Постанова
від 29.11.2010 по справі 2а-12625/10/1/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

29.11.10 Справа №2а-12625/10/1/0170

(16:42) м.Сімфер ополь

Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим у складі головуючої суд ді Трещової О.Р., при секрета рі Дубініній А.В.,

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

за позовом Управління Пенс ійного фонду України у м.Саки АР Крим до Відділення викон авчої дирекції фонду соціаль ного страхування від нещасни х випадків на виробництві та професійних захворювань Укр аїни у м.Саки АРК

про стягнення,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністрати вного суду Автономної Респуб ліки Крим надійшов адміністр ативний позов Управління Пен сійного фонду України у м.Сак и АР Крим до Відділення вико навчої дирекції фонду соціал ьного страхування від нещасн их випадків на виробництві т а професійних захворювань Ук раїни у м.Саки АРК про стягн ення витрат на виплату та дос тавку пенсій по інвалідност і за період з 01.04.2010 року по 30.09.2010 ро ку у сумі 41217,54 гривень, у т.ч. держ авну цільову допомогу у розм ірі 36037,58 гривень (на рахунок УП ФУ в м.Саки р/р 25609010047302 ОКПО 22300352 МФО 324805 КРУ ВАТ «Державаний ощадни й банк України»).

Позовні вимоги обґрунтова ні тим, що за період з 01.04.2010 року по 30.09.2010 року відділенням вико навчої дирекції фонду соціал ьного страхування від нещасн их випадків на виробництві т а професійних захворювань Ук раїни у м.Саки АРК не прийня то до відшкодування суму вит рат на виплату і доставку пен сій особам, що проживають в м.Саки в розмірі 41217,54 гривень .

Позивач зазначає, що відпов ідачем не приймаються до від шкодування витрати по виплат і пенсій по інвалідності, отр иманих у наслідок трудового каліцтва або професійного за хворювання, призначених відп овідно до ст.26 Закону України «Про пенсійне забезпечення» , що є порушенням чинного зако нодавства України.

Позивач пояснює, що факт вип лати пенсійним фондом пенсій по інвалідності внаслідок н ещасного випадку на виробниц тві або професійного захворю вання і пенсій у зв' язку з вт ратою годувальника, який пом ер внаслідок нещасного випад ку на виробництві або профес ійного захворювання підтвер джується матеріалами пенсій них справ, а також щомісячним и актами звірок.

Позивач зазначає, що згідно постанови КМУ № 265 від 26.03.2008 року , що вступила в законну силу з 01.04.2008 року, щомісячно, починаючи з 01.04.2008 року до щомісячного роз міру пенсійних виплат, розмі ру яких не вистачає до прожит кового мінімуму, призначаєть ся і виплачується державна ц ільова допомога у розмірі пр ожиткового мінімуму від розм іру пенсійних виплат.

Позивач підкреслює, що вип лата щомісячної державної ад ресної допомоги, передбачено ї цією постановою, здійснюєт ься за рахунок коштів, з яких в иплачується пенсія.

Позивач пояснює, що відділе ння виконавчої дирекції фон ду соціального страхування в ід нещасних випадків на виро бництві та професійних захво рювань України у м.Саки АРК зобов' язано відшкодувати також призначену згідно пост анови КМУ № 265 від 26.03.2008 року держ авну адресну допомогу, яку ві дділення виконавчої дирекц ії фонду соціального страхув ання від нещасних випадків н а виробництві та професійних захворювань України у м.Сак и АРК відмовляється приймат и, що є порушенням чинного зак онодавства.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду Автономної Р еспубліки Крим від 04.11.2010 року ві дкрито провадження в адмініс тративній справі.

Ухвалою Окружного адмініс тративного суду Автономної Р еспубліки Крим від 04.11 .2010 року закінчено підготовче провадження і справу призна чено до судового розгляду.

У судове засідання предста вник позивача не з' явився, п овідомлений належним чином п ро час, дату та місце розгляду справи, що підтверджується п оштовим повідомленням про вр учення, надіслав клопотання про відкладення розгляду сп рави.

У судове засідання предста вник відповідача не з' явивс я, повідомлений належним чин ом про час, дату та місце розгл яду справи, що підтверджуєть ся поштовим повідомленням пр о вручення, надіслав клопота ння про розгляд справи без уч асті його представника та за перечення проти позову.

Приймаючи до уваги, що в мат еріалах справи достатньо док азів для з' ясування обстави н по справі, суд вважає можлив им розглядати справу у відсу тності представників сторін на підставі наявних у справі матеріалів.

Розглянувши подані сторон ами документи та матеріали, в себічно і повно з'ясувавши вс і фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, я кі мають юридичне значення д ля розгляду справи і вирішен ня спору по суті, суд вважає, щ о позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з на ступних підстав.

Згідно з частиною 1 статті 2 К АС України завданням адмініс тративного судочинства є зах ист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтере сів юридичних осіб у сфері пу блічно-правових відносин від порушень з боку органів держ авної влади, органів місцево го самоврядування, їхніх пос адових і службових осіб, інши х суб'єктів при здійсненні ни ми владних управлінських фун кцій на основі законодавства , в тому числі на виконання дел егованих повноважень, шляхом справедливого, неупереджено го та своєчасного розгляду а дміністративних справ.

Відповідно до частини 2 стат ті 2 КАС України до адміністра тивних судів можуть бути оск аржені будь-які рішення, дії ч и бездіяльність суб'єктів вл адних повноважень, крім випа дків, коли щодо таких рішень, д ій чи бездіяльності Конститу цією чи законами України вст ановлено інший порядок судов ого провадження.

Відповідно до п. 1 частини 2 ст атті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поши рюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом в ладних повноважень щодо оска рження його рішень (норматив но-правових актів чи правови х актів індивідуальної дії), д ій чи бездіяльності.

Справою адміністративної юрисдикції (адміністративно ю справою) є переданий на вирі шення адміністративного суд у публічно-правовий спір, у як ому хоча б однією зі сторін є о рган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, ї хня посадова чи службова осо ба або інший суб'єкт, який здій снює владні управлінські фун кції на основі законодавства , в тому числі на виконання дел егованих повноважень (п.1 ч.1 ст .3 КАС України).

Пунктом 7 частини 1 статті 3 КА С України визначено поняття суб' єктів владних повноваж ень, до яких належать орган де ржавної влади, орган місцево го самоврядування, їхня поса дова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними в ладних управлінських функці й на основі законодавства, в т ому числі на виконання делег ованих повноважень

Відповідно до пункту 1.1. розд ілу 1 Положення про управлінн я Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у мі стах, затвердженого Постанов ою Пенсійного фонду України від 30.04.2002 року, № 8-2 управління Пе нсійного фонду України у рай онах, містах і районах у міста х є органами Фонду, підвідомч ими відповідно головним упра влінням Фонду в Автономній Р еспубліці Крим, областях, міс тах Києві та Севастополі, що р азом з цими управліннями утв орюють систему органів Фонду .

Відповідно до п. 1.1 Положення про виконавчу дирекцію Фонд у соціального страхування ві д нещасних випадків на вироб ництві та професійних захвор ювань України, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробн ицтві та професійних захворю вань України від 25 жовтня 2005 р. № 43 Виконавча дирекція Фонду с оціального страхування від н ещасних випадків на виробниц тві та професійних захворюва нь України є постійно діючим виконавчим органом правлінн я Фонду соціального страхува ння від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі - Фо нд), що здійснює реалізацію за вдань та основних принципів страхування від нещасного ви падку.

Згідно до п. 2.1 Положення осно вними завданнями виконавчої дирекції Фонду є серед іншог о забезпечення дотримання по ложень Конституції України т а вимог чинного законодавств а, інших нормативно-правових актів у сфері загальнообов'я зкового державного соціальн ого страхування від нещасних випадків на виробництві та п рофесійних захворювань, що с причинили втрату працездатн ості; збір та акумулювання ст рахових внесків, визначення умов, порядку обслуговування і гарантій збереження кошті в Фонду, що формуються за раху нок страхових внесків та інш их джерел фінансування.

Відповідно до п. 2.2, п. 2.3 Положе ння Виконавча дирекція Фонду здійснює керівництво робочи ми органами в Автономній Рес публіці Крим, областях, міста х Києві та Севастополі, контр оль за їх діяльністю щодо вик онання ними завдань та основ них принципів страхування ві д нещасного випадку у відпов ідній адміністративно-терит оріальній одиниці, рішень пр авління Фонду. Виконавча дир екція Фонду здійснює управлі ння соціальним страхуванням від нещасних випадків на вир обництві шляхом проведення в иконавчо-розпорядчої діяльн ості, яка передбачає забезпе чення виконання рішень правл іння Фонду, видання наказів щ одо планування, збору, акумул ювання та обліку страхових в несків, забезпечення в повно му обсязі реалізації завдань цього виду соціального стра хування, які належать до комп етенції виконавчої дирекції Фонду.

Згідно до п. 1.2 Положення роб очими органами виконавчої ди рекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Кри м, областях, містах Києві та Се вастополі, відділення в райо нах та містах обласного знач ення, які є самостійними юрид ичними особами і реалізують завдання та основні принципи страхування від нещасного в ипадку у відповідній адмініс тративно-територіальній оди ниці.

Отже, позивач та відповідач у відносинах з фізичними та ю ридичними особами під час ре алізації своїх завдань та фу нкцій, встановлених законода вством України, є органами ви конавчої влади та суб' єктам и владних повноважень, тобто дана справа є справою адміні стративної юрисдикції.

Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб' єктів владн их повноважень, адміністрати вні суди перевіряють, чи прий няті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України, обґрунтовано , тобто з урахуванням усіх обс тавин, що мають значення для п рийняття рішення; безсторонн ьо (неупереджено); добросовіс но; розсудливо.

Тому вирішуючи справу стос овно позовних вимог позивача , який є також суб' єктом влад них повноважень, суд зобов' язаний встановити чи діяли п озивач та відповідач на підс таві закону, чи являються їх д ії обґрунтованими, безсторо нніми та добросовісними.

Судом встановлено, що позив ач звернувся до відповідача за проведенням звірки та під писанням актів щомісячної зв ірки за період з 01.04.2010 року по 30.09.2 010 року.

Судом встановлено, що в квіт ні 2010 року позивач та відповід ач підписали акт щомісячної звірки витрат по особових сп равах потерпілих, яким випла чено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професій ного захворювання та пенсії у зв' язку з втратою годувал ьника, який помер внаслідок н ещасного випадку на виробниц тві або професійного захворю вання, за квітень 2010 року.

Згідно акту за висновками У правління Пенсійного фонду У країни у м.Саки АР Крим загал ьна сума витрат, що підлягає в ідшкодуванню на 11 осіб склада є 6071,42 гривень, за висновками ві дділення виконавчої дирекц ії фонду соціального страхув ання від нещасних випадків н а виробництві та професійних захворювань України у м.Сак и АРК сума, що підлягає відшко дуванню на 5 осіб складає 739,79 г ривень.

Судом встановлено, що в трав ні 2010 року позивач та відповід ач підписали акт щомісячної звірки витрат по особових сп равах потерпілих, яким випла чено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професій ного захворювання та пенсії у зв' язку з втратою годувал ьника, який помер внаслідок н ещасного випадку на виробниц тві або професійного захворю вання, за травень 2010 року.

Згідно акту за висновками У правління Пенсійного фонду У країни у м.Саки АР Крим загал ьна сума витрат, що підлягає в ідшкодуванню на 11 осіб склада є 10678,22 гривень, за висновками в ідділення виконавчої дирек ції фонду соціального страху вання від нещасних випадків на виробництві та професійни х захворювань України у м.Са ки АРК сума, що підлягає відшк одуванню на 5 осіб складає 739,79 гривень.

Судом встановлено, що в черв ні 2010 року позивач та відповід ач підписали акт щомісячної звірки витрат по особових сп равах потерпілих, яким випла чено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професій ного захворювання та пенсії у зв' язку з втратою годувал ьника, який помер внаслідок н ещасного випадку на виробниц тві або професійного захворю вання, за червень 2010 року.

Згідно акту за висновками У правління Пенсійного фонду У країни у м.Саки АР Крим загал ьна сума витрат, що підлягає в ідшкодуванню на 11 осіб склада є 10799,39 гривень, за висновками ві дділення виконавчої дирекц ії фонду соціального страхув ання від нещасних випадків н а виробництві та професійних захворювань України у м.Сак и АРК сума, що підлягає відшко дуванню на 5 осіб складає 739,79 г ривень.

Судом встановлено, що в липн і 2010 року позивач та відповіда ч підписали акт щомісячної з вірки витрат по особових спр авах потерпілих, яким виплач ено пенсії по інвалідності в наслідок нещасного випадку н а виробництві або професійно го захворювання та пенсії у з в' язку з втратою годувальни ка, який помер внаслідок неща сного випадку на виробництві або професійного захворюван ня, за липень 2010 року.

Згідно акту за висновками У правління Пенсійного фонду У країни у м.Саки АР Крим загал ьна сума витрат, що підлягає в ідшкодуванню на 11 осіб склада є 3504,01 гривень, за висновками ві дділення виконавчої дирекц ії фонду соціального страхув ання від нещасних випадків н а виробництві та професійних захворювань України у м.Сак и АРК сума, що підлягає відшко дуванню на 5 осіб складає - 1 60,21 гривень, тобто є переплатою .

Судом встановлено, що в серп ні 2010 року позивач та відповід ач підписали акт щомісячної звірки витрат по особових сп равах потерпілих, яким випла чено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професій ного захворювання та пенсії у зв' язку з втратою годувал ьника, який помер внаслідок н ещасного випадку на виробниц тві або професійного захворю вання, за серпень 2010 року.

Згідно акту за висновками У правління Пенсійного фонду У країни у м.Саки АР Крим загал ьна сума витрат, що підлягає в ідшкодуванню на 10 осіб склада є 7012,01 гривень, за висновками ві дділення виконавчої дирекц ії фонду соціального страхув ання від нещасних випадків н а виробництві та професійних захворювань України у м.Сак и АРК сума, що підлягає відшко дуванню на 4 осіб - 589,79 гривен ь.

Сума витрат, понесених Упра влінням Пенсійного фонду Укр аїни у м.Саки АР Крим на випла ту та доставку пенсій за пері од з 01.04.2010 року по 30.09.2010 року, що не п рийняті до заліку відповіда чем складає 41217,54 гривень, що під тверджується розрахунком з аборгованості Відділення в иконавчої дирекції фонду соц іального страхування від нещ асних випадків на виробництв і та професійних захворювань України у м.Саки АРК з відшк одування витрат на виплату н а доставку пенсій по інвалід ності внаслідок нещасного ви падку на виробництві за пері од з 01.04.2010 року по 30.09.2010 року та дов ідками на кожну особу, яким ви плачено пенсії по інваліднос ті внаслідок нещасного випад ку на виробництві.

Перевіряючи наявність під став для стягнення суми не ві дшкодованих витрат на виплат у та доставку основного розм іру пенсій по інвалідністі ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 , ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОС ОБА_6, за період з 01.04.2010 року по 30.09.2010 року судом встановлено н аступне.

Перевіряючи наявність під став для стягнення на корист ь Управління Пенсійного фонд у України у м.Саки АР Крим витр ат на виплату основного розм іру пенсії ОСОБА_7 в сумі 900,00 гривень, судом встановлено наступне.

Відповідно до довідки Упра вління Пенсійного фонду Укра їни у м.Саки АР Крим № 1902/06-06 від 17.09.2010 року ОСОБ А_1 перебуває на обліку в Уп равлінні Пенсійного фонду в м.Саки та отримує пенсію по ін валідності 3 групи вн аслідок трудового каліцтва.

Зазначена пенсія призначе на йому на підставі акту про н ещасний випадок на виробницт ві № 1 від 18.03.1986 року, згідно з яки м ОСОБА_1 отримав трудове каліцтво 17.03.1986 року на ст. Епеях а Тюменської обл.

Згідно витягу із акту огляд у у МСЕК від 25.07.1996 року до довідк и серії МСЕ № 083100 О СОБА_1 є інвалідом 3 групи бе зстроково в наслідок трудово го каліцтва.

Перевіряючи наявність під став для стягнення на корист ь Управління Пенсійного фонд у України у м.Саки АР Крим витр ат на виплату основного розм іру пенсії ОСОБА_2 в сумі 900,00 гривень та поштового збору в розмірі 33,5 гривень, судом вст ановлено наступне.

Відповідно до довідки Упра вління Пенсійного фонду Укра їни у м.Саки АР Крим № 1903/06-06 від 17.09.2010 року ОСОБ А_2 перебуває на обліку в Упр авлінні Пенсійного фонду в м .Саки та отримує пенсію по інв алідності 1 групи вна слідок трудового каліцтва.

Зазначена пенсія призначе на йому на підставі акту про н ещасний випадок на виробницт ві від 11.05.1975 року, згідно з яким ОСОБА_2 отримав трудове кал іцтво в 1975 році в Тимошевськом у районі Краснодарського кр аю.

Згідно витягу із акту огляд у у МСЕК від 25.02.2004 року до довідк и серії МСЕ № 017979 О СОБА_2 є інвалідом 1 групи без строково в наслідок трудовог о каліцтва.

Перевіряючи наявність під став для стягнення на корист ь Управління Пенсійного фонд у України у м.Саки АР Крим витр ат на виплату основного розм іру пенсії ОСОБА_3 в сумі 9 00,00 гривень, судом встановлено наступне.

Відповідно до довідки Упра вління Пенсійного фонду Укра їни у м.Саки АР Крим № 1911/06-06 від 17.09.2010 року ОСОБ А_3 перебуває на обліку в Упр авлінні Пенсійного фонду в м .Саки та отримує пенсію по інв алідності 1 групи вна слідок трудового каліцтва.

Зазначена пенсія призначе на йому на підставі акту про н ещасний випадок на виробницт ві № 3 від 23.06.1976 року, згідно з яки м ОСОБА_3 отримав трудове каліцтво 23.06.1976 року в м.Волгодо нськ Ростовської обл.

Згідно витягу із акту огляд у від 03.02.1981 року до довідки сері ї Д-70 № 495642 ОСОБА_3 є інвалідо м 1 групи внаслідок трудового каліцтва безстроково.

Перевіряючи наявність під став для стягнення на корист ь Управління Пенсійного фонд у України у м.Саки АР Крим витр ат на виплату основного розм іру пенсії ОСОБА_4 в сумі 555,42 гривень та поштового збор у в сумі 33,5 гривень, судом встан овлено наступне.

Відповідно до довідки Упра вління Пенсійного фонду Укра їни у м.Саки АР Крим № 1912/06-06 від 17.09.2010 року ОСОБ А_4 перебуває на обліку в Упр авлінні Пенсійного фонду в м .Саки та отримує пенсію по інв алідності 3 групи вна слідок трудового каліцтва.

Зазначена пенсія призначе на йому на підставі акту про н ещасний випадок на виробницт ві від 17.08.1973 року, згідно з яким ОСОБА_4 отримав трудове ка ліцтво в 1973 році в Кіровогра дській області.

Згідно витягу із акту огляд у від 14.12.1973 року до довідки сері ї Д-70 № 439914 ОСОБА_4 є інвалідо м 3 групи внаслідок трудового каліцтва безстроково .

Перевіряючи наявність під став для стягнення на корист ь Управління Пенсійного фонд у України у м.Саки АР Крим витр ат на виплату основного розм іру пенсії ОСОБА_5 в сумі 900,00 гривень, судом встановлено наступне.

Відповідно до довідки Упра вління Пенсійного фонду Укра їни у м.Саки АР Крим № 1909/06-06 від 17.09.2010 року ОСОБ А_5 перебуває на обліку в Упр авлінні Пенсійного фонду в м .Саки та отримує пенсію по інв алідності 3 групи вна слідок трудового каліцтва.

Зазначена пенсія призначе на йому на підставі акту про н ещасний випадок на виробницт ві № 69 від 13.08.1982 року, згідно з як им ОСОБА_5 отримав трудове каліцтво 13.08.1982 року в м.Владив осток.

Згідно витягу із акту огляд у у МСЕК від 13.04.1999 року до довідк и серії МСЕ № 023807 ОСОБА_5 є інвалідом 3 групи б езстроково внаслідок трудов ого каліцтва.

Перевіряючи наявність під став для стягнення на корист ь Управління Пенсійного фонд у України у м.Саки АР Крим витр ат на виплату основного розм іру пенсії ОСОБА_6 в сумі 900,00 гривень та поштового збору в розмірі 31,11 гривень, судом вс тановлено наступне.

Відповідно до довідки Упра вління Пенсійного фонду Укра їни у м.Саки АР Крим № 1908/06-06 від 17.09.2010 року ОСОБ А_6 перебуває на обліку в Упр авлінні Пенсійного фонду в м .Саки та отримує пенсію по інв алідності 1 групи вна слідок трудового каліцтва.

Зазначена пенсія призначе на йому на підставі акту про н ещасний випадок на виробницт ві, згідно з яким ОСОБА_6 от римав трудове каліцтво 08.04.1986 р оку в Іркутській обл.

Згідно витягу із акту огляд у у ВТЕК до довідки Сер. ВТЕ - 71 № 098278 ОСОБА_6 є інва лідом 1 групи безстроково вна слідок трудового каліцтва.

Приймаєчи до уваги, що Управління Пенсійного фонду України у м.Саки АР Крим не пр осить стягнути на його корис ть витрати на виплату основн ого розміру пенсії ОСОБА_8 , ОСОБА_9, ОСОБА_10., ОС ОБА_11, ОСОБА_12, а тільки ад ресну допомогу стосовно ціх осіб, суд не перевіряє підста ви для призначення пенсії по інвалідності зазначеним осо бам.

Перевіряючи законність та обґрунтованість дій відпові дача щодо відмови прийняти д о відшкодування витрати пози вача по виплаті основного ро зміру пенсії ОСОБА_1 в сум і 900,00 гривень, витрати на випла ту основного розміру пенсії ОСОБА_13 в розмірі 900,00 гривен ь, витрати на виплату основно го розміру пенсії ОСОБА_3 в сумі 900,00 гривень, витрати на в иплату основного розміру пен сії ОСОБА_4 в розмірі 555,42 гри вень, витрати на виплату осно вного розміру пенсії ОСОБА _5 в розмірі 900,00 гривень, витра ти на виплату основного розм іру ОСОБА_6 в сумі 900,00 гривен ь суд враховує наступне.

Статтею 1 Основ законодавст ва України про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування встановлено, що за гальнообов'язкове державне с оціальне страхування - це сис тема прав, обов'язків і гарант ій, яка передбачає надання со ціального захисту, що включа є матеріальне забезпечення г ромадян у разі хвороби, повно ї, часткової або тимчасової в трати працездатності, втрати годувальника, безробіття з н езалежних від них обставин, а також у старості та в інших ви падках, передбачених законом , за рахунок грошових фондів, щ о формуються шляхом сплати с трахових внесків власником а бо уповноваженим ним органом , громадянами, а також бюджетн их та інших джерел, передбаче них законом.

Відповідно до статті 4 Основ , в Україні залежно від страхо вого випадку є такі види зага льнообов'язкового державног о соціального страхування:

- пенсійне страхування;

- страхування у зв'язку з тим часовою втратою працездатно сті та витратами, зумовленим и народженням та похованням;

- медичне страхування;

- страхування від нещасного випадку на виробництві та пр офесійного захворювання, які спричинили втрату працездат ності;

- страхування на випадок без робіття.

Відносини, що виникають за з азначеними у частині першій цієї статті видами загальноо бов'язкового державного соці ального страхування, регулюю ться окремими законами, прий нятими відповідно до цих Осн ов.

Відповідно до статті 12 Осно в, спори, що виникають із право відносин за загальнообов'язк овим державним соціальним ст рахуванням, вирішуються в су довому порядку, якщо законом не встановлено досудовий по рядок їх розгляду.

За пенсійним страхуванням згідно зі статтею 25 Основ над аються такі види соціальних послуг та матеріального забе зпечення:

- пенсії за віком, по інвалід ності внаслідок загального з ахворювання (в тому числі кал іцтва, не пов'язаного з робото ю, інвалідності з дитинства);

- пенсії у зв'язку з втратою г одувальника, крім передбачен их пунктом 4 цієї статті;

- медичні профілактично-реа білітаційні заходи;

- допомога на поховання пенс іонерів.

Відповідно до пункту 4 цієї статті за страхуванням від н ещасного випадку на виробниц тві та професійного захворюв ання надаються такі види соц іальних послуг та матеріальн ого забезпечення:

- профілактичні заходи по за побіганню нещасним випадкам на виробництві та професійн им захворюванням;

- відновлення здоров'я та пр ацездатності потерпілого;

- допомога по тимчасовій неп рацездатності внаслідок нещ асного випадку на виробництв і або професійного захворюва ння;

- відшкодування збитків, зап одіяних працівникові каліцт вом чи іншим ушкодженням здо ров'я, пов'язаним з виконанням ним своїх трудових обов'язкі в;

- пенсія по інвалідності вна слідок нещасного випадку на виробництві або професійног о захворювання;

- пенсія у зв'язку із втратою годувальника, який помер вна слідок нещасного випадку на виробництві або професійног о захворювання;

- допомога на поховання осіб , які померли внаслідок нещас ного випадку на виробництві або професійного захворюван ня.

У частині 4 статті 26 Основ вст ановлено, що якщо після призн ачення застрахованій особі м атеріальної допомоги чи нада ння соціальних послуг між ст раховиками виник спір щодо п онесених витрат, виплата зді йснюється страховиком, до як ого звернулася застрахована особа. При цьому неналежний с траховик має право звернутис я до належного страховика що до відшкодування понесених н им витрат.

Враховуючи те, що пенсія по інвалідності внаслідок неща сного випадку на виробництві або професійного захворюван ня є наслідком страхування в ід нещасного випадку на виро бництві та професійного захв орювання, належним страховик ом, тим, хто має надавати застр ахованій особі матеріальну д опомогу чи соціальні послуги відповідно до статті 25 Основ, є Фонд соціального страхува ння від нещасних випадків.

Частиною 2 статті 24 Закону Ук раїни "Про загальнообов'язко ве державне соціальне страху вання від нещасного випадку на виробництві та професійно го захворювання, які спричин или втрату працездатності" з акріплене аналогічне правил о - якщо після призначення зас трахованій особі матеріальн ої допомоги чи надання соціа льних послуг між Фондом соці ального страхування від неща сних випадків і страховиками з інших видів соціального ст рахування виникають спори що до понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, д о якого звернувся застрахова ний. При цьому страховик, до як ого звернувся застрахований , має право звернутися до відп овідного страховика з інших видів соціального страхуван ня щодо відшкодування понесе них ним витрат.

Сфера дії цього Закону поши рюється на таку категорію ос іб, щодо відшкодування витра т на виплату пенсій яким вини к спір.

За змістом частини 2 статті 2 зазначеного Закону особи, пр аво яких на отримання відшко дування шкоди раніше було вс тановлено згідно із законода вством СРСР або законодавств ом України про відшкодування шкоди, заподіяної працівник ам внаслідок травмування на виробництві або професійног о захворювання, пов'язаних з в иконанням ними трудових обов 'язків, мають право на забезпе чення по страхуванню від нещ асного випадку відповідно до цього Закону.

При цьому право на таке забе зпечення, яке встановлено в У країні, не залежить від того, у якій з колишніх республік СР СР стався нещасний випадок н а виробництві з застраховано ю особою або виникло професі йне захворювання, пов'язане з виконанням нею трудових обо в'язків.

Підпунктом "а" статті 27 Закон у України "Про пенсійне забез печення" встановлено, що гром адянам України - переселенця м з інших держав, які не працюв али в Україні, пенсії по інвал ідності внаслідок трудового каліцтва або професійного з ахворювання призначаються н езалежно від стажу роботи.

Відповідно до пункту 3 розді лу XI (Прикінцеві положення) За кону України "Про загальнооб ов'язкове державне соціальне страхування від нещасного в ипадку на виробництві та про фесійного захворювання, які спричинили втрату працездат ності" відшкодування шкоди, м едична, професійна та соціал ьна реабілітація провадятьс я Фондом соціального страхув ання від нещасних випадків т акож зазначеним у статті 8 цьо го Закону особам, які потерпі ли до набрання ним чинності т а мали право на зазначені стр ахові виплати і соціальні по слуги.

Абзацом третім пункту 3 розд ілу XI встановлено, що уся забо ргованість потерпілим на вир обництві та членам їх сімей, я ким до набрання чинності цим Законом підприємства, устан ови та організації не відшко дували матеріальної і мораль ної (немайнової) шкоди, заподі яної ушкодженням здоров'я, ви плачується цими підприємств ами, установами і організаці ями, а в разі їх ліквідації без правонаступника - Фондом соц іального страхування від нещ асних випадків.

Отже, за змістом наведеної н орми обов'язок Фонду соціаль ного страхування від нещасни х випадків на виробництві та професійних захворювань Укр аїни відшкодувати потерпіли м на виробництві та членам їх сімей матеріальну і моральн у (немайнову) шкоду, заподіяну ушкодженням здоров'я, не зале жить від того, чи сплачували Ф онду страхові платежі підпри ємства, що ліквідувалися та н а яких було ушкоджено здоров 'я потерпілого.

Як вбачається з абзацу 7 нав еденого вище пункту, Фонд соц іального страхування від нещ асних випадків є правонаступ ником державного, галузевих та регіональних фондів охоро ни праці, передбачених статт ею 21 Закону України "Про охоро ну праці", які ліквідуються.

Доводи Відділення ФССНВ пр о поширення на спірні віднос ини положень Угоди про взаєм не визнання прав на відшкоду вання шкоди, завданої праців никам каліцтвом, професійним захворюванням або іншим ушк одженням здоров'я, пов'язані з виконанням ними трудових об ов'язків, підписаної 9 вересня 1994 року між частиною держав ко лишнього СРСР, не є обгрунтов аними.

Статтею 2 цієї Угоди передба чено, що відшкодування шкоди , завданої працівнику внаслі док трудового каліцтва, іншо го ушкодження здоров'я (у тому числі при настанні втрати пр ацездатності в результаті не щасного випадку на виробницт ві, пов'язаного з виконанням п рацівниками трудових обов'яз ків, після переїзду потерпіл ого на територію іншої Сторо ни), смерті здійснюється робо тодавцем Сторони, законодавс тво якої поширювалось на пра цівника в момент одержання к аліцтва, іншого ушкодження з доров'я, смерті.

Роботодавець, відповідаль ний за завдання шкоди, здійсн ює її відшкодування відповід но до свого національного за конодавства.

Зі змісту процитованої нор ми випливає, що вона регулює і нші відносини, а не ті, які є пр едметом спору у справі та пов 'язані з відшкодуванням витр ат ПФУ, понесених у зв'язку з в иплатою пенсій особам, які ст али інвалідами внаслідок нещ асного випадку на виробництв і на території інших республ ік СРСР до проголошення Укра їною незалежності.

Відповідно до ст. 3 Закону Ук раїни "Про правонаступництво України" від 12.09.1991 року закони У країнської РСР та інші акти, у хвалені Верховною радою Укра їнської РСР, діють на територ ії України, оскільки вони не с уперечать законам України, у хваленим після проголошення незалежності України.

Стаття 9 зазначеного Закону передбачає, що всі громадяни Союзу РСР, які на момент п роголошення незалежності Ук раїни постійно проживали на території України, є громадя нами України. Україна гарант ує забезпечення прав людини кожному громадянину України незалежно від національної приналежності та інших ознак відповідно до міжнародно-пр авових актів про права людин и.

Відповідно до Угоди про гар антії прав громадян держав-у часниць СНД в галузі пенсійн ого забезпечення від 13.03.1992 року держави-учасниць Співдружно сті мають зобов'язання щодо н епрацездатних осіб, які отри мали право на пенсійне забез печення на їхній території а бо на території інших респуб лік за період їх входження до складу СРСР і реалізують це п раво на території держав-уча сниць Угоди.

Відповідно до статті 5 Угоди про гарантії прав громадян д ержав - учасниць СНД у галузі п енсійного забезпечення від 1 3.03.1992 року, ця Угода поширюється на всі види пенсійного забез печення громадян, які встано влені або будуть встановлені законодавством держав - учас ниць Угоди.

Відповідно до статті 1 Угоди про гарантії прав громадян д ержав-учасниць Співдружност і Незалежних Держав у сфері п енсійного забезпечення від 1 3 березня 1992 року, пенсійне забе зпечення громадян держав-уча сниць даної Угоди та членів ї х сімей здійснюється за зако нодавством держави, на терит орії якої вони проживають.

Статтею 3 цієї Угоди встанов лено, що всі витрати, пов'язані зі здійсненням пенсійного з абезпечення за даною Угодою, несе держава, яка надає забез печення.

За змістом цієї норми взаєм ні розрахунки між державами можуть проводитися лише на п ідставі двосторонніх догово рів.

Таким чином, суд прийшов до висновку, що страховиком, яки й має виплачувати пенсію по і нвалідності особі, яка стала інвалідом від нещасного вип адку на виробництві на терит орії колишніх республік СРСР , а в разі виплати такої органа ми Пенсійного фонду України - відшкодувати останньому ви трати, є Фонд соціального стр ахування від нещасних випадк ів.

Тому доводи відповідача що до відмови відшкодовувати ви трати по виплаті пенсії ОС ОБА_1, ОСОБА_13, ОСОБА_3, ОСОБА_5 , ОСОБА_6, які отр имали трудове каліцтво в рес публіках колишнього СРСР, є н еобґрунтованими.

Оцінюючи доводи відповіда ча, що Фонд позбавлений можли вості відшкодовувати витрат и у зв' язку з відсутністю у в ідповідача особових справ та повного комплекту документі в на вказаних осіб, судом вста новлено наступне.

Відповідно до статті 10 Зако ну України “Про пенсійне заб езпечення”№ 1788-XII від 05.11.1991 року пе нсійне забезпечення відпові дно до цього Закону здійснює ться органами Пенсійного фон ду України.

Статтею 81 Закону України “П ро пенсійне забезпечення”пе редбачено, що призначення пе нсій і оформлення документів для їх виплати здійснюється органами Пенсійного фонду У країни.

Але суд враховує, що обов' я зок Фонду відшкодовувати вит рати позивачу, пов' язані з в иплатою пенсій по інваліднос ті внаслідок нещасного випад ку на виробництві, у зв' язку із втратою годувальника, яки й помер внаслідок нещасного випадку на виробництві чи пр офесійного захворювання нав іть при відсутності особових справ в розпорядженні викон авчої дирекції фонду прямо п ередбачений Законом України “Про страхові тарифи на зага льнообов'язкове державне соц іальне страхування від нещас ного випадку на виробництві та професійного захворюванн я, які спричинили втрату прац ездатності”№ 2272-IIІ від 22.02.2001 року .

Відповідно до частини 2 стат ті 7 Закону передбачено, що Фон д сплачує страхові виплати т а надає соціальні послуги пр ацівникам (членам їх сімей), як і потерпіли на виробництві д о 1 квітня 2001 року, з того часу, ко ли відповідні підприємства п ередали в установленому поря дку Фонду документи, що підтв ерджують право цих працівник ів (членів їх сімей) на такі ст рахові виплати та соціальні послуги, або коли таке право в становлено в судовому порядк у.

У зв' язку з нещасним випад ком на виробництві ОСОБА_1 , ОСОБА_13, ОСОБА_3, ОСОБ А_4, ОСОБА_5 , ОСОБА_6 отр имували належні виплати та с оціальні послуги від Пенсійн ого фонду України та Фонду со ціального страхування Украї ни. При цьому кошти, виплачені потерпілим страхувальником , зараховувалися Фондом у рах унок його страхових внесків на загальнообов'язкове держа вне соціальне страхування ві д нещасного випадку на вироб ництві та професійного захво рювання, а між страховиками з інших видів страхування і Фо ндом в подальшому відбувалис я відповідні розрахунки.

Судом перевірено, що відпов ідно до матеріалів справи, пе нсія по інвалідності ОСОБА _1, ОСОБА_13, ОСОБА_3, ОС ОБА_4, ОСОБА_5 , ОСОБА_6 внаслід ок нещасного випадку на виро бництві виплачувалася позив ачем правомірно, на підставі документів, визначених діюч им на той час пенсійним закон одавством України, яким і кер увався позивач.

Крім того, посилання позива ча та відповідача на Порядок відшкодування Фондом соціал ьного страхування від нещасн их випадків на виробництві т а професійних захворювань Ук раїни Пенсійному фонду Украї ни витрат, пов'язаних з виплат ою пенсій по інвалідності вн аслідок нещасного випадку на виробництві або професійног о захворювання та пенсій у зв 'язку із втратою годувальник а, який помер внаслідок нещас ного випадку на виробництві або професійного захворюван ня, затверджений постановою Правління Пенсійного фонду У країни та Правління Фонду со ціального страхування від не щасних випадків на виробницт ві та професійних захворюван ь від 4 березня 2003 р. № 5-4/4, являєть ся необґрунтованим.

Пунктом 5 Порядку встановле но, що органи Пенсійного фонд у щомісяця, до 10 числа місяця, н аступного за звітним, на підс таві списку осіб, яким виплач ено пенсії по інвалідності в наслідок нещасного випадку н а виробництві або професійно го захворювання та пенсії у з в'язку із втратою годувальни ка, який помер внаслідок неща сного випадку на виробництві або професійного захворюван ня, та списку померлих осіб і о сіб, знятих з обліку з інших пр ичин, які отримували пенсії п о інвалідності внаслідок нещ асного випадку на виробництв і або професійного захворюва ння та пенсії у зв'язку із втра тою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професій ного захворювання, проводять з відділеннями виконавчої д ирекції Фонду соціального ст рахування від нещасних випад ків на виробництві та профес ійних захворювань України в районах та містах обласного значення звірку витрат за ос обовими справами потерпілих , складають акт щомісячної зв ірки витрат за особовими спр авами потерпілих, яким випла чено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професій ного захворювання та пенсії у зв'язку із втратою годуваль ника, який помер внаслідок не щасного випадку на виробницт ві або професійного захворюв ання, у якому визначають зага льну суму витрат, що підлягає відшкодуванню, та до 15 числа м ісяця, наступного за звітним , подають його відповідно гол овним управлінням Пенсійног о фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, мі стах Києві та Севастополі і у правлінням виконавчої дирек ції Фонду соціального страху вання від нещасних випадків на виробництві та професійни х захворювань України в Авто номній Республіці Крим, обла стях, містах Києві та Севасто полі.

Пунктами 6 та 7 Порядку визна чено, що Головні управління П енсійного фонду та управлінн я виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на підста ві акта щомісячної звірки ви трат за особовими справами п отерпілих, яким виплачено пе нсії по інвалідності внаслід ок нещасного випадку на виро бництві або професійного зах ворювання та пенсії у зв'язку із втратою годувальника, яки й помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або п рофесійного захворювання, уз агальнюють і узгоджують дові дку про відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробн ицтві та професійних захворю вань України Пенсійному фонд у України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідн ості внаслідок нещасного вип адку на виробництві або проф есійного захворювання та пен сій у зв'язку із втратою годув альника, який помер внаслідо к нещасного випадку на вироб ництві або професійного захв орювання, та до 20 числа місяця , наступного за звітним, подаю ть її відповідно до Пенсійно го фонду та Фонду соціальног о страхування від нещасних в ипадків. Фонд соціального ст рахування від нещасних випад ків на підставі довідки про в ідшкодування Фондом соціаль ного страхування від нещасни х випадків на виробництві та професійних захворювань Укр аїни Пенсійному фонду Україн и витрат, пов'язаних з виплато ю пенсій по інвалідності вна слідок нещасного випадку на виробництві або професійног о захворювання та пенсій у зв 'язку із втратою годувальник а, який помер внаслідок нещас ного випадку на виробництві або професійного захворюван ня, на централізованому рівн і до 25 числа місяця, наступног о за звітним, перераховує від повідні кошти Пенсійному фон ду.

Отже, відповідно до вимог По рядку, Фонд соціального стра хування від нещасних випадкі в перераховує кошти Пенсійно му Фонду України на підставі даних, що зазначені в акті щом ісячної звірки.

Суд зазначає, що зазначений Порядок не врегульовує спір них відносин, які виникли у да ному випадку, оскільки встан овлене ним правило підписанн я актів звірки розрахунків р озраховано на відсутність сп ору.

У разі незгоди на підписанн я актів з боку Фонду соціальн ого страхування від нещасних випадків вимоги про стягнен ня мають вирішуватись у судо вому порядку в судах адмініс тративної юрисдикції, а не шл яхом пред'явлення вимог про п ідписання актів звірки.

Судом встановлено, що позив ачем обраний вірний спосіб з ахисту порушеного права, оск ільки позивач просить не зоб ов' язати відповідача підпи сати акт звірки, включити до а кту звірки будь-які відомост і, прийняти до відшкодування витрати понесені на виплату основного розміру пенсії, а с тягнути з відповідача витрат и на виплату та доставку пенс ій по інвалідності за період з 01.04.2010 року по 30.09.2010 року.

Отже, вимоги позивача про ст ягнення з Відділення викона вчої дирекції фонду соціальн ого страхування від нещасних випадків на виробництві та п рофесійних захворювань Укра їни у м.Саки АРК понесених в итрат на виплату основного р озміру пенсії за інвалідніст ю внаслідок нещасного випадк у на виробництві чи професій ного захворювання, виплачени х за період з 01.04.2010 року по 30.09.2010 ро ку ОСОБА_1 в сумі 900,00 гривень , ОСОБА_13 в розмірі 900,00 гриве нь, ОСОБА_3 в сумі 900,00 гривен ь, ОСОБА_4 в розмірі 555,42 грив ень, ОСОБА_5 в розмірі 900,00 гр ивень, ОСОБА_6 в сумі 900,00 гри вень на загальну суму 5055,42 грив ень по суті є обґрунтованими та відповідають діючому зак онодавству, тому позовні вим оги в цій частині підлягають задоволенню.

Суд зазначає, що також підля гають задоволенню позовні ви моги в частині стягнення з Ві дділення виконавчої дирекц ії фонду соціального страхув ання від нещасних випадків н а виробництві та професійних захворювань України у м.Сак и АРК поштові витрати на випл ату та доставку основного ро зміру пенсії вищевказаним ос обам в сумі 18,60 гривень, який ро зрахований судом пропорцій но до сум виплаченого основн ого розміру пенсій, а саме:

- ОСОБА_15 в розмірі 7 ,11 гривень з розрахунку виплат и пенсії в розмірі 900 гривень,

- ОСОБА_16 в розмірі 4,35 гривень з розрахунку випла ти пенсії в розмірі 555,42 гривень ,

- ОСОБА_17 в розмірі 7,11 гривень з розрахунку випла ти пенсії в розмірі 900 гривень ,

Перевіряючи наявність під став для стягнення на корист ь Управління Пенсійного фонд у України у м.Саки АР Крим витр ат на виплату державної адре сної допомоги ОСОБА_1, ОС ОБА_8, ОСОБА_13, ОСОБА_18, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБ А_5, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_6, ОСОБА_12 за період з 01.04.2010 року по 30.09.2010 року та пошто вого збору на її виплату та до ставк,у судом встановлено н аступне.

Законодавством, що регулює відносини у цій сфері є Зако н України "Про загальнообов'я зкове державне соціальне стр ахування від нещасного випад ку на виробництві та професі йного захворювання, які спри чинили втрату працездатност і" N 1105-XIV від 23.09.1999 року (далі - Зако н).

Фонд соціального страхува ння від нещасних випадків, ві дповідно до статті 46 Закону п ровадить збір та акумулюванн я страхових внесків, має авто номну, незалежну від будь-яко ї іншої, систему фінансуванн я. Фінансування Фонду соціал ьного страхування від нещасн их випадків здійснюється за рахунок:

внесків роботодавців: для п ідприємств - з віднесенням на валові витрати виробництва, для бюджетних установ та орг анізацій - з асигнувань, виділ ених на їх утримання та забез печення;

капіталізованих платежів, що надійшли у випадках лікві дації страхувальників у поря дку, визначеному Кабінетом М іністрів України;

прибутку, одержаного від ти мчасово вільних коштів Фонду на депозитних рахунках;

коштів, одержаних від стягн ення відповідно до цього Зак ону штрафів і пені з страхува льників, штрафів з працівник ів, винних у порушенні вимог н ормативних актів з охорони п раці, а також адміністративн их стягнень у вигляді штрафі в з посадових осіб підприємс тв, установ, організацій, фізи чних осіб, які використовуют ь найману працю, передбачени х Кодексом України про адмін істративні правопорушення;

добровільних внесків та ін ших надходжень, отримання як их не суперечить законодавст ву.

Кошти на здійснення страху вання від нещасного випадку не включаються до складу Дер жавного бюджету України та в икористовуються виключно за їх прямим призначенням. До ко штів на здійснення страхуван ня від нещасного випадку зас тосовується казначейська фо рма обслуговування в порядку , передбаченому для обслугов ування Державного бюджету Ук раїни.

Крім того, статтею 20 Основ за конодавства України про зага льнообов'язкове державне соц іальне страхування (Закон Ук раїни N 16/98-ВР від 14.01.1998 року) перед бачено, що основними джерела ми коштів загальнообов'язков ого державного соціального с трахування є внески роботода вців і застрахованих осіб. Бю джетні та інші джерела кошті в, необхідні для здійснення з агальнообов'язкового держав ного соціального страхуванн я, передбачаються відповідни ми законами з окремих видів з агальнообов'язкового держав ного соціального страхуванн я.

Таким чином, судом встановл ено, що будь-які страхові випл ати, що здійснюються Фондом с кладаються на підставі стра хових внесків роботодавців, як страхувальників, які і є ос новним джерелом надходжень д о фонду і мають використовув атися виключно за їх цільови м призначенням.

Страховими виплатами, відп овідно до статті 28 Закону Укра їни "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхува ння від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинил и втрату працездатності" є гр ошові суми, які згідно із стат тею 21 цього Закону Фонд соціал ьного страхування від нещасн их випадків виплачує застрах ованому чи особам, які мають н а це право, у разі настання стр ахового випадку. Зазначені г рошові суми складаються із:

1) страхової виплати втрачен ого заробітку (або відповідн ої його частини) залежно від с тупеня втрати потерпілим про фесійної працездатності (дал і - щомісячна страхова виплат а);

2) страхової виплати в устан овлених випадках одноразово ї допомоги потерпілому (член ам його сім'ї та особам, які пе ребували на утриманні померл ого);

3) страхової виплати пенсії по інвалідності потерпілому ;

4) страхової виплати пенсії у зв'язку з втратою годувальн ика;

5) страхової виплати дитині, яка народилася інвалідом вн аслідок травмування на вироб ництві або професійного захв орювання її матері під час ва гітності;

6) страхових витрат на медич ну та соціальну допомогу.

Суд зазначає, що відповідно до статті 25 Закону України “П ро загальнообов'язкове держа вне соціальне страхування ві д нещасного випадку на вироб ництві та професійного захво рювання, які спричинили втра ту працездатності”№ 1105-XIV від 23.0 9.1999 року усі види страхових вип лат і соціальних послуг заст рахованим та особам, які пере бувають на їх утриманні, а так ож усі види профілактичних з аходів, передбачених статтям и 21 та 22 цього Закону, провадять ся Фондом соціального страху вання від нещасних випадків за рахунок коштів цього Фонд у.

Таким чином, зазначеним Зак оном визначені як об' єкти, я кі підлягають виплаті застра хованим особам Фондом, так і о б' єкти, які підлягають відш кодуванню Фондом у разі випл ати таких сум іншими страхов иками. До зазначених витрат н е належать будь-які додатков і види соціальної допомоги, я кі не включені до статей 21,22, 24 За кону України “Про загальнооб ов'язкове державне соціальне страхування від нещасного в ипадку на виробництві та про фесійного захворювання, які спричинили втрату працездат ності”.

Стосовно діяльності орган ів Пенсійного фонду то їх пов новаження стосуються призн ачення та виплати пенсій, які є гарантією з боку Держави н а соціальну захищеність пенс іонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтовано му на прожитковий мінімум.

Виплата пенсій, відповідно до статті 8 Закону України “Пр о пенсійне забезпечення”N 1788-XII від 05.11.1991 року здійснюється з к оштів Пенсійного фонду Украї ни, який формується за рахуно к коштів, що відраховуються п ідприємствами і організація ми (в тому числі й тими, що вико ристовують працю громадян за угодами цивільно-правового характеру) на заходи соціаль ного страхування за тарифами , диференційованими залежно від небезпечності, шкідливос ті, тяжкості робіт та стану ін ших умов праці, страхових вне сків громадян, які займаютьс я підприємницькою діяльніст ю, обов'язкових страхових вне сків громадян, а також коштів державного бюджету України.

Відповідно до статті 6 Закон у України “Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування”№ 1058-IV від 09.07.2003 року не працездатні громадяни крім п енсійних виплат із системи п енсійного забезпечення мают ь право отримувати доплати, н адбавки та підвищення до заз начених виплат, додаткову пе нсію в порядку та за рахунок к оштів, визначених законодавс твом.

У разі якщо сукупність випл ат, зазначених у частині перш ій цієї статті, разом з пенсій ними виплатами із системи пе нсійного забезпечення та інш ими доходами не досягають ро зміру прожиткового мінімуму , визначеного законом для неп рацездатних громадян, такі г ромадяни мають право на отри мання державної соціальної д опомоги в порядку, розмірах т а за рахунок коштів, визначен их законом.

Зазначена гарантія щодо пе нсійного забезпечення непра цездатних громадян закріпле на також у статті 28 Закону Укр аїни “Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння”, якою встановлений міні мальний розмір пенсії за вік ом в розмірі прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, який застосовуєтьс я виключно для визначення ро змірів пенсій, призначених з гідно з цим Законом.

В доповнення зазначених ст атей Закону України “Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування”№ 1058-IV від 0 9.07.2003 року Кабінетом Міністрів України приймається постано ва № 265 "Деякі питання пенсійно го забезпечення громадян" ре гулюється питання надання до даткових державних гарантій певному колу осіб у вигляді щ омісячної державної адресно ї допомоги у сумі, що не вистач ає до прожиткового мінімуму.

Постановою КМУ від 26.03.2008 року № 265 "Деякі питання пенсійного забезпечення громадян" у п. 1 у становлено, що у разі, коли щом ісячний розмір пенсійних вип лат (з урахуванням надбавок, п ідвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації та інших допл ат до пенсій, встановлених за конодавством, крім пенсій за особливі заслуги перед Укра їною та щомісячної доплати д о пенсії у зв'язку з втратою го дувальника членам сімей шахт арів, смерть яких настала вна слідок нещасного випадку на виробництві) не досягає в осі б, яким призначено пенсію у зв 'язку з втратою годувальника , на одного непрацездатного ч лена сім'ї 100 відсотків, на двох - 120 відсотків, на трьох і більш е - 150 відсотків прожиткового м інімуму, встановленого закон ом для осіб, які втратили прац ездатність, таким особам над ається щомісячна державна ад ресна допомога до пенсії у су мі, що не вистачає до зазначен их розмірів.

Але відповідно до ч.8 статті 36 Закону України “Про загальн ообов'язкове державне пенсій не страхування”N 1058-IV від 09.07.2003 ро ку пенсії у зв'язку з втратою г одувальника, який помер внас лідок нещасного випадку на в иробництві або професійного захворювання, призначаються відповідно до Закону Україн и "Про загальнообов'язкове де ржавне соціальне страхуванн я від нещасного випадку на ви робництві та професійного за хворювання, які спричинили в трату працездатності".

При цьому до страхових випл ат, передбачених Законом Укр аїни "Про загальнообов'язков е державне соціальне страхув ання від нещасного випадку н а виробництві та професійног о захворювання, які спричини ли втрату працездатності" ад ресна допомога, визначена По становою КМУ від 26.03.2008 року № 265 н е включається.

Отже суд приходить до висно вку, що дія Постанови КМУ від 2 6.03.2008 року № 265 "Деякі питання пенс ійного забезпечення громадя н" не розповсюджується на від повідача та на правовідносин и між органами Пенсійного фо нду та Фонду соціального стр ахування від нещасних випадк ів на виробництві та професі йних захворювань України в ч астині відшкодування витрат з виплати адресної допомоги , оскільки такі додаткові дер жавні гарантії громадянам пе редбачені лише Законом Украї ни “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня”, який визначає обов' язк и саме органів Пенсійного фо нду України.

Суд не бере до уваги доводи представника позивача що ос порювана державна допомога у даному випадку по суті є пенс ією, включається до її основн ого розміру і повинна відшко довуватися відповідачем на з агальних підставах, оскільки з викладених вище норм чітко вбачається додатковий харак тер зазначених виплат.

За таких обставин, суд зверт ає увагу учасників процесу, щ о правовідносини між органам и Пенсійного фонду та органа ми фонду соціального страхув ання від нещасних випадків н а виробництві та професійних захворювань України мають р ізну природу. Законодавцем н едарма розрізняються основи та принципи діяльності цих о рганів, які перетинаються ли ше в частині відшкодування Ф ондом витрат на виплату пенс ій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробн ицтві або професійного захво рювання, у зв' язку із втрато ю годувальника, який помер вн аслідок нещасного випадку на виробництві чи професійного захворювання виключно за ра хунок сум, що одержані ним від страхувальників.

За пунктом 3 Порядку відшкод уванню підлягають пенсії, пр изначені відповідно до пункт ів "а", "в", "г" статті 26, статей 37, 38, та пенсії, виплачені відповідн о до статей 91, 92 Закону України "Про пенсійне забезпечення" в разі настання страхових вип адків, визначених Переліком обставин, за яких настає стра ховий випадок державного соц іального страхування громад ян від нещасного випадку на в иробництві та професійного з ахворювання, затвердженим по становою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2001 року N 1094.

Пунктом 4 Порядку визначают ься суми, що підлягають відшк одуванню Фондом - суми що ви плачуються відповідно до Зак онів України "Про пенсійне за безпечення" "Про загальнообо в'язкове державне соціальне страхування від нещасного ви падку на виробництві та проф есійного захворювання, які с причинили втрату працездатн ості" та інших нормативно-пра вових актів, а саме:

сума основного розміру пен сії по інвалідності внаслідо к нещасного випадку на вироб ництві або професійного захв орювання та пенсії у зв'язку і з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного в ипадку на виробництві або пр офесійного захворювання;

щомісячна цільова грошова допомога на прожиття, якщо та ка надавалася пенсіонеру, як ий одержував вищезазначену п енсію;

допомога на поховання сім'ї померлого або особі, яка здій снила поховання особи, яка от римувала вищезазначену пенс ію;

сума витрат Пенсійного фон ду з виплати і доставки вищез азначених пенсій.

Даний перелік є вичерпним, д о нього не внесено "державну а дресну допомогу до пенсії", як а призначена і виплачена поз ивачем згідно Постанови КМУ від 26.03.2008 року № 265 "Деякі питання пенсійного забезпечення гро мадян", вона відсутня й перелі ку сум, що підлягають виплаті за статтею 21 Закону України "П ро загальнообов'язкове держа вне соціальне страхування ві д нещасного випадку на вироб ництві та професійного захво рювання, які спричинили втра ту працездатності". Також заз начений перелік не має норм п осилання чи розширених норм, що, також, враховуючи вище нав едені доводи, не дозволяє суд у застосувати його за аналог ією закону.

Суд зазначає, що адресна доп омога не включається до осно вного розміру пенсії, так як б езпосередньо Постановою КМУ від 26.03.2008 року № 265 визначено, що в она є додатковою допомогою д о пенсії. Не відноситься адре сна допомога також і до щоміс ячної цільової грошової допо моги на прожиття.

Тобто, щомісячна державна адресна допомога є самостійн им видом пенсійних виплат та виплачується пенсіонеру, кр ім інших видів виплат, у тому ч ислі цільової допомоги на пр ожиття, з урахуванням припис ів Постанови КМУ від 26.03.2008 року № 265.

Таким чином, судом встановл ено, що відсутні як правові пі дстави, так і порядок відшкод ування відповідачем суми ад ресної допомоги.

Відповідно до частини 7 стат ті 9 КАС України у разі відсут ності закону, що регулює відп овідні правовідносини, суд з астосовує закон, що регулює п одібні правовідносини (анало гія закону).

Однак в даному випадку норм ативно-правовим актом, яким в регульовано порядок відшкод ування витрат Пенсійного фон ду на виплату зазначеного ви ду пенсій є Постанова Правлі ння Пенсійного фонду Україн и та Правління фонду соціал ьного страхування від нещасн их випадків на виробництві т а професійних захворювань в ід 04.03.2003 року № 5, якою не передбач ено відшкодування адресної д опомоги.

Крім того, форма акту щоміс ячної звірки витрат по особо вим справам потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалід ності внаслідок нещасного ви падку на виробництві або про фесійного захворювання, у зв ' язку із втратою годувальни ка, який помер внаслідок неща сного випадку на виробництві чи професійного захворюванн я затверджена Постановою Пр авління Пенсійного фонду Ук раїни та Правління фонду со ціального страхування від не щасних випадків на виробницт ві та професійних захворюва нь від 04.03.2003 року № 5 не містить ря дка про включення до актів су м виплаченої щомісячної держ авної адресної допомоги.

Суд також вважає необґрунт ованим посилання позивача на п. 4 Постанови КМУ від 26.03.2008 року № 265 "Деякі питання пенсійного забезпечення громадян", як на підставу задоволення позову , за якою виплата щомісячної д ержавної адресної допомоги, передбаченої цією постаново ю, здійснюється за рахунок ко штів, з яких виплачується пен сія або державна соціальна д опомога, оскільки зміст цієї норми не є новим у законодавс тві, такий саме порядок для ві дшкодування витрат був встан овлений і до введення в дію да ної постанови.

Отже, за змістом навед еного суд приходить до висно вку про відсутність обов' яз ку у Відділення виконавчої д ирекції фонду соціального ст рахування від нещасних випад ків на виробництві та профес ійних захворювань України у м.Саки АРК відшкодувати Упра влінню Пенсійного фонду Укра їни у м.Саки АР Крим витрати, що понесені ним у зв' язку з в иплатою щомісячної державно ї адресної допомоги, передба ченої Постановою КМУ від 26.03.2008 р оку № 265 "Деякі питання пенсійн ого забезпечення громадян", т а витрати на доставку зазнач ених сум (поштовий збір) на заг альну суму - 36143,52, тому позовні вимоги в цій частині задовол енню не підлягають.

Таким чином, підлягають зад оволенню позовні вимоги про стягнення основного розмір у пенсій в сумі 5055,42 та витрат н а її доставку в сумі 18,60 гривень , на загальну суму 5074,02 гривень.

Згідно з частиною 4 статті 94 К АС України у справах, у яких по зивачем є суб' єкт владних п овноважень, і відповідачем - фізична чи юридична особа, су дові витрати, здійснені пози вачем, з відповідача не стягу ються. Тому судові витрати по справі не підлягають стягне нню з відповідача.

Вступна та резолютивна час тини постанови були оголошен і у судовому засіданні 29.11.2010 рок у, постанова у повному обсязі складена та підписана 06.12.2010 ро ку.

Керуючись ст. ст. 160-163 Кодексу адміністративного судочинс тва України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задов ольнити частково.

2. Стягнути з Відділенн я виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробн ицтві та професійних захворю вань України у м.Саки АРК су ми не відшкодованих витрат У правління Пенсійного фонду У країни у м.Саки АР Крим на вип лату та доставку основного р озміру пенсій по інваліднос ті за період з 01.04.2010 року по 30.09.2010 р оку у сумі 5074,02 гривень на рахун ок УПФУ в м.Саки р/р 25609010047302 ОКПО 2 2300352 МФО 324805 КРУ ВАТ «Державаний о щадний банк України»).

3. У задоволенні позову в іншій частині відмовити.

Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ну постанови або справу розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .

Апеляційна скарга подаєть ся до Севастопольського апел яційного адміністративного суду через Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі прог олошення вступної та резолют ивної частини постанови або розгляду справи у порядку пи сьмового провадження, апеля ційна скарга подається протя гом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду.

Суддя Трещова О.Р.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення29.11.2010
Оприлюднено05.01.2011
Номер документу13337137
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-12625/10/1/0170

Ухвала від 30.03.2011

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Цикуренко Антон Сергійович

Постанова від 29.11.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Трещова О.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні