Категорія №2.30
ПОСТАНОВА
Іменем України
03 грудня 2010 року Справа № 2а-4075/10/1270
Луганський окружний адміністративний суд у скла ді
головуючого судді Твердох ліба Р.С.,
при секретарі судового зас ідання Чукіній А.Ю.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні у м. Луганс ьку справу за адміністративн им позовом ОСОБА_1 до держ авного реєстратора виконавч ого комітету Стахановської м іської ради Луганської облас ті Пеньтюхової Ганни Григо ріївни, треті особи, які не з аявляють самостійних вимог н а предмет спору - ОСОБА_3 , товариство з обмеженою відп овідальністю «Валді», про ви знання дій неправомірними, с касування державної реєстра ції змін до установчих докум ентів,
ВСТАНОВИВ:
26 травня 2010 року до Лугансько го окружного адміністративн ого суду надійшов адміністра тивний позов ОСОБА_1 до де ржавного реєстратора викона вчого комітету Стахановсько ї міської ради Луганської об ласті Пеньтюхової Ганни Гр игоріївни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору - ОСОБА _3, в якій позивач просив суд визнати неправомірними дії д ержавного реєстратора викон авчого комітету Стахановськ ої міської ради Луганської о бласті Пеньтюхової Ганни Г ригоріївни, скасувати держ авну реєстрацію змін до уста новчих документів (статут у н овій редакції) товариства з о бмеженою відповідальністю « Валді», № запису 13921050006000267, ЄДРПОУ 31463267.
Ухвалою суду від 13 серпня 2010 р оку до участі у справі в якост і третьої особи, яка не заявля є самостійних вимог на предм ет спору на стороні відповід ача, було залучено товариств о з обмеженою відповідальніс тю «Валді».
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазн ачив, що 10.07.2009 ним було складено заяву про зменшення розміру належної йому частки у стату тному фонді товариства з обм еженою відповідальністю «Ва лді» з 1 000 000 грн. до 20 000 грн. шляхом виплати йому частини у розмі рі 980 000 грн. Підпис на заяві заві рено приватним нотаріусом Ст ахановського міського нотар іального округу. Вказана зая ва була звернена до зборів за сновників ТОВ «Валді», ЄДРПО У 31463267, де на момент написання за яви єдиним учасником, що воло дів 100% часткою, був сам ОСОБА _1 Крім того, 10.07.2009 було складен о протокол зборів учасників ТОВ «Валді», де присутньою бу ла ОСОБА_3 На повістці дня вказаних зборів було два пит ання, а саме: про зміни у склад і учасників у статутному фон ді ТОВ «Валді» та внесення зм ін до Статуту ТОВ «Валді». Дан им протоколом прийнята до ск ладу учасників товариства ОСОБА_3 із внесенням частки у статутний капітал товарис тва у розмірі 980 000 грн., а частка ОСОБА_1 зменшена до 20 000 грн . із виплатою йому 980 000 грн.
14.07.2009 протокол та Статут в нов ій редакції були зареєстрова ні в ЄДРПОУ державним реєстр атором виконавчого комітету Стахановської міської ради луганської області Пеньтю ховою Г.Г., № запису 13921050006000267.
Позивачем зазначено, що дії державного реєстратора є не законними, а державна реєстр ація змін до установчих доку ментів ТОВ «Валді» підлягає скасуванню, оскільки у даном у випадку не можна вважати за яву ОСОБА_1. такою, що свідч ить про вихід зі складу засно вників ТОВ «Валді», а є такою, що свідчить про уступку част ки у статутному фонді підпри ємства.
Продаж долі (у даному випадк у її частки) у статутному фонд і ТОВ «Валді» змінює склад йо го учасників, що, в свою чергу, пов' язано із внесенням в ст атут підприємства. Відповідн о до ст. 29 Закону України «Про д ержавну реєстрацію юридични х осіб та фізичних осіб - під приємців» для проведення дер жавної реєстрації змін до ус тановчих документів юридичн а особа повинна подати запов нену реєстраційну картку на проведення державної реєстр ації змін до установчих доку ментів юридичної особи; прим ірник оригіналу або нотаріал ьно засвідчену копію рішення про внесення змін до установ чих документів; документ, що п ідтверджує правомочність пр ийняття рішення про внесення змін до установчих документ ів; оригінали установчих док ументів юридичної особи з ві дміткою про їх державну реєс трацію з усіма змінами, чинни ми на дату подачі документів ; два примірники змін до устан овчих документів юридичної о соби у вигляді окремих додат ків або два примірники устан овчих документів у новій ред акції; документ, що підтвердж ує внесення реєстраційного з бору за проведення державної реєстрації змін до установч их документів.
Крім того, відповідно до ч. 3 с т. 29 Закону України «Про держа вну реєстрацію юридичних осі б та фізичних осіб - підприє мців» у разі внесення змін до установчих документів, які п ов' язані із зміною складу з асновників (учасників) юриди чної особи, крім документів, я кі передбачені частиною перш ою цієї статті, додатково под ається або копія рішення про вихід юридичної особи із скл аду засновників (учасників), з авірена в установленому поря дку, або нотаріально засвідч ена копія заяви фізичної осо би про вихід зі складу заснов ників (учасників), або нотаріа льно засвідчена копія докуме нта про перехід чи передання частки учасника у статутном у капіталі товариства, або но таріально посвідчений догов ір про такий перехід чи перед ання, або рішення уповноваже ного органу юридичної особи про примусове виключення зас новника (учасника) зі складу з асновників (учасників) юриди чної особи, якщо це передбаче но законом або установчими д окументами юридичної особи.
У разі, якщо не надається ве сь пакет документів, у відпов ідності з ч. 11 ст. 29 Закону Украї ни «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних о сіб - підприємців» державни й реєстратор має право залиш ити документи без розгляду.
Однак, 14.07.2009 державним реєстр атором виконавчого комітету Стахановської міської ради Луганської області Пеньтю ховою А.Г. були зареєстрова ні зміни до статутних докуме нтів ТОВ «Валді» за №13921050006000267, не зважаючи на те, що для державн ої реєстрації був наданий не весь пакет документів, а саме від ОСОБА_1 перейшла част ка у статутному фонді товари ства ОСОБА_3 на підставі п опередньої усної угоди, а сам перехід не підтверджений жо дним документом з зазначеног о переліку, який реєстратор п овинен прийняти для проведен ня реєстрації, оскільки були відсутні документи, які б під тверджували передачу товари ством долі ОСОБА_3
Таким чином, на думку позива ча, не пересвідчившись у тому , яким чином набувається прав о ОСОБА_3 на 98% статутного к апіталу ТОВ «Валді», яким док ументом підтверджується пок упка нею частки корпоративно го права, чи відповідають под ані документи встановленому для здійснення державної ре єстрації переліку документі в, реєстратор прийняв незако нне рішення щодо державної р еєстрації змін.
Крім того, зареєстрований 14 .07.2010 статут ТОВ «Валді» супере чить вимогам ч. 3 ст. 8 Закону Укр аїни «Про державну реєстраці ю юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» та ч. 2 ст . 4, ст. 51 Закону України «Про гос подарські товариства».
В судовому засіданні предс тавник позивача підтримав за явлені позовні вимоги у повн ому обсязі, підтримав доводи , викладені у позовній заяві, т а просив суд задовольнити по зовні вимоги у повному обсяз і.
Відповідач в судовому засі данні заперечував проти задо волення позовних вимог, підт римав доводи, викладені пись мовому відзиві на адміністра тивний позов, наданому суду 13. 08.2010, в якому зазначено, що статт ею 6 Закону України «Про держа вну реєстрацію юридичних осі б та фізичних осіб-підприємц ів» чітко окреслено повноваж ення державного реєстратора на території відповідної ад міністративно-територіальн ої одиниці. Іншими повноваже нням, крім зазначених у вказа ній статті Закону України «П ро державну реєстрацію юриди чних осіб та фізичних осіб-пі дприємців» державні реєстра тори не наділені.
Державний реєстратор не ма є права перевіряти відповідн ість установчих документів ю ридичної особи, оскільки, від повідно до ч. 3 ст. 8 Закону Украї ни «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних о сіб-підприємців» відповідал ьність за відповідність уста новчих документів, законодав ству на засновників (учасник ів) юридичної особи, в даному в ипадку на учасників ТОВ «Вал ді».
Нова редакція Статуту ТОВ « Валді» відповідає всім необх ідним вимогами чинного закон одавства.
Внесення змін до установчи х документів юридичної особи оформляється окремим додатк ом або викладенням установчи х документів у новій редакці ї.
Відповідно до ст. 19 Закону Ук раїни «Про державну реєстрац ію юридичних осіб та фізични х осіб-підприємців» державно му реєстратору забороняєтьс я вимагати додаткові докумен ти для внесення змін до відом остей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державн ому реєстрі, крім передбачен их законодавством.
Державний реєстратор зали шає документи без розгляду л ише якщо: документи подані не за місцем проведення держав ної реєстрації; документи не відповідають вимогам, встан овленим частинами першою - п' ятою статті 8 цього Закону ; документи подані не у повном у обсязі; документи подані ос обою, яка не має відповідних п овноважень.
Відповідач зазначив, що їй б ули подані всі необхідні для реєстрації змін документи в ідповідно до ст. 29 Закону Укра їни «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних о сіб-підприємців». Також відп овідач вказав, що у протоколі загальних зборів учасників товариства з обмеженою відпо відальністю «Валді» має місц е не придбання ОСОБА_3 кор поративних прав Товариства, як зазначено у адміністратив ному позові, а прийняття ОС ОБА_3 до складу учасників То вариства, з внесенням нею сво єї частки до статутного капі талу Товариства грошовими ко штами та зменшення ОСОБА_1 розміру своєї частки у стату тному капіталі Товариства, щ о є з купівлею-продажем частк и у Статутному капіталі зовс ім різними речами.
Відповідно до ст. 30 Закону Ук раїни «Про державну реєстрац ію юридичних осіб та фізични х осіб-підприємців» державни й реєстратор відмовляє у про веденні державної реєстраці ї змін до установчих докумен тів юридичної особи за наявн ості підстав, встановлених ч . 1 ст. 27 цього Закону. Відмова у п роведенні державної реєстра ції юридичної особи з інших п ідстав не допускається.
Реєстрація змін до установ чих документів ТОВ «Валді» б ула проведена згідно вимог в ищевказаного Закону, оскільк и були відсутні підстави для відмови в її проведенні.
Крім того, відповідач у своє му відзиві зазначає, що скасу вання державної реєстрації з мін до установчих документів юридичної особі може бути зд ійснено тільки державним реє стратором на підставі рішенн я суду про скасування рішенн я засновників (учасників) юри дичної особи або уповноважен ого ним органу про внесення з мін до установчих документів юридичної особи або судовог о рішення про визнання повні стю або частково недійсними змін до установчих документі в юридичної особи.
Представник третьої особи , яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору - ОСОБ А_3 - в судовому засіданні зап еречував проти задоволення п озовних вимог, підтримав дов оди, викладені у письмових за переченнях проти позову, над аних суду 13.08.2010, в яких зазначен о, що питання скасування держ авної реєстрації змін до уст ановчих документів регулюєт ься статтею 31 Закону України в ід 16 березня 2006 року № 3575-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних о сіб - підприємців», відповідн о до п. 1 якої у разі постановле ння судового рішення щодо ск асування рішення засновникі в (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними орг ану про внесення змін до уста новчих документів юридичної особи, або про визнання повні стю або частково недійсними змін до установчих документі в юридичної особи суд у день н абрання законної сили судови м рішенням надсилає його дер жавному реєстратору для внес ення запису про судове рішен ня щодо скасування державної реєстрації змін до установч их документів юридичної особ и.
Тобто, скасування державно ї реєстрації змін до установ чих документів може бути зді йснене тільки державним реєс тратором (а не судом) на підста ві: судового рішення щодо ска сування рішення засновників (учасників) юридичної особи а бо уповноваженого ними орган у про внесення змін до устано вчих документів юридичної ос оби; судового рішення про виз нання повністю або частково недійсними змін до установчи х документів юридичної особи .
31 липня 2009 року позивач зверн увся до господарського суду Луганської області з позовом про визнання недійсним ріше ння загальних зборів учасник ів Товариства з обмеженою ві дповідальністю «Валді» від 1 0.07.2009, оформлене протоколом від 10.07.2009 про зміни у складі учасни ків ТОВ «Валді» та розподіл ч асток у статутному капіталі, а також про внесення змін до С татуту та затвердження нової редакції Статуту ТОВ «Валді ».
Постановою Луганського ап еляційного господарського с уду від 23 листопада 2009 року по с праві № 8/177н-к, залишеною без зм ін постановою Вищого господа рського суду України від 16 бер езня 2010 року, задоволено апеля ційну скаргу товариства з об меженою відповідальністю «В алді» на рішення господарськ ого суду Луганської області від 05.10.2009 у справі № 8/177н-к, рішення господарського суду Лугансь кої області по даній справі с касовано, у задоволенні позо ву відмовлено.
Частиною 1 статті 72 КАС визна чено, що обставини, встановле ні судовим рішенням в адміні стративній, цивільній або го сподарській справі, що набра ло законної сили, не доказуют ься при розгляді інших справ , у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої вст ановлено ці обставини.
Таким чином, представник тр етьої особи, яка не заявляє са мостійних вимог на предмет с пору - ОСОБА_3 вважає, що н а теперішній час рішення зас новників про внесення змін д о статуту ТОВ «Валді» є чинни м, зміни до Статуту ТОВ «Валді » є чинними, а у державного реє стратора відсутні законні пі дстави для скасування держав ної реєстрації змін до устан овчих документів ТОВ «Валді» .
Крім того, зауважив, що пози вач помилково стверджує в ад міністративному позові про т е, що за протоколом загальних зборів учасників ТОВ «Валді » б/н від 10.07.2009 має місце покупка ОСОБА_3 корпоративних пра в. Насправді мало місце прийн яття ОСОБА_3 до складу уча сників та зменшення розміру частки ОСОБА_1, що не є купі влею-продажем частки у стату тному капіталі.
Крім цього, відповідно до ч. 11 ст. 29 Закону України «Про дер жавну реєстрацію юридичних о сіб та фізичних осіб - підприє мців», державний реєстратор має право залишити без розгл яду документи, які подані для проведення державної реєстр ації змін до установчих доку ментів юридичної особи, тобт о залишення без розгляду док ументів є правом, а не обов' я зком державного реєстратора . Просив відмовити у задоволе нні позовних вимог у повному обсязі.
Представник третьої особи , яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору - ТОВ « Валді» в судовому засіданні підтримав заперечення проти позову, надані відповідачем , надав пояснення аналогічні запереченням третьої особи, яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору - ОС ОБА_3 та просив відмовити у з адоволенні позову у повному обсязі.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянув ши справу в межах заявлених п озовних вимог і наданих стор онами доказів, оцінивши дока зи відповідно до вимог ст.ст. 6 9-72 КАС України, суд дійшов висн овку, що позовні вимоги не під лягають задоволенню у повном у обсязі з таких підстав.
Згідно із частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданн ям адміністративного судочи нства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, пра в та інтересів юридичних осі б у сфері публічно-правових в ідносин від порушень з боку о рганів державної влади, орга нів місцевого самоврядуванн я, їхніх посадових і службови х осіб, інших суб' єктів при з дійсненні ними владних управ лінських функцій на основі з аконодавства, в тому числі на виконання делегованих повно важень, шляхом справедливого , неупередженого та своєчасн ого розгляду адміністративн их справ.
У справах щодо оскарження р ішень, дій чи бездіяльності с уб' єктів владних повноваже нь адміністративні суди відп овідно до вимог частини 3 стат ті 2 Кодексу адміністративно го судочинства України перев іряють, чи прийняті (вчинені) в они: на підставі, у межах повно важень та у спосіб, що передба чені Конституцією та законам и України; з використанням по вноваження з метою, з якою це п овноваження надано; обґрунто вано, тобто з урахуванням усі х обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчине ння дії); безсторонньо (неупер еджено); добросовісно; розсуд ливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запо бігаючи несправедливій диск римінації; пропорційно, зокр ема з дотриманням необхідног о балансу між будь-якими несп риятливими наслідками для пр ав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких с прямоване це рішення (дія); з у рахуванням права особи на уч асть у процесі прийняття ріш ення; своєчасно, тобто протяг ом розумного строку.
Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що правовий п орядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яки х ніхто не може бути примушен ий робити те, що не передбачен о законодавством. Органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов' язані діят и лише на підставі, в межах пов новажень та у спосіб, що перед бачені Конституцією та Закон ами України.
Судом встановлено, що товар иство обмеженою відповідаль ністю «Валді» (далі - ТОВ «Ва лді») зареєстровано виконавч им комітетом Стахановської м іської ради Луганської облас ті в якості юридичної особи 17. 05.2001 за № 13921200000000267 (а.с.139-140).
10.07.2009 ОСОБА_1 складено заяв у, відповідно до якої він прос ив зменшити розмір належної йому частки у статутному кап італі товариства з обмеженою відповідальністю «Валді» з 1 000 000 грн. до 20 000 грн. шляхом випла ти йому його частки в розмірі 980 000 грн. Вказану заяву засвідч ено приватним нотаріусом Ста хановського міського нотарі ального округу (а.с. 20).
Відповідно до протоколу зб орів учасників ТОВ «Валді» в ід 10.07.2009 до складу учасників ТОВ «Валді» було прийнято ОСОБ А_3 з внесенням частки до ста тутного капіталу Товариства грошовими коштами у розмірі 980 000 грн., а також зменшено част ку ОСОБА_1 з 1 000 000 грн. до 20 000 гр н. з виплатою йому 980 000 грн., на як і відповідно зменшується йог о частка у статутному капіта лі Товариства. Частки у Стату тному капіталі Товариства ро зподілені наступним чином: ОСОБА_1 - 20 000 грн., що станови ть 2% Статутного капіталу Това риства; ОСОБА_3 - 980 000 грн., щ о становить 98% Статутного капі талу Товариства.
ОСОБА_3 зобов' язано внес ти грошові кошти у розмірі 980 00 0 грн. протягом двох років.
Крім того, на зборах учасник ів ТОВ «Валді» 10.07.2009 було прийня то рішення щодо внесення змі н до Статуту, затвердження но вої редакції Статуту ТОВ «Ва лді», реєстрації нової редак ції Статуту ТОВ «Валді» у вик онавчому комітеті Стахановс ької міської ради, що зафіксо вано у протоколі зборів (а.с. 21).
14 липня 2009 року було проведен о державну реєстрацію змін д о установчих документів ТОВ «Валді» за № 13921050006000267.
При вирішенні справи суд ви ходить з того, що предметом ро згляду по адміністративній с праві є саме дії державного р еєстратора щодо реєстрації з мін до статуту товариства, а н е правовідносини між ОСОБА _1 та ОСОБА_3, тому суд, при ймаючи рішення по справі, обм ежується лише дослідженням в ідповідності законодавству дій державного реєстратора.
Спеціальним законом, який р егулює відносини, які виника ють у сфері державної реєстр ації юридичних осіб, а також ф ізичних осіб - підприємців є Закон України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєст рацію юридичних осіб та фізи чних осіб - підприємців».
Відповідно ст. 4 Закону Укра їни від 15 травня 2003 року № 755-IV «Пр о державну реєстрацію юридич них осіб та фізичних осіб - під приємців» зміни до установчи х документів юридичної особи , а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (дал і - імені) або місця проживання фізичної особи-підприємця п ідлягають обов' язковій дер жавній реєстрації шляхом вне сення відповідних змін до за писів Єдиного державного реє стру в порядку, встановленом у цим Законом.
Статтею 6 Закон України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про держав ну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємці в» встановлено, що державний реєстратор на території від повідної адміністративно-те риторіальної одиниці:
- проводить державну реєстр ацію юридичних осіб та фізич них осіб - підприємців;
- проводить резервування на йменувань юридичних осіб;
- передає органам державної статистики, державної подат кової служби, Пенсійного фон ду України та фондів соціаль ного страхування повідомлен ня та відомості з реєстрацій них карток про вчинення реєс траційних дій, які передбаче ні цим Законом, у тому числі що до створення або ліквідації відокремлених підрозділів ю ридичних сіб;
- формує, веде та забезпечує зберігання реєстраційних сп рав (крім реєстраційних спра в юридичних осіб, зареєстров аних відповідно до частини ч етвертої статті 3 цього Закон у). Якщо кількість державних р еєстраторів у виконавчому ко мітеті міської ради міста об ласного значення або районно ї, районної в містах Києві та С евастополі державної адміні страції становить три і біль ше осіб, зберігання реєстрац ійних справ забезпечує відпо відна посадова особа структу рного підрозділу (відділу, уп равління), який створюється д ля організаційного та матері ально-технічного забезпечен ня роботи державних реєстрат орів;
- здійснює оформлення та вид ачу свідоцтв про державну ре єстрацію (крім видачі свідоц тв юридичним особам, зареєст рованим відповідно до частин и четвертої статті 3 цього Зак ону), а також їх заміну;
- оформлює та видає виписки, довідки з Єдиного державног о реєстру;
- проводить державну реєстр ацію змін до установчих доку ментів юридичних осіб та дер жавну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичн их осіб - підприємців;
- проводить державну реєстр ацію припинення юридичних ос іб та державну реєстрацію пр ипинення підприємницької ді яльності фізичними особами - підприємцями;
- звертається до суду із зая вою про зміну мети установи у встановленому законом поряд ку;
- здійснює оформлення, видач у та засвідчення юридичним о собам дублікатів оригіналів їх установчих документів та змін до них;
- вносить до Єдиного державн ого реєстру відомості про де ржавну реєстрацію особи на п ідставі рішення суду;
- здійснює інші дії, передба чені цим Законом.
З аналізу викладеної норми слідує, що зазначений у ст.6 За кону України від 15 травня 2003 ро ку № 755-IV «Про державну реєстрац ію юридичних осіб та фізични х осіб - підприємців» перелік повноважень державного реєс тратора є вичерпним.
Відповідно до ст. 8 Закону Ук раїни від 15 травня 2003 року № 755-IV « Про державну реєстрацію юрид ичних осіб та фізичних осіб - п ідприємців» встановлено, що документи, які відповідно до вимог цього Закону подаютьс я (надсилаються рекомендован им листом) державному реєстр атору, повинні бути викладен і державною мовою, реєстраці йна картка заповнюється маши нодруком або від руки друков аними літерами. Якщо докумен ти надсилаються державному р еєстратору рекомендованим л истом, підпис заявника на реє страційній картці (заяві, пов ідомленні) повинен бути нота ріально посвідчений. Установ чі документи (установчий акт , статут або засновницький до говір, положення) юридичної о соби повинні містити відомос ті, передбачені законом. Відп овідальність за відповідніс ть установчих документів за конодавству несуть засновни ки (учасники) юридичної особи . Установчі документи юридич ної особи, а також зміни до них , викладаються письмово, прош иваються, пронумеровуються т а підписуються засновниками (учасниками) або уповноважен ими особами, якщо законом не в становлено інший порядок їх затвердження. Справжність пі дписів засновників (учасникі в) або уповноважених осіб на у становчих документах повинн і бути нотаріально засвідчен і, а засновницькі договори - но таріально посвідчені. У випа дках, які передбачені законо м, установчі документи повин ні бути погоджені з відповід ними органами державної вла ди. Внесення змін до установч их документів юридичної особ и оформляється окремим додат ком або викладенням установч их документів у новій редакц ії. На титульній сторінці дод атка до установчих документі в юридичної особи робиться в ідмітка про те, що зазначені д окументи є невід' ємною част иною відповідних установчих документів.
Згідно ст. 19 Закону України в ід 15 травня 2003 року № 755-IV «Про дер жавну реєстрацію юридичних о сіб та фізичних осіб - підприє мців» державному реєстратор у забороняється вимагати дод аткові документи для внесенн я змін до відомостей про юрид ичну особу, які містяться в Єд иному державному реєстрі, як що вони не передбачені части нами першою - третьою цієї ста тті.
Державний реєстратор зали шає без розгляду документи, п одані для внесення змін до ві домостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному держ авному реєстрі, якщо:
- документи подані не за міс цем проведення державної реє страції;
- документи не відповідають вимогам, встановленим части нами першою - п' ятою статт і 8 цього Закону;
- документи подані не у повн ому обсязі;
- документи подані особою, я ка не має відповідних повнов ажень.
Державний реєстратор за ві дсутності підстав для залише ння без розгляду документів про внесення змін до відомос тей про юридичну особу, які мі стяться в Єдиному державному реєстрі, зобов' язаний внес ти не пізніше наступного роб очого дня з дати їх надходжен ня запис про внесення змін і в той самий день подати відпов ідним органам статистики, де ржавної податкової служби, П енсійного фонду України, фон дів соціального страхування інформацію з реєстраційної картки про внесення змін до в ідомостей про юридичну особу , які містяться в Єдиному держ авному реєстрі, із зазначенн ям номера та дати внесення ві дповідного запису.
У відповідності зі статтею 29 Закону України від 15 травня 2 003 року № 755-IV «Про державну реєст рацію юридичних осіб та фізи чних осіб - підприємців» (в ред акції, що діяла на час виникне ння спірних правовідносин) д ля проведення державної реєс трації змін до установчих до кументів юридична особа пови нна подати (надіслати рекоме ндованим листом з описом вкл адення) такі документи:
- заповнену реєстраційну ка ртку на проведення державної реєстрації змін до установч их документів юридичної особ и;
- примірник оригіналу або но таріально засвідчену копію р ішення про внесення змін до у становчих документів;
- оригінали установчих доку ментів юридичної особи з від міткою про їх державну реєст рацію або документ, що підтве рджує внесення плати за публ ікацію у спеціалізованому др укованому засобі масової інф ормації повідомлення про втр ату оригіналів установчих до кументів;
- два примірники змін до уст ановчих документів юридично ї особи у вигляді окремих дод атків або два примірники уст ановчих документів у новій р едакції;
-документ, що підтверджує вн есення реєстраційного збору за проведення державної реє страції змін до установчих д окументів.
В судовому засіданні встан овлено та підтверджується ма теріалами справи, що для пров едення реєстраційних дій дер жавному реєстратору були над ані: реєстраційна картка на п роведення державної реєстра ції змін до установчих докум ентів юридичної особи (а.с. 65-68), о ригінал рішення про внесення змін до установчих документ ів (а.с. 69), оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну р еєстрацію (а.с.71-79), нова редакці я установчих документів (а.с. 8 0-90), документ, що підтверджує вн есення реєстраційного збору за проведення державної реє страції змін до установчих д окументів (а.с. 91), нотаріально завірена копія документа пр о перехід чи передання частк и учасника у статутному капі талі товариства (а.с. 70) та докум ент, що засвідчує повноважен ня уповноваженої особи (92).
За таких обставин, суд прихо дить до висновку про те, що від повідачу було надано всі нео бхідні для реєстрації змін д о установчих документів юрид ичної особи документи, визна чені ст. 29 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про держав ну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємці в» (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовід носин).
Доводи позивача про те, що в ід ОСОБА_1 перейшла частка у статутному фонді товарист ва до ОСОБА_3 на підставі п опередньої усної домовленос ті, а сам перехід не підтвердж ений жодним документом з пер еліку, зазначеного у ст. 29 Зако ну України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних о сіб - підприємців», який реєст ратор, в порушення ст. 29 Закону України від 15 травня 2003 року № 75 5-IV «Про державну реєстрацію ю ридичних осіб та фізичних ос іб - підприємців», не перевіри в при проведенні реєстрації змін до статутних документів ТОВ «Валді» суд не бере до ува ги, оскільки, норма закону, згі дно якої державному реєстрат ору для проведення державної реєстрації змін до установч их документів юридична особа серед іншого повинна подати (надіслати рекомендованим л истом з описом вкладення) ори гінал чи нотаріально засвідч ену копію рішення про внесен ня змін у статутні документи та документ, який підтверджу є правомочність прийняття рі шення про внесення змін до ус тановчих документів введена Законом України від 17 листопа да 2009 року №1720-VI «Про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України щодо протидії пр отиправному поглинанню та за хопленню підприємств».
Відповідно до розділу ІІ За кону України від 17 листопада 2 009 року №1720-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії проти правному поглинанню та захоп ленню підприємств» цей Закон набирає чинності з дня його о публікування, крім пункту 4 ро зділу І цього Закону, який наб ирає чинності через три міся ці з дня опублікування цього Закону.
Таким чином, обов' язок дер жавного реєстратора при пров еденні державної реєстрації змін до установчих документ ів юридичної особи перевірят и наявність примірника оригі налу або нотаріально засвідч еної копії рішення про внесе ння змін до установчих докум ентів, а також документ, що під тверджує правомочність прий няття рішення про внесення з мін до установчих документів закріплено на законодавчому рівні з 23 березня 2010 року, тобто після проведення спірної ре єстраційної дії, яка мала міс це 14 липня 2009 року.
Крім того суд вважає безпід ставними та необґрунтованим и доводи позивача стосовно т ого, що реєстратором не було д осліджено, яким шляхом набув алось ОСОБА_3 прав о на 98% статутного капіталу ТО В «Валді», якими документами підтверджується покупка нею корпоративного права, чи від повідають подані документи п ереліку необхідних документ ів для здійснення державної реєстрації з огляду на таке.
Згідно Статуту ТОВ «Валді» , у його редакції станом на 10.07.200 9 - дату проведення загальних з борів, учасником товариства є громадянин України ОСОБА _1, якому належить 100% статутно го капіталу товариства, розм ір якого становить 1 000 0 00,0 грн.(а.с. 71-79).
Підпунктом «н» пункту 7.3. Ста туту товариства встановлено , що до компетенції зборів уча сників товариства належить в ирішення питання про передач у частки учасника, яка придба на товариством.
10.07.2009 ОСОБА_1 подав товарис тву нотаріально посвідчену з аяву про зменшення належної йому частки у статутному кап італі товариства з 1 000 000,00 грн. до 20 000,00 грн. шляхом виплати в артості цієї частки у сумі 980 000 ,00 грн. (а.с. 20). Вказана заява була предметом розгляду на загал ьних зборах 10.07.2009, за наслідками якого було прийнято відпові дне рішення.
Відповідно до п. 6 ч. 4 ст. 145 ЦК Ук раїни, до виключної компетен ції загальних зборів учасник ів товариства з обмеженою ві дповідальністю належить вир ішення питання про придбання товариством частки учасника .
В силу ч. 2 ст. 147 ЦК України, у ра зі придбання частки (її части ни) учасника самим товариств ом з обмеженою відповідальні стю воно зобов' язане реаліз увати її іншим учасникам або третім особам протягом стро ку та в порядку, встановлених статутом і законом, або зменш ити свій статутний капітал в ідповідно до ст. 144 ЦК України.
Частиною 5 ст. 53 Закону Україн и «Про господарські товарист ва» встановлено, що у разі при дбання частки (її частини) уча сника самим товариством з об меженою відповідальністю во но зобов' язане реалізувати її іншим учасникам або треті м особам протягом строку, що н е перевищує одного року, або з меншити свій статутний капіт ал відповідно до статті 52 цьог о Закону. Протягом цього пері оду розподіл прибутку, а тако ж голосування і визначення к воруму у вищому органі прово дяться без урахування частки , придбаної товариством.
Разом із цим суд зазначає, щ о рішення загальних зборів т овариства було прийнято у ві дповідності до компетенції з агальних зборів учасників то вариства, а позивач був єдини м учасником товариства і сам ініціював проведення цих зб орів та брав у них участь.
Із змісту протоколу зборів учасників ТОВ «Валді» вбача ється, що 10.07.2009 товариство придб ало у ОСОБА_1 його частку у статутному капіталі товарис тва у розмірі 98 відсотків, та у цей же день реалізувало прид бану частку третій особі - ОСОБА_3 Тобто ТОВ «Ва лді» дотримано вимоги вищеза значених правових норм щодо строку реалізації придбаної ним частки учасника товарис тва.
При цьому, суд зазначає, що п ервісним є прийняття загальн ими зборами відповідних ріше нь щодо придбання товариство м частки учасника та її реалі зації, оскільки без цих рішен ь укладання у подальшому буд ь-яких угод з цих питань є немо жливим. Тому є помилковим дов оди позивача про те, що за відс утності документально оформ лених угод купівлі-продажу, п рийняті загальними зборами р ішення щодо реалізації частк и позивача, є незаконними. Тим більше, що предметом розгляд у у даній справі є оцінка зако нності/незаконності дій держ авного реєстратора при реєст рації змін до установчих док ументів ТОВ «Валді», а не зако нність прийнятих загальними зборами рішень та їх подальш е виконання.
Крім того, згідно з ч. 1 ст. 31 За кону України від 15 травня 2003 ро ку № 755-IV «Про державну реєстрац ію юридичних осіб та фізични х осіб - підприємців» у разі по становлення судового рішенн я щодо скасування рішення за сновників (учасників) юридич ної особи або уповноваженого ними органу про внесення змі н до установчих документів ю ридичної особи, або про визна ння повністю або частково не дійсними змін до установчих документів юридичної особи, суд у день набрання законної сили судовим рішенням надси лає його державному реєстрат ору для внесення запису про с удове рішення щодо скасуванн я державної реєстрації змін до установчих документів юри дичної особи.
Під час судового розгляду с прави судом встановлено, що р ішенням господарського суду Луганської області від 05.10.2009 у справі № 8/177н-к за позовом ОСО БА_1 до ТОВ «Валді», третя осо ба - ОСОБА_3 про визнання недійсним рішення загальних зборів, позовні вимоги задов олено, визнано недійсним ріш ення загальних зборів учасни ків ТОВ «Валді», оформлене пр отоколом від 10.07.2009.
Однак, постановою Луганськ ого апеляційного господарсь кого суду від 23.11.2009 рішення госп одарського суду Луганської о бласті від 05.10.2009 у справі № 8/177н-к с касовано, у задоволенні позо вних вимог відмовлено (а.с.95-97).
Постановою Вищого господа рського суду України від 16.03.2010 р оку постанову Луганського ап еляційного господарського с уду від 23.11.2009 у справі № 8/177н-к зали шено без змін (91-94).
Відповідно до ст. 72 Кодексу а дміністративного судочинст ва України обставини, встано влені судовим рішенням в адм іністративній, цивільній або господарській справі, що наб рало законної сили, не доказу ються при розгляді інших спр ав, у яких беруть участь ті сам і особи або особа, щодо якої вс тановлено ці обставини.
За таких обставин, суд прихо дить до висновку про додержа ння державним реєстратором в имог закону при проведенні д ержавної реєстрації змін до установчих документів ТОВ «В алді».
Відповідно до вимог Кодекс у адміністративного судочин ства України суд при вирішен ні справи керується принципо м законності, відповідно до я кого вирішує справи відповід но до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов' яз ковість яких надана Верховно ю Радою України та застос овує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним о рганом на підставі, у межах по вноважень та у спосіб, передб ачені Конституцією та закона ми України, та принципом рівн ості усіх учасників адмініст ративного процесу перед зако ном і судом, відповідно до яко го усі учасники адміністрати вного процесу є рівними пере д законом і судом.
Згідно із частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна с торона повинна довести ті об ставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крі м випадків, встановлених ста ттею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справа х про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб' є кта владних повноважень обов ' язок щодо доказування прав омірності свого рішення, дії чи бездіяльності відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу а дміністративного судочинст ва України покладається на в ідповідача, якщо він запереч ує проти адміністративного п озову.
Сторонам роз' яснювались вимоги статей 69-72 КАС України т а наслідки їх невиконання. Су дом приймались заходи щодо в себічного та об' єктивного р озгляду справи, у тому числі ш ляхом витребування у сторін додаткових доказів на підтве рдження їх правової позиції з приводу заявленого позову.
З урахуванням вимог п. 6 ст. 71 К АС України, суд розглянув спр аву на підставі наявних в мат еріалах справи доказів.
Відповідачем в судовому за сіданні надані обґрунтовані пояснення та відповідні док ази на їх підтвердження щодо спростування вимог позивача , натомість останнім не довед ено належними засобами доказ ування правомірність заявле ного позову, у зв' язку з чим п озовні вимоги не підлягають задоволенню у повному обсязі .
Судові витрати покласти на позивача.
На підставі частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України у судов ому засіданні 03 грудня 2010 року проголошено вступну та резол ютивну частини постанови. Ск ладення постанови у повному обсязі відкладено до 08 грудня 2010 року, про що згідно вимог ча стини 2 статті 167 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни повідомлено після прог олошення вступної та резолют ивної частин постанови у суд овому засіданні.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 2, 9, 10, 11, 17, 18, 87, 94, 158-163 Кодексу адміністративного с удочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміні стративного позову ОСОБА_1 до Державного реєстратора виконавчого комітету Стахан овської міської ради Лугансь кої області Пеньтюхової Га нни Григоріївни, треті особ и, які не заявляють самостійн их вимог на предмет спору - ОСОБА_3, Товариство з обмеже ною відповідальністю «Валді » про визнання дій неправомі рними, скасування державної реєстрації змін до установчи х документів - відмовити.
Заходи забезпечення адмін істративного позову, вжиті у хвалою Луганського окружног о адміністративного суду від 13 серпня 2010 року у справі № 2а-4075/10/ 1270 щодо заборони державному р еєстратору виконавчого комі тету Стахановської міської р ади Луганської області здійс нювати державну реєстрацію з мін до установчих документів товариства з обмеженою відп овідальністю «Валді» іденти фікаційний код 31463267, зареєстро ваного у виконавчому комітет і Стахановської міської ради як юридична особа 17 травня 2001 р оку, залишити в силі до набран ня законної сили даною поста новою про розгляд справи по с уті.
Постанова суду першо ї інстанції набирає законної сили після закінчення строк у подання апеляційної скарги , встановленого Кодексом адм іністративного судочинства України, якщо таку скаргу не б уло подано. У разі подання апе ляційної скарги судове рішен ня, якщо його не скасовано, наб ирає законної сили після пов ернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляцій ного провадження або набранн я законної сили рішенням за н аслідками апеляційного пров адження
Апеляційна скарга подаєть ся до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ух валив оскаржуване судове ріш ення. Копія апеляційної скар ги одночасно надсилається ос обою, яка її подає, до суду апе ляційної інстанції.
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодекс у, а також прийняття постанов и у письмовому провадженні а пеляційна скарга подається п ротягом десяти днів з дня отр имання копії постанови.
Якщо суб' єкта владних пов новажень у випадках та поряд ку, передбачених частиною че твертою статті 167 цього Кодекс у, було повідомлено про можли вість отримання копії постан ови суду безпосередньо в суд і, то десятиденний строк на ап еляційне оскарження постано ви суду обчислюється з насту пного дня після закінчення п ' ятиденного строку з момент у отримання суб' єктом владн их повноважень повідомлення про можливість отримання ко пії постанови суду.
Повний текст постанови скл адено 08 грудня 2010 року.
Суддя Р.С. Твердохліб
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2010 |
Оприлюднено | 07.02.2011 |
Номер документу | 13610021 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Р.С. Твердохліб
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні