Рішення
від 07.02.2011 по справі 5/211-нм
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

* 10002, м. Житомир, майдан П утятинський, 3/65, '481-620

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "07" лютого 2011 р. Справа № 5/211-НМ

Господарський суд Житомир ської області у складі:

судді Гансец ького В.П.

за участю представників ст орін:

від позивача 1: не з'явився

від позивача 2: Козир Р.А. - дов . № 11-4688/11/01 від 03.09.10р.

від відповідача 1: не з'явивс я

2: не з'явився

від третьої особи - ДП "Житом ирське лісове господарство": не з'явився

від третьої особи - Василівс ької сільської ради: Андросо вич П.В. - сільський голова

прокурор: Бугайов С.В. - посв. НОМЕР_1

Розглянув у відкритому су довому засіданні в м.Житомир і справу за позовом Житомирс ького міжрайонного природоо хоронного прокурора в інтере сах держави в особі Житомирс ької обласної державної адмі ністрації (м.Житомир), Головно го управління Держкомзему в Житомирській області (м.Жито мир)

до 1) Приватного підприємств а "Фокусс" (с.Василівка Житомир ського району)

2) Житомирської районної державної адміністрації (м.Ж итомир)

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Ва силівська сільська рада Жито мирського району (с.Василівк а Житомирського району Житом ирської області)

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідач а: Державне підприємство "Жит омирське лісове господарств о" (м.Житомир)

про визнання незаконним ро зпорядження голови Житомирс ької районної державної адмі ністрації від 20.01.2009р. № 69 та визна ння недійсним договору оренд и землі від 05.02.2009р.

Прокурор звернувся в інте ресах держави в особі Житоми рської обласної державної ад міністрації та Головного упр авління Держкомзему в Житоми рській області про визнання незаконним розпорядження го лови Житомирської районної д ержавної адміністрації № 69 ві д 20.01.09р. "Про затвердження проек ту із землеустрою щодо відве дення в оренду земельної діл янки ПП "Фокусс" для будівницт ва комплексу по торгівельно- побутовому обслуговуванню н аселення на території Василі вської сільської ради" та виз нання недійсним договору оре нди землі від 05.02.09р., укладеного між Приватним підприємством "Фокусс" та Житомирською райо нною державною адміністраці єю.

Представник другого позив ача та прокурор в судовому за сіданні позов підтримали у п овному обсязі з підстав зазн ачених у позовній заяві. Пояс нили, що оспорюване розпоряд ження прийнято з порушенням чинного законодавства, зокре ма, що відповідачем - Житомирс ькою районною державною адмі ністрацією неправомірно пер едано ПП "Фокусс" в оренду земе льну ділянку, в складі якої зн аходяться лісові угіддя площ ею 0,2244 га, а саме - полезахисні насадження і чагарники, тобт о, райдержадміністрація пору шила встановлену компетенці ю щодо розпорядження землями . Також зазначили, що земельну ділянку передано в користув ання без проведення аукціону , що договір оренди землі від 0 5.02.09р., укладений між відповіда чами, є недійсним, оскільки ос порюване розпорядження № 69 ві д 20.01.09р., на підставі якого уклад ено вказаний договір, прийня то з порушенням чинного зако нодавства.

Позивач - Житомирська облас на державна адміністрація, в ідповідач - ПП "Фокусс" та трет я особа - ДП "Житомирське лісов е господарство" своїх предст авників в судове засідання н е направили, про причини неяв ки суд не повідомили, вимог ух вал суду від 10.12.10р., від 12.01.11р. не ви конали.

Від представника відповід ача - Житомирської районної д ержавної адміністрації наді йшов лист від 02.02.11р. б/н, в якому в ін просить відкласти розгляд справи орієнтовно на один мі сяць для розгляду заяви ПП "Фо кусс" про продовження дії осп орюваного договору оренди зе млі.

Враховуючи, що представник ом зазначеного відповідача н е подано будь-яких доказів в о бгрунтування необхідності в ідкладення розгляду справи т а враховуючи встановлені зак оном строки розгляду справи, господарський суд вважає за необхідне не приймати до ува ги зазначений лист відповіда ча та прийняти рішення у спра ві на підставі наявних в ній д окументів.

В судовому засіданні 12.01.11р. пр едставник третьої особи - ДП "Ж итомирське лісове господарс тво" у вирішенні спору поклад алась на розсуд суду.

В судовому засіданні 07.02.11р. пр едставник третьої особи - Вас илівської сільської ради у в ирішенні спору покладається на розсуд суду.

Заслухавши представника п озивача, третьої особи та про курора, дослідивши матеріали справи, господарський суд,-

ВСТАНОВИВ:

20.01.09р. головою Житомирсько ї районної державної адмініс трації видано розпорядження № 69 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведе ння в оренду земельної ділян ки ПП "Фокусс" для будівництва комплексу по торгівельно-по бутовому обслуговуванню нас елення на території Василівс ької сільської ради", яким зат верджено проект із землеустр ою щодо відведення Приватном у підприємству "Фокусс" в орен ду земельної ділянки площею 0,6844 га для будівництва комплек су по торгівельно - побутовом у обслуговуванню населення н а території Василівської сіл ьської ради (т.1 а.с.16).

Пунктом 2 цього розпоряджен ня Приватному підприємству " Фокусс" передано в оренду тер міном на два роки земельну ді лянку площею 0,6844 га, в тому числ і рілля - 0,3882 га, полезахисні нас адження - 0,1198 га, чагарники - 0,1046 га , болота - 0,0718 га для будівництва комплексу по торгівельно-по бутовому обслуговуванню нас елення із земель запасу Васи лівської сільської ради та в становлено орендну плату в р озмірі 6% від нормативної грош ової оцінки землі.

Цим же розпорядженням зобо в'язано юридичний сектор рай держадміністрації забезпеч ити укладення з ПП "Фокусс" дог овору оренди землі.

Прокурор та позивач просят ь визнати недійсним зазначен е розпорядження №69 від 20.01.09., мот ивуючи тим, що другий відпові дач - Житомирська районна дер жавна адміністрація перевищ ила свої повноваження, оскіл ьки в оренду передала земель ну ділянку лісового фонду за межами населеного пункту, за твердила проект землеустрою без погодження з територіал ьним органом охорони навколи шнього природного середовищ а та земельну ділянку переда но в оренду без проведення ау кціону.

Також просять визнати неді йсним договір оренди землі в ід 05.02.09р., укладений між Приватн им підприємством "Фокусс" та Ж итомирською районною держав ною адміністрацією.

На виконання вказаного роз порядження, 05.02.09р. між Житомирс ькою районною державною адмі ністрацією (орендодавець) та Приватним підприємством "Фо кусс" (орендар) укладено догов ір оренди землі, згідно якого орендодавець передав оренда рю в строкове платне користу вання земельну ділянку для б удівництва комплексу по торг івельно-побутовому обслугов уванню населення, яка знаход иться на території Василівсь кої сільської ради Житомирсь кої області (т.1 а.с.9-11).

Господарський суд вважає, щ о вищезазначене розпоряджен ня та договір оренди підляга ють визнанню, відповідно, нез аконним та недійсним, виходя чи з наступного.

Відповідно до ч.3 ст.1 Закону У країни "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.99р. № 586-ХІV , місцева державна адміністр ація в межах своїх повноваже нь здійснює виконавчу владу на території відповідної адм іністративно-територіально ї одиниці, а також реалізує по вноваження, делеговані їй ві дповідною радою.

Відповідно до ч.2 ст.151 Господ арського кодексу України, по рядок надання у користування природних ресурсів громадян ам і юридичним особам для зді йснення господарської діяль ності встановлюється земель ним, водним, лісовим та іншим с пеціальним законодавством.

Згідно ч.2 ст.3 Кодексу Україн и про надра земельні, лісові т а водні відносини регулюютьс я відповідним законодавство м України.

Земельні відносини, що вини кають при використанні надр, лісів, вод, а також рослинного і тваринного світу, атмосфер ного повітря, регулюються ци м Кодексом, нормативно-право вими актами про надра, ліси, во ди, рослинний і тваринний сві т, атмосферне повітря, якщо во ни не суперечать цьому Кодек су (ч.2 ст.3 Земельного кодексу У країни (у редакції, чинній ста ном на час укладення оспорюв аного договору)).

Відповідно до ч.1 ст.123 Земель ного кодексу України (в редак ції, чинній на момент прийнят тя оспорюваного розпоряджен ня та укладення договору), над ання земельних ділянок дер жавної або комунальної вла сності у користування здійсн юється на підставі рішень ор ганів виконавчої влади або о рганів місцевого самоврядув ання.

Рішення зазначених органі в приймається на підставі пр оектів землеустрою щодо відв едення земельних ділянок у р азі:

зміни цільового призначен ня земельних ділянок;

надання в користування зем ельних ділянок, межі яких не в становлені в натурі (на місце вості).

Надання у користування зем ельної ділянки, межі якої вст ановлені в натурі (на місцево сті), без зміни її цільового пр изначення, здійснюється на п ідставі технічної документа ції із землеустрою щодо скла дання документа, що посвідчу є право користування земельн ою ділянкою.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.124 Зе мельного кодексу України (в р едакції, чинній на момент при йняття оспорюваного розпоря дження та укладення договору ), передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у державній або комунальній в ласності, здійснюється на пі дставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядув ання чи договору купівлі-про дажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення дог овору оренди земельної ділян ки.

Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється за резул ьтатами проведення земельни х торгів, крім випадків, встан овлених частинами другою, тр етьою статті 134 цього Кодексу.

Відповідно до ч.6 та ч.7 ст.123 Зе мельного кодексу України (в р едакції, чинній на момент при йняття оспорюваного розпоря дження та укладення договору ), розроблений проект відв едення земельної ділянки погоджується з територіальн им органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органом містобудування і ар хітектури та охорони культур ної спадщини, природоохоронн им і санітарно-епідеміологіч ним органами, а також з відпов ідним територіальним органо м виконавчої влади з питань л ісового або водного господар ства (у разі вилучення (викупу ), надання, зміни цільового при значення земельних ділянок л ісогосподарського призначе ння чи водного фонду).

Погоджений проект відведе ння земельної ділянки після одержання позитивного висно вку державної землевпорядно ї експертизи у випадках, пере дбачених законом, подається разом з клопотанням про нада ння земельної ділянки до від повідної державної адмініст рації, Ради міністрів Автоно мної Республіки Крим або сіл ьської, селищної, міської, рай онної, обласної ради, які розг лядають його в місячний стро к і в межах своїх повноважень , визначених цим Кодексом, при ймають рішення про надання з емельної ділянки у користува ння.

Відповідно до ст.50 Закону Ук раїни "Про землеустрій" від 22.05. 03р. №858-IV, проекти землеустрою щ одо відведення земельних ділянок складаються у разі н адання, передачі, вилучення (в икупу), відчуження земельних ділянок. Порядок складання п роектів землеустрою щодо від ведення земельних ділянок вс тановлюється Кабінетом Міні стрів України.

Відповідно до п.1 "Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок", затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.04р. № 677 (далі - Поряд ок), цей Порядок визначає мех анізм розроблення проектів з емлеустрою щодо відведення з емельних ділянок (далі - проек т відведення земельної ділян ки).

Відповідно до п.2 Порядку, пр оект відведення земельної ді лянки не розробляється у раз і, коли:

земельна ділянка, межі якої визначено в натурі (на місцев ості), надається у користуван ня або безоплатно передаєтьс я у власність без зміни її ціл ьового призначення;

земельна ділянка набуваєт ься у власність шляхом купів лі-продажу, дарування, міни, на підставі інших цивільно-пра вових угод, успадкування, без зміни її меж та цільового при значення;

земельна ділянка придбана на конкурентних засадах (за р езультатами земельних торгі в).

Проект відведення земельн ої ділянки може не розроблят ися також в інших випадках, пе редбачених законом.

Відповідно до п.9 Порядку, пр оект відведення земельної ді лянки виконавець погоджує із землевласником або землекор истувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміол огічною службою, органом міс тобудування і архітектури та охорони культурної спадщини .

Відповідно до п.10 Порядку, по годжений проект відведення з емельної ділянки підлягає де ржавній експертизі, яка пров одиться органом земельних ре сурсів відповідно до законод авства.

Відповідно до п.11 Порядку, пі сля одержання позитивного ви сновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільс ькою, селищною, міською радою , районною, Київською та Севас топольською міською держадм іністрацією, затверджується ними або в установленому пор ядку подається до інших орга нів, до повноважень яких нале жить надання у користування або передача у власність зем ельних ділянок.

Відповідно до ч.4 ст.15 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.98 р. № 161-XIV, невід'ємною частино ю договору оренди землі є, зок рема, проект відведення земе льної ділянки у разі його роз роблення згідно із законом.

В матеріалах справи містит ься висновок Державного упра вління охорони навколишньог о природного середовища в Жи томирській області від 25.03.08р. № 2389 щодо погодження відводу зе мельної ділянки ПП "Фокусс" (т. 1 а.с.18).

Разом з тим, згідно листа Де ржавного управління охорони навколишнього природного се редовища в Житомирській обла сті від 23.06.09р. № 3039/г-1/3-4-3380 - матеріал и щодо вибору та проекту відв оду земельної ділянки площею 0,6844 га ПП "Фокусс" для будівницт ва комплексу по торгівельно - побутовому обслуговуванню населення на території земел ь запасу Василівської сільсь кої ради до цього управління на погодження не надходили (т .1 а.с.47).

Таким чином, проект землеус трою не погоджений з територ іальним органом охорони навк олишнього природного середо вища.

Висновок державної експер тизи землевпорядної докумен тації від 25.09.08р. № 1459 (т.1 а.с.14) стосо вно проекту землеустрою щодо відведення в оренду зазначе ної земельної ділянки ПП "Фок усс" скасовано наказом Голов ного управління Держкомзему у Житомирській області від 06. 07.09р. № 79 (т.1 а.с.23) на підставі проте сту від 19.06.09р. № 725 вих.09 Житомирсь кого міжрайонного природоох оронного прокурора (т.1 а.с.25,26).

Таким чином, передача в орен ду земельної ділянки відбула сь без висновку державної ек спертизи землевпорядної док ументації, оскільки відсутні й позитивний висновок експер тизи, який є підставою для при йняття рішення уповноважени м органом.

Як зазначалось вище, ПП "Фок усс" передано в оренду земель ну длянку на якій знаходятьс я полезахисні насадження - 0,1198 га.

З матеріалів справи вбачає ться, що на спірній земельній ділянці ростуть дерева.

Так, згідно Акту від 16.06.10р. пер евірки дотримання вимог прир одоохоронного законодавств а, здійсненої Державною екол огічною інспекцією в Житомир ській області, встановлено, щ о на спірній земельній ділян ці з південного боку ділянки знаходяться молоді осикові чагарники, наявне насадження берези до 5 років в кількості 34 дерев. З північного боку дял янки знаходиться на приблизн ій площі 0,08 га насадження бере зового молодняка приблизно д о 25 років у кількості 101-го дере ва, у тому числі 76 дерев породи береза, 3 дерева породи клен, 20 дерев породи осика, 1 дерево по роди дуб та 1 дерево породи сос на (т.2 а.с.49-51).

Статтею 4 Лісового кодексу У країни (у редакції, чинній ста ном на час укладення спірног о договору) встановлено, що до лісового фонду України нале жать лісові ділянки, в тому чи слі захисні насадження ліній ного типу, площею не менше 0,1 ге ктара.

Оскільки проектом передан о в оренду 0,1198 га полезахисних насаджень, то вказана ділянк а підпадає під лісову і її пер едача в користування повинна проводитись з урахуванням в имог Лісового кодексу Україн и.

Відповідно до ст.58 Лісового кодексу України (в редакції, ч инній на час прийняття оспор юваного розпорядження та укл адення оспорюваного договор у), у разі зміни цільового при значення земельних лісових д ілянок з метою їх використан ня в цілях, не пов'язаних з вед енням лісового господарства , органи, що приймають таке ріш ення, одночасно вирішують пи тання про збереження або вир убування дерев і чагарників та про порядок використання одержаної при цьому деревини .

У разі виникнення додатков ої потреби у вирубуванні дер ев і чагарників на земельних лісових ділянках, що передан і у власність або надані в ко ристування без права вирубув ання, питання про вирубуванн я дерев і чагарників та поряд ок використання заготовлено ї при цьому деревини вирішує ться органом, який прийняв рі шення про передачу у власніс ть або надання в користуванн я земельної ділянки.

Рішення про вирубування де рев і чагарників приймається за погодженням з органом вик онавчої влади з питань охоро ни навколишнього природного середовища Автономної Респу бліки Крим, територіальними органами центрального орган у виконавчої влади з питань о хорони навколишнього природ ного середовища.

Приймаючи оспорюване розп орядження Житомирська райде ржадміністрація не вирішила питання про деревину, яка рос те на спірній земельній діля нці, тобто не прийняла рішенн я щодо вирубування чи збереж ення дерев (чагарників).

Відповідно до Розпоряджен ня Кабінету міністрів Україн и від 10.04.08 р. № 610-р "Деякі питання р озпорядження земельними ліс овими ділянками", з метою недо пущення фактів порушення інт ересів держави і суспільства під час відчуження та зміни ц ільового призначення земель них лісових ділянок (далі - діл янки) Мінприроди, Мінагропол ітики, Міноборони, Держкомлі сгоспу та Держкомзему до зак онодавчого врегулювання пит ань запобігання зловживання м у цій сфері: зупинити прийня ття рішень про надання згоди на вилучення ділянок, їх пере дачу у власність та оренду із зміною цільового призначенн я.

Відповідачем - Житомирсько ю райдержадміністрацією пор ушено вимоги зазначеного роз порядження Кабінету міністр ів України.

Відповідно до ч.2 ст.43 Закону України "Про місцеві державн і адміністрації" від 09.04.99р. № 586-XIV, розпорядження голови держа вної адміністрації, що супер ечать Конституції України, з аконам України, рішенням Кон ституційного Суду України, і ншим актам законодавства або є недоцільними, неекономним и, неефективними за очікуван ими чи фактичними результата ми, скасовуються Президентом України, головою місцевої де ржавної адміністрації вищог о рівня або в судовому порядк у.

Відповідно до ч.2 ст.19 Констит уції України, органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.

Оспорюване розпорядження вимогам Конституції України та зазначеним нормативним а ктам не відповідає, а тому є не законним.

Відповідно до ст.ст.13,14 Конст итуції України, земля є об'єкт ом права власності Українськ ого народу, основним націона льним багатством і перебуває під особливою охороною держ ави. Надання земельної ділян ки в оренду з порушенням вимо г чинного законодавства супе речить інтересам держави.

Відповідно до ч.1 ст.21 Земельн ого кодексу України, порушен ня порядку встановлення та з міни цільового призначення з емель є підставою для:

а) визнання недійсними ріше нь органів державної влади т а органів місцевого самовряд ування про надання (передачу ) земельних ділянок громадян ам та юридичним особам;

б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок.

Відповідно до ст.211 Земельно го кодексу України, порушенн ям законодавства є, зокрема, у кладення угод з порушенням з емельного законодавства.

Відповідно до ч.1 ст.203 ЦК Укра їни, зміст правочину не може с уперечити цьому Кодексу, інш им актам цивільного законода вства, а також моральним заса дам суспільства.

Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК Укра їни, підставою недійсності п равочину є недодержання в мо мент вчинення правочину стор оною (сторонами) вимог, які вст ановлені частинами першою - т ретьою, п'ятою та шостою статт і 203 цього Кодексу.

Прийняте головою Житомирс ької районної державної адмі ністрації незаконне розпоря дження від 20.01.2009р. № 69 стало підст авою для укладення оспорюван ого договору оренди землі ві д 05.02.2009р.

На цій підставі, договір оре нди землі від 05.02.2009р., укладений між Житомирською районною д ержавною адміністрацією та П риватним підприємством "Фоку сс" визнається судом недійсн им.

Враховуючи, що оспорюване р озпорядження стало підставо ю для подання прокурором цьо го позову, господарський суд покладає судові витрати на Ж итомирську районну державну адміністрацію.

Керуючись ст.ст.49, 82-85 ГПК Укра їни, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати незаконним розпор ядження голови Житомирської районної державної адмініст рації від 20.01.2009р. № 69 "Про затверд ження проекту із землеустрою щодо відведення в оренду зем ельної ділянки ПП "Фокусс" для будівництва комплексу по то ргівельно - побутовому обслу говуванню населення на терит орії Василівської сільської ради".

3. Визнати недійсним догові р оренди землі від 05.02.2009р., уклад ений між Житомирською районн ою державною адміністрацією та Приватним підприємством "Фокусс".

4. Стягнути з Житомирської р айонної державної адміністр ації, 10003, м.Житомир, вул.Лесі Укр аїнки 1, ідентифікаційний код 04053476:

- в доход Державного бюджету України (п/р 31118095700002 ГУДКУ у Житом ирській області, ЄДРПОУ 22062319, МФ О 811039, код 22090200, отримувач УДК в м.Ж итомирі) - 85,00 грн. державного ми та;

- в доход Державного бюджету України (п/р 31217264700002 у ГУДКУ у Жито мирській області, МФО 811039, ЄДРП ОУ 22062319, отримувач УДК у м.Житоми рі) - 236,00 грн. за інформаційно-тех нічне забезпечення судового процесу.

Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апе ляційну скаргу не було подан о. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не с касовано, набирає законної с или після розгляду справи ап еляційним господарським суд ом.

Апеляційна скарга подаєть ся на рішення місцевого госп одарського суду протягом дес яти днів з дня його оголошенн я. У разі якщо в судовому засід анні було оголошено лише вст упну та резолютивну частину рішення, зазначений строк об числюється з дня підписання рішення, оформленого відпові дно до статті 84 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни.

Повне ріше ння складено 07.02.11р.

Суддя Гансецький В.П.

Друк: 9 прим.

1 - у справу,

2-5 - сторонам (рек. з повідомл. п ро вручення),

6,7 - третім особам (ре к. з повідомл. про вручення),

8,9 - прокурору.

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення07.02.2011
Оприлюднено14.02.2011
Номер документу13699440
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5/211-нм

Ухвала від 10.12.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Гансецький В.П.

Рішення від 07.02.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Гансецький В.П.

Постанова від 11.11.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 01.11.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Постанова від 16.09.2010

Господарське

Житомирський апеляційний господарський суд

Веденяпін О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні