`язків. Таким чином, ця стаття проголошує право на суд, одним з аспектів якого є право на доступ, тобто право подати позов до суду. Однак це право було б ілюзорним, якби правова система Договірної держави допускала, щоб остаточне судове рішення, яке має обов`язкову силу, не виконувалося на шкоду одній із сторін. Важко собі навіть уявити, щоб стаття 6 детально описувала процесуальні гарантії, які надаються сторонам у спорі, а саме: справедливий, публічний і швидкий розгляд, і водночас не передбачала виконання судових рішень. Якщо вбачати у статті 6 тільки проголошення доступу до судового органу та права на судове провадження, то це могло б породжувати ситуації, що суперечать принципу верховенства права, який Договірні держави зобов`язалися поважати, ратифікуючи Конвенцію.
Отже, стадія виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду.
З аналізу рішень Європейського суду з прав людини (остаточні рішення у справах Алпатов та інші проти України, Робота та інші проти України, Варава та інші проти України, ПМП Фея та інші проти України), якими було встановлено порушення пункту 1 статті 6, статті 13 Конвенції та статті 1 Першого протоколу до Конвенції, вбачається однозначна позиція про те, що правосуддя не може вважатися здійсненим доти, доки не виконане судове рішення, а також констатується, що виконання судового рішення, як завершальна стадія судового процесу, за своєю юридичною природою є головною стадією правосуддя, що повністю узгоджується з нормою статті 129-1 Конституції України.
Отже, обов`язковою складовою судового процесу є фактичне втілення судових присуджень у певні матеріальні блага, яких особа була протиправно позбавлена до отримання судового захисту, а відтак, судовий акт, який набрав законної сили, підлягає обов`язковому та безумовному виконанню стороною, на яку покладено відповідний обов`язок. Це означає, що учасник справи, якому належить виконати судовий акт, повинен здійснити достатні дії для організації процесу його виконання, незалежно від будь-яких умов, оскільки інше суперечило б запровадженому статтею 8 Конституції України принципу верховенства права.
Судом встановлено, що ухвалене на користь позивача рішення у даній справі станом на дату подання відповідачем даного звіту про виконання судового рішення, у повному обсязі не виконано, адже позивачеві не виплачено нараховану позивачу недоплаченої грошової допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі 8179,00 грн.
При цьому, відповідач вище зазначене не заперечує, однак, наголошує на неможливості виконання судового рішення у зазначеній частині, зважаючи на те, що нарахована сума грошової допомоги, на виконання рішення суду, може бути виплачена лише в межах затверджених бюджетних призначень, а на даний час необхідні для цього бюджетні асигнування, відсутні.
Суд зазначає, що метою встановлення судового контролю за виконанням судового рішення в адміністративній справі є спонукання відповідача-суб`єкта владних повноважень до виконання рішення суду, ухваленого не на його користь, якщо таке рішення передбачає вчинення певних дій.
При цьому, визначальним фактором є те, чи існують достатні підстави вважати, що відповідач може ухилятися від виконання судового рішення, маючи реальну можливість його виконати.
Суд враховує постанову Верховного Суду від 10 лютого 2022 року у справі № 160/13013/19, у якій, з посиланням на постанову від 31.10.2018 у справі № 704/1547/17, ВС вказано про те, що за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту можна, зокрема, встановити новий строк подання звіту, тобто, суд вправі вжити заходів реагування судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах у формі встановлення нового строку для подачі звіту.
Крім того, як наголошено судом вище, 19.12.2024 набрав чинності Закон України № 4094-IX від 21.11.2024 щодо внесення змін до деяких законодавчих актів України, в тому числі, КАСУ, щодо удосконалення положень про судовий контроль за виконанням судових рішень.
Судовий контроль у даній справі встановлений до набрання чинності окреслених змін до КАСУ щодо удосконалення положень про судовий контроль за виконанням судових рішень, водночас, на час вирішення питання щодо прийняття цього звіту або накладення на суб`єкта владних повноважень штрафу, наведені зміни до КАС України набрали чинності.
При цьому, судом встановлено, що станом на теперішній час відповідачем рішення Сумського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 у справі №480/7390/22 у повному обсязі не виконано та сума нарахованої грошової допомоги позивачу не виплачена, посилаючись на відсутність наразі бюджетних асигнувань для здійснення таких виплат.
Щодо поданого представником відповідача клопотання про звільнення керівника головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області від сплати штрафу, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.3 ст.382-3 КАС України у разі постановлення ухвали про відмову у прийнятті звіту суд накладає на керівника суб`єкта владних повноважень штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а також додатково може встановити новий строк подання звіту відповідно до частини третьої статті 382-1 цього Кодексу або за власною ініціативою розглянути питання про зміну способу і порядку виконання судового рішення.
Згідно ч.5 ст.382-3 КАС України суд за клопотанням суб`єкта владних повноважень може зменшити розмір штрафу або звільнити від його сплати на підставі доказів, що підтверджують здійснення керівником такого суб`єкта владних повноважень дій, які спрямовані на виконання судового рішення та які, на переконання суду, на момент розгляду звіту є достатніми і вичерпними.
Якщо судове рішення стосується здійснення виплат (пенсійних, соціальних тощо), суд може зменшити розмір штрафу або звільнити від його сплати на підставі доказів, які підтверджують відсутність бюджетних асигнувань у суб`єкта владних повноважень та вжиття його керівником всіх необхідних заходів для встановлення таких бюджетних асигнувань, які, на переконання суду, на момент розгляду звіту є достатніми і вичерпними.
Так, представником відповідача надано лист від 03.10.2025 №03-46/03/3644 до Департаменту з питань соціальної політики Сумської обласної державної адміністрації, у якому надіслав інформацію про потребу в бюджетних асигнуваннях для забезпечення грошових зобов`язань, які виникли на підставі рішень на користь стягувача за КПКВК 2501290 "Забезпечення виконання рішень суду" (а.с. 169, 2 том).
Таким чином, відповідачем на цей час підтверджено відсутність бюджетних асигнувань для виконання рішення суду у цій справі.
Тобто фактично Управлінням соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації вживаються певні заходи з метою виконання рішення суду у частині виплатити позивачу разової грошової допомоги до 5 травня 2022 року, як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум.
З огляду на вищевикладене, суд, на підставі ч.ч.3,5 ст.382-3 КАС України, вважає за необхідне відмовити у задоволенні клопотання представника позивача про притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у не виконанні судового рішення, а клопотання представника відповідача задовольнити та звільнити керівника Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації від сплати штрафу.
Водночас, як зазначалось судом вище, частиною 3 статті 382-3 КАС України визначено, що у разі постановлення ухвали про відмову у прийнятті звіту суд накладає на керівника суб`єкта владних повноважень штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а також додатково може встановити новий строк подання звіту відповідно до частини третьої статті 382-1 цього Кодексу або за власною ініціативою розглянути питання про зміну способу і порядку виконання судового рішення.
Під час розгляду поданого відповідачем звіту про виконання рішення суду у даній справі, суд вважає за необхідне розглянути питання про зміну способу і порядку виконання судового рішення відповідно до частини 9 статті 382-3 КАС України, та зазначене клопотання, заявлене представником позивача у заяві від 18.10.2025.
Частиною 3 статті 378 КАС України визначено, що підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Невиконання суб`єктом владних повноважень судового рішення, яке набрало законної сили, щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту та пільг протягом двох місяців з дня набрання законної сили судовим рішенням є самостійною підставою для зміни способу і порядку виконання такого судового рішення шляхом стягнення з такого суб`єкта владних повноважень відповідних виплат.
У даному випадку, рішення суду у даній справі виконано частково, а саме у частині нарахування ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Проте, в частині виплати нарахованої позивачу разової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у сумі 8179,00 грн, судове рішення залишається не виконаним.
Рішенням Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації (а.с. 174) позивачу нараховано разову грошової допомоги до 05 травня за 2022 року у сумі 8179,00 грн.
Зазначена сума коштів позивачем не оспорюється, на поданий Управлінням соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації звіт про виконання рішення суду письмових пояснень чи заперечень щодо суми перерахованої грошової допомоги до 05 травня за 2022 рок позивач не надав, просить стягнути на користь позивача 8179,00 грн.
Як зазначає Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації у звіті про виконання рішення суду, єдиною причиною, яка ускладнює виконання рішення суду у даній справі, є неналежне фінансування державою витрат по виплаті таких сум заборгованості.
Отже, відсутність відповідного фінансування Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації з боку розпорядника бюджетних коштів вищого рівня є обставиною, що істотно ускладнює виконання рішення у цій справі, а встановлення нового строку для подання звіту не буде свідчити про виконання судового рішення та не вплине на черговість виплати заборгованості відповідача на виконання даного рішення суду.
Зважаючи на невиконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 по справі №480/7390/22 у частині виплати заборгованості на загальну суму 8179,00 грн, а також наявність обставин, що істотно ускладнюють його виконання, суд зазначає про наявність підстав для зміни способу виконання рішення в частині зобов`язання відповідача виплатити заборгованість по перерахованій грошовій допомозі до 05 травня за 2022 рік у розмірі 8179,00 грн на стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості по перерахованій сумі недоплаченої грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у розмірі 8179,00 грн.
Частиною 3 статті 3 КАС України визначено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Частиною 3 статті 382-3 КАС України передбачено, що у разі постановлення ухвали про відмову у прийнятті звіту суд може за власною ініціативою розглянути питання про зміну способу і порядку виконання судового рішення.
Водночас, частиною 3 статті 378 КАС України визначено, що невиконання суб`єктом владних повноважень судового рішення, яке набрало законної сили, щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту та пільг протягом двох місяців з дня набрання законної сили судовим рішенням є самостійною підставою для зміни способу і порядку виконання такого судового рішення шляхом стягнення з такого суб`єкта владних повноважень відповідних виплат.
При цьому, суд відмовляє у задоволенні клопотанні представника позивача про встановлення відповідачу нового строку для подання звіту про виконання рішення суду, враховуючи те, що відповідно до ч. 3 ст. 382-3 КАС України суд або може встановити новий строк подання звіту або розглянути питання про зміну способу і порядку виконання судового рішення.
У даному випадку, суд вважає необхідне не продовжувати відповідачу строк для подання звіту про виконання рішення суду у даній справі, а змінити спосіб і порядок виконання рішення суду в частині виплати заборгованості по перерахованій сумі недоплаченої грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік.
Отже, за наслідками розгляду звіту Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 по справі №480/7390/22, суд вважає за необхідне змінити спосіб і порядок виконання рішення суду в частині виплати позивачу заборгованості по перерахованій сумі недоплаченої грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік, шляхом стягнення з Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 нарахованої суми недоплаченої грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у розмірі 8179,00 грн.
Також, суд зазначає, що у контексті обставин даної справи, із урахуванням правової позиції Верховного Суду, викладені в постанові від 11.12.2024 по справі № 280/4920/24, яка враховується судом під час розгляду справи, копія даної ухвали надсилається судом через підсистему Електронний суд представнику позивача - адвокату Цуркану Віктору Івановичу.
Керуючись ст. ст. 248, 256, 295, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
У Х В А Л И В:
1. Визнати поданий Управлінням соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації звіт №03-48/03/3662 від 06.10.2025 таким, що не підтверджує виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 у повному обсязі.
2. У прийнятті звіту Управлінням соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 по справі №480/7390/22 - відмовити.
У задоволенні клопотання позивача про встановлення нового строку для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 по справі №480/7390/22 - відмовити.
3. Клопотання представника Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації про звільнення від сплати штрафу - задовольнити.
Звільнити керівника Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації від сплати штрафу за невиконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 по справі №480/7390/22.
У задоволенні клопотання позивача про притягнення до відповідальності посадових осіб за невиконання судового рішення - відмовити.
4. Клопотання позивача про зміну способу виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 по справі №480/7390/22 - задовольнити.
Змінити спосіб і порядок виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 по справі №480/7390/22 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, шляхом стягнення з Управління соціального захисту населення Охтирської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 нарахованої суми недоплаченої грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у розмірі 8179,00 грн.
5. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.
Суддя С.М. Гелета
| Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 03.11.2025 |
| Оприлюднено | 05.11.2025 |
| Номер документу | 131475332 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Гелета
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні