4/271пд
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.12.10 Справа № 4/271пд
Розглянувши матеріали справи за позовом
Прокурора міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м. Луганськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕКАРТ МЕТАЛ ТРЕЙДІНГ", м. Луганськ
про стягнення 764092 грн. 61 коп. та розірвання договору оренди
Суддя Батюк Г.М.при секретарі судового засідання Макаренку В.А.
за участю представників сторін:
від заявника - не прибув;
від позивача - Бабкіна Н.В., довіреність №и01/03-10/5562/0/2-08 від 30.07.2008;
від відповідача - не прибув.
Розпорядженням голови господарського суду Луганської області Зубової Л.В. від 11.11.2010 справу № 4/271пд, що призначена до розгляду суддею Зюбановою Н.М., передано на розгляд судді Батюк Г.М., у зв'язку з її виходом з відпустки.
Суть спору: заявником заявлено вимоги: про стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати за землю в сумі 739 041 грн. 27 коп., пені в сумі 25 051 грн. 34 коп.; розірвання договору оренди землі від 21.06.2007, реєстрація від 25.02.2008 № 0408402000260, укладений між позивачем та відповідачем; зобов'язання відповідача звільнити земельну ділянку площею 4, 6474 га, що знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Совєтская, 20Б, яка орендується відповідно до договору оренди землі від 21.06.2007, реєстрація від 25.02.2008 № 0408402000260.
Учасників судового процесу було належним чином повідомлено про час та місце проведення судового засідання, тому судом з урахуванням вимог ст.ст. 42,43 Господарського процесуального кодексу України створені всі необхідні умови для вирішення спору на принципах змагальності, рівності учасників процесу перед законом.
Неприбуття повторно у судове засідання відповідача, який був належним чином повідомлений про час і місце проведення судового засідання не перешкоджає розгляду спору по суті згідно положень ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, оскільки до повноважень господарських суддів не віднесено встановлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб –учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій.
Тому, направлення кореспонденції на адресу відповідача відповідно до інформації, що міститься в матеріалах справи є належним доказом виконання господарським судом обов'язку щодо повідомлення учасників судового процесу про вчинення судом певних процесуальних дій.
Розглянувши документи і матеріали, додані до позовної заяви, заслухавши пояснення представника позивача та прокурора, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для вирішення спору, господарський суд,
в с т а н о в и в:
В обґрунтування позовних вимог заявник зазначив, що на підставі рішення Луганської міської ради від 27.07.2004 № 22/13 Товариству з обмеженою відповідальністю "ДЕКАРТ МЕТАЛ ТРЕЙДІНГ" в оренду терміном на 49 років за адресою: м. Луганськ, вул. Советская, 20Б була надана земельна ділянка загальною площею 4, 6474 га під розміщення будівлі та споруди.
Між сторонами у справі був укладений договір оренди землі від 21.06.2007, реєстрація від 25.02.2008 № 040840200026, за умовами якого позивач передав відповідачу в строкове платне володіння і користування земельну ділянку під розміщення будівлі та споруди за адресою: м. Луганськ, вул. Совєтская, 20Б ( далі- Договір).
Заявник у позові зазначив, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі.
Відповідно до п. 8 договору, річна орендна плата встановлюється в розмірі земельного податку (річного), збільшеного на коефіцієнт 2,5.
Заявник зазначив, що ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, згідно ч.1 ст.7 Закону України «Про плату за землю», встановлюється у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.
З наведеного випливає, що розмір орендної плати, яку відповідач має сплачувати за договором оренди земельної ділянки, безпосередньо залежить від грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно з п. 11 Договору та законодавством, діючим на момент укладання договору оренди, оренда плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Пунктом 1 Договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексу інфляції, який враховується при здійсненні індексації, яка проводиться у порядку визначеному у п. 9 даного Договору, а також з урахуванням інших змін розмірів земельного податку, що відбуваються протягом терміну дії договору оренди землі.
Але, дане зобов'язання відповідачем не виконувалося, внаслідок чого виникла заборгованість в сумі 739041 грн. 27 коп. (за період з 01.05.2009 по 31.08.2010).
Заявник у позові зазначив, що дана сума заборгованості розрахована наступним чином:
Річна орендна плата = грошова оцінка земельної ділянки (розмір якої встановлюється з урахуванням функціонального коефіцієнту) х 1% ( розмір земельного податку, згідно з Законом України "Про плату за землю") х площу земельної ділянки х 2,5 (договірний коефіцієнт, встановлений згідно рішення виконавчого комітету Луганської міської ради від 27.7.2004 № 22/13):
Річна орендна плата за 2009 рік: 4621855,10 (грошова, оцінка) х 1% х 4,6474 га (площа) х 2,5 = 536990,23 грн.
Одноднівка орендна плата: 536990,28 грн. : 365днів =1471,21 грн.
Орендна плата за місяць: 1471,21х31(30) = 45607,39(44136,18) грн.
Орендна плата за період з 01.05.2009 по 31.12.2009 складає; 1471,20 грн.х245=360445,50 грн.
Річна орендна плата = грошова оцінка земельної ділянки (розмір якої встановлюється з урахуванням функціонального коефіцієнту) х 1% (розмір земельного податку, згідно з Законом України "Про плату за землю") х площу земельної ділянки х 2,5 (договірний коефіцієнт, встановлений згідно рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 27.07.2004 року № 22/13):
Річна орендна плата за 2010 рік: 4894544,55 (грошова, оцінка) х 1% х 4,6474 га (площа) х 2,5 = 568672,66 грн.
Одноднівка орендна плата: 568672,66 грн. : 365днів =1558,0173 грн.
Орендна плата за місяць: 1558,01 х31(30) = 48298,22(3)(46740,22) грн.
Орендна плата за період з 01.01.2010 по 31.08.2010 складає; 1558,01 грн.х243=378595,77 грн.
Таким чином сума заборгованості з орендної плати за період з 01.05.2010 по 31.08.2010 складає : 360445,50грн. + 378595,77 грн.. = 739041 грн. 27 коп.
Пунктом 15 договору передбачено, що у разі несвоєчасного внесення орендної плати у строки, визначені договором, з орендаря стягується пеня, у розмірі 0,023%ві несплаченої суми за кожний день прострочення.
Позивач нарахував відповідачу, згідно п. 15 договору, пеню за період з 16.04.2010 у по 15.10.2010, яка складає 25051грн. 34 коп.
Однак, зобов'язання щодо сплати орендної плати відповідачем не виконувалось, у зв'язку з чим виникла заборгованість з орендної плати за землю в сумі 739 041 грн. 27 коп. за період з 01.05.2009 по 31.08.2010, що підтверджується матеріалами справи, розрахунком позивача та не спростовано відповідачем.
У зв'язку з тим, що відповідач в добровільному порядку не сплатив заборгованість з орендної плати за землю, прокурор в інтересах позивача звернувся до суду з даним позовом, та просить суд стягнути з відповідача заборгованість з орендної плати в сумі 739 041 грн. 27 коп., пені в сумі 25 051 грн. 34 коп. , розірвати договір оренди землі від 21.06.2007, реєстрація від 25.02.2008 № 040840200026, зобов'язати відповідача звільнити земельну ділянку площею 4, 6474 га, що знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Совєтская, 20Б.
Оцінивши матеріали справи суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково з наступних підстав.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Ст. 24 Закону України „Про оренду землі” передбачає, що орендодавець має право вимагати від орендаря сплати орендної плати за землю.
Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати орендну плату.
Статтею 526 Цивільного кодексу України, передбачено, що зобов'язання повинне виконуватись належним чином, відповідно до умов договору і вимог даного Кодексу.
Згідно ст. 530 ЦК України, якщо в зобов'язанні встановлений строк його виконання, то воно піддягає виконанню у цей строк.
Згідно до ст. 32 Закону України про оренду землі»у разі невиконання сторонами обов'язків передбачених статтями 24,25 Закону та умов договору, договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішення суду.
Згідно ст. 17 Закону України «Про плату за землю»встановлено, що несплата земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності протягом року, а іншими платниками –протягом півроку вважається систематичною і є підставою для припинення права користування земельною ділянкою.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідач систематично не виконує основного зобов'язання за договором оренди землі від 21.06.2007 не вносить орендну плату, у зв'язку з чим за період з 01.05.2009 по 31.08.2010 за ним утворилась заборгованість у сумі 739 041 грн. 27 коп.
Заборгованість у сумі 739 041 грн. 27 коп. є обґрунтованою та підтверджена матеріалами справи, у зв'язку з чим позовні вимоги в цій частині слід задовольнити.
Позивачем, відповідно до умов п. 15 Договору, нарахована відповідачу пеня у сумі 25 051 грн. 34 коп. за період з 16.04.2010 року по 15.10.2010, так вказана сума є обґрунтованою та позовні вимоги в цій частині також слід задовольнити.
Викладене підтверджує факт невиконання відповідачем умов договору, відповідач доказів оплати заборгованості з орендної плати не надав.
Щодо розірвання договору оренди землі слід вказати на таке.
Згідно ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Укладаючи договір оренди земельної ділянки позивач розраховував на своєчасне і у повному обсязі надходження орендних платежів від відповідача.
Не сплачуючи орендну плату тривалий час (з 01.05.2009 по 31.08.2010) відповідач істотно порушив умови договору оренди землі 21.06.2007, реєстрація від 25.02.2008 № 040840200026 у повній мірі позбавивши позивача того, на що він розраховував при укладенні договору.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України «Про оренду землі»передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Право оренди землі оформлюється договором, який реєструється відповідно до закону (ч. 2 ст. 126 Земельного кодексу України).
Нотаріальне посвідчення договору передбачає особистий порядок внесення змін у договір та його припинення у відповідності з Інструкцією про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України від 03.03.04 №20/5. Відповідно до ст. 20 Закону України «Про оренду землі»договір оренди землі підлягає державній реєстрації.
Згідно ч. 3 ст. 214 Цивільного Кодексу України відмова від правочинну вичиняється у такій самій формі, в якій було вчинено правочин.
Нотаріальне посвідчення договору передбачає особистий порядок внесення змін у договір та його припинення у відповідності зі Інструкцією про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України від 03.03.04 №20/5. В зв'язку з цим, Луганська міська рада надала згоду на розірвання договору оренди землі у формі рішення.
Отже, оскільки договір оренди землі від 21.06.2007, реєстрація від 25.02.2008 № 0408402000260, був укладений між позивачем та відповідачем на підставі рішення Луганської міської рад від 27.07.2004 року № 22/13, був нотаріально посвідчений та пройшов державну реєстрацію, праві оренди вказаною земельною ділянкою також повинно бути припинено рішенням Луганської міські ради.
Оскільки відповідач більш року, а саме з 01.05.2009 по 31.08.2010 не вносить орендну плату за вищевказану земельну ділянки, не виконуючи при цьому належним чином зобов'язання, передбачені договором оренди землі.
Згідно ст. 32 Закону України «Про оренду землі»у разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 та 25 Закону України «Про оренду землі»та умовами договору оренди, договір оренди земельної ділянки може бути достроково розірваний за рішенням суду.
Відповідно до п. 36 розділу «Зміна умов договору та припинення його дії»Договору, дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором.
Відповідно до ст. 17 Закону України „Про плату за землю" встановлено, "що несплата земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності виробниками сільськогосподарської і рибної продукції та громадянами протягом року, а іншими платниками - протягом півроку вважається систематичною і є підставою для припинення права користування земельною ділянкою.
Зважаючи на наявність факту тривалого невнесення відповідачем орендної плати за земельну ділянку, є наявними передбачені ст. 32 Закону України "Про оренду землі", ст. 17 Закону України „Про плату за землю" підстави для розірвання договору.
Статтею 121 Конституцією України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст. 20 Закону України «Про прокуратуру»прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36-1 Закону України «Про прокуратуру»визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних ! або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.
Відповідно до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Підставою звернення прокурора до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення Відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, наданою на умовах оренди.
Таким чином, для розірвання договору необхідна згода двох сторін. Крім того, згідно зі ст.20 Закону України «Про оренду землі»розірвання договору в односторонньому порядку не допускається.
Згідно ст. 32 Закону України «Про оренду землі»на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених ст.ст.24, 25 цього Закону та умовами договору.
В силу ст. 121 Конституції України на прокуратуру покладається представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
Такі випадки передбачені Законом України «Про прокуратуру», зокрема ст. 20 Закону України «Про прокуратуру», в якій зазначено, що при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право звертатись до суду з заявами про захист законних інтересів держави.
Відповідно до ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру»підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб.
В даному випадку протиправними діями відповідача порушені саме державні інтереси в сфері земельних відносин, що обґрунтовується наступним.
Так, у ст. 13 Конституції України закріплені такі положення:
- земля та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону;
- від імені Українського народу права власника природних ресурсів здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування;
- держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки.
Статтею 14 Конституції України та ст. 1 Земельного кодексу України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім деяких випадків, зазначених у даному пункті) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.
Земельним кодексом України та Законом України «Про оренду землі»встановлений певний порядок користування земельними ділянками, в тому числі з додержанням державних стандартів, норм і правил та умов договорів оренди землі.
Таким чином, своїми протиправними діями відповідач порушив встановлений державою порядок користування основним національним багатством - землею, що перебуває під особливою охороною держави, тобто вони порушили державні інтереси.
Підставою звернення прокурора до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, наданою на умовах оренди.
За таких підстав позовні вимоги про розірвання договору оренди землі від 21.06.2007 підлягають задоволенню.
Щодо вимоги про зобов'язання відповідача звільнити земельну ділянку площею 4, 6474 га, що знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Совєтская, 20Б, яка орендується відповідно до договору оренди землі від 21.06.2007, реєстрація від 25.02.2008 № 0408402000260 судом відхиляється за необґрунтованістю, оскільки вказана вимога суперечить вимог ст.. 212 Земельного кодексу України, тому у задоволенні зазначеної вимоги слід відмовити.
За таких обставин, вимоги позовних вимог є обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи, такими, що відповідають умовам укладеного договору та фактичним обставинам, тому підлягають до задоволення частково.
У судовому засіданні 13.12.2010 була оголошена вступна та резолютивна частина рішення.
Відповідно до ст.ст. 44,49 ГПК України витрати по держмиту та судові витрати покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 22, 44, 49, 75,.80, 82, 84, 85 ГПК України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕКАРТ МЕТАЛ ТРЕЙДІНГ ", вул. Совєтска, 20б, м. Луганськ, код ЄДРПОУ 32670855 на користь:
- Луганської міської ради, м. Луганськ, вул. Коцюбинського 14, код ЄДРПОУ 04052040, заборгованість з орендної плати за землю в сумі 739041 грн. 27 коп., пеню в сумі 25051 грн. 34 коп., на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Артемівського району, Банк УДК у Луганській області, МФО 80413, код 24046582, р/р № 33217812700003, код платежу 13050200, видати наказ позивачу.
3. Розірвати договір оренди землі від 21.06.2007, реєстрація від 25.02.2008 № 0408402000260 укладений між Луганською міською радою і Товариством з обмеженою відповідальністю «ДЕКАРТ МЕТАЛ ТРЕЙДІНГ».
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю " ДЕКАРТ МЕТАЛ ТРЕЙДІНГ ", вул. Совєтска, 20б, м. Луганськ, код ЄДРПОУ 32670855:
- на користь Державного бюджету України на поточний рахунок 31118095700006, МФО 804013, код ЄДРПОУ 24046582, одержувач –УДК у м. Луганську ГУ ДКУ у Луганській області, банк –ГУ ДКУ в Луганській області, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку 095 державне мито в сумі 7640 грн. 93 коп. та державне мито у сумі 85 грн.00 коп. Наказ видати Ленінській міжрайонній державній податковій інспекції у м. Луганську.
- на користь Державного бюджету України на поточний рахунок 31217264700006, МФО 804013, ОКПО 24046582, одержувач –УДК у м. Луганську, банк –ГУ ДКУ в Луганській області, код бюджетної класифікації 22050003, символ звітності банку 264 витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 236 грн.00 коп. Наказ видати Ленінській міжрайонній державній податковій інспекції у м. Луганську.
5. У задоволенні решти вимог відмовити.
Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Повне рішення складено –20.12.2010 .
Суддя Г.М.Батюк
Пом.судді Ю.А.Зайцева
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2010 |
Оприлюднено | 05.01.2011 |
Номер документу | 13316741 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Батюк Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні