Рішення
від 20.12.2010 по справі 41/231
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

41/231

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

20.12.10 р.                                                                                    Справа № 41/231                               

Суддя господарського суду Донецької області                                 Гончаров С.А.          

при секретарі судового засідання Говор О.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом: Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк

до відповідача: Комунального підприємства Костянтинівської міської ради „Костянтинівське підприємство зеленого господарства”, м. Костянтинівка

про стягнення шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок порушення законодавства про рослинний світ, у розмірі 5640,00 грн.

При участі представників:

від позивача: Руденко А.О. – довіреність від 11.01.2010 №02-4051

від відповідача: Шостак С.В. – довіреність від 02.12.2010 №152,

                           Ноздрякова О.Г. – довіреність від 20.12.2010 №170  

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Комунального підприємства Костянтинівської міської ради „Костянтинівське підприємство зеленого господарства”, м. Костянтинівка про стягнення шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок порушення законодавства про рослинний світ, у розмірі 5640,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилався, на те, що відповідачем пошкоджено до ступеню припинення росту живі зелені насадження у кількості 4 одиниць виду тополя діаметрами шийки кореня 50 см, 60 см, 51 см, 68 см в межах населеного пункту – м. Костянтинівка,  на землях комунальної власності територіальної громади м. Костянтинівка, шляхом зрізання ста відсотків крон наведених дерев, що є порушенням ст.ст. 12, 38, 40 Закону України “Про охорону навколишнього середовища”, ст. 10 Закону України „Про рослинний світ”, постанови КМУ від 01.08.2006 року № 1045 „Про затвердження порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах”, та чим спричинено шкоду державі у розмірі 5640,00 грн.

Відповідач відзиву на позовну заяву на надав, у судовому засіданні проти позову заперечив, стверджуючи, що зрізані ним дерева не загинули, їх рост не припинився, дерева на цей час в належному стані.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:

30.10.2009 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Торецькому регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області проведено перевірку відповідача з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства, результати якої оформлено актом перевірки дотримання вимог законодавства від 30.10.2009 року № 13/120.

Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано, що на території м. Костянтинівка по вул. Бр.Котельників відповідачем 28.09.2009 року здійснювалось обрізування дерев у кількості чотирьох штук породи тополя, але, по виїзду на місце встановлено, що крони дерев обрізані повністю, що, згідно постанови КМУ № 559 від 08.04.1999 року, є пошкодженням до ступеню припинення росту; діаметри пошкоджених до ступеню припинення росту дерев склали: тополь діаметром 50 см із довжиною окружності 157 см, тополь діаметром 60 см із довжиною окружності 188,4 см, тополь діаметром 51 см із довжиною окружності 160,14 см, тополь діаметром 68 см із довжиною окружності 213,52 см. В акті перевірки зафіксовано, що в наявності у відповідача є лише акт огляду об'єкта зеленого господарства від 19.08.2009 року за підписом начальника та головного інженера підприємства, інших дозвільних документів немає. Як зазначено в акті перевірки, ці дії є порушенням ст. 12 Закону України “Про охорону навколишнього середовища”, ст. 40 Закону України „Про рослинний світ”.

За результатами перевірки відділом оперативного міжрайонного екологічного контролю по Торецькому регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області відповідачу було видано припис від 30.10.2009 року № 13/88, яким відповідачу приписано здійснювати знесення або обрізування до ступеню припинення росту дерев лише за наявністю дозвільних документів, ордеру.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 02.12.2010 року позивача було зобов'язано провести перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства, в ході якої обстежити 4 (чотири) дерева по вул. Бр. Котельніков біля мінімаркету „Бріг”, які були предметом перевірки згідно акту №13/120 від 30.10.2009р. та встановити стан дерев на цей час, зокрема, встановити, чи підтверджується даними про стан дерев та обставина, що дерева були пошкоджені (обрізані) саме до ступеня припинення росту.

На виконання вимог наведеної ухвали 16.12.2010 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Торецькому регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області проведено позапланову перевірку відповідача з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства, результати якої оформлено актом перевірки дотримання вимог законодавства від 16.12.2010 року № 13/01.

З наведеного акту та пояснень представника позивача вбачається, що на даний час, у дану пору року, за відсутності листя, сокоруху, неможливо встановити ступінь пошкодження дерев. Проте, позивач наполягає на тому, що, незалежно від стану дерев на даний момент, з урахуванням положень Постанови КМУ № 599 від 08.04.1999 „Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної внаслідок знищення або пошкодження дерев і чагарників”, таке пошкодження відноситься до категорії пошкодження до ступені припинення росту, оскільки, згідно акту перевірки  від 30.10.2009 року № 13/120, крони дерев було обрізано повністю.

На підставі встановленого порушення державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Донецької області, згідно з таксами для обчислення розміру шкоди, заподіяної внаслідок знищення або пошкодження дерев і чагарників, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 599 від 08.04.1999 року, здійснено розрахунок збитків, заподіяних державі внаслідок пошкодження дерев до ступеню припинення росту на території м. Костянтинівки по вул. Бр.Котельників (район з/д вокзалу, навпроти мінімаркету „Бріг”), згідно якого загальна сума збитку склала 5640 грн.

Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього середовища”      використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та   організаціями   здійснюється    з    додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних   ресурсів, негативному  впливу на стан навколишнього природного середовища.

Згідно ст. 10 Закону України „Про рослинний світ” спеціальне використання природних рослинних ресурсів здійснюється за дозволом юридичними або фізичними особами для задоволення їх виробничих та наукових потреб, а також з метою отримання прибутку від реалізації цих ресурсів або продуктів їх переробки.

Відповідно до п. 3 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 р. N 1045 видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу міської, селищної, сільської ради (далі - компетентний орган) на підставі ордера.

Відповідно до п. 4 Додатку № 1 до Постанови Кабінету Міністрів України від 8 квітня 1999 р. N 559 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2001 р. N 1789) „Такса для обчислення розміру шкоди, заподіяної внаслідок знищення або пошкодження дерев і чагарників” до категорії пошкоджених до ступеня припинення росту належать дерева з переломом стовбура, обдиром кори понад 30 відсотків його периметра незалежно від довжини за висотою стовбура, обшморгом крони більше половини її довжини, обдиром та обломом скелетних коренів понад половину периметра стовбура.

Як зазначалось та як вбачається з акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 30.10.2009 року № 13/120 відповідачем, без дозвільних документів було повністю обрізано крони дерев у кількості чотирьох штук породи тополя у м. Костянтинівка по вул. Бр.Котельників.

Таким чином, матеріалами справи підтверджується пошкодження відповідачем до ступеню припинення росту чотирьох дерев породи тополя, без наявності відповідного ордеру, що є порушенням вимог ст. 10 Закону України „Про рослинний світ”, п. 3 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 р. N 1045.

Відповідно до Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди і зобов'язаний не заподіювати шкоди природі та відшкодовувати завдані ним збитки.

Відповідно до ст. 25 Закону України „Про рослинний світ” №591-ХІV від 09.04.1999р. охорона рослинного світу передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження просторової, видової, популяційної та ценотичної різноманітності і цілісності об'єктів рослинного світу, охорону умов їх місцезростання, збереження від знищення, пошкодження, захист від шкідників і хвороб, а також невиснажливе використання; охорона рослинного світу здійснюється центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, власниками та користувачами (в тому числі орендарями) земельних ділянок, на яких знаходяться об'єкти рослинного світу, а також користувачами природних рослинних ресурсів.   

Згідно з вимогами ст. 26 Закону України „Про рослинний світ” №591-ХІV від 09.04.1999р. охорона рослинного світу забезпечується: встановленням правил і норм охорони, використанням та відтворенням об'єктів рослинного світу; забороною та обмеженням використання природних рослинних ресурсів у разі необхідності; встановленням юридичної відповідальності за порушення порядку охорони та використання природних рослинних ресурсів.    

Статтею 40 Закону України „Про рослинний світ” №591-ХІV від 09.04.1999р. встановлено, що порушення законодавства про рослинний світ тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законами України. Зокрема, відповідальність за порушення законодавства про рослинний світ несуть особи, винні у протиправному знищенні або пошкодженні об'єктів рослинного світу.

Відповідно до приписів ст. 68 Закону України “Про охорону навколишнього середовища” № 1264 -ХІІ від 25.06.1991 р. підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Відповідно до приписів ст. 69 Закону України “Про охорону навколишнього середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

З матеріалів справи вбачається факт несанкціонованого знищення до ступеню припинення росту зелених насаджень відповідачем по справі. Наведене свідчить про порушення відповідачем природоохоронного законодавства та його обов'язок відшкодувати заподіяні такими неправомірними діями збитки.

Як зазначалось, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Донецької області, згідно з таксами для обчислення розміру шкоди, заподіяної внаслідок знищення або пошкодження дерев і чагарників, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 599 від 08.04.1999 року, здійснено розрахунок збитків, заподіяних державі внаслідок пошкодження дерев до ступеню припинення росту на території м. Костянтинівки по вул. Бр.Котельників (район з/д вокзалу, навпроти мінімаркету „Бріг”), згідно якого загальна сума збитку склала 5640,00 грн.

Сума шкоди у розмірі 5640,00  грн. не сплачена відповідачем на день подання позову і заявлена позивачем до стягнення.

Суму шкоди позивач просить стягнути до спеціального фонду навколишнього природного середовища місцевого бюджету Костянтинівської міської ради.

В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

З огляду на викладене, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 40, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 10, 25, 26, 40 закону України „Про рослинний світ”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 34, 43, 78, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Комунального підприємства Костянтинівської міської ради „Костянтинівське підприємство зеленого господарства” про стягнення шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок порушення законодавства про рослинний світ, у розмірі 5640,00 грн. – задовольнити.

Стягнути з Комунального підприємства Костянтинівської міської ради „Костянтинівське підприємство зеленого господарства” (85114, м. Костянтинівка, вул. Ємельянова, 69, ЄДРПОУ 03361980) на користь спеціального фонду навколишнього природного середовища місцевого бюджету Костянтинівської міської ради шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу внаслідок порушення законодавства про рослинний світ, у розмірі 5640,00 грн.

Стягнути з Комунального підприємства Костянтинівської міської ради „Костянтинівське підприємство зеленого господарства” (85114, м. Костянтинівка, вул. Ємельянова, 69, ЄДРПОУ 03361980) на користь Державного бюджету державне мито в сумі 102 грн.

Стягнути з Комунального підприємства Костянтинівської міської ради „Костянтинівське підприємство зеленого господарства” (85114, м. Костянтинівка, вул. Ємельянова, 69, ЄДРПОУ 03361980) на користь Державного бюджету України  (р/р 31210264700006 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34687001, Отримувач: УДК у Київському районі м. Донецька, код бюджетної класифікації 22050003)  витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 236,00 грн.

          

Суддя                                                               Гончаров С.А.                               

В судовому засіданні 20.12.2010 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Рішення підписане 24.12.2010р

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення20.12.2010
Оприлюднено10.01.2011
Номер документу13381795
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/231

Рішення від 29.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 20.02.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Рішення від 11.03.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Рішення від 29.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 01.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Рішення від 20.12.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 12.05.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 03.09.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орешкіна Е.В.

Ухвала від 12.08.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орешкіна Е.В.

Рішення від 08.09.2008

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні