Постанова
від 25.01.2011 по справі 2а-6352/10/1670
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 січня 2011 року м. Полтава Справа № 2а-6352/10/1670

Полтавський окружний адмі ністративний суд у складі:

головуючого судді - Суп руна Є.Б.,

при секретарі - Дубовик О .І.,

за участю:

представника позивача - Л іпай Н.М.,

представника відповідача - Зайця С.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу з а адміністративним позовом Т овариства з обмеженою відпов ідальністю "Градосфера" до Кр еменчуцької об'єднаної держа вної податкової інспекції в Полтавській області про виз нання нечинним та скасування податкового повідомлення-рі шення, -

В С Т А Н О В И В:

07 грудня 2010 року Товарис тво з обмеженою відповідальн істю "Градосфера" (далі - ТОВ "Гр адосфера", позивач) звернулос я до Полтавського окружного адміністративного суду з адм іністративним позовом до Кре менчуцької об'єднаної держав ної податкової інспекції в П олтавській області (далі - Кре менчуцька ОДПІ, відповідач) п ро визнання нечинним та скас ування податкового повідомл ення-рішення від 26.11.2010 р. №0001311550/2/3951.

Обґрунтовуючи позовні вим оги позивач стверджує, що у ві дповідача не було правових п ідстав для нарахування оренд ної плати за землю за новими с тавками, оскільки договори о ренди землі, укладені між ЗАТ "Градосфера" та Кременчуцько ю міською радою Полтавської області, ніким не змінювалис я, ставки орендної плати обум овлені цими договорами визна чалися з урахуванням положен ь Закону України "Про оренду з емлі" в редакції існуючій на ч ас укладення договорів, якою не було закріплено мінімаль ного розміру орендної плати. Відтак, на думку позивача, оск аржуване податкове повідомл ення-рішення, яким донарахов ано орендну плату за землю в с умі 66 368,55 грн. - основного платеж у та 32 184,28 грн. - штрафних (фінансо вих) санкцій, винесене з поруш енням норм чинного законодав ства.

Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав, просив такі зад овольнити з підстав викладен их у позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні проти за доволення позовних вимог зап еречував, посилаючись на те, щ о орендна плата за земельні д ілянки державної та комуналь ної власності належить до за гальнодержавних податків і з борів, порядок нарахування т а сплати яких врегульовано н ормами спеціальних законів. Тому положення договорів оре нди земельних ділянок, які су перечать зазначеним приписа м закону, не можуть застосову ватися, а податкове повідомл ення - рішення, яким донарахов ано заниження розміру орендн ої плати, є правомірним.

Дослідивши наявні в матері алах справи документи, з' яс увавши фактичні обставини, н а яких ґрунтуються позовні в имоги, оцінивши докази, які ма ють юридичне значення для ви рішення спору по суті, суд пр иходить до наступних висновк ів.

Суд встановив, що у період з 2004 року по 2011 рік між Кременчуць кою міською радою та Закрити м акціонерним товариством "Г радосфера" (правонаступником якого нині є ТОВ "Градосфера") укладалися договори оренди земельних ділянок несільськ огосподарського призначенн я, розташовані у м. Кременчук П олтавської області.

Зокрема, 18.06.2004 р. укладено дого вір оренди земельної ділянки несільськогосподарського п ризначення (кадастровий №531043610 0:01:002:0065) для експлуатації і обслу говування бетонних площадок складу для відкритого збері гання будівельних матеріалі в по вул. Свіштовській, 9, за умо вами якого в оренду передаєт ься земельна ділянка загальн ою площею 1,4543 га. Договір уклад ено терміном дії до 01.05.2014 р. Орен дна плата вноситься у грошов ій формі в розмірі 1,5% ставки зе мельного податку щорічно.

07.12.2007 р. укладено договір орен ди земельної ділянки несільс ькогосподарського призначе ння (кадастровий №5310436100:08:005:0512) для будівництва прибудови до неж итлового вбудованого приміщ ення з його реконструкцією п ід торгові, адміністративні приміщення та відділення бан ку по вул. Перемоги, 4. В оренду п ередається земельна ділянка загальною площею 998 м2. Договір укладено терміном на один рі к. Орендна плата вноситься у г рошовій формі в розмірі 1% від грошової оцінки землі щорічн о.

19.07.2007 р. укладено договір орен ди земельної ділянки несільс ькогосподарського призначе ння (кадастровий №5310436100:08:001:0138) для будівництва прибудови до час тини нежилих приміщень з їх р еконструкцією під ресторан т а жилі квартири в двох рівнях з автономним опаленням по пр ов. Крупської, 2. В оренду перед ається земельна ділянка зага льною площею 125 м2. Договір укла дено терміном на один рік. Оре ндна плата вноситься у грошо вій формі в розмірі 1% від грош ової оцінки землі щорічно.

19.07.2007 р. укладено договір орен ди земельної ділянки несільс ькогосподарського призначе ння (кадастровий №5310436100:08:001:0139) для будівництва прибудови до час тини нежилих приміщень з їх р еконструкцією під ресторан т а жилі квартири в двох рівнях з автономним опаленням по пр ов. Крупської, 2. В оренду перед ається земельна ділянка зага льною площею134 м2. Договір укла дено терміном на один рік. Оре ндна плата вноситься у грошо вій формі в розмірі 1% від грош ової оцінки землі щорічно.

19.07.2007 р. укладено договір орен ди земельної ділянки несільс ькогосподарського призначе ння (кадастровий №5310436100:08:001:0140) для будівництва прибудови до час тини нежилих приміщень з їх р еконструкцією під ресторан т а жилі квартири в двох рівнях з автономним опаленням по пр ов. Крупської, 2. В оренду перед ається земельна ділянка зага льною площею 36 м2. Орендна плат а вноситься у грошовій формі в розмірі 1% від грошової оцін ки землі щорічно.

У період з 03.06.2010 р. по 08.06.2010 р. Крем енчуцькою ОДПІ проведено док ументальну невиїзну перевір ку податкових декларацій з о рендної плати за земельні ді лянки державної та комунальн ої власності ЗАТ "Градосфера ".

Перевіркою встановлено по рушення ст. 21 Закону України "П ро оренду землі" шляхом заниж ення суми орендної плати за з емлю:

- за січень - грудень 2008 року на 35 671,30 грн.,

- за грудень 2009 року - на 39 466,32 грн .,

- за січень - квітень 2010 року на 13 553,57 грн., що зафіксовано в ак ті перевірки від 09.06.2010 р. №2863/15-522/25154997 , на підставі якого Кременчуц ькою ОДПІ винесено податкове повідомлення-рішення №0000211550/0/1997 від 21.06.2010 р. про визначення плат нику податків податкового зо бов'язання за платежем оренд на плата з юридичних осіб на з агальну суму 133 036,79 грн. (у тому чи слі 88 691,19 грн. - за основним плате жем та 44 345,60 грн. - за штрафними (ф інансовими) санкціями).

За результатами розгляду скарги ЗАТ "Градосфера" подат кове повідомлення-рішення №0 000211550/0/1997 від 21.06.2010 р. Кременчуцькою ОДПІ залишено без змін, у зв'яз ку з чим та на підставі пп."б" пп .4.2.2 ст. 4 Закону України "Про поря док погашення зобов'язань пл атників податків перед бюдже тами та державними цільовими фондами" винесено податкове повідомлення-рішення №0000211550/1/2799 від 03.09.2010 р.

Внаслідок подальшого адм іністративного оскарження п рийнятих податкових повідом лень-рішень Кременчуцькою ОД ПІ у період з 05.11.2010 р. по 09.11.2010 р. було проведено позапланову виїзн у перевірку ТОВ "Градосфера" з усіх питань оскарження.

Проведеною перевіркою вст ановлено порушення ст. 21 Закон у №161-XIV, а саме - заниження суми о рендної плати за землю на 64 368,55 грн., у тому числі за 2008 рік - на 25 998,92 грн., за 2009 рік - на 28 547,19 грн., за сі чень - квітень 2010 року - на 9 822,44 г рн., що зафіксовано в акті пере вірки від 09.11.2010 р. №5893/23-209/25154997.

На підставі вказаного акту Державною податковою адміні страцією у Полтавській облас ті прийнято рішення про резу льтати розгляду повторної ск арги, яким скасовані податко ві повідомлення-рішення Крем енчуцької ОДПІ №0000211550/0/1997 від 21.06.2010 р. та №0000211550/1/2799 від 03.09.2010 р. в частині нарахованого податкового зо бов' язання по платі за земл ю в розмірі 34 483,32 грн., у тому ч ислі 22 322,64 грн. основного пла тежу та 12 161,32 грн. штрафних (фіна нсових) санкцій. В іншій части ні зазначені податкові рішен ня залишені без змін.

26.11.2010 р. Кременчуцькою ОДПІ ви несено податкове повідомлен ня-рішення №0001311550/2/3951, яким позива чу визначено податкове зобов 'язання за платежем орендн а плата з юридичних осіб на за гальну суму 98 552,83 грн. (у тому чис лі 66 368,55 грн. - за основним платеж ем та 32 184,28 грн. - за штрафними (фі нансовими) санкціями), що є предметом даного спору.

Відповідно до ч.3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинс тва України у справах щодо ос карження рішень, дій чи безді яльності суб'єктів владних п овноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийнят і (вчинені) вони, зокрема: на пі дставі, у межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Україн и; обґрунтовано, тобто з урах уванням усіх обставин, що маю ть значення для прийняття рі шення (вчинення дії).

Надаючи правову оцінку оск аржуваному податковому пові домленню-рішенню, суд виходи ть з наступного.

Правові засади орен ди землі визначені частиною 1 статті 2 Закону України від 06.1 0.1998 р. №161-XIV "Про оренду землі" (далі - Закон №161-XIV), у відповідності з якою відносини, пов'язані з ор ендою землі, регулюються Зем ельним кодексом України, Цив ільним кодексом України, цим Законом, законами України, ін шими нормативно-правовими ак тами, прийнятими відповідно до них, а також договором орен ди землі.

Згідно ст. 1 Закону №161-XIV орен да землі - це засноване на дого ворі строкове платне володін ня і користування земельною ділянкою, необхідною орендар еві для проведення підприємн ицької та інших видів діяльн ості.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 21 Зако ну №161-XIV орендна плата за землю - це платіж, який орендар внос ить орендодавцеві за користу вання земельною ділянкою. Ро змір, форма і строки внесення орендної плати за землю вста новлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строк ів внесення орендної плати з а земельні ділянки державної та комунальної власності, як і встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю").

Частиною 1 ст. 2 Закону Україн и від 03.07.1992 р. № 2535-XII "Про плату за зе млю" встановлено, що використ ання землі в Україні є платни м. Плата за землю справляєтьс я у вигляді земельного подат ку або орендної плати, що визн ачається залежно від грошово ї оцінки земель. Розміри пода тку за земельні ділянки, грош ову оцінку яких не встановле но, визначаються до її встано влення в порядку, визначеном у цим Законом.

Згідно з ч.1 ст. 14 Закону Укра їни "Про плату за землю" платни ки земельного податку, а тако ж орендної плати за земельні ділянки державної або комун альної власності (крім грома дян) самостійно обчислюють с уму земельного податку та ор ендної плати щороку за стано м на 1 січня і до 1 лютого поточн ого року подають відповідном у органу державної податково ї служби за місцезнаходження м земельної ділянки податков у декларацію на поточний рік за формою, встановленою цент ральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівн ими частками за місяцями. Под ання такої декларації звільн яє від обов'язку подання щомі сячних декларацій.

Законом України "Про внесен ня змін в Закон України від 25.03. 2005 р. №2505 "Про Державний бюджет У країни на 2005 рік" та деяких інши х законодавчих актів України " пункт 8 частини 1 статті 14 Зако ну України "Про систему опода ткування", який був чинним на ч ас існування спірних правові дносин, викладено у новій ред акції, у відповідності з якою до загальнодержавних податк ів (обов'язкових платежів) від несено і плату за землю (земел ьний податок, а також орендна плата за земельні ділянки де ржавної і комунальної власно сті).

Таким чином, орендна плата за земельні ділянки де ржавної і комунальної власно сті вважається податковим зо бов'язанням з 01.01.2005 р. та справля ється в порядку, визначеному Законом України "Про плату за землю" та Законом України "Про оренду землі".

Підпунктом 4 п. 8 розділу ІІ Закону України від 28.12.2007 р. №107-VI "П ро Державний бюджет України на 2008 рік та "Пpo внесення змін до деяких законодавчих актів У країни" викладено в новій ред акції частину четверту статт і 21 Закону України "Про оренду землі" та встановлено, що річ на орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, надходить до відповід них бюджетів, розподіляється і використовується відповід но до закону і не може бути мен шою:

- для земель сільськогоспо дарського призначення - розм іру земельного податку, що вс тановлюється Законом Україн и "Про плату за землю";

- для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься Законом України "Про плат у за землю".

Річна орендна плата за земе льні ділянки, які перебувают ь у державній та комунальній власності, не може перевищув ати 12 відсотків їх нормативно ї грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може б ути встановлений більший роз мір орендної плати, ніж зазна чений у цій частині.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 p. №10-рп/2008 ви щенаведені положення пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та "Пpo внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни" визнано такими, що не відп овідають Конституції Україн и (є неконституційними).

Законом України "Про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України" від 03.06.2008 р. №309-VI внесено зміни до частин 4 стат ті 21 Закону України "Про оренд у землі" та встановлено, що річ на орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, надходить до відповід них бюджетів, розподіляється і використовується відповід но до закону і не може бути мен шою:

- для земель сільськогоспод арського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється Законом України "Про плату за землю";

- для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься Законом України "Про плат у за землю".

Відповідно до ч.1 ст. 7 Закону України "Про плату за землю" ст авки земельного податку з зе мель, грошову оцінку яких вст ановлено, встановлюються у р озмірі одного відсотка від ї х грошової оцінки, за винятко м земельних ділянок, зазначе них у частинах п'ятій - десятій цієї статті та частині другі й статті 6 цього Закону.

Враховуючи викладене, суд п риходить до висновку, що з 2008 ро ку мінімальний розмір річної орендної плати за земельні д ілянки, які перебувають у дер жавній або комунальній власн ості та грошову оцінку яких в становлено, становить 3% від їх грошової оцінки.

При цьому суд відкидає як бе зпідставні доводи позивача п ро відсутність правових підс тав для підвищення розміру о рендної плати за період з січ ня 2008 року по 04.06.2008 р., оскільки від повідно до ч.3 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення , що визнані неконституційни ми, втрачають чинність з дня у хвалення Конституційним Суд ом України рішення про їх нек онституційність.

Таким чином суд критично оц інює посилання позивача, за з містом яких розмір орендної плати за земельні ділянки мо же бути збільшений лише за зг одою сторін договору, оскіль ки формами плати за землю вис тупають податок на землю та о рендна плата. Відносини опод аткування не можуть регулюва тися на засадах угоди між уча сниками, не передбачають укл адання договорів стосовно ви конання податкового обов' я зку, такі відносини регулюют ься виключно засобами владни х приписів з боку держави і не можуть допускати диспозитив ності.

Хоча розмір орендної плати за землю є умовою договору ор енди, разом з тим орендна плат а є формою податку на землю, сп равляння плати за землю є сфе рою регулювання податкового законодавства. Сплата обов' язкових платежів до яких від несено і плату за землю не мож е залежати від умов договору . Принципові засади такого ре гулювання закріплені статте ю 67 Конституції України, відпо відно до якої кожен зобов' я заний сплачувати податки і з бори в порядку і розмірах, вст ановлених законом.

Оскільки збільшення мінім ального розміру орендної пла ти за землю відбулося не у зв' язку з волевиявленням сторін договору, а у зв' язку зі змін ою ставки податку відповідно до закону, то необхідність сп лати земельного податку у но вому розмірі виникла у позив ача незалежно від внесення з мін до договорів оренди за ін іціативою Кременчуцької міс ької ради, як розпорядника зе мель.

Отже, відповідачем зроблен о правильний висновок щодо з аниження ТОВ "Градосфера" сум и орендної плати за землю.

Разом з тим, як свідчать мат еріали справи, рішенням ДПА у Полтавській області про рез ультати розгляду повторної с карги від 11.11.2010 р. №2951/10/25-016, на підст аві якого винесено оскаржува не податкове повідомлення-рі шення, встановлено, що мініма льно визначений законодавст вом розмір орендної плати за земельні ділянки надані ТОВ "Градосфера" та враховуючи пл ату за земельні ділянки які п еребувають у використанні пі дприємства в період переукла дання договорів, повинен ста новити 64 368,55 грн., звідси - різниц я між сумою, визначеною в попе редньому акті перевірки та в податковому повідомленні-рі шенні від 21.06.2010 р. №0000211550/0/1997 (88 691,19 грн.) становить 24 322,64 грн.

Такі ж висновки зазначені в акті перевірки від 09.11.2010 р. №5893/23-209 /25154997, а саме - встановлено заниж ення суми орендної плати за з емлю на 64 368,55 грн.

Проте, у висновках вищевказ аного рішення ДПА у Полтавсь кій області від 11.11.2010 р. №2951/10/25-016 різ ницю контролюючим органом вж е визначено у сумі 22 322,64 грн. без будь-яких обґрунтувань. І сам е цей висновок, як пояснив пре дставник відповідача, взято Кременчуцькою ОДПІ до уваги при винесенні оскаржуваного податкового повідомлення-рі шення від 26.11.2010 р. №0001311550/2/3951, яким виз начено зобов' язання з оренд ної плати за основним платеж ем у розмірі 66 368,55 грн.

Зважаючи на те, що висновки наведені у рішенні ДПА у Полт авській області від 11.11.2010 р. №2951/10/ 25-016 суперечать мотивувальній частині цього ж рішення, а так ож висновкам акту перевірки, на підставі якого приймалос я дане рішення, різниця сум по даткового зобов'язання склад ає 2 000,00 грн., суд приходить до ви сновку, що позовні вимоги ТОВ "Градосфера" слід задовольни ти частково.

Відповідно до ч.3 ст. 94 Кодек су адміністративного судочи нства України, якщо адмініст ративний позов задоволено ча стково, судові витрати, здійс нені позивачем, присуджуютьс я йому відповідно до задовол ених вимог.

Зважаючи на те, що сплачена позивачем сума судового збо ру є неподільною, така відшко дуванню не підлягає.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 К одексу адміністративного су дочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний поз ов Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Градосфера" до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспек ції в Полтавській області пр о визнання нечинним та скасу вання податкового повідомле ння-рішення - задовольнити ча стково.

Визнати протиправним та ск асувати податкове повідомле ння-рішення Кременчуцької об 'єднаної державної податково ї інспекції в Полтавській об ласті від 26.11.2010 р. №0001311550/2/3951 в частин і визначення податкового зоб ов'язання з орендної плати То вариства з обмеженою відпові дальністю "Градосфера" у розм ірі 2 000,00 грн., у тому числі за осн овним платежем 2 000,00 грн. В іншій частині зазначене податкове повідомлення-рішення залиши ти в силі.

В задоволенні решти позовн их вимог - відмовити.

Постанова набирає з аконної сили після закінченн я строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляц ійної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.

Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.

Повний текст постан ови виготовлено 31 січня 2010 року .

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.01.2011
Оприлюднено03.02.2011
Номер документу13590941
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-6352/10/1670

Ухвала від 15.06.2011

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Постанова від 25.01.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 08.12.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Супрун Є.Б.

Ухвала від 08.12.2010

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Супрун Є.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні