Постанова
від 08.02.2011 по справі 07/1902
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.02.2011 № 07/1902

Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:

головуючого: Кондес Л.О.

суддів:

За участю представникі в:

від позивача : не з ' явився,

від відповідача: не з' яви вся,

розглянувши у відкрито му судовому засіданні апеляц ійну скаргу Державної еколог ічної інспекції в Черкаській області

на рішення Господарськ ого суду Черкаської області від 29.10.2010

у справі № 07/1902 ( .....)

за позовом Державної екологічн ої інспекції в Черкаській об ласті

до Сушківської сільськ ої ради

про стягнення 33640,55 грн.

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2010 р. Державна екологічна інспекція в Черк аській області (позивач ) зве рнулася до Господарського су ду Черкаської області з позо вом до Сушківської сільсько ї ради (відповідач) про стягне ння в доход державного бюдже ту 33 640,55 грн. збитків, завданих д ержаві самовільним використ анням відповідачем води.

Рішенням Господарського с уду Черкаської області від 29.1 0.2010 у справі № 07/1902 позовні вимо ги . Державної екологічної ін спекції в Черкаській області задоволено частково. Прису джено до стягнення з відпові дача у доход бюджету через Де ржавну екологічну інспекцію в Черкаській області для зар ахування на реєстраційний ра хунок управління державного казначейства в Уманському р айоні 738 грн. 13 коп. збитків; у до ход Державного бюджету Украї ни через Уманську об' єднану державну податкову інспекці ю 102грн. державного мита; у дох од бюджету через Уманський р айонний відділ державної вик онавчої служби Уманського мі ськрайонного управління юст иції 236 грн. витрат на інформац ійно-технічне забезпечення с удового процесу. У решті позо ву відмовлено.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Державна екологіч на інспекція в Черкаській об ласті звернулася до Київськ ого апеляційного господарсь кого суду з апеляційною скар гою, відповідно до якої проси ть скасувати рішення Господа рського суду Черкаської обла сті від 29.10.2010 у справі № 07/1902 повні стю та постановити нове ріше ння, яким задовольнити позов ні вимоги в повному обсязі.

Апеляційна скарга мотивов ана тим, що рішення судом перш ої інстанції прийнято з пору шенням норм матеріального та процесуального права.

Сторони не скористалися на даним їм правом на учать свог о представника в судовому за сіданні 08.02.2011, причини неявки су д не повідомили, про час та міс це розгляду справи сторони п овідомлені належним чином, д оказом чого є повідомлення п ро вручення поштового відпра влення . Клопотань про відкла дення розгляду справи не над ходило.

У випадку нез'явлення в зас ідання господарського суду п редставників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщ о неявка таких представників не перешкоджає вирішенню сп ору (абзац 4 пункту 3.6. Роз' ясне нь Президії Вищого Арбітражн ого суду України від 18.09.1997 № 02-5/289 і з відповідними змінами та до повненнями «Про деякі питанн я практики застосування Госп одарського процесуального к одексу України»).

Неявка представників стор ін в судове засідання не пере шкоджає розгляду справи, оск ільки в матеріалах справи до статньо доказів для вирішенн я спору по суті.

За таких обставин, судова к олегія ухвалила розглядати с праву у відсутності представ ників сторін, які повідомлен і належним чином, про час та м ісце розгляду справи.

Розглянувши в судовому зас іданні апеляційну скаргу, до слідивши матеріали справи та зібрані у ній докази, судова колегія встановила наступне :

Як вбачається з матеріалів справи, 26 липня 2010р. державним і нспектором з охорони навколи шнього природного середовищ а Черкаської області Осокіни м А.В. у присутності землевпор ядника Сушківської сільсько ї ради ОСОБА_1 була провед ене позапланова перевірка до тримання вимог природоохоро нного законодавства Сушківс ької сільською радою.

Цією перевіркою було встан овлено, що для мешканців села Сушківка здійснювалося водо постачання з чотирьох свердл овин, не обладнаних контроль но-вимірними пристроями за в ідсутності дозволу на спеціа льне водокористування, що є п орушенням вимог ст. ст. 44, 48, 49 Вод ного кодексу України ст. 68 Зак ону України “Про охорону нав колишнього природного серед овища”.

Сушківська сільська рада н е спростувала встановлених п еревіркою фактів користуван ня із цих чотирьох свердлови н, які перебувають у її комуна льній власності, підземними водами без спеціального дозв олу на водокористування і ли стом від 23.07.2010р. №260 надала держав ному інспектору з охорони на вколишнього природного сере довища Черкаської області Ос окіну А.В. відомості про викор истання підземних вод у пері од з 01.01.2008р. по 01.07.2010р. у кількості 693 6 м3 , у тому числі: 2963 м3 у 2008р., 1971 м3 у п еріод з 01.01.2009р. по 31.08.2008р., 902 м3 у періо д з 01.09.2009р. по 31.12.2009р. і 1100 м3 у період з 01.01.2010р. по 01.07.2010р.

За результатами перевірки державним інспектором з охо рони навколишнього природно го середовища Черкаської обл асті Осокіним А.В. були складе ні акт перевірки дотримання вимог природоохоронного зак онодавства від 26.07.2010р., та прото кол про адміністративне прав опорушення від 26.07.2010р. №000043, а тако ж прийнята постанова від 27.07.2010р . №002566 про накладення на ОСОБА _1 адміністративного стягне ння у вигляді штрафу у сумі 136 г рн., який був сплачений згідно з квитанцією від 05.08.2010р.

Також, державним інспектор ом з охорони навколишнього п риродного середовища Черкас ької області Осокіним А.В. був зроблений, а старшим державн им інспектором з охорони нав колишнього природного серед овища Черкаської області Куш ніром А.С. перевірений розрах унок розміру збитків внаслід ок самовільного використанн я води Сушківською сільською радою у період з 01.01.2008р. по 01.07.2010р., з агальна сума яких склала 33640 гр н. 55 коп.

При цьому за період водокор истування з 01.01.2008р. по 31.08.2009р. розра хунок суми збитків зроблено відповідно до Методики розра хунку розмірів відшкодуванн я збитків, заподіяних держав і водогосподарських споруд і пристроїв, порушення прави л їх експлуатації, затвердже ній наказом Державного коміт ету України по водному госпо дарству від 18.12.2001р. №290, а за періо д водокористування з 01.09.2009р. по 01.07.2010р. - відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкод ування збитків, заподіяних д ержаві внаслідок порушення з аконодавства про охорону та раціональне використання во дних ресурсів, затвердженій наказом Міністерства охорон и навколишнього природного с ередовища України від 20.07.2009р. №3 89.

Відповідно до ч. 1 ст. 23 Кодек су України про надра землевл асники і землекористувачі в межах наданих їм земельних д ілянок мають право без спеці альних дозволів та гірничого відводу видобувати для свої х господарських і побутових потреб корисні копалини місц евого значення і торф загаль ною глибиною розробки до дво х метрів і прісні підземні во ди до 20 метрів та використовув ати надра для господарських і побутових потреб.

Пункт 9 ст. 44 Водного кодексу України передбачає, що водок ористувачі зобов'язані здійс нювати спеціальне водокорис тування лише за наявності до зволу.

Статтею 48 Водного кодексу У країни визначено, що спеціал ьне водокористування - це заб ір води з водних об'єктів із за стосуванням споруд або техні чних пристроїв, використання води та скидання забруднююч их речовин у водні об'єкти, вкл ючаючи забір води та скиданн я забруднюючих речовин із зв оротними водами із застосува нням каналів. Спеціальне вод окористування здійснюється юридичними і фізичними особ ами насамперед для задоволен ня питних потреб населення, а також для господарсько-побу тових, лікувальних, оздоровч их, сільськогосподарських, п ромислових, транспортних, ен ергетичних, рибогосподарськ их та інших державних і грома дських потреб.

Стаття 49 Водного кодексу Ук раїни встановлено, що спеціа льне водокористування здійс нюється на підставі дозволу. Дозвіл на спеціальне водоко ристування видається:

державними органами охоро ни навколишнього природного середовища - у разі використа ння води водних об'єктів зага льнодержавного значення;

Верховною Радою Автономно ї Республіки Крим, обласними , Київською та Севастопольсь кою міськими Радами за погод женням з державними органами охорони навколишнього приро дного середовища - у разі вико ристання води водних об'єкті в місцевого значення.

Згідно з п. 6 ч. 3 ст. 110 Водного к одексу України відповідальн ість за порушення водного за конодавства несуть особи, ви нні у недотриманні умов дозв олу або порушенні правил спе ціального водокористування ;

Стаття 111 Водного кодексу Ук раїни передбачає, що підприє мства, установи, організації і громадяни України, а також і ноземні юридичні і фізичні о соби та особи без громадянст ва зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслід ок порушень водного законода вства, в розмірах і порядку, вс тановлених законодавством У країни. Відшкодування збиткі в, завданих внаслідок поруше нь водного законодавства, не звільняє винних від збору за спеціальне водокористуванн я, а також від необхідності зд ійснення заходів щодо ліквід ації шкідливих наслідків. Пр итягнення винних у порушенні водного законодавства до ві дповідальності не звільняє ї х від обов'язку відшкодуванн я збитків, завданих ними внас лідок порушення водного зако нодавства.

Відповідно до ст. 68 Закону Ук раїни „Про охорону навколишн ього природного середовища” підприємства, установи, орга нізації та громадяни зобов'я зані відшкодовувати шкоду, з аподіяну ними внаслідок пору шення законодавства про охор ону навколишнього природног о середовища, в порядку та роз мірах, встановлених законода вством України.

Наказом Державного коміте ту України по водному господ арству від 29.12.2001р. №290 була затвер джена Методику розрахунку ро змірів відшкодування збиткі в, заподіяних державі внаслі док порушення правил охорони водних ресурсів на землях во дного фонду, пошкодження вод огосподарських споруд і прис троїв, порушення правил їх ек сплуатації.

Як вбачається з назви вищев казаної Методики вона стосує ться порушень правил охорони водних ресурсів на землях во дного фонду.

Згідно з ч. 1 ст. 58 Земельного к одексу України до земель вод ного фонду належать землі, за йняті:

а) морями, річками, озерами, в одосховищами, іншими водними об'єктами, болотами, а також о стровами, не зайнятими лісам и;

б) прибережними захисними с мугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, з айнятих лісами;

в) гідротехнічними, іншими в одогосподарськими спорудам и та каналами, а також землі, в иділені під смуги відведення для них;

г) береговими смугами водни х шляхів.

У даному випадку, порушенн я водного законодавства відб улося не на землях водного фо нду, тому колегія погоджуєть ся з висновком суду першої ін станції про те, що позивач без підставно застосував для виз начення розміру збитків, зав даних державі самовільним ви користанням Сушківською сіл ьською радою у період з 01.01.2008р. п о 31.08.2009р. підземних вод Методику розрахунку розмірів відшкод ування збитків, заподіяних д ержаві внаслідок порушення п равил охорони водних ресурсі в на землях водного фонду, пош кодження водогосподарських споруд і пристроїв, порушенн я правил їх експлуатації, зат верджену Наказом Державного комітету України по водному господарству від 29.12.2001р. №290.

При цьому , колегія звертає увагу, що у період з 01.01.2008р. по 24.08.20 09р. була чинною Методика розра хунку розмірів відшкодуванн я збитків, заподіяних держав і внаслідок порушення законо давства про охорону та раціо нальне використання водних р есурсів", затверджена наказо м Міністерства охорони навко лишнього природного середов ища та ядерної безпеки Украї ни від 18.05.95 №37. Згідно з пунктами 4.1, 4.2 цієї Методики 4.1 шкода, запо діяна внаслідок порушення за конодавства про охорону навк олишнього природного середо вища, підлягає компенсації ю ридичними та фізичними особа ми, в тому числі іноземними, як правило, в повному обсязі, без застосування норм зниження розміру стягнення і незалежн о від плати за забруднення на вколишнього природного сере довища та погіршення якості природних ресурсів (ст. 69 Зако ну України "Про охорону навко лишнього природного середов ища"). Відповідальність юриди чних і фізичних осіб настає в наслідок порушення ними вста новлених умов водокористува ння, а саме самовільного водо споживання, тобто забору вод и з поверхневих чи підземних джерел без дозволу на спец во докористування. Пунктом 6.1 ціє ї ж Методики встановлено, що п ри самовільному водокористу ванні збитки розраховуються за формулою Зс.б. = W х Тар., де W - об'єми води при самовільном у водокористуванні, куб. м; Т ар. - діючі на час порушення та рифи на воду в одиницях націо нальної валюти за 1 куб. м.

З 25 серпня 2009 р. набрала чинно сті Методика розрахунку розм ірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідо к порушення законодавства пр о охорону та раціональне вик ористання водних ресурсів, з атверджена наказом Міністер ства охорони навколишнього п риродного середовища Україн и від 20.07.2009р. №389. Цим же наказом бу в визнаний таким, що втратив ч инність наказ Міністерства о хорони навколишнього природ ного середовища та ядерної б езпеки України від 18.05.95 №37 "Про з атвердження Методики розрах унку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законод авства про охорону та раціон альне використання водних ре сурсів".

Відповідно до пунктів 1.2, 1.3 Ме тодики розрахунку розмірів в ідшкодування збитків, заподі яних державі внаслідок поруш ення законодавства про охоро ну та раціональне використан ня водних ресурсів, затвердж еної наказом Міністерства ох орони навколишнього природн ого середовища України від 20.0 7.2009р. №389, ця Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, запо діяних державі внаслідок пор ушення законодавства про охо рону та раціональне використ ання водних ресурсів, які при звели до:

забруднення водних об'єкті в, у тому числі пов'язаного із самовільними та аварійними с кидами у водний об'єкт забруд нюючих речовин із зворотними водами або речовин у складі с ировини, продукції чи відход ів, крім випадків забрудненн я територіальних і внутрішні х морських вод та виключної м орської економічної зони Укр аїни із суден, кораблів та інш их плавучих засобів;

забруднення поверхневих т а підземних вод під впливом п олігонів (сміттєзвалищ) твер дих побутових та промислових відходів

та обумовлені:

самовільним використанням водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористува ння;

забором, використанням вод и та скидом забруднюючих реч овин із зворотними водами з п орушенням умов водокористув ання, встановлених у дозволі на спеціальне водокористува ння.

Вказана Методика встановл ює єдині вимоги до визначенн я збитків, заподіяних держав і внаслідок порушення законо давства про охорону та раціо нальне використання водних р есурсів суб'єктами господарю вання (фізичними і юридичним и особами).

Встановлене проведеною по зивачем позаплановою переві ркою порушення відповідачем водного законодавства не пр извело до забруднення водних об' єктів, поверхневих та пі дземних вод, а Сушківська сіл ьська рада, як орган місцевог о самоврядування, не є суб' є ктом господарювання у розумі нні Господарського кодексу У країни, тому затверджена нак азом Міністерства охорони на вколишнього природного сере довища України від 20.07.2009р. №389 Мет одика розрахунку розмірів ві дшкодування збитків, заподія них державі внаслідок поруше ння законодавства про охорон у та раціональне використанн я водних ресурсів, не стосуєт ься спірних правовідносин, т ому і не підлягає застосуван ню у даному випадку.

Інших розмірів відшкодува ння збитків, завданих внаслі док самовільного використан ням не суб' єктами господарю вання водних ресурсів без до зволу на спеціальне водокори стування законодавством Укр аїни не встановлено.

З огляду на викладені вище обставини, колегія прийшла д о висновку , що позовні вимог и слід задовольнити частково з наступних підстав.

Відповідач, використавши у період з 01.01.2008р. по 01.07.2010р. 6936 м3 підзе мних вод, без спеціального до зволу на водокористування, п орушив вимоги ст. ст. 44, 48, 49 Водно го кодексу України, тому в сил у ст. ст. 110, 111 цього ж Кодексу та с т. 68 Закону України “Про охоро ну навколишнього природного середовища” повинен відшкод овувати збитки, заподіяні де ржаві цим порушенням, в розмі рах і порядку, встановлених з аконодавством України.

У період водокористування з 01.01.2008р. по 24.08.2009р. розмір збитків за користування відповідаче м підземними водами без дозв олу на спеціальне водокорист ування був встановлений Мето дикою розрахунку розмірів ві дшкодування збитків, заподія них державі внаслідок поруше ння законодавства про охорон у та раціональне використанн я водних ресурсів", затвердже ною наказом Міністерства охо рони навколишнього природно го середовища та ядерної без пеки України від 18.05.95 №37. Відпов ідно до п. 6.1 цієї Методики та ро зрахунку позивача сума збитк ів, заподіяних державі вказа ним порушенням, яку відповід ач має відшкодувати за періо д водокористування з 01.01.2008р. по 24.08.2009р. становить 738 грн. 13 коп. (4934 м 3 х 0,1496 грн.).

Після 24.08.2009р. відсутність зак онодавчо встановлених розмі рів відшкодування збитків, з авданих державі внаслідок са мовільного використанням не суб' єктами господарювання водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористува ння, унеможливлює застосуван ня до відповідача такої відп овідальності як відшкодуван ня збитків.

Таким чином, колегія вважає , що позов підлягає задоволен ню лише в частині стягнення з відповідача 738 грн. 13 коп. збитк ів.

Відповідно до статей 33, 34 Гос подарського процесуального кодексу України, кожна сторо на повинна довести ті обстав ини, на які вона посилається я к на підставу своїх вимог і за перечень, докази подаються с торонами та іншими учасникам и судового процесу, а господа рський суд приймає тільки ті докази, які мають значення дл я справи, обставини справи, як і відповідно до законодавств а повинні бути підтверджені певними засобами доказуванн я, не можуть підтверджуватис ь іншими засобами доказуванн я.

Враховуючи викладене, коле гія суддів вважає рішення су ду першої інстанції по даній справі обґрунтованим та так им, що відповідає чинному зак онодавству, фактичним обстав инам та матеріалам справи, пі дстав для його скасування чи зміни не вбачається. Апеляці йна скарга позивача - Державн ої екологічної інспекції в Ч еркаській області є необґру нтованою та такою, що не підля гає задоволенню.

Керуючись статтями 99, 101, 103, 105 Г осподарського процесуально го кодексу України, Київськи й апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Дер жавної екологічної інспекці ї в Черкаській області

на рішення Господарського суду Черкаської області від 29.10.2010 у справі № 07/1902 залишити без задоволення, а рішення Госпо дарського суду Черкаської о бласті від 29.10.2010 у справі № 07/1902 за лишити без змін.

Матеріали справи № 07/1902 повер нути Господарському суду Чер каської області.

Головуючий суддя

Судді

15.02.11 (відправлено)

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення08.02.2011
Оприлюднено19.02.2011
Номер документу13834865
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —07/1902

Судовий наказ від 13.05.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Судовий наказ від 13.05.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Судовий наказ від 13.05.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Постанова від 18.04.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Кролевець O.A.

Постанова від 08.02.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Нєсвєтова Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні