ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОН СЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02.02.2011 Справа № 8/50-ПН-10
Господарський суд Херсонс ької області у складі судді Остапенко Т.А. при секретарі Литовській Ю.В., розглянув у в ідкритому судовому засіданн і справу
за позовом прокурора Ч аплинського району Херсонсь кої області в інтересах держ ави в особі Чаплинської райо нної державної адміністраці ї, смт. Чаплинка Херсонської о бласті,
до фермерського господ арства "ОСОБА_1", с. Іванівка Чаплинського району Херсонс ької області,
за участю третьої особи, як а не заявляє самостійних вим ог на предмет спору, на сторон і позивача: відділу Держко мзему у Чаплинському районі Херсонської області,
про звільнення самовіл ьно зайнятої земельної ділян ки та приведення її у придатн ий стан для використання, стя гнення 88482 грн. 24 коп. шкоди,
за участю ст. прокурора відділу Зельцер О.В., посв. № НОМЕР_2 від 25.03.2010 р.,
та представників сторін :
від позивача: на засідан ня суду не прибув;
від відповідача: ОСОБ А_3, голова, паспорт серії МО № НОМЕР_1, виданий Чаплинс ьким РВ УМВС України в Херсон ській області 18.03.1998 р.; ОСОБА_2 , представник, дов. від 01.10.2010 р.;
від третьої особи на сторо ні позивача: Сидоренко Н.О. , представник, дов. № 98/02-2 від 31.01.2011 р .
17 листопада 2010 р. прокурор Ч аплинського району Херсонсь кої області звернувся до гос подарського суду Херсонсько ї області з позовною заявою в інтересах держави в особі Ча плинської районної державно ї адміністрації Херсонської області про зобов' язання с елянського (фермерського) го сподарства "ОСОБА_1" звіль нити самовільно зайняту земе льну ділянку площею 80 га, яка р озміщена поза межами Іванівс ької сільської ради та приве дення її у придатний для вико ристання стан, а також стягне ння з останнього шкоди, запод іяної внаслідок такого зайня ття в розмірі 88482 грн. 24 коп.
Статтею 121 Конституції Укра їни на органи прокуратури по кладено представництво інте ресів держави в судових орга нах.
Прокурор або його заступ ник самостійно визначає і об ґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інте ресів держави чи в чому існує загроза інтересам держави.
Згідно з приписами ст. 36-1 З акону України "Про прокурату ру" підставою для представни цтва інтересів держави в суд і є наявність порушень або за гроза порушень економічних, політичних та інших державни х інтересів внаслідок протип равних дій (бездіяльності) фі зичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Позовні вимоги прокурора о бґрунтовані порушенням відп овідачем ст.ст. 80, 125, 126, 211, 212, п. 10 Пере хідних положень Земельного к одексу України, ст. 391, 1166 Цивільн ого кодексу України та насту пними обставинами. При перев ірці додержання вимог земель ного законодавства 08.06.2010 р. поса довими особами відділу Держк омзему у Чаплинському районі Херсонської області та прок уратури Чаплинського району Херсонської області встанов лено факт самовільного викор истання відповідачем земель них ділянок загальною площею 80 га, які розташовані за межам и с. Іванівка Чаплинського ра йону Херсонської області, вн аслідок чого заподіяна шкода , розмір якої визначено відпо відно до постанови Кабінету Міністрів України № 963 від 25.07.07 р . і становить 88482 грн. 24 коп.
В судовому засіданні проку рор підтримав позовні вимоги в частині стягнення з відпов ідача шкоди в розмірі 88482 грн. 24 коп., заподіяної внаслідок са мовільного зайняття земельн ої ділянки загальною площею 80 га, вважає, що в частині позов них вимог щодо звільнення са мовільно зайнятої земельної ділянки та приведення її у пр идатний для використання ста н провадження по справі підл ягає припиненню за відсутніс тю предмета спору.
Позивач в судове засідання не з' явився, свого представ ника не направив, надіслав кл опотання про розгляд справи без його участі. У письмових п оясненнях позивачем зазначе но, що відповідно до розпоряд ження голови Чаплинської рай онної державної адміністрац ії №141 від 19.04.2010 р. "Про надання доз волу на розробку проекту зем леустрою щодо відведення зем ельної ділянки в оренду з мет ою ведення та розширення фер мерського господарства" відп овідачу надано дозвіл на роз робку відповідної технічної документації для ведення та розширення фермерського гос подарства на земельній ділян ці загальною площею 90 га ріллі з категорії земель запасу Ів анівської сільської ради. Зг ідно п. 12 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України позивач має право на дати в тимчасове користуванн я на умовах оренди земельні д ілянки сільськогосподарськ ого призначення, що знаходят ься за межами населених пунк тів. 21.12.2010 р. за розпорядженням г олови Чаплинської районної д ержавної адміністрації № 553 "П ро затвердження проекту земл еустрою щодо відведення земе льної ділянки в оренду" перед ано відповідачу в оренду стр оком на 3 роки земельну ділянк у сільськогосподарського пр изначення із земель запасу, щ о знаходяться в межах адміні стративної території Іванів ської сільської ради, площею 89,9996 га. Згідно даного розпоряд ження з відповідачем укладен о відповідний договір оренди землі, державну реєстрацію я кого буде проведено у другій половині січня 2011 року. Вимоги прокурора про звільнення са мовільно зайнятої земельної ділянки та її приведення у пр идатний для використання ста н стосуються земельної ділян ки сільськогосподарського п ризначення загальною площею 89,9996 га, яка надана в оренду ОС ОБА_3 для розширення фермер ського господарства. Таким ч ином, позивач вважає, що відпо відачем дії щодо звільнення земельної ділянки та поверне ння її у стан придатний для ви користання проведено.
Відповідач у відзиві на поз овну заяву проти позивних ви мог заперечує, посилаючись н а те, що відповідно до припису державного інспектора відді лу Держкомзему України в Чап линському районі ним поверну то земельну ділянку Іванівсь кій сільській раді та, відпов ідно до акту перевірки дотри мання вимог земельного закон одавства від 16.08.2010 р., порушення земельного законодавства ус унено (а.с. 36). Також відповідач зазначає, що розрахунок розм іру шкоди, заподіяної держав і, територіальним громадам в наслідок самовільного зайня ття земельних ділянок, викор истання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зн яття ґрунтового покриву (род ючого шару ґрунту) без спеціа льного дозволу, проводиться інспекціями Мінприроди або Д ержземінспекцією та її терит оріальними органами, а розмі р шкоди, заподіяної юридични м та фізичним особами - терито ріальними органами Держземі нспекції на підставі матеріа лів обстежень земельних діля нок, проведених відповідно д о Порядку виконання земельно -кадастрових робіт та наданн я послуг на платній основі де ржавними органами земельних ресурсів, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 01.11.2000 р. № 1619. Однак, як в важає відповідач, оцінку роз міру шкоди, заподіяної внасл ідок самовільного зайняття з емельної ділянки було провед ено головним державним інспе ктором відділу Держкомзему У країни в Чаплинському районі ОСОБА_4, який не мав на це п овноважень, у зв'язку з чим вка заний розрахунок збитків не може вважатись легітимним. В судовому засіданні відповід ач наголосив на тому, що його д ії не можна вважати самовіль ним зайняттям земельної діля нки, оскільки між ним та голов ою Іванівської сільради укла дено угоду про відшкодування збитків від неотримання кош тів Іванівською сільською ра дою за фактичне землекористу вання, що відповідає викорис танню земельної ділянки без правовстановлюючих докумен тів, заперечив наявність зби тків, оскільки плата за факти чне використання земельної д ілянки вносилась до місцевог о бюджету.
Третя особа на стороні поз ивача - відділ Держкомзему у Чаплинському районі Херсонс ької області - в поясненні з азначила, що проведення пере вірок дотримання вимог земел ьного законодавства, складан ня протоколу адміністративн их правопорушень, виставленн я приписів про усунення пору шень земельного законодавст ва здійснюється відповідно д о Закону України "Про державн ий контроль за використанням та охоронною земель". 15.10.2010 р. О СОБА_4 звільнено з посади Го ловного державного інспекто ра відділу Держкомзему у Чап линському районі, згідно з п. 1 ст. 40 КЗпП України у зв'язку з л іквідацією територіальних п ідрозділів Департаменту Дер жземінспекції Держкомзему я к структурних підрозділів, в ідділів (управління) Держком зему у районах (містах) Херсон ської області, відповідно до наказу Головного управління Держкомзему у Херсонській о бласті від 12.10.2010 р. № 201-к "Про звіль нення ОСОБА_4". Посадової о соби, яка виконує обов'язки го ловного державного інспекто ра з контролю за використанн ям та охороною земель у відді лі Держкомзему у Чаплинськом у районі на теперішній час не має.
Статтями 42, 43 ГПК України вс тановлено, що господарський судовий процес здійснюється на засадах змагальності та р івності всіх учасників судов ого процесу перед законом і с удом. При цьому принцип змага льності передбачає покладан ня тягаря доказування на сто рони, покладання на них відпо відальності за доведеність ї хніх вимог чи заперечень; вим агає від сторін ініціативи т а активності в реалізації їх ніх процесуальних прав.
Згідно зі ст. 22 ГПК України ст орони мають як права (брати уч асть в господарських засідан нях, подавати докази, брати уч асть у дослідженні доказів, з аявляти клопотання, давати у сні та письмові пояснення го сподарському суду і т.п.), так і обов' язки (зокрема, добросо вісно користуватися належни ми їм процесуальними правами , виявляти повагу до прав і охо ронюваних законом інтересів другої сторони, вживати захо дів до всебічного, повного та об' єктивного дослідження в сіх обставин справи).
В силу статті 28 ГПК України с прави юридичних осіб в госпо дарському суді ведуть їх орг ани, що діють у межах повноваж ень, наданих їм законодавств ом та установчими документам и, через свого представника. П редставниками юридичних осі б можуть бути керівники та ін ші особи, повноваження яких п ідтверджуються довіреністю від імені підприємства, орга нізації.
Матеріали справи свідчать , що сторони знаходилися у рів них умовах перед судом, мали д остатню свободу в можливості подання доказів і доведенні їх переконливості.
Відповідно до розділу V ГПК України, кожна сторона повин на довести ті обставини, на як і вона посилається як на підс таву своїх вимог та заперече нь. Доказами у справі є будь-як і фактичні дані, на підставі я ких господарський суд у визн аченому законом порядку вста новлює наявність чи відсутні сть обставин, на яких ґрунтую ться вимоги і заперечення ст орін, а також інші обставини, я кі мають значення для правил ьного вирішення господарськ ого спору. Ці дані встановлюю ться такими засобами: письмо вими і речовими доказами, поя сненнями представників стор ін та інших осіб, які беруть уч асть у судовому процесі.
Господарський суд приймає до розгляду лише ті докази, як і мають значення для справи. П итання про належність доказі в вирішується судом. Належни ми визнаються докази, які міс тять відомості про факти, що в ходять у предмет доказування у справі, та інші факти, що маю ть значення для правильного вирішення спору. Допустиміст ь доказів означає, що у випадк ах, передбачених нормами мат еріального права, певні обст авини повинні підтверджуват ися певними засобами доказув ання. Письмовими доказами, в р озумінні статті 36 ГПК України , є документи і матеріали, які містять дані про обставини, щ о мають значення для правиль ного вирішення спору і повин ні містити відомості, що мают ь значення для справи та вико нані у формі, який дає змогу вс тановити достовірність доку менту.
З огляду на приписи статті 7 7 ГПК України, у разі нез'явлен ня в засідання представників сторін, інших учасників судо вого процесу, господарський суд відкладає в межах строкі в, встановлених статтею 69 цьог о Кодексу, розгляд справи, за у мови неможливості вирішення спору в даному засіданні. Ухв алами суду від 21.12.2010 р. та 13.01.2011 р. ро згляд справи відкладався в з в' язку з витребуванням нови х додаткових доказів, строк р озгляду спору продовжений на 15 днів ухвалою суду від 13.01.2011 р. (а .с. 88).
Відповідач зареєстрований як Селянське (фермерське) гос подарство "ОСОБА_1" (а.с. 41).
В судовому засіданні після закінчення розгляду справи оголошено вступну та резолют ивну частини рішення з роз'яс ненням процедури оскарження рішення та набрання ним зако нної сили, повідомлено про да ту підготовки повного рішенн я.
Розглянувши матеріали сп рави, заслухавши пояснення п рокурора, представників відп овідача, третьої особи без са мостійних вимог на предмет с пору на стороні позивача, суд
в с т а н о в и в:
01.01.2010 року між селянськи м (фермерським) господарство м "ОСОБА_1" та Іванівською с ільською радою в особі сільс ького голови Шостака О.В. укла дено угоду про відшкодування збитків від неотримання кош тів Іванівською сільською ра дою за фактичне землекористу вання, на підставі якої С(Ф)Г " ОСОБА_1" зобов' язано сплач увати землевласнику (Іванівс ькій сільській раді) кошти в р озмірі 13500 грн. за рік з 2010 р. до мо менту державної реєстрації д оговору оренди землі за факт ичне землекористування земе льною ділянкою площею 90 га (а.с . 43).
19.04.2010 р. № 141 головою Чаплинсько ї райдержадміністрації Херс онської області прийнято роз порядження "Про надання дозв олу ОСОБА_3 на розробку пр оекту землеустрою щодо відве дення земельної ділянки в ор енду загальною площею 90 га з м етою ведення та розширення ф ермерського господарства" (а .с. 44).
Перевіркою дотримання вим ог земельного законодавства здійсненою головним державн им інспектором відділу Держк омзему у Чаплинському районі Херсонської області ОСОБА _4 за участю помічника проку рора Чаплинського району Єру ха А.І. та старшого оперуповно важеного ДСБЕЗ Лясковця Ю.В. у присутності голови С(Ф)Г "ОС ОБА_1" ОСОБА_3, встановлен о самовільне зайняття земель них ділянок сільськогоспода рського призначення загальн ою площею 80 га, які використов увались під посівом озимої п шениці без правовстановлююч их документів на право корис туванням земельною ділянкою , про що складений акт перевір ки дотримання вимог земельно го законодавства від 08.06.2010 р. (а.с . 10-11).
Актом обстеження земельно ї ділянки від 08.06.2010 р., яке провод илось у присутності голови С (Ф)Г "ОСОБА_1" ОСОБА_3, вст ановлено, що земельні ділянк и сільськогосподарського пр изначення загальною площею 8 0 га, які, відповідно до схеми, з находяться за межами населен ого пункту с.Іванівка, викори стовуються під посівами пшен иці С(Ф)Г "ОСОБА_1", правовст ановлюючі документи на землю відсутні (а.с. 7-9).
Голові селянського (фермер ського) господарства "ОСОБА _1" ОСОБА_3 08.06.2010 р. видано при пис № 000694, яким зобов'язано відп овідача в 30-ти денний термін о формити правовстановлюючі д окументи на право користуван ня земельними ділянками зага льною площею 80 га або звільнит и їх (а.с. 14-15).
Головним державним інспек тором відділу Держкомзему у Чаплинському районі Херсонс ької області ОСОБА_4 відпо відно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної вн аслідок самовільного зайнят тя земельних ділянок, викори стання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зн яття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, затвер дженої Постановою КМУ від 25 ли пня 2007 року № 963, здійснено розра хунок шкоди заподіяної С(Ф)Г " ОСОБА_1" внаслідок самовіл ьного зайняття вищезазначен ої земельної ділянки. Відпов ідно до розрахунку № 6 від 08.06.2010 р оку розміру шкоди, заподіяно ї внаслідок самовільного зай няття земельної ділянки, ост ання становить 88482 грн. 24 коп. (а.с . 16-17).
08.06.2010 р. головним державним ін спектором відділу Держкомзе му у Чаплинському районі Хер сонської області ОСОБА_4 с кладений протокол про адміні стративне правопорушення № 0 00179, за яким голову С(Ф)Г "ОСОБА _1" ОСОБА_3, притягнуто до а дміністративної відповідал ьності на підставі ст. 531 КУаПр та п. б ч. 1 ст. 211 ЗК України (а.с. 12-13) та прийнято постанову про за криття справи про адміністра тивне правопорушення (а.с. 18-19).
Копії актів перевірки дотр имання вимог земельного зако нодавства від 08.06.2010 р., обстежен ня земельної ділянки від 08.06.2010 р ., припису, протоколу про адмін істративне правопорушення, р озрахунку розміру шкоди, пос танови про закриття справи п ро адміністративне правопор ушення отримані 08.06.2010 р. головою селянського (фермерського) г осподарства "ОСОБА_1" ОСО БА_3., про що свідчить підпис на документах.
Перевіркою дотримання вим ог земельного законодавства , здійсненою головним держав ним інспектором відділу Держ комзему у Чаплинському район і Херсонської області ОСОБ А_4 16.08.2010 р. за участю спеціаліс та із земельних питань Івані вської сільради Шостак Л.М. у п рисутності голови С(Ф)Г "ОСО БА_1" ОСОБА_3, встановлено , що вимоги припису № 000694 від 08.06.2010 р. виконані - земельні ділянки загальною площею 80 га звільне но, правовстановлюючі докуме нти розробляються. (а.с. 36).
Розпорядженням голови Чап линської райдержадміністра ції Херсонської області № 553 в ід 21.12.2010 р. "Про затвердження про екту землеустрою щодо відвед ення земельної ділянки в оре нду" затверджено проект земл еустрою щодо відведення земе льної ділянки в оренду гр. О СОБА_3 для ведення фермерсь кого господарства загальною площею 89,9996 га ріллі багарної, я ка розташована в адміністрат ивних межах Іванівської сіль ської ради; надано гр. ОСОБА _3 в оренду строком на 3 роки з емельну ділянку площею 89,9996 га ріллі багарної, для ведення т а з метою розширення фермерс ького господарства, із земел ь запасу сільськогосподарсь кого призначення Іванівсько ї сільської ради; встановлен о орендну плату за оренду 1 га рілля у 2010 році в розмірі 1% від н ормативної грошової оцінки з емлі з урахуванням коефіцієн ту індексації, з січня місяця 2011 року - 1,5% від нормативної гро шової оцінки землі з урахува нням коефіцієнту індексації , з січня місяця 2012 року - 2% від но рмативної грошової оцінки зе млі з урахуванням коефіцієнт у індексації, в подальшому пе реглядати розмір орендної пл ати відповідно до законодавс тва. Строки та порядок виплат и орендної плати обумовити в договорі оренди. Також зобов 'язано гр. ОСОБА_3 у 10-ти денн ий термін укласти договір ор енди земельної ділянки та пр овести його державну реєстра цію (а.с. 104).
За довідкою відділу Держко мзему у Чаплинському районі Херсонської області від 27.01.2011 р . №79-02-2 реєстраційна справа по н аданню в оренду земельної ді лянки громадянці ОСОБА_3 д ля ведення фермерського госп одарства загальною площею 89,99 96 га, яка містить договір орен ди землі, укладений між Чапли нською райдержадміністраці єю та ОСОБА_3, прийнята ним з метою здійснення державно ї реєстрації (а.с. 97-106).
Позовні вимоги про звільне ння самовільно зайнятої земе льної ділянки, приведення її у придатний для використанн я стан та стягнення шкоди, зап одіяної самовільним зайнятт ям земельної ділянки у сумі 884 82 грн. 24 коп. стали предметом ро згляду у цій справі.
Частиною 2 ст. 152 Земельного к одексу України передбачено п раво власника земельної діля нки або землекористувача вим агати усунення будь-яких пор ушень його прав на землю, наві ть якщо ці порушення не пов' язані з позбавленням права в олодіння земельною ділянкою , і відшкодування завданих зб итків.
Відповідно до ч. 1 п. 10, п. 12 Перех ідних положень Земельного ко дексу України рішення про ро змежування земель державної і комунальної власності в ме жах населених пунктів прийма ють відповідні сільські, сел ищні, міські ради за погоджен ням з органами виконавчої вл ади, а за межами населених пун ктів - органи виконавчої влад и за погодженням з відповідн ими органами місцевого самов рядування. До розмежування з емель державної та комунальн ої власності повноваження що до розпорядження землями (кр ім земель, переданих у приват ну власність, та земель, зазна чених в абзаці третьому цьог о пункту) в межах населених пу нктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські рад и, а за межами населених пункт ів - відповідні органи викона вчої влади.
За довідкою Відділу Держко мзему у Чаплинському районі Херсонській області від 31.11.2011 р . № 99/02-2 розмежування земель дер жавної і комунальної власнос ті по Іванівській сільській раді Чаплинського району Хер сонської області не проводил ось (а.с. 108). Розташування спірн ої земельної ділянки за межа ми с. Іванівка підтверджують ся ситуаційним планом (а.с. 102).
Нормами Закону України "Про місцеві державні адміністра ції", зокрема ст. 6, п. 7 ч. 1 ст. 13, п. 2 ст . 21, п. 1 ч. 1 ст. 39, передбачено, що до відання місцевих державних а дміністрацій у межах і форма х, визначених Конституцією і законами України, належить в ирішення питань використанн я землі. Місцева державна адм іністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону. Голови місцевих державних адмініст рацій очолюють відповідні мі сцеві державні адміністраці ї, здійснюють керівництво їх діяльністю, несуть відповід альність за виконання поклад ених на місцеві державні адм іністрації завдань і за здій снення ними своїх повноважен ь. Розпорядження голів місце вих державних адміністрацій , прийняті в межах їх компетен ції, є обов'язковими для викон ання на відповідній територі ї всіма органами, підприємст вами, установами та організа ціями, посадовими особами та громадянами.
Надання земельних ділянок державної або комунальної в ласності у користування здій снюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самовряду вання (ст. 123 ЗК України).
Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється на підст аві рішення відповідного орг ану виконавчої влади або орг ану місцевого самоврядуванн я чи договору купівлі-продаж у права оренди земельної діл янки (у разі продажу права оре нди) шляхом укладення догово ру оренди земельної ділянки, (ст. 124 ЗК України).
Згідно з ст. 125 ЗК України пра во власності на земельну діл янку, а також право постійног о користування та право орен ди земельної ділянки виникаю ть з моменту державної реєст рації цих прав.
Відповідно до ст. 126 ЗК Україн и право власності на земельн у ділянку посвідчується держ авним актом, право постійног о користування земельною діл янкою посвідчується державн им актом на право постійного користування земельною діля нкою, право оренди земельної ділянки посвідчується догов ором оренди землі, зареєстро ваним відповідно до закону.
Приписами ст.. 211 ЗК України п ередбачена цивільна, адмініс тративна або кримінальна від повідальність відповідно до законодавства за порушення земельного законодавства, зо крема за самовільне зайняття земельних ділянок. Самовіль но зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власн икам землі або землекористув ачам без відшкодування затра т, понесених за час незаконно го користування ними (ст..212 ЗК У країни).
Статтею 1 Закону України "Пр о державний контроль за вико ристанням та охороною земель ", визначено, що самовільне зай няття земельної ділянки - буд ь-які дії, які свідчать про фак тичне використання земельно ї ділянки за відсутності від повідного рішення органу вик онавчої влади чи органу місц евого самоврядування про її передачу у власність або над ання у користування (оренду) а бо за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельн ої ділянки, за винятком дій, як і відповідно до закону є прав омірними.
Аналіз зазначених норм мат еріального права та фактични х обставини справи свідчить про те, що відповідачем - селян ським (фермерським) господар ством "ОСОБА_1" на момент зд ійснення перевірки дотриман ня вимог земельного законода вства 08.06.2010 р. самовільно зайнят о земельні ділянки сільськог осподарського призначення з агальною площею 80 га, які розт ашовані в адміністративних м ежах Іванівської селищної ра ди, що підтверджується актам и перевірки дотримання вимог земельного законодавства ві д 08.06.2010 р., обстеження земельної ділянки від 08.06.2010 р. (а.с. 7-11).
Розпорядженням голови Чап линської райдержадміністра ції Херсонської області № 553 "П ро затвердження проекту земл еустрою щодо відведення земе льної ділянки в оренду", яким з атверджено проект землеустр ою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_3 для ведення фермерського г осподарства загальною площе ю 89,9996 га ріллі багарної, яка роз ташована в адміністративних межах Іванівської сільської ради та надано цю земельну ді лянку в оренду строком на 3 рок и, винесене 21.12.2010 р.
Угода від 01.01.2010 року, укладена між селянським (фермерським ) господарством "ОСОБА_1" та Іванівською сільською радою в особі сільського голови Шо стака О.В. про відшкодування з битків від неотримання кошті в Іванівською сільською радо ю за фактичне землекористува ння, на яку посилається відпо відач як на підставу правомі рного користування земельни ми ділянками сільськогоспод арського призначення загаль ною площею 80 га, які розташова ні в адміністративних межах Іванівської селищної ради, є нікчемною в силу наступного .
Згідно з ст.202 ЦК України прав очином є дія особи, спрямован а на набуття, зміну або припин ення цивільних прав та обов'я зків. Погоджена дія двох або б ільше сторін є дво- чи багатос тороннім правочином (договор ом).
За приписами частин 1, 2 ст. 228 Ц К України правочин вважаєтьс я таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямов аний на порушення конституці йних прав і свобод людини і гр омадянина, знищення, пошкодж ення майна фізичної або юрид ичної особи, держави, Автоном ної Республіки Крим, територ іальної громади, незаконне з аволодіння ним. Правочин, яки й порушує публічний порядок, є нікчемним.
Пунктом 18 Постанови Пленум Верховного Суду України, від 06.11.2009 р. № 9 "Про судову практику р озгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсн ими" зазначено, що, відповідно до ст..228 ЦК України, такими є пр авочини, що посягають на сусп ільні, економічні та соціаль ні основи держави, зокрема: пр авочини, спрямовані на викор истання всупереч закону кому нальної, державної або прива тної власності; правочини, сп рямовані на незаконне відчуж ення або незаконне володіння , користування, розпорядженн я об'єктами права власності у країнського народу - землею я к основним національним бага тством, що перебуває під особ ливою охороною держави, її на драми, іншими природними рес урсами (стаття 14 Конституції У країни); правочини щодо відчу ження викраденого майна; пра вочини, що порушують правови й режим вилучених з обігу або обмежених в обігу об'єктів ци вільного права тощо. При квал іфікації правочину за статте ю 228 ЦК має враховуватися вина , яка виражається в намірі пор ушити публічний порядок стор онами правочину або однією з і сторін.
НОМЕР_2.06.2010 р. Прокурором Чап линського району Херсонсько ї області порушено криміналь ну справу за фактом зловжива ння службовим становищем та самовільного зайняття земел ьних ділянок з боку посадови х осіб Іванівської сільської ради за ч.2 ст. 364 та ч.1 ст. 197-1 КК Укр аїни (а.с. 110-111).
Відповідно до ст. 33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень. Докази подаються сторон ами та іншими учасниками суд ового процесу. Відповідачем суду не надано докази на підт вердження правомірності дій по використанню земельних д ілянок сільськогосподарськ ого призначення загальною пл ощею 80 га, які розташовані в ад міністративних межах Іванів ської селищної ради на момен т здійснення перевірки дотри мання вимог земельного закон одавства 08.06.2010 р.
Вимоги припису № 000694 від 08.06.2010 р . відповідачем виконані - земе льні ділянки загальною площе ю 80 га звільнені, що підтвердж ується актом перевірки дотри мання вимог земельного закон одавства від 16.08.2010 р. (а.с. 36). Отже, в имога прокурора про звільнен ня самовільно зайнятої земел ьної ділянки та приведення ї ї у стан придатний для викори стання заявлена безпідставн о. Тому в цій частині позовні в имоги задоволенню не підляга ють.
Крім того, прокурором заявл ено до стягнення 88482 грн. 24 коп. ш коди, заподіяної внаслідок с амовільного зайняття земель ної ділянки селянським (ферм ерським) господарством "ОСО БА_1".
За нормою ст. 22 ЦК України осо ба, якій завдано збитків у рез ультаті порушення її цивільн ого права, має право на їх відш кодування. Збитки відшкодову ються у повному обсязі. Відшк одування заподіяних збитків власникам землі та землекор истувачам, передбачене ч. 2 ст. 152 ЗК України, здійснюється, як реалізація гарантії захисту суб' єктивного права. Відпо відно до ч. 1, 2 ст. 1166 ЦК України, ма йнова шкода, завдана неправо мірними рішеннями, діями чи б ездіяльністю особистим нема йновим правам фізичної або ю ридичної особи, а також шкода , завдана майну фізичної або ю ридичної особи, відшкодовуєт ься в повному обсязі особою, я ка її завдала. Особа, яка завда ла шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона дов еде, що шкоди завдано не з її в ини.
Відповідно до п. 7 "Методики в изначення розміру шкоди, зап одіяної внаслідок самовільн ого зайняття земельних ділян ок, використання земельних д ілянок не за цільовим призна ченням, зняття ґрунтового по криву без спеціального дозво лу", затвердженої Постановою КМУ від 25 липня 2007 року № 963 (далі - Методика визначення розмір у шкоди), розрахунок розміру ш коди, заподіяної державі, тер иторіальним громадам внаслі док самовільного зайняття зе мельних ділянок, використанн я земельних ділянок не за ціл ьовим призначенням, зняття ґ рунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціальног о дозволу, проводиться інспе кціями Мінприроди або Держзе мінспекцією та її територіал ьними органами, а розміру шко ди, заподіяної юридичним та ф ізичним особам, - територіаль ними органами Держземінспек ції.
Згідно з п. 2.1. "Методичних рек омендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земел ьних ділянок, використання з емельних ділянок не за цільо вим призначенням, зняття ґру нтового покриву (родючого ша ру ґрунту) без спеціального д озволу", затверджених наказо м Державної інспекцією з кон тролю за використанням та ох ороною земель Державного ком ітету України по земельних р есурсах від 12 вересня 2007 року N 11 0 (далі - Методичні рекомендаці ї), шкода, що заподіяна на земе льних ділянках державної та комунальної власності, які н е надані у користування та не передані у власність, внаслі док їх самовільного зайняття , використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунто вого покриву (родючого шару ґ рунту) без спеціального дозв олу, повинна бути відшкодова на державі та територіальній громаді. Відповідно до п. 5.1. Ме тодичних рекомендацій розра хунок розміру шкоди, заподія ної державі та територіальни м громадам, здійснюється інс пекціями Мінприроди або Держ авною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель (далі - Держземінспекц ія) та її територіальними орг анами.
В п. 4.2.3 Рекомендацій Вищого г осподарського суду України в ід 02.02.2010 р. № 04-06/15 "Про практику заст осування господарськими суд ами земельного законодавств а" зазначено, що згідно з пункт ом 3.1 наказу Державного агентс тва земельних ресурсів Украї ни та Державної інспекції з к онтролю за використанням і о хороною земель від 12.09.2007 року N110 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосува ння Методики визначення розм іру шкоди, заподіяної внаслі док самовільного зайняття зе мельних ділянок, використанн я земельних ділянок не за ціл ьовим призначенням, зняття ґ рунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціальног о дозволу, затвердженої пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 25.07.2007 року N 963" підставо ю для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної де ржаві, територіальним громад ам, юридичним чи фізичним осо бам внаслідок самовільного з айняття земельних ділянок, в икористання земельних ділян ок не за цільовим призначенн ям, зняття ґрунтового покрив у (родючого шару ґрунту) без сп еціального дозволу, є матері али справи про адміністратив не правопорушення, які підтв ерджують факт вчинення цього правопорушення, а саме:
- акт перевірки дотримання в имог земельного законодавст ва;
- протокол про адміністрати вне правопорушення;
- припис (з вимогою усунення порушення земельного законо давства);
- акт обстеження земельної д ілянки.
Отже, підставою для здійсне ння розрахунку розміру шкоди , заподіяної державі або тери торіальній громаді внаслідо к самовільного зайняття земе льних ділянок, є вказані доку менти в їх сукупності, оскіль ки саме такі документи можут ь підтвердити сам факт самов ільного зайняття земельної д ілянки, розмір зайнятої діля нки та період часу, протягом я кого вона використовується б ез належних правових підстав .
Головним державним інспек тором відділу Держкомзему у Чаплинському районі Херсонс ької області ОСОБА_4 відпо відно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної вн аслідок самовільного зайнят тя земельних ділянок, викори стання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зн яття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, затвер дженої Постановою КМУ від 25 ли пня 2007 року № 963, здійснено розра хунок шкоди заподіяної селян ським (фермерським) господар ством "ОСОБА_1" внаслідок с амовільного зайняття земель ної ділянки площею 80 га. Відпо відно до розрахунку № 6 від 08 че рвня 2010 року розміру шкоди, зап одіяної внаслідок самовільн ого зайняття земельної ділян ки селянським (фермерським) г осподарством "ОСОБА_1", - зап одіяно шкоду в розмірі 88482 грн. 24 коп. (а.с. 16-17).
Згідно з п. 2.2 Методичних реко мендацій, шкода (збитки), що за подіяні на земельних ділянка х державної та комунальної в ласності, які надані у корист ування чи передані у власніс ть юридичних та фізичних осі б, внаслідок їх самовільного зайняття повинна бути відшк одована державі та територіа льній громаді (в залежності в ід місця розташування земель ної ділянки - в межах чи за меж ами населеного пункту), а тако ж власнику чи користувачу зе мельної ділянки.
Твердження відповідача пр о відсутність у головного де ржавного інспектора відділу Держкомзему в Чаплинському районі Херсонської області ОСОБА_4 повноважень на про ведення розрахунку шкоди спр остовуються: наказами Головн ого управління Держкомзему у Херсонській області № 55-к від 24.02.2010 р., Відділу Держкомзему у Ч аплинському районі Херсонсь кій області від 24.02.2010 р. № 10-к про п ризначення ОСОБА_4 на поса ду головного державного інсп ектора Відділу Держкомзему у Чаплинському районі Херсонс ькій області, Положенням про відділ Держкомзему у Чаплин ському районі Херсонській об ласті (абзац 3 частина 7), посадо вими інструкціями головного державного інспектора з кон тролю за використанням та ох ороною земель Відділу Держко мзему у Чаплинському районі Херсонській області, наказом Головного управління Держко мзему у Херсонській області № 201-к від 12.10.2010 р. про звільнення ОСОБА_4 з посади головного д ержавного інспектора Відділ у Держкомзему у Чаплинському районі Херсонській області в зв' язку із ліквідацією те риторіальних підрозділів Де партаменту Держземінспекці ї Держкомзему як структурних підрозділів відділів Держко мзему у районах Херсонської області (а.с. 71-84, 112-113).
Недійсний правочин не ство рює юридичних наслідків, крі м тих, що пов'язані з його неді йсністю. Якщо у зв'язку із вчин енням недійсного правочину д ругій стороні або третій осо бі завдано збитків та мораль ної шкоди, вони підлягають ві дшкодуванню винною стороною (ч. 1, 2 ст. 216 ЦК України). Сплата ві дповідачем коштів за угодою про відшкодування збитків ві д неотримання коштів Іванівс ькою сільрадою за фактичне в икористання спірної земельн ої ділянки в сумі 6750 грн. (а.с. 107) - н ікчемним правочином - не має п ід собою правової підстави, а відтак є неправомірною. Тому не береться судом до уваги як заперечення відповідачем сп ричинення збитків на підстав і зарахування зазначеної сум и до місцевого бюджету.
Отже, позовні вимоги щодо ст ягнення шкоди, заподіяної са мовільним зайняттям селянсь ким (фермерським) господарст вом "ОСОБА_1" земельної діл янки є обґрунтованими, довед еними і задовольняються судо м в повному обсязі в сумі 88482 гр н. 24 коп.
Відповідно до ч. 3 ст. 49 ГПК Ук раїни державне мито, від спла ти якого позивач у встановле ному порядку звільнений, стя гується з відповідача в дохо д бюджету пропорційно розмір у задоволених вимог, якщо від повідач не звільнений від сп лати державного мита.
На підставі зазначених нор м матеріального права, керую чись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни, суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити ча стково.
2. Стягнути з селянс ького фермерського господар ства "ОСОБА_1", ідентифікац ійний код - 30593706, адреса: буд. 1, вул . Урожайна, с. Іванівка, Чаплин ський район, Херсонська обла сть, р/рахунок - не відомий:
а) на користь Чапли нської районної державної ад міністрації, ідентифікаційн ий код - 04060140, адреса: буд. 87, вул. Ле ніна, смт. Чаплинка, Чаплинськ ий район, Херсонська область , р/рахунок - № 33114331700305 в управлінні державного казначейства у Ч аплинському районі, МФО - 852010, 88482 грн. 24 коп. шкоди;
б) в доход державного б юджету України, код отриму вача - 24104230 Управління Державно го казначейства у м. Херсоні, б анк ГУДКУ в Херсонській обла сті, МФО - 852010, р\рахунок № 31119095700002, ко д призначення платежу - 22090200, сим вол звітності 095, 884 грн. 82 коп. д ержавного мита;
в) в доход державного б юджету України, код отриму вача - 24104230 Управління Державно го казначейства у м. Херсоні, б анк ГУДКУ в Херсонській обла сті, МФО - 852010, р\рахунок № 31218264700002, , ко д призначення платежу - 22050003, сим вол звітності 264, 118 грн. витра т за інформаційно-технічне з абезпечення судового процес у. Накази видати після набр ання рішенням законної сили.
5. Відмовити в задоволенні п озовних вимог щодо звільн ення самовільно зайнятої зем ельної ділянки та приведення її у придатний для використа ння стан.
Рішення господарськог о суду набирає законної сили після закінчення десятид енного строку з дня його прий няття, а у разі, якщо у судовом у засіданні було оголошено л ише вступну і резолютивну ча стини рішення, воно набирає з аконної сили після закінченн я десятиденного строку з дня підписання рішення, оформле ного відповідно до вимог ста тті 84 Господарського процесу ального кодексу України ( вст упна, описова, мотивувальна і резолютивна частини).
Суддя Т.А. Остапенко
Повне рішення ск ладено 04.02.2011 р.
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2011 |
Оприлюднено | 10.02.2011 |
Номер документу | 13687305 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Остапенко Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні