Харківський окружний адмі ністративний суд
61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м.Харків
"24" грудня 2010 р. №2- а-5801/10/2070
Харківський окружний адм іністративний суд
у складі: головуючого судді - Ізовітової - Вакім О.В.,
при секретарі судового зас ідання - Підгорному М.І., Набок а О.О., Шевчук А.В.,
за участі: представника по зивача - Бондарець В.А.,
представника третьої особ и - Поярко І.В.,
представник відповідача - н е з'явився,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду адміністративну спра ву за позовом Хрестищенськог о сільського споживчого това риства до Красноградської м іжрайонної державної податк ової інспекції Харківської о бласті , третя особа - Державна податкова адміністрація у Х арківській області про скасу вання рішення про застосуван ня штрафних (фінансових) санк цій, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Хрестищенське сільське споживче товариств о, звернувся до Харківського окружного адміністративног о суду з зазначеним позовом в якому просить суд скасувати рішення Красноградської між районної державної податков ої інспекції в Харківській о бласті за № 0001332306 від 11.11.2009 рок у, про застосування штрафних (фінансових) санкцій на суму 1745 грн. В обгрунтування позову вказав, що облік товарів на пі дприємстві ведеться у відпов ідності до вимог діючого зак онодавства, що підтверджуєть ся копіями товарно-грошових звітів та товарними накладни ми на товар, у зв'язку з чим ріш ення Красноградської МДПІ ви несене з порушенням норм чин ного законодавства України, а тому підлягає скасуванню.
У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав та просив суд по зов задовольнити у повному о бсязі.
Представник відповідача - К расноградської міжрайонної державної податкової інспек ції в Харківській області - в с удове засідання не з'явився, п ро дату час та місце розгляду справи повідомлений своєчас но та належним чином, відпові дно до вимог статті 35 КАС Укра їни. В поданих до суду письмов их запереченнях зазначив, що оскаржене рішення про засто сування штрафних фінансових санкцій винесено відповідач ем у відповідності до вимог ч инного законодавства Україн и. В обгрунтування заперечен ь посилався на те, що перевірк ою Хрестищенського ССТ встан овлено порушення порядку обл іку товарних запасів за місц ем реалізації (відсутні накл адні на товар, що знаходиться в реалізації, на суму 872.50 грн., з гідно з додатком до акту пере вірки № 3).
Представник третьої особи - ДПА у Харківській області - п роти задоволення позову запе речував, в обгрунтування под аних заперечень зазначив, що здійснюючи перевірку діяльн ості позивача на предмет дот римання ним вимог Закону №265/95-В Р, працівники ДПА діяли в межа х повноважень, на підставах т а у спосіб, що передбаченні чи нним законодавством.
Керуючись ч.4 ст.128 КАС Україн и, суд вважає за можливе розгл янути справу за відсутності представника відповідача за наявними в матеріалах справ и письмовими доказами.
Заслухавши пояснення учас ників процесу, дослідивши по дані сторонами документи, з' ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються п озовні вимоги та заперечення сторін, об' єктивно оцінивш и докази, які мають юридичне з начення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що поз ов підлягає задоволенню з на ступних підстав.
Судом встановлено, що праці вниками ДПА у Харківській об ласті на підставі направленн я від 21.10.2009 року №12272, терміном дії до 30.10.2009 року, була проведена пе ревірка магазину №3, який нале жить Хрестищенському сільсь кому споживчому товариству т а розташований за адресою: Ха рківська область, Красноград ський район., с.Українка, вул. Ц ентральна, 58, з питань дотрима ння суб'єктами господарюванн я порядку проведення розраху нків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки , наявності патентів і ліценз ій. За результатами перевірк и було складено акт перевірк и №9618/20/40/23/30160558 від 22.10.2009р., яким встано влено реалізацію товарно - ма теріальних цінностей, не опр ибуткованих за обліком у сум і 872,50 грн. (відсутні накладні на товар, що реалізується згідн о з додатком №3).
Не погодившись з висновкам и акту перевірки №9618/20/40/23/30160558 від 2 2.10.2009р. позивачем подано до Крас ноградської МДПІ Харківсько ї області заперечення №29 від 0 9.11.2009р., разом з копіями прибутко вих накладних та товарно-гро шових звітів, які підтверджу ють належний облік товарів н а підприємстві.
Зазначені документи не бул и враховані податковим орган ом при прийнятті рішення, та н а підставі акту перевірки на чальником Красноградської М ДПІ було винесено рішення №0001 332306 від 11 листопада 2009 року , яким до Хрестищенського сільсько го споживчого товариства бул и застосовані штрафні (фінан сові) санкції у розмірі 1745,00 грн ., за реалізацію товарів, які н е обліковані у встановленому порядку.
Позивач не погодився з ріше нням про застосування штрафн их (фінансових) санкцій та зве рнувся з даним позовом до суд у.
Суд зазначає, що відповідно до положень частини 2 статті 1 9 Конституції України органи державної влади та органи мі сцевого самоврядування, їх п осадові особи зобов' язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.
Приписами статей 8, 9, 10 Закону України "Про державну податк ову службу в Україні" №509-XII від 04 .12.1990р. (із змінами та доповнення ми) визначені функції органі в державної податкової служб и, до яких належать, зокрема, з дійснення контролю за додерж анням порядку проведення гот івкових розрахунків за товар и (послуги) у встановленому за коном порядку.
Відповідно до пунктів 2 та 11 с татті 11 Закону України "Про де ржавну податкову службу в Ук раїні", органи державної пода ткової служби у випадках, в ме жах компетенції та у порядку , встановлених законами Укра їни, мають право здійснювати контроль за додержанням пор ядку проведення готівкових р озрахунків за товари (послуг и) у встановленому законом по рядку та застосовувати до пл атника податків фінансові са нкції, стягувати до бюджетів цільових фондів суми недоїм ки, пені у випадках, порядку та розмірі, встановлених закон ами України.
Статтею 11-1 вказаного Закону визначено, що перевірки в меж ах повноважень податкових ор ганів, визначених Законами У країни "Про застосування реє страторів розрахункових опе рацій у сфері торгівлі, грома дського харчування та послуг " та "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту е тилового, коньячного і плодо вого, алкогольних напоїв та т ютюнових виробів", вважаютьс я позаплановими перевірками .
Відповідно до статті 15 Зако ну України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, гр омадського харчування та пос луг", контроль за додержанням суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведен ня розрахунків за товари (пос луги), інших вимог цього Закон у здійснюють органи державно ї податкової служби України шляхом проведення планових а бо позапланових перевірок зг ідно із законодавством Украї ни.
Статтею 16 Закону України № 265 /95-ВР визначено, що контролююч і органи мають право відпові дно до законодавства здійсню вати планові або позапланові перевірки осіб, які підпадаю ть під дію цього Закону.
При цьому, пунктом 3 "Прикінц евих положень" Закону Україн и №265/95-ВР передбачено, що до при ведення чинного законодавст ва у відповідність з цим Зако ном чинні закони та інші норм ативно-правові акти застосов уються в частині, що не супере чить цьому Закону.
Відповідно до підпункту 3.1 п ункту 3 Методичних рекоменда ції щодо порядку взаємодії м іж підрозділами органів держ авної податкової служби Укра їни при організації та прове денні перевірок платників по датків, затверджених наказом ДПА України №355 від 28.05.2008 року, пр ацівниками органів державно ї податкової служби відповід но до щомісячних планів орга ну державної податкової служ би здійснюються планові пере вірки щодо контролю за здійс ненням суб'єктами господарюв ання розрахункових операцій у готівковій та/або безготів ковій формі, а також операцій купівлі-продажу іноземної в алюти (далі - розрахункові опе рації) та касових операцій, а т акож наявністю свідоцтв про державну реєстрацію, патенті в і ліцензій та позапланові п еревірки у випадках, передба чених законодавством.
У питаннях застосування ре єстраторів розрахункових оп ерацій Закон України "Про зас тосування реєстраторів розр ахункових операцій у сфері т оргівлі, громадського харчув ання та послуг" є спеціальним . Отже, підстави та порядок про ведення планових перевірок с уб'єктів господарювання, що в икористовують реєстратори р озрахункових операцій, визна чаються Законом України "Про застосування реєстраторів р озрахункових операцій у сфер і торгівлі, громадського хар чування та послуг" та п.п.3.1 Нака зу ДПА України №355 від 28.05.2008 року, та проводяться за окремими щ омісячними планами органів д ержавної податкової служби і за наявності направлень на п еревірку.
Із матеріалів справи вбача ється, що перевірка господар ської одиниці позивача була проведена на підставі плану контролюючого органу в поряд ку, встановленому Законом Ук раїни "Про застосування реєс траторів розрахункових опер ацій у сфері торгівлі, громад ського харчування та послуг" , тобто є плановою, у зв' язку з чим посилання позивача на н еправомірність проведення в казаної перевірки є необґрун тованим.
В частині застосування штр афних (фінансових) санкцій за ведення з порушенням встано вленого законодавство поряд ку обліку товарних запасів з а місцем реалізації, суд зазн ачає наступне.
Загальні умови і порядок ко нтролю за додержанням суб'єк тами підприємницької діяльн ості порядку проведення розр ахунків за товари (послуги) вс тановлені Законом України "П ро застосування реєстраторі в розрахункових операцій у с фері торгівлі, громадського харчування та послуг" №265/95-ВР в ід 06.07.1995р. (із змінами та доповне ннями).
Пунктом 12 статті 3 Закону Укр аїни №265/95-ВР передбачено, що су б'єкти підприємницької діяль ності, які здійснюють розрах ункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жето нів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгі влі, громадського харчування та послуг зобов'язані вести у порядку, встановленому зако нодавством, облік товарних з апасів на складах та/або за мі сцем їх реалізації, здійснюв ати продаж лише тих товарів, я кі відображені в такому облі ку, за винятком продажу товар ів особами, які відповідно до законодавства оподатковуют ься за правилами, що не передб ачають ведення обліку обсягі в реалізованих товарів (нада них послуг).
Статтею 6 вказаного Закону в изначено, що облік товарних з апасів фізичною особою - суб'є ктом підприємницької діяльн ості ведеться у порядку, визн аченому чинним законодавств ом, а юридичною особою (її філі єю, відділенням, іншим відокр емленим підрозділом) - у поряд ку, визначеному відповідним національним положенням (ста ндартом) бухгалтерського обл іку. Облік ведеться з урахува нням особливостей, встановле них для суб'єктів малого підп риємництва. Обов'язок із веде ння обліку товарних запасів не застосовується до осіб, як і відповідно до законодавств а оподатковуються за правила ми, що не передбачають веденн я обліку придбаних або прода них товарів.
Правові засади регулюванн я, організації, ведення бухга лтерського обліку та складан ня фінансової звітності в Ук раїні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Украї ні" №996-XIV від 16.07.1999р. із змінами та д оповненнями (далі - Закон № 996-XIV).
Статтею 2 Закону N996-XIV визначен о, що його дія поширюється на в сіх юридичних осіб, створени х відповідно до законодавств а України, незалежно від їх ор ганізаційно-правових форм і форм власності, а також на пре дставництва іноземних суб'єк тів господарської діяльност і, які зобов'язані вести бухга лтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.
Відповідно до пунктів 1, 3 і 5 с татті 9 Закону N996-XIV підставою дл я бухгалтерського обліку гос подарських операцій є первин ні документи, які фіксують фа кти здійснення господарськи х операцій. Первинні докумен ти повинні бути складені під час здійснення господарсько ї операції, а якщо це неможлив о - безпосередньо після її зак інчення. Для контролю та впор ядкування оброблення даних н а підставі первинних докумен тів можуть складатися зведен і облікові документи. Інформ ація, що міститься у прийняти х до обліку первинних докуме нтах, систематизується на ра хунках бухгалтерського облі ку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхо м подвійного запису їх на вза ємопов'язаних рахунках бухга лтерського обліку. Операції в іноземній валюті відобража ються також у валюті розраху нків та платежів по кожній ін оземній валюті окремо. Дані а налітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним ра хункам синтетичного обліку н а перше число кожного місяця . Господарські операції пови нні бути відображені в облік ових регістрах у тому звітно му періоді, в якому вони були з дійснені.
До документів, що є підставо ю для оприбуткування товару, як правило, належать накладн і, товарно-транспортні накла дні. Такі документи водночас є підставою для внесення зап исів до облікових бухгалтерс ьких реєстрів. Відсутність в ідповідних первинних докуме нтів, які підтверджують рух т оварно-матеріальних цінност ей, є порушенням встановлено го порядку ведення бухгалтер ського обліку.
Пунктом 1.2 Положення про док ументальне забезпечення зап исів у бухгалтерському облік у, затвердженого наказом Мін істерства фінансів України в ід 24 травня 1995 року № 88, зареєстр ованого в Міністерстві юсти ції України 5 червня 1995 року № 168/ 704, господарські операції відо бражаються у бухгалтерськом у обліку методом їх суцільно го і безперервного документу вання. Записи в облікових рег істрах провадяться на підста ві первинних документів, ств орених відповідно до вимог ц ього Положення.
Згідно з пунктами 6.2, 6.8 зазнач еного Положення, первинні до кументи та облікові регістри , що пройшли обробку, бухгалте рські звіти і баланси до пере дачі їх до архіву підприємст ва, установи повинні зберіга тися в бухгалтерії у спеціал ьних приміщеннях або зачинен их шафах під відповідальніст ю осіб, уповноважених головн им бухгалтером. Видача перви нних документів, облікових р егістрів, бухгалтерських зві тів і балансів з бухгалтерії і з архіву підприємства, уста нови працівникам інших струк турних підрозділів може пров адитися тільки за рішенням г оловного бухгалтера.
При цьому суд враховує, що д іючим законодавством прямо п ередбачено зберігання перви нних документів у бухгалтері ї підприємства під відповіда льністю осіб, уповноважених на ведення бухгалтерського о бліку на підприємстві.
Відсутність (порушення) обл іку товарів за місцем реаліз ації або зберігання, в розумі нні Закону України "Про засто сування реєстраторів розрах ункових операцій у сфері тор гівлі, громадського харчуван ня та послуг" є неведення тако го обліку взагалі або веденн я з порушенням встановленого порядку, а не тимчасова відсу тність первинних документів за місцем зберігання або реа лізації товарно-матеріальни х цінностей.
Згідно п.1.2 "Правил оформленн я і обліку руху товарів та гот івки у підприємствах, органі заціях (об'єднаннях) системи Ц ентральної спілки споживчих товариств України (Укоопспі лки)", затверджених постаново ю Правління Укоопспілки №153 ві д 18.09.1997 року, споживчі товариств а, споживспілки, їх власні і сп ільні підприємства, організа ції (об' єднання) (далі - під приємства) забезпечують офор млення і облік руху товарів т а готівки своїми об' єктами роздрібної торгівлі і громад ського харчування: магазинам и, відділами, секціями, кіоска ми, буфетами, павільйонами, ла рками, автомагазинами тощо (д алі - об' єктами роздрібно ї торгівлі) шляхом складання і подання товарно-грошових з вітів та ведення Книги надхо дження товарів.
Згідно п.1.3 зазначених Прави л, матеріально відповідальні особи об' єктів роздрібної торгівлі зобов' язані у вста новлені строки і за відповід ний період подавати в бухгал терію підприємства товарно-г рошові звіти про рух і залишк и товарів, тари і грошових кош тів за встановленими формами .
Матеріально відповідальні особи всіх об'єктів роздрібн ої торгівлі (у т.ч. розподільчи х складів) подають в бухгалте рію товарно-грошові звіти з у сіма документами, що підтвер джують рух товарів, готівки т а тари за звітний період (пунк т п.2.1 Правил оформлення і облі ку руху товарів та готівки у п ідприємствах, організаціях ( об'єднаннях) системи Централ ьної спілки споживчих товари ств України).
Відповідно до п.п.4.1., 4.2. Правил №153, об' єкти роздрібної торг івлі ведуть Книги надходженн я товарів, які знаходиться у з авідуючого об' єктом роздрі бної торгівлі або уповноваже ної ним особи (продавець) і над ають службовим особам, які ма ють посвідчення на право про ведення перевірки.
Записи про надходження тов арів проводяться в Книзі зав ідуючим (ою) відразу після їх п рийняття на підставі відпові дних прибуткових документів (товарно-транспортних накла дних, прибутково-видаткових накладних, квитанцій про при йняття товарів на комісію, ак тів переоцінки тощо) у роздрі бних цінах (цінах продажу) з ко жного найменування окремо (п .4.7 Правил №153).
В ході проведення перевірк и, перевіряючими складено ві домість (додаток №3 до акту пер евірки від 22.10.2009р.), в якій було за значено про наявність фактич них залишків запасів (товарн о-матеріальних цінностей), ви явлених під час перевірки на загальну суму 872,50 грн. У відомо сті вказано про відсутність прибуткових накладних на пер елічені товари, внаслідок чо го зроблено висновок про пор ушення встановлено обліку то варних запасів.
В судовому засіданні в якос ті свідка була допитана ОСО БА_3 продавець магазину в як ому було проведено перевірку , яка пояснила що товар у магаз ині №3 с.Українка обліковуєть ся в книзі надходження товар ів з відображенням дати надх одження, переліку товарів їх кількості та ціни, яка зберіг ається в магазині за місцем р еалізації товарів.
Суд зазначає, що позивачем д о матеріалів справи надано к опії накладних від постачаль ників, товарно-грошові звіти з 08.07.2009р. по 16.07.2009р., з 16.08.2009р. по 24.08.2009р., з 24.08.2009р. по 01.09.2009р., з 16.09.2009 по 24.09.2009р. а так ож Книга надходження товарів у магазині №3 с.Українка, які с простовують висновки акту пе ревірки про наявність поруше ння п.12 ст.3 Закону України “Про застосування реєстраторів р озрахункових операцій в сфер і торгівлі, громадського хар чування та послуг”.
Також позивачем до суду над ано розпорядження голови пра вління підприємства №7 від 15.10.2 009 року про проведення інвента ризації і переоцінки цінност ей у магазині №3 у с.Українка, т а копію інвентаризаційного о пису товарно-матеріальних ці нностей від 15.10.2009 року, в якому в ідображено товар, який вказа ний у відомості до акту перев ірки як «не оприбуткований».
Оскільки залишки запасів (т оварно - матеріальних ціннос тей), які зазначені у відомост і (додаток №3 до акту перевірки від 22.10.2009р.), належним чином облі ковані підприємством у Книзі надходження товарів у магаз ині №3 Хрестищенського ССТ та товарно - грошових звітах на п ідставі первинних документі в, які фіксують факти здійсне ння господарських операцій ( видаткових накладних від пос тачальників), тому висновок п еревіряючих щодо реалізації неоприбуткованих товарно - м атеріальних цінностей не від повідає дійсності та спросто вується наданими позивачем п исьмовими доказами.
За таких обставин суд прихо дить до висновку, що ненаданн я перевіряючим накладних на товар під час перевірки не є б езумовним свідченням відсут ності у суб' єкта господарюв ання обліку товарів або свід ченням порушення цим суб' єк том встановленого порядку об ліку товарних запасів на скл адах та/або за місцем їх реалі зації.
Враховуючи наведене, суд вв ажає, що оскільки усі первинн і документи були в наявності в бухгалтерії підприємства та порядок ведення обліку то варних запасів позивачем не порушувався, застосування до позивача штрафних (фінансов их) санкцій у розмірі 1745,00 грн. за реалізацію товарно-матеріал ьних цінностей, які не обліко вані у встановленому порядку , є необґрунтованим та безпід ставним.
Виходячи з вище викладеног о суд приходить до висновку, щ о рішення про застосування ш трафних (фінансових) санкцій № 0001332306 від 11.11.2009 року винесен о Красноградською МДПІ у Хар ківській області з порушення м норм чинного законодавства України.
Таким чином, вимоги позивач а правомірні, обґрунтовані і підлягають задоволенню в по вному обсязі, а заперечення в ідповідача та третьої особи суд відхиляє як безпідставні і такі, що суперечать діючому законодавству та фактичним обставинам справи.
Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України, якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб' єктом вл адних повноважень, суд прису джує всі здійснені нею докум ентально підтверджені судов і витрати з Державного бюдже ту України.
На підставі викладеного, ке руючись 8-14, 71, 86, 94, 159, 160-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинс тва України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Хрестищенського сільського споживчого товариства до Кр асноградської міжрайонної д ержавної податкової інспекц ії Харківської області, трет я особа - Державна податкова а дміністрація у Харківській о бласті про скасування рішенн я про застосування штрафних (фінансових) санкцій - задовол ьнити у повному обсязі.
Скасувати рішення Красног радської МДПІ Харківської об ласті №0001332306 від 11.11.2009 року про зас тосування до Хрестищенськог о сільського споживчого това риства штрафних (фінансових) санкцій на суму 1745,00 грн.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь Хрест ищенського сільського спожи вчого товариства (код ЄДРПОУ 30160558, юридична адреса: 63311, Харків ська область, Красноградськи й район, с.Хрестище, вул. Жовтн ева, 61) витрати із сплати судов ого збору у розмірі 3,40 грн. (три гривні 40 коп.).
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Харківського апеляційного адміністративного суду чере з Харківський окружний адмін істративний суд шляхом подач і апеляційної скарги в десят иденний строк з дня її прогол ошення. У разі застосування с удом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийнят тя постанови у письмовому пр овадженні апеляційна скарга подається протягом десяти д нів з дня отримання копії пос танови.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ків для подачі апеляційної с карги. У разі подання апеляці йної скарги судове рішення, я кщо його не скасовано набира є законної сили після поверн ення апеляційної скарги, від мови у відкритті апеляційног о провадження або набрання з аконної сили рішенням за нас лідками апеляційного провад ження.
Повний текст постанови скл адено 30.12.2010р.
Суддя Ізов ітова-Вакім О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2010 |
Оприлюднено | 31.01.2011 |
Номер документу | 13542486 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Ізовітова-Вакім О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні