ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМ ІНІСТРАТИВНИЙ СУД
79018, м. Львів, вул. Чоловсь кого, 2
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 грудня 2010 р. № 2а-8832/10/1370
Львівський окружний адм іністративний суд в складі:
головуючого судді Гулика А.Г.,
за участю:
секретаря судового засіда ння Андрушакевич Т.В.,
представника позивача Григоренко Н.Б.;
представника відповідача Копняк Н.Я.,
розглянувши у відкритом у судовому засіданні адмініс тративну справу за позовом Г ородоцького районного відді лу Головного управління МНС України в Львівській області до Державної інспекції з кон тролю за цінами у Львівській області про визнання протип равним та скасування рішення , -
в с т а н о в и в :
Городоцький районни й відділ Головного управлінн я МНС України в Львівській об ласті звернувся до суду з поз овом до Державної інспекції з контролю за цінами у Львівс ькій області, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення від 14.09.2010 рок у № 296 про застосування економ ічних санкцій за порушення д ержавної дисципліни цін.
Позовні вимоги мотивова ні протиправністю висновків та рішення відповідача у зв' язку з тим, що експертиза прое ктної та іншої документації на відповідність нормативно -правовим актам з пожежної бе зпеки та видача дозволів про вадиться органами державног о пожежного нагляду в порядк у, встановленому Кабінетом М іністрів України. Оцінка (екс пертиза) протипожежного стан у підприємства, об' єкта, при міщення та проектно-кошторис ної документації, затверджен ня якої не потребує висновку комплексної державної експе ртизи органом державного пож ежного нагляду може проводит ись виключно на добровільних засадах за заявою юридичних та фізичних осіб, а тарифи на проведення органом державно го пожежного нагляду вказано ї оцінки затверджені постано вою Кабінету Міністрів Украї ни «Про затвердження тарифів на проведення органом держа вного пожежного нагляду (екс пертизи) протипожежного стан у підприємства, об' єкта, при міщення та проектно-кошторис ної документації, затверджен ня якої не потребує висновку комплексної державної експе ртизи». У зв' язку з тим, що пр оведення експертизи проектн о-кошторисної документації, а також визначення тарифів н а її проведення здійснювало позивачем в порядку, встанов леному Кабінетом Міністрів У країни, вважає рішення відпо відача протиправним.
Відповідачем подано до суд у заперечення від 10.11.2010 року, в я кому зазначає, що проведеною перевіркою на предмет ціноу творення при наданні платних послуг підрозділами Державн ої пожежної охорони МНС Укра їни встановлено безпідставн е стягнення позивачем з гром адян плати за проведення екс пертизи протипожежного стан у об' єктів та проектно-кошт орисної документації, затвер дження якої не потребує висн овку комплексної державної е кспертизи. Заперечення обґру нтовує тим, що постанова Кабі нету Міністрів України «Про затвердження тарифів на пров едення органом державного по жежного нагляду оцінки (експ ертизи) протипожежного стану підприємства, об' єкта, прим іщення та проектно-кошторисн ої документації, затвердженн я якої не потребує висновку к омплексної державної експер тизи»не може бути підставою для стягнення плати за прове дення експертизи з громадян, оскільки встановлює плату з а вказані послуги лише для су б' єктів господарювання, до яких громадяни, які не є суб' єктами підприємницької діял ьності не належать.
В судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав повністю, посил аючись на підстави, викладен і у позовній заяві. Додатково пояснив, що розмір тарифів, в тому числі їх граничні розмі ри на проведення дозвільними органами обстежень (експерт из), які є підставою для видачі документів дозвільного хара ктеру, затверджуються Кабіне том Міністрів України. Такий вид надання платних послуг я к експертиза проектно-коштор исної документації, затвердж ення якої не потребує виснов ку комплексної державної екс пертизи здійснюється позива чем на підставі постанови Ка бінету Міністрів України «Пр о затвердження тарифів на пр оведення органом державного пожежного нагляду (експерти зи) протипожежного стану під приємства, об' єкта, приміще ння та проектно-кошторисної документації, затвердження я кої не потребує висновку ком плексної державної експерти зи». У зв' язку з викладеним в важає, що позивачем не поруше но державної дисципліни цін. Просить суд задовольнити по зов в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні проти по зову заперечив. Вважає, що дов оди, наведені позивачем в поз овній заяві є необґрунтовани ми та не базуються на нормах ч инного законодавства. Додатк ово пояснив, що норми Закону У країни «Про дозвільну систем у в сфері господарської діял ьності»поширюються виключн о на дозвільні органи, адміні страторів та суб' єктів госп одарювання, а документ дозві льного характеру дає суб' єк ту господарювання право на п ровадження певних дій щодо з дійснення господарської дія льності. З огляду на зазначен е вважає, що Кабінетом Мініст рів України встановлено тари фи на проведення органом дер жавного пожежного нагляду оц інки (експертизи) протипожеж ного стану підприємства, об' єкта, приміщення та проектно -кошторисної документації, я ка не потребує висновку комп лексної державної експертиз и, виключно для суб' єктів го сподарювання. Надання послуг з вказаної вище експертизи н аселенню має здійснюватись н а безоплатній основі. Просит ь суд відмовити позивачу у за доволенні позову.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши подані документи, всебічно і повно з' ясувавши всі факти чні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об' є ктивно оцінивши докази, які м ають юридичне значення для р озгляду справи і вирішення с пору по суті, суд дійшов висно вку, що позов підлягає задово ленню, виходячи з наступних п ідстав.
Як вбачається з матеріалів справи, 06.09.2010 року, відповідно д о ст. 13 Закону України «Про цін и і ціноутворення», постанов и Кабінету Міністрів України «Питання Державної інспекці ї з контролю за цінами»від 13.12.2 000 року № 1819, Державною інспекці єю з контролю за цінами у Льві вській області проведено пла нову перевірку Городоцького районного відділу Головного управління МНС України в Льв івській області на предмет ц іноутворення при наданні пла тних послуг підрозділами Дер жавної пожежної охорони МНС України, за результатами яко ї складено акт перевірки від 06.09.2010 року № 000431.
Згідно з вказаним актом пер евірки Державна інспекція з контролю за цінами у Львівсь кій області дійшла висновку, що внаслідок безпідставного стягнення з населення (грома дян) плати за послуги з оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об' єкт а, приміщення та проектно-кош торисної документації, затве рдження якої не потребує вис новку комплексної державної експертизи, в порушення ст. 2 З акону України «Про дозвільну систему у сфері господарськ ої діяльності», Городоцьким районним відділом Головного управління МНС України в Льв івській області необґрунтов ано отримано виручку за пері од з 12.01.2009 року по 19.08.2010 року в сумі 2439 грн. 04 коп.
На підставі акту перевірки від 06.09.2010 року № 000431, Державною ін спекцією з контролю за цінам и у Львівській області прийн ято рішення від 14.09.2010 року № 296 пр о застосування економічних с анкцій за порушення державно ї дисципліни цін, відповідно до якого, керуючись ст. 14 Закон у України «Про ціни і ціноутв орення», вирішено вилучити у Городоцького районного відд ілу Головного управління МНС України в Львівській област і в дохід Держбюджету Городо цького району суму коштів в р озмірі 7317 грн. 12 коп.
Спір між сторонами виник ст осовно правомірності прийня ття Державною інспекцією з к онтролю за цінами у Львівськ ій області рішення про засто сування економічних санкцій за порушення державної дисц ипліни цін.
З матеріалів справи вбачає ться, що позивач - Городоцький районний відділ Г оловного управління МНС Укра їни в Львівській області, що з находиться за адресою: 81500, Льві вська область, м. Городок, вул. Чайковського, буд. 17, ідентифі каційний код - 08797512 є структур ним підрозділом Головного уп равління МНС України в Львів ській області.
Під час проведення перевір ки Державною інспекцією з ко нтролю за цінами у Львівські й області встановлено, що поз ивачем, в порушення ст. 2 Закон у України «Про дозвільну сис тему у сфері господарської д іяльності», в період з 22.09.2009 рок у по 20.08.2010 року безпідставно стя гувалась плата з громадян за надання послуг з експертизи проектно-кошторисної докуме нтації, внаслідок чого необґ рунтовано отримано виручку.
Основні принципи встановл ення і застосування цін і тар ифів, а також організація кон тролю за їх дотриманням на те риторії України визначаєтьс я Законом України «Про ціни т а ціноутворення»від 03.12.1990 року № 507-ХІІ. Згідно з ст. 1 цього Зако ну, законодавство в Україні п ро ціноутворення складаєтьс я з цього закону та інших акті в законодавства України, що в идаються відповідно до нього .
Відповідно до ст. 7 Закону Ук раїни «Про ціни та ціноутвор ення»вільні ціни і тарифи вс тановлюються на всі види про дукції, товарів і послуг, за ви нятком тих, по яких здійснюєт ься державне регулювання цін і тарифів.
Стаття 8 вказаного Закону пе редбачає, що державне регулю вання цін і тарифів здійснює ться шляхом встановлення: де ржавних фіксованих цін (тари фів); граничних рівнів цін (тар ифів) або граничних відхилен ь від державних фіксованих ц ін і тарифів; введення Урядом України інших методів держа вного регулювання.
Контроль за додержанням де ржавної дисципліни цін визна чається ст. 13 Закону України « Про ціни та ціноутворення», з гідно з якою державний контр оль за цінами здійснюється п ри встановленні і застосуван ні державних фіксованих та р егульованих цін і тарифів. А в сфері дії вільних цін контро люється правомірність їх зас тосування та додержання вимо г антимонопольного законода вства.
Частиною 1 ст. 190 ГК України пе редбачено, що вільні ціни виз начаються на всі види продук ції (робіт, послуг), за винятко м тих, на які встановлено держ авні ціни.
Відповідач вважає, що позив ачем безпідставно стягувала сь плата з громадян за послуг и з експертизи проектно-кошт орисної документації, оскіль ки Закон України «Про дозвіл ьну систему у сфері господар ської діяльності», на викона ння якого було прийнято пост анову Кабінету Міністрів Укр аїни «Про затвердження тариф ів на проведення органом дер жавного пожежного нагляду оц інки (експертизи) протипожеж ного стану підприємства, об' єкта, приміщення та проектно -кошторисної документації, з атвердження якої не потребує висновку комплексної держав ної експертизи» від 31.05.2006 року № 774, поширюється лише на суб' є ктів господарювання.
Частиною 1 статті 2 Закону Ук раїни «Про дозвільну систему у сфері господарської діяль ності»від 6 вересня 2005 року №2806-I V, з наступними змінами та допо вненнями, передбачено, що дія цього Закону поширюється на дозвільні органи, державних адміністраторів, уповноваже ний орган та суб'єктів господ арювання, які мають намір про вадити або провадять господа рську діяльність.
Розмір тарифів на проведен ня органом державного пожежн ого нагляду оцінки (експерти зи) протипожежного стану під приємства, об' єкта, приміще ння та проектно-кошторисної документації, затвердження я кої не потребує висновку ком плексної державної експерти зи визначені постановою Кабі нету Міністрів України «Про затвердження тарифів на пров едення органом державного по жежного нагляду оцінки (експ ертизи) протипожежного стану підприємства, об' єкта, прим іщення та проектно-кошторисн ої документації, затвердженн я якої не потребує висновку к омплексної державної експер тизи»від 31.05.2006 року №774.
Загальні правові, економіч ні та соціальні основи забез печення пожежної безпеки на території України, відносини державних органів, юридични х і фізичних осіб у цій галузі незалежно від виду їх діяльн ості та форм власності регул юються Законом України «Про пожежну безпеку»від 17.12.1993 року № 3745-XII.
Згідно з ч. 22 ст. 10 Закону Украї ни «Про пожежну безпеку», екс пертиза проектної та іншої д окументації на відповідніст ь нормативно-правовим актам з пожежної безпеки та видача дозволів проводяться органа ми державного пожежного нагл яду в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України .
На виконання цього Закону т а Указу Президента України в ід 27.01.2003 року № 47 «Про заходи щодо вдосконалення державного уп равління у сфері пожежної бе зпеки, захисту населення і те риторій від наслідків надзви чайних ситуацій»наказом Мін істерства України з питань н адзвичайних ситуацій від 23.11.200 4 року № 186, зареєстрованим в Мін істерстві юстиції України 30.11 .2004 року за № 1515/10114, затверджено По рядок проведення державної е кспертизи щодо пожежної безп еки проектів будівництва та іншої документації.
Частиною 3 п. 8 вказаного Поря дку передбачено, що державна експертиза проектів будівни цтва щодо пожежної безпеки, з атвердження яких не потребує висновку комплексної держав ної експертизи, а також іншої документації органом держпо жнагляду може проводитися ви ключно на добровільних засад ах за заявою юридичних або фі зичних осіб. Вартість робіт, п ов' язаних з проведенням дер жавної експертизи проектів б удівництва щодо пожежної без пеки, які не потребують висно вку комплексної державної ек спертизи, визначається згідн о з Тарифами на проведення ор ганом державного пожежного н агляду оцінки (експертизи) пр отипожежного стану підприєм ства, об' єкта, приміщення та проектно-кошторисної докуме нтації, затвердження якої не потребує висновку комплексн ої державної експертизи, зат вердженими постановою Кабін ету Міністрів України від 31.05.20 06 року № 774. Перелік об' єктів, з атвердження проектів будівн ицтва яких у межах законодав ства України не потребує вис новку комплексної державної експертизи, затверджений на казом Державного комітету Ук раїни з будівництва та архіт ектури від 12.11.2003 року № 187 та заре єстрований у Міністерстві юс тиції України 08.12.2003 року за № 1129/845 0.
Як вбачається з наведеного нормативно-правового акту, д ія такого не обмежується суб ' єктами господарювання. А в ідтак, висновок відповідача про надання послуг з експерт изи проектно-кошторисної док ументації населенню на безоп латній основі суперечить вка заному Порядку.
Крім того, позивач при визна ченні вартості послуг з пров едення експертизи проектно -кошторисної документації на замовлення громадян керував ся Постановою Кабінету Мініс трів України «Про затверджен ня тарифів на проведення орг аном державного пожежного на гляду оцінки (експертизи) про типожежного стану підприємс тва, об' єкта, приміщення та п роектно-кошторисної докумен тації, затвердження якої не п отребує висновку комплексно ї державної експертизи»від 3 1.05.2006 року № 774 і Методикою розрах унку витрат часу та вартості проведення органом державно го пожежного нагляду оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об' єкта , приміщення та проектно-кошт орисної документації, затвер дження якої не потребує висн овку комплексної державної е кспертизи, затвердженої нака зом Міністерства України з п итань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населен ня від наслідків Чорнобильсь кої катастрофи за № 444 від 13.07.2006 р оку, зареєстрованого в Мініс терстві юстиції України 04.02.2010 р оку за № 134/17429.
Згадана Методика, серед в казаних найменувань об' єкт ів та спеціальних робіт визн ачає такі, які передбачають з вернення лише фізичних осіб. Таким чином, нормами чинного законодавства не передбачен о надання на безоплатній осн ові населенню послуг з експе ртизи проектно-кошторисної д окументації, а навпаки надан ня згаданих послуг на платні й основі передбачено Порядк ом проведення державної експ ертизи щодо пожежної безпеки проектів будівництва та інш ої документації.
Суд додатково суд звертає у вагу на те, що відповідно до ст . 218 Господарського кодексу Ук раїни, однією з підстав госпо дарської відповідальності, я к і застосування адміністрат ивно-господарських санкцій є наявність вини.
Відповідно до п. 7 Положення про Міністерство України з п итань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населен ня від наслідків Чорнобильсь кої катастрофи, затвердженог о постановою Кабінету Мініст рів України від 2 листопада 2006 р оку №1539, МНС у межах повноважен ь на основі та на виконання ак тів законодавства видає нака зи, організовує і контролює ї х виконання. Нормативно-прав ові акти МНС підлягають держ авній реєстрації в установле ному законодавством порядку . Рішення МНС, прийняті у межах його повноважень, обов'язков і для виконання центральними і місцевими органами викона вчої влади, органами місцево го самоврядування, підприємс твами, установами, організац іями та громадянами.
Враховуючи те, що позивачем вартість послуг для населен ня з експертизи проектно-кош торисної документації визна чалась у відповідності до По рядку проведення державної е кспертизи щодо пожежної безп еки проектів будівництва та іншої документації, в його ді ях відсутня вина, як одна із пі дстав застосування адмініст ративно-господарських санкц ій. З огляду на викладене, суд вважає, що позивач діяв у повн ій відповідності до норм чин ного законодавства.
Стаття 19 Конституції Україн и встановлює, що органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування, їх посадо ві особи зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.
Положення ст. 9 КАС України п ередбачає, що суди при виріше нні справи керуються принцип ом законності, відповідно до якого органи державної влад и, органи місцевого самовряд ування, їхні посадові і служб ові особи зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС Укр аїни, в адміністративних спр авах про протиправність ріше нь, дій чи бездіяльності суб' єкта владних повноважень обо в' язок щодо доказування пра вомірності свого рішення, ді й чи бездіяльності покладаєт ься на відповідача, якщо він з аперечує проти адміністрати вного позову.
Таким чином, виходячи із зая влених позовних вимог, систе много аналізу положень чинно го законодавства України та матеріалів справи, суд дійшо в висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підляга ють задоволенню.
Щодо судових витрат, то у в ідповідності до вимог ч. 1 ст. 94 КАС України, на користь позив ача належить присудити докум ентально підтверджені судов і витрати у вигляді судового збору з Державного бюджету.
Керуючись ст.ст. 7-14, 69-71, 94, 158-163, 167 К одексу адміністративного су дочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1.Позов задовольнити.
2.Визнати протиправним та скасувати рішення Державної інспекції з контролю за ціна ми у Львівській області від 14. 09.2010 року № 296 про застосування е кономічних санкцій за поруше ння державної дисципліни цін .
3.Присудити на користь Город оцького районного відділу Го ловного управління МНС Украї ни в Львівській області (місц езнаходження: 81500, Львівська об ласть, м. Городок, вул. Чайковс ького, буд. 17, код ЄДРПОУ - 08797512) с удові витрати у розмірі 03 грн. 40 коп. (три гривні сорок копійо к) з Державного бюджету.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, встановленог о Кодексом адміністративног о судочинства України, якщо т аку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляц ійне оскарження, але апеляці йна скарга не була подана у ст рок, встановлений Кодексом а дміністративного судочинст ва України, постанова набира є законної сили після закінч ення цього строку. У разі пода ння апеляційної скарги судов е рішення, якщо його не скасов ано, набирає законної сили пі сля повернення апеляційної с карги, відмови у відкритті ап еляційного провадження або н абрання законної сили рішенн ям за наслідками апеляційног о провадження. Якщо строк апе ляційного оскарження буде по новлено, то вважається, що пос танова суду не набрала закон ної сили.
Апеляційна скарга подаєт ься до Львівського апеляційн ого адміністративного суду ч ерез Львівський окружний адм іністративний суд. Копія апе ляційної скарги одночасно на дсилається особою, яка її под ає, до Львівського апеляційн ого адміністративного суду. Апеляційна скарга на постано ву суду першої інстанції под ається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі з астосування судом ч. 3 ст. 160 Код ексу адміністративного судо чинства України, а також прий няття постанови у письмовому провадженні апеляційна скар га подається протягом 10 днів з дня отримання копії постано ви. Якщо суб' єкта владних по вноважень у випадках та поря дку, передбачених частиною ч етвертою ст. 167 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни, було повідомлено про мо жливість отримання копії пос танови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк н а апеляційне оскарження пост анови суду обчислюється з на ступного дня після закінченн я п' ятиденного строку з мом енту отримання суб' єктом вл адних повноважень повідомле ння про можливість отримання копії постанови суду.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 30 грудня 2010 року.
Суддя Гу лик А.Г.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.12.2010 |
Оприлюднено | 18.01.2011 |
Номер документу | 13439297 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні