ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 січня 2011 року м. Полтава Справа № 2а-6323/10/1670
Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючого судді - Серг и С.М.,
при секретарі - Олійник Ю. В.,
за участю:
представника позивача - Л ашина О.А.,
представника відповідача - Мовчан Т.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом То вариства з обмеженою відпові дальністю "УТН-ТЕХСНАБ" до Кре менчуцької об'єднаної держав ної податкової інспекції у П олтавській області про визн ання нечинними та скасування податкових повідомлень-ріше нь, -
В С Т А Н О В И В:
06 грудня 2010 року Товари ство з обмеженою відповідаль ністю "УТН-ТЕХСНАБ" (далі- пози вач, ТОВ "УТН-ТЕХСНАБ") звернув ся до Полтавського окружного адміністративного суду з ад міністративним позовом до Кр еменчуцької об'єднаної держа вної податкової інспекції у Полтавській області (далі - ві дповідач) про визнання нечин ними та скасування податкови х повідомлень-рішень № 00073615003/0/2605 в ід 16.08.2010, № 0007361503/1/3768, № 001084503/1/3767 від 12.11.2010.
В обґрунтування своїх вимо г позивач зазначив, що за резу льтатами документальної нев иїзної перевірки Кременчуць кою ОДПІ зроблено висновок п ро заниження позивачем суми орендної плати за землю у зв' язку з порушенням статті 21 Зак ону України "Про оренду землі " і внесенням протягом 2009 року, січня-травня 2010 року щомісячн ої орендної плати у розмірі 1,5 % від грошової оцінки землі за мість 3 %. Позивач не погоджуєт ься із вказаним висновком, на голошуючи на тому, що зміна ум ов договору оренди земельної ділянки щодо розміру орендн ої плати може здійснюватися лише за взаємною згодою стор ін цієї угоди, натомість допо внень до договору оренди між орендарем та орендодавцем в частині зміни розміру оренд ної плати не підписувалось.
У судовому засіданні предс тавник позивача підтримав по зовні вимоги, просив їх задов ольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечи в проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що о рендна плата за земельні діл янки державної та комунально ї власності відповідно до ст атті 14 Закону України "Про сис тему оподаткування" віднесен а до загальнодержавних подат ків та зборів. Розмір орендно ї плати визначений статтею 7 З акону України "Про плату за зе млю", і з 01.01.2008 з урахуванням змін , внесених Законом України "Пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України" від 03.06.2008 № 309-VІ, повинен складати не менше трикратного розміру з емельного податку (3 % від грош ової оцінки землі).
Суд, заслухавши пояснення п редставників сторін, вивчивш и та дослідивши матеріали сп рави, всебічно і повно з' ясу вавши всі фактичні обставини , на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об' є ктивно оцінивши докази, які м ають юридичне значення для р озгляду справи і вирішення с пору по суті, приходить до нас тупних висновків.
Судом встановлено, що ТОВ "У ТН-ТЕХСНАБ" (ідентифікаційни й код 30748374) є орендарем земельни х ділянок комунальної власно сті на підставі укладеного і з Кременчуцькою міською радо ю договору оренди земельної ділянки від 13.02.2006. Позивачем подано д о Кременчуцької ОДПІ податк ові декларації орендної плат и за земельні ділянки держав ної і комунальної власності за 2009, 2010 роки, в яких самостійно нараховано орендну плату зг ідно з договором оренди земе льної ділянки за 2009 рік в розмі рі 18278,10 грн, за січень-травень 2010 року у розмірі 8065,21 грн.
З 09.07.2010 по 12.07.2010 Кременчуцькою ОД ПІ проведено документальну невиїзну перевірку податков ої декларації з орендної пла ти за земельні ділянки держа вної та комунальної власност і з питання правильності нар ахування та сплати позивачем орендної плати за земельну д ілянку згідно податкових дек ларацій за 2009,2010 роки та договор ів оренди земельної ділянки.
За результатами перевірки складено акт № 3623/15-227/30748374 від 13.07.2010, в якому зафіксовано порушення позивачем статті 21 Закону Укр аїни "Про оренду землі" із змін ами внесеними Законом Украї ни "Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України", Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 № 309-VІ, внаслідок чого з анижено суму орендної плати за землю за 2009 рік у розмірі 18276,0 3 грн, за січень-травень 2010 року - у розмірі 8064,30 грн.
За висновками перевірки вк азане порушення виникло у зв 'язку з тим, що орендна плата п о договором оренди земельної ділянки комунальної власнос ті у 2009- 2010 роках позивачем нарах овувалася та сплачувалася в розмірі 1,5 % від грошової оцінк и землі, замість встановлени х 3 % від грошової оцінки землі .
На підставі акту перевірки № 3623/15-227/30748374 від 13.07.2010 Кременчуцькою ОДПІ винесено податкове пов ідомлення-рішення № 00073615003/0/2605 від 16.08.2010, яким ТОВ "УТН-ТЕХСНАБ" визн ачено суму податкового зобов 'язання з орендної плати за зе млю в загальному розмірі 37897,70 г рн, в тому числі за основним пл атежем - 26340,33 грн та за штрафни ми (фінансовими) санкціями - 11557,37 грн.
За наслідками адміністрат ивного оскарження відповід ачем винесено податкове пов ідомлення-рішення № 0007361503/1/3768 від 12.11.2010, яким ТОВ "УТН-ТЕХСНАБ" виз начено суму податкового зобо в'язання з орендної плати за з емлю в загальному розмірі 37897, 70 грн, в тому числі за основним платежем - 26340,33 грн та за штра фними (фінансовими) санкціям и - 11557,37 грн, № 001084503/1/3767 від 12.11.2010, яким нараховано штрафну (фінансо ву) санкцію у розмірі 1612,80 грн.
Оцінюючи обґрунтова ність позовних вимог, суд при ходить до наступних висновкі в.
Відповідно до частини 3 ст атті 2 Кодексу адміністратив ного судочинства України у с правах щодо оскарження рішен ь, дій чи бездіяльності суб'єк тів владних повноважень адмі ністративні суди перевіряют ь, чи прийняті (вчинені) вони: н а підставі, у межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни; з використанням повно важення з метою, з якою це повн оваження надано; обґрунтован о, тобто з урахуванням усіх об ставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупередж ено); добросовісно; розсудлив о; з дотриманням принципу рів ності перед законом, запобіг аючи несправедливій дискрим інації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного б алансу між будь-якими неспри ятливими наслідками для прав , свобод та інтересів особи і ц ілями, на досягнення яких спр ямоване це рішення (дія); з ура хуванням права особи на учас ть у процесі прийняття рішен ня; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 2 Закону Укра їни "Про плату за землю" від 03.07.19 92 № 2535-ХІІ встановлено, що викор истання землі в Україні є пла тним. Плата за землю справляє ться у вигляді земельного по датку або орендної плати.
Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 14 Закону Укра їни "Про систему оподаткуван ня" від 25.06.1991 № 1251-ХІІ (в редакції, я ка діє з 31.03.2005, після внесення зм ін Законом України від 25.03.2005 № 2505 ) плата за землю (земельний по даток, а також орендна плата з а земельні ділянки державної і комунальної власності) нал ежить до загальнодержавних п одатків і зборів (обов' язко вих платежів).
Згідно з частиною 1 статті 17 Закону № 1251-ХІІ сплата податк ів і зборів (обов'язкових плат ежів) провадиться у порядку, в становленому цим Законом та іншими законами України.
Частиною 4 статті 21 Закону Ук раїни "Про оренду землі" від 06.10 .1998 № 161-XIV в редакції, яка діяла до 01.01.2008, було передбачено, що річн а орендна плата за земельні д ілянки, які перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, не може бути меншою за ро змір земельного податку, що в становлюється Законом Украї ни "Про плату за землю", та пере вищувати 10 відсотків їх норма тивної грошової оцінки.
Разом з тим, підпунктом 4 пун кту 8 розділу ІІ Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України" від 28.12.2007 № 107-VІ внесен о зміни до частини 4 статті 21 З акону України "Про оренду зем лі" (набрали чинності з 01.01.2008 рок у), у зв'язку з чим встановлено , що річна орендна плата за зем ельні ділянки, які перебуваю ть у державній або комунальн ій власності, надходить до ві дповідних бюджетів, розподіл яється і використовується ві дповідно до закону і не може б ути меншою: для земель сільсь когосподарського призначен ня - розміру земельного подат ку, що встановлюється Законо м України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - т рикратного розміру земельно го податку, що встановлюєтьс я Законом України "Про плату з а землю".
Зміни, внесені підпунктом 4 пункту 8 розділу II Закону Укра їни від 28.12.2007 N 107-VI, визнані такими , що не відповідають Конститу ції України (є неконституцій ними), згідно з рішенням Конст итуційного Суду України від 22.05.2008 N 10-рп/2008.
Проте, Законом України "Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів" від 03.06.2008 № 309- VI ча стина 4 статті 21 Закону Україн и "Про оренду землі" знову викл адена у редакції, яка передба чає аналогічний мінімальний розмір орендної плати, - три кратний розмір земельного по датку. Відповідно до пункту 1 П рикінцевих положень вказано го Закону, цей Закон набир ає чинності з дня його опублі кування - 04.06.2008 та застосовуєт ься з дня втрати чинності від повідними положеннями розді лу II Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України" . Зазначений Закон неконс титуційним не визнавався та є чинним на даний час.
Перевіркою позивача вста новлено та підтверджено в хо ді розгляду справи, що догові р оренди землі, укладений поз ивачем з Кременчуцькою міськ ою радою, передбачав розмір о рендної плати в сумі 1,5 % грошов ої оцінки землі, тобто зміст в казаного договору в частині визначення розміру орендної плати в сумі 1,5 % від грошової о цінки землі не відповідав ви могам чинного законодавства у 2009-2010 роках, якими визначений мінімальний розмір орендної плати не менше 3 % від грошової оцінки земель.
Разом з тим, судом з"ясовано та не заперечується позивач ем, що зміни до вказаного дого вору в частині розміру оренд ної плати у 2009, 2010 роках не внесе ні, і позивач при самостійном у нарахуванні орендної плати за 2009, 2010 роки у податкових декл араціях виходив із розміру о рендної плати по цим договор ам - 1,5 % грошової оцінки землі .
Відповідно до статт і 27 Закону № 2535-ХІІ контроль за п равильністю обчислення і спр авляння земельного податку, а також орендної плати за зем ельні ділянки державної та к омунальної власності здійсн юється органами державної по даткової служби.
Статтею 11 Закону Украї ни "Про державну податкову сл ужбу в Україні" органам держа вної податкової служби у вип адках, в межах компетенції та у порядку, встановлених зако нами України, надано право зд ійснювати документальні нев иїзні перевірки (на підставі поданих податкових декларац ій, звітів та інших документі в, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (о бов'язкових платежів) незале жно від способу їх подачі), а т акож планові та позапланові виїзні перевірки своєчаснос ті, достовірності, повноти на рахування і сплати податків та зборів (обов'язкових плате жів), додержання валютного за конодавства платниками пода тків.
З огляду на те, що у податко вих деклараціях орендної пла ти за земельні ділянки держа вної і комунальної власності за 2009, 2010 роки, поданої ТОВ "УТН-Т ЕХСНАБ" до Кременчуцької ОДП І, позивачем самостійно нара ховано орендну плату згідно з договором оренди земельної ділянки, виходячи із розміру орендної плати в сумі 1,5 % від г рошової оцінки землі, за 2009 рік у розмірі 18278,10 грн, за січень-тр авень 2010 року у розмірі 8065,21 грн, з амість встановленого мініма льного розміру - 3 % від грошово ї оцінки землі, перевіркою пр авомірно констатовано факт з аниження розміру орендної пл ати за 2009 рік у розмірі 18276,03 грн, с ічень -травень 2010 року 8064,30 грн.
Таким чином, суд приходить д о висновку, що позивач у 2009 роц і, січні-травні 2010 року в поруше ння вимог статті 21 Закону Укра їни "Про оренду землі" здійсню вав нарахування і сплату оре ндної плати за землі комунал ьної власності по договорам оренди землі в розмірі 1,5 % від г рошової оцінки землі, заміст ь встановлених законом 3 % від грошової оцінки, і висновок п еревірки про заниження позив ачем у зазначеному періоді с уми орендної плати за землю є обґрунтованим.
Посилання позивача на те, що зміна умов договору оренди з емельної ділянки щодо розмір у орендної плати може здійсн юватися лише за взаємною зго дою сторін, суд оцінює критич но, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності нале жить до загальнодержавних по датків і зборів, порядок нара хування та сплати якого регл аментований положеннями спе ціальних Законів, а тому поло ження договору оренди земель ної ділянки, які суперечать в казаним Законам, не можуть за стосовуватися.
При цьому суд виходить з тог о, що податкова політика держ ави головним чином реалізуєт ься через систему оподаткува ння, яка відповідно до пункту 1 частини 2 статті 92 Конституці ї України встановлюється вик лючно законами України.
У рішенні Конституційного Суду України від 16.02.2010 № 5-рп/2010 у с праві за конституційним звер ненням Акціонерного товарис тва "Страхова компанія "Авант е" щодо офіційного тлумаченн я положень частини 2 статті 1 З акону України "Про систему оп одаткування", статті 15 Закону України "Про оподаткування п рибутку підприємств", наголо шено, що конституційний прав овий порядок у сфері оподатк ування ґрунтується на положе ннях частини 1 статті 67, пункту 1 частини 2 статті 92 Конституці ї України, згідно із якими кож ен зобов'язаний сплачувати п одатки і збори, що встановлюю ться законами України, у поря дку і розмірах, передбачених ними.
З огляду на встановлені пер евіркою порушення Кременчуц ькою ОДПІ правомірно донарах овано позивачу податкове зоб ов'язання з орендної плати за землю.
Згідно з підпунктом 17.1.3 пункту 17.1 статті 17 Закону Укр аїни "Про порядок погашення з обов'язань платників податкі в перед бюджетами та державн ими цільовими фондами" № 2181 від 21.12.2000 у разі коли контролюючий орган самостійно донарахову є суму податкового зобов'яза ння платника податків за під ставами, викладеними у підпу нкті "б" підпункту 4.2.2 пункту 4.2 с татті 4 цього Закону, такий пла тник податків зобов'язаний с платити штраф у розмірі деся ти відсотків від суми недопл ати (заниження суми податков ого зобов'язання) за кожний з п одаткових періодів, установл ених для такого податку, збор у (обов'язкового платежу), почи наючи з податкового періоду, на який припадає така недопл ата, та закінчуючи податкови м періодом, на який припадає о тримання таким платником под атків податкового повідомле ння від контролюючого органу , але не більше п'ятдесяти відс отків такої суми та не менше десяти неоподатковуваних мі німумів доходів громадян сук упно за весь строк недоплати , незалежно від кількості под аткових періодів, що минули.
Отже, податкові повідомле ння-рішення, якими визначено податкове зобов'язання за пл атежем: орендна плата за земе льну ділянку на загальну сум у 39510,50грн, в тому числі за основн им платежем - 26340,33 грн та за шт рафними (фінансовими) санкці ями - 13170,17 грн, прийнято на підс таві, у межах повноважень та у спосіб, що встановлені закон ами України, з використанням повноваження з метою, з якою ц е повноваження надано, та обґ рунтовано, тобто з урахуванн ям усіх обставин, що мають зна чення для прийняття рішення.
У зв"язку з цим, позовні вимо ги є необґрунтованими та зад оволенню не підлягають.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Ко дексу адміністративного суд очинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адмініс тративного позову Товарист ва з обмеженою відповідальні стю "УТН-ТЕХСНАБ" до Кременчуц ької об'єднаної державної по даткової інспекції у Полтавс ькій області про визнання не чинними та скасування податк ових повідомлень-рішень відм овити.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня от римання копії постанови з од ночасним поданням копії скар ги до суду апеляційної інста нції.
Повний текст постан ови виготовлено 18 січня 2010 рок у.
Суддя С.М. Сер га
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2011 |
Оприлюднено | 20.01.2011 |
Номер документу | 13455921 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.М. Серга
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні