УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2011 р. Справа № 2а-6323/10/1670
Колегія суддів Харківськ ого апеляційного адміністра тивного суду у складі
Головуючого судді: Гуцала М.І.
Суддів: Зеленського В.В. , П' янової Я.В.
розглянувши в порядку пис ьмового провадження у приміщ енні Харківського апеляційн ого адміністративного суду а дміністративну справу за апе ляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальніст ю "УТН-ТЕХСНАБ" на постанову По лтавського окружного адміні стративного суду від 13.01.2011р. по справі № 2а-6323/10/1670
за позовом Товариства з обмеженою відповідальніст ю "УТН-ТЕХСНАБ" < Список > < Текс т >
до Кременчуцької об' є днаної державної податкової інспекції у Полтавській обл асті < Текст >
третя особа Кременч уцька міська рада < за участю > < Текст >
про скасування податко вих повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИЛА:
Постановою Полтавськог о окружного адміністративно го суду від 13.01.2011 р. в задоволенн і адміністративного позову Т овариства з обмеженою відпов ідальністю "УТН-ТЕХСНАБ" до Кр еменчуцької об'єднаної держа вної податкової інспекції у Полтавській області про визн ання нечинними та скасування податкових повідомлень-ріше нь відмовлено.
Не погодившись з прийнятою постановою, Товариство з обм еженою відповідальністю "УТН -ТЕХСНАБ" подало апеляційну с каргу, в якій просить постано ву суду першої інстанції ска сувати та прийняти нове ріше ння, яким позовні вимоги задо вольнити, посилаючись на пор ушення судом норм матеріальн ого права, а саме: ст.ст. 19, 58 Конс титуції України, ст.ст. 2, 13, 15, 19 За кону України "Про плату за зем лю", ст. 21, 30 Закону України "Про о ренду землі".
Ухвалою Харківського апел яційного адміністративного суду від 12 квітня 2011 року до уча сті у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самості йних вимог на предмет спору, б уло залучено Кременчуцьку мі ську раду.
Представники відповідача та третьої особи надали до су ду заяви про розгляд справи з а їх відсутності.
Позивач в судове засідання не з'явився, був повідомлений належним чином про дату, час т а місце слухання справи.
Суд апеляційної інстанції розглядає справу відповідно до ст. 197 Кодексу адміністрати вного судочинства України.
Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, вивчивши м атеріали справи, доводи апел яційної скарги приходить до висновку, що апеляційна скар га не підлягає задоволенню, в иходячи з такого.
Судом першої інстанції вст ановлено, що ТОВ "УТН-ТЕХСНАБ" є орендарем земельних діляно к комунальної власності на п ідставі укладеного із Кремен чуцькою міською радою догово ру оренди земельної ділянки від 13.02.2006 року.
Позивачем подано до Кремен чуцької об'єднаної державної податкової інспекції у Полт авській області податкові де кларації орендної плати за з емельні ділянки державної і комунальної власності за 2009, 201 0 роки, в яких самостійно нарах овано орендну плату згідно з договором оренди земельної ділянки за 2009 рік в розмірі 18278,10 г рн., за січень-травень 2010 року у розмірі 8065,21 грн.
Відповідачем з 09.07.2010 року по 12. 07.2010 року проведено документал ьну невиїзну перевірку подат кової декларації з орендної плати за земельні ділянки де ржавної та комунальної власн ості з питання правильності нарахування та сплати позива чем орендної плати за земель ну ділянку згідно податкових декларацій за 2009,2010 роки та дого ворів оренди земельної ділян ки.
За результатами перевірки складено Акт № 3623/15-227/30748374 від 13.07.2010 р оку, в якому зафіксовано пору шення позивачем статті 21 Зако ну України "Про оренду землі" і з змінами, внесеними Законом України "Про Державний бюдже т України на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України", Законом Ук раїни "Про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни" від 03.06.2008 року № 309-УІ, внаслід ок чого занижено суму орендн ої плати за землю за 2009 рік у ро змірі 18276,03 грн., за січень-травен ь 2010 року - у розмірі 8064,30 грн.
За висновками перевірки вк азане порушення виникло у зв 'язку з тим, що орендна плата з а договором оренди земельної ділянки комунальної власнос ті у 2009- 2010 роках позивачем нарах овувалася та сплачувалася в розмірі 1,5 % від грошової оцінк и землі, замість встановлени х 3 % від грошової оцінки землі .
На підставі вищезазначено го Акта перевірки винесено п одаткове повідомлення-рішен ня № 0007361503/0/2605 від 16.08.2010 року, яким ТОВ "УТН-ТЕХСНАБ" визначено суму п одаткового зобов'язання з ор ендної плати за землю в загал ьному розмірі 37897,70 грн., в тому ч ислі за основним платежем -26340,3 3 грн. та за штрафними (фінансо вими) санкціями -11557,37 грн.
За наслідками адміністрат ивного оскарження відповіда чем винесено податкове повід омлення-рішення № 0007361503/1/3768 від 12.11. 2010 року, яким ТОВ "УТН-ТЕХСНАБ" в изначено суму податкового зо бов'язання з орендної плати з а землю в загальному розмірі 37897,70 грн., в тому числі за основн им платежем - 26340,33 грн. та за штра фними (фінансовими) санкціям и -11557,37 грн., № 001084503/1/3767 від 12.11.2010 року, як им нараховано штрафну (фінан сову) санкцію у розмірі 1612,80 грн .
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої ін станції виходив з того, що под аткові повідомлення-рішення , якими визначено податкове з обов'язання за платежем: орен дна плата за земельну ділянк у на загальну суму 39510,50 грн., в то му числі за основним платеже м -26340,33 грн. та за штрафними (фіна нсовими) санкціями -13170,17 грн., пр ийняті на підставі, у межах по вноважень та у спосіб, що вста новлені законами України, об ґрунтовано, тобто з урахуван ням усіх обставин, що мають зн ачення для прийняття рішення .
Колегія суддів погоджуєть ся з такими висновками суду п ершої інстанції з огляду на т аке.
Відповідно до частини 1 стат ті 2 Закону України "Про плату за землю" використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орен дної плати, що визначається з алежно від грошової оцінки з емель. Розміри податку за зем ельні ділянки, грошову оцінк у яких не встановлено, визнач аються до її встановлення в п орядку, визначеному цим Зако ном.
Стаття 5 Закону України "Про плату за землю" передбачає, що об'єктом плати за землю є земе льна ділянка, а також земельн а частка (пай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди .
Суб'єктом плати за землю (пл атником) є власник земельної ділянки, земельної частки (па ю) і землекористувач, у тому чи слі орендар.
Відповідно до пункту 8 части ни 1 статті 14 Закону України "Пр о систему оподаткування" від 25.06.1991 року № 1251-XII (в редакції, яка д іє з 31.03.2005, після внесення змін З аконом України від 25.03.2005 р. № 2505) пл ата за землю (земельний подат ок, а також орендна плата за зе мельні ділянки державної і к омунальної власності) належи ть до загальнодержавних пода тків і зборів (обов'язкових пл атежів).
Згідно з частиною 1 статті 17 З акону № 1251-XII сплата податків і з борів (обов'язкових платежів ) провадиться у порядку, встан овленому цим Законом та інши ми законами України.
Частиною 4 статті 21 Закону Ук раїни "Про оренду землі" від 06.10 .1998 р. № 161-XIV в редакції, яка діяла д о 01.01.2008 року, було передбачено, щ о річна орендна плата за земе льні ділянки, які перебувают ь у державній або комунальні й власності, не може бути менш ою за розмір земельного пода тку, що встановлюється Закон ом України "Про плату за землю ", та перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оці нки.
Законом України від 28.12.2007 рок у № 107-УІ "Про Державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України" частину четв ерту статті 21 Закону України " Про оренду землі" викладено в новій редакції: "Річна орендн а плата за земельні ділянки, я кі перебувають у державній а бо комунальній власності, на дходить до відповідних бюдже тів, розподіляється і викори стовується відповідно до зак ону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарськ ого призначення - розміру зем ельного податку, що встановл юється Законом України "Про п лату за землю"; для інших катег орій земель - трикратного роз міру земельного податку, що в становлюється Законом Украї ни "Про плату за землю". Річна о рендна плата за земельні діл янки, які перебувають у держа вній або комунальній власнос ті, не може перевищувати 12 від сотків їх нормативної грошов ої оцінки. При цьому, у разі ви значення орендаря на конкуре нтних засадах може бути вста новлений більший розмір орен дної плати, ніж зазначений у ц ій частині".
Зміни, внесені підпунктом 4 пункту 8 розділу II Закону Укра їни від 28.12.2007 р. N 107- УІ, визнано так ими, що не відповідають Конст итуції України (є неконститу ційними), згідно з Рішенням Ко нституційного Суду України в ід 22.05.2008 р. N 10-рп/2008 року.
Однак, Законом України "Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України" № 309-УІ від 03.06.2008 року частину четверту статті 21 Закону України "Про о ренду землі" викладено в реда кції, яка передбачає аналогі чний (трикратний) мінімальни й розмір орендної плати: "Річн а орендна плата за земельні д ілянки, які перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, надходить до відповідн их бюджетів, розподіляється і використовується відповід но до закону і не може бути мен шою: для земель сільськогосп одарського призначення - роз міру земельного податку, що в становлюється Законом Украї ни "Про плату за землю"; для інш их категорій земель - трикрат ного розміру земельного пода тку, що встановлюється Закон ом України "Про плату за землю ".
Відповідно до п.1 Прикінцеви х положень - цей Закон наб ирає чинності з дня його опуб лікування - 04.06.2008 р. та застосову ється з дня втрати чинності в ідповідними положеннями роз ділу 2 Закону України "Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ". Вказаний Закон неконсти туційним не визнавався та є ч инним на даний час.
Судом першої інстанції вст ановлено та підтверджено при розгляді справи в суді апеля ційної інстанції, що договір оренди землі, укладений пози вачем з Кременчуцькою місько ю радою, передбачав розмір ор ендної плати в сумі 1,5 % грошово ї оцінки землі, тобто зміст вк азаного договору в частині в изначення розміру орендної п лати в сумі 1,5 % від грошової оці нки землі не відповідав вимо гам чинного законодавства у 2009-2010 роках, якими визначений мі німальний розмір орендної пл ати не менше 3 % від грошової оц інки земель.
Разом з тим, зміни до вказан ого договору в частині розмі ру орендної плати у 2009, 2010 роках не внесені, і позивач при само стійному нарахуванні орендн ої плати за 2009, 2010 роки у податко вих деклараціях виходив із р озміру орендної плати по цим договорам -1,5 % грошової оцінки землі.
Відповідно до статті 27 Зако ну України "Про плату за землю " контроль за правильністю об числення і справляння земель ного податку, а також орендно ї плати за земельні ділянки д ержавної та комунальної влас ності здійснюється органами державної податкової служби .
Статтею 11 Закону України "Пр о державну податкову службу в Україні" органам державної податкової служби у випадка х, в межах компетенції та у пор ядку, встановлених законами України, надано право здійсн ювати документальні невиїзн і перевірки (на підставі пода них податкових декларацій, з вітів та інших документів, по в'язаних з нарахуванням і спл атою податків та зборів (обов 'язкових платежів) незалежно від способу їх подачі), а тако ж планові та позапланові виї зні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарах ування і сплати податків та з борів (обов'язкових платежів ), додержання валютного закон одавства платниками податкі в.
Оскільки у податкових декл араціях орендної плати за зе мельні ділянки державної і к омунальної власності за 2009, 2010 р оки, поданих ТОВ "УТН-ТЕХСНАБ" до відповідача, позивачем са мостійно нараховано орендну плату згідно з договором оре нди земельної ділянки, виход ячи із розміру орендної плат и в сумі 1,5 % від грошової оцінки землі, за 2009 рік у розмірі 18278,10 гр н., за січень-травень 2010 року у р озмірі 8065,21 грн., замість встано вленого мінімального розмір у - 3 % від грошової оцінки землі , висновок відповідача про за ниження розміру орендної пла ти за 2009 рік у розмірі 18276,03 грн., сі чень - травень 2010 року 8064,30 грн. є з аконним та обґрунтованим.
З огляду на викладене, суд п ершої інстанції дійшов право мірного висновку про те, що по зивачем у 2009 році, січні-травні 2010 року при здійсненні нараху вання і сплати орендної плат и за землі комунальної власн ості порушено вимоги статті 21 Закону України "Про оренду з емлі".
Доводи апеляційної скарги про те, що зміна умов договору оренди земельної ділянки що до розміру орендної плати мо же здійснюватися лише за вза ємною згодою сторін, колегія суддів апеляційної інстанці ї не приймає до уваги з огляду на таке.
Згідно з частиною 1 статті 21 З акону України "Про оренду зем лі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користуван ня земельною ділянкою. Розмі р, форма і строки внесення оре ндної плати за землю встанов люються за згодою сторін у до говорі оренди (крім строків в несення орендної плати за зе мельні ділянки державної та комунальної власності, які в становлюються відповідно до Закону України "Про плату за з емлю").
Водночас, загальне правило встановлення розміру орендн ої плати за згодою сторін у до говорі оренди не може бути за стосоване у спірних правовід носинах, оскільки у статті 21 З акону України "Про оренду зем лі" існує спеціальна норма, як а встановлює мінімальний роз мір річної орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до абзацу 4 статт і 21 Закону України "Про оренду землі" річна орендна плата за земельні ділянки, які перебу вають у державній або комуна льній власності, надходить д о відповідних бюджетів, розп оділяється і використовуєть ся відповідно до закону і не м оже бути меншою:
- для земель сільськогоспод арського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється Законом України "Про плату за землю";
- для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься Законом України "Про плат у за землю".
Отже, абзац 4 статті 21 Закону України "Про оренду землі" є сп еціальною нормою, яка підляг ає застосуванню у даних прав овідносинах.
При цьому, колегія суддів за значає, що податкова політик а держави головним чином реа лізується через систему опод аткування, яка відповідно до пункту 1 частини 2 статті 92 Конс титуції України встановлюєт ься виключно законами Україн и.
Виходячи з вищевикладеног о, відповідачем правомірно д онараховано позивачу податк ове зобов'язання з орендної п лати за землю.
Згідно з підпунктом 17.1.3 пунк ту 17.1 статті 17 Закону України "П ро порядок погашення зобов'я зань платників податків пере д бюджетами та державними ці льовими фондами" № 2181 від 21.12.2000 ро ку у разі, коли контролюючий о рган самостійно донараховує суму податкового зобов'язан ня платника податків за підс тавами, викладеними у підпун кті "б" підпункту 4.2.2 пункту 4.2 ст атті 4 цього Закону, такий плат ник податків зобов'язаний сп латити штраф у розмірі десят и відсотків від суми недопла ти (заниження суми податково го зобов'язання) за кожний з по даткових періодів, установле них для такого податку, збору (обов'язкового платежу), почин аючи з податкового періоду, н а який припадає така недопла та, та закінчуючи податковим періодом, на який припадає от римання таким платником пода тків податкового повідомлен ня від контролюючого органу, але не більше п'ятдесяти відс отків такої суми та не менше д есяти неоподатковуваних мін імумів доходів громадян суку пно за весь строк недоплати, н езалежно від кількості подат кових періодів, що минули.
Таким чином, суд першої інст анції дійшов вірного висновк у про те, що податкові повідом лення-рішення, якими визначе но податкове зобов'язання за платежем: орендна плата за зе мельну ділянку на загальну с уму 39510,50 грн., в тому числі за осн овним платежем -26340,33 грн. та за ш трафними (фінансовими) санкц іями -13170,17 грн., прийняті на підс таві, у межах повноважень та у спосіб, що встановлені закон ами України, обґрунтовано, то бто з урахуванням усіх обста вин, що мають значення для при йняття рішення.
З огляду на викладене, колег ія суддів апеляційної інстан ції підтверджує, що постанов а суду першої інстанції ґрун тується на всебічному, повно му та об'єктивному розгляді в сіх обставин справи, які мают ь значення для вирішення спо ру, відповідає нормам матері ального та процесуального пр ава, доводи апеляційної скар ги не спростовують висновків суду першої інстанції, викла дених у зазначеній постанові , у зв'язку з чим підстав для її скасування не вбачається.
У відповідності до ст. 200 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд апеляцій ної інстанції залишає апеляц ійну скаргу без задоволення, а постанову - без змін, якщо ви знає, що суд першої інстанції правильно встановив обстави ни справи та ухвалив судове р ішення з додержанням норм ма теріального і процесуальног о права.
Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 197, 198, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративног о судочинства України, колег ія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Т овариства з обмеженою відпов ідальністю "УТН-ТЕХСНАБ" зали шити без задоволення.
Постанову Полтавського ок ружного адміністративного с уду від 13.01.2011р. по справі № 2а-6323/10/1 670 залишити без змін.
Ухвала набирає законної си ли через п'ять днів після напр авлення її копії особам, які б еруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подан ня касаційної скарги безпосе редньо до Вищого адміністрат ивного суду України протягом двадцяти днів після набранн я законної сили.
Головуючий суддя (підпис) Гуцал М.І.
Судді (підпис)
(підпис) Зеленський В.В.
П' янова Я.В.
ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ: П' янова Я.В.
< повний текст > < Дата > < р. >
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2011 |
Оприлюднено | 16.02.2012 |
Номер документу | 21421558 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
П'янова Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні