Постанова
від 18.10.2010 по справі 2а-11608/10/0470
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

18.10.10 копія

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 жовтня 2010 р. Справа № 2а-11608/10/0470

Дніпропетровський о кружний адміністративний су д у складі:

головуючого судді

суддів Олійника В. М.

Захарчук Н.В., Чорної В.В.

розглянувши у письмовом у провадженні у місті Дніпро петровську адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_4 до відпов ідача 1 Державної судової адм іністрації України, відповід ача 2 Міністерства фінансів У країни, відповідача 3 Державн ого казначейства України, тр етя особа Дніпропетровський апеляційний адміністративн ий суд про визнання неправом ірною бездіяльність та зобов 'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

16 вересня 2010 року до Дн іпропетровського окружного адміністративного суду наді йшов адміністративний позо в ОСОБА_4 до відповідача 1 Д ержавної судової адміністра ції України, відповідача 2 Мін істерства фінансів України, відповідача 3 Державного каз начейства України, третя осо ба Дніпропетровський апеляц ійний адміністративний суд, в якому позивач просить:

- визнати неправомірною бе здіяльність Державної судов ої адміністрації України щод о неприйняття заходів для по вного фінансування заробітн ої плати судді ОСОБА_4 з 19 с ерпня 2009 року з розрахунку пос адового окладу в розмірі 11 мін імальних заробітних плат, вс тановлених Законом на момент проведення виплат та інших в идів заробітної плати, перед бачених діючим законодавств ом;

- визнати неправомірною без діяльність Міністерства фін ансів України, щодо неприйня ття заходів для повного фіна нсування заробітної плати ОСОБА_4 з 19 серпня 2009 року з роз рахунку посадового окладу в розмірі 11 мінімальних заробі тних плат станом на момент пр оведення виплат відповідно д о п.4 постанови Кабінету Мініс трів України № 865 від 03.09.2005р. "Про о плату праці суддів";

- зобов'язати Державне казна чейство України (01014, м Київ, вул . Бастіонна, 6, код ЄДРПОУ 20055032) про вести видатки з Державного б юджету України, передбачені Державній судовій адміністр ації України (01021, м Київ, вул. Лип ська, 18/5, код ЄДРПОУ 09744400) за бюдже тною програмою «Виконання рі шень судів» на погашення заб оргованості по заробітній пл аті судді ОСОБА_4 за періо д з 1 вересня 2009 року по 1 серпня 2 010 року у розмірі 14914,15 грн. (без ур ахування утримання податку з доходів фізичних осіб та інш их обов'язкових платежів);

- стягнути з Державної судов ої адміністрації України з є диного рахунку Державного бю джету України № 35213015004024, відкрито го у Державному казначействі України МФО 820172, передбаченого на «Виконання рішень судів н а користь суддів», заборгова ність по заробітній платі за період з 1 вересня 2009 року по 1 се рпня 2010 року на користь судді ОСОБА_4 у розмірі 14914,15 грн., з як ої необхідно здійснити відпо відні утримання податку з до ходів фізичних осіб та інших обов'язкових платежів.

В обґрунтування позову заз начено, що згідно Указу Прези дента України №165/2001 від 07 березн я 2001 року ОСОБА_4 було вперш е призначено суддею на п'ять р оків в Магдалинівський район ний суд Дніпропетровської об ласті. Постановою Верховної ради України «Про обрання су ддів» №3564-ІУ від 16 березня 2006 рок у позивача було обрано безст роково суддею Магдалинівськ ого районного суду Дніпропет ровської області. Постановою Верховної ради України «Про обрання суддів» №1576-У1 від 25 чер вня 2009 року позивача було обра но безстроково суддею Дніпро петровського апеляційного а дміністративного суду.

Позивач вважає неправомір ною бездіяльність Державної судової адміністрації Украї ни та Міністерства фінансів України щодо неприйняття зах одів для повного фінансуванн я заробітної плати судді ОС ОБА_4 з 19 серпня 2009 року з розра хунку посадового окладу в ро змірі 11 мінімальних заробітн их плат, встановлених Законо м на момент проведення випла т відповідно до п.4 постанови К абінету Міністрів України № 865 від 03.09.2005р. "Про оплату праці су ддів" та інших видів заробітн ої плати, передбачених діючи м законодавством, з огляду на наступне.

З 19 серпня 2009 року втратив чин ність пункт 4-1 постанови Кабін ету Міністрів України від 03.09.20 05 № 865 «Про оплату праці та щомі сячне грошове утримання судд ів», а тому Державна судова ад міністрація України зобов'яз ана була застосовувати поста нову № 865 в первісній редакції , тобто проводити розрахунок посадового окладу судді з ро зміру мінімальної заробітно ї плати на дату 19.08.2009 року з посл ідовним збільшенням відпові дно до статті 55 Закону України "Про Державний бюджет Україн и на 2009 рік" від 26.12.2008 № 835-УІ та Зако ну України від 20 жовтня 2009 року № 1646-УІ "Про встановлення прожи ткового мінімуму та мінімаль ної заробітної плати", який сп рямований на встановлення ро зміру прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної п лати, що забезпечить належни й соціальний захист кожного громадянина України у період фінансово-економічної кризи , який складає з 1 листопада 2009 р оку 744 грн., а з січня 2010 року 869 гр ивень.

Таким чином, на думку позива ча, посадовий оклад встановл юється відповідно до п.2 ст.44 За кону України «Про статус суд дів» та додатку 4 постанови КМ У від 03.09.2005 р. №865 як 11 кратна кільк ість розмірів мінімальної за робітної плати. Розмір допла ти за 3 кваліфікаційний клас в изначається на підставі пост анови КМУ №19 від 16 січня 2008 року - 300 грн. Згідно п.2 підпункту 2 пос танови КМУ № 268 від 9.03.2006 року «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівникі в апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» здій снювати преміювання працівн иків відповідно до їх особис того вкладу в загальні резул ьтати роботи, а також до держа вних і професійних свят та юв ілейних дат у 2006 році в межах ко штів, передбачених на премію вання у кошторисі відповідно го органу, та економії коштів на оплату праці, а починаючи з 1 січня 2007 р. - у межах фонду прем іювання, утвореного у розмір і не менш як 10 відсотків посад ових окладів та економії фон ду оплати праці. Надбавка за в ислугу років відповідно до п .4 ст.44 Закону України «Про стат ус суддів» з 22 травня 2008 року по винна була виплачуватися у р озмірі 40% від сукупного доходу (посадового окладу; доплати з а кваліфікаційний клас; надб авка у зв'язку з роботою, яка п ередбачає доступ до державно ї таємниці; премія).

Позивач в судове засідання не з'явився, подав заяву про р озгляд справи без його участ і, просив позов задовольнити .

Представник відповідача 2 - Міністерства фінансів Украї ни, в судове засідання не з'яви вся, подав заяву про розгляд с прави без його участі та запе речення на позов, в яких зазна чив, що з 1 січня 2003 року до 1 січн я 2011 року головним розпорядни ком коштів, передбачених у де ржавному бюджеті на утриманн я судів загальної юрисдикції є Державна судова адміністр ація України, яка несе відпов ідальність за фінансове забе зпечення діяльності кожного суду у відповідності до абза цу сьомий пункту 1 Прикінцеви х положень Закону України «П ро судоустрій та статус судд ів» від 07.07.2010 № 245 З-VI. Таким чином, п озовні вимоги до Міністерств а фінансів України є необґру нтованими та безпідставними . Також представник відповід ача 2 зазначив, що позивачем пр опущений строк для звернення до суду у відповідності до с т.ст. 99, 100 КАС України.

Представник відповідача 1 - Державної судової адміністр ації України, представник ві дповідача 3 - Державного казна чейства України в судове зас ідання не з'явилися, належним чином повідомлені про дату, ч ас та місце розгляду справи в ідповідно до вимог ст. 35 КАС Ук раїни.

Представник третьої особи - Дніпропетровського апеляц ійного адміністративного су ду також в судове засідання н е з'явився, належним чином пов ідомлений про дату, час та міс це розгляду справи відповідн о до вимог ст. 35 КАС України.

Відповідно до частин 4 та 6 ст . 128 КАС України, у разі неприбу ття відповідача - суб'єкта вла дних повноважень, належним ч ином повідомленого про дату, час і місце судового розгляд у, без поважних причин або без повідомлення ним про причин и неприбуття розгляд справи не відкладається і справу мо же бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. Якщо н емає перешкод для розгляду с прави у судовому засіданні, в изначених цією статтею, але п рибули не всі особи, які берут ь участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені п ро дату, час і місце судового р озгляду, суд має право розгля нути справу у письмовому про вадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає за необхідне розг лянути справу у письмовому п ровадженні.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши чин не законодавство, суд доходи ть висновку, що позов підляга є задоволенню з наступних пі дстав.

Судом встановлено, що згід но Указу Президента України №165/2001 від 07 березня 2001 року ОСОБ А_4 вперше призначено судде ю на п'ять років в Магдалинівс ький районний суд Дніпропетр овської області. Постановою Верховної ради України «Про обрання суддів» №3564-ІУ від 16 бе резня 2006 року ОСОБА_4 обран о безстроково суддею Магдали нівського районного суду Дні пропетровської області. Пост ановою Верховної ради Україн и «Про обрання суддів» №1576-У1 ві д 25 червня 2009 року ОСОБА_4 об рано безстроково суддею Дніп ропетровського апеляційног о адміністративного суду.

Наказом голови Дніпропетр овського апеляційного адмін істративного суду №131 від 28 ли пня 2009 року ОСОБА_4 з 28 липня 2009 року встановлено надбавку за вислугу років у розмірі 25 в ідсотків виходячи з розміру посадового окладу з урахуван ням надбавки за кваліфікацій ний клас судді.

Питання виплати заробітно ї плати суддям регулюються с т.44 Закону України « Про стату с суддів», згідно якої заробі тна плата суддів складається з посадового окладу, премій, д оплат за кваліфікаційні клас и, надбавок за вислугу років т а інших надбавок.

Пунктом 4 цієї статті також встановлено, що суддям випла чується щомісячна надбавка з а вислугу років у розмірах:

при стажі роботи понад 3 рок и - 10 відсотків, понад 5 років - 15, п онад 10 років - 20, понад 15 років - 25, п онад 20 років - 30, понад 25 років - 40 в ідсотків від загальної суми щомісячного заробітку з урах уванням доплати за кваліфіка ційні класи.

Розмір інших складових зар обітної плати встановлювавс я відповідними постановами К абінету Міністрів України та Указами Президента України.

03 вересня 2005 року Кабінетом М іністрів України прийнято по станову № 865 «Про оплату праці суддів», якою підвищено судд ям посадові оклади пропорцій но до окладів голів названих судів, та було затверджено сх еми посадових окладів керівн иків та суддів Конституційно го Суду України, Верховного С уду України, вищих спеціаліз ованих судів, Апеляційного с уду України, апеляційних та м ісцевих судів згідно з додат ками, визначено умови премію вання, набрання чинності ціє ї постанови було визначено н а майбутнє - з 1 січня 2006 року.

При цьому, постановами Кабі нету Міністрів України з пит ань оплати праці суддів від 30 червня 2005 року № 514, від 03 вересня 2005 року № 865 в основу посадового окладу судді покладено розм ір мінімальної заробітної пл ати.

Постановами Кабінету Міні стрів України № 1243 від 21 грудня 2005 року «Питання оплати праці вищих посадових осіб Україн и, окремих керівних працівни ків органів державної влади і органів місцевого самовряд ування та суддів» та № 1310 від 31 г рудня 2005 р. «Про внесення змін д о постанови Кабінету Міністр ів України від 3 вересня 2005 р. N 865» , було внесено зміни до зазнач еної вище постанови №865, її бул о доповнено п. 4-1, яким встановл ено, що розміри посадових окл адів, передбачених цією пост ановою, встановлюються виход ячи з розміру мінімальної за робітної плати 332 гривні і в по дальшому при підвищенні міні мальної заробітної плати їх перерахунок не провадиться.

При цьому, умовою набрання ч инності вказаної постанови в изначено втрату чинності дея ких указів, відповідно до яки х регулювалися питання оплат и праці суддів.

Постановою Кабінету Мініс трів України № 248 від 3 березня 2 006 року «Про внесення змін до д еяких постанов Кабінету Міні стрів України з питань оплат и праці суддів» також було до повнено вказану постанову Ка бінету Міністрів України від 3 вересня 2005 року № 865 та встанов лено, що посадовим особам, заз наченим у пункті 1 цієї постан ови, до яких відносяться і суд ді апеляційних судів, встано влюються:

- надбавка за виконанн я особливо важливої роботи у розмірі до 50 відсотків посадо вого окладу з урахуванням на дбавки за кваліфікаційний кл ас;

- доплата за науковий с тупінь кандидата або доктора наук з відповідної спеціаль ності у розмірі відповідно 15 і 20 відсотків посадового оклад у;

- надбавка за почесне з вання "Заслужений юрист Укра їни" у розмірі 15 відсотків пос адового окладу;

- у разі надання відпус тки виплачується додатковий посадовий оклад відповідно до частини п'ятої статті 44 Зак ону України "Про статус судді в", а також надається матеріал ьна допомога для вирішення с оціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує їх се редньомісячної заробітної п лати.

Інші нормативні акти, які ре гулювали вказані питання щод о доплат та надбавок втратил и чинність.

Як встановлено, під час розг ляду справи, починаючи з 1 січ ня 2006 року з урахуванням полож ень вказаних постанов Кабіне ту Міністрів України, позива чу було перераховано розмір заробітної плати: оклад було встановлено виходячи з міні мальної заробітної плати у р озмірі 332 гр., і у подальшому, не зважаючи на те, що мінімальни й розмір заробітної плати на законодавчому рівні неоднор азово до теперішнього часу з більшувався, оклад позивача , усупереч вимогам Закону Укр аїни « Про статус суддів» та с хемам посадових окладів, вст ановлених постановою Кабіне ту Міністрів України № 865 від 03 вересня 2005 року «Про оплату пр аці суддів», де розміри посад ових окладів визначено в зал ежності від мінімальної заро бітної плати, більше не перер аховувався до теперішнього ч асу.

Тобто, щорічне поетапне збі льшення розміру мінімальної заробітної плати, що передба чається законами про Державн ий бюджет України, не призвод ить до збільшення розміру за робітної плати суддів.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 31.12.2005 року №1310 б уло доповнено постанову Каб інету Міністрів України № 865 в ід 03.09.2005.р пунктом 4-1 такого зміст у: "Установити, що розміри поса дових окладів передбачених ц ією постановою, встановлюють ся виходячи з розміру мініма льної заробітної плати 332 грн. і в подальшому при підвищенн і мінімальної заробітної пла ти їх перерахунок не проводи ться."

Пункт 4-1 постанови Кабінету Міністрів України № 865 від 03.09.2005 р. не відповідає вимогам Конс титуції України і діючим зак онодавчим актам, а саме: ч. 3 ст. 22 Конституції України, за якою при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних з аконів не допускається звуже ння змісту та обсягу існуючи х прав і свобод, ст. 14 Закону Укр аїни "Про судоустрій України ", оскільки при забороні перер ахунку посадових окладів у р азі підвищення мінімальної з аробітної плати погіршуєтьс я рівень належного забезпече ння суддів в зв'язку із зроста нням індексу споживчих цін; с т.ст. 9,10 Закону України "Про опл ату праці", якими встановлюют ься і переглядаються розміри мінімальної заробітної плат и, та іншим нормативно-правов им актам.

Крім того, Законом України « Про Державний бюджет Україн и на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих акті в України» положеннями підп унктів "а" підпункту 2 пункту 61 р озділу II, підпункту "б", "г" і "ґ" пі дпункту 2 пункту 61 розділу 11 Зак ону України « Про Державний б юджет України на 2008 рік....» визн ачено, що розміри посадових о кладів суддів встановлюютьс я Кабінетом Міністрів Україн и та нарахування щомісячної надбавки суддям за вислугу р оків має обчислюватися у від сотках від посадового окладу , а не від щомісячного середнь ого заробітку.

Постановою Кабінету Мініс трів України № 19 від 16.01.2008 року «П ро внесення змін до постанов и Кабінету Міністрів України від 03 вересня 2005 р. N 865», зазначен у постанову №865 доповнено п. 2-2, з гідно якого суддям щомісяця виплачується надбавка за вис лугу років у відсотках від по садового окладу з урахування м надбавки за кваліфікаційни й клас.

Тобто, починаючи з 1 січня 2008 р оку, було змінено порядок нар ахування щомісячної надбавк и за вислугу років, замість її визначення у відсотках до за гальної суми щомісячного зар обітку з урахуванням доплати за кваліфікаційні класи (час тина четверта статті 44 Закону України "Про статус суддів") в она обчислювалася у тих сами х відсотках, але від посадово го окладу судді плюс надбавк а за кваліфікаційний клас.

Таким чином, вказаними норм ативними актами фактично нез аконно змінено порядок нарах ування і розмір заробітної п лати суддям.

Постановою Печерського ра йонного суду м. Києва від 19 бер езня 2007 року, яка залишена без з мін ухвалою Київського апеля ційного адміністративного с уду від 3 грудня 2007 року та ухва лою касаційної інстанції, бу ло визнано протиправним допо внення п. 4-1 щодо встановлення посадового окладу судді у кр атному розмірі, виходячи з ро зміру мінімальної заробітно ї плати 332 гривні.

Постановою Окружного адмі ністративного суду міста Киє ва від 21.05.2008 року визнано незако нними постанови Кабінету Мін істрів України від 21.12.2005 №1243 «Про питання оплати праці вищих п осадових осіб України, окрем их керівних працівників орга нів державної влади і органі в місцевого самоврядування т а суддів» в частині встановл ення розміру посадового окла ду суддям; пункт 4-1 постанови К абінету Міністрів України ві д 31.12.2005 № 1310 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрі в України від 03.09.2005 № 865» та пункт 4-1 постанови Кабінету Міністр ів України від 03.09.2005 № 865 «Про опл ату праці та щомісячне грошо ве утримання суддів».

Ухвалою Київського апеляц ійного адміністративного су ду від 19.08.2009 року дана постанова окружного суду залишена без змін, однак питання щодо пово роту виконання судового ріше ння не прийнято, а тому постан ова Кабінету Міністрів Украї ни від 21.12.2005 року № 1243 «Питання оп лати праці вищих посадових о сіб України, окремих керівни х працівників органів держав ної влади і органів місцевог о самоврядування та суддів» в частині встановлення розмі ру посадового окладу суддів; пункт 4-1 постанови Кабінету М іністрів України від 31.12.2005 № 1310 « Про внесення змін до постано ви Кабінету Міністрів Україн и від 3 вересня 2005р. № 865» та пункт 4-1 постанови Кабінету Міністр ів України від 03.09.2005 № 856 «Про опл ату праці та щомісячне грошо ве утримання суддів» втратил и чинність лише з 19 серпня 2009 ро ку, тобто з часу набрання чинн ості рішення суду першої інс танції та є обов'язковою для в иконання саме з цього часу.

Відповідно до ч.1 ст. 72 КАС Укр аїни обставини, встановлені судовим рішенням в адміністр ативній, цивільній або госпо дарській справі, що набрало з аконної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у як их беруть участь ті самі особ и або особа, щодо якої встанов лено ці обставини.

Таким чином, постановою Окр ужного адміністративного су ду міста Києва від 21.05.2008 р. встан овлено, що Кабінет Міністрів України, в порушення п. 14 ст. 92 Ко нституції України, вийшов за межі своєї компетенції та пе ребрав на себе функцію закон одавця щодо встановлення роз мірів посадових окладів судд ів, поставивши в залежність в иплату заробітної плати судд ям від розмірів мінімальної заробітної плати, з одночасн ою забороною їх перерахуванн я, чим допустився обмеження г арантій незалежності і недот орканості суддів.

Виходячи з системного анал ізу законодавства про статус суддів і судоустрій в Україн і, в розумінні ч.1 ст. 130 Конститу ції України вбачається, що ск ладовою основою конституцій ної гарантії незалежності і недоторканості суддів є їх м атеріальне і соціальне забез печення, які не можуть бути ск асовані чи звужені іншими но рмативними актами держави, о скільки держава, виконуючи с вій обов'язок, забезпечує від повідне фінансування та нале жні умови для функціонування судів і діяльності суддів.

Невід'ємними елементами ст атусу суддів є матеріальне т а соціально-побутове забезпе чення, в тому числі і заробітн а плата суддів (ст.ст. 42-45 Закону України «Про статус суддів» ). А тому невиплата, або зменше ння розміру заробітної плати , свідчить про скасування, або звуження змісту і обсягу гар антій незалежності і недотор каності суддів та порушенням конституційних гарантій, за кріплених Основним Законом У країни.

Таким чином, з урахуванням в икладеного, з 19 серпня 2009 року в трачає чинність пункту 4-1 пост анови Кабінету Міністрів Укр аїни від 03.09.2005 № 865 «Про оплату пр аці та щомісячне грошове утр имання суддів», а тому Держав на судова адміністрація Укра їни зобов'язана була застосо вувати постанову № 865 в первіс ній редакції, тобто проводит и розрахунок посадового окла ду судді з розміру мінімальн ої заробітної плати на дату 19. 08.2009 року з послідовним збільше нням відповідно до статті 55 За кону України "Про Державний б юджет України на 2009 рік" від 26.12.200 8 № 835-УІ та Закону України від 20 ж овтня 2009 року № 1646-УІ "Про встано влення прожиткового мінімум у та мінімальної заробітної плати", який спрямований на вс тановлення розміру прожитко вого мінімуму та мінімальної заробітної плати, що забезпе чить належний соціальний зах ист кожного громадянина Укра їни у період фінансово-еконо мічної кризи, який складає з 1 листопада 2009 року 744 грн., а з січ ня 2010 року 869 гривень.

Таким чином, заробітна п лата повинна складатися з наступних складових, які передбачені законода вчими актами та є обов'язкови ми захищеними статтями бюдже тних видатків:

1.Посадовий оклад встановлю ється відповідно до п.2 ст.44 Зак ону України «Про статус судд ів» та додатку 4 постанови КМУ від 3.09.2005р. №865 як 11 кратна кількіс ть розмірів мінімальної заро бітної плати.

2.Розмір доплати за 3 кваліфі каційний клас визначається н а підставі постанови КМУ №19 ві д 16 січня 2008 року - 300 грн.

3.Згідно п.2 підпункту 2 постан ови КМУ N 268 від 9.03.2006 року «Про упо рядкування структури та умов оплати праці працівників ап арату органів виконавчої вла ди, органів прокуратури, суді в та інших органів» здійснюв ати преміювання працівників відповідно до їх особистого вкладу в загальні результат и роботи, а також до державних і професійних свят та ювілей них дат у 2006 році в межах коштів , передбачених на преміюванн я у кошторисі відповідного о ргану, та економії коштів на о плату праці, а починаючи з 1 сі чня 2007 р. - у межах фонду преміюв ання, утвореного у розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів та економії фонду оп лати праці.

Крім того, згідно п.2 постано ви КМУ №865 від 03.09.2005 року «Про опл ату праці суддів» (із змінами внесеними постановою КМУ №248 від 3.03.2006 року) преміювання судд ів здійснюється згідно з ріш енням президії або органу су ддівського самоврядування в ідповідного суду за результа тами роботи, а також до держав них і професійних свят, ювіле йних дат у межах коштів, перед бачених для преміювання в ко шторисі відповідного суду, т а економії коштів на оплату п раці.

4.Надбавка за вислугу років відповідно до п.4 ст.44 Закону Ук раїни «Про статус суддів» з 22 травня 2008 року повинна виплач уватися у розмірі 40% від сукуп ного доходу (посадового окла ду; доплати за кваліфікаційн ий клас; надбавка у зв'язку з р оботою, яка передбачає досту п до державної таємниці; прем ія).

Тобто при складанні коштор ису фонду заробітної плати с уддів відповідного суду вище зазначені складові заробітн ої плати є законодавчо захищ еними і повинні бути профіна нсовані державою у повному р озмірі.

Розмір щомісячних нарахув ань таким чином залежить від розміру мінімальної заробіт ної плати на відповідний міс яць, кількості відпрацьовани х днів.

Відповідно до щомісячних р озрахунків відображено різн ицю в нарахуванні заробітної плати, яка не відповідала чин ному законодавству, починаюч и з вересня 2009 року. Всього необ хідно донарахувати позивачу 14914,15грн.

Грошові кошти у сумі, достат ній для правильного нарахува ння заробітної плати суддям, через органи Державного каз начейства України не надходи ли Дніпропетровському апеля ційному адміністративному с уду від Державної судової ад міністрації України, яка є го ловним розпорядником бюджет них коштів, та яку у свою чергу не профінансувало належним чином Міністерство фінансів України для необхідних витр ат судової влади, що є порушен ням ст. 130 Конституції України щодо забезпечення державою фінансування судів і діяльно сті суддів.

Рішенням Ради суддів Украї ни від 27.06.2008 № 105 зобов'язано Держ авну судову адміністрацію Ук раїни, Конституційний Суд Ук раїни, Верховний Суд України та вищі спеціалізовані суди України обрахувати і включи ти до бюджетного запиту на 2009 р ік кошти, необхідні для здійс нення перерахунку заробітно ї плати, щомісячного грошово го (довічного) утримання та ви хідної допомоги суддям за пе ріод з 01.06.2005 по 31.12.2005 та за період з 2005 по 2008 роки, а також підготува ти пропозиції про внесення з мін до скасованих постанов У ряду.

Бюджетним кодексом Україн и (статті 32 - 37) на Міністерство ф інансів України покладено об ов'язок щодо складання проек ту закону про Державний бюдж ет України, визначення основ них організаційно-методични х засад бюджетного плануванн я, які використовуються для п ідготовки бюджетних запитів і розроблення пропозицій пр оекту Державного бюджету Укр аїни, визначення на підставі основних макропоказників ек ономічного і соціального роз витку України на наступний б юджетний період та аналізу в иконання бюджету у поточному бюджетному періоді загально го рівня доходів та видатків бюджету і надання оцінки обс ягу фінансування бюджету для складання пропозицій проект у Державного бюджету України .

Головні розпорядники бюдж етних коштів організують роз роблення бюджетних запитів д ля подання Міністерству фіна нсів України в терміни та пор ядку, встановлені Міністерст вом фінансів України.

Міністерство фінансів Укр аїни на будь-якому етапі скла дання і розгляду проекту Дер жавного бюджету України пров одить аналіз бюджетного запи ту, поданого головним розпор ядником бюджетних коштів, з т очки зору його відповідності меті, пріоритетності, а також ефективності використання б юджетних коштів. На основі ре зультатів аналізу Міністерс тво фінансів України приймає рішення про включення бюдже тного запиту до пропозиції п роекту Державного бюджету Ук раїни перед поданням його на розгляд Кабінету Міністрів України. На основі аналізу бю джетних запитів, що подаютьс я відповідно до статті 35 цього Кодексу, Міністерство фінан сів України готує проект зак ону про Державний бюджет Укр аїни. Міністерство фінансів України в період підготовки пропозицій проекту Державно го бюджету України розглядає та вживає заходів щодо усуне ння розбіжностей з головними розпорядниками бюджетних ко штів.

Міністерство фінансів Укр аїни здійснює контроль за до триманням бюджетного законо давства на кожній стадії бюд жетного процесу як стосовно державного бюджету, так і міс цевих бюджетів, якщо інше не п ередбачено законодавством У країни (стаття 111 Бюджетного к одексу України).

Відповідно до п.1 Положення про Міністерство фінансів, з атвердженого Указом Президе нта № 1081/99 від 26 серпня 1999 року, Мін істерство фінансів України ( Мінфін України) є центральни м органом виконавчої влади, п ідпорядкованим Кабінету Мін істрів України.

Згідно з пунктом 2 Положення № 1081 Мінфін України узагальню є практику застосування зако нодавства з питань, що належа ть до його повноважень, розро бляє пропозиції щодо вдоскон алення законодавства та в ус тановленому порядку вносить їх на розгляд Президентові У країни та Кабінету Міністрів України.

У межах своїх повноважень М інфін України організовує ви конання актів законодавства і здійснює систематичний ко нтроль за їх реалізацією.

Визнання незаконним пункт у 4-1 постанови Кабінету Мініст рів України від 31.12.2005 № 1310 «Про вн есення змін до постанови Каб інету Міністрів України від 03.09.2005 № 865» та пункту 4-1 постанови К абінету Міністрів України ві д 03.09.2005р. № 865 «Про оплату праці та щомісячне грошове утримання суддів» в частині встановле ння розміру посадового оклад у суддям, виходячи з розміру м інімальної заробітної плати 332 гривні, є підставою для збіл ьшення фінансування судової системи в частині збільшенн я асигнувань на заробітну пл ату суддів.

Згідно з Указом Президента № 182 від 03.03.2003 р., Державна судова а дміністрація України є центр альним органом виконавчої вл ади зі спеціальним статусом, та здійснює матеріальне і со ціальне забезпечення суддів , у тому числі суддів у відстав ці, а також працівників апара тів судів.

Повноваження Державної су дової адміністрації України визначено Положенням про Де ржавну судову адміністрацію України, затвердженим поста новою Кабінету Міністрів Укр аїни від 14 січня 2009 року № 14, згід но якого Державна судова адм іністрація України відповід но до покладених на неї завда нь бере участь у розробленні проектів Державного бюджету та Державної програми еконо мічного і соціального розвит ку України на відповідний рі к, програми діяльності Кабін ету Міністрів України та дер жавних цільових програм у ві дповідній сфері, забезпечує їх виконання у межах своїх по вноважень; розробляє і затве рджує за погодженням з Радою суддів України єдині нормат иви фінансового забезпеченн я судів та переглядає їх не рі дше ніж один раз на три роки; в иконує функції головного роз порядника коштів Державного бюджету України щодо фінанс ового забезпечення діяльнос ті судів, кваліфікаційних ко місій суддів, органів суддів ського самоврядування, тери торіальних управлінь держа вної судової адміністрації та ДСА; здійснює матеріальне і соціальне забезпечення су ддів, у тому числі суддів у від ставці, а також працівників а парату судів та державної су дової адміністрації та інше.

На підставі ст.130 Конституці ї України та статті 118 Закону У країни «Про судоустрій Украї ни» забезпечення належного ф інансування та умов функціон ування судів покладено на де ржаву, що передбачає окреме в изначення у Державному бюдже ті видатків, у тому числі на со ціальне забезпечення суддів .

Статтею 126 Закону України «П ро судоустрій України» встан овлено, що Державна судова ад міністрація України готує ма теріали для формування пропо зицій щодо бюджету судів та з дійснює заходи щодо їх фінан сування відповідно до цього Закону, здійснює матеріальне і соціальне забезпечення су ддів.

Статтею 58 Бюджетного кодекс у України передбачено, що гол овні розпорядники коштів (з 01. 01.2003 року - Державна судова адмі ністрація України) організов ують розроблення бюджетних з апитів для подання Міністерс тву фінансів України, яке за р езультатами аналізу приймає рішення про включення бюдже тного запиту до пропозиції п роекту Державного бюджету, г отує проект Закону про Держа вний бюджет України. Видатки Державного бюджету України на утримання судової влади з ахищені безпосередньо Конст итуцією та законами і не можу ть бути скасовані чи зменшен і без відповідної компенсаці ї.

Тобто, саме Державна судова адміністрація України повин на була внести до Міністерст ва фінансів України пропозиц ії щодо збільшення бюджетног о фінансування судової систе ми у зв'язку з визнанням судом незаконними постанови Кабін ету Міністрів України від 21.12.20 05р. №1243 «Про питання оплати пра ці вищих посадових осіб Укра їни, окремих керівних праців ників органів державної влад и і органів місцевого самовр ядування та суддів» в частин і встановлення розміру посад ового окладу суддям; пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрі в України від 31.12.2005 № 1310 «Про внес ення змін до постанови Кабін ету Міністрів України від 03.09.20 05 № 865» та пункту 4-1 постанови Каб інету Міністрів України від 03.09.2005 №865 «Про оплату праці та щом ісячне грошове утримання суд дів».

В порушення вимог ст.ст. 20, 21 Бю джетного кодексу України, Де ржавна судова адміністрація України, як головний розпоря дник бюджетних коштів та уча сник бюджетного процесу, не з вернулася з бюджетним запито м до Міністерства фінансів У країни для подальшої підгото вки пропозицій до Кабінету М іністрів України при розробл енні проекту Державного бюдж ету України, чим порушено при нцип відповідальності учасн ика бюджетного процесу, яким передбачено, що кожен учасни к бюджетного процесу несе ві дповідальність за свої дії а бо бездіяльність на кожній с тадії бюджетного процесу (ст .7 Бюджетного кодексу України ).

Відповідно до постанови Ка бінету Міністрів України від 21.12.2005 р. № 1232 , якою затверджено "По ложення про Державне казначе йство України", Державне казн ачейство України (далі - Казна чейство) є урядовим органом д ержавного управління, що діє у складі Мінфіну і йому підпо рядковується. Казначейство у своїй діяльності керується Конституцією та законами Укр аїни, актами Президента Укра їни і Кабінету Міністрів Укр аїни, наказами Мінфіну та цим Положенням.

Відповідно до пункту 3 о сновними завданнями Казна чейства є зокрема: розраху нково-касове обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів; контроль з а здійсненням бюджетних повн оважень при зарахуванні надх оджень, прийнятті зобов'язан ь та проведенні платежів за ц ими зобов'язаннями. Казначей ство відповідно до покладени х на нього завдань: провадит ь безспірне списання коштів з рахунків, на яких обліковую ться кошти державного та міс цевих бюджетів і бюджетних у станов, за рішенням, яке було п рийняте державним органом, щ о відповідно до закону має пр аво на його застосування; зді йснює розподіл коштів між де ржавним бюджетом, бюджетами Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севасто поля, а також між рівнями місц евих бюджетів відповідно до нормативів відрахувань, визн ачених бюджетним законодавс твом, і перерахування розпод ілених коштів за належністю.

Згідно зі статтею 9.1. Наказу М іністерства фінансів Україн и від 30.05.2007, № 662 "Про затвердження Порядку взаємодії Міністерс тва фінансів України як голо вного розпорядника коштів де ржавного бюджету та відповід альних виконавців бюджетних програм на всіх стадіях бюдж етного процесу", Державне каз начейство України готує та з атверджує розпорядження про виділення коштів головним р озпорядникам і в установлено му порядку повідомляє головн ому розпоряднику коштів (у ро зрізі відповідальних викона вців) розмір виділених сум.

Таким чином, приймаючи до ув аги, що обов'язковість рішень суду є конституційною засад ою судочинства, передбаченою Конституцією України та від твореною у нормах Кодексу ад міністративного судочинств а України, в порушення вимог с т. 129 Конституції України та ст .ст.7, 14 КАС України, Державною с удовою адміністрацією Украї ни, Міністерством фінансів У країни та Державним казначей ством України не було своєча сно здійснено відповідного п ерерахунку посадового оклад у та грошового забезпечення, оскільки нарахування заробі тної плати та грошового утри мання здійснювалось на підст аві скасованого пункту поста нови Кабінету Міністрів Укра їни № 865.

Суд не приймає доводи Мініс терства фінансів України щод о пропуску позивачем строку звернення до суду, та як відп овідно до ч.2 ст.233 КЗпП України позивач має право на звернен ня до суду з позовом про стягн ення належної до виплати зар обітної плати без обмеження будь-яким строком.

Враховуючи вищевказане, су д приходить до висновку про з адоволення позову у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 158 - 163 Кодек су адміністративного судочи нства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний поз ов задовольнити повністю.

Визнати неправомірною без діяльність Державної судово ї адміністрації України щодо неприйняття заходів для пов ного фінансування заробітно ї плати судді ОСОБА_4 з 19 се рпня 2009 року з розрахунку поса дового окладу в розмірі 11 міні мальних заробітних плат, вст ановлених Законом на момент проведення виплат та інших в идів заробітної плати, перед бачених діючим законодавств ом.

Визнати неправомірною без діяльність Міністерства фін ансів України, щодо неприйня ття заходів для повного фіна нсування заробітної плати ОСОБА_4 з 19 серпня 2009 року з роз рахунку посадового окладу в розмірі 11 мінімальних заробі тних плат станом на момент пр оведення виплат відповідно д о п.4 постанови Кабінету Мініс трів України № 865 від 03.09.2005 р. "Про о плату праці суддів".

Зобов'язати Державне казна чейство України (01014, м Київ, вул . Бастіонна, 6, код ЄДРПОУ 20055032) про вести видатки з Державного б юджету України, передбачені Державній судовій адміністр ації України (01021, м Київ, вул. Лип ська, 18/5, код ЄДРПОУ 09744400) за бюдже тною програмою «Виконання рі шень судів» на погашення заб оргованості по заробітній пл аті судді ОСОБА_4 за періо д з 1 вересня 2009 року по 1 серпня 2 010 року у розмірі 14914,15 грн. (чотирн адцять тисяч дев'ятсот чотир надцять гривень 15 коп.) без ура хування утримання податку з доходів фізичних осіб та інш их обов'язкових платежів.

Стягнути з Державної судов ої адміністрації України з є диного рахунку Державного бю джету України № 35213015004024, відкрито го у Державному казначействі України МФО 820172, передбаченого на «Виконання рішень судів н а користь суддів», заборгова ність по заробітній платі за період з 1 вересня 2009 року по 1 се рпня 2010 року на користь судді ОСОБА_4 у розмірі 14914,15 грн. (чот ирнадцять тисяч дев'ятсот чо тирнадцять гривень 15 коп.), з як ої необхідно здійснити відпо відні утримання податку з до ходів фізичних осіб та інших обов'язкових платежів.

Постанова суду наби рає законної сили після закі нчення строку подання апеляц ійної скарги.

Постанова суду може бути о скаржена до Дніпропетровськ ого апеляційного адміністра тивного суду шляхом подачі а пеляційної скарги через Дніп ропетровський окружний адмі ністративний суд протягом де сяти днів з дня її проголошен ня. У разі відкладення вигото влення постанови в повному о бсязі, а також прийняття пост анови у письмовому проваджен ні апеляційна скарга подаєть ся протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Я кщо суб'єкта владних повнова жень у випадках та порядку, пе редбачених частиною четверт ою статті 167 цього Кодексу, бул о повідомлено про можливість отримання копії постанови с уду безпосередньо в суді, то д есятиденний строк на апеляці йне оскарження постанови суд у обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиде нного строку з моменту отрим ання суб'єктом владних повно важень повідомлення про можл ивість отримання копії поста нови суду.

Судді (підписи )

З оригіналом згідно.

Постанова не набрала закон ної сили

18 жовтня 2010 року.

Суддя В.М. Олійник

В.В. Чорна

Н.В. Захарчук

В.М. Олійник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.10.2010
Оприлюднено04.01.2011
Номер документу13323304
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-11608/10/0470

Постанова від 07.06.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Бадахова Т.П.

Ухвала від 10.05.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Бадахова Т.П.

Ухвала від 10.05.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Бадахова Т.П.

Ухвала від 06.05.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Бадахова Т.П.

Ухвала від 17.09.2010

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Постанова від 07.06.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Бадахова Т.П.

Постанова від 18.10.2010

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні