Справа № 2а/2570/92/2011
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2011 р. м. Чернігів
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі :
Головуючої судді Баргаміної Н.М.
при секретарі Хоботні Є. А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до товариства з обмеженою відповідальністю «Проектний інститут «Архпроект» про стягнення заборгованості,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач 06.01.2011 р. звернувся до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Проектний інститут «Архпроект», в якому просить суд стягнути заборгованість у розмірі 32837,22 грн.
Свої позовні вимоги мотивує тим, що під час проведення перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Проектний інститут «Архпроект» було виявлено ряд порушень, а саме: у страхувальника не було достовірного обліку виконуваної працівниками роботи, не надано підтвердження, за який проміжок часу повинна виконуватись та чи інша робота, неможливо встановити дні, за які повинна надаватися допомога по тимчасовій непрацездатності. Дані порушення призвели до безпідставного віднесення на рахунок Фонду неправомірних витрат в сумі 21891,48 грн. , у зв’язку з чим вказана сума не була прийнята до зарахування витрат, про що було винесено рішення №294 від 31.03.2010 року про застосування та зарахування до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, яким за порушення порядку витрачання коштів застосовані штрафні санкції в сумі 10945,74 грн.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представники відповідача в судовому засіданні позов не визнали, просили в його задоволенні відмовити в повному обсязі з огляду на наступне. Враховуючи , що для надомних працівників, які працюють за відрядною системою оплати праці, ведення обліку використання робочого часу є неможливим, то в такому випадку середньоденна заробітна плата працівника визначається шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період заробітної плати, з якої сплачувалися страхові внески на кількість календарних днів за розрахунковий період. Крім того, відповідач вказував, що правомірність порядку розрахунку допомоги по тимчасовій втраті працездатності працівникам, які працюють на умовах роботи вдома, підтвердив і сам позивач у листах, надісланих на адресу відповідача.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, всебічно і повно з’ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об’єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Спірні правовідносини регулюються Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» № 2240-ІІІ від 18.01.2001р. (далі по тексту –Закон України № 2240-ІІІ від 18.01.2001р.) та Інструкцією про порядок проведення ревізій та перевірок по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №38 від 19.09.2001р. (далі по тексту –Інструкція № 38 від 19.09.2001р.).
Відповідно до частини 1 статті 9 Закону України від 18.01.2001р. № 2240-ІІІ Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, провадить збір і акумуляцію страхових внесків та інших коштів, призначених для фінансування матеріального забезпечення та соціальних послуг, види яких передбачені статтею 34 цього Закону, та забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за використанням цих коштів.
Згідно з частиною 1 статті 28 Закону України № 2240-ІІІ від 18.01.2001р. страховик-Фонд має право, зокрема, здійснювати перевірку правильності нарахування і повноти сплати страхових внесків та використання страхових коштів на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників та накладати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені цим Законом та іншими актами законодавства.
В абзаці 2 частини 1 статті 10 Закону України № 2240-ІІІ від 18.01.2001р. зазначено, що управління Фондом здійснюють правління та виконавча дирекція Фонду.
Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 13 Закону України від 18.01.2001р. № 2240-ІІІ до повноважень виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності належить здійснення контролю за правильним нарахуванням, своєчасною сплатою страхових внесків, а також забезпечення цільового використання коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Проектний інститут «Архпроект» зареєстроване в якості страхувальника в Чернігівській міській виконавчій дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду.
Головним спеціалістом контрольно-ревізійного відділу виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності ОСОБА_1 на підставі доручення № 82 від 22.02.2010 року проведено позапланову ревізію правильності нарахування, перерахування та використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за період з 01.12.2008 року по 01.02.2010 року.
В ході проведення перевірки було встановлено слідуюче. Перевіркою правильності призначення та виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності охоплено 26 листків непрацездатності за період грудень 2008-2009 роки та січень 2010 року. Під час перевірки призначення та виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності було встановлено, що вартість послуг по проектуванню об’єктів встановлюється відповідно до укладених договорів підряду. Оплата праці працівників виробничих структурних підрозділів інституту нараховувалась та виплачувалась згідно з протоколами по розділу заробітної плати. В даних протоколах зазначається вартість наданих послуг, а також розмір оплати праці робітників, задіяних в даному проекті, а саме 45% від загальної вартості наданих послуг. Табелі обліку використання робочого часу та графіки робіт в інституті не ведуться, відсутні також підтвердження за який проміжок часу повинна була виконуватись та чи інша робота (відсутні нормативи на виконання роботи), за яку нараховувалась заробітна плата. Вимоги, викладені головним спеціалістом ОСОБА_2, станом на 26.02.2010 року ТОВ «Проектний інститут «Архпроект» виконані не були.
Згідно з висновками Територіальної державної інспекції праці у Чернігівській області в даному інституті до 29.12.2009 року частина працівників, які віднесені до виробничого персоналу працювали за умовами оплати праці згідно «умовних посадових окладів», які встановлювалися штатно-посадовими розкладами, затвердженими директором та погодженими з уповноваженим від трудового колективу. Однак всупереч ч. 2 ст. 97 КЗпП України фактична оплата праці вказаних працівників провадилась у залежності від вартості проектно-вишукувальних робіт. Тобто не зважаючи на існування посадових окладів працівників виробничого персоналу для них застосовувалась відрядна система оплати праці. В інституті не велися табелі обліку використання робочого часу виробничого персоналу, чим всупереч ст. 30 Закону України «Про оплату праці» не забезпечується достовірний облік виконуваної працівниками роботи. Статтею 115 КЗпП України встановлено, що заробітна плата виплачується працівникам регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором, але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів. Однак, всупереч даній статті оплата праці працівників виробничого персоналу інституту проводилася в залежності від надходження коштів за договором підряду.
Внаслідок недостовірного обліку використання робочого часу виробничим персоналом в даному інституті неможливо встановити, за який фактично відпрацьований час нараховується заробітна плата, а відповідно і не можливо встановити величину заробітку, який має бути компенсований допомогою по тимчасовій непрацездатності. Даний факт є порушенням ч. 1 ст. 35 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами зумовленими похованням» № 2240 від 18.01.2001 року.
Таким чином, загальна сума витрат по листках непрацездатності, які не приймаються до заліку становить 21891,48 грн.
Згідно п. 15.14.1. Інструкції про порядок проведення ревізій та перевірок по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженої правлінням Фонду від 19.09.2001 р. № 38, по результатах ревізії або перевірки складається акт. В акті ревізії (перевірки) зазначається: за який період проведено ревізію (перевірку), які виявлено порушення в нарахуванні і сплаті страхових внесків та пені, обчисленні і виплаті допомоги, у здійсненні інших виплат за рахунок коштів Фонду; відображаються суми додатково нарахованих страхових внесків і пені, суми витрат, які не приймаються до заліку в рахунок страхових внесків чи належать до виплати застрахованим особам додатково.
При наявності заперечень або зауважень до акта ревізії (перевірки) керівник, головний бухгалтер чи інші особи, які підписують акт, в день його передачі роблять про це застереження перед своїми підписами із зазначенням дати та роблять запис "з вимогами п. 15.14 Інструкції про порядок проведення ревізій та перевірок по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 19.09.2001 р. N 38 ознайомлений" і не пізніше ніж через п'ять календарних днів з дня підписання із зауваженнями подають до нього письмові пояснення чи заперечення. Якщо протягом зазначеного терміну пояснення чи зауваження стосовно акта не надійдуть або поштове відправлення здійснене з порушенням цього терміну, то акт ревізії вважається узгодженим.
За результатами перевірки був складений акт ревізії по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 26.02.2010 року, який був підписний директором та головним бухгалтером з запереченнями.
До того ж, відповідно до вказаної Інструкції, за матеріалами акта ревізії протягом 20 календарних днів керівники виконавчої дирекції Фонду та його відділень, їх заступники приймають рішення про застосування фінансових та штрафних санкцій до страхувальника за встановленою формою (додаток 1) відповідно до ст. 28, 30 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням».
Відповідно до п. 8.7. Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду, затвердженої постановою правління Фонду від 26.06.2001 р. №16, витрати коштів Фонду, які були проведені з порушенням законодавства і заподіяли йому збитки, не приймаються до заліку в рахунок страхових внесків і відшкодовуються за рахунок страхувальника.
На підставі ч. 1 ст. 30 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 року № 2240 та керуючись підпунктом 6 пункту 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», заступник директора виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності ОСОБА_3 визначила суму платежу та вирішила зарахувати до бюджету Фонду у вигляді не прийнятих до заліку витрат товариства з обмеженою відповідальністю «Проектний інститут «Архпроект» платежі та фінансові (штрафні) санкції в таких розмірах: не прийняті до заліку витрати 21891,48 грн. , штрафна санкція за порушення порядку витрачання коштів 10945,74 грн. про що свідчить рішення про застосування та зарахування до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті (Ф4-ФСС з ТВП) сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування № 294 від 31.03.2010 року, копія якого міститься в матеріалах справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Проектний інститут «Архпроект» 25.02.2010 року звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, в якому просив суд скасувати рішення заступника директора виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 294 від 31.03.2010 року про застосування та зарахування до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов’язкове держане соціальне страхування.
Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 15.07.2010 року по справі № 2а-2894/10/2570 в задоволенні позовних вимог товариству з обмеженою відповідальністю «Проектний інститут «Архпроект» було відмовлено в повному обсязі.
Відповідач, не погоджуючись з прийнятим рішенням , звернувся до суду з апеляційною скаргою, за наслідками розгляду якої Київський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 23.11.2010 року залишив постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 15.07.2010 року без змін.
Частиною 5 статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що постанова або ухвала суду апеляційної інстанції набирають законної сили з моменту проголошення.
Відповідно до ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Отже, враховуючи, що станом на день розгляду даної адміністративної справи, постанова Чернігівського окружного адміністративного суду по справі № 2а-2894/10/2570 від 15.07.2010 року набрала законної сили, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Стаття 19 Конституції України зобов'язує орган влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України. Отже «на підставі» означає, що суб'єкт владних повноважень повинний бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України та зобов'язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним. «У межах повноважень» означає, що суб'єкт владних повноважень повинен вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов'язків, встановлених законами. «У спосіб» означає, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний дотримуватися встановленої законом процедури вчинення дії, і повинен обирати лише встановлені законом способи правомірної поведінки при реалізації своїх владних повноважень.
Таким чином, виходячи з фактичних обставин справи та вищенаведених положень чинного законодавства, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог Виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 17,18,104,122,160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Проектний інститут «Архпроект» (вул. Войкова, 5, м. Чернігів, р/р 26004004685 в Полікомбанк м. Чернігів, МФО 353100, код 04873251) на користь Виконавчої дирекції Чернігівського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (м. Чернігів, вул. Музична, 1а, р/р 37176200900001 в ГУДК в Чернігівській області, МФО 853592, код 14244036) заборгованість в розмірі 32837,22 грн.
Постанова набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду у порядок і строки, передбачені статтями 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Баргаміна Н.М.
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2011 |
Оприлюднено | 31.01.2011 |
Номер документу | 13546146 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Баргаміна Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні