Постанова
від 24.12.2010 по справі 5801/10/2070
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адмі ністративний суд

61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м.Харків

"24" грудня 2010 р. №2- а-5801/10/2070

Харківський окружний адм іністративний суд

у складі: головуючого судді - Ізовітової - Вакім О.В.,

при секретарі судового зас ідання - Підгорному М.І., Набок а О.О., Шевчук А.В.,

за участі: представника по зивача - Бондарець В.А.,

представника третьої особ и - Поярко І.В.,

представник відповідача - н е з'явився,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду адміністративну спра ву за позовом Хрестищенськог о сільського споживчого това риства до Красноградської м іжрайонної державної податк ової інспекції Харківської о бласті , третя особа - Державна податкова адміністрація у Х арківській області про скасу вання рішення про застосуван ня штрафних (фінансових) санк цій, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Хрестищенське сільське споживче товариств о, звернувся до Харківського окружного адміністративног о суду з зазначеним позовом в якому просить суд скасувати рішення Красноградської між районної державної податков ої інспекції в Харківській о бласті за № 0001332306 від 11.11.2009 рок у, про застосування штрафних (фінансових) санкцій на суму 1745 грн. В обгрунтування позову вказав, що облік товарів на пі дприємстві ведеться у відпов ідності до вимог діючого зак онодавства, що підтверджуєть ся копіями товарно-грошових звітів та товарними накладни ми на товар, у зв'язку з чим ріш ення Красноградської МДПІ ви несене з порушенням норм чин ного законодавства України, а тому підлягає скасуванню.

У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав та просив суд по зов задовольнити у повному о бсязі.

Представник відповідача - К расноградської міжрайонної державної податкової інспек ції в Харківській області - в с удове засідання не з'явився, п ро дату час та місце розгляду справи повідомлений своєчас но та належним чином, відпові дно до вимог статті 35 КАС Укра їни. В поданих до суду письмов их запереченнях зазначив, що оскаржене рішення про засто сування штрафних фінансових санкцій винесено відповідач ем у відповідності до вимог ч инного законодавства Україн и. В обгрунтування заперечен ь посилався на те, що перевірк ою Хрестищенського ССТ встан овлено порушення порядку обл іку товарних запасів за місц ем реалізації (відсутні накл адні на товар, що знаходиться в реалізації, на суму 872.50 грн., з гідно з додатком до акту пере вірки № 3).

Представник третьої особи - ДПА у Харківській області - п роти задоволення позову запе речував, в обгрунтування под аних заперечень зазначив, що здійснюючи перевірку діяльн ості позивача на предмет дот римання ним вимог Закону №265/95-В Р, працівники ДПА діяли в межа х повноважень, на підставах т а у спосіб, що передбаченні чи нним законодавством.

Керуючись ч.4 ст.128 КАС Україн и, суд вважає за можливе розгл янути справу за відсутності представника відповідача за наявними в матеріалах справ и письмовими доказами.

Заслухавши пояснення учас ників процесу, дослідивши по дані сторонами документи, з' ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються п озовні вимоги та заперечення сторін, об' єктивно оцінивш и докази, які мають юридичне з начення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що поз ов підлягає задоволенню з на ступних підстав.

Судом встановлено, що праці вниками ДПА у Харківській об ласті на підставі направленн я від 21.10.2009 року №12272, терміном дії до 30.10.2009 року, була проведена пе ревірка магазину №3, який нале жить Хрестищенському сільсь кому споживчому товариству т а розташований за адресою: Ха рківська область, Красноград ський район., с.Українка, вул. Ц ентральна, 58, з питань дотрима ння суб'єктами господарюванн я порядку проведення розраху нків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки , наявності патентів і ліценз ій. За результатами перевірк и було складено акт перевірк и №9618/20/40/23/30160558 від 22.10.2009р., яким встано влено реалізацію товарно - ма теріальних цінностей, не опр ибуткованих за обліком у сум і 872,50 грн. (відсутні накладні на товар, що реалізується згідн о з додатком №3).

Не погодившись з висновкам и акту перевірки №9618/20/40/23/30160558 від 2 2.10.2009р. позивачем подано до Крас ноградської МДПІ Харківсько ї області заперечення №29 від 0 9.11.2009р., разом з копіями прибутко вих накладних та товарно-гро шових звітів, які підтверджу ють належний облік товарів н а підприємстві.

Зазначені документи не бул и враховані податковим орган ом при прийнятті рішення, та н а підставі акту перевірки на чальником Красноградської М ДПІ було винесено рішення №0001 332306 від 11 листопада 2009 року , яким до Хрестищенського сільсько го споживчого товариства бул и застосовані штрафні (фінан сові) санкції у розмірі 1745,00 грн ., за реалізацію товарів, які н е обліковані у встановленому порядку.

Позивач не погодився з ріше нням про застосування штрафн их (фінансових) санкцій та зве рнувся з даним позовом до суд у.

Суд зазначає, що відповідно до положень частини 2 статті 1 9 Конституції України органи державної влади та органи мі сцевого самоврядування, їх п осадові особи зобов' язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.

Приписами статей 8, 9, 10 Закону України "Про державну податк ову службу в Україні" №509-XII від 04 .12.1990р. (із змінами та доповнення ми) визначені функції органі в державної податкової служб и, до яких належать, зокрема, з дійснення контролю за додерж анням порядку проведення гот івкових розрахунків за товар и (послуги) у встановленому за коном порядку.

Відповідно до пунктів 2 та 11 с татті 11 Закону України "Про де ржавну податкову службу в Ук раїні", органи державної пода ткової служби у випадках, в ме жах компетенції та у порядку , встановлених законами Укра їни, мають право здійснювати контроль за додержанням пор ядку проведення готівкових р озрахунків за товари (послуг и) у встановленому законом по рядку та застосовувати до пл атника податків фінансові са нкції, стягувати до бюджетів цільових фондів суми недоїм ки, пені у випадках, порядку та розмірі, встановлених закон ами України.

Статтею 11-1 вказаного Закону визначено, що перевірки в меж ах повноважень податкових ор ганів, визначених Законами У країни "Про застосування реє страторів розрахункових опе рацій у сфері торгівлі, грома дського харчування та послуг " та "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту е тилового, коньячного і плодо вого, алкогольних напоїв та т ютюнових виробів", вважаютьс я позаплановими перевірками .

Відповідно до статті 15 Зако ну України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, гр омадського харчування та пос луг", контроль за додержанням суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведен ня розрахунків за товари (пос луги), інших вимог цього Закон у здійснюють органи державно ї податкової служби України шляхом проведення планових а бо позапланових перевірок зг ідно із законодавством Украї ни.

Статтею 16 Закону України № 265 /95-ВР визначено, що контролююч і органи мають право відпові дно до законодавства здійсню вати планові або позапланові перевірки осіб, які підпадаю ть під дію цього Закону.

При цьому, пунктом 3 "Прикінц евих положень" Закону Україн и №265/95-ВР передбачено, що до при ведення чинного законодавст ва у відповідність з цим Зако ном чинні закони та інші норм ативно-правові акти застосов уються в частині, що не супере чить цьому Закону.

Відповідно до підпункту 3.1 п ункту 3 Методичних рекоменда ції щодо порядку взаємодії м іж підрозділами органів держ авної податкової служби Укра їни при організації та прове денні перевірок платників по датків, затверджених наказом ДПА України №355 від 28.05.2008 року, пр ацівниками органів державно ї податкової служби відповід но до щомісячних планів орга ну державної податкової служ би здійснюються планові пере вірки щодо контролю за здійс ненням суб'єктами господарюв ання розрахункових операцій у готівковій та/або безготів ковій формі, а також операцій купівлі-продажу іноземної в алюти (далі - розрахункові опе рації) та касових операцій, а т акож наявністю свідоцтв про державну реєстрацію, патенті в і ліцензій та позапланові п еревірки у випадках, передба чених законодавством.

У питаннях застосування ре єстраторів розрахункових оп ерацій Закон України "Про зас тосування реєстраторів розр ахункових операцій у сфері т оргівлі, громадського харчув ання та послуг" є спеціальним . Отже, підстави та порядок про ведення планових перевірок с уб'єктів господарювання, що в икористовують реєстратори р озрахункових операцій, визна чаються Законом України "Про застосування реєстраторів р озрахункових операцій у сфер і торгівлі, громадського хар чування та послуг" та п.п.3.1 Нака зу ДПА України №355 від 28.05.2008 року, та проводяться за окремими щ омісячними планами органів д ержавної податкової служби і за наявності направлень на п еревірку.

Із матеріалів справи вбача ється, що перевірка господар ської одиниці позивача була проведена на підставі плану контролюючого органу в поряд ку, встановленому Законом Ук раїни "Про застосування реєс траторів розрахункових опер ацій у сфері торгівлі, громад ського харчування та послуг" , тобто є плановою, у зв' язку з чим посилання позивача на н еправомірність проведення в казаної перевірки є необґрун тованим.

В частині застосування штр афних (фінансових) санкцій за ведення з порушенням встано вленого законодавство поряд ку обліку товарних запасів з а місцем реалізації, суд зазн ачає наступне.

Загальні умови і порядок ко нтролю за додержанням суб'єк тами підприємницької діяльн ості порядку проведення розр ахунків за товари (послуги) вс тановлені Законом України "П ро застосування реєстраторі в розрахункових операцій у с фері торгівлі, громадського харчування та послуг" №265/95-ВР в ід 06.07.1995р. (із змінами та доповне ннями).

Пунктом 12 статті 3 Закону Укр аїни №265/95-ВР передбачено, що су б'єкти підприємницької діяль ності, які здійснюють розрах ункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жето нів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгі влі, громадського харчування та послуг зобов'язані вести у порядку, встановленому зако нодавством, облік товарних з апасів на складах та/або за мі сцем їх реалізації, здійснюв ати продаж лише тих товарів, я кі відображені в такому облі ку, за винятком продажу товар ів особами, які відповідно до законодавства оподатковуют ься за правилами, що не передб ачають ведення обліку обсягі в реалізованих товарів (нада них послуг).

Статтею 6 вказаного Закону в изначено, що облік товарних з апасів фізичною особою - суб'є ктом підприємницької діяльн ості ведеться у порядку, визн аченому чинним законодавств ом, а юридичною особою (її філі єю, відділенням, іншим відокр емленим підрозділом) - у поряд ку, визначеному відповідним національним положенням (ста ндартом) бухгалтерського обл іку. Облік ведеться з урахува нням особливостей, встановле них для суб'єктів малого підп риємництва. Обов'язок із веде ння обліку товарних запасів не застосовується до осіб, як і відповідно до законодавств а оподатковуються за правила ми, що не передбачають веденн я обліку придбаних або прода них товарів.

Правові засади регулюванн я, організації, ведення бухга лтерського обліку та складан ня фінансової звітності в Ук раїні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Украї ні" №996-XIV від 16.07.1999р. із змінами та д оповненнями (далі - Закон № 996-XIV).

Статтею 2 Закону N996-XIV визначен о, що його дія поширюється на в сіх юридичних осіб, створени х відповідно до законодавств а України, незалежно від їх ор ганізаційно-правових форм і форм власності, а також на пре дставництва іноземних суб'єк тів господарської діяльност і, які зобов'язані вести бухга лтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.

Відповідно до пунктів 1, 3 і 5 с татті 9 Закону N996-XIV підставою дл я бухгалтерського обліку гос подарських операцій є первин ні документи, які фіксують фа кти здійснення господарськи х операцій. Первинні докумен ти повинні бути складені під час здійснення господарсько ї операції, а якщо це неможлив о - безпосередньо після її зак інчення. Для контролю та впор ядкування оброблення даних н а підставі первинних докумен тів можуть складатися зведен і облікові документи. Інформ ація, що міститься у прийняти х до обліку первинних докуме нтах, систематизується на ра хунках бухгалтерського облі ку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхо м подвійного запису їх на вза ємопов'язаних рахунках бухга лтерського обліку. Операції в іноземній валюті відобража ються також у валюті розраху нків та платежів по кожній ін оземній валюті окремо. Дані а налітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним ра хункам синтетичного обліку н а перше число кожного місяця . Господарські операції пови нні бути відображені в облік ових регістрах у тому звітно му періоді, в якому вони були з дійснені.

До документів, що є підставо ю для оприбуткування товару, як правило, належать накладн і, товарно-транспортні накла дні. Такі документи водночас є підставою для внесення зап исів до облікових бухгалтерс ьких реєстрів. Відсутність в ідповідних первинних докуме нтів, які підтверджують рух т оварно-матеріальних цінност ей, є порушенням встановлено го порядку ведення бухгалтер ського обліку.

Пунктом 1.2 Положення про док ументальне забезпечення зап исів у бухгалтерському облік у, затвердженого наказом Мін істерства фінансів України в ід 24 травня 1995 року № 88, зареєстр ованого в Міністерстві юсти ції України 5 червня 1995 року № 168/ 704, господарські операції відо бражаються у бухгалтерськом у обліку методом їх суцільно го і безперервного документу вання. Записи в облікових рег істрах провадяться на підста ві первинних документів, ств орених відповідно до вимог ц ього Положення.

Згідно з пунктами 6.2, 6.8 зазнач еного Положення, первинні до кументи та облікові регістри , що пройшли обробку, бухгалте рські звіти і баланси до пере дачі їх до архіву підприємст ва, установи повинні зберіга тися в бухгалтерії у спеціал ьних приміщеннях або зачинен их шафах під відповідальніст ю осіб, уповноважених головн им бухгалтером. Видача перви нних документів, облікових р егістрів, бухгалтерських зві тів і балансів з бухгалтерії і з архіву підприємства, уста нови працівникам інших струк турних підрозділів може пров адитися тільки за рішенням г оловного бухгалтера.

При цьому суд враховує, що д іючим законодавством прямо п ередбачено зберігання перви нних документів у бухгалтері ї підприємства під відповіда льністю осіб, уповноважених на ведення бухгалтерського о бліку на підприємстві.

Відсутність (порушення) обл іку товарів за місцем реаліз ації або зберігання, в розумі нні Закону України "Про засто сування реєстраторів розрах ункових операцій у сфері тор гівлі, громадського харчуван ня та послуг" є неведення тако го обліку взагалі або веденн я з порушенням встановленого порядку, а не тимчасова відсу тність первинних документів за місцем зберігання або реа лізації товарно-матеріальни х цінностей.

Згідно п.1.2 "Правил оформленн я і обліку руху товарів та гот івки у підприємствах, органі заціях (об'єднаннях) системи Ц ентральної спілки споживчих товариств України (Укоопспі лки)", затверджених постаново ю Правління Укоопспілки №153 ві д 18.09.1997 року, споживчі товариств а, споживспілки, їх власні і сп ільні підприємства, організа ції (об' єднання) (далі - під приємства) забезпечують офор млення і облік руху товарів т а готівки своїми об' єктами роздрібної торгівлі і громад ського харчування: магазинам и, відділами, секціями, кіоска ми, буфетами, павільйонами, ла рками, автомагазинами тощо (д алі - об' єктами роздрібно ї торгівлі) шляхом складання і подання товарно-грошових з вітів та ведення Книги надхо дження товарів.

Згідно п.1.3 зазначених Прави л, матеріально відповідальні особи об' єктів роздрібної торгівлі зобов' язані у вста новлені строки і за відповід ний період подавати в бухгал терію підприємства товарно-г рошові звіти про рух і залишк и товарів, тари і грошових кош тів за встановленими формами .

Матеріально відповідальні особи всіх об'єктів роздрібн ої торгівлі (у т.ч. розподільчи х складів) подають в бухгалте рію товарно-грошові звіти з у сіма документами, що підтвер джують рух товарів, готівки т а тари за звітний період (пунк т п.2.1 Правил оформлення і облі ку руху товарів та готівки у п ідприємствах, організаціях ( об'єднаннях) системи Централ ьної спілки споживчих товари ств України).

Відповідно до п.п.4.1., 4.2. Правил №153, об' єкти роздрібної торг івлі ведуть Книги надходженн я товарів, які знаходиться у з авідуючого об' єктом роздрі бної торгівлі або уповноваже ної ним особи (продавець) і над ають службовим особам, які ма ють посвідчення на право про ведення перевірки.

Записи про надходження тов арів проводяться в Книзі зав ідуючим (ою) відразу після їх п рийняття на підставі відпові дних прибуткових документів (товарно-транспортних накла дних, прибутково-видаткових накладних, квитанцій про при йняття товарів на комісію, ак тів переоцінки тощо) у роздрі бних цінах (цінах продажу) з ко жного найменування окремо (п .4.7 Правил №153).

В ході проведення перевірк и, перевіряючими складено ві домість (додаток №3 до акту пер евірки від 22.10.2009р.), в якій було за значено про наявність фактич них залишків запасів (товарн о-матеріальних цінностей), ви явлених під час перевірки на загальну суму 872,50 грн. У відомо сті вказано про відсутність прибуткових накладних на пер елічені товари, внаслідок чо го зроблено висновок про пор ушення встановлено обліку то варних запасів.

В судовому засіданні в якос ті свідка була допитана ОСО БА_3 продавець магазину в як ому було проведено перевірку , яка пояснила що товар у магаз ині №3 с.Українка обліковуєть ся в книзі надходження товар ів з відображенням дати надх одження, переліку товарів їх кількості та ціни, яка зберіг ається в магазині за місцем р еалізації товарів.

Суд зазначає, що позивачем д о матеріалів справи надано к опії накладних від постачаль ників, товарно-грошові звіти з 08.07.2009р. по 16.07.2009р., з 16.08.2009р. по 24.08.2009р., з 24.08.2009р. по 01.09.2009р., з 16.09.2009 по 24.09.2009р. а так ож Книга надходження товарів у магазині №3 с.Українка, які с простовують висновки акту пе ревірки про наявність поруше ння п.12 ст.3 Закону України “Про застосування реєстраторів р озрахункових операцій в сфер і торгівлі, громадського хар чування та послуг”.

Також позивачем до суду над ано розпорядження голови пра вління підприємства №7 від 15.10.2 009 року про проведення інвента ризації і переоцінки цінност ей у магазині №3 у с.Українка, т а копію інвентаризаційного о пису товарно-матеріальних ці нностей від 15.10.2009 року, в якому в ідображено товар, який вказа ний у відомості до акту перев ірки як «не оприбуткований».

Оскільки залишки запасів (т оварно - матеріальних ціннос тей), які зазначені у відомост і (додаток №3 до акту перевірки від 22.10.2009р.), належним чином облі ковані підприємством у Книзі надходження товарів у магаз ині №3 Хрестищенського ССТ та товарно - грошових звітах на п ідставі первинних документі в, які фіксують факти здійсне ння господарських операцій ( видаткових накладних від пос тачальників), тому висновок п еревіряючих щодо реалізації неоприбуткованих товарно - м атеріальних цінностей не від повідає дійсності та спросто вується наданими позивачем п исьмовими доказами.

За таких обставин суд прихо дить до висновку, що ненаданн я перевіряючим накладних на товар під час перевірки не є б езумовним свідченням відсут ності у суб' єкта господарюв ання обліку товарів або свід ченням порушення цим суб' єк том встановленого порядку об ліку товарних запасів на скл адах та/або за місцем їх реалі зації.

Враховуючи наведене, суд вв ажає, що оскільки усі первинн і документи були в наявності в бухгалтерії підприємства та порядок ведення обліку то варних запасів позивачем не порушувався, застосування до позивача штрафних (фінансов их) санкцій у розмірі 1745,00 грн. за реалізацію товарно-матеріал ьних цінностей, які не обліко вані у встановленому порядку , є необґрунтованим та безпід ставним.

Виходячи з вище викладеног о суд приходить до висновку, щ о рішення про застосування ш трафних (фінансових) санкцій № 0001332306 від 11.11.2009 року винесен о Красноградською МДПІ у Хар ківській області з порушення м норм чинного законодавства України.

Таким чином, вимоги позивач а правомірні, обґрунтовані і підлягають задоволенню в по вному обсязі, а заперечення в ідповідача та третьої особи суд відхиляє як безпідставні і такі, що суперечать діючому законодавству та фактичним обставинам справи.

Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України, якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб' єктом вл адних повноважень, суд прису джує всі здійснені нею докум ентально підтверджені судов і витрати з Державного бюдже ту України.

На підставі викладеного, ке руючись 8-14, 71, 86, 94, 159, 160-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинс тва України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Хрестищенського сільського споживчого товариства до Кр асноградської міжрайонної д ержавної податкової інспекц ії Харківської області, трет я особа - Державна податкова а дміністрація у Харківській о бласті про скасування рішенн я про застосування штрафних (фінансових) санкцій - задовол ьнити у повному обсязі.

Скасувати рішення Красног радської МДПІ Харківської об ласті №0001332306 від 11.11.2009 року про зас тосування до Хрестищенськог о сільського споживчого това риства штрафних (фінансових) санкцій на суму 1745,00 грн.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь Хрест ищенського сільського спожи вчого товариства (код ЄДРПОУ 30160558, юридична адреса: 63311, Харків ська область, Красноградськи й район, с.Хрестище, вул. Жовтн ева, 61) витрати із сплати судов ого збору у розмірі 3,40 грн. (три гривні 40 коп.).

Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Харківського апеляційного адміністративного суду чере з Харківський окружний адмін істративний суд шляхом подач і апеляційної скарги в десят иденний строк з дня її прогол ошення. У разі застосування с удом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийнят тя постанови у письмовому пр овадженні апеляційна скарга подається протягом десяти д нів з дня отримання копії пос танови.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ків для подачі апеляційної с карги. У разі подання апеляці йної скарги судове рішення, я кщо його не скасовано набира є законної сили після поверн ення апеляційної скарги, від мови у відкритті апеляційног о провадження або набрання з аконної сили рішенням за нас лідками апеляційного провад ження.

Повний текст постанови скл адено 30.12.2010р.

Суддя Ізов ітова-Вакім О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2010
Оприлюднено31.01.2011
Номер документу13542486
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —5801/10/2070

Ухвала від 01.07.2010

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ізовітова-Вакім О.В.

Ухвала від 11.05.2010

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ізовітова-Вакім О.В.

Постанова від 24.12.2010

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Ізовітова-Вакім О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні