Полтавський апеляційний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 524/8336/23 Номер провадження 22-ц/814/3026/25Головуючий у 1-й інстанції Андрієць Д. Д. Доповідач ап. інст. Бутенко С. Б.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 грудня 2025 року м. Полтава
Полтавський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:
Головуючого судді Бутенко С. Б.
Суддів Карпушина Г. Л., Обідіної О. І.
за участю секретаря: Ракович Д. Г.
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Полтаві в режимі відеоконференції цивільну справу за апеляційними скаргами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16
на рішення Автозаводського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 08 травня 2025 року у складі судді Андрієць Д. Д.
у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 та інших, всього 58 осіб до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», за участю третіх осіб - Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Полтавської обласної ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
У листопаді 2023 року представник Громадської організації «Полтавщина за справедливість», ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_16 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_12 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_4 , ОСОБА_52 , ОСОБА_53 , ОСОБА_54 звернулися до суду з позовом до ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», за участю третіх осіб - Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, Полтавської обласної ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії (справа № 524/8336/23 та справа № 524/8467/23).
З аналогічними позовами до суду також звернулися: 07.02.2024 - ОСОБА_10 та ОСОБА_55 (справа № 524/1229/24), 09.02.2024 - ОСОБА_5 та ОСОБА_56 (справа № 524/1363/24), 13.02.2024 - ОСОБА_14 (справа № 524/1476/24) ОСОБА_9 (справа № 524/1460/24), ОСОБА_2 (справа № 524/1454/24), 16.02.2024 - ОСОБА_1 (справа № 524/1589/24), ОСОБА_57 (справа № 524/1629/24), 20.02.2024 - ОСОБА_3 (справи № 524/1754/24 та № 524/1757/24), 21.02.2024 - ОСОБА_6 (справа № 524/1831/24), 22.02.2024 - ОСОБА_13 та ОСОБА_58 (справа № 524/1869/24), ОСОБА_7 (справа № 524/1915/24), ОСОБА_8 (справа № 524/1914/24), 28.02.2024 - ОСОБА_11 (справа № 524/2161/24), 29.02.2024 - ОСОБА_15 (справа № 524/2243/24).
В обґрунтування позовних вимог посилались на те, що вони є споживачами послуг з централізованого теплопостачання, які надає ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго».
До листопада 2022 року надавачем таких послуг було ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» за тарифами, встановленими для цього товариства.
Внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, навесні 2022 року за наслідками ракетних ударів ворога ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» зазнало значних пошкоджень та припинило надання послуг постачання теплової енергії і постачання гарячої води для споживачів на лівобережній частині м. Кременчука.
Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 № 1508 ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води лівобережної частини міста Кременчука від джерел Кременчуцька ТЕЦ з покладенням відповідних обов`язків згідно із законодавством України.
З початку опалювального періоду 2022-2023 років ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» здійснює нарахування плати за послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води за тарифами, розмір яких значно перевищує рівень тарифів, які діяли станом на 24.02.2024, що є порушенням статті 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування».
Посилаючись на викладені обставини, просили суд зобов`язати ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» здійснити перерахунок нарахувань за послуги з постачання теплової енергії та послуги з постачання гарячої води за опалювальний період 2022/2023 та міжопалювальний період 2023 року, враховуючи тарифи, встановлені рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 25.10.2021 № 1421 «Про встановлення товариству з обмеженою відповідальністю «Кременчуцька ТЕЦ» тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для категорій споживачів».
Ухвалою Автозаводського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 18 січня 2024 року об`єднано в одне провадження справи № 524/8336/23 та № 524/8467/23 та присвоєно єдиний номер справи № 524/8336/23 (а. с. 135, т. 2).
Ухвалами суду від 04 березня 2024 року позов в частині вимог Громадської організації «Полтавщина за справедливість» залишено без розгляду на підставі пункту 5 частини першої статті 257 ЦПК України (а. с. 215-216, т. 2).
Того ж дня суд об`єднав в одне провадження справи № 524/8336/23,№ 524/1915/24,№ 524/2161/24,№ 524/1229/24,№ 524/1363/24,№ 524/2243/24,№ 524/1869/24,№ 524/1831/24,№ 524/1757/24,№ 524/1754/24,№ 524/1589/24,№ 524/1454/24,№ 524/1476/24,№ 524/1629/24,№ 524/1460/24,№ 524/1914/24з присвоєннямєдиного унікальногономеру справи524/8336/23(а.с.215-216,217-219,т.2).
Рішенням Автозаводського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 08 травня 2025 року у задоволенні вимог позивачів в об`єднаній справі про зобов`язання ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» здійснити перерахунок за надані послуги теплопостачання відмовлено.
Рішення суду мотивовано тим, що тарифи на постачання теплової енергії ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» встановлює Полтавська обласна рада, а відповідач не наділений повноваженнями самостійно встановлювати тарифи на постачання теплової енергії споживачам, зокрема, позивачам, та не може самостійно їх змінювати. При цьому, застосовані відповідачем тарифи у рахунках на оплату, які були виставлені позивачам, відповідають тарифам, встановленим рішенням Полтавської обласної ради від 30.09.2022 № 477 та залишилися на рівні тарифів, встановлених рішенням Полтавської обласної ради від 21.10.2021 № 286, які були введені в дію з 01.11.2021 та діяли станом на 24.02.2022.
За таких обставин суд визнав безпідставними доводи позивачів про порушення відповідачем мораторію на підвищення тарифів, запровадженого Законом № 2479-ІХ, а вимоги позивачів про зобов`язання відповідача здійснити перерахунок вартості наданих послуг з постання теплової енергії - такими, що не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства України, є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Не погодившись із вказаним рішенням суду, позивачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 подали апеляційні скарги, в яких, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права, просять рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити по справі нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Доводи апеляційних скарг ґрунтуються на тому, що докази, які суд першої інстанції не взяв до уваги, беззаперечно свідчать про порушення відповідачем прав споживачів послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
Вважають, що застування тарифів на послуги з постачання теплової енергії та постання гарячої води не може перевищувати рівень тарифів, що застосовувалися станом на 24.02.2022, а саме одноставкового тарифу, встановленого рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 30.12.2021 № 1867 «Про встановлення ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» скоригованих тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води для категорії споживачів з 01.01.2022», яке не передбачало застосування двоставкового тарифу для категорії споживачів «населення», застосування якого відбулося після введення мораторію на підвищення тарифів на теплову енергію.
Звертають увагу, що відповідачем не проводився розрахунок економічно обґрунтованих тарифів на опалювальний сезон 2022-2023 років для мешканців міста Кременчука та не виконано вимог пунктів 15, 16 Порядку № 869.
Зазначають, що споживач, як слабка сторона у спірних правовідносинах не має права нести негативні наслідки у виді додаткового фінансового навантаження в результаті дії або рішень влади, які хоча і ухвалені в законний спосіб, проте фактично всупереч прямій забороні Закону № 2479-ІХ призвели до підвищення розміру тарифів за тепло для мешканців лівобережної частини міста Кременчука.
Вважають,що змінапостачальника відповіднихпослуг узв`язкуз переданнямцілісного майновогокомплексу відокремленогопідрозділу «КременчуцькаТЕЦ» угосподарське віданняпозивача неповинна матинаслідком підвищеннятарифів натеплову енергіюдля споживачівм.Кременчука порівняноз тимрозміром,що існувавстаном на24.02.2022.
У відзивах на апеляційні скарги представник ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» просить апеляційні скарги залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, як законне та обґрунтоване.
Колегія суддів апеляційного суду, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення позивачів та представника відповідача, які з`явилися в судове засідання, перевіривши доводи апеляційних скарг та матеріали справи, дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційних скарг, виходячи з наступного.
Частиною третьою статті 3 ЦПК України встановлено, що провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Згідно частин першої, другої статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 374, статті 375 ЦПК України за результатами розгляду апеляційної скарги суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
По справі встановлено, що позивачі є споживачами послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання, що надавались згідно рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області «Про визначення товариства з обмеженою відповідальністю «Кременчуцька ТЕЦ» виконавцем послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води» від 19 квітня 2019 року № 568 ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» на підставі тарифів, встановлених рішенням Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 25 жовтня 2021 року № 1421 для потреб населення у опалювальному періоді 2021/2022 років.
У зв`язку з військовою агресією рф проти України та в результаті неодноразових ракетних ударів по м. Кременчуку теплогенеруюче обладнання ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» було повністю зруйновано, через що товариство припинило виробництво, транспортування та постачання теплової енергії споживачам.
Рішенням пленарного засідання п`ятнадцятої позачергової сесії восьмого скликання Полтавської обласної ради від 22 вересня 2022 року № 473 надано згоду на безоплатне прийняття з державної у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» (код згідно з ЄДРПОУ ВП: 44657848) із зобов`язаннями використовувати його за цільовим призначенням і не відчужувати у приватну власність.
На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2022 року № 6894-р цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» (код згідно з ЄДРПОУ ВП: 44657848) передано у спільну власність територіальних громад Полтавської області.
Рішеннями виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20 жовтня 2022 року № 1508 із змінами, внесеними рішенням виконавчого комітету від 13 січня 2023 року № 86, Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води по лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладенням відповідних обов`язків згідно із законодавством.
Таким чином, починаючи з листопада 2022 року, централізоване постачання теплової енергії споживачам на лівобережній частині м. Кременчука здійснює ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» та позивачі є споживачами відповідних послуг, що надаються відповідачем.
Відповідно до статті 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання. До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору постачання енергетичними та іншими ресурсами.
Тлумачення наведеної норми свідчить про те, що по своїй суті договір, на підставі якого відбувається постачання енергетичних ресурсів споживачу, є видом договору купівлі-продажу.
Згідно частини першої статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін; у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
У пункті 2 частини третьої статті 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII зазначено, що встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону належать до повноважень органів місцевого самоврядування.
Згідно з частиною п`ятою статті 21 вказаного Закону № 2189-VIII ціною послуги з постачання теплової енергії є тариф на теплову енергію для споживача, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.
Статтею 1 Закону України «Про теплопостачання» від 2 червня 2005 року № 2633-IV встановлено, що тариф (ціна) на теплову енергію - це грошовий вираз витрат на виробництво, транспортування, постачання одиниці теплової енергії (1 Гкал) з урахуванням рентабельності виробництва, інвестиційної та інших складових, що визначаються згідно із методиками, розробленими національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.
Статтею 20 Закону № 2633-IV встановлено, що тарифи на теплову енергію повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих витрат на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.
Тарифи на теплову енергію, реалізація якої здійснюється суб`єктами господарювання, що займають монопольне становище на ринку, є регульованими.
Тарифи на виробництво теплової енергії, у тому числі на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії, на транспортування та постачання теплової енергії встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та органами місцевого самоврядування у межах повноважень, визначених законодавством.
Тариф на теплову енергію для споживача визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.
Тарифи повинні враховувати собівартість теплової енергії і забезпечувати рентабельність суб`єкта господарювання. Рентабельність визначається органом, уповноваженим встановлювати тарифи. Тарифи на теплову енергію, що виробляється та постачається суб`єктом господарювання за допомогою систем автономного теплопостачання, формуються та встановлюються з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про житлово-комунальні послуги».
Встановлення тарифів на теплову енергію нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на її виробництво, транспортування та постачання не допускається.
Отже, тариф (ціна) на теплову енергію нерозривно пов`язаний з суб`єктом господарювання, який здійснює виробництво, транспортування, постачання такої теплової енергії.
Відповідно до статті 23 Закону № 2633-IV господарська діяльність з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії підлягає ліцензуванню в порядку, встановленому законом.
Аналогічна норма міститься у пункті 29 частини першої статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 2 березня 2015 року № 222-VIII, згідно якої ліцензуванню підлягає господарська діяльність з виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії.
Пунктом 6 статті 21 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 222-VIII встановлено, що ліцензії на провадження видів господарської діяльності, зазначених у статті 7 цього Закону які є чинними на день набрання чинності цим Законом та мали обмежений термін дії, є безстроковими і можуть бути, за заявою ліцензіата, переоформлені відповідним органом ліцензування безкоштовно у тижневий строк.
Згідно Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 22 березня 2017 року № 308, суб`єкти господарювання, що здійснюють господарську діяльність з постачання теплової енергії, повинні дотримуватися вимог законів України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», «Про теплопостачання», інших актів законодавства, якими регулюється діяльність у сфері природних монополій та у сфері теплопостачання. При провадженні господарської діяльності з постачання теплової енергії ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог: здійснювати постачання теплової енергії за тарифами, що встановлюються уповноваженим законом державним колегіальним органом або органами місцевого самоврядування в межах наданих повноважень (пункт 3.1., підпункт 9 пункту 3.2.).
Відповідно до пункту 37 частини першої статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» питання щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна районна чи обласна рада, а також суб`єктами господарювання, що здійснюють управління (експлуатацію) цілісними майновими комплексами таких підприємств, вирішуються виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 06.06.2017 № 739 відповідно до статті 21 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та статей 2 та 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» ліцензії ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» (код ЄДРПОУ 03338030) на право провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії (крім діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії), на право провадження господарської діяльності з транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами та на право провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії на території України переоформлено на безстрокові.
Судом встановлено, що ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» внесене до ліцензійного реєстру суб`єктів господарювання (ліцензіатів), які здійснюють господарську діяльність з виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії (в тому числі з використанням альтернативних видів палива) у Полтавській області.
Посилання в апеляційних скаргах на постанову НКРЕКП від 10.01.2023 № 21 про відмову у видачі ліцензії з виробництва теплової енергії ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» (структурний підрозділ «Кременчуцька ТЕЦ») у зв`язку з не відповідністю здобувача ліцензії вимогам пунктів 1.2, 1.7 - 1.9 глави 1 Ліцензійних умов, встановлених для провадження виду господарської діяльності, зазначеного в заяві про отримання ліцензії - виробництво теплової та електричної енергії у комбінований спосіб, не свідчить про неможливість провадження відповідачем господарської діяльності з виробництва теплової енергії та гарячої води на об`єктах відповідача, її транспортування тепловими мережами та постачання споживачам лівобережної частини м. Кременчука.
Згідно зі статутом ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» засноване на майні спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Полтавської області, засновником підприємства є Полтавська обласна рада.
Пунктом 4 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869, визначено, що під час формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води суб`єктами господарювання, що перебувають у спільній власності територіальних громад, вимоги цього Порядку в частині формування тарифів для кожної окремої територіальної громади (у разі провадження ліцензованої діяльності та надання комунальних послуг у декількох територіальних громадах) на таких суб`єктів господарювання не поширюються.
Рішенням пленарного засідання шістнадцятої позачергової сесії восьмого скликання Полтавської обласної ради від 30 вересня 2022 року № 477 встановлено ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій відповідно до додатку № 1 та двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії за категоріями споживачів відповідно до додатку 2, тарифи на послугу з постачання гарячої води за категоріями споживачів відповідно до додатку 3 для всіх споживачів таких послуг на території Полтавської області.
Таким чином, відповідач - ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» є суб`єктом господарювання, що перебуває у спільній власності територіальних громад Полтавської області, та провадить ліцензовану діяльність з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії споживачам за тарифами, встановленими для нього уповноваженим органом - Полтавською обласною радою.
Мораторій, встановлений частиною першою статті 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» від 29 липня 2022 року № 2479-IX, стосується заборони підвищення тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) для населення, послуги з постачання теплової енергії для населення та постачання гарячої води для населення суб`єктами, які наділені відповідними владними повноваженнями на встановлення таких тарифів або внесенні змін до них шляхом підвищення - уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Проте відповідач як постачальник теплової енергії за регульованими тарифами до числа таких суб`єктів не віднесений, а у своїй діяльності керується тарифами, встановленими для нього Полтавською обласною радою.
При цьому судом встановлено та не спростовано доводами апеляційних скарг, що тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», запроваджені рішенням Полтавської обласної ради від 30 вересня 2022 року № 477, залишились на рівні тарифів, встановлених рішенням Полтавської обласної ради від 21 жовтня 2021 року № 286 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго», які діяли станом на 24.02.2022 й не змінювались (не підвищувалися) після набрання чинності Законом України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування».
Питання формування Полтавською обласною радою тарифів ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, у тому числі запровадження двоставкових тарифів, не є предметом спору у цій справі, тому висновок судової економічної експертизи № 5 від 25 грудня 2023 року судового експерта Лахтіної Л. Р. щодо розрахунку тарифів КП «Теплоенерго», на який посилаються в апеляційних скаргах позивачі, не є належним доказом у цій справі та відповідно до частини четвертої статті 77 ЦПК України не береться судом до розгляду.
Відповідно до статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області не уповноважена на вирішення питання щодо встановлення тарифів на послуги ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», тому вимоги позивачів про здійснення перерахунку наданих відповідачем послуг за тарифами, встановленим рішенням Кременчуцької міської ради від 25.10.2021 № 1421 для іншого суб`єкта господарювання - ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» є безпідставними.
Отже, оскільки відповідач - ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» не наділений повноваженнями щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги та у своїй діяльності керується виключно тарифами, встановленими для нього уповноваженим на це органом - Полтавською обласною радою, вимоги щодо зобов`язання відповідача здійснити перерахунок наданих послуг за тарифами, встановленими рішенням іншого органу місцевого самоврядування - Кременчуцькою міською радою Кременчуцького району Полтавської області для іншого підприємства - ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ», не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства України та не є належним способом захисту прав.
Виходячи з вищенаведеного, з урахуванням предмета та підстав заявлених позовів, визначеного позивачами відповідача у справі, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для задоволення вимог позивачів.
Доводи апеляційних скарг позивачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 є необґрунтованими та не можуть бути підставою для скасування оскаржуваного рішення суду першої інстанції, позаяк зводяться до тлумачення норм чинного законодавства на власний розсуд та посилання на норми Закону, які не підлягають застосуванню до спірних правовідносин.
Оскаржуване рішення суду першої інстанції відповідає фактичним обставинам справи, нормам матеріального права, що регулюють спірні правовідносини сторін, та ухвалене з додержанням норм процесуального права, тому залишається апеляційним судом без змін, а апеляційні скарги - без задоволення.
Відносно інших позивачів, які апеляційні скарги на рішення Автозаводського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 08 травня 2025 року не подавали, у відповідності до вимог частини першої статті 367 ЦПК України справа апеляційним судом не переглядається.
Керуючись статтями 367, 374, 375, 382, 383, 384 ЦПК України, апеляційний суд
п о с т а н о в и в:
Апеляційні скарги ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 - залишити без задоволення.
Рішення Автозаводського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 08 травня 2025 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя С. Б. Бутенко
Судді Г. Л. Карпушин
О. І. Обідіна
| Суд | Полтавський апеляційний суд |
| Дата ухвалення рішення | 03.12.2025 |
| Оприлюднено | 08.12.2025 |
| Номер документу | 132339061 |
| Судочинство | Цивільне |
| Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Полтавський апеляційний суд
Бутенко С. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні