Постанова
від 07.06.2011 по справі 2а-11608/10/0470
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Олійник В.М.

Суддя-доповідач - Бадахо ва Т.П.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 червня 2011 року справ а №2а-11608/10/0470

приміщення суду за адресою : 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Колегія суддів Донецького апеляційного адміністратив ного суду у складі:

головуючого судді Бадахов ої Т.П.

суддів Геращенка І.В. , Хан ової Р.Ф.

розглянувши в порядку пис ьмового провадження апеляці йні скарги Державної судової адміністрації України, Міні стерства фінансів України на постанову Дніпропетровсько го окружного адміністративн ого суду від 18 жовтня 2010 року по справі №2а-11608/10/0470 за позовом ОС ОБА_2 до Міністерства фінан сів України, Державної судов ої адміністрації України, Де ржавного казначейства Украї ни, третя особа Дніпропетров ський апеляційний адміністр ативний суд про визнання без діяльності неправомірною, зо бов' язання вчинити певні ді ї,-

ВСТАНОВИЛА:

16 вересня 2010 року позив ачка звернулась до Дніпропет ровського окружного адмініс тративного суду з позовом до Міністерства фінансів Украї ни, Державної судової адміні страції України, Державного казначейства України, третя особа Дніпропетровський апе ляційний адміністративний т а просила:

- визнати неправомірною без діяльність Державної судово ї адміністрації України щодо неприйняття заходів для пов ного фінансування заробітно ї плати з 19 серпня 2009 року з розр ахунку посадового окладу в р озмірі 11 мінімальних заробіт них плат, встановлених Закон ом на момент проведення випл ат та інших видів заробітної плати, передбачених діючим з аконодавством;

- визнати неправомірною без діяльність Міністерства фін ансів України, щодо неприйня ття заходів для повного фіна нсування її заробітної плати з 19 серпня 2009 року з розрахунку посадового окладу в розмірі 11 мінімальних заробітних пла т станом на момент проведенн я виплат відповідно до п.4 пост анови Кабінету Міністрів Укр аїни № 865 від 03.09.2005р. "Про оплату пр аці суддів";

- зобов'язати Державне казна чейство України (01014, м Київ, вул . Бастіонна, 6, код ЄДРПОУ 20055032) про вести видатки з Державного б юджету України, передбачені Державній судовій адміністр ації України (01021, м Київ, вул. Лип ська, 18/5, код ЄДРПОУ 09744400) за бюдже тною програмою «Виконання рі шень судів» на погашення заб оргованості по заробітній пл аті ій за період з 1 вересня 2009 р оку по 1 серпня 2010 року у розмір і 14914,15 грн. (без урахування утрим ання податку з доходів фізич них осіб та інших обов'язкови х платежів);

- стягнути з Державної судов ої адміністрації України з є диного рахунку Державного бю джету України № 35213015004024, відкрито го у Державному казначействі України МФО 820172, передбаченого на «Виконання рішень судів н а користь суддів», заборгова ність по заробітній платі за період з 1 вересня 2009 року по 1 се рпня 2010 року на її користь у роз мірі 14914,15 грн., з якої необхідно здійснити відповідні утрима ння податку з доходів фізичн их осіб та інших обов'язкових платежів.

Постановою Дніпропет ровського окружного адмініс тративного суду від 18 жовтня 2 010 року позовні вимоги були за доволені у повному обсязі.

Не погодившись з рішенням с уду першої інстанції, Держав на судова адміністрація Укра їни оскаржила його в апеляці йному порядку і просила апел яційний суд скасувати це ріш ення і прийняти нове, яким від мовити в задоволенні позовни х вимог, посилаючись на поруш ення судом першої інстанції норм матеріального та процес уального права, не відповідн ість висновків суду обставин ам справи.

В обґрунтування заявлених в апеляційній скарзі вимог а пелянт зазначив, що кошторис и на відповідні бюджетні рок и подавалися згідно норм пос танови Кабінету Міністру Укр аїни від 03 вересня 2005 року №865 “П ро оплату праці та щомісячне грошове утримання суддів, до якої не внесені зміни в зв' я зку з прийняттям судами ріше нь. Державною судовою адміні страцією України розроблено проект постанови Кабінету М іністрів України щодо скасув ання обмеження при обчисленн і посадових окладів суддів, в иходячи із мінімальної зароб ітної плати 332 грн. Державна су дова адміністрація України в иконує функції головного роз порядника бюджетних коштів, виходячи з чого подавався до Міністерства фінансів Украї ни бюджетний запит, тобто роз рахунки необхідних витрат су дової влади, для закладення ї х до проекту Закону України “ Про Державний бюджет України ”.

Міністерство фінансів так ож оскаржило рішення суду пе ршої інстанції та просило ск асувати його і прийняти нове , яким відмовити в задоволенн і позовних вимог, посилаючис ь на порушення судом першої і нстанції норм матеріального та процесуального права.

Колегія суддів, перевіривш и доводи апеляційної скарги матеріалами справи, встанов ила наступне:

Згідно Указу Президента Ук раїни №165/2001 від 07 березня 2001 року позивачку вперше призначено суддею на п'ять років в Магдал инівський районний суд Дніпр опетровської області.

Постановою Верховної ради України «Про обрання суддів » №3564-ІУ від 16 березня 2006 року О СОБА_2 обрано безстроково с уддею Магдалинівського райо нного суду Дніпропетровсько ї області.

Постановою Верховної ради України «Про обрання суддів » №1576-У1 від 25 червня 2009 року ОСО БА_2 обрано безстроково суд дею Дніпропетровського апел яційного адміністративного суду.

Наказом голови Дніпропетр овського апеляційного адмін істративного суду №131 від 28 ли пня 2009 року позивачці з 28 липн я 2009 року встановлено надбавк у за вислугу років у розмірі 25 відсотків виходячи з розмір у посадового окладу з урахув анням надбавки за кваліфікац ійний клас судді.

Згідно з частиною третьою с татті 11 Закону України "Про ст атус суддів" (у редакції, чинні й на час виникнення спірних п равовідносин) гарантії незал ежності судді, включаючи зах оди його правового захисту, м атеріального і соціального з абезпечення, передбачені цим Законом, поширюються на всіх суддів України і не можуть бу ти скасовані чи знижені інши ми нормативними актами Украї ни і Автономної Республіки К рим.

Статус суддів, відповідно д о пункту 14 частини першої стат ті 92 Конституції України, визн ачається виключно законами У країни.

Відповідно до частини перш ої статті 126 Конституції Украї ни, Конституція і закони Укра їни повинні гарантувати неза лежність і недоторканість су ддів.

Збереження існуючого стат усу суддів, недопущення його скасування або звуження йог о змісту та обсягу є однією з о сновоположних гарантій неза лежності суддів.

Незалежність та недоторка ність суддів гарантується на данням їм відповідно до Зако ну України "Про статус суддів " спеціальних умов матеріаль ного та соціально-побутового забезпечення. Згідно зі стат тею 44 вказаного Закону заробі тна плата судді, як складова й ого матеріального і соціальн о-побутового забезпечення, є елементом статусу судді. Вон а складається з посадового о кладу, премій, доплат за квалі фікаційні класи, надбавок за вислугу років та інших надба вок. Розміри посадових оклад ів суддів встановлюються у в ідсотковому відношенні до по садового окладу Голови Верхо вного Суду України і не можут ь бути меншими від 50 відсотків його окладу. У свою чергу поса довий оклад судді не може бут и меншим від 80 відсотків посад ового окладу голови суду, в як ому працює суддя.

У такий спосіб законодавец ь диференційовано вирішив пи тання про оплату праці судді в, які здійснюють правосуддя , та суддів, які виконують ще й обов'язки на адміністративн их посадах, з тим, що б досягти справедливого співвідношен ня в оплаті праці в залежност і від обсягу виконуваної роб оти.

Іншого законодавчого акту з питань оплати праці суддів немає.

Згідно з частиною другою ст атті 8 Закону України "Про опла ту праці" умови та розміри опл ати праці працівників устано в та організацій, що фінансую ться з державного бюджету, ви значаються Кабінетом Мініст рів України.

На виконання вказаного Зак ону, 30 червня 2005 року та 03 вересн я 2005 року Кабінет Міністрів Ук раїни прийняв постанови № 514 "П ро оплату праці Голови, першо го заступника Голови та заст упника Голови Верховного Суд у України", згідно з абзацом др угим пункту 1 якої посадовий о клад Голови Верховного Суду України з 01 червня 2005 року стан овив 15 розмірів мінімальної з аробітної плати, та № 865 "Про опл ату праці суддів", якою затвер джена Схема посадових окладі в голови та заступника голов и судової палати, голови Війс ькової судової колегії, секр етаря Пленуму та суддів Верх овного Суду України, керівни ків та суддів вищих спеціалі зованих судів, Апеляційного суду України, апеляційних та місцевих судів (додатки № № 2 - 6 ).

Постанова Кабінету Мініст рів України від 03 вересня 2005 ро ку № 865 повинна була набрати чи нності з 01 січня 2006 року. Однак, д о набрання чинності вказаною постановою Кабінету Міністр ів України від 21 грудня 2005 року № 1243 "Питання оплати праці вищи х посадових осіб України, окр емих керівних працівників ор ганів державної влади і орга нів місцевого самоврядуванн я та суддів" було зафіксовано розрахункову величину для о бчислення посадових окладів працівників певних установ, що фінансуються з бюджету, у т ому числі й суддів, у розмірі в становленої мінімальної зар обітної плати - 332 грн.

Постановою від 31 грудня 2005 ро ку № 1310 "Про внесення змін до по станови Кабінету Міністрів У країни від 03 вересня 2005 року № 865 ", постанову доповнено пункто м 41, згідно з яким також встано влено, що розміри посадових о кладів, передбачені постанов ою від 03 вересня 2005 року № 865, вста новлюються виходячи з розмір у мінімальної заробітної пла ти 332 грн. і у подальшому при під вищенні мінімальної заробіт ної плати їх перерахунок не п ровадиться. Такі зміни були в несені до постанови від 03 вере сня 2005 року № 865 до набрання нею ч инності.

При обчисленні посадового окладу з якості сталої (розра хункової) величини Кабінет М іністрів України використав встановлений з 01 вересня 2005 ро ку Законом України "Про держа вний бюджет України на 2005 рік" р озмір мінімальної заробітно ї плати 332 гри., що виключало мож ливість її збільшення у випа дку підвищення розміру мінім альної заробітної плати.

Як вбачається зі Схем посад ових окладів голови та засту пника голови судової палати, голови Військової судової к олегії, секретаря Пленуму та суддів Верховного Суду Укра їни, керівників та суддів вищ их спеціалізованих судів, Ап еляційного суду України, апе ляційних та місцевих судів к ількість розмірів мінімальн ої заробітної плати при обчи сленні посадового окладу суд дів складає від 8,5 до 12,5, що значн о перевищує розміри мінімаль ної заробітної плати та прож иткового мінімуму, а також ро змір посадових окладів багат ьох працівників установ, які фінансуються з державного б юджету. Також оклад голови за гального апеляційного суду о бласті становить - 1 розмірів м інімальної заробітної плати , або 3652 грн., а посадовий оклад с удді цього ж суду - 9 розмірів м інімальної заробітної плати , або 2988 грн. Різниця у розмірах вказаних посадових окладів складає менше ніж 20 відсотків , а тому, оклад судді є більшим ніж 80 відсотків від посадовог о окладу голови суду.

Крім того, у зв'язку з прийня ттям Кабінетом Міністрів Укр аїни зазначених постанов збі льшено оклади суддям та голо вам судів більш як у шість раз ів.

Отже, вказані Схеми посадов их окладів є такими, що відпов ідають встановленому статте ю 44 Закону України "Про статус суддів" співвідношенню розм ірів посадових окладів Голов и Верховного Суду України, го лів судів та суддів, а встанов лення сталої (розрахункової) величини для обчислення роз мірів посадових окладів судд ів та внесення відповідних д оповнень до постанови Кабіне ту Міністрів України від 03 вер есня 2005 року № 865 відбулося до мо менту набрання нею чинності. Вказана постанова у редакці ї до внесення доповнень згід но з постановою Кабінету Мін істрів України від 31 грудня 2005 року № 1310 не була зведена в дію, а тому суд першої інстанції н е мав підстав для висновку пр о те, що оскаржувані постанов и звужують існуючі гарантії незалежності суддів.

Відповідно до частини друг ої статті 40 Закону України "Пр о статус суддів" суддям, які ма ють кваліфікаційні класи, що встановлюються залежно від посади, стажу, досвіду роботи і рівня професійних знань, на раховуються доплати до посад ових окладів. Наявність у зак онодавстві таких гарантій ві дповідає Європейської харті ї про закон "Про статус суддів " стосовно права суддів на вин агороду в залежності від ста жу, обсягу і характеру посадо вих обов'язків судді.

Проте, спірною постановою К абінету Міністрів України ві д 03 вересня 2005 року № 865 не скасов уються і не змінюються, а навп аки встановлюються надбавки та доплати за виконання особ ливо важливої роботи, за наук овий ступінь, для вирішення с оціально-побутових питань, а також визначено порядок пре міювання тощо.

Не містять у собі усі оскарж увані постанови Кабінету Мін істрів України положень щодо заборони щодо застосування до грошових доходів суддів, я к і доходів інших громадян, ме ханізму їх підвищення шляхом індексації відповідно до по ложень Закону України "Про ін дексацію доходів громадян".

Таким чином, Кабінет Мініст рів України при прийнятті ос каржуваних постанов не зменш ив розрахунок посадових окла дів суддів, а отже, й не обмежи в матеріальний і соціальний захист суддів.

У зв'язку з цим є помилковим твердження позивачки про не відповідність оскаржуваних постанов Кабінету Міністрів України Закону України "Про с татус суддів" та що їх видання призвело до звуження змісту та обсягу статусу суддів.

Таким чином, колегія суддів вважає, що судом першої інста нції порушено норми матеріал ьного і процесуального права , не повно встановлено обстав ини по справі, що призвело до н еправильного вирішення спра ви.

Керуючись статтями 195, 195-1, 197, 198, 199, 200, 202, 205, 206, 207, 211, 212,254 Кодексу ад міністративного судочинств а України, -

ПОСТАНОВИЛА :

Апеляційні скарги Де ржавної судової адміністрац ії України, Міністерства фін ансів України на постанову Д ніпропетровського окружног о адміністративного суду від 18 жовтня 2010 року по справі №2а-11608 /10/0470 - задовольнити.

Постанову Дніпропет ровського окружного адмініс тративного суду від 18 жовтня 2 010 року по справі №2а-11608/10/0470 - ска сувати.

У задоволенні позовн их вимог ОСОБА_2 до Мініст ерства фінансів України, Дер жавної судової адміністраці ї України, Державного казнач ейства України, третя особа Д ніпропетровський апеляційн ий адміністративний суд про визнання бездіяльності непр авомірною, зобов' язання вчи нити певні дії - відмовити у повному обсязі.

Постанова суду а пеляційної інстанції за насл ідками апеляційного перегля ду набирає законної сили чер ез п'ять днів після направлен ня її копій особам, які беруть участь у справі та може бути о скаржена до Вищого адміністр ативного суду України протяг ом 20 днів після набрання закон ної сили судовим рішенням су ду апеляційної інстанції.

Головуючий: Т.П.Бадахова

Судді: Р.Ф.Ханова

І.В.Геращ енко

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.06.2011
Оприлюднено16.06.2011
Номер документу16117621
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-11608/10/0470

Постанова від 07.06.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Бадахова Т.П.

Ухвала від 10.05.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Бадахова Т.П.

Ухвала від 10.05.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Бадахова Т.П.

Ухвала від 06.05.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Бадахова Т.П.

Ухвала від 17.09.2010

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Постанова від 07.06.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Бадахова Т.П.

Постанова від 18.10.2010

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні