ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
Автономна Республіка К рим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люк сембург/Речна, 29/11, к. 322
РІШЕННЯ
Іменем України
01.12.2010 Справа №2-32/4588-2010
Господарський суд Автоном ної республіки Крим у складі судді Барсукової А.М.
розглянув у відкритому суд овому засіданні справу
За позовом - Фізичної особ и - підприємця ОСОБА_1 ( 51400, АДРЕСА_1, ідентифікаційни й номер НОМЕР_1)
До відповідача - Відкрито го акціонерного товариства " Крименерго" (95000, АР Крим, м. Сімфе рополь, вул.. Київська, 74/6, ідент ифікаційний код 00131400).
Про спонукання укласти дог овір
За участю представників:
Від позивача - ОСОБА_2, д овіреність № 2951 від 24.09.2010р. у спра ві.
Від відповідача - не з' я вився.
Представнику роз'яснено п рава і обов'язки передбачені ст. 22 Господарського процесуа льного кодексу України, зокр ема право відводу судді, відп овідно до статті 20 Господарсь кого процесуального України . Заяв та клопотань про відвід судді не подано.
Обставини справи: Фізична особа - підприємець ОСОБА _1 звернулась до Господарсь кого суду АР Крим з позовом до Відкритого акціонерного тов ариства "Крименерго" про спон укання відповідача до уклада ння договору на поставку еле ктричної енергії на підставі типового договору, на торгов ий павільйон, що розташовани й за адресою: АДРЕСА_2
Ухвалою Господарського су ду АР Крим від 17.09.2010р. порушено п ровадження у , справі та розгл яд справи призначений на 05.10.2010р ., про що сторони були повідомл ені рекомендованою кореспон денцією.
У судових засіданнях 05.10.2010р., 14 .10.2010р. оголошувалась перерва в порядку статті 77 Господарськ ого процесуального кодексу У країни.
Строк розгляду справи прод овжений в порядку статті 69 Гос подарського процесуального кодексу України.
Позовні вимоги обґрунтова но тим, що позивач 10.02.2009р. зверну вся до ВАТ «Крименерго» із за явою на укладання договору н а поставку електричної енерг ії, проте лише 22.07.2009р. відповіда чем було відмовлено в уклада нні договору у зв' язку із ти м, що акт про порушення ПКЕЕ не оплачений.
11.01.2010р., позивач усунув вказан і недоліки та повторно зверн увся із заявою до відповідач а, проте до теперішнього часу договір на поставку електри чної енергії не укладений.
Представник відповідача у судовому засіданні та у відз иві на позов проти позовних в имог заперечував з тих підст ав, що по-перше, договір купівл і-продажу не відповідає вимо гам діючого законодавства, а по-друге, позивачем не був при кладений повний пакет докуме нтів, який вимагають ПКЕЕ.
Дослідивши представлені д окази, заслухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ :
Згідно зі статтею 26 Закону У країни „Про електроенергети ку” та пункту 1.3 Правил корист ування електричною енергією (далі по тексту ПКЕЕ), спожива ння енергії можливе лише на п ідставі договору з енергопос тачальником. Правила регулюю ть взаємовідносини, які вини кають в процесі продажу і куп івлі електричної енергії між виробниками або постачальни ками електричної енергії та споживачами (на роздрібному ринку електричної енергії). Д ія Правил поширюється на всі х юридичних осіб та фізичних осіб (крім населення).
Статтею 277 Господарського к одексу України покладено обо в' язок на абонентів користу ватися енергією з дотримання м правил користування енергі єю відповідного виду.
Пунктом 2 статті 275 Господарс ького кодексу України передб ачено, що відпуск енергії без оформлення договору енергоп остачання не допускається.
10.02.2009р. Фізична особа - підпр иємець ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою про укладання договору на поста вку електричної енергії ( а.с. 59).
Листом зауважень ВАТ «Крим енерго» зазначило, які недол іки необхідно усунути позива чеві для того, щоб укласти дог овір на поставку електричної енергії.( а.с. 70).
Так, у позовній заяві, позив ач стверджує, що ним були усун ені недоліки, що зазначені в л исті, після чого 11.01.2010р. позивач повторно звернувся до ВАТ «К рименерго». ( а.с. 34).
Проте до теперішнього часу будь-якої відповіді від ВАТ « Крименерго» позивачеві не н адійшло.
Відповідно до частини 3 стат ті 179 Господарського кодексу У країни укладення господарсь кого договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснован ий на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених зак оном, або існує пряма вказівк а закону щодо обов'язковості укладення договору для певн их категорій суб'єктів госпо дарювання чи органів державн ої влади або органів місцево го самоврядування.
Частиною 6 цієї статті встан овлено, що суб'єкти господарю вання, які забезпечують спож ивачів, зазначених у частині 1 цієї статті, електроенергіє ю, зв'язком, послугами залізни чного та інших видів транспо рту, а у випадках, передбачени х законом, також інші суб'єкти зобов'язані укладати догово ри з усіма споживачами їхньо ї продукції (послуг). Законода вством можуть бути передбаче ні обов'язкові умови таких до говорів.
Господарські договори укл адаються за правилами, встан овленими Цивільним кодексом України з урахуванням особл ивостей, передбачених Господ арським кодексом України, ін шими нормативно-правовими ак тами щодо окремих видів дого ворів, що передбачено частин ою 7 статті 179 Господарського к одексу України).
Так, відповідач у відзиві на позов посилається на те, що п озивачем не були надані всі д окументи передбачені пункто м 5.4 Правил користування елект ричною енергією, зокрема не н адано відомості щодо розраху нкових засобів обліку, заявк у на очікуваний обсяг спожив ання електричної енергії та величини споживання електр ичної потужності у години ко нтролю максимального навант аження енергосистеми ( за нео бхідності), довідку про уклад ені державні контракти (за на явності), відомості про велич ину приєднаної потужності і категорії надійності електр опостачання струмоприймачі в, акти екологічної, аварійно ї та технологічної броні спо живача (за наявності); паспорт ні дані силових трансформато рів, кабельних та/або повітря них ліній передачі електричн ої енергії (для споживачів, у я ких розрахункові засоби облі ку встановлені не на межі бал ансової належності) (у разі ук ладення відповідного догово ру щодо об'єктів, які вводятьс я в експлуатацію вперше) та ін ші.
Проте суд не може погодитис ь із доводами відповідача з о гляду на таке:
Пунктом 5.4 ПКЕЕ встановлено , що для укладення договору пр о постачання електричної ене ргії, договору про технічне з абезпечення електропостача ння споживача або договору п ро спільне використання техн ологічних електричних мереж заявник (споживач, власник те хнологічних електричних мер еж (основний споживач) або суб споживач) має надати відпові дній організації такі докуме нти:
1) заяву щодо укладення відп овідного договору із зазначе нням роду виробничої діяльно сті, місцезнаходження та бан ківських реквізитів заявник а;
2) акти про розмежування бал ансової належності та експлу атаційної відповідальності сторін (у разі укладення відп овідного договору щодо об'єк тів, які вводяться в експлуат ацію вперше);
3) однолінійну схему електро постачання об'єкта (у разі укл адення відповідного договор у щодо об'єктів, які вводяться в експлуатацію вперше);
4) відомості щодо розрахунко вих засобів обліку (тип, марка , технічні характеристики то що) (у разі укладення відповід ного договору щодо об'єктів, я кі вводяться в експлуатацію вперше);
5) заявку на очікуваний обся г споживання електричної ене ргії та величини споживання електричної потужності у год ини контролю максимального н авантаження енергосистеми (з а необхідності), довідку про у кладені державні контракти ( за наявності), відомості про в еличину приєднаної потужнос ті і категорії надійності ел ектропостачання струмоприй мачів;
6) акти екологічної, аварійн ої та технологічної броні сп оживача (за наявності);
7) копію свідоцтва про держа вну реєстрацію та виписку з Є диного державного реєстру юр идичних осіб та фізичних осі б - підприємців (для юридичних осіб та фізичних осіб - підпри ємців);
8) копію документа, яким визн ачено право власності чи кор истування на об'єкт (приміщен ня) або копію документа, що під тверджує право власності чи користування на земельну діл янку (у разі відсутності на ві дповідній земельній ділянці об'єкта);
9) копію належним чином офор мленої довіреності на право укладати договори особі, яка уповноважена підписувати до говори;
10) копію акта допуску про під ключення електроустановки т а у визначених законодавство м випадках - сертифіката відп овідності, що видається Держ архбудінспекцією та її терит оріальними органами відпові дно до постанови Кабінету Мі ністрів України від 08.10.2008 N 923 "Про Порядок прийняття в експлуа тацію закінчених будівництв ом об'єктів" (із змінами) (для но возбудованих та реконструйо ваних електроустановок);
11) паспортні дані силових тр ансформаторів, кабельних та/ або повітряних ліній передач і електричної енергії (для сп оживачів, у яких розрахунков і засоби обліку встановлені не на межі балансової належн ості) (у разі укладення відпов ідного договору щодо об'єкті в, які вводяться в експлуатац ію вперше);
12) довідку про перелік субсп оживачів (у разі їх наявності ), дані (зазначені у підпункті 4 цього пункту) розрахункових засобів обліку субспоживачі в (у разі укладення відповідн ого договору щодо об'єктів, як і вводяться в експлуатацію в перше).
Згідно з частиною 1 ПКЕЕ дог овір про постачання електрич ної енергії - домовленість дв ох сторін (постачальник елек тричної енергії за регульова ним тарифом і споживач), що є д окументом певної форми, який встановлює зміст та регулює правовідносини між сторонам и під час продажу постачальн иком за регульованим тарифом електричної енергії спожива чу за тарифами, які регулюють ся відповідно до законодавст ва України.
Як вбачається з матеріалів справи, всі документи, обов' язковість надання яких перед бачена ПКЕЕ були зібрані поз ивачем.
А саме:
Заява, у виконання підпункт у 1 пункту 5.4 ПКЕЕ ( а.с. 59), Акти роз межування балансової принал ежності у виконання підпункт у 2 пункту 5.4 ПКЕЕ ( а.с. 54, 58), однолін ійна схема на виконання підп ункту 3 пункту 5.4 ПКЕЕ ( а.с. 57), Акт -наряд технічної перевірки р озрахункових засобів обліку електричної енергії, як того вимагає підпункт 4 пункту 5.4 ( а .с. 53), заява на встановлення до говірної величини у виконанн я підпункту 5 пункту 5.4 ПКЕЕ ( а.с . 52), акт допуску на підключенн я до електричних мереж у вико нання підпункту 10 пункту 5.4 ПКЕ Е, підпункт 6 передбачає надан ня документів , зазначених в н ьому лише за їх наявністю, як і підпункти 11, 12 пункту 5.4 ПКЕЕ.
Стосовно ж надання копії св ідоцтва про державну реєстра цію та виписку з Єдиного держ авного реєстру юридичних осі б та фізичних осіб - підприємц ів (для юридичних осіб та фізи чних осіб - підприємців), ко пії документів, яким визначе но право власності чи корист ування на об'єкт (приміщення) а бо копію документа, що підтве рджує право власності чи кор истування на земельну ділянк у (у разі відсутності на відпо відній земельній ділянці об' єкта), як то передбачають підп ункти 7, 8 пункту 5.4, суд вважає за значити те, що відповідачем і не заперечувалось надання з азначених документів, а ні у відзиві, а ні в листі зауваже нь та недоліків щодо надання документації для укладання договору, окрім реєстрації Б ТІ ( а.с. 70).
Копія належним чином оформ леної довіреності на право у кладати договори особі, яка у повноважена підписувати дог овори в даному випадку не пот ребується, оскільки договір мала намір укласти сама фізи чна особа-підприємець. ( підпу нкт 9 пункту 5.4 ПКЕЕ).
Так, отримавши пакет докуме нтів, відповідач надіслав по зивачеві вищенаведений лис т зауважень та недоліків щод о надання документації для у кладання договору. ( а.с. 70).
Перелік дій, що повинні бути зроблені позивачем не відпо відає вимогам ПКЕЕ. Так, для ук ладання договору на поставку електричної енергії не потр ебується наявності оплати ак тів про порушення ПКЕЕ, що в св ою чергу, було викладено відп овідачем у листі, у якості вим ог для укладання договору.
Відповідач не був позбавле ний права звернутися до суду в установленому законом пор ядку із відповідним позовом у випадку наявності несплаче ної заборгованості за поруше ння ПКЕЕ.
Відповідно до пункту 4 статт і 275 Господарського кодексу Ук раїни, виробники і постачаль ники енергії, що займають мон опольне становище, зокрема с уб'єкти природних монополій, зобов'язані укласти договір енергопостачання на вимогу споживачів, які мають техніч ні засоби для одержання енер гії. Розбіжності, що виникают ь при укладенні такого догов ору, врегульовуються відпові дно до вимог цього Кодексу.
Правові, економічні та орга нізаційні засади діяльності в електроенергетиці визнача ються Законом України "Про ел ектроенергетику", який також регулює відносини, пов'язані з виробництвом, передачею, по стачанням і використанням ен ергії, забезпеченням енергет ичної безпеки України, конку ренцією та захистом прав спо живачів і працівників галузі .
Згідно з частиною 6 статті 24 т а статтею 26 вказаного Закону с поживання енергії можливе ли ше на підставі договору з ене ргопостачальником; енергопо стачальники, що здійснюють п остачання електричної енерг ії на закріпленій території, не мають права відмовити спо живачу, який розташований на цій території, в укладенні до говору на постачання електри чної енергії.
Отже, за наявності такої від мови споживач вправі звернут ися до господарського суду і з заявою про спонукання відп овідного енерго-постачальни ка до укладення договору на п остачання електричної енерг ії.
Відповідно до статті 3 Закон у України "Про електроенерге тику" відносини, пов'язані з ви робництвом, передачею, поста чанням і використанням енерг ії, регулюються цим Законом т а іншими нормативно-правовим и актами.
Пунктом 1.13 Правил користува ння електричною енергією пер едбачено, що укладення, внесе ння змін, подовження чи розір вання дії будь-якого із догов орів здійснюються відповідн о до вимог законодавства та ц их Правил.
Згідно з пунктом 1.6 вказаних Правил договір про постачан ня електричної енергії уклад ається постачальником елект ричної енергії за регульован им тарифом з усіма споживача ми та субспоживачами (крім на селення), які розташовані на т ериторії здійснення ліцензо ваної діяльності постачальн иком електричної енергії за регульованим тарифом, на осн ові типового договору, який є додатком № 3 до Правил користу вання електричною енергією.
Пунктом 5.1 цих Правил встано влено, що договір про постача ння електричної енергії є ос новним документом, який регу лює відносини між постачальн иком електричної енергії за регульованим тарифом, що зді йснює свою діяльність на зак ріпленій території, і спожив ачем та визначає зміст право вих відносин, прав та обов'язк ів сторін. Cпоживання електри чної енергії без договору не допускається.
При укладенні договору про постачання електричної енер гії сторони визначають його зміст на основі типового дог овору, як це зазначено в пункт і 5.2 Правил користування елект ричною енергією.
Згідно з пунктом 5.3 вказаних Правил постачальник електри чної енергії за регульованим тарифом зобов'язаний надати на розгляд проект договору п ро постачання електричної ен ергії протягом 7 робочих днів для споживачів із приєднано ю потужністю до 150 кВт та протя гом 14 робочих днів для спожива чів із приєднаною потужністю 150 кВт та більше від дати прийн яття від споживача документі в, зазначених у пункті 5.4 цих Пр авил.
Проте викладені вимоги від повідачем виконані не були.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач повторно зве рнувся до ВАТ «Крименерго» і з заявою про укладання догов ору ( а.с. 34).
З огляду на те, що позивач вж е до цього звертався із відпо відною заявою, та з того, що на явність документів доданих д о першої заяви, передбачених пунктом 5.4 ПКЕЕ, окрім довідки з БТІ, визнана відповідачем тим, що їх відсутність не зазн ачена в листі зауважень, у су ду не має підстав вважати, що п ри повторному зверненні пози вачем не були додержані вимо ги пункту 5.4 ПКЕЕ. Крім того, у в ідзиві відповідач не запере чує факту того, що позивачем з аяву від 11.01.2010р. було надіслано на адресу відповідача.
Відповідач в обґрунтуванн і своїх заперечень посилаєть ся на те, що позивачем були над ані не всі документи, проте, за значаючи які саме документи не були надані позивачем, від повідач перераховує декільк а підпунктів пункту 5.4 ПКЕЕ, де які підпункти з яких є взагал і не обов' язковими для вико нання, а виконуються лише у ра зі наявності відповідних док ументів, та зазначає, що «та ін ші» документи не були надані , з чого вбачається, що відпові дач не може пояснити відсутн ість яких саме документів пр извела до неможливості уклад ання договору.
Посилання відповідача на т е, що договір купівлі-продажу від 19.08.2006р. не є належним підтве рдженням права власності на об' єкт у зв' язку із тим, що відсутні докази державної р еєстрації права власності, с простовуються матеріалами с прави, оскільки право власно сті на об' єкт позивача, що ро зташований за адресою АР Кри м, АДРЕСА_2 було зареєстро ване ще 23.10.2006., про що свідчить к опія витягу, додана до матері алів справи. ( а.с. 95).
Отже судом встановлено, що п озивачем були дотримані вимо ги пункту 5.4 ПКЕЕ.
Особливості укладення гос подарських договорів на осно ві примірних і типових догов орів передбачені статтею 184 Го сподарського кодексу Україн и, укладення господарських д оговорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шл яхом викладення договору у в игляді єдиного документа, оф ормленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та від повідно до правил, встановле них нормативно-правовими акт ами щодо застосування примір ного або типового договору.
Статтею 181 Господарського к одексу України визначений за гальний порядок укладення го сподарських договорів.
Пунктом 4 зазначеної статті передбачено, що за наявності заперечень щодо окремих умо в договору сторона, яка одерж ала проект договору, складає протокол розбіжностей, про щ о робиться застереження у до говорі, та у двадцятиденний с трок надсилає другій стороні два примірники протоколу ро збіжностей разом з підписани м договором.
При цьому, згідно з частиною 1 статті 187 Господарського код ексу України спори, що виника ють при укладанні господарсь ких договорів за державним з амовленням, або договорів, ук ладення яких є обов'язковим н а підставі закону та в інших в ипадках, встановлених законо м, розглядаються судом.
Оскілки обов' язок надсил ання проекту договору в дано му випадку покладений Правил ами користування електрично ї енергії на ВАТ «Крименерго », надсилання заяви та докуме нтів у виконання пункту 5.4 ПКЕ Е розцінюється, як пропозиці я укласти договір.
Виробники і постачальники енергії, що займають монопол ьне становище, зокрема суб'єк ти природних монополій, зобо в'язані укласти договір енер гопостачання на вимогу спожи вачів, які мають технічні зас оби для одержання енергії. Ро збіжності, що виникають при у кладенні такого договору, вр егульовуються відповідно до вимог цього Кодексу.
Отримавши заяву від позива ча, відповідач взагалі не над іслав будь-якої відповіді, чи м порушив право позивача на з азначення можливих заперече нь на дії відповідача у випад ку, якщо позивачеві було би ві дмовлено, або на можливе усун ення недоліків у разі їх наяв ності.
Дії відповідача не узгоджу ються з приписами законодавс тва, яке регулює спірні відно сини.
Частиною 6 статті 179 Господар ського кодексу України регла ментовані основні засади укл адення публічних договорів.
За визначенням частини 1 ста тті 633 Цивільного кодексу Укр аїни публічним є договір, в як ому одна сторона - підприємец ь взяла на себе обов'язок здій снювати продаж товарів, вико нання робіт або надання посл уг кожному, хто до неї звернет ься (роздрібна торгівля, пере везення транспортом загальн ого користування, послуги зв 'язку, медичне, готельне, банкі вське обслуговування тощо).
Таким чином, кваліфікуючою ознакою публічного договору у сфері господарської діяль ності є те, що зобов'язаний укл асти договір суб'єкт господа рювання здійснює діяльність , пов'язану, зокрема, з енергоп остачанням, наданням послуг, перевезенням тощо.
За таких обставин суд дійшо в висновку про виконання поз ивачем приписів, встановлени х Правилами користування еле ктричною енергією, та вимог, я кі були йому доведені енерго постачальною організацією л истом.
Пунктом 1 статті 43 Господарс ького процесуального кодекс у України встановлено, що Гос подарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім перекон анням, що ґрунтується на всеб ічному, повному і об'єктивном у розгляді в судовому процес і всіх обставин справи в їх су купності, керуючись законом.
Відповідно до приписів ста тті 32 Господарського процесу ального кодексу України дока зами у справі є будь-які факти чні дані, на підставі яких гос подарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обс тавин, на яких ґрунтуються ви моги і заперечення сторін, а т акож інші обставини, які мают ь значення для правильного в ирішення господарського спо ру.
Відповідно до пункту 1 статт і 4-7 Господарського процесуал ьного кодексу України судове рішення приймається суддею за результатами обговорення усіх обставин справи, а якщо с пір вирішується колегіально - більшістю голосів суддів.
За таких обставин, суд вважа є, що позовні вимоги обґрунто вані та підлягають задоволен ню.
Державне мито покладаєтьс я на відповідача згідно вимо г статті 49 господарського про цесуального кодексу України .
З урахуванням викладеного , керуючись статтями 32-34, 43, 49, 82-85 Го сподарського процесуальног о кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Зобов'язати (95000, АР Кри м, м. Сімферополь, вул.. Київськ а, 74/6, ідентифікаційний код 00131400) укласти з Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 ( 51400, А ДРЕСА_1, ідентифікаційний н омер НОМЕР_1) договір про п остачання електричної енерг ії на основі типового догово ру згідно додатку № 3 Правил ко ристування електричною енер гією щодо торгового павільйо ну, що розташований за адресо ю: АДРЕСА_2
3. Стягнути з Відкритог о акціонерного товариства "К рименерго", (м. Сімферополь, ву л.. Київська, 74/6, ідентифікаційн ий код 00131400) на користь Фізичної особи - підприємця ОСОБА_ 1 ( 51400, АДРЕСА_1, ідентифіка ційний номер НОМЕР_1) 85, 00 грн . державного мита. Та 236, 00 грн. ви трат на інформаційно-технічн е забезпечення судового проц есу.
4. Накази видати в поряд ку статтей 116, 117 Господарського процесуального кодексу Укра їни.
За згодою представника у су довому засіданні 01.12.2010р. оголош ено вступну і резолютивну ча стини рішення. Мотивувальна частина рішення оформлена ві дповідно до статті 84 Господар ського кодексу України та пі дписана 06.12.2010р.
Рішення може бути оскаржен о в порядку та строки передба чені статтями 91-93 Господарськ ого процесуального кодексу У країни, та набирає законної с или відповідно до статті 85 Гос подарського процесуального кодексу України.
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Кр им Бар сукова А.М.
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2010 |
Оприлюднено | 06.01.2011 |
Номер документу | 13366275 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
Барсукова А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні