Харківський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяХарківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
УХВАЛА
04 листопада 2025 р. Справа № 520/1367/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олексія Котеньова, розглянувши у порядку письмового провадження заяву позивача у порядку статті 383 КАС України за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Ізюмської районної військової адміністрації Харківської області, Міністерства соціальної політики України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 26.03.2019 у справі №520/1367/19 позов задоволено.
Зобов`язано Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області та Міністерство соціальної політики України донарахувати та виплатити ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ) за Рішенням Європейського Суду з Прав Людини від 31.07.2014 у справі Штефан та ін. проти України щодо заяви позивача № 4862 від 03.01.2013 на виконання Постанови Барвінківського районного суду Харківської області від 17 червня 2011 року у справі №2002 /2-а-464/11 суму індексованого доходу та компенсацію втрати частини доходів у зв`язку із порушенням строків виплати соціальних виплат, а саме: компенсації 50 процентів вартості продуктів харчування за період із 01 травня 2016 року по 01 жовтня 2018 року на суму 37787 грн.79 коп. відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» і «Порядку проведення індексації грошових доходів населення», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 № 1078 та компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків виплати пенсії на підставі Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку порушенням строків їх виплати» і Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затвердженого постановою Кабінету Міні стрів України від 21 лютого 2001 року №159.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.03.2019 набрало законної сили 13.05.2019, що підтверджується даними програми "Діловодство спеціалізованого суду (ДСС)".
31.12.2024 позивачем до Харківського окружного адміністративного суду подано заяву в порядку ст. 383 Кодексу адміністративного судочинства України, в якій він просить суд:
- визнати Міністерства соціальної політики України та Управління соціального захисту населення Ізюмської районної військової адміністрації Харківської області щодо невиконання, рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26 березня 2019 року у справі №520/1367/19, що набрало законної сили 13 травня того ж року, яким зобов`язано Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області та Міністерство соціальної політики України донарахувати та виплатити позивачу за Рішенням Європейського Суду з Прав Людини від 31.07.2014 у справі Штефан та ін. проти України щодо заяви позивача № 4862 від 03.01.2013 на виконання постанови Барвінківського районного суду Харківської області від 17 червня 2011 року у справі №2002 /2-а-464/11 суму індексованого доходу та компенсацію втрати частини доходів у зв`язку із порушенням строків виплати соціальних виплат, а саме: компенсації 50 процентів вартості продуктів харчування за період із 01 травня 2016 року по 01 жовтня 2018 року на суму 37787 грн.79 коп. відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» і «Порядку проведення індексації грошових доходів населення», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 № 1078 та компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків виплати пенсії на підставі Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку порушенням строків їх виплати» і Порядку проведення компенсації громадянами втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2001 року №159.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду 03.01.2025 у задоволенні заяви ОСОБА_1 в порядку ст. 383 КАС України в адміністративній справі №520/1367/19 за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області, Міністерства соціальної політики України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 13.03.2025 апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволено.
Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 03.02.2025 по справі № 520/1367/19 скасовано.
Адміністративну справу №520/1367/19 направлено до Харківського окружного адміністративного суду - для продовження розгляду.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду 10.04.2025 у задоволенні заяви ОСОБА_1 в порядку ст. 383 КАС України в адміністративній справі №520/1367/19 за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області, Міністерства соціальної політики України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 20.05.2025 апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволено частково.
Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 10.04.2025 по справі № 520/1367/19 - скасовано.
Адміністративну справу № 520/1367/19 направлено до Харківського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 09.06.2025 заяву про самовідвід судді Харківського окружного адміністративного суду Шляхової О.М. від розгляду заяви ОСОБА_1 в порядку ст. 383 КАС України в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області, Міністерства соціальної політики України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено
Адміністративну справу №520/1367/19 передано до Відділу з надання судово-адміністративних послуг Харківського окружного адміністративного суду для визначення іншого судді в порядку, встановленому частиною першою статті 31 цього Кодексу.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 11.06.2025 прийнято до розгляду заяву в порядку ст. 383 КАС України у справі №520/1367/19 (суддя Марина Лук`яненко).
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 23.06.2025 заяву позивача подану в порядку ст.383 КАС України по справі №520/1367/19 - залишено без задоволення.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2025 апеляційну скаргу задоволено.
Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 23.06.2025 по справі № 520/1367/19 скасовано.
Справу № 520/1367/19 направлено до Харківського окружного адміністративного суду для продовження розгляду справи.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 18.08.2025 заяву про самовідвід судді Харківського окружного адміністративного суду Марини Лук`яненко від розгляду заяви ОСОБА_1 в порядку ст. 383 КАС України в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області, Міністерства соціальної політики України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено.
Адміністративну справу №520/1367/19 передано до Відділу з надання судово-адміністративних послуг Харківського окружного адміністративного суду для визначення іншого судді в порядку, встановленому частиною першою статті 31 цього Кодексу.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 22.08.2025 прийнято до розгляду заяву в порядку ст. 383 КАС України у справі №520/1367/19 (суддя Ширант А.А.).
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 28.08.2025 у задоволені заяви позивача про визнання протиправною бездіяльності відповідачів, подану в порядку ст.383 КАС України по справі № 520/1367/19 - відмовлено.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 13.10.2025 апеляційну скаргу задоволено частково.
Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 28.08.2025 по справі № 520/1367/19 скасовано.
Справу № 520/1367/24 направлено до Харківського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 27.10.2025 заяву про самовідвід судді Харківського окружного адміністративного суду ШирантА.А. від розгляду заяви ОСОБА_1 в порядку ст. 383 КАС України в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області, Міністерства соціальної політики України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задоволено.
Адміністративну справу №520/1367/19 передано до Відділу з надання судово-адміністративних послуг Харківського окружного адміністративного суду для визначення іншого судді в порядку, встановленому частиною першою статті 31 цього Кодексу.
Згідно з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями дану адміністративну справу 28.10.2025 передано в провадження судді Олексію Котеньову.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 03.11.2025 прийнято заяву позивача в порядку 383 КАС України за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області, Міністерства соціальної політики України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Суд розглядає заяву у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу на підставі п.10 ч.1 ст.4, ч.4 ст.229 КАС України.
Дослідивши подану заяву, суд зазначає таке.
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Згідно з ч.4 ст.13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» невиконання судових рішень має наслідком юридичну відповідальність, установлену законом.
Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 14 КАС України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Згідно з вимогами ст.370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Статтею 372 КАС України визначено порядок виконання судових рішень в адміністративних справах.
Слід зазначити, що рішення суду може виконуватись у добровільному або примусовому порядку. Боржник може виконати рішення суду добровільно: з моменту набрання рішенням суду законної сили; до моменту надходження виконавчого листа до державного або приватного виконавця та відкриття виконавчого провадження.
Згідно із частиною четвертою статті 372 КАС України примусове виконання судових рішень в адміністративних справах здійснюється в порядку, встановленому законом. Таким законом в Україні є Закон України від 02.06.2016 № 1404-VIII «Про виконавче провадження» (далі по тексту Закон України № 1404-VIII).
Частина перша статті 373 КАС України визначає, що виконання судового рішення здійснюється на підставі виконавчого листа, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.
Відповідно до статті 1 Закону України №1404-VIII виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» (частина перша статті 5 Закону України № 1404-VIII).
Відповідно до частини першої статті 383 КАС України особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.
Частиною другою статті 383 КАС України визначено, що у такій заяві зазначаються: 1) найменування адміністративного суду, до якого подається заява; 2) ім`я (найменування) позивача, поштова адреса, а також номер засобу зв`язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі; 3) ім`я (найменування) відповідача, посада і місце служби посадової чи службової особи, поштова адреса, а також номер засобу зв`язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі; 4) ім`я (найменування) третіх осіб, які брали участь у розгляді справи, поштова адреса, номер засобу зв`язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі; 5) номер адміністративної справи; 6) відомості про набрання рішенням законної сили та про наявність відкритого касаційного провадження; 7) інформація про день пред`явлення виконавчого листа до виконання; 8) інформація про хід виконавчого провадження; 9) документ про сплату судового збору, крім випадків, коли його не належить сплачувати за подання відповідної заяви; 10) перелік документів та інших матеріалів, що додаються.
Вказаний перелік не містить виключень та не передбачає альтернативних вимог до заяви про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду в порядку статті 383 КАС України.
Згідно з частинами четвертою, п`ятою статті 383 КАС України, заяву, зазначену в частині першій цієї статті, може бути подано протягом десяти днів з дня, коли позивач дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, але не пізніше дня завершення строку пред`явлення до виконання виконавчого листа, виданого за відповідним рішенням суду. У разі відповідності заяви вимогам, зазначеним у цій статті, вона підлягає розгляду та вирішенню в порядку письмового провадження або в судовому засіданні на розсуд суду протягом десяти днів з дня її отримання. У разі невідповідності заяви вказаним вище вимогам, вона ухвалою суду, прийнятою в порядку письмового провадження, повертається заявнику. Така ухвала суду може бути оскаржена.
Своєю чергою, визначені вимоги до заяви, яка подається відповідно до статті 383 КАС України, зокрема надання інформації про день пред`явлення виконавчого листа до виконання та інформації про хід виконавчого провадження, не є формальними вимогами, а навпаки є важливою інформацією, яка дає можливість суду визначити, чи не є передчасним звернення стягувача до суду з такою заявою.
Стаття 383 КАС України передбачає можливість звернутися до суду із заявою про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду. Ця стаття є останньою в розділі IV КАС України «Процесуальні питання, пов`язані з виконанням судових рішень в адміністративних справах» і містить чіткі вимоги до такої заяви, строк звернення, порядок її розгляду та наслідки невідповідності вимогам заяви.
Зі змісту цієї статті висновується, що як крайній захід для захисту прав особи позивача, на користь якої ухвалене рішення суду, закон встановив можливість звернення до суду з відповідною заявою.
Перед тим як подати таку заяву, стягувач має використати всі можливі засоби для виконання судового рішення. Зокрема, наявність рішення суду, яке набрало законної сили, зобов`язує суб`єкта владних повноважень здійснити його виконання. У випадку, коли боржник добровільно не виконує рішення суду, стягувач має вчинити дії для виконання рішення суду в примусовому порядку відповідно до вимог Закону України № 1404-VIII, і тільки після того, як стягувач використав усі можливості для примусового виконання рішення суду, а воно залишається не виконаним, тоді в такої особи виникає право звернутися до суду із заявою в порядку статті 383 КАС України.
Тобто при здійсненні судового контролю за виконанням рішення суду в порядку статті 383 КАС України обов`язково підлягають з`ясуванню обставини виконання судового рішення в примусовому порядку. Звернення рішення суду до примусового виконання є обов`язковою передумовою для подання заяви в порядку статті 383 КАС України.
Подібний правовий висновок викладено в постановах Верховного Суду від 27.06.2019 у справі № 807/220/18, від 21.03.2019 у справі № 805/1458/17, ухвалах від 05.07.2021 у справі № 260/636/19, від 18.12.2020 у справі № 200/5793/20-а, оскільки повноваження щодо вчинення дій з примусового виконання рішення суду, зокрема і щодо перевірки його виконання, належать насамперед до повноважень виконавців, а звернення до суду в порядку статті 383 КАС України є винятковим заходом, до якого позивач може вдатися, коли вичерпає всі можливі механізми на стадії примусового виконання рішення суду.
Верховний Суд у постанові від 20.01.2021 по справі № 640/1364/19 сформував наступні висновки: «Аналіз зазначених вище норм свідчить, що подання до суду заяви у порядку, передбаченому статтею 383 КАС України, можливе за умови перебування виконавчого документа на примусовому виконанні в органах державної виконавчої служби. Тобто при здійсненні судового контролю за виконанням рішення суду в порядку статті 383 КАС України обов`язково підлягають з`ясуванню обставини виконання судового рішення в примусовому порядку, а не обставини невиконання відповідачем судового рішення в добровільному порядку».
Аналогічний висновок сформований Верховним Судом у постанові від 18.06.2024 по справі № 420/10177/21.
Як встановлено судом, рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.03.2019 набрало законної сили 13.05.2019.
17.05.2019 Харківським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист у справі №520/1367/19.
За відомостями автоматизованої системи виконавчого провадження за відповідним ідентифікатором доступу судом встановлено, що 30.05.2019 державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Харківській області відкрито виконавче провадження №59227245 по виконанню виконавчого листа №520/1367/19.
02.10.2019 державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Харківській області прийнято постанову про накладення на Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області штрафу у розмірі 5100,00 грн за невиконання рішення суду в повному обсязі.
13.01.2020 державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) прийнято постанову про передачу виконавчого провадження відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків).
13.01.2020 державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) прийнято постанову про прийняття виконавчого провадження №59227245 по виконанню виконавчого листа №520/1367/19.
02.12.2020 державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) прийнято постанову про накладення на Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області штрафу у подвійному розмірі 10200,00 грн за невиконання рішення суду в повному обсязі.
03.06.2021 державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) прийнято постанову про закінчення виконавчого провадження № 59227245, керуючись вимогами п.11 ч.1 ст.39, ст.40 Закону України №1404-VIII.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 11.08.2021 у справі №520/10355/21, яке набрало законної сили 17.11.2021, зобов`язано Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного Міжрегіонального управління Міністерства юстиції повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.03.2021, з урахуванням висновків суду, викладених у мотивувальній частині судового рішення.
04.11.2021 старшим державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) Листопадом С.С. на виконання рішення суду по справі №520/10355/21 відновлено виконавче провадження №59227245.
25.08.2023 старшим державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції замінено сторону виконавчого провадження (боржника) Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області на його правонаступника Управління соціального захисту населення Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області.
До Управління соціального захисту населення Ізюмської районної військової адміністрації Харківської області відділом примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції направлялись вимоги державного виконавця від 16.03.2023 №59227245, від 22.01.2024 №59227245, від 14.03.2025 №59227245, від 11.06.2024 №59227245, від 03.10.2024 №59227245, від 20.05.2025 №59227245 щодо виконання виконавчого листа №520/1367/19.
На вказані вимоги Управлінням соціального захисту населення Ізюмської районної військової адміністрації Харківської області надано відповіді від 24.03.2023 №06-64/241, від 26.06.2023 №06-65/646, від 29.01.2024 №06-76/170, від 18.03.2024 №06-76/428, від 14.06.2025 №06-76/875, від 08.10.2024 №06-64/1465, від 23.05.2024 №713 про те, що виплата здійснюється згідно Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення виконання рішень суду, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.08.2021 №902, за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду (КПКВК 2501290), у порядку черговості передбаченою цим Порядком.
18.12.2024 позивач подав запити на отриманні інформації до Міністра соціальної політики України та Управління соціального захисту населення Ізюмської районної військової адміністрації Харківської області.
Листом Міністра соціальної політики України № 414/0/3-24 повідомлено, що згідно з рішеннями Харківського окружного адміністративного суду від 26.03.2019 у справі №520/1367/19 та від 09.10.2018 у справі №2040/6198/18 постанови Барвінківського районного суду Харківської області від 17.06.2011 у справі №2002/2-а-464/11 боржником є лише Управління соціального захисту населення Ізюмської районної військової адміністрації Харківської області.
Листом Управління соціального захисту населення Ізюмської районної військової адміністрації Харківської області від 24.12.2024 №03-15/1815 не надано відповіді щодо строків виплати суми заборгованості за рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 26.03.2019 №520/1367/19.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.06.2025 задоволено заяву Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про зміну способу і порядку виконання рішення суду у справі №520/1367/19. Змінено спосіб та порядок виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.03.2019 у справі №520/1367/19 та встановлено спосіб виконання вказаного рішення шляхом стягнення з Управління соціального захисту населення Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області на користь ОСОБА_1 на виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.03.2019 у справі №520/1367/19 грошову суму у розмірі 9196,77 грн.
09.07.2025 старшим державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції прийнято постанову про повернення виконавчого документу стягувачу. Державним виконавцем зазначено, що стягувач має звернутися з відповідною заявою до Центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів (стягувачеві необхідно отримати оригінал ухвали по справі №520/1367/19 від 12.06.2025, виданої Харківським окружним адміністративним судом про зміну способу і порядку виконання рішення суду у справі №520/1367/19 та з оригіналом виконавчого листа №520/1367/19, виданого 17.05.2019 Харківським окружним адміністративним судом області та звернутися з відповідною заявою до Центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів).
Також, як вбачається з матеріалів справи, Міністерство соціальної політики України (далі - Мінсоцполітики) листом від 29.02.2024 №73/0/3-24 зверталось до Управління соціального захисту населення Ізюмської районної військової адміністрації Харківської області (далі Управління) про надання інформації щодо черговості виконання постанови Барвінківського районного суду Харківської області від 17.06.2011 у справі №2002/2-а-464/11.
Листом від 25.03.2024 №06-76/466 Управління повідомило, що ОСОБА_1 знаходиться перший в черзі по виплатам відповідно до підпункту 3 пункту 5 Порядку №902 щодо виплати суми компенсації втрати частини грошових доходів згідно з рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 26.03.2019 у справі №520/1367/19.
До того ж, з наданих письмових пояснень Мінсоцполітики вбачається, що протягом 2024 року Мінсоцполітики перераховувались кошти Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної військової адміністрації для забезпечення виконання рішень судів відповідно до Порядку №902, згідно з розподілами відкритих асигнувань від 15.01.2024 №25, від 11.04.2024 №167, від 12.06.2024 №288, від 13.08.2024 №421, від 15.10.2024 №545, від 17.12.2024 №694, від 25.12.2024 №734 Департаменту було перераховано кошти у розмірі 55 324 405 тис грн на виконання судових рішень відповідно до Порядку №902.
Згідно з розподілом відкритих асигнувань від 15.01.2025 №24 Департаменту перераховано кошти у розмірі 87 444,00 грн на виконання судових рішень відповідно до Порядку №902.
Розподілом відкритих асигнувань від 13.03.2025 №140 Департаменту перераховано кошти у розмірі 891 134 тис грн на виконання судових рішень відповідно до Порядку №902.
Крім того, розподілом відкритих асигнувань від 13.05.2025 №281 Департаменту перераховано кошти у розмірі 867 175 тис грн на виконання судових рішень відповідно до Порядку №902.
Позивач, обґрунтовуючи свою заяву, подану в порядку ст.383 КАС України, протиправністю бездіяльності відповідачів при виконанні рішення суду від 26.03.2019 у справі №520/1367/19 стверджує, що рішення не виконується вже понад 5 років, інформації про строки виконання рішення відповідачами також не надано.
Як установлено судом вище, ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.06.2025 у справі №520/1367/19 вже визначено новий спосіб і порядок виконання судового рішення, а саме - шляхом стягнення на користь ОСОБА_1 грошових коштів у розмірі 9196,77 грн з Управління соціального захисту населення Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області.
З урахування вищенаведеного можна дійти висновку, що ухвала суду про зміну способу і порядку виконання судового рішення остаточно визначає механізм реалізації прийнятого рішення.
Закон України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» від 05 червня 2012 року № 4901-VI (далі Закон № 4901-VI) встановлює гарантії держави щодо виконання судових рішень та виконавчих документів, визначених Законом України "Про виконавче провадження"(далі - рішення суду), та особливості їх виконання.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону № 4901-VI, держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є державний орган.
Відповідно до статті 3 Закону №4901-VI виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду. Виконання рішення суду про стягнення коштів за час роботи стягувача на посаді помічника-консультанта народного депутата України, у тому числі при звільненні з такої посади, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для виконання рішень суду, що гарантовані державою, відповідальним виконавцем якої він є.
Стягувач за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у строки, встановленіЗаконом України "Про виконавче провадження", із заявою про виконання рішення суду.
Разом із заявою стягувач подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документи та відомості, необхідні для перерахування коштів, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
У разі якщо стягувач подав не всі необхідні для перерахування коштів документи та відомості, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти днів з дня надходження заяви повідомляє в установленому порядку про це стягувача.
У разі неподання стягувачем документів та відомостей у місячний строк з дня отримання ним повідомлення центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, повертає заяву стягувачу.
Стягувач має право повторно звернутися до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для виконання рішення суду у визначені частиною другою цієї статті строки, перебіг яких починається з дня отримання стягувачем повідомлення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Перерахування коштів стягувачу здійснюється у тримісячний строк з дня надходження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, необхідних для цього документів та відомостей.
Відповідно до пункту 3 прикінцевих та перехідних положень Закону України №4901-VIзаборгованість за судовими рішеннями підлягає погашенню у такій черговості:
у першу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду щодо пенсійних та соціальних виплат, про стягнення аліментів, відшкодування збитків та шкоди, завданих внаслідок злочину або адміністративного правопорушення, каліцтва абоіншого ушкодження здоров`я, а також у зв`язку з втратою годувальника;
у другу чергу погашається заборгованість за рішеннями суду, пов`язаними з трудовими правовідносинами;
у третю чергу погашається заборгованість за всіма іншими рішеннями суду.
Статтею 25 Бюджетного кодексу України уповноважено Казначейство України здійснювати безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду.
Відповідно до ст. 95 Конституції України виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.
Законами Про Державний бюджет України щорічно передбачаються кошти для погашення заборгованості.
Абзацом другим підпункту 1 пункту 9 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України встановлено, що безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань.
Механізм безспірного списання встановлений Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845.
Відповідно до п. 3 Порядку №845 рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
Згідно з п. 6 Порядку №845 у разі прийняття рішення про стягнення коштів стягувач подає органові Казначейства в установлений зазначеним органом спосіб:
заяву про виконання такого рішення із зазначенням реквізитів банківського рахунка (у разі наявності - довідку банку), назви банку, його МФО та коду ЄДРПОУ, номера рахунка (поточний, транзитний, картковий), прізвища, імені, по батькові (повне найменування - для юридичної особи) власника рахунка, на який слід перерахувати кошти, або даних для пересилання коштів через підприємства поштового зв`язку, що здійснюється за рахунок стягувача (прізвище, ім`я, по батькові адресата, його поштова адреса (найменування вулиці, номер будинку, квартири, найменування населеного пункту, поштовий індекс), реквізити банківського рахунка поштового відділення);
оригінал виконавчого документа;
судові рішення про стягнення коштів (у разі наявності);
оригінал або копію розрахункового документа (платіжного доручення, квитанції тощо), який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету (у судових рішеннях про стягнення коштів з відповідного бюджету).
Відповідно до с. 7 Закону 4901-VI виконання рішень суду про зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за якими є державний орган, державне підприємство, юридична особа, здійснюється в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження", з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
У разі якщо рішення суду, зазначені в частині першій цієї статті, не виконано протягом двох місяців з дня винесення постанови про відкриття виконавчого провадження, крім випадків, коли стягувач перешкоджає провадженню виконавчих дій, державний виконавець зобов`язаний звернутися до суду із заявою про зміну способу і порядку виконання рішення.
Таким чином, механізм виконання судового рішення у даному випадку є звернення позивача безпосередньо до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, подавши оригінал ухвали суду від 12.06.2025 про зміну способу і порядку виконання судового рішення та оригінал виконавчого листа № 520/1367/19.
Враховуючи, що ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.06.2025 уже визначено спосіб та порядок виконання рішення суду, підстав для повторного звернення в порядку статті 383 Кодексу адміністративного судочинства України не вбачається, оскільки встановлений судом механізм є остаточним і підлягає виконанню в порядку, передбаченому законодавством.
Таким чином, заява позивача про визнання протиправними дій на виконання рішення суду задоволенню не підлягає.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 243, 252, 255, 256, 294, 297, 382, 383 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В :
Відмовити у задоволенні заяви ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Ізюмської районної військової адміністрації Харківської області, Міністерства соціальної політики України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку окремо від рішення суду повністю або частково у випадках, визначених статтею 294 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Суддя Олексій КОТЕНЬОВ
| Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 04.11.2025 |
| Оприлюднено | 06.11.2025 |
| Номер документу | 131513017 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Котеньов О.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні