Постанова
від 29.12.2010 по справі 12/2б
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

12/2б

донецький апеляційний господарський суд

 

Постанова

Іменем України

27.12.2010 р.           справа №12/2б

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:    

Головуючого: М`ясищева А.М.,

Суддів: Алєєвої І.В., Москальової І.В.

При секретарі: Жильцовій О.В.

За участю представників сторін:

від кредитора: -Татусь О.А.-довіреність № 7/10 від 11.01.2010р.

від боржника: не з`явився

          Розглянув у судовому засіданні апеляційну скаргу ДК “Газ України” НАК '”Нафтогаз України'” м. Київ

на ухвалу господарського суду Луганської області від 25.11.2010р. у справі №12/2б (суддя Палей О.С.)

за заявою кредитора Управління Пенсійного фонду України в                              м. Лисичанську Луганської області

до боржника ДП “Управління житлово-комунального господарства”                   м. Лисичанськ

про банкрутство

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою господарського суду Луганської області від 25.11.2010р. по справі № 12/2б затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута, затверджено звіт арбітражного керуючого Іванової Н.М. про оплату послуг за виконання повноважень ліквідатора  ДП “Управління житлово-комунального господарства” та відшкодування витрат, пов'язаних з проведенням процедури ліквідації банкрута в сумі 16 511,18грн., в тому числі часткова оплата послуг ліквідатора в розмірі 8 238,36грн., ліквідований банкрут –Державне підприємство “Управління житлово-комунального господарства”, провадження у справі припинено та скасовано мораторій на задоволення вимог кредиторів.

  Ухвала господарського суду мотивована тим, що ліквідатор вжив усіх передбачених законом заходів до виявлення можливих майнових активів банкрута та належним чином провів ліквідаційну процедуру. За час проведення ліквідаційної процедури на ліквідаційний рахунок підприємства надійшли кошти: квартплата –7 057,46грн., за приватизацію житлового фонду –2 634,78грн., від реалізації майна –5 884,00грн., банк –934,94грн. протягом проведення ліквідаційної процедури, за рахунок отриманих від реалізації майна коштів, задоволено вимоги першої черги кредиторів в сумі 16 511,18грн. Активів, достатніх для погашення вимог реєстрових кредиторів, у банкрута не виявлено. На засіданні комітету кредиторів від 22.11.2010р., затвердженому протоколом № 7,  прийнято рішення про звернення до суду з клопотанням про затвердження ліквідаційного балансу банкрута та звіту ліквідатора.

Стосовно заперечень  кредитора –ДК “Газ України” НАК “Нафтогаз України” –щодо неналежного повідомлення про дату проведення зборів комітету кредиторів, внаслідок чого представник компанії, що має переважну кількість голосів у комітеті, був позбавлений можливості прийняти участь у зборах колегіального органу кредиторів, місцевий господарський суд зазначив, що відповідно до вимог ч.2 ст. 16 Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”, збори кредиторів (комітету) вважаються повноважними незалежно від кількості голосів кредиторів, які беруть участь у зборах, якщо всіх кредиторів (членів комітету кредиторів) було письмово повідомлено про час і місце проведення зборів. Оскільки згідно реєстру поштових відправлень, кредитору ДК “Газ України” було надіслано лист вих.190-у від 17.11.2010р. з повідомленням про проведення зборів 22.11.2010р. об 11:30год. за місцезнаходженням Донецької філії, яка діє в межах наданих їй компанією повноважень,  кредитор у відповідності до вимог Закону був належним чином повідомлений.

         Оскаржуючи ухвалу суду,  ДК “Газ України” НАК '”Нафтогаз України'” м. Київ  просить її скасувати посилаючись на те, що вона прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Засідання комітету кредиторів, на якому розглядався остаточний звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс боржника, проведено без участі ДК “Газ України” (найбільший кредитор у  справі, вимоги компанії в розмірі 5 128 294,58грн. в загальному реєстрі кредиторів становлять 41,18 %, а в комітеті кредиторів –62,40 %), оскільки ліквідатор належним чином не повідомив компанію про дату і час проведення засідання. Даний факт підтверджується тим, що по-перше, стороною у справі є саме ДК “Газ України”, а не Донецька філія ДК “Газ України”, а відтак повідомлення про скликання комітету кредиторів повинно було направлятись саме ДК ''Газ України” (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 1). По-друге, вказане повідомлення надійшло на адресу Донецької філії  ДК “Газ України” 23.11.2010р., тобто після того, як засідання комітету кредиторів вже відбулося.

Факт того, що найбільшого кредитора було фактично усунено  від розгляду звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу боржника, призводить до висновку, що дії ліквідатора були умисні. Тобто, господарський суд Луганської області при винесенні ухвали від 25.11.2010р. по справі № 12/2б проігнорував доводи компанії, внаслідок чого порушив норми як матеріального, так і процесуального права.

Зі змісту ст.32 Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” вбачається, що господарський суд під час розгляду звіту ліквідатора і ліквідаційного балансу не тільки затверджує його, а й дає правову оцінку діям ліквідатора, які повинні бути направлені на погашення вимог кредиторів.

Вищевикладені обставини дають підстави стверджувати, що ДК “Газ України” була поставлена в нерівне процесуальне становище порівняно з іншими учасниками судового процессу, а оскаржувана ухвала господарського суду Луганської області від 25.11.2010р. у справі №12/2б винесена внаслідок порушення ст.ст. 24, 129 Конституції України, ст.ст. 4-2,4-3,4-7,22,38,43 ГПК України, ст. 32 Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” за неповного з'ясування фактичних обставин справи.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника скаржника , судова колегія встановила:

За заявою ініціюючого кредитора –УПФУ в м. Лисичанську –порушено справу про банкрутство Державного підприємства “Управління житлово-комунального господарства”.

Постановою від 12.05.2008р. господарський суд Луганської області визнав боржника   банкрутом, відкрив ліквідаційну процедуру та призначив ліквідатором боржника арбітражного керуючого Іванову Наталію Михайлівну.

На виконання вимог Закону про банкрутство та місцевого господарського суду, ліквідатор завершив проведення ліквідпроцедури та представив на затвердження господарського суду Луганської області звіт та ліквідаційний баланс банкрута.

З наявних в матеріалах справи документів вбачається, що ліквідатором здійснено публікацію оголошення про визнання ДП “Управління житлово-комунального господарства” банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури (опубліковано в газеті “Голос України”  № 102 від 30.05.2008р.); припинені повноваження начальника банкрута (наказ №1 від 12.05.2008р.); звільнені працівники підприємства (наказ № 2 від 12.05.2008р.); Луганським обласним відділом з питань банкрутства проведено аналіз фінансово-господарської діяльності боржника та наявності ознак фіктивного банкрутства, згідно якого відображається незадовільний фінансовий стан підприємства протягом всього періоду спостереження, наявності ознак фіктивного банкрутства не вбачається.

Відповідно до абз. 4 ч. 1. ст. 25 Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”, з метою виявлення реальної наявності майна, відповідно до наказу №3 від 25.05.2008р. проведено інвентаризацію основних засобів боржника.

Визначена ліквідаційна маса підприємства: металобрухт в кількості 1,120 тн., повітряна електролінія, казан трубний, будівля котельної, димар, будівля котельної-2 (інвентаризаційні відомості наявні в матеріалах справи).

За час проведення ліквідаційної процедури банкрута  заявлені наступні кредиторські вимоги: заявою №8/08-2512 від 23.12.2008р. Лисичанський міський Центр зайнятості заявив грошові вимоги до банкрута в сумі 607,73 грн. - вимоги визнано в повному обсязі; заявою               № 05/2545 від 20.06.2008р. Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Лисичанську заявлено кредиторські вимоги до боржника в сумі 15 126 грн.62 коп. -  вимоги визнано в повному обсязі; заявою № 05/3497 від 03.11.2008р. Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в                         м. Лисичанську заявлено кредиторські вимоги до боржника в сумі 27 грн.15 коп. -  вимоги визнано в повному обсязі; заявою № 553 від 23.06.2008р. ВАТ “Луганськобленерго” заявлено кредиторські вимоги в сумі 26 040,07 грн. - вимоги визнано в повному обсязі.

За результатами проведення ліквідаційної процедури підприємства-банкрута встановлена відсутність активів, кошти від реалізації яких можуть бути направлені на задоволення вимог кредиторів відповідно до ст. 31 Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”, про що вірно зазначено місцевим господарським судом.

З метою виявлення майна банкрута ліквідатором  направлені  запити, на які отримані  відповіді: від Управління держкомзему у м. Лисичанськ Луганської області № 01-3/1292 від 19.07.2010р. стосовно того, що земельних ділянок у власності або оренді за банкрутом не зареєстровано; від ВДВС Лисичанського міського управління юстиції №19124 від 19.10.2010р. про те, що виконавчих документів про стягнення заборгованості з ДП “Управління житлово-комунального господарства” немає; від АБ “Укркомунбанк” №41/2483 від 19.11.2010р. про відсутність грошових коштів на розрахунковому рахунку банкрута; від Лисичанського комунального підприємства “Бюро технічної інвентаризації” № 4244 від 30.08.2010р., згідно якої нерухоме майно за підприємством не зареєстроване; від Управління державної автоінспекції ГУМВС України в Луганській області № 11/8-3905 від 16.07.2010р., що за банкрутом транспортні засоби не зареєстровані; від Інспекції Державного технічного нагляду Луганської облдержадміністрації в м. Лисичанську, з якої вбачається, що за підприємством сільськогосподарська та тракторна техніка не зареєстрована.

Згідно результатів проведеної незалежної оцінки майна, що увійшло до ліквідаційної маси банкрута,  загальна вартість майна ДП “Управління житлово-комунального господарства” складає 5 884,00 грн.

15.08.2008р. проведені відкриті торги по реалізації повітряної електролінії. Складений договір купівлі-продажу з покупцем на суму 2 639 грн. В матеріалах справи наявні оголошення в газеті “Гривна-Плюс”, угода з продавцем про проведення відкритих торгів від 11.07.2008р., протокол №1 відкритих торгів від 15.07.2008р., договір купівлі-продажу від 16.07.2008р., акт прийому-передачі майна від 16.07.2008р.

03.10.2008р. проведений аукціон з продажу металобрухту, котельної № 1 і котельної № 2, внаслідок чого на ліквідаційний рахунок поступило 3 245 грн. Матеріали справи містять протокол відкритих торгів № 1 від 03.10.2008р., оголошення про проведення аукціону в газеті "Гривна-Плюс" від 03.09.2008р. № 32, договір купівлі-продажу майна від 06.10.2008р., акт прийому-передачі майна від 07.10.2008р.

На дату складання ліквідаційного балансу, на підприємстві обліковувалася дебіторська заборгованість: пільги по статусу ВОВ 3 844,76 грн., пільги ЧАЕС 135,91 грн., субсидії 104,59 тис. грн., населення 2,3 млн. грн.

Крім того, до Управління праці і соціального захисту населення Лисичанської міської ради ліквідатором неодноразово надсилалися претензії з вимогами погасити заборгованість, проте, за висновками звіту, повернення дебіторської заборгованості в грошовому виразі є неможливим.

Стосовно заборгованості населення ліквідатором встановлено, що у 2002 році в комунальну власність м. Лисичанська передані багатоповерхові житлові будинки, а заборгованість квартиронаймачів в сумі 2,3 млн. залишилася на балансі підприємства-банкрута.

З метою повернення населенням заборгованості по квартплаті, квартиронаймачам неодноразово направлялись повідомлення про необхідність сплатити заборгованість. В матеріалах справи наявні отримані відповіді, якими мешканці відмовляються сплачувати заборгованість, посилаючись на те, що їм не надаються послуги по ремонту житла; заборгованість по квартплаті майже повністю є простроченою.

За час проведення ліквідаційної процедури повернуто дебіторської заборгованості (квартплата) у сумі 7 057,46 грн.

Крім того, державне підприємство “Управління житлово-комунального господарства”, в особі ліквідатора, звернулося до суду з вимогою зобов'язати Лисичанську міську Раду прийняти до комунальної власності територіальної громади м. Лисичанська одноповерхові житлові будинки в кількості 266 будівель, оскільки не вирішення до даного часу питання щодо прийняття житлового фонду до комунальної власності територіальної громади гальмує завершення процедури ліквідації банкрута та унеможливлює виконання ліквідатором покладених на нього Законом про банкрутство та Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), затверджених Наказом Держкомпідприємництва та Мінекономіки України від 04.05.01 №72/49, функцій та повноважень.

Рішенням Господарського суду Луганської області від 06.04.10р. по справі №12/122пн (залишеним без змін Запорізьким апеляційним господарським судом) позов задоволений у повному обсязі, а саме: відповідача зобов'язано прийняти до комунальної власності територіальної громади м. Лисичанська одноповерхові житлові будинки в кількості 266 будівель за адресами: Луганська область, м. Лисичанськ: вул. Гризодубова, 4, вул. Докучаєва, 4, вул. 9-го травня, будинки № № 2, 3, 4, 8, 9, 11, 12, 13, 19,21,25,31,34,35,36,40,вул.Осипенко, будинки № № 3,15,18,20,33,36,40,41, вул. Г. Потапенко, будинки №№5, 11, 13, 14, 18, 18-А, 277, 281, 292, 294, 295,296, 298, 300, 301, 302, 303, 304, 306, 307, 308, 310, вул. Рильського, будинки № № 1, 2, 5, 6, вул. Свердлова, будинки № № 63, 71, 79, 130, 403, 448, 450, вул. Клари Цеткін, 21, вул. Крупська, будинки №№ 2,5,12, вул. Козаченко, будинки №№31,60,64, вул. Лутугина, 4; вул. Малиновського, 14; вул. Павлика Морозова, будинки №№ 57,62,66,68; вул. Макаренко, будинки №№50,62; вул. Суркова, 7; вул. Тичини, будинки №№27,30; вул. Тракторна, будинки №№1,5,21,35,40; вул. Ушакова, 12; вул. Репіна, будинки №№ 4, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 27, 28, 29, 30, 49, 57, 60, 64; вул. Агафонова, буд. №19; вул. Ватутіна, будинки №№ 71,73,75; вул. Констянтинівська, будинки №№ 1,2,8,13,14,16; вул. Косіора, 6; вул. Кожедуба, будинки №№18, 19, 20, 22, 28, 29, 30, 32, 33, 36, 37, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 52, 61, 62, 63, 67, 68, 69,77; вул. Ломоносова, 32; вул. Карла Маркса, будинки №№ 228,230,288; вул. Мухіна, 3; вул. Першотравнева, будинки №№ 69,183; вул. Пирогова, 17; вул. Примакова, 12; вул. Стулова, 37, вул. Лесі Українки, будинки №№23,29; вул. Київська, будинки №№1,2,4-А,8,9,11,12,15,18; вул. 40 років Жовтня, будинки №№1,3,5,7,9; вул. Весняна, 3; вул. Мінська, будинки №№13,19; вул. Кадієвська, будинки №№1,6; вул. Краснодарська, будинки №№8,10,12,13,14,19,37,49,57; вул. Восточна, 3; вул. Северна, 23; пров. Іркутський, 5; пров. Панфіловців, будинки №№1,9,11; пров. Львівський, 9; пров. Володимирівський, будинки №№5,7; пров. Ростовський, будинки, 7,9; пров. Краснодарський, 35;

Луганська область, м. Новодружевськ: пров. Горького,2; вул. Куйбишева, будинки №№2,4-А,10,22; вул. Космонавтів, будинки №№7,9; вул. Олега Кошового,3; вул. Ліхачова, будинки №№7,8,10,12,16; вул. 8-го Березня, будинки №№2,4; вул. Маяковського, будинки №№1,2,4,7,8,10; провул. Пролетарський, будинки №№8,10,11; вул. Партизанська, будинки №№ 3,6,8; пров. Поштовий, будинки №№9,11; пров. Строітелей, 1; вул. Чехова, будинки №№11,16,18,19,20,21,22,30; пров. Шкільний, будинки №№8,9,12; вул. Мічуріна, 96; вул. Кірова, 2;

Луганська область, м. Прівольє: вул. Чайковського, 16; пров. Чайковського, будинки №№3,4; вул. Нагорна, будинки №№1,5; вул. Пушкіна, 12; вул. Котовського, будинки №№1,2,7; вул. Полева, будинки №№ 13,15,17,19,21; вул. Шкільна, будинки №№7,9; вул. Шахтарська, будинки №№1,6; вул. П. Морозова,5; вул. Ломоносова, будинки №№1,2,3,9,10,14; вул. О.Кошевого,1; вул. Калініна, будинки №№5,12,17,24; вул. Донбаська, будинки №№2, 13 ,14.

На  засіданнях комітету кредиторів від 08.09.2010р. та  22.11.2010р., в якому брали участь представники скаржника  одноголосно прийнято рішення списати: дебіторську заборгованість по квартплаті та  наданим субсидіям в сумі 2 304,1 тис. грн., у зв'язку з тим, що вона існує більш трьох років; житловий фонд у кількості 266 будинків, у зв'язку з тим, що згідно ст. 26 Закону України  "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", об'єкти житлового фонду передаються в комунальну власність територіальних громад та з цього приводу прийняте судове рішення;  трубу димогарну (інв. № 47128) у зв'язку з тим, що вартість будівельних матеріалів від розбори труби буде значно менш витрат розбору.  Про що складено протоколи   засідання комітету кредиторів № 4 від 08.09.2010р. та №7від 22.11.2010р.

За час проведення ліквідаційної процедури, як вірно встановлено місцевим господарським судом, на ліквідаційний рахунок підприємства надійшли кошти: квартплата  7 057,46 грн.; за приватизацію житлового фонду 2 634,78грн.;  від реалізації майна  5 884,00грн.; банк  934,94грн.

Як вбачається з матеріалів справи, протягом проведення ліквідпроцедури, за рахунок отриманих від реалізації майна коштів, задоволено вимоги кредиторів першої черги на суму 16 511, 18 грн., активів, достатніх для погашення вимог реєстрових кредиторів, у банкрута не виявлено.

Відповідно до п. 6 ст. 31 Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” вимоги, не задоволені за недостатністю майна, вважаються погашеними.

На засіданні комітету кредиторів, що відбулося 22.11.2010 (протокол №7)  прийнято рішення про звернення до суду з клопотанням про затвердження ліквідаційного балансу банкрута та звіту ліквідатора.

Витрати ліквідатора, пов'язані з проведенням ліквідаційної процедури загалом в сумі 16 511,18 грн., в тому числі часткова оплата послуг ліквідатора в розмірі 8 238, 36 грн., затверджені рішенням комітету кредиторів на зборах від 08.09.2010р. (протокол №4), про що вірно вказано господарським судом першої інстанції.

З огляду на вищевикладене, господарський суд дійшов правомірного висновку про те, що ліквідатором здійснено усіх заходів, передбачених Законом України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”, у зв'язку з чим затвердив звіт ліквідатора, ліквідаційний баланс , а за недостатність майна банкрута ліквідував підприємство - банкрута.

       Посилання скаржника на те, що його як найбільшого кредитора було фактично усунено  від розгляду звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу боржника, з зв'язку з неповідомленням його про час та місце проведення зборів не може бути прийнято  до уваги  виходячи з наступного.

За змістом абз. 3 п. 9 ст. 7 Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”, при проведенні процедур банкрутства інтереси всіх кредиторів представляє комітет кредиторів, створений відповідно до цього Закону.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 16 вищевказаного Закону, збори кредиторів (комітету) вважаються повноважними незалежно від кількості голосів кредиторів, які беруть участь у зборах, якщо всіх кредиторів (членів комітету кредиторів) було письмово повідомлено про час і місце проведення зборів  відповідно до частини першої цієї статті, при цьому десятиденний строк повідомлення кредиторів застосовується в контексті цієї статті саме при проведенні перших зборів кредиторів.

Тобто, Закон України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”  не зобов'язує ліквідатора пересвідчитись в отриманні кредитором такого повідомлення, а вказує,  що вирішальною є обставина саме надіслання кредитору письмового повідомлення за адресою реєстрації кредитора.

В матеріалах справи наявний реєстр поштових відправлень, вих.189-у від 17.11.2010р., згідно якого кредитору ДК "Газ України" надіслано лист вих.190-у від 17.11.2010  із повідомленням про проведення 22.11.2010, об 11 год. 30 хв., у м. Лисичанськ, вул. Свердлова, 347, УПФУ за місцезнаходженням Донецької філії,  яка діє в межах наданих їй компанією повноважень, та представники якої наділені всіма правами представництва інтересів ДК “Газ України”, в тому числі, по справах про банкрутство, а отже, таке повідомлення є належним в розумінні Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”.

Разом з тим, матеріалами справи підтверджений факт участі представника скаржника в роботі комітету кредиторів ( протоколи засідання № 4 та № 7) на яких , членами комітету кредиторів приймалися рішення стосовно завершення ліквідаційної процедури .

    З огляду на наведене, ухвала господарського суду відповідає приписам чинного законодавства, матеріалам справи та не підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 103, 104, 105,106  ГПК  України, судова колегія,-

ПОСТАНОВИЛА:

Ухвалу господарського суду Луганської області від 25.11.2010р. у справі № 12/2б залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Головуючий                                                                             А.М.М`ясищев

Судді:                                                                                       І.В.Алєєва

                                                                                                 І.В.Москальова

                                                                                                                                     

Надіслано 10 примірників:

1-до справи

1-ДАГС

5-кредиторам

1-боржнику

1-Івановій Н.М.

1-госп.суду

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.12.2010
Оприлюднено05.01.2011
Номер документу13317928
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —12/2б

Ухвала від 17.03.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палєй О.С.

Ухвала від 10.02.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палєй О.С.

Постанова від 29.12.2010

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Ухвала від 03.12.2010

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палєй О.С.

Ухвала від 14.12.2010

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Ухвала від 29.11.2010

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палєй О.С.

Ухвала від 21.10.2010

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палєй О.С.

Ухвала від 31.08.2009

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палєй О.С.

Ухвала від 18.06.2009

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палєй О.С.

Ухвала від 12.05.2009

Господарське

Господарський суд Луганської області

Палєй О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні