Ухвала
від 30.03.2011 по справі 2а-12625/10/1/0170
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯ ЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУ Д

УХВАЛА

Іменем України

Справа № 2а-12625/10/1/0170

30.03.11 м. Севастополь

Севастопольс ький апеляційний адміністра тивний суд у складі колегії с уддів:

головуючого судді Цик уренка А.С.,

суддів Єланської О.Е. ,

Горошко Н.П.

секретар судового засід ання Люфт Ю.Є.

розглянувши в порядку пись мового провадження апеляцій ну скаргу Відділення вико навчої дирекції фонду соціал ьного страхування від нещасн их випадків на виробництві т а професійних захворювань Ук раїни в місті Саки та Управл іння Пенсійного фонду Україн и в місті Саки на постанову О кружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим (суддя Трещова О.Р. ) від 29. 11.10 у справі № 2а-12625/10/1/0170

за позовом Управлінн я Пенсійного фонду України в місті Саки АР Крим (вул. Ленін а, 41,Саки,Сакський район, Автон омна Республіка Крим,96500)

до Відділення ви конавчої дирекції фонду соці ального страхування від неща сних випадків на виробництві та професійних захворювань України в місті Саки (вул. Куро ртна, 4,Саки,Сакський район, Ав тономна Республіка Крим,96500)

про стягнення

ВСТАНОВИВ:

Постановою Окружного адміністративного суду Авт ономної Республіки Крим від 29.11.2010 позов - задоволено частков о. Стягнуто з Відділення вико навчої дирекції фонду соціал ьного страхування від нещасн их випадків на виробництві т а професійних захворювань Ук раїни в місті Саки суми не від шкодованих витрат Управлінн я Пенсійного фонду України в місті Саки на виплату та дос тавку основного розміру пенс ій по інвалідності за період з 01.04.2010 по 30.09.2010 у сумі 5074,02 гривень на рахунок Управління Пенсій ного фонду України в місті Са ки.

Не погодившись з пост ановою суду, представники ст орін звернулись з апеляційни ми скаргами, в яких просять с касувати постанову.

Доводи апеляційних скарг м отивовані тим, що судом першо ї інстанції порушені норми м атеріального та процесуальн ого права, а також при неповно му з'ясуванні обставин, що маю ть істотне значення для спра ви.

У судове засідання 30.03.2011 пред ставники сторін не з'явились . Про час та місце розгляду спр ави повідомлені належним чин ом.

Згідно пункту 2 части ни 1 статті 197 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни, суд апеляційної інстанці ї може розглянути справу в по рядку письмового провадженн я за наявними у справі матері алами, якщо справу може бути в ирішено на основі наявних у н ій доказів, у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть учас ть у справі, у судове засіданн я, хоча вони були належним чин ом повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

На підставі та за правилами статті 195 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, колегія суддів, обговоривши доводи апеляційної скарги, п еревіривши юридичну оцінку о бставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши пр авильність застосування суд ом першої інстанції норм мат еріального та процесуальног о права, вважає, що апеляційні скарги не підлягають задово ленню з наступних підстав.

Матеріалами справи в становлено, що у травні 2010 рок у позивач та відповідач підп исали акт щомісячної звірки витрат по особових справах п отерпілих, яким виплачено пе нсії по інвалідності внаслід ок нещасного випадку на виро бництві або професійного зах ворювання та пенсії у зв' яз ку з втратою годувальника, як ий помер внаслідок нещасног о випадку на виробництві або професійного захворювання, за травень 2010 року.

Згідно акту за висновками У правління Пенсійного фонду У країни у місті Саки загальна сума витрат, що підлягає відш кодуванню на 11 осіб складає 10678 ,22 гривень, за висновками відд ілення виконавчої дирекції фонду соціального страхуван ня від нещасних випадків на в иробництві та професійних за хворювань України у місті Са ки сума, що підлягає відшкоду ванню на 5 осіб складає 739,79 гри вень.

Вбачається, що у червні 2010 ро ку позивач та відповідач під писали акт щомісячної звірки витрат по особових справах п отерпілих, яким виплачено пе нсії по інвалідності внаслід ок нещасного випадку на виро бництві або професійного зах ворювання та пенсії у зв' яз ку з втратою годувальника, як ий помер внаслідок нещасног о випадку на виробництві або професійного захворювання, за червень 2010 року.

Встановлено, що у липні 2010 ро ку позивач та відповідач під писали акт щомісячної звірки витрат по особових справах п отерпілих, яким виплачено пе нсії по інвалідності внаслід ок нещасного випадку на виро бництві або професійного зах ворювання та пенсії у зв' яз ку з втратою годувальника, як ий помер внаслідок нещасног о випадку на виробництві або професійного захворювання, за липень 2010 року.

Відповідно до висновку Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни у місті Саки загальна с ума витрат, що підлягає відшк одуванню на 11 осіб складає 3504,01 г ривень, за висновками відділ ення виконавчої дирекції фо нду соціального страхування від нещасних випадків на вир обництві та професійних захв орювань України у місті Саки сума, що підлягає відшкодува нню на 5 осіб складає - 160,21 гри вень, тобто є переплатою.

У серпні 2010 року позивач та в ідповідач підписали акт щомі сячної звірки витрат по особ ових справах потерпілих, яки м виплачено пенсії по інвалі дності внаслідок нещасного в ипадку на виробництві або пр офесійного захворювання та п енсії у зв' язку з втратою го дувальника, який помер внасл ідок нещасного випадку на ви робництві або професійного з ахворювання, за серпень 2010 рок у.

Так, згідно акту за висновка ми Управління Пенсійного фон ду України у місті Саки зага льна сума витрат, що підлягає відшкодуванню на 10 осіб склад ає 7012,01 гривень, за висновками в ідділення виконавчої дирек ції фонду соціального страху вання від нещасних випадків на виробництві та професійни х захворювань України у міст і Саки сума, що підлягає відш кодуванню на 4 осіб - 589,79 грив ень.

Тобто, сума витрат, понесени х Управлінням Пенсійного фон ду України у місті Саки на в иплату та доставку пенсій за період з 01.04.2010 по 30.09.2010, що не прий няті до заліку відповідачем складає 41217,54 гривень, що підтве рджується розрахунком забо ргованості Відділення вико навчої дирекції фонду соціал ьного страхування від нещасн их випадків на виробництві т а професійних захворювань Ук раїни у місті Саки з відшкод ування витрат на виплату на д оставку пенсій по інваліднос ті внаслідок нещасного випад ку на виробництві за період з 01.04.2010 по 30.09.2010 та довідками на кож ну особу, яким виплачено пенс ії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробн ицтві.

Згідно довідки Управління Пенсійного фонду України у м істі Саки № 1902/06-06 від 17.09.2010 ОСОБА _2 перебуває на обліку в Упра влінні Пенсійного фонду в м.С аки та отримує пенсію по інва лідності 3 групи внаслідок т рудового каліцтва. Йому при значена пенсія на підставі а кту про нещасний випадок на в иробництві № 1 від 18.03.1986 , згідно з яким ОСОБА_1 отримав тру дове каліцтво 17.03.1986 року на ст. Е пеяха Тюменської обл.

Відповідно до довідки Упра вління Пенсійного фонду Укра їни у місті Саки № 1903/06-06 від 17.09.2010 ОСОБА_3 перебуває на облі ку в Управлінні Пенсійного ф онду в місті Саки та отримує п енсію по інвалідності 1 групи внаслідок трудового каліцт ва. Йому була призначена пен сія на підставі акту про неща сний випадок на виробництві від 11.05.1975 року, згідно з яким О СОБА_3 отримав трудове калі цтво у 1975 році в Тимошевському районі Краснодарського кра ю.

Згідно довідки Управління Пенсійного фонду України у м істі Саки № 1912/06-06 від 17.09.2010 року ОСОБА_4 перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фон ду в місті Саки та отримує пен сію по інвалідності 3 групи в наслідок трудового каліцтва . Йому призначена пенсія на пі дставі акту про нещасний вип адок на виробництві від 17.08.1973, з гідно з яким ОСОБА_4 отри мав трудове каліцтво в 1973 році в Кіровоградській області , та якого визнано інвалідом 3 групи внаслідок трудового ка ліцтва безстроково .

Згідно довідки Управління Пенсійного фонду України у м істі Саки № 1909/06-06 від 17.09.2010 ОСОБ А_5 перебуває на обліку в Уп равлінні Пенсійного фонду в місті Саки та отримує пенсію по інвалідності 3 групи внас лідок трудового каліцтва. Йо му призначена пенсія на підс таві акту про нещасний випад ок на виробництві № 69 від 13.08.1982, з гідно з яким ОСОБА_5 отрим ав трудове каліцтво 13.08.1982 року в місті Владивосток.

Згідно довідки Управління Пенсійного фонду України у м істі Саки № 1908/06-06 від 17.09.2010 ОСОБ А_6 перебуває на обліку в Упр авлінні Пенсійного фонду в м істі Саки та отримує пенсію п о інвалідності 1 групи внаслі док трудового каліцтва. Йому призначена пенсія на підста ві акту про нещасний випадок на виробництві, згідно з яким ОСОБА_6 отримав трудове к аліцтво 08.04.1986 в Іркутській об ласті.

Так, щодо законності та обгр унтованості дій відповідач а щодо відмови вказаним особ ам прийняти до відшкодування витрати по виплаті основног о розміру пенсії, то статтею 1 Основ законодавства України про загальнообов'язкове дер жавне соціальне страхування встановлено, що загальнообо в'язкове державне соціальне страхування - це система прав , обов'язків і гарантій, яка пе редбачає надання соціальног о захисту, що включає матеріа льне забезпечення громадян у разі хвороби, повної, частков ої або тимчасової втрати пра цездатності, втрати годуваль ника, безробіття з незалежни х від них обставин, а також у с тарості та в інших випадках, п ередбачених законом, за раху нок грошових фондів, що форму ються шляхом сплати страхови х внесків власником або упов новаженим ним органом, грома дянами, а також бюджетних та і нших джерел, передбачених за коном.

Відповідно до статті 4 Основ , в Україні залежно від страхо вого випадку є такі види зага льнообов'язкового державног о соціального страхування: - п енсійне страхування; - страху вання у зв'язку з тимчасовою в тратою працездатності та вит ратами, зумовленими народжен ням та похованням; - медичне ст рахування; - страхування від н ещасного випадку на виробниц тві та професійного захворюв ання, які спричинили втрату п рацездатності; - страхування на випадок безробіття.

За пенсійним страхуванням згідно зі статтею 25 Основ над аються такі види соціальних послуг та матеріального забе зпечення: - пенсії за віком, по інвалідності внаслідок зага льного захворювання (в тому ч ислі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дит инства); - пенсії у зв'язку з втр атою годувальника, крім пере дбачених пунктом 4 цієї статт і; - медичні профілактично-реа білітаційні заходи; - допомог а на поховання пенсіонерів.

Відповідно до пункту 4 цієї статті за страхуванням від н ещасного випадку на виробниц тві та професійного захворюв ання надаються такі види соц іальних послуг та матеріальн ого забезпечення: - профілакт ичні заходи по запобіганню н ещасним випадкам на виробниц тві та професійним захворюва нням; - відновлення здоров'я та працездатності потерпілого ; - допомога по тимчасовій непр ацездатності внаслідок неща сного випадку на виробництві або професійного захворюван ня; - відшкодування збитків, за подіяних працівникові каліц твом чи іншим ушкодженням зд оров'я, пов'язаним з виконання м ним своїх трудових обов'язк ів; - пенсія по інвалідності вн аслідок нещасного випадку на виробництві або професійног о захворювання; пенсія у зв'я зку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасн ого випадку на виробництві а бо професійного захворюванн я; - допомога на поховання осіб , які померли внаслідок нещас ного випадку на виробництві або професійного захворюван ня.

Якщо після призначення зас трахованій особі матеріальн ої допомоги чи надання соціа льних послуг між страховикам и виник спір щодо понесених в итрат, виплата здійснюється страховиком, до якого зверну лася застрахована особа. При цьому неналежний страховик має право звернутися до нале жного страховика щодо відшко дування понесених ним витрат .

Враховуючи те, що пенсія по інвалідності внаслідок неща сного випадку на виробництві або професійного захворюван ня є наслідком страхування в ід нещасного випадку на виро бництві та професійного захв орювання, належним страховик ом, тим, хто має надавати застр ахованій особі матеріальну д опомогу чи соціальні послуги відповідно до статті 25 Основ, є Фонд соціального страхува ння від нещасних випадків.

Згідно частини 2 статті 24 За кону України "Про загальнооб ов'язкове державне соціальне страхування від нещасного в ипадку на виробництві та про фесійного захворювання, які спричинили втрату працездат ності" закріплене аналогічн е правило - якщо після признач ення застрахованій особі мат еріальної допомоги чи наданн я соціальних послуг між Фонд ом соціального страхування в ід нещасних випадків і страх овиками з інших видів соціал ьного страхування виникають спори щодо понесених витрат , виплата здійснюється страх овиком, до якого звернувся за страхований. При цьому страх овик, до якого звернувся заст рахований, має право звернут ися до відповідного страхови ка з інших видів соціального страхування щодо відшкодува ння понесених ним витрат.

Сфера дії цього Закону поши рюється на таку категорію ос іб, щодо відшкодування витра т на виплату пенсій яким вини к спір.

За змістом частини 2 статті 2 Закону України "Про загальн ообов'язкове державне соціал ьне страхування від нещасног о випадку на виробництві та п рофесійного захворювання, як і спричинили втрату працезда тності" особи, право яких на от римання відшкодування шкоди раніше було встановлено згі дно із законодавством СРСР а бо законодавством України пр о відшкодування шкоди, запод іяної працівникам внаслідок травмування на виробництві або професійного захворюван ня, пов'язаних з виконанням ни ми трудових обов'язків, мають право на забезпечення по стр ахуванню від нещасного випад ку відповідно до цього Закон у.

Право на таке забезпечення , яке встановлено в Україні, не залежить від того, у якій з ко лишніх республік СРСР стався нещасний випадок на виробни цтві з застрахованою особою або виникло професійне захво рювання, пов'язане з виконанн ям нею трудових обов'язків.

Відповідно до підпункту "а " статті 27 Закону України "Про п енсійне забезпечення" встано влено, що громадянам України - переселенцям з інших держав , які не працювали в Україні, п енсії по інвалідності внаслі док трудового каліцтва або п рофесійного захворювання пр изначаються незалежно від ст ажу роботи.

Згідно пункту 3 розділу XI (При кінцеві положення) Закону Ук раїни "Про загальнообов'язко ве державне соціальне страху вання від нещасного випадку на виробництві та професійно го захворювання, які спричин или втрату працездатності" в ідшкодування шкоди, медична, професійна та соціальна реа білітація провадяться Фондо м соціального страхування ві д нещасних випадків також за значеним у статті 8 цього Зако ну особам, які потерпіли до на брання ним чинності та мали п раво на зазначені страхові в иплати і соціальні послуги.

Відповідно до абзацу треті м пункту 3 розділу XI уся заборг ованість потерпілим на вироб ництві та членам їх сімей, яки м до набрання чинності цим За коном підприємства, установи та організації не відшкодув али матеріальної і моральної (немайнової) шкоди, заподіяно ї ушкодженням здоров'я, випла чується цими підприємствами , установами і організаціями , а в разі їх ліквідації без пр авонаступника - Фондом соціа льного страхування від нещас них випадків.

Тому, обов'язок Фонду соціал ьного страхування від нещасн их випадків на виробництві т а професійних захворювань Ук раїни відшкодувати потерпіл им на виробництві та членам ї х сімей матеріальну і мораль ну (немайнову) шкоду, заподіян у ушкодженням здоров'я, не зал ежить від того, чи сплачували Фонду страхові платежі підп риємства, що ліквідувалися т а на яких було ушкоджено здор ов'я потерпілого.

Як вбачається з абзацу 7 нав еденого вище пункту, Фонд соц іального страхування від нещ асних випадків є правонаступ ником державного, галузевих та регіональних фондів охоро ни праці, передбачених статт ею 21 Закону України "Про охоро ну праці", які ліквідуються.

Згідно статті 2 Угоди про в заємне визнання прав на відш кодування шкоди, завданої пр ацівникам каліцтвом, професі йним захворюванням або іншим ушкодженням здоров'я, пов'яза ні з виконанням ними трудови х обов'язкі, відшкодування шк оди, завданої працівнику вна слідок трудового каліцтва, і ншого ушкодження здоров'я (у т ому числі при настанні втрат и працездатності в результат і нещасного випадку на вироб ництві, пов'язаного з виконан ням працівниками трудових об ов'язків, після переїзду поте рпілого на територію іншої С торони), смерті здійснюється роботодавцем Сторони, закон одавство якої поширювалось н а працівника в момент одержа ння каліцтва, іншого ушкодже ння здоров'я, смерті.

Тобто, роботодавець, відпо відальний за завдання шкоди, здійснює її відшкодування в ідповідно до свого національ ного законодавства.

Згідно статті 3 Закону Украї ни "Про правонаступництво Ук раїни" закони Української РС Р та інші акти, ухвалені Верхо вною радою Української РСР, д іють на території України, ос кільки вони не суперечать за конам України, ухваленим піс ля проголошення незалежност і України.

Всі громадяни Союзу РСР , які на момент проголошення н езалежності України постійн о проживали на території Укр аїни, є громадянами України. У країна гарантує забезпеченн я прав людини кожному громад янину України незалежно від національної приналежності та інших ознак відповідно до міжнародно-правових актів п ро права людини.

Крім того, згідно Угоди про гарантії прав громадян держ ав-учасниць СНД в галузі пенс ійного забезпечення від 13.03.1992 держави-учасниць Співдружн ості мають зобов'язання щодо непрацездатних осіб, які отр имали право на пенсійне забе зпечення на їхній території або на території інших респу блік за період їх входження д о складу СРСР і реалізують це право на території держав-уч асниць Угоди.

Вказана Угода поширюється на всі види пенсійного забез печення громадян, які встано влені або будуть встановлені законодавством держав - учас ниць Угоди.

Витрати, пов'язані зі здійсн енням пенсійного забезпечен ня за даною Угодою, несе держа ва, яка надає забезпечення.

Отже, страховиком, який має виплачувати пенсію по інвалі дності особі, яка стала інвал ідом від нещасного випадку н а виробництві на території к олишніх республік СРСР, а в ра зі виплати такої органами Пе нсійного фонду України - відш кодувати останньому витрати , є Фонд соціального страхува ння від нещасних випадків.

Тому, доводи відповідача що до відмови відшкодовувати ви трати по виплаті пенсії вказ аним особам, які отримали тру дове каліцтво в республіках колишнього СРСР, є необґрунт ованими.

Також, слід зазначити, що ст аттею 10 Закону України “Про п енсійне забезпечення” пенс ійне забезпечення відповідн о до цього Закону здійснюєть ся органами Пенсійного фонду України.

Призначення пенсій і оформ лення документів для їх випл ати здійснюється органами Пе нсійного фонду України.

Проте, обов' язок Фонду від шкодовувати витрати позивач у, пов' язані з виплатою пенс ій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробн ицтві, у зв' язку із втратою годувальника, який помер вна слідок нещасного випадку на виробництві чи професійного захворювання навіть при від сутності особових справ в ро зпорядженні виконавчої дире кції фонду прямо передбачени й Законом України “Про страх ові тарифи на загальнообов'я зкове державне соціальне стр ахування від нещасного випад ку на виробництві та професі йного захворювання, які спри чинили втрату працездатност і”.

Фонд сплачує страхові випл ати та надає соціальні послу ги працівникам (членам їх сім ей), які потерпіли на виробниц тві до 1 квітня 2001 року, з того ча су, коли відповідні підприєм ства передали в установленом у порядку Фонду документи, що підтверджують право цих пра цівників (членів їх сімей) на т акі страхові виплати та соці альні послуги, або коли таке п раво встановлено в судовому порядку.

Встановлено, що ОСОБА_2, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА _4, ОСОБА_5, у зв' язку з не щасним випадком на виробницт ві отримували належні випла ти та соціальні послуги від П енсійного фонду України та Ф онду соціального страхуванн я України. При цьому кошти, вип лачені потерпілим страхувал ьником, зараховувалися Фондо м у рахунок його страхових вн есків на загальнообов'язкове державне соціальне страхува ння від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, а між страхови ками з інших видів страхуван ня і Фондом в подальшому відб увалися відповідні розрахун ки.

Встановлено, що пенсія по і нвалідності вказаним особам внаслідок нещасного випадку на виробництві виплачувалас я позивачем правомірно, на пі дставі документів, визначени х діючим на той час пенсійним законодавством України, яки м і керувався позивач.

Органи Пенсійного фонду що місяця, до 10 числа місяця, наст упного за звітним, на підстав і списку осіб, яким виплачено пенсії по інвалідності внас лідок нещасного випадку на в иробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'я зку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасн ого випадку на виробництві а бо професійного захворюванн я, та списку померлих осіб і ос іб, знятих з обліку з інших при чин, які отримували пенсії по інвалідності внаслідок неща сного випадку на виробництві або професійного захворюван ня та пенсії у зв'язку із втрат ою годувальника, який помер в наслідок нещасного випадку н а виробництві або професійно го захворювання, проводять з відділеннями виконавчої дир екції Фонду соціального стра хування від нещасних випадкі в на виробництві та професій них захворювань України в ра йонах та містах обласного зн ачення звірку витрат за особ овими справами потерпілих, с кладають акт щомісячної звір ки витрат за особовими справ ами потерпілих, яким виплаче но пенсії по інвалідності вн аслідок нещасного випадку на виробництві або професійног о захворювання та пенсії у зв 'язку із втратою годувальник а, який помер внаслідок нещас ного випадку на виробництві або професійного захворюван ня, у якому визначають загаль ну суму витрат, що підлягає ві дшкодуванню, та до 15 числа міс яця, наступного за звітним, по дають його відповідно головн им управлінням Пенсійного фо нду України в Автономній Рес публіці Крим, областях, міста х Києві та Севастополі і упра влінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхуван ня від нещасних випадків на в иробництві та професійних за хворювань України в Автономн ій Республіці Крим, областях , містах Києві та Севастополі .

Пунктами 6 та 7 Порядку відшк одування Фондом соціальног о страхування від нещасних в ипадків на виробництві та пр офесійних захворювань Украї ни Пенсійному фонду витрат, в изначено, що Головні управлі ння Пенсійного фонду та упра вління виконавчої дирекції Ф онду соціального страхуванн я від нещасних випадків на пі дставі акта щомісячної звірк и витрат за особовими справа ми потерпілих, яким виплачен о пенсії по інвалідності вна слідок нещасного випадку на виробництві або професійног о захворювання та пенсії у зв 'язку із втратою годувальник а, який помер внаслідок нещас ного випадку на виробництві або професійного захворюван ня, узагальнюють і узгоджуют ь довідку про відшкодування Фондом соціального страхува ння від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійн ому фонду України витрат, пов 'язаних з виплатою пенсій по і нвалідності внаслідок нещас ного випадку на виробництві або професійного захворюван ня та пенсій у зв'язку із втрат ою годувальника, який помер в наслідок нещасного випадку н а виробництві або професійно го захворювання, та до 20 числа місяця, наступного за звітни м, подають її відповідно до Пе нсійного фонду та Фонду соці ального страхування від неща сних випадків. Фонд соціальн ого страхування від нещасних випадків на підставі довідк и про відшкодування Фондом с оціального страхування від н ещасних випадків на виробниц тві та професійних захворюва нь України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з в иплатою пенсій по інваліднос ті внаслідок нещасного випад ку на виробництві або профес ійного захворювання та пенсі й у зв'язку із втратою годувал ьника, який помер внаслідок н ещасного випадку на виробниц тві або професійного захворю вання, на централізованому р івні до 25 числа місяця, наступ ного за звітним, перераховує відповідні кошти Пенсійному фонду.

Зазначений Порядок не врег ульовує спірних відносин, як і виникли у даному випадку, ос кільки встановлене ним прави ло підписання актів звірки р озрахунків розраховано на ві дсутність спору.

Матеріалами справи підтве рджено, що позивачем обраний вірний спосіб захисту поруш еного права, оскільки позива ч просить не зобов' язати ві дповідача підписати акт звір ки, включити до акту звірки бу дь-які відомості, прийняти до відшкодування витрати понес ені на виплату основного роз міру пенсії, а стягнути з відп овідача витрати на виплату т а доставку пенсій по інвалід ності за період з 01.04.2010 року по 3 0.09.2010 року.

Таким чином, вимоги позивач а про стягнення з Відділення виконавчої дирекції фонду с оціального страхування від н ещасних випадків на виробниц тві та професійних захворюва нь України у місті Саки понес ених витрат на виплату основ ного розміру пенсії за інвал ідністю внаслідок нещасного випадку на виробництві чи пр офесійного захворювання, вип лачених за період з 01.04.2010 року п о 30.09.2010 року ОСОБА_2 в сумі 900,00 г ривень, ОСОБА_8 в розмірі 9 00,00 гривень, ОСОБА_9 в сумі 900 ,00 гривень, ОСОБА_4 в розмір і 555,42 гривень, ОСОБА_5 в розм ірі 900,00 гривень, ОСОБА_6 в су мі 900,00 гривень на загальну суму 5055,42 гривень по суті є обґрунто ваними та відповідають діючо му законодавству, тому позов ні вимоги в цій частині підля гають задоволенню.

Також правомірно судом пер шої інстанції визнані обгрун тованими вимоги щодо задово лення вимог в частині стягне ння з Відділення виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних вип адків на виробництві та проф есійних захворювань України у місті Саки поштові витрати на виплату та доставку основ ного розміру пенсії вищевказ аним особам в сумі 18,60 гривень, який розрахований судом про порційно до сум виплаченого основного розміру пенсій, а с аме:

- ОСОБА_10 у розмірі 7,11 грив ень з розрахунку виплати пен сії в розмірі 900 гривень; - ОСО БА_4 у розмірі 4,35 гривень з ро зрахунку виплати пенсії в ро змірі 555,42 гривень; - ОСОБА_11 у розмірі 7,11 гривень з розрах унку виплати пенсії в розмір і 900 гривень.

Також, кошти на здійснення страхування від нещасного в ипадку не включаються до скл аду Державного бюджету Украї ни та використовуються виклю чно за їх прямим призначення м. До коштів на здійснення стр ахування від нещасного випад ку застосовується казначейс ька форма обслуговування в п орядку, передбаченому для об слуговування Державного бюд жету України.

Статтею 20 Основ законодавст ва України про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування передбачено, що о сновними джерелами коштів за гальнообов'язкового державн ого соціального страхування є внески роботодавців і заст рахованих осіб. Бюджетні та і нші джерела коштів, необхідн і для здійснення загальнообо в'язкового державного соціал ьного страхування, передбача ються відповідними законами з окремих видів загальнообо в'язкового державного соціал ьного страхування.

Отже, будь-які страхові випл ати, що здійснюються Фондом с кладаються на підставі стра хових внесків роботодавців, як страхувальників, які і є ос новним джерелом надходжень д о фонду і мають використовув атися виключно за їх цільови м призначенням.

Згідно статті 25 Закону Укра їни “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхува ння від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинил и втрату працездатності” ус і види страхових виплат і соц іальних послуг застраховани м та особам, які перебувають н а їх утриманні, а також усі вид и профілактичних заходів, пе редбачених статтями 21 та 22 цьо го Закону, провадяться Фондо м соціального страхування ві д нещасних випадків за рахун ок коштів цього Фонду.

Слід зробити висновок, що за значеним Законом визначені я к об' єкти, які підлягають ви платі застрахованим особам Ф ондом, так і об' єкти, які підл ягають відшкодуванню Фондом у разі виплати таких сум інши ми страховиками. До зазначен их витрат не належать будь-як і додаткові види соціальної допомоги, які не включені до с татей 21,22, 24 Закону України “Про загальнообов'язкове державн е соціальне страхування від нещасного випадку на виробни цтві та професійного захворю вання, які спричинили втрату працездатності”.

Що стосується діяльності о рганів Пенсійного фонду то ї х повноваження стосуються п ризначення та виплати пенсій , які є гарантією з боку Держа ви на соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановл ення пенсій на рівні, орієнто ваному на прожитковий мініму м.

Виплата пенсій, відповідно до статті 8 Закону України “Пр о пенсійне забезпечення” зді йснюється з коштів Пенсійног о фонду України, який формуєт ься за рахунок коштів, що відр аховуються підприємствами і організаціями (в тому числі й тими, що використовують прац ю громадян за угодами цивіль но-правового характеру) на за ходи соціального страхуванн я за тарифами, диференційова ними залежно від небезпечнос ті, шкідливості, тяжкості роб іт та стану інших умов праці, с трахових внесків громадян, я кі займаються підприємницьк ою діяльністю, обов'язкових с трахових внесків громадян, а також коштів державного бюд жету України.

Згідно статті 6 Закону Украї ни “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня” непрацездатні громадяни крім пенсійних виплат із сис теми пенсійного забезпеченн я мають право отримувати доп лати, надбавки та підвищення до зазначених виплат, додатк ову пенсію в порядку та за рах унок коштів, визначених зако нодавством.

У разі якщо сукупність випл ат, зазначених у частині перш ій цієї статті, разом з пенсій ними виплатами із системи пе нсійного забезпечення та інш ими доходами не досягають ро зміру прожиткового мінімуму , визначеного законом для неп рацездатних громадян, такі г ромадяни мають право на отри мання державної соціальної д опомоги в порядку, розмірах т а за рахунок коштів, визначен их законом.

Зазначена гарантія щодо пе нсійного забезпечення непра цездатних громадян закріпле на також у статті 28 Закону Укр аїни “Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння”, якою встановлений міні мальний розмір пенсії за вік ом в розмірі прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, який застосовуєтьс я виключно для визначення ро змірів пенсій, призначених з гідно з цим Законом.

Також, згідно Постанови Каб інету Міністрів України від 26.03.2008 № 265 "Деякі питання пенсій ного забезпечення громадян" у разі, коли щомісячний розмі р пенсійних виплат (з урахува нням надбавок, підвищень, дод аткових пенсій, цільової гро шової допомоги, сум індексац ії та інших доплат до пенсій, в становлених законодавством , крім пенсій за особливі засл уги перед Україною та щоміся чної доплати до пенсії у зв'яз ку з втратою годувальника чл енам сімей шахтарів, смерть я ких настала внаслідок нещасн ого випадку на виробництві) н е досягає в осіб, яким признач ено пенсію у зв'язку з втратою годувальника, на одного непр ацездатного члена сім'ї 100 від сотків, на двох - 120 відсотків, н а трьох і більше - 150 відсотків п рожиткового мінімуму, встано вленого законом для осіб, які втратили працездатність, та ким особам надається щомісяч на державна адресна допомога до пенсії у сумі, що не вистач ає до зазначених розмірів.

Згідно частини 8 статті 36 Зак ону України “Про загальнообо в'язкове державне пенсійне с трахування” пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного в ипадку на виробництві або пр офесійного захворювання, при значаються відповідно до Зак ону України "Про загальнообо в'язкове державне соціальне страхування від нещасного ви падку на виробництві та проф есійного захворювання, які с причинили втрату працездатн ості".

До страхових виплат, передб ачених Законом України "Про з агальнообов'язкове державне соціальне страхування від н ещасного випадку на виробниц тві та професійного захворюв ання, які спричинили втрату п рацездатності" адресна допом ога, яка визначена Постаново ю Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 № 265 не включається.

Тому, слід зробити висновок , що дія вказаної Постанови Ка бінету Міністрів України від 26.03.2008 № 265 "Деякі питання пенсій ного забезпечення громадян" не розповсюджується на відпо відача та на правовідносини між органами Пенсійного фонд у та Фонду соціального страх ування від нещасних випадків на виробництві та професійн их захворювань України в час тині відшкодування витрат з виплати адресної допомоги, о скільки такі додаткові держа вні гарантії громадянам пере дбачені лише Законом України “Про загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування ”, який визначає обов' язки с аме органів Пенсійного фонду України.

Правовідносини між органа ми Пенсійного фонду та орган ами фонду соціального страху вання від нещасних випадків на виробництві та професійни х захворювань України мають різну природу. Законодавцем недарма розрізняються основ и та принципи діяльності цих органів, які перетинаються л ише в частині відшкодування Фондом витрат на виплату пен сій по інвалідності внаслідо к нещасного випадку на вироб ництві або професійного захв орювання, у зв' язку із втрат ою годувальника, який помер в наслідок нещасного випадку н а виробництві чи професійног о захворювання виключно за р ахунок сум, що одержані ним ві д страхувальників.

Також, законодавством визн ачені суми, що підлягають від шкодуванню Фондом - суми що виплачуються відповідно до Законів України "Про пенсійн е забезпечення" "Про загально обов'язкове державне соціаль не страхування від нещасного випадку на виробництві та пр офесійного захворювання, які спричинили втрату працездат ності" та інших нормативно-пр авових актів, а саме: сума осно вного розміру пенсії по інва лідності внаслідок нещасног о випадку на виробництві або професійного захворювання т а пенсії у зв'язку із втратою г одувальника, який помер внас лідок нещасного випадку на в иробництві або професійного захворювання; щомісячна ціл ьова грошова допомога на про життя, якщо така надавалася п енсіонеру, який одержував ви щезазначену пенсію; допомога на поховання сім'ї померлого або особі, яка здійснила похо вання особи, яка отримувала в ищезазначену пенсію; сума ви трат Пенсійного фонду з випл ати і доставки вищезазначени х пенсій.

Даний перелік є вичерпни м, до нього не внесено "держ авну адресну допомогу до пен сії", яка призначена і виплач ена позивачем згідно Постано ви КМУ від 26.03.2008 року № 265 "Деякі пи тання пенсійного забезпечен ня громадян", вона відсутня й п ереліку сум, що підлягають ви платі за статтею 21 Закону Укра їни "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхува ння від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинил и втрату працездатності". Так ож зазначений перелік не має норм посилання чи розширени х норм, що, також, враховуючи в ище наведені доводи, не дозво ляє суду застосувати його за аналогією закону.

Адресна допомога не включа ється до основного розміру п енсії, оскільки Постановою К абінету Міністрів України ві д 26.03.2008 № 265 визначено, що вона є д одатковою допомогою до пенсі ї. Не відноситься адресна доп омога також і до щомісячної ц ільової грошової допомоги на прожиття.

Отже, щомісячна державна а дресна допомога є самостійни м видом пенсійних виплат та в иплачується пенсіонеру, крім інших видів виплат, у тому чис лі цільової допомоги на прож иття, з урахуванням приписів Постанови КМУ від 26.03.2008 № 265.

Таким чином, відсутні як пра вові підстави, так і порядок в ідшкодування відповідачем суми адресної допомоги.

Суд першої інстанції дійшо в вірного висновку про відсу тність обов' язку у Відділен ня виконавчої дирекції фонд у соціального страхування ві д нещасних випадків на вироб ництві та професійних захвор ювань України у місті Саки ві дшкодувати Управлінню Пенсі йного фонду України у місті С аки витрати, що понесені ним у зв' язку з виплатою щоміся чної державної адресної допо моги, та витрати на доставку з азначених сум (поштовий збір ) на загальну суму - 36143,52, тому п озовні вимоги в цій частині з адоволенню не підлягають.

Отже, правомірно задоволе ні вимоги про стягнення ос новного розміру пенсій в сум і 5055,42 та витрат на її доставку в сумі 18,60 гривень, на загальну суму 5074,02 гривень.

З урахуванням виклад еного, судова колегія дійшла висновку, що апеляційна скар га не підлягає задоволенню, о скільки постанова суду першо ї інстанції прийнята при пра вильному застосуванні норм м атеріального та процесуальн ого права, а також при повному з' ясуванні обставин, що маю ть істотне значення для спра ви.

Керуючись статтями 195, 198, 205, 206, 254 Кодексу адміністрати вного судочинства України, с уд, -

УХВАЛ ИВ:

Апеляційну с каргу Відділення виконавчо ї дирекції фонду соціального страхування від нещасних ви падків на виробництві та про фесійних захворювань Україн и в місті Саки - залишити без з адоволення.

Апеляційну скар гу Управління Пенсійного фо нду України в місті Саки - зали шити без задоволення.

Постанову Окруж ного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 29.11.10 у справі № 2а-12625/10/1/0170 - зал ишити без змін.

Згідно частини 5 статті 25 4 Кодексу адміністративного судочинства України постано ва або ухвала суду апеляційн ої чи касаційної інстанції з а наслідками перегляду, пост анова Верховного Суду Україн и набирають законної сили з м оменту проголошення, а якщо ї х було прийнято за наслідкам и розгляду у письмовому пров адженні, - через п'ять днів піс ля направлення їх копій особ ам, які беруть участь у справі .

Ухвалу може бути оскаржено в порядку статті 212 Кодексу ад міністративного судочинств а України, згідно з якою касац ійна скарга на судові рішенн я подається безпосередньо до Вищого адміністративного су ду України протягом двадцяти днів після набрання законно ї сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків, передбачених цим К одексом, а в разі складення ух вали в повному обсязі відпов ідно до статті 160 цього Кодекс у - з дня складення ухвали в по вному обсязі.

Головуючий суддя підпис А. С. Цикуренко

Судді підпис О.Е.Єланська

підпис Н.П. Горошко

З оригіналом згідно

Головуючий суддя А.С. Ц икуренко

СудСевастопольський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.03.2011
Оприлюднено08.07.2011
Номер документу16586823
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-12625/10/1/0170

Ухвала від 30.03.2011

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Цикуренко Антон Сергійович

Постанова від 29.11.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Трещова О.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні