Постанова
від 15.12.2010 по справі 2-1312
ГУЛЯЙПІЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-1312/2010 року

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 грудня 2010 року Гу ляйпільський районний суд За порізької області

у складі головуючого: су дді Чемолосової С.П.

при секретарі Ім ановій В.В.

Розглянувши у відкрито му судовому засіданні в м.Гул яйполе Запорізької області ц ивільну справу за позовом О СОБА_1 до управління Пенсій ного фонду України в Гуляйпі льському районі Запорізької області про визнання неправ омірною бездіяльність відпо відача по виплаті невиплачен ої суми дітям війни згідно За кону України “Про соціальний захист дітей війни” та стягн ення недоплаченої суми випла т дітям війни, -

В С Т А Н О В И В:

10.08.2010 року до суду звернув ся позивач з позовом до відпо відача про визнання неправом ірною бездіяльність відпові дача по виплаті невиплаченої суми дітям війни згідно Зако ну України “Про соціальний з ахист дітей війни” та стягне ння недоплаченої суми виплат дітям війни.

В позові позивач посила ється на те, що як дитина війни відповідно до ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» має право на над бавку до пенсії в розмірі 30 % м інімальної пенсії за віком, о днак дія ст. 6 Закону України “ Про соціальний захист дітей війни” призупинена, рішенням и Конституційного Суду Украї ни № 6-рп/2007 від 09.07.2007 року та № 10-рп/200 8 року від 22.05.2008 року положення З акону України “ Про державни й бюджет на 2007 рік” та Закону Ук раїни “Про державний бюджет” на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, якими призупинена дія ст. 6 Закону України “Про с оціальний захист дітей війни ” визнані неконституційними , недоплата підвищення пенсі ї склала 4535 грн. Прохає визнат и незаконною бездіяльність в ідповідача та здійснити пере рахування та виплати йому 4535 г рн. в розмірі 30% підвищення до п енсії за період з 09.07.2007 року по 31. 12.2007 року та з 22.05.2008 року по тепері шній час.

Рішенням Конституційн ого Суду України від 09.09.2010 року № 19-рп/2010 у справі за конституці йним поданням Верховного Суд у України щодо відповідності Конституції України (консти туційності) положень Закону України “Про внесення змін д о деяких законодавчих актів України щодо підвідомчості с прав, пов`язаних із соціальни ми виплатами” від 18.02.2010 року № 1691 /61 визнано такими, що не відпов ідають Конституції України н орми Закону України “Про вне сення змін до деяких законод авчих актів України щодо під відомчості справ, пов`язаних із соціальними виплатами” в ід 18 лютого 2010 року № 1691-IV та Цивіл ьного процесуального кодекс у України, якими справи, пов`яз ані із соціальними виплатами , що підлягали розгляду адмін істративними судами, було пе редано місцевим загальним су дам для розгляду в порядку ци вільного судочинства.

Пунктом 3 резолютивної ч астини названого Рішення Кон ституційного Суду України вс тановлено, що положення Зако ну України “Про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України щодо підвідомчост і справ, пов`язаних із соціаль ними виплатами” від 18 лютого 2 010 року № 1691- IV та Цивільного проц есуального кодексу України, визнані неконституційними, в трачають чинність з дня ухва лення Конституційним Судом У країни цього рішення.

За таких обставин із 09.09.2010 р оку відновлено положення Код ексу адміністративного судо чинства України, що діяли до н абрання чинності Законом Укр аїни “Про внесення змін до де яких законодавчих актів Укр аїни щодо підвідомчості спра в, пов`язаних із соціальними в иплатами”, зокрема, положенн я пункту 3 частини першої стат ті 18, якими встановлювалося, щ о всі адміністративні справи у спорах фізичних осіб із суб `єктами владних повноважень з приводу обчислення, призна чення, перерахунку, здійснен ня, надання, одержання пенсій них виплат, соціальних випла т непрацездатним громадянам , виплат за загальнообов`язко вим державним соціальним стр ахуванням та інших соціальни х виплат, доплат, соціальних п ослуг, допомоги, захисту, піль г підсудні місцевим загальни м судам як адміністративним судам.

Виходячи з викладеного, з 09.09.2010 року розгляд справ, пов`я заних із соціальними виплата ми, віднесено до юрисдикції а дміністративних судів.

Тому позов розглянуто за нормами КАС України, з урахув анням розділів ХII. Прикінцеві положення, ХIII. Перехідні поло ження Закону України “Про су доустрій і статус суддів” № 245 3-VI від 07.07.2010 р.

В судове засідання позив ач не з`явився, в позові прохає справу розглянути за його ві дсутність, на задоволенні за явлених вимог наполягає, спр ава розглянута без його учас ті на підставі наявних в ній д оказах.

В судове засідання відпо відач не з`явився, надав суду письмові заперечення, проха є в задоволенні позову відмо вити, зазначивши, що позиваче м пропущено встановлений стр ок на звернення до суду за зах истом свого порушеного права без поважної причини, справу розглянути без їх участі на п ідставі наявних в ній доказа х.

15.12.2010 року ухвалою Гуляйпі льського районного суду Запо різької області ухвалено су довий

2.

розгляд здійснити за прав илами КАС України.

Суд, вивчивши матеріали справи, приходить до слідуюч ого: позивач народилася ІНФ ОРМАЦІЯ_1 (а. с. 5) та є особою, на яку поширюється дія абзацу 1 с т. 1 Закону України “Про соціал ьний захист дітей війни” № 2195- I V від 18.11.2004 року ( далі по тексту - Закон України № 2195-IV).

Позивач має статус “ди тини війни”, що підтверджуєт ься копією посвідчення ( а. с.6).

З 01.01.2008 року позивачу випл ачується підвищення до пенсі ї в розмірі 10 % як дитині війни.

Позов підлягає задовол енню частково з наступних пі дстав.

Відповідно до ст. 6 Закон у України № 2195 - IV дітям війни пен сії або щомісячне довічне гр ошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищується на 30 % мінімальної пе нсії за віком. Редакція цієї с татті набрала чинності з 01.01.2006 р оку.

Згідно з ч.1 ст. 28 Закону Укр аїни “Про загальнообов`язков е державне пенсійне страхува ння” від 09.07.2003 року № 1058- IV (далі по т ексту -Закон України № 1058 - IV ) мінімальний розмір пенсії з а віком встановлюється в роз мірі прожиткового мінімуму д ля осіб, які втратили працезд атність, визначеного законом .

Суд вважає за необхідне прийняти у своїх висновках п оняття “мінімальна пенсія за віком”, про яке йдеться в ст. 28 Закону України № 1058- IV, оскільки саме це правове визначення з астосовується виключно в дія х відповідача під час визнач ення пенсій громадянам та їх призначення.

Положення ст. 28 Закону Укр аїни № 1058 - IV не є перешкодою для застосування даної величини (мінімального розміру пенсі ї за віком) для обрахування ін ших пенсій чи доплат пов`язан их з мінімальною пенсією за в іком, оскільки чинним законо давством не встановлено іншо го, крім передбаченого ч.1 дано ї статті, мінімального розмі ру пенсій за віком.

З набранням чинності 01.01.200 6 року Закону України № 2195- IV дія ст. 6 цього Закону була призупи нена на 2006 рік Законом України « Про Державний бюджет Украї ни на 2006 рік».

Законом України від 19.01.2006 р оку № 3367-VI «Про внесення змін до Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2006 рік» п. 17 ст. 77 виключено та ст. 110 (виклад еною цим законом у новій реда кції) встановлено, що пільги д ітям війни, передбачені абза цом 7 ст. 5 Закону України № 2195-IV, за проваджуються з 01.01.2006 року , а ст аттею 6- у 2006 році поетапно, за ре зультатами виконання бюджет у у першому півріччі у порядк у, визначеному Кабінетом Мін істрів України за погодження м із Комітетом Верховної Рад и України з питань бюджету.

Цей Закон був опубліко ваний 22.03.2006 року і набрав чиннос ті 02.04.2006 року.

Тобто з 02.04.2006 року ст. 6 Закон у України № 2195- IV знову почала ді яти. Але підвищення пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, на 30 відсотків мінімальної пенсі ї за віком, як визначив законо давець, могло здійснюватися лише за певних умов, зокрема: п оетапно, за результатами вик онання бюджету у першому пів річчі у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням із Комітетом Верховної Ради України з пит ань бюджету.

Кабінетом Міністрів Ук раїни протягом 2006 року рішенн я на виконання вимог ст. 110 «Про Державний бюджет України на 2006 рік» не приймались.

Протягом 2007 року підвище ння пенсій дітям війни випла чувалось в порядку встановле ному ст.111 Закону України від 19. 12.2006 року № 489-V «Про Державний бюд жет України на 2007 рік», яка пере дбачала виплату такого підви щення особам, що є інвалідами у розмірі 50 % від розміру надба вки, встановленої для учасни ків війни.

Водночас п.12 ст.71 вказано го Закону дія ст. 6 Закону Укра їни № 2195- IV була призупинена.

Рішенням Конституційн ого Суду України №6-рп/2007 від 09.07.20 07 року положення п. 12 ст.71 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» визнано н еконституційними щодо зупин ення дії на 2007 рік ст. 6 Закону Ук раїни № 2195-IV.

Таким чином з 01.01.2007 по 09.07.2007 р оку застосуванню підлягали приписи ст.111 Закону України в ід 19.12.2006 року №489-V «Про Державний бюджет України на 2007 рік» як та кі, що прийняті пізніше в часі , у зв`язку з чим мали пріорите т порівняно з нормою- ст. 6 Зако ну України № 2195- IV.

Після прийняття Констит уційним Судом України вказан ого рішення знову почали дія ти положення ст.6 Закону Украї ни № 2195- IV, тобто з часу прийняття такого рішення відновлено п раво на підвищення пенсії на 30 відсотків мінімальної пенс іїї за віком.

В період з 09.07.2007 року по 31.12.200 7 року слід керуватися ст. 6 Зак ону України № 2195-IV при визначен ні розміру виплат.

Однак суд, відмовляючи в задоволенні позовних вимог за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року виходить з того, що позивач пр опустив річний строк звернен ня до суду за захистом свого п орушенного права, встановлен ий ст. 99 КАС України, діючої на ч ас виникнення спірних правов ідносин, без поважної причин и, так як позивачу повинно бул о стати відомо про порушення права з дня опублікування Рі шення Конституційного Суду У країни № 6-рп/2007 від 09.07.2007 року, яки м положення п. 12 ст.71 Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2007 рік» визнано неко нституційними, а саме в липні 2007 року, так як на цьому наполя гає відповідач в письмових з апереченнях.

А тому незважаючи на те, що його право в цей період бул о порушено, суд керуючись ч. 1 с т. 100 КАС України, діючої на час виникнення спірних правовід носин, так як на цьому наполяг ає відповідач в

3.

письмових запереченнях, в важає за необхідне відмовити позивачу в задоволенні цієї частини позовних вимог в зв` язку з пропуском ним річного строку звернення до суду за з ахистом свого пропущеного пр ава.

Відносно вимог позивач а по виплатам за 2008 рік, суд вра ховує, що п. п. 2 п. 41 розділу II Зак ону України № 107-VI “Про державни й бюджет України на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України” тек ст ст. 6 Закону України № 2195-IV вик ладено в наступній редакції: дітям війни ( крім тих, на яких поширюється дія Закону Укра їни “Про статус ветеранів ві йни, гарантії їх соціального захисту”) до пенсії або щоміс ячного довічного грошового у тримання чи державної соціал ьної допомоги, що виплачуєть ся замість пенсії, виплачуєт ься підвищення у розмірі над бавки, встановленої для учас ників війни.

Підстави для підвищенн я пенсії за період з 01 січня по 22 травня 2008 року були відсутні , оскільки позивачу пенсія ви плачується у збільшеному роз мірі у січні-березні 2008 року на 47 грн., щомісячно ( 10% від 470 грн. - пр ожиткового мінімуму для осіб , які втратили працездатніст ь), а в квітні на 48,10 грн., тому поз овні вимоги за цей період не підлягають задоволенню.

Проте, Рішенням Конститу ційного суду України № 10-рп ві д 22.05.2008 року визнано неконститу ційним положення Закону Укра їни “Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” № 107- VI від 28.12.2007 ро ку щодо викладення положень ст. 6 Закону України “Про соціа льний захист дітей війни” № 219 5-IV в новій редакції. Таким чино м, відновлено дію ст. 6 Закону У країни № 2195-IV.

Ст. 58 Закону України “Пр о державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни” прожитковий мінімум для осіб, які втратили працез датність на 2008 рік затверджен ий у наступному розмірі: з 1 сі чня - 470 грн., з 1 квітня - 481 грн. з 1 липня - 482 грн., тому відповід ач повинен був провести підв ищення пенсії у збільшеному розмірі відповідно до вимог ст. 6 Закону України № 2195-IV, почин аючи з 22 травня 2008 року по 31 груд ня 2008 року.

Суд, відмовляючи в задов оленні позовних вимог за пер іод з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року виход ить з того, що позивач пропуст ив річний строк звернення до суду за захистом свого поруш енного права, встановлений с т. 99 КАС України, діючої на час в иникнення спірних правовідн осин, без поважної причини, та к як на цьому наполягає відпо відач в письмових запереченн ях.

Щодо вимог позивача сто совно виплати за 2009 рік, суд кер ується ст. 54 Закону України “П ро державний бюджет України на 2009 рік”, якою встановлено, що у 2009 році прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто в ідноситься до основних соціа льних і демографічних груп н аселення, встановлений в роз мірах, що діяли у грудні 2008 року .

Ст. 71 Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” Кабінету Міністрів Ук раїни надано право у 2009 році вс тановлювати розміри соціаль них виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімал ьної заробітної плати, в абсо лютних сумах у межах асигнув ань, передбачених за відпові дними бюджетними програмами .

Названа норма передбача є встановлення в абсолютних сумах розмірів лише тих випл ат, вихідним критерієм яких є розмір мінімальної заробітн ої плати. Відповідно її дія не поширюється на спірні відно сини, оскільки розмір зазнач ених соціальних виплат згідн о із Законом України № 2195-IV зале жить від розміру мінімальної пенсії за віком. Тому відпові дач повинен був провести під вищення пенсії у збільшеному розмірі відповідно до вимог ст. 6 Закону України № 2195-IV.

Суд, відмовляючи в задов оленні позовних вимог за пер іод з 01.01.2009 р. по 09.08.2009 р. виходить з т ого, що позивач пропустив річ ний строк звернення до суду з а захистом свого порушенного права встановлений ст. 99 КАС У країни, діючої на час виникне ння спірних правовідносин, б ез поважної причини, так як на цьому наполягає відповідач в письмових запереченнях.

Зміст ст. 6 Закону України “Про соціальний захист діте й війни” не коригувався та її дія на 2009 рік законами України не була зупинена, тому суд вва жає за необхідне задовольнит и вимоги в частині зобов`язан ня відповідача здійснити пер ерахунок підвищення пенсії п озивачу з 10.08.2009 р. по 31.12.2009 р. в межах річного строку звернення до суду за захистом свого поруш еного права.

Щодо вимог позивача сто совно виплати за 2010 рік, відпов ідно до ст. 52 Закону України “П ро державний бюджет України” на 2010 рік встановлено, що у 2010 ро ці прожитковий мінімум для о сіб, які втратили працездатн ість становить: з 01 січня - 695 грн ., з 01 квітня - 706 грн., тому позив ачу повинно бути доплачено з а період з 01.01.2010 року по 01.04.2010 року відповідно ( 695х 30 % ) щомісячно, з 01.04.2010 року відповідно ( 706х 30 %) щомі сячно.

Таким чином в період з 10.0 8.2009 року по 31.12.2009 року, а також з 01.01.2 010 року по 15.12.2010 року позивач має право на підвищення пенсії в ідповідно до ст. 6 Закону Украї ни № 2195-IV.

Таким чином, бездіяльніс ть відповідача щодо нездійсн ення перерахунку та виплати доплати до пенсії позивачу в ідповідно до ст. 6 Закону Украї ни № 2195-IV за період з 10.08.2009 року по 31 .12.2009 року та з 01.01.2010 року по 15.12.2010 рок у повинна буди визнана проти правною і відповідач зобов`я заний здійснити перерахунок та виплатити доплату до пенс ії відповідно до ст. 6 Закону У країни № 2195-IV за період з 10.08.2009 рок у по 31.12.2009 року та з 01.01.2010 року по 15.12.2 010 року з урахуванням різниці, що виплачена за цей період.

А тому бездіяльність ві дповідача щодо перерахуванн я та виплати підвищення до пе нсії позивачу в цей період по винна бути визнана протиправ ною, так як не грунтується на з аконі, тоді як позовні вимоги в цій

4.

частині підлягають задово ленню як такі, що грунтуються на законі.

Суд не приймає до уваги доводи відповідача в письмов их запереченнях щодо відсутн ості бюджетних коштів на вип лату даних підвищень до пенс ії, відсутність рішень держа вних органів влади та механі зму перерахунку даних підвищ ень до пенсії, так як органи де ржавної влади не можуть поси латися на відсутність коштів , як на підставу невиконання с воїх зобов”язань, які встано влені ст. 46 Конституції Україн и та ст. 6 Закону України № 2195-1V з о гляду на можливість відповід ача звернутися за встановлен ням порядку виконання судово го рішення. Крім того, Пенсійн ий фонд України діє у відпові дності до Положення “Про Пен сійний фонд України” і здійс нює свої повноваження на під ставі п.15 зазначеного Положен ня через створені в установл еному порядку територіальні управління.

Відповідно до Закону Укр аїни № 1058-IV рішення щодо призна чення, донарахування, перера хунок пенсії приймаються тер иторіальними органами Пенсі йного фонду України за місце м проживання пенсіонерів. Та ким чином, обов”зок по нараху ванню та виплатї пенсій та на дбавок до неї покладено на ві дповідні територіальні упра вління за місцем проживання позивача, а порушене право пі длягає захисту і гарантуєтьс я рішенням суду захист інтер есів позивача від порушень з боку суб`єкта владних повнов ажень.

Керуючись ст. ст. 8-11, 18, 69, 99-100, 159-164, 186 КАС України, ст.ст. 64, 124, 152 Кон ституції України, ст. ст. 1, 3, 6 Зак ону України “Про соціальний захист дітей війни”, п. 12 ст. 71, 111 З акону України “Про Державний бюджет України на 2007 рік”, Зако ном України “Про державний б юджет України на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України”, ріше нням Конституційного Суду Ук раїни № 6-рп/2007 р. від 09.07.2007 року, ріш енням Конституційного Суду У країни № 10-рп/2008 р. від 22.05.2008 року, рі шенням Конституційного Суду України № 19-рп/2010 від 09.09.2010 року, с т. 28 Закону України “Про держа вне загальнообов`язкове соці альне страхування”, ст. ст. 54, 71 Закону України “Про Державн ий бюджет України на 2009 рік”, ст . 52 Закону України “Про Держав ний бюджет України на 2010 рік”, р озділами ХІІ. Прикінцевих по ложеннь, ХІІІ. Перехідних пол оженнь Закону України “Про с удоустрій і статус суддів”, с уд -

П О С Т А Н О В И В:

Позов ОСОБА_1 до упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Гуляйпільському районі Запорізької області про виз нання неправомірною бездіял ьність відповідача по виплат і невиплаченої суми дітям ві йни згідно Закону України “П ро соціальний захист дітей в ійни” та стягнення недоплаче ної суми виплат дітям війни з адовольнити частково.

Визнати неправомірною б ездіяльність управління Пен сійного Фонду України в Гуля йпільському районі Запорізь кої області щодо нездійсненн я перерахунку та виплати ОС ОБА_1 підвищення пенсії від повідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» за період з 10.08.2009 року п о 31.12.2009 року та з 01.01.2010 року по 15.12.2010 ро ку.

Зобов`язати управління Пенсійного Фонду України в Г уляйпільському районі Запор ізької області здійснити пер ерахунок та виплатити ОСОБ А_1 підвищення пенсії, згідн о ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» та ч.1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державн е пенсійне страхування» за п еріод з 10.08.2009 року по 31.12.2009 року та з 01.01.2010 року по 15.12.2010 року в розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м, з урахуванням різниці, яка була виплачена за цей період .

В задоволенні решти позо вних вимог відмовити.

Постанова може бути оска ржена до Дніпропетровського апеляційного адміністратив ного суду через Гуляйпільсь кий районний суд Запорізької області шляхом подання апел яційної скарги протягом 10 дні в.

Суддя:

СудГуляйпільський районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення15.12.2010
Оприлюднено18.01.2011
Номер документу13248127
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1312

Ухвала від 21.10.2016

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Годік Л. С.

Ухвала від 19.09.2016

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Годік Л. С.

Рішення від 14.07.2010

Цивільне

Уманський міськрайонний суд Черкаської області

Очеретяний В. А.

Рішення від 03.09.2010

Цивільне

Горохівський районний суд Волинської області

Вілюк М. П.

Рішення від 20.12.2010

Цивільне

Новосанжарський районний суд Полтавської області

Киричок Станіслав Анатолійович

Ухвала від 29.11.2010

Цивільне

Новосанжарський районний суд Полтавської області

Киричок Станіслав Анатолійович

Постанова від 15.12.2010

Цивільне

Гуляйпільський районний суд Запорізької області

Чемолосова Світлана Павлівна

Ухвала від 07.12.2010

Цивільне

Галицький районний суд Івано-Франківської області

Юсип Ірина Михайлівна

Ухвала від 26.04.2010

Цивільне

Слов'янський міськрайонний суд Донецької області

Кривошеєв Дмитро Арнольдович

Рішення від 23.09.2010

Цивільне

Доманівський районний суд Миколаївської області

Єгорова Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні