Постанова
від 18.09.2009 по справі 2а-3706/09/2370
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

 

 

П О С Т А Н О В А

Іменем України

 

                                          

18 вересня 2009 року                     справа № 2а-3706/09/2370

14 хв. 00 год.                                      м.

Черкаси

 

Черкаський окружний адміністративний

суд у складі:                                                                                                                                    

головуючого судді Холода Р.В.,

при секретарі судового засідання

Шоколенко Т.М.,

за участю представників:

від позивача -ОСОБА_1за довіреністю,

від відповідача - ОСОБА_2 за довіреністю,

від третьої особи - ОСОБА_3за довіреністю,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси

адміністративну справу за позовом державної інспекції з контролю за цінами в

Черкаській області до дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії

«Хліб України» «Шполянський елеватор» про стягнення економічних санкцій у сумі

238942 грн. 62 коп.,

 

ВСТАНОВИВ:

    Державна інспекція з контролю за цінами в

Черкаській області звернулось до Черкаського 

окружного адміністративного суду з позовом до дочірнього підприємства

Державної акціонерної компанії «Хліб України» «Шполянський елеватор» про

стягнення економічних санкцій у розмірі 238942 грн. 62 коп.

    Свій позов позивач обґрунтовує тим, що за

результатами перевірки відповідача з питань дотримання порядку встановлення та

застосування цін на продукцію в ланцюгу зерно- борошно - хліб, в тому числі

дотримання п. 14.2.4 Закону України «Про державну підтримку сільського

господарства України» та розпорядження голови Черкаської обласної державної

адміністрації від 09.01.2008 р. № 3 «Про рентабельність виробництва борошна та

хліба, та декларування зміни цін та основні продовольчі товари» встановлено, що

ДП ДАК «Хліб України» «Шполянський елеватор» здійснювало зберігання зерна, що

підпадає під визначення об'єкта державного цінового регулювання та належало

Аграрному фонду на підставі договору, в якому визначається вартість та

зберігання зерна, що не перевищує 0,5 відсотка від мінімально затвердженої ціни

на зерно. Разом з тим, Аграрним фондом двом сільгоспвиробникам: СТОВ «Зернова

компанія «Хорс» та ТОВ АФ «Зоря» в жовтні-листопаді 2008 року надано бюджетні

позики та отримано від них зерно в заставу згідно умов кредитних договорів, а

також оформлені подвійні складські свідоцтва. При зберіганні зерна, що є

об'єктом державного цінового регулювання, відповідач не вірно застосував тариф,

чим порушив п. 14.2.4 Закону України «Про державну підтримку сільського

господарства України» та незаконно одержав виручку в сумі 79 647 грн. 54

коп.    

    За результатами перевірки складено акт №

1262 від 28.05.2009 р.

    На підставі акту позивачем винесено рішення

про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін від

29.05.2009 р. № 84 на загальну суму 238942 грн. 62 коп., в т.ч. штраф 159295

грн. 08 коп.

    У судовому засіданні представник позивача

підтримав позовні вимоги та просив задовольнити їх повністю.

    Представник відповідача проти заявлених

вимог заперечував з мотивів, що на зерно, яке зберігалось у ДП ДАК «Хліб

України» «Шполянський елеватор» не розповсюджується п.14.2.4 ст. 14 Закону

України «Про державну підтримку сільського господарства України», в зв'язку з

тим операції із зерном, що досліджувались позивачем, не підпадають під

визначення терміну «заставна закупівля», тому що вона передбачає зарахування до

державного продовольчого резерву зерна, за яким позика та/або плати за її

використання не були погашені у строк передбачений кредитним договором, тобто у

випадку набуття Аграрним фондом права власності на землю. Оскільки

господарства-власники повернули Аграрному фонду суму позики та сплатили

відсотки за її користування в строк передбачений кредитними договорами, то

останній не набув права власності на дане зерно, а отже, зерно, яке зберігалось

на підприємстві, не перебувало в режимі заставної закупівлі з боку Держави і не

об'єктом державно цінового регулювання. В зв'язку з цим дія п. 14.2.4 ст. 14

Закону Ук-раїни «Про державну підтримку сільського господарства України» на це

зерно не розповсюджується.      

    За клопотанням представника відповідача

ухвалою суду від 5 серпня 2009 року залучено в якості третьої особи, яка не

заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - Аграрний фонд.

    Представник третьої особи позовних вимог не

визнав.

Сторони заявили, що не бажають закінчити справу

примиренням.

Вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали

справи, судом встановлене наступне.

Дочірнє підприємство Державної акціонерної компанії

«Хліб України» «Шполянський елеватор», відповідно до Свідоцтва про державну

реєстрацію юридичної особи серії А01 № 105949, зареєстроване Шполянською

районною державною адміністрацією Черкаської області 06.05.1999 р. № 1 020 120

0000 000327, ідентифікаційний код 00952628.

Відповідно, до норм законодавства, статтею 3 Закону

України від 24.06.2004 р. №1877-ІV "Про державну підтримку сільського

господарства України" визначена сутність державного регулювання цін на

окремі види сільськогосподарської продукції, перелік об'єктів такого регулювання.

Зокрема, держава здійснює регулювання гуртових цін на окремі види

сільськогосподарської продукції, встановлюючи мінімальні та максимальні

закупівельні ціни, а також застосовує інші заходи, визначені цим Законом.

Статтею 12 вказаного Закону України, на період до

запровадження системи державних форвардних закупівель зерна на організованому

аграрному ринку України передбачений такий метод підтримки виробників

сільськогосподарської продукції та аграрного ринку, як державні заставні

закупівлі зерна.

Відповідно до ст.1 Закону України від 04.07.2002 р. № 37

"Про зерно та ринок зерна в Україні", заставна закупка зерна - це

гарантована державою закупка зерна у сільськогосподарських товаровиробників на

певний термін за заставними цінами при зберіганні за ними, на встановлений у

договорі заставних закупок зерна строк, права витребувати це зерно.

Механізм надання кредиту сільгоспвиробникам під заставу

об'єктів державного цінового регулювання передбачена Законом України "Про

підтримку сільського господарства України".

Відповідно до п.12.2.1 ст.12 Закону України "Про

державну підтримку сільського господарства України" Аграрний фонд

(кредитор) надає бюджетну позику виробнику 

зерна, яке є об'єктом державного цінового регулювання під заставу такого

об'єкта, що оформляється переданням кредитору заставної частини подвійного

складського свідоцтва.

Пунктом 14.2.4. ст.14 Закону України "Про державну

підтримку сільського господарства України" (в редакції станом на

16.03.2009 р.) передбачено, якщо елеватор (зерновий склад, зерносховище)

зберігає товар, який підпадає під визначення об'єкта державного цінового

регулювання згідно із цим Законом, то тариф (ціна) на вартість такого

зберігання не може перевищувати 0,5 відсотка від розміру мінімальної

закупівельної ціни відповідного об'єкта цінового регулювання (за календарний

місяць такого зберігання), якщо менша вартість не встановлюється постановою

Кабінету Міністрів України

Протягом 20 травня 2009 р. по 28 травня 2009 року на

підставі посвідчення від 20.05.2009 р. № 1262, на виконання наказу від

20.05.2009 р. № 190-п та відповідно плану роботи на І квартал 2009 р. державної

інспекції з контролю за цінами в Черкаській області, заступником начальника

ОСОБА_1проведено планову перевірку дочірнього підприємства Державної акціонерної

компанії «Хліб України» «Шполянський елеватор» з питань дотримання порядку

встановлення та застосування цін на продукцію в ланцюгу зерно - борошно - хліб,

в тому числі дотримання пункту 14.2.4 Закону України «Про державну підтримку

сільського господарства України» та розпорядження голови Черкаської обласної

державної адміністрації від 09.01.2008 р. № 3 «Про рентабельність виробництва

борошна та хліба, та декларування зміни цін та основні продовольчі товари», зі

змінами від 11.07.2008 р. № 206. Перевірка проводилась за період з травня 2008

р. по травень 2009 р. За результатами перевірки складено акт № 1262 від

28.05.2009 р.

    Перевіркою встановлено, що основним видом

діяльності відповідача є надання послуг сільгоспвиробникам по зберіганню,

сушці, очистці зерна. Між відповідачем та сільгоспвиробниками укладаються

договори складського зберігання, де обумовлено вимоги до якості, обов'язки

сторін, взаєморозрахунки сторін та інші умови. В результаті проведеної

перевірки додержання дисципліни цін ДП ДАК «Хліб України» «Шполянський

елеватор» виявлено, що на підприємстві зберігалась пшениця 1-го-6-го класу,

жито 1-го-3-го класу та кукурудза I-V групи двох сільськогосподарських

товариств: СТОВ «Зернова компанія «Хорс» та ТОВ АФ «Зоря», що підпадає під

визначення об'єктів державного цінового регулювання.

    Перевіркою правильності нарахування ціни за

послуги зберігання зерна виявлено необґрунтоване завищення тарифів на такі

послуги. Зокрема, відповідач плату за послуги зберігання пшениці, об'єкта

державного цінового регулювання, нараховував по тарифу - 11грн. 58 коп. за

тонну в місяць, що суперечить п. 14.2.4 ст. 14 Закону України «Про державну

підтримку сільського господарства України».

    Відповідач за зберігання зерна, що є

об'єктом державного цінового регулювання, повинен був застосовувати тариф:

    - для СТОВ «Зернова компанія «Хорс» - 4

грн. 25 коп. за тонну на місяць за ячмінь 3 класу;

    - для ТОВ АФ «Зоря» - 5 грн. 70 коп. за

тонну на місяць за кукурудзу IV групи.

    За матеріалами перевірки позивачем винесено

рішення про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни

цін від 29.05.2009 р. № 84 на загальну суму 238942 грн. 62 коп., в т.ч. штраф

159295 грн. 08 коп.

Таким чином, передбачені п.п. 14.2.4 ст. 14 Закону

України «Про державну підтримку сільського господарства України» особливості

встановлення розмірів тарифу (ціни) вартість зберігання сільськогосподарської

продукції на елеваторі на певний маркетинговий період стосується перелічених у

ст. З Закону України. "Про державну підтримку Кабінетом Міністрів України

на певний маркетинговий період-відповідний рік, в тому числі при наданні позики

сільгоспвиробникам під заставу визначеної продукції.    

Відповідно, постановою Кабінету Міністрів України від

06.02.2008 р. № 36 затверджений перелік об'єктів державного цінового

регулювання на 2008/09 маркетинговий рік. Зокрема, державне цінове регулювання

на такі об'єкти, як ячмінь визначене в період з 01.07.2008 р. по 30.06.2009 р.

та кукурудза - з 01.09.2008 р. по 30.06.2009 р. При цьому, перевіркою

встановлено, що ДП ДАК «Хліб України» «Шполянський елеватор» зберігало заставне

зерно, а саме ячмінь СТОВ «Зернова компанія «Хорс» 133 дня з 31.10.2008 р. по

12.03.2009 р. та кукурудзу ТОВ АФ «Зоря» 109 днів з 27.11.2008 р. по 16.03.2009

р., тобто, у визначений законодавцем маркетинговий період. Загальна сума

необгрунтованої виручки за вказані періоди склала 79647 грн. 54 коп.

    Але, як вбачається з матеріалів справи, 4

листопада 2008 року між СТОВ «Зернова компанія «Хорс» та Аграрним фондом та 2

грудня 2009 р. між ТОВ АФ «Зоря» та Аграрним фондом укладені кредитні договори

про бюджетні позики в межах режиму державних заставних закупівель. Предметом

даних договорів є те, що Аграрний фонд надає сільсьгоспвиробнику бюджетну

позику в межах режиму державних заставних закупівель відповідно до Закону

України «Про державну підтримку сільського господарства України». Договора

набирають чинності з моменту їх підписання.

    Таким чином, суд вважає, що моментом

зберігання зерна при визначенні періоду зберігання зерна у ДП ДАК «Хліб

України» «Шполянський елеватор» потрібно брати з моменту укладення вказаних

договорів.

    Тобто, СТОВ «Зернова компанія „Хорс”» за

період перебування зерна в режимі державних заставних закупівель повинно було

сплати 22253 грн. 37 коп. (Розрахунок: 129 дня перебування зерна в режимі

заставних закупівель поділено на середньомісячну кількість днів - 30,417 та

помножено на кількість тонн зберігання - 1249,6 та вартість зберігання ячменю 3

класу згідно чинного законодавства - 4 грн. 25 коп. за тонну в місяць) замість

61369 грн. 55 коп.   (Розрахунок: 129 дня перебування зерна в

режимі заставних закупівель  поділено на

середньомісячну кількість днів - 30,417 та помножено на кількість тонн

зберігання - 1249,6 та вартість зберігання ячменю 3 класу виставленого ДП ДАК

„Хліб України”  „Шполянський елеватор” 11

грн. 58 коп. за тонну в місяць)

      Сума необґрунтованої виручки склала 39116

грн.18 коп.

    ТОВ АФ „Зоря” за період перебування зерна в

режимі державних заставних закупівель повинно було сплати 36623 грн. 92

коп.  (Розрахунок: 104 днів перебування

зерна в режимі заставних закупівель 

поділено на середньомісячну кількість днів - 30,417 та помножено на

кількість тонн зберігання - 1879,2 та вартість зберігання кукурудзи ІV групи

згідно чинного законодавства - 5 грн. 70 коп. за тонну в місяць) замість 74404

грн. 38 коп.   (Розрахунок: 104 днів перебування зерна в

режимі заставних закупівель поділено на середньомісячну кількість днів - 30,417

та помножено на кількість тонн зберігання - 1879,2 та вартість зберігання

кукурудзи IV класу виставленого ДП ДАК „Хліб України” „Шполянський елеватор” 11

грн. 58 коп. за тонну в місяць).

      Сума необґрунтованої виручки склала 37780

грн. 46коп.

    Всього сума необґрунтовано одержаної виручки

становить 76896 грн. 64коп.

    Відповідно до ст. 14 Закону України «Про

ціни і ціноутворення», вся необгрунтовано одержана підприємством, організацією

сума виручки в результаті порушення державної дисципліни цін та діючого порядку

визначення вартості будівництва, що здійснюється із залученням коштів

Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим, місцевих

бюджетів, а також коштів державних підприємств, установ та організацій підлягає

вилученню в доход відповідного бюджету залежно від підпорядкованості

підприємства, організації. Крім того, в позабюджетні фонди місцевих Рад

стягується штраф у двократному розмірі необгрунтовано одержаної суми виручки.

Вказані суми списуються з рахунків підприємств і організацій в банківських

установах за рішенням суду.

    Таким чином, відповідно до норм

законодавства - ДП ДАК «Хліб України» «Шполянський елеватор» зберігало зерно,

що є об'єктом державного цінового регулювання, а тому необхідно було

застосувати тариф за зберігання такого зерна - 0,5 % від розміру мінімальної

закупівельної ціни зерна.

    Отже, сума застосованих економічних санкцій

становить 230689 грн. 92 коп., у тому числі штраф у розмірі 153793 грн. 28 коп.

    Вказана правова позиція викладена у

постанові Київського апеляційного адміністратвиного суду від 26.02.2009 р. по

справі № 22-а-2234/08 р.

На підставі викладеного, суд вважає, що позов державної

інспекції з контролю за цінами в Черкаській області підлягає до часткового

задоволення.

Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного

судочинства України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень,

а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійсненні

позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст. 11, 14, 70, 71, 89, 94, 105, 158-163

Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

 

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Стягнути з дочірнього підприємства Державної акціонерної

компанії «Хліб України» «Шполянський елеватор», адреса: 20600, Черкаська

область, м Шпола, вул. Калініна, 1 (ідентифікаційний код 00952628) у дохід

державного бюджету: код платежу 21081100, одержувач коштів - УДК в Шполянському

районі, р/р 31114106700552 в ГУДКУ в Черкаській області, МФО 854018, код

22809082 економічні санкції у розмірі 230 689 грн. 92 коп. (двісті тридцять

тисяч шістсот вісімдесят дев'ять грн. 92 коп.).

В решті позовних вимог відмовити.

Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 Кодексу

адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення

строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого цим Кодексом,

якщо таку заяву не було подано.

    Постанова може бути оскаржена до суду

апеляційної інстанції протягом десяти днів з дня її отримання особою, яка

оскаржує постанову, за правилами, встановленими ст.ст. 185-187 Кодексу

адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої

інстанції заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга на постанову суду

першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про

апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього

подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк,

встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

 

 

Суддя                                                       

                                                   Р.В.

Холод

 

 

 

 

Повний текст постанови виготовлений 22

вересня 2009 року

 

 

 

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.09.2009
Оприлюднено30.09.2009
Номер документу4759035
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3706/09/2370

Постанова від 13.01.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ізмайлова Т.Л.

Постанова від 18.09.2009

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Холод Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні