ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 грудня 2010 р. № 14/42-10-1018
Вищий господарський суд У країни у складі колегії судд ів:
Божок В.С.- головуючого,
Костенко Т.Ф.,
Коробенко Г.П.
розглянувши матеріали
касаційної скарги Одеської залізниці
на постанову Одеського апеляційного го сподарського суду від 19.10.2010
у справі господарського суду Одесь кої області
за позовом Одеської залізниці
до Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Кітобуд"
про стягнення 144404, 28 грн.
в судовому засіданні взял и участь представники:
від позивача: Ксьондз А.В. - дов. від 11.01.2010 за № 190
від відповідача: не з' явились
ВСТАНОВИВ:
Рішенням від 19.07.2010 госпо дарського суду Одеської обла сті (суддя: Горячук Н.О. ) у задов оленні позовних вимог відмов лено.
Постановою від 19.10.2010 Одеськог о апеляційного господарсько го суду (судді: Журавльов О.О. - г оловуючий, Тофан В.М., Михайлов М.В.) рішення від 19.07.2010 господарс ького суду Одеської області скасовано. В задоволенні поз ову Одеської залізниці відмовлено
Постанова мотивована тим, щ о відповідно до п.3 Правил скла дання актів, затверджених на казом Міністерства транспор ту України №334 від 28.05.2002, відповід но до яких акти загальної фор ми складаються для засвідчен ня обставин, що виникли в проц есі перевезення вантажу, баг ажу та вантажобагажу і можут ь бути підставою для матеріа льної відповідальності, зокр ема, у разі затримки вагонів н а станції призначення в очік уванні подачі під вивантажен ня з причин, що залежать від од ержувача, власника залізничн ої під'їзної колії, порту підп риємства. Одеською залізнице ю не було складено актів зага льної форми, які б засвідчили обставини простоювання ваго нів на станції Білгород-Дніс тровський, внаслідок чого ві дсутні підстави для нарахува ння плати за користування ва гонами та зберігання вантажу в вагонах.
Не погоджуючись з постанов ою Одеська залізниця зверну лась до Вищого господарськог о суду України з касаційною с каргою і просить її скасуват и, посилаючись на те, що судом порушені норми матеріальног о та процесуального права, зо крема, ст. 46 Статуту залізниць України, п. 3 Правил користува ння вагонами та контейнерами .
Колегія суддів, приймаючи д о уваги межі перегляду справ и в касаційній інстанції, про аналізувавши на підставі фак тичних обставин справи засто сування норм матеріального і процесуального права при ви несенні оспорюваного судово го акта, знаходить необхідни м у задоволенні касаційної с карги відмовити.
Господарськими судами вст ановлено, що 01.03.2006 Одеською залі зницею та ПП "ОСОБА_1" уклад ено договір про подачу та заб ирання вагонів на під' їзну колію ПП "ОСОБА_1" при станц ії Білгород-Дністровський Од еської залізниці, відповідно до умов якого вагони на під' їзну колію подаються після п овідомлення, яке передається прийомоздавальником залізн иці користувачу по тел. 3-33-46 ціл одобово. Вагони на під' їзну колію подаються локомотивом залізниці із розставленням вагонів на місцях навантажен ня, вивантаження. Здача вагон ів провадиться: на місцях нав антаження, вивантаження. При ймання вагонів при забиранні їх залізницею здійснюється: на місцях навантаження, вива нтаження. Час перебування ва гонів на під' їзній колії об числюється з моменту подачі вагонів на під' їзну колію д о моменту отримання залізниц ею повідомлення користувача про готовність вагонів до за бирання. Строк дії договору д о 01.03.2011, включно.
Відповідно до п.14 договору в ласник сплачує залізниці пла ту, зокрема: за користування в агонами (контейнерами) - згідн о з Правилами користування в агонами і контейнерами (нака з Мінтрансу України №113 від 25.02.19 99 і додатку №1 до розпорядженн я Кабінету Міністрів України №760-р від 08.10.2004); збір за зберіганн я вантажу у вагонах (контейне рах) у разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберіг ання сплачується незалежно в ід місця затримки (на станція х призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припо ртових станціях тощо).
Згідно з п.16 договору вантаж і, які знаходяться під охорон ою залізниці, подаються на пі д' їзну колію у першу чергу, а бо передаються під охорону в антажоодержувача.
05.10.2009 зі станції відправлення Гуменці Південно-Західної з алізниці ТОВ "Укрданатранс" (в ідправник) у вагонах №97120570, №97121271 н а адресу ТОВ "Кітобуд" (одержув ач) (станція призначення - Бі лгород-Дністровський Одеськ ої залізниці) відправлений в антаж - портландцемент ІІ-БШ /400 (навальний) н/у, масою 144000 кг, що підтверджується Дорожньою в ідомістю на маршрут або груп у вагонів №33599285.
Згідно пам' ятки про забир ання вагонів, вагони №97120570, №97121271 з абрані 18.01.2010 Одеською залізниц ею з колії станції - місце зага льного користування. Вищевка зана пам' ятка не підписана вантажовласником - ОСОБА _1., про що Одеською залізнице ю складений акт загальної фо рми № 3 від 18.01.2010.
18.01.2010 Одеською залізницею так ож складена накопичувальна к артка №18010014, відповідно до якої загальна сума заборгованост і ТОВ "Кітобуд" за користуванн я вагонами та зберігання ван тажу в вагонах №97120570, №97121271 склала 188511,20 грн. (без ПДВ). Накопичуваль на картка також не підписана представником ТОВ "Кітобуд", п ро що Одеською залізницею ск ладений акт загальної форми №5 від 18.01.2010.
05.10.2009 Головним ревізором з бе зпеки руху поїздів та автотр анспорту ОСОБА_2. за участ ю начальника комерційного ві дділу Одеської дирекції залі зничних перевезень ОСОБА_3 ., начальника станції Білгор од-Дністровський ОСОБА_4. винесено припис №87/2009-Д, яким бу ло заборонено з 17.00 год. 05.10.2009 експ луатувати під' їзну колію ПП Кесарчука до усунення поруш ень вказаних у п.1 припису.
Після надходження 08.10.2009 на ад ресу ТОВ "Кітобуд" вагонів №971205 70, №97121271 з цементом, вони не були п одані на під' їзну колію ПП ОСОБА_1., а залишились на кол іях станції - місцях загально го користування.
Листом від 22.12.2009 за №19 ТОВ "Кіто буд" повідомило позивача про те, що згідно з ст. 51 Статуту за лізниць України Одеська залі зниця має заставне право та р еалізовує вантаж після закін чення граничного терміну йог о зберігання. При цьому грани чний термін зберігання не по винен перевищувати 30 діб. Таки м чином, вантаж - цемент наси пом, затриманий без поважний причин, втратив свої якості, н авмисне утримання Одеською з алізницею вантажу є неправом ірним та завдає відповідачу матеріальну шкоду. Враховуюч и вищевикладене, відповідач просив позивача на підставі ст. 129 Статуту залізниць Украї ни та Закону України "Про залі зничний транспорт" скласти к омерційний акт та про призна чення комісії та дату оформл ення комерційного акту або п ро інші рішення письмово пов ідомити відповідача.
02.02.2010 вантаж з вагону №97121271 реал ізований СМПУ-1, про що складен о акт ст. Одеса-Товарна від 01.02.201 0, відповідно до якого під час вивантаження вагону №97121271 вияв лено, що в середині вантажу на дні вагона маються злежалі т а спресовані глиби цементу, я кі зважені на товарних вагах та їх вага склала 1000 кг. Вказан им актом підтверджується при ймання зі складу незатребува ного вантажу цементу марки М -400 у кількості 69 тон.
25.01.2010 складом реалізації Одес а-Товарна переадресовано ваг он №197120570 на станцію Котовськ, що підтверджується копією доро жньої відомості №41976932, де 02.02.2009 ва нтаж реалізований СМЕУ-2, що пі дтверджується актом прийман ня-здачі незатребуваного та бездокументного вантажу від 02.02.2010 за №1 та актом оцінки №1. Отж е, загальна сума, одержана від реалізації вантажу у вагона х №97120570, №97121271, становить 81809,16 грн.
Статтею 908 Цивільного кодек су України передбачено, що за гальні умови перевезення виз начаються цим кодексом, інши ми законами, транспортними к одексами (статутами), іншими н ормативно-правовими актами т а правилами, що видаються від повідно до них. Умови перевез ення вантажів, пасажирів і ба гажу окремими видами транспо рту, а також відповідальніст ь сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, я кщо інше не встановлено цим К одексом, іншими законами, тра нспортними кодексами (статут ами), іншими нормативно-право вими актами та правилами, що в идаються відповідно до них.
За ч. 5 ст. 307 Господарського ко дексу України умови перевезе нь вантажів окремими видами транспорту, а також відповід альність суб'єктів господарю вання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними ст атутами та іншими нормативно -правовими актами.
Відповідно до ст. 46 Статуту з алізниць України, одержувач зобов' язаний прийняти і вив езти зі станції вантаж, що над ійшов на його адресу. Вантажі , що прибули, зберігаються на с танції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюєтьс я з 24-ої години дати вивантаже ння вантажу (контейнера) засо бами залізниці або з 24-ої годи ни дати подачі вагонів під ви вантаження засобами одержув ача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений те рмін справляється плата, вст ановлена тарифом.
За п.5 Правил зберігання ван тажів та ст. 12, ст. 46 Статуту залі зниць України, якщо одержува ч не вивіз вантаж з місця зага льного користування у термін и, встановлені статтею 46 Стату ту, з нього стягується плата з а зберігання вантажу, встано влена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійсню ється охорона вантажу.
Пунктами 8, 9 Правил зберіган ня вантажів передбачено, що з бір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі з атримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчен ня терміну безоплатного збер ігання сплачується незалежн о від місця затримки (на станц ії призначення та на підхода х до неї, на прикордонних, прип ортових станціях тощо). При за тримці термін безоплатного з берігання обчислюється з мом енту затримки. Факт затримки вантажу засвідчується ак том загальної форми.
Згідно ст. 119 Статут залізниц ь України за користування ва гонами і контейнерами залізн иці вантажовідправниками, ва нтажоодержувачами, власника ми під' їзних колій, портами , організаціями, установами, г ромадянами - суб' єктами пі дприємницької діяльності вн оситься плата. Порядок визна чення плати за користування вагонами (контейнерами) та зв ільнення вантажовідправник а від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вин и залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата в носиться також за час затрим ки вагонів на станціях призн ачення і на підходах до них в о чікуванні подання їх під вив антаження, перевантаження з причин, що залежать від ванта жоодержувача, власника заліз ничної під' їзної колії, пор ту, підприємства. За час затри мки на коліях залізниці ваго нів, що належать підприємств ам чи орендовані ними, стягує ться 50 відсотків зазначених р озмірів плати. Якщо вантажов ідправник заявить про відмов у від цих вагонів, плата нарах овується до моменту одержанн я відмови. Порядок розрахунк ів та перелік операцій з ваго нами (контейнерами), за час вик онання яких не стягується пл ата, встановлюється Правилам и.
За п.5 Правил користування в агонами і контейнерами плата за користування нараховуєть ся за кожний вагон і контейне р після прийняття його заліз ницею від вантажовласника. У разі неповернення залізниці вантажовласником вагона (ко нтейнера) протягом 15 діб після прийняття їх вантажовласник ом плата за користування за ц і 15 діб, а потім за кожні 5 діб ст ягується, не очікуючи поверн ення вагона (контейнера).
Пунктами 8, 9 Правил користув ання вагонами і контейнерами визначено, що у разі затримки вагонів на станції з причин, я кі залежать від вантажовласн ика, також складається акт за гальної форми, який підписує ться представниками станції і вантажовласника.
Відповідно до підпункту "в" пункту 16 Правил користування вагонами і контейнерами ван тажовласник звільняється ві д плати за користування ваго нами і контейнерами у разі за тримки прийняття залізницею вагонів, які пред' явлено їй до здачі, з причин, що залежат ь від залізниці. Час такої зат римки зазначається у графі "П римітки" Пам' ятки про подав ання/забирання вагонів, цей ч ас виключається із загальног о часу користування вагонами (контейнерами).
Таким чином, відповідно до в ищезазначених норм чинного з аконодавства належним і допу стимим доказом посвідчення о бставин, що є підставою для на рахування плати за користува ння вагонами і понаднорматив не зберігання вантажу, є акти загальної форми.
Господарськими судами вст ановлено, що Одеською залізн ицею не було складено актів з агальної форми, які б засвідч или обставини простоювання в агонів по станції Білгород-Д ністровський, внаслідок чого відсутні підстави для нарах ування плати за користування вагонами та зберігання вант ажу в вагонах.
Крім того, господарські суд и дійшли висновку, що надані Одеською залізницею докумен ти у підтвердження засвідчен ня обставин нарахування плат и за користування вагонами і зберігання вантажу у вагона х станцією Білгород-Дністров ський не можуть братись до ув аги , оскільки вони не засвідч ені у відповідності до вимог чинного законодавства.
На підставі п.4 Правил корис тування вагонами і контейнер ами відомості плати за корис тування вагонами, контейнера ми складаються на вагони, кон тейнери, що подаються під нав антаження та вивантаження, є документами обліку часу пер ебування вагонів, контейнері в у пунктах навантаження та в ивантаження та на під' їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування ва гонами, контейнерами. Відомо сті плати за користування ва гонами (контейнерами) мають п ідписуватися працівником ст анції і вантажовласника щоде нно або в періоди пред' явле ння їх станцією до розрахунк ового підрозділу, що встанов люються начальником залізн иці. У разі непогодження дани х, зазначених у відомості, пре дставник вантажовласника зо бов'язаний підписати відоміс ть із зауваженнями. Відоміст ь плати за користування ваго нами (контейнерами) складаєт ься у трьох примірниках - два д ля залізниці і один для ванта жовласника, окремо для вагон ів і для контейнерів. Час кори стування вагонами обчислюєт ься з моменту їх передачі ван тажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від ва нтажовласника.
На підставі п.4 Правил корис тування вагонами і контейнер ами час передання вагонів за лізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залі зниці зазначається у Пам' ят ці про подавання/забирання в агонів, яка оформляється піс ля закінчення приймально-зда вальних операцій. Пам' ятка підписується відповідально ю особою станції і вантажовл асника.
Також господарські суди ді йшли правомірного висновку щ одо безпідставності збільше ння ставки збору за зберіган ня вантажу позивачем до двок ратного розміру, оскільки пр авом збільшувати ставку за з берігання вантажу наділений виключно начальник залізниц і, а не його заступник. До того ж, позивачем не було належним чином повідомлено вантажоод ержувача про введення підвищ еної ставки.
На підставі п.2.2 розділу ІІІ н аказу Міністерства транспор ту та зв' язку України від 26.03.2 009 "Про затвердження Збірника тарифів на перевезення ванта жів залізничним транспортом у межах України та пов' язан і з ними послуги та Коефіцієн тів, що застосовуються до Збі рника тарифів на перевезення вантажів залізничним трансп ортом у межах України та пов' язані з ними послуги" при вини кненні на станції призначенн я ускладнень, пов' язаних із несвоєчасним вивантаженням і вивезенням вантажів одерж увачами (експедиторами), нача льник залізниці має право зб ільшити ставку збору за збер ігання вантажів до двократно го розміру. Підвищена ставка вводиться після двох годин з моменту повідомлення одержу вача про введення підвищеної ставки, але не раніше ніж чере з 24 години після закінчення те рміну безоплатного зберіган ня.
Зважаючи на викладене, коле гія суддів вважає, що апеляці йним господарським судом дан а правильна юридична оцінка обставинам справи, тому пост анова відповідає чинному за конодавству України та обста винам справи і підстав для її скасування немає.
На підставі викладеного, к еруючись ст. 1115, п.1 ст. 1119, ст.11111 Госп одарського процесуального к одексу України, Вищий господ арський суд України
ПОСТАНОВИВ :
В задоволенні касацій ної скарги відмовити.
Постанову від 19.10.2010 Одеського апеляційного господарськог о суду зі справи №14/42-10-1018 залиши ти без змін.
Головуючий В.С. Божок
Судді Т.Ф. Косте нко
Г.П. Коробенко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2010 |
Оприлюднено | 06.01.2011 |
Номер документу | 13365451 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Божок В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні