КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 2а-3706/09/2370 Гол овуючий у 1-й інстанції: Холод Р.В.
Суддя-доповідач: Ізмайло ва Т.Л.
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"13" січня 2011 р.
Колегія суддів Київсько го апеляційного адміністрат ивного суду у складі:
головуючого судді Ізмай лової Т.Л.
суддів Троян Н.М., Шостака О.О.
розглянувши в порядку пись мового провадження у м. Києві апеляційні скарги Державної інспекції з контролю за ціна ми в Черкаській області, Дочі рнього підприємства Державн ої акціонерної компанії «Хлі б України»«Шполянський елев атор»на постанову Черкасько го окружного адміністративн ого суду від 18.09.2009 року по справ і за позовом Державної інспе кції з контролю за цінами в Че ркаській області до Дочірньо го підприємства Державної ак ціонерної компанії «Хліб Укр аїни «Шполянський елеватор» про стягнення необґрунтован о отриманої виручки та штраф них санкцій, -
ВСТАНОВИЛА:
Державна інспекці я з контролю за цінами в Черка ській області звернулась до Черкаського окружного адмін істративного суду з адмініст ративним позовом до ДП ДАК «Х ліб України»«Шполянський ел еватор»про стягнення економ ічних санкцій у розмірі 238 942 гр н. 62 коп.
Постановою Черкаського ок ружного адміністративного с уду від 18.09.2009 року позовні вимог и були задоволені частково т а стягнуто з ДП ДАК «Хліб Укра їни»Шполянський елеватор»н а користь держави економічні санкції в розмірі 230 689,92 грн.
Не погоджуючись з ви щезазначеною постановою, Дер жавна інспекція з контролю з а цінами в Черкаській област і подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати неза конну, на його думку, постанов у суду першої інстанції в час тині відмови в задоволенні п озовних вимог та в цій частин і постановити нову, якою задо вольнити позовні вимоги в по вному обсязі. В своїй апеляці йній скарзі апелянт посилаєт ься на незаконність та необґ рунтованість оскаржуваного рішення. Вважає, що судом перш ої інстанції неповно з' ясов ані обставини, що мають істот не значення для справи, а вста новлені висновки не відповід ають обставинам справи, що є п ідставою для скасування ріше ння.
В свою чергу, ДП ДАК «Х ліб України»«Шполянський ел еватор»подало також апеляці йну скаргу, в якій просить ска сувати незаконну, на його дум ку, постанову суду першої інс танції та постановити нову, я кою відмовити в задоволенні позовних вимог.
Сторони в судове засіданн я не з`явились, про причини нея вки суд не повідомили, хоча во ни були належним чином повід омлені про дату, час і місце су дового засідання.
За таких підстав, кол егія суддів вважає, що справу можливо розглянути в порядк у письмового провадження, ос кільки відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 197 КАС України, суд апеляційно ї інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у сп раві матеріалами, якщо справ у може бути вирішено на основ і наявній у ній доказів у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судо ве засідання, хоча вони були н алежним чином повідомлені пр о дату, час і місце судового за сідання.
Заслухавши суддю -доповідача, перевіривши мат еріали справи, доводи апеляц ійної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, вих одячи з наступного.
Завданням адміністратив ного судочинства є захист пр ав, свобод та інтересів фізич них осіб, прав та інтересів юр идичних осіб у сфері публічн о-правових відносин від пору шень з боку органів державно ї влади, органів місцевого са моврядування, їхніх посадови х і службових осіб, інших суб' єктів при здійсненні ними вл адних управлінських функцій на основі законодавства, в то му числі на виконання делего ваних повноважень (ч. 1 ст. 2 КАС України).
Як вбачається з матеріалі в справи, ДП ДАК «Хліб України «Шполянський елеватор»заре єстроване Шполянською РДА Че ркаської області 06.05.1999 року. Вон о має сертифікат відповіднос ті послуг із зберігання зерн а та продуктів його переробк и № 2096 від 11.08.2008 року, який зареєст ровано в реєстрі Державної і нспекції з контролю якості с ільськогосподарської проду кції та моніторингу її ринку 11.08.2008 року.
Державною інспекцією з кон тролю за цінами в Черкаській області було здійснено пере вірку відповідача з питань д отримання порядку встановле ння та застосування цін на пр одукцію в ланцюгу зерно-боро шно-хліб, в тому числі дотрима ння п. 14.2.4 Закону України «Про д ержавну підтримку сільськог о господарства України»та ро зпорядження голови Черкаськ ої обласної державної адміні страції від 09.01.2008 року № 3 «Про р ентабельність виробництва б орошна та хліба, та декларува ння зміни цін на основні прод овольчі товари». За результа тами перевірки складено акт від 28.05.2009 року в якому було зафі ксовано, що за період з травня 2008 року по травень 2009 року відпо відачем необґрунтовано зави щено тарифи, а саме, плату за п ослуги зберігання пшениці, о б' єкта державного цінового регулювання, нарахував по та рифу - 11,58 грн. за тонну в місяц ь, що суперечить п. 14.2.4 ст. 14 Закон у України «Про державну підт римку сільського господарст ва України».
За результатами розгляду а кту перевірки позивачем було прийнято рішення № 84 від 29.05.2009 ро ку про застосування економіч них санкцій в сумі 238 942,62 грн., в т ому числі штраф - 159 295,08 грн.
ДП ДАК «Хліб України» «Шп олянський елеватор»доброві льно не сплачено економічні санкції, а тому позивач зверн увся до суду з позовом про стя гнення даної заборгованості .
Задовольняючи позовні вим оги частково, суд першої інст анції прийшов до висновку, що відповідачем порушено вимо ги постанови Кабінету Мініст рів України від 06.08.2008 року № 705 «П ро запровадження режиму держ авних заставних закупівель з ерна»(далі Постанова КМУ № 705), а також п. 14.2.4 ст. 14 Закону України «Про державну підтримку сіл ьського господарства Україн и», а саме, відповідачем не бул о дотримано тариф за зберіга ння зерна, що є об' єктом держ авного цінового регулювання . Суд апеляційної інстанції ч астково погоджується з таким и висновками Черкаського окр ужного адміністративного су ду з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, ДП ДАК «Хліб України» «Шполянський елеватор»за зб ерігання зерна, що є об' єкто м державного цінового регулю вання, повинен був застосува ти тариф для СТОВ «Зернова ко мпанія «Хорс»- 4,25 грн. за тонну на місяць замість 11,58 грн. за то нну ячменю 3 класу, а для ТОВ АФ «Зоря»- 5,70 грн. за тонну на міся ць замість 11,58 грн. за тонну на м ісяць за кукурудзу, що є поруш енням п. 14.2.4 ст. 14 Закону України «Про державну підтримку сіл ьського господарства Україн и».
Згідно ст. 13 Закону України « Про ціни та ціноутворення»де ржавний контроль за цінами з дійснюється при встановленн і і застосуванні державних ф іксованих та регульованих ці н і тарифів. При цьому контрол юється правомірність їх заст осування та додержання вимог законодавства про захист ек ономічної конкуренції. Контр оль за додержанням державної дисципліни цін здійснюється органами, на які ці функції по кладено Урядом України. Вказ ані органи здійснюють контро ль у взаємодії з профспілкам и, спілками споживачів та інш ими громадськими організаці ями.
Постановою КМУ № 705 передбач ено, що бюджетна позика надає ться із застосуванням режиму державних заставних закупів ель Аграрним фондом виробник ам зерна, яке є об' єктом держ авного цінового регулювання .
Постановою Кабінету Мініс трів України від 06.02.2008 року № 36 з атверджений перелік об' єкт ів державного цінового регул ювання на 2008/09 маркетинговий рі к. Зокрема, державне цінове ре гулювання на такі об' єкти, я к ячмінь, визначене в період з 01.07.2008 року по 30.06.2009 рік та кукурудз а - з 01.09.2008 року по 30.06.2009 рік.
Згідно п. 14.2.4 ст. 14 Закону Украї ни «Про державну підтримку с ільського господарства Укра їни», у разі, якщо елеватор збе рігає товар, який підпадає пі д визначення об' єкта держав ного цінового регулювання зг ідно з цим законом, то тариф на вартість такого зберігання не може перевищувати 0,5% від ро зміру мінімальної закупівел ьної ціни відповідного об' єкта цінового регулювання (з а календарний місяць такого зберігання).
Відповідно до п. 12.2.1, 12.2.5 та 12.2.6 ць ого Закону, Аграрний фонд над ає бюджетну позику виробнику зерна, яке є об' єктом ціново го регулювання, під заставу т акого об' єкта, що оформлюєт ься переданням подвійного ск ладського свідоцтва.
При повному погашенні осно вної суми бюджетної позики т а плати за її користування, по зичальнику-сільгоспвиробни ку повертається подвійне скл адське свідоцтво, а зерно зві льняється з режиму застави.
Тариф на вартість зберіган ня об' єкта державного цінов ого регулювання, передбачени й п. 14.2.4 Закону застосовується до переданого на зберігання зерна під заставу, враховуюч и те, що це зерно згідно із заз наченими вище нормами є об' єктом державного цінового ре гулювання.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено в судо вому засіданні суду першої і нстанції, Аграрним фондом бу ло надано бюджетні позики дв ом сільгоспвиробникам, а сам е, СТВ «Зернова компанія «Хор с»та ТОВ АФ «Зоря»та відпові дно отримано від них зерно в з аставу, згідно умов Кредитни х договорів, а також оформлен і подвійні складські свідоцт ва. Зокрема, СТОВ «Зернова ком панія «Хорс»та ТОВ АФ «Зоря» , звернулися до ДП ДАК «Хліб Ук раїни»«Шполянський елевато р»про видання подвійного скл адського свідоцтва для перед ачі зерна ячменю та кукурудз и у заставу Аграрному фонду.
Відповідно, ДП ДАК «Хліб Укр аїни»«Шполянський елеватор »видав подвійне складське с відоцтво СТОВ «Зернова компа нія «Хорс»31.10.2008 року та оформле но кредитний договір з Аграр ним фондом 04.11.2008 року про бюджет ні позики в межах режиму держ авних заставних закупівель, а ТОВ АФ «Зоря»подвійне скла дське свідоцтво було видано 27.11.2008 року, а кредитний договір оформлено 02.12.2009 року.
Подвійні складські свідоц тва оформлені з урахуванням даних (термін зберігання, ваг а, розмір оплати послуг за збе рігання та приміток) Аграрно го фонду.
Таким чином факт передачі з ерна на зберігання, що знаход иться під заставою фіксуєтьс я передаванням кредитору (Аг рофонду) подвійного складськ ого свідоцтва.
Відповідно до п.1.4 Інструкці ї «Про порядок застосування економічних та фінансових (ш трафних) санкцій органами де ржавного контролю за цінами» , затвердженої наказом Мініс терства економіки та з питан ь європейської міграції Укра їни та Міністерства фінансів України від 02.12.2001 року № 298/519 визн ачено, що підставою для засто сування економічних санкцій за порушення державної дисц ипліни цін є одержання суб' єктами господарювання необґ рунтованої виручки в результ аті порушення ними чинного в періоді, що перевіряється, в п орядку встановлення та засто сування цін і тарифів, які рег улюються повноважними орга нами відповідно до вимог зак онодавства. Порушення порядк у встановлення і застосуванн я цін, за які накладаються еко номічні санкції, є застосува ння торговельних і постачаль ницько-збутових надбавок (на цінок) понад установлений гр аничний розмір.
Таким чином колегія судд ів вважає, що рішення № 84 від 29.0 5.2009 року «Про застосування еко номічних санкцій та вилученн я до державного бюджету Укра їни необґрунтовано одержано ї виручки та штрафу»прийнят о відповідно до вимог чинног о законодавства, а відповіда чем, в свою чергу, не було оска ржено. Проте, колегія суддів н е може погодитися з висновко м суду першої інстанції про п еріод зберігання зерна із за стосуванням режиму державни х закупівель у ДП ДАК «Хліб Ук раїни»«Шполянський елевато р», оскільки факт передачі зе рна на зберігання, що знаходи ться під заставою, фіксуєтьс я видачею подвійного складсь кого свідоцтва, а не з моменту укладення кредитних договор ів.
Згідно зі ст. 198, 202 КАС Україн и суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеля ційної скарги на постанову с уду першої інстанції, має пра во скасувати її та прийняти н ову. Підставами для скасуван ня постанови суду першої інс танції є неповне з' ясування судом обставин, що мають знач ення для справи.
Враховуючи вищевик ладене, колегія суддів Київс ького апеляційного адмініст ративного суду дійшла виснов ку, що апеляційна скарга Держ авної інспекції з контролю з а цінами в Черкаській област і, Дочірнього підприємства Д ержавної акціонерної компан ії «Хліб України»«Шполянськ ий елеватор»на постанову Чер каського окружного адмініст ративного суду від 18.09.2009 року по справі за позовом Державної інспекції з контролю за ціна ми в Черкаській області до До чірнього підприємства Держа вної акціонерної компанії «Х ліб України «Шполянський еле ватор»про стягнення необґру нтовано отриманої виручки та штрафних санкцій - підлягаю ть частковому задоволенню, а постанова суду першої інста нції - скасуванню.
На підставі викладеного, к еруючись ст.ст.196, 197, 198, 202, 205 та 207 КАС України, колегія суддів,-
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційні скарги Держа вної інспекції з контролю за цінами в Черкаській області , Дочірнього підприємства Де ржавної акціонерної компані ї «Хліб України»«Шполянськи й елеватор»- задовольнити ч астково, а постанову Черкась кого окружного адміністрати вного суду від 18.09.2009 року - скас увати та постановити нову, як ою позовні вимоги Державної інспекції з контролю за ціна ми в Черкаській області до До чірнього підприємства Держа вної акціонерної компанії «Х ліб України «Шполянський еле ватор»про стягнення необґру нтовано отриманої виручки та штрафних санкцій - задоволь нити.
Стягнути з Дочірнього п ідприємства Державної акціо нерної компанії «Хліб Украї ни»«Шполянський елеватор»е кономічні санкції в сумі 238 942,62 грн. у дохід державного бюдже ту: код платежу 21081100, одержувач коштів - УДК в Шполянському районі, р/р 31114106700552 в ГУДКУ в Черка ській області, МФО 854018, КОД 22809082.
Постанова може бути оскарж ена до Вищого адміністративн ого суду України в порядку та строки передбачені ч. 2 ст. 212, ч. 5 ст. 254 КАС України.
Головуючий суддя
Судді
м. Київ
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2011 |
Оприлюднено | 25.01.2011 |
Номер документу | 13484302 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Ізмайлова Т.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні