ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
19.10.10 Справа №2а-9114/10/10/0170
Окружний адміністративни й суд Автономної Республіки Крим у складі:
головуючого судді - Кудряшової А.М. ,
при секретарі судового зас ідання - Левченко Д.С.,
за участю представників ст орін:
від позивача - не з' явивс я;
від відповідача - не з' яв ився;
розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу
за позовом Кримського респ убліканського відділення Фо нду соціального захисту інва лідів
до Товариства з обмеженою в ідповідальністю «Ай Ті Серві с»
про стягнення адміністрат ивно-господарських санкцій з а 2009 рік,
ВСТАНОВИВ:
Кримське республіканське відділення Фонду соціальног о захисту інвалідів звернуло ся до Окружного адміністрати вного суду АР Крим з позовом д о Товариства з обмеженою від повідальністю «Ай Ті Сервіс» про стягнення адміністратив но-господарської санкції за невиконання нормативу робоч их місць для забезпечення пр ацевлаштування інвалідів в 2 009 році в сумі 10700,00 гривень. Вимог и мотивовані тим, що відповід ач був зобов' язаний працевл аштувати інваліда на 1 робочо му місці, але фактично не прац евлаштував інваліда, у зв' я зку з чим повинен сплатити ад міністративно-господарську санкцію у зазначеній сумі за невиконання нормативу робоч их місць для працевлаштуванн я інвалідів.
Позивач та відповідач у суд ове засідання не з'явились, пр о дату, час та місце розгляду с прави були повідомлені належ ним чином та завчасно, подали до суду заяви про розгляд спр ави за їх відсутністю.
Під час розгляду справи у су довому засіданні, що відбуло ся 22.09.2010 року представник відпо відача подав заперечував про ти задоволення позову з підс тав виконання приписів, вста новлених законодавством Укр аїни, пов'язаних із працевлаш туванням інвалідів, про ство рення робочих місць для інва лідів відповідно до установл енням нормативу, а також чере з не направлення для працевл аштування інвалідів органам и, зазначеними в ст.18 Закону Ук раїни „Про основи соціальног о захисту інвалідів в Україн і” від 21.03.1991 року №875-ХІІ (а саме, Мі ністерством праці України, М іністерством соціального за хисту населення України, міс цевими радами народних депут атів, громадськими організац іями інвалідів), а також через відсутність звернення інвал ідів на підприємство відпові дача для працевлаштування. К рім того, в обґрунтування сво їх заперечень представник ві дповідача також посилається на постанову Київського рай онного суду м. Сімферополя АР Крим від 20.07.2010 року по справі №3-2 669/10, якою було закрито провадже ння по справі про адміністра тивне правопорушення, передб ачене частиною 2 статтею 188-1 Код ексу України про адміністрат ивні правопорушення стосовн о директора відповідача ОС ОБА_1.
Суд, приймаючи до уваги, кло потання позивача та відповід ача щодо розгляду справи за ї х відсутністю, враховуючі, що в матеріалах справи достатн ьо доказів для з' ясування о бставин по справі, керуючись ч.4 ст. 122, ст.128 КАС України, вважає можливим розглянути справу на підставі наявних доказів за відсутності представникі в позивача та відповідача.
Дослідивши подані докумен ти та матеріали справи, всебі чно і повно з' ясувавши всі ф актичні обставини, на яких ґр унтуються позовні вимоги, об ' єктивно оцінивши докази, я кі мають юридичне значення д ля розгляду справи і вирішен ня спору по суті, судом встано влене наступне.
Згідно з частиною 1 статті 2 К АС України завданням адмініс тративного судочинства є зах ист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтере сів юридичних осіб у сфері пу блічно-правових відносин від порушень з боку органів держ авної влади, органів місцево го самоврядування, їхніх пос адових і службових осіб, інши х суб' єктів при здійсненні ними владних управлінських ф ункцій на основі законодавст ва, в тому числі на виконання д елегованих повноважень.
Відповідно до п.4 ч.1 ст.17 КАС Ук раїни компетенція адміністр ативних судів поширюється на спори за зверненнями суб' є кта владних повноважень у ви падках, встановлених законом .
Пунктом 7 частини 1 статті 3 К АС України дано визначення с уб' єктів владних повноваже нь, до яких належать орган дер жавної влади, орган місцевог о самоврядування, їхня посад ова чи службова особа, інший с уб' єкт, який здійснює владн і управлінські функції на ос нові законодавства, в тому чи слі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до частини 7 стат ті 20 Закону України “Про основ и соціальної захищеності інв алідів в Україні ” від 21.03.1991 рок у № 875 контроль за виконанням н ормативів робочих місць та п еревірки підприємств, устано в, організацій, у тому числі пі дприємств, організацій грома дських організацій інваліді в, фізичних осіб, які використ овують найману працю, щодо їх реєстрації у Фонді соціальн ого захисту інвалідів, його в ідділеннях, подачі щорічного звіту та сплати ними адмініс тративно-господарських санк цій, а також надання державні й службі зайнятості інформац ії, необхідної для організац ії працевлаштування інвалід ів, визначаються Кабінетом М іністрів України.
Правовий статус, повноваже ння та умови діяльності зазн ачено Фонду визначені Положе нням про Фонд соціального за хисту інвалідів, затверджено го Постановою Кабінету Мініс трів України від 26.09.2002 року № 1434.
Відповідно до пункту 1 Полож ення про Фонд соціального за хисту інвалідів, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 26.09.2002 N 1434, Фонд є урядовим органом державного управління, який діє у складі Міністерства праці та соціа льної політики і підпорядков ується йому.
Пунктом 3 Положення про Фонд соціального захисту інвалід ів встановлені основні завд ання Фонду, до яких відносять ся реалізація у межах своєї к омпетенції державної політи ки у сфері соціального захис ту інвалідів; контроль за вик онанням підприємствами, уста новами, організаціями, у тому числі підприємствами і орга нізаціями громадських орган ізацій інвалідів, фізичними особами, які використовують найману працю (далі - підприєм ства), нормативу робочих місц ь для працевлаштування інвал ідів, установленого Законом України "Про основи соціальн ої захищеності інвалідів в У країні".
Згідно з пунктом 9 зазначено го Положення для реалізації покладених на Фонд завдань з а погодженням з Мінпраці утв орюються територіальні відд ілення Фонду в межах граничн ої чисельності його працівни ків.
Правовий статус Кримськог о республіканського відділе ння Фонду соціального захист у інвалідів визначений Полож енням про Кримське республік анське відділення Фонду соці ального захисту інвалідів, з атвердженого Наказом директ ора Фонду соціального захист у інвалідів № 16 від 01.03.2007 року. Пу нктом 1 Положення встановлен о, що відділення являється те риторіальним органом Фонду с оціального захисту інваліді в, а відповідно до пункту 12 Пол оження відділення має стату с юридичної особи, та реалізу є завдання, визначені пусток 3 Положення, до яких належать здійснення контролю за додер жанням підприємствами, устан овами, організаціями, фізичн ими особами, які використову ють найману працю, нормативу робочих місць для працевлаш тування інвалідів.
Отже, судом встановлено, що Кримське республіканське ві дділення Фонду соціального з ахисту інвалідів являється територіальним органом Фон ду соціального захисту інвал ідів, яке визнано урядовим ор ганом державного управління .
Відповідно до частини 8 стат ті 20 Закону України “Про основ и соціальної захищеності інв алідів в Україні ” від 21.03.1991 рок у № 875 відділення Фонду соціал ьного захисту інвалідів з ме тою контролю за виконанням н ормативу робочих місць, мают ь право в порядку, передбачен ому Кабінетом Міністрів Укра їни, здійснювати перевірки п ідприємств, установ, організ ацій, у тому числі підприємст в, організацій громадських о рганізацій інвалідів, фізичн их осіб, які використовують н айману працю, щодо реєстраці ї у Фонді соціального захист у інвалідів, подачі ними звіт ів про зайнятість та працевл аштування інвалідів, виконан ня нормативу робочих місць, п ризначених для працевлаштув ання інвалідів, у тому числі ш ляхом зарахування, та сплати ними адміністративно-господ арських санкцій.
З метою реалізації зазначе них завдань пунктом 5 Положен ня про Фонд соціального захи сту інвалідів Фонд наділений правами проводити перевірк у підприємств щодо реєстраці ї, подання ними звітів про зай нятість і працевлаштування і нвалідів, виконання норматив у робочих місць для працевла штування інвалідів та сплати адміністративно-господарсь ких санкцій і пені, цільового використання наданих Фондом коштів. Фонд також відповідн о до покладених на нього завд ань здійснює контроль за спл атою роботодавцями адмініст ративно-господарських санкц ій і пені (підпункт 3 пункту 4 за значеного Положення).
Таким чином, судом встановл ено, що Кримське республікан ське відділення Фонду соціал ьного захисту інвалідів, реа лізуючи свої завдання та фун кції у відносинах з фізичним и та юридичними особами явля ється органом виконавчої вла ди та, відповідно, суб' єктом владних повноважень.
Частиною дев'ятою, десятою с татті 20 Закону України «Про ос нови соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 року № 875 встановлено, що спори , які виникають із правовідно син за статтями 19, 20 Закону, вир ішуються відділеннями Фонду в судовому порядку. Фонд соці ального захисту інвалідів, й ого відділення мають право з ахищати свої права та законн і інтереси, у тому числі в суді . Отже, позивачами у зазначен ій категорії справ виступают ь відділення Фонду.
Таким чином, Кримське респу бліканське відділення Фонду соціального захисту інвалід ів є органами державної влад и, які у правовідносинах з роб отодавцям, зокрема у зв'язку і з здійсненням контролю за пе рерахуванням штрафних санкц ій, передбачених статтею 20 Зак ону України «Про основи соці альної захищеності інваліді в в Україні» від 21.03.1991 року № 875, ре алізують владні управлінськ і функції, а право відділень Ф онду на звернення до суду у ві дповідних відносинах визнач ено в законодавчому порядку частиною 9 статті 20 Закону.
Відповідно до частини 1 стат ті 55 Господарського кодексу України суб' єктом господар ювання визнаються учасники г осподарських відносин, які з дійснюють господарську діял ьність, реалізуючи господарс ьку компетенцію (сукупність господарських прав та обов' язків), мають відокремлене ма йно і несуть відповідальніст ь за своїми зобов' язаннями в межах цього майна, крім випа дків встановлених законом. З гідно з п. 1 частини 2 статті 55 ГК України юридичні особи, ство рені відповідно до Цивільног о кодексу України, підприємс тва, створені відповідно до Г осподарського кодексу Украї ни та зареєстровані в устано влено законом порядку визнаю ться суб' єктами господарюв ання.
Товариство з обмеженою від повідальністю «Ай Ті Сервіс» (код ЄДРПОУ 35109648, юридична адрес а: 95001, м. Сімферополь, просп. Кіро ва,буд. 29/1, оф. 412) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій У країни як юридична особа.
Таким чином, відповідач є су б' єктом господарювання, юри дичною особою, зобов' язаний виконувати обов' язки, покл адені на нього законами у зв' язку зі здійсненням господар ської діяльності.
Відповідно до ст. 67 Конститу ції України, кожен зобов'язан ий сплачувати податки і збор и в порядку і розмірах, встано влених законом. Порядок, підс тави та умови участі суб' єк тів господарювання в реаліза ції державний гарантій для з абезпечення інвалідів рівни ми правами з іншими громадян ами регулюється Законом Укра їни “Про основи соціальної з ахищеності інвалідів в Украї ні ” від 21.03.1991 року № 875.
Відповідно до статті 19 Зако ну України «Про основи соціа льної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 року № 875 для підприємств, установ, органі зацій, у тому числі підприємс тв, організацій громадських організацій інвалідів, фізич них осіб, які використовують найману працю, установлюєть ся норматив робочих місць дл я працевлаштування інваліді в у розмірі чотирьох відсотк ів середньооблікової чисель ності штатних працівників об лікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб - у кілько сті одного робочого місця.
Відповідачем на виконання вимог Закону 24.06.2010 року було по дано позивачу Звіт про за йнятість та працевлаштуванн я інвалідів за 2009 рік по формі № 10-ПІ (а.с.33). В даному звіті відпов ідачем зазначено, що середнь ооблікова чисельність штатн их працівників в 2009 році стано вила 30 осіб, фонд оплати штатн их працівників 321000 гривень, сер едньорічна заробітна плата с кладала 10700,00 гривень, норматив робочих місць для працевлаш тування інвалідів становить 1 особу, кількість штатних пра цівників на підприємстві, як им відповідно до чинного зак онодавства встановлена інва лідність, становила 0 осіб, сум а адміністративно-господарс ьких санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів - 10700,00 гривень.
Дані визначені ТОВ «Ай Ті Се рвіс» у Звіти про зайняті сть та працевлаштування інва лідів за 2009 рік по формі №10-ПІ по вністю відповідають показни кам, визначеним позивачем у а кті перевірки виконання ст. 19, 20 Закону України «Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні» від 22.06.2010 року (а .с. 9).
Відповідно до частини трет ьої статті 18 Закону (в редакці ї, чинній з 18.03.2006) підприємства, у станови, організації, фізичн і особи, які використовують н айману працю, зобов'язані вид іляти та створювати робочі м ісця для працевлаштування ін валідів, у тому числі спеціал ьні робочі місця, створювати для них умови праці з урахува нням індивідуальних програм реабілітації і забезпечуват и інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати де ржавній службі зайнятості ін формацію, необхідну для орга нізації працевлаштування ін валідів, і звітувати Фонду со ціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаш тування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Мін істрів України.
Відповідно до Наказу Мініс терства праці та соціальної політики України "Про затвер дження форм звітності та інс трукцій щодо їх заповнення"№ 420 від 19.12.2005 формою звітності про наявність вакантних місць н а підприємстві є форма № 3-ПН " Звіт про наявність вакансі й", яка подається підприємств ами щомісячно до державної с лужби зайнятості.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем систем атично надавалася державній службі зайнятості відповідн а інформація щодо виділення та створення на підприємстві робочих місць для працевлаш тування інвалідів шляхом под ання Звітів про наявніст ь вакансій (форма № 3-ПН) до Сімф еропольського міського цент ру зайнятості станом на 08.01.2009 р. (а.с.24), 04.02.2009 р. (а.с.25), 06.03.2009 р. (а.с.26), 10.04.2009 р. (а.с.27), 06.05.2009 р. (а.с.28), 02.06.2009 р. (а.с.29), 17.08.2009 р. ( а.с.30), 13.10.2009 р. (а.с.31), 18.11.2009 р. (а.с.32) та на 01 .02.2010 р. (а.с.23), в яких відповідачем зазначена вакансія для прац евлаштування інваліда.
З матеріалів справи вбачає ться, що у 2009 році Сімферопольс ькому міському центру зайнят ості було відомо про бажання відповідача працевлаштуват и інваліда по професії адмін істратор системи в Сімферопо льський міський центр зайнят ості (лист центру зайнятості №04-4/2301 від 29.06.2010 р. - а.с.16).
Відповідно до частини трет ьої статті 19 Закону (в редакці ї, чинній з 01.01.2006) підприємства, у станови, організації, у тому ч ислі підприємства, організац ії громадських організацій і нвалідів, фізичні особи, які в икористовують найману працю , самостійно здійснюють прац евлаштування інвалідів у рах унок нормативів робочих місц ь виходячи з вимог статті 18 ць ого Закону.
Згідно з частиною першою ст атті 18 Закону (в редакції, чинн ій з 18.03.2006) забезпечення прав ін валідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому ч ислі з умовою про виконання р оботи вдома, здійснюється шл яхом їх безпосереднього звер нення до підприємств, устано в, організацій чи до державно ї служби зайнятості.
З наведених норм статей 18, 19 З акону вбачається, що підприє мства здійснюють самостійно працевлаштування інвалідів , але виходячи з вимог статті 1 8 Закону.
У статті 18 Закону зазначено , що забезпечення прав інвалі дів на працевлаштування здій снюється двома шляхами:
- безпосереднє звернення ін валіда до підприємства;
- звернення інваліда до держ авної служби зайнятості (з по дальшим його направленням на підприємство, на якому є відп овідні вакансії).
Отже, стаття 18 Закону не вста новлює правил, за якими підпр иємство було б зобов' язано самостійно здійснювати пошу к інвалідів для їх працевлаш тування на своєму підприємст ві.
У частині третій статті 18 За кону (в редакції, чинній з 18.03.2006) ч ітко визначено зобов'язання підприємства, що використову є найману працю:
- виділяти та створювати роб очі місця для працевлаштуван ня інвалідів, у тому числі спе ціальні робочі місця, створю вати для них умови праці з ура хуванням індивідуальних про грам реабілітації і забезпеч увати інші соціально-економі чні гарантії, передбачені чи нним законодавством,
- надавати державній службі зайнятості інформацію, необ хідну для організації працев лаштування інвалідів,
- звітувати Фонду соціально го захисту інвалідів про зай нятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встанов леному Кабінетом Міністрів У країни.
Позивач, посилаючись на пор ушення з боку відповідача пр авил господарської діяльнос ті, встановлених Законом, не н адав суду доказів того, що під приємством відповідача не ви ділено та не створено робочо го місця для працевлаштуванн я інвалідів, або ж про факти ві дмови у працевлаштуванні з б оку підприємства відповідач а за зверненням інваліда до в ідповідача чи за направлення м державної служби зайнятост і.
Відповідачем на протязі 2009 р оку систематично спрямовува лись Звіти про наявність вакансій (форма № 3-ПН) до Сімфе ропольського міського центр у зайнятості, які свідчать пр о те, що ТОВ «Ай Ті Сервіс» для працевлаштування потрібні і нваліди з зазначенням профес ії та посади - адміністратор системи, а також вимоги до осо би, яка бажає працевлаштуват ися та умови праці (а.с.16, 23-32).
Разом з тим, з матеріалів сп рави та пояснень представник а відповідача вбачається, що інваліди на підприємство дл я працевлаштування не направ лялися ні державним органом зайнятості, ні позивачем, ні б удь-якими іншими органами де ржавної влади або організаці ями.
Відповідно до Положення пр о робоче місце інваліда і про порядок працевлаштування ін валідів, затвердженого поста новою Кабінету Міністрів Укр аїни від 03.05.1995 № 314, що діяло до 31.01.2007 , втратило чинність згідно з п остановою Кабінету Міністрі в України від 31.01.2007 № 70, робоче мі сце інваліда - це окреме робоч е місце або ділянка виробнич ої площі на підприємстві (об'є днанні), в установі та організ ації (далі - підприємство) неза лежно від форм власності та г осподарювання, де створено н еобхідні умови для праці інв аліда.
Робочим місцем інваліда мо же бути:
- звичайне робоче місце, якщ о за умовами праці та з урахув анням фізичних можливостей і нваліда воно може бути викор истано для його працевлаштув ання;
- спеціалізоване робоче міс це інваліда - робоче місце, обл аднане спеціальним технічни м оснащенням, пристосуванням и і пристроями для праці інва ліда залежно від анатомічних дефектів чи нозологічних фо рм захворювання та з урахува нням рекомендації медико-соц іальної експертної комісії ( МСЕК), професійних навичок і з нань інваліда. Це робоче місц е може бути створено як на вир обництві, так і вдома.
Робоче місце інваліда вваж ається створеним, якщо воно в ідповідає встановленим вимо гам робочого місця для інвал ідів відповідної нозології, атестоване спеціальною комі сією підприємства за участю представників МСЕК, органів Держнаглядохоронпраці, гром адських організацій інвалід ів, і введено в дію шляхом прац евлаштування на ньому інвалі да.
Таким чином, оскільки створ ення робочого місця здійснює ться при наявності особи від повідної категорії, так як ко нкретні вимоги відносно робо чого місця встановлені в йог о індивідуальній програмі ре абілітації, робоче місце є ст вореним, якщо воно введено в д ію шляхом працевлаштування і нваліда, а не утворено фізичн о.
Аналіз положень Закону Укр аїни "Про основи соціальної з ахищеності інвалідів в Украї ні" дає підстави зробити висн овок про те, що обов'язок підпр иємства щодо створення робоч их місць для інвалідів не суп роводжується його обов' язк ом підбирати і працевлаштов увати інвалідів на створені робочі місця.
Статтею 19 Закону передбачен о, що керівники підприємств, у станов, організацій, у тому чи слі підприємств, організацій громадських організацій інв алідів, фізичні особи, які вик ористовують найману працю, у разі незабезпечення виконан ня нормативів робочих місць для працевлаштування інвалі дів, неподання Фонду соціаль ного захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаш тування інвалідів несуть від повідальність у встановлено му законом порядку.
Отже, сам факт відсутності н а підприємстві працевлаштов аних інвалідів, ще не є безспі рною ознакою наявності відпо відальності відповідача, яка могла настати лише у випадку невчинення останнім прямо п ередбачених законодавством заходів.
Оскільки відповідач вчини в всі передбачені чинним на м омент виникнення спору закон одавством заходи, спрямовані на працевлаштування інвалід ів на своєму підприємстві, то му Кримське республіканське відділення Фонду соціальног о захисту інвалідів не має пр авових підстав накладати адм іністративно-господарські с анкції за невиконання нормат иву робочих місць для інвалі дів у 2009 році. При цьому, як свід чать матеріали справи, у тому числі акт перевірки виконан ня ст. 19,20 Закону України «Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні» від 22.06.2 010 року, складений позивачем (а .с. 9), станом на 22.06.2010 року ТОВ «Ай Т і Сервіс» навіть не було заре єстровано у Кримського респу бліканського відділення Фон ду соціального захисту інвал ідів.
Крім того, постановою Київс ького районного суду м. Сімфе рополя АР Крим від 20.07.2010 року по справі №3-2669/10 було закрито пров адження по справі про адміні стративне правопорушення, пе редбачене статтею 188-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, стосовно ди ректора відповідача ОСОБА _1 у зв' язку з відсутністю в його діях складу даного адмі ністративного правопорушен ня, передбаченого зазначеною статтею (а.с.20).
Згідно зі статтею 188-1 КУпАП в становлена відповідальніст ь за невиконання посадовою о собою, яка користується прав ом приймати на роботу і звіль няти з роботи, фізичною особо ю, яка використовує найману п рацю, нормативу робочих місц ь для працевлаштування інвал ідів, неподання Фонду соціал ьного захисту інвалідів звіт у про зайнятість та працевла штування інвалідів. В прийня тій постанові Київським райо нним судом м. Сімферополя АР К рим встановлено, що згідно з п редставленими ОСОБА_1 док ументами ТОВ «Ай Ті Сервіс» ш татним розписом передбачило робоче місце для працевлашт ування інваліду та своєчасно подавало звіти у фонд зайнят ості на вакансію робочого мі сця інваліда, що свідчить про відсутність в діях ОСОБА_1 складу адміністративного п равопорушення, передбаченог о ч.2 ст. 188-1 КУпАП.
Частиною четвертою статті 19 Господарського кодексу Укр аїни передбачено, що органи д ержавної влади і посадові ос оби, уповноважені здійснюват и державний контроль і держа вний нагляд за господарською діяльністю, їх статус та зага льні умови і порядок здійсне ння контролю і нагляду визна чаються законами.
Згідно зі статтями 216-218 Госпо дарського кодексу України, у часники господарських відно син несуть господарсько-прав ову відповідальність за прав опорушення у сфері господарю вання шляхом застосування до правопорушників господарсь ких санкцій на підставах і в п орядку, передбачених цим Код ексом, іншими законами та дог овором.
Застосування господарськи х санкцій повинно гарантуват и захист прав і законних інте ресів громадян, організацій та держави, в тому числі відшк одування збитків учасникам г осподарських відносин, завда них внаслідок правопорушенн я, та забезпечувати правопор ядок у сфері господарювання.
До суб'єктів господарюванн я за порушення ними правил зд ійснення господарської діял ьності застосовуються адмін істративно-господарські сан кції.
Господарські санкції заст осовуються у встановленому з аконом порядку за ініціативо ю учасників господарських ві дносин, а адміністративно-го сподарські санкції - уповнов аженими органами державної в лади або органами місцевого самоврядування.
Підставою господарсько-пр авової відповідальності уча сника господарських відноси н є вчинене ним правопорушен ня у сфері господарювання.
Учасник господарських від носин відповідає за невикона ння або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійсне ння господарської діяльност і, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього захо дів для недопущення господар ського правопорушення.
Статтею 614 Цивільного кодек су України встановлено, що ос оба, яка порушила зобов'язанн я, несе відповідальність за н аявності її вини (умислу або н еобережності), якщо інше не вс тановлено договором або зако ном. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх зал ежних від неї заходів щодо на лежного виконання зобов'язан ня.
Згідно зі статтею 238 Господа рського кодексу України за п орушення встановлених закон одавчими актами правил здійс нення господарської діяльно сті до суб'єктів господарюва ння можуть бути застосовані уповноваженими органами дер жавної влади або органами мі сцевого самоврядування адмі ністративно-господарські са нкції, тобто заходи організа ційно-правового або майновог о характеру, спрямовані на пр ипинення правопорушення суб 'єкта господарювання та лікв ідацію його наслідків.
Види адміністративно-госп одарських санкцій, умови та п орядок їх застосування визна чаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адмін істративно-господарські сан кції можуть бути встановлені виключно законами.
Види адміністративно-госп одарських санкцій передбаче ні статтею 239 Господарського к одексу України: органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування відповідн о до своїх повноважень та у по рядку, встановленому законом , можуть застосовувати до суб 'єктів господарювання такі а дміністративно-господарськ і санкції: вилучення прибутк у (доходу); адміністративно-го сподарський штраф; стягнення зборів (обов'язкових платежі в); застосування антидемпінг ових заходів; припинення екс портно-імпортних операцій; з астосування індивідуальног о режиму ліцензування; зупин ення дії ліцензії (патенту) на здійснення суб'єктом господ арювання певних видів господ арської діяльності; анулюван ня ліцензії (патенту) на здійс нення суб'єктом господарюван ня окремих видів господарськ ої діяльності; обмеження або зупинення діяльності суб'єк та господарювання; скасуванн я державної реєстрації та лі квідація суб'єкта господарюв ання; інші адміністративно-г осподарські санкції, встанов лені цим Кодексом та іншими з аконами.
Статтею 241 Господарського к одексу України встановлено, що адміністративно-господар ський штраф - це грошова сума, що сплачується суб'єктом гос подарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійсне ння господарської діяльност і.
Перелік порушень, за які з с уб'єкта господарювання стягу ється штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють подат кові та інші відносини, в яких допущено правопорушення.
Позивач не довів, що відпові дачем порушені встановлені п равила здійснення господарс ької діяльності.
Згідно зі статтею 2 Кодексу адміністративного судочинс тва України, завданням адмін істративного судочинства є з ахист прав, свобод та інтерес ів фізичних осіб, прав та інте ресів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів д ержавної влади, органів місц евого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, і нших суб'єктів при здійсненн і ними владних управлінських функцій на основі законодав ства, в тому числі на виконанн я делегованих повноважень.
Відповідно до статей 8, 9 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд при виріш енні справи керується принци пом верховенства права, відп овідно до якого зокрема люди на, її права та свободи визнаю ться найвищими цінностями та визначають зміст і спрямова ність діяльності держави.
Суд застосовує принцип вер ховенства права з урахування м судової практики Європейсь кого Суду з прав людини.
Суд при вирішенні справи ке рується принципом законност і, відповідно до якого органи державної влади, органи місц евого самоврядування, їхні п осадові і службові особи зоб ов'язані діяти лише на підста ві, в межах повноважень та у сп осіб, що передбачені Констит уцією та законами України.
Суд вирішує справи на підст аві Конституції та законів У країни, а також міжнародних д оговорів, згода на обов'язков ість яких надана Верховною Р адою України.
Суд застосовує інші нормат ивно-правові акти, прийняті в ідповідним органом на підста ві, у межах повноважень та у сп осіб, що передбачені Констит уцією та законами України.
У разі невідповідності нор мативно-правового акта Конст итуції України, закону Украї ни, міжнародному договору, зг ода на обов'язковість якого н адана Верховною Радою Україн и, або іншому правовому акту с уд застосовує правовий акт, я кий має вищу юридичну силу.
Відповідно до статей 70, 71 Код ексу адміністративного судо чинства України, належними є докази, які містять інформац ію щодо предмету доказування . Суд не бере до розгляду доказ и, які не стосуються предмету доказування.
Сторони мають право обґрун товувати належність конкрет ного доказу для підтвердженн я їхніх вимог або заперечень .
Докази, одержані з порушенн ям закону, судом при вирішенн і справи не беруться до уваги .
Обставини, які за законом по винні бути підтверджені певн ими засобами доказування, не можуть підтверджуватися нія кими іншими засобами доказув ання, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає сп ору.
Кожна сторона повинна дове сти ті обставини, на яких ґрун туються її вимоги та запереч ення, крім випадків, встановл ених статтею 72 цього Кодексу.
За таких обставин, суд дійшо в висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача адміністративно-господарсь ких санкцій в сумі 10700,00 гривень є необґрунтованими та непра вомірними, у зв' язку з чим по зов не підлягає задоволенню.
Судом 19 жовтня 2010 року оголош ена вступна та резолютивна ч астина постанови, а 22 жовтня 2010 року постанова складена у по вному обсязі.
Керуючись ст.ст.158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинс тва, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні позову відмо вити у повному обсязі.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ну постанови або справу розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Апеляційна скарга подаєть ся до Севастопольського апел яційного адміністративного суду через Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі прог олошення вступної та резолют ивної частини постанови або розгляду справи у порядку пи сьмового провадження, апеля ційна скарга подається протя гом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду.
Суддя Кудряшова А.М.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2010 |
Оприлюднено | 21.01.2011 |
Номер документу | 13461648 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Щепанська Ольга Анатоліївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кудряшова А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні