Справа № 2-484-11
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
17 лютого 2011 року Слов'ян ський міськрайонний суд Дон ецької області в складі
головуючий суддя Мінаєв І.М.
при секретарі судового зас ідання Бондарєвій В.П.
за участю позивача ОСОБА_1
розглянувши у відкритому с удовому засіданні у залі суд ового засідання №2 Слов' янс ького міськрайонного суду ци вільну справу за позовом ОС ОБА_1, яка діє в інтересах неп овнолітньої ОСОБА_2, до П ривільської сільської рад и Слов' янського району, за у частю третьої особи - інспек ції державного архітектурно - будівельного контролю у Дон ецькій області, про визнання права власності в порядку сп адкування,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 в інтерес ах неповнолітньої ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1, звернулася до суду з позовом до Привіл ьської сільської ради Слов ' янського району про визнан ня права власності в порядку спадкування, посилаючись на те, що ІНФОРМАЦІЯ_2 помер ОСОБА_4, після смерті якого з алишилося спадкове майно, як е складається з жилого будин ку з господарчо-побутовими б удівлями і спорудами АДРЕС А_1, земельної ділянки площе ю 5,580 га, права на пайовий фонд м айна КСП ім. Свердлова.
Ще при житті ОСОБА_4 склав заповіт, за яким усе нал ежне йому майно заповів свої й онучці ОСОБА_2 - позивачц і та вона є єдиною спадкоємиц ею за заповітом на спадкове м айно.
В установлений законом строк вона звернулася до нот аріальної контори з заявою п ро прийняття спадщини, нотар іус видав свідоцтво про прав о власності в порядку спадку вання на земельну ділянку пл ощею 5,580га у с.Привілля та свідо цтво про право на пайовий фон д майна КСП ім..Свердлова, але нотаріусом відмовлено у вида чі свідоцтва про право на спа дщину на жилий будинок з госп одарськими будівлями і спору дами у зв' язку з відсутніст ю правовстановлюючого докум енту на жилий будинок. Свідоц тво про право власності на нь ого не було отриманий спадко давцем при житті.
Мати померлого спадкод авця ОСОБА_5 разом із спад кодавцем була членом колгосп у ім.. Свердлова с.Привілля, во на була головою колгоспного двору та на земельній ділянц і площею 0,22 га, яка була в її кор истуванні з довоєнних років, побудували у 1977р. будинок з гос подарчими та побутовими буді влями і спорудами. Цей будино к АДРЕСА_1 у 2000р. був зареєст рований в по господарській к низі сільської ради за №4, особ овий рахунок НОМЕР_1, післ я смерті ОСОБА_5 - за ОСО БА_4, який став головою колго спного двору.
Згідно висновків спеці аліста ОСОБА_6 від 25.11.2010р. жит ловий будинок знаходиться у задовільному стані та придат ний до житла, будівництво зді йснено з дотриманням будівел ьних норм і правил, ринкова ва ртість будинку 42500,00 грн.
Просить суд визнати за ОСОБА_2 право власності в по рядку спадкування за заповіт ом після смерті ОСОБА_4, по мерлого ІНФОРМАЦІЯ_2, на ж илий будинок з господарчими та побутовими будівлями і сп орудами АДРЕСА_1
В судовому засіда нні ОСОБА_1, яка діє в інтер есах ОСОБА_2, підтримала в имоги, просила їх задовольни ти, навівши доводи, тотожні з в икладеними у позовній заяві. Додатково пояснила, що будин ок був збудований батьками у 1977 році, акт прийому будинку в експлуатацію не видавався, з емельна ділянка під цим буди нком не надавалася у власніс ть померлому.
Відповідач Прив ільська сільська рада Слов ' янського району надав лист про слухання справи у відсут ність їх представника та про те, що рішення просять винест и на розсуд суду.
Представник треть ої особи - Державної інспекц ії Державного архітектурно-б удівельного контролю у Донец ькій області був сповіщений належним чином про час та міс це розгляду справи, до суду не з' явився та суд вважає можл ивим розглянути справу за йо го відсутності, що відповіда є вимогам ст.169 ЦПК України.
Вислухавши представни ка позивача, дослідивши мате ріали справи, суд приходить д о переконання, що позов не під лягає задоволенню з наступни х підстав.
Судом встановлено наст упні факти та відповідні ним правовідносини.
Суд відповідно до вимо г ст.ст.10,11,60 ЦПК України розгляд ає справу у межах заявлених п озовних вимог та на підставі доказів, наданих сторонами.
При житті ОСОБА_5 та ОСОБА_4 самовільно збудува ли житловий будинок з господ арчо-побутовими будівлями і спорудами по АДРЕСА_1, буд инок до експлуатації в устан овленому законом порядку зда ний не був, право власності на цей будинок до теперішнього часу не зареєстровано (а.с.11,14-18) .
12.08.2002р. ОСОБА_4 склав за повіт, посвідчений секретаре м Привільської сільської рад и Слов' янського району, зар еєстрований в реєстрі за №108, в ідповідно до якого він запов ів усе належне йому на день см ерті майно ОСОБА_2 (а.с.10).
ІНФОРМАЦІЯ_3 померла ОСОБА_5, актовий запис №23 в ід 18.09.2000р., реєстрацію смерті пр оведено Привільською сі льською радою (а.с.6).
ІНФОРМАЦІЯ_2 помер ОСОБА_4, актовий запис №2 від ІНФОРМАЦІЯ_2, реєстрацію проведено виконкомом Прив ільської сільської ради Сл ов' янського району (а.с.7).
Відповідно до довідки № 401\01-28 від 08.11.2010р., на день смерті О СОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_2 він м ав у володінні присадибну ді лянку для обслуговування жит ла в розмірі 0,22га згідно книги обліку земельного податку (а .с.12).
Після смерті ОСОБА_4 Другою Слов' янською ДНК за ведено спадкову справу та 14.09.20 10р. видано ОСОБА_2 свідоцтв о про право на спадщину за зап овітом на право на пайовий фо нд майна КСП ім..Свердлова, на земельну ділянку площею 5.580га на території Привільської сільської ради, а постаново ю від 14.09.2010р. відмовлено у видач і свідоцтва про право на спад щину за заповітом на житлови й будинок АДРЕСА_1 в зв' я зку з відсутністю правовстан овлюючого документа на будин ок та витягу з реєстру прав вл асності на нерухоме майно з К П «БТІ» на ім' я померлого ОСОБА_4 (а.с.13,26,38).
Відповідно до висновку спеціаліста від 25.11.2010р., жилий б удинок з господарчими будівл ями і спорудами по АДРЕСА_1 збудований у 1977р., будівельно- монтажні роботи виконані від повідно до будівельних норм та правил, готовність склада є 100%, вартість 42500,00 грн. Правовста новлюючі документи в установ леному законом порядку на бу динок не оформлені (а.с.21-25).
Відповідно до копій пог осподарських книг та довідки Привільської сільської ради від 26.07.2010р., ОСОБА_4 був г оловою домогосподарства в АДРЕСА_1 до дня його смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с.27-37).
Як вбачається з ма теріалів наданої позивачем і нвентаризаційної справи, на земельній ділянці, що знаход иться за адресою: АДРЕСА_2 , самочинно побудовані жилий будинок „Б-1”, прибудова - “б”. П раво власності на вказаний б удинок та споруди за спадкод авцем не зареєстровані (а.с.8-12).
Відповідно до ч.1 ст.105 ЦК У країни 1963р. громадянин, який зб удував жилий будинок, зробив перебудову або прибудову бе з встановленого дозволу або без належно затвердженого пр оекту, або з суттєвим відступ ом від проекту, чи з грубим пор ушенням основних будівельни х норм та правил, не вправі роз поряджатися цим будинком або його часткою.
Відповідно до ст.328 ЦК Ук раїни право власності набува ється на підставах, що не забо ронені законом, зокрема, з пра вочинів.
На підставі ч.2 ст.331 ЦК Укр аїни право власності на ново створене нерухоме майно (жит лові будинки, будівлі, споруд и тощо) виникає з моменту заве ршення будівництва (створенн я майна). Якщо договором або за коном передбачено прийняття нерухомого майна до експлуа тації, право власності виник ає з моменту його прийняття д о експлуатації. Якщо право вл асності на нерухоме майно ві дповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.
Частиною 1 ст.182 ЦК Україн и визначено, що право власнос ті та інші речові права на нер ухомі речі, обмеження цих пра в, їх виникнення, перехід і при пинення підлягають державні й реєстрації.
Відповідно до ст..1218 ЦК Ук раїни до складу спадщини вхо дять усі права та обов' язки , що належали спадкодавцеві н а момент відкриття спадщини і не припинилися в момент йог о смерті.
Як вбачається з матеріа лів справи, самовільно збудо ваний жилий будинок з споруд ами та будівлями по АДРЕСА_ 1 до експлуатації прийняті не були, тому до складу спадщи ни після смерті ОСОБА_4 не ввійшли, в зв' язку з чим позо вні вимоги задоволенню не пі длягають.
Відповідно до ч.1,2,3 ст.376 ЦК України житловий будинок, бу дівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збуд овані або будуються на земел ьній ділянці, що не була відве дена для цієї мети, або без нал ежного дозволу чи належно за твердженого проекту, або з іс тотним порушенням будівельн их норм і правил. Особа, яка зд ійснила самочинне будівницт во нерухомого майна, не набув ає права власності на нього.
Законом України „П ро планування і забудову тер иторій” ( Далі Закон) визн ачено основні вимоги і прави ла щодо одержання дозволу на будівництво, дозволу на вико нання будівельних робіт, пор ядку прийняття в експлуатаці ю закінчених будівництвом об ' єктів.
Відповідно до ст.15 Закон у встановлено, що проект забу дови території визначає орга нізацію будівництва. Проект забудови території погоджує ться та затверджується як пр оектна документація в порядк у, визначеному законодавство м.
Статтею 23 ч.6 цього Закон у передбачено, що будівництв о об' єктів містобудування з дійснюється згідно з вимогам и законодавства та відповідн о до затвердженої проектної документації.
Статтею 24 Закону передб ачено порядок вирішення пита нь забудови земельної ділянк и, згідно якого замовник, що ма є намір забудови належної йо му на праві власності або кор истування земельної ділянки звертається до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядув ання із заявою ( клопотанням) щ одо намірів забудови земельн ої ділянки, в якій зазначають ся призначення будівлі, спор уди, орієнтовні характеристи ки забудови. Орган місцевого самоврядування визначає від повідність намірів забудови земельної ділянки місцевим правилам забудови населеног о пункту, містобудівній доку ментації.
Фізична чи юридична осо ба, яка подала заяву (клопотан ня) про намір забудови на земе льній ділянці, що перебуває у її власності або користуван ні, має право на одержання вих ідних даних для проектування об' єкта містобудування, ск ладовими яких є містобудівні умови і обмеження забудови з емельної ділянки, технічні у мови щодо інженерного забезп ечення об' єкта містобудува ння; завдання на проектуванн я ( ст..27 Закону).
Проектна документація на будівництво об' єктів мі стобудування розробляється згідно з вихідними даними на проектування з дотриманням вимог державних стандартів, норм і правил, регіональних і місцевих правил забудови та затверджується замовником в установленому законом поряд ку. Порядок розроблення, пого дження та затвердження проек тної документації на будівни цтво об' єктів містобудуван ня встановлюється спеціальн о уповноваженим центральним органом виконавчої влади з п итань архітектури та містобу дування (ст.28 Закону).
Статтею 28-1 Закону перед бачено отримання замовнико м дозволу на виконання підго товчих робіт для організації та підготовки будівельного майданчику до початку викона ння будівельних робіт з буді вництва об' єкта.
Згідно ст.29 цього Закон у, дозвіл на виконання будіве льних робіт - це документ, що засвідчує право замовника т а підрядника на виконання пі дготовчих і будівельних робі т, підключення об' єкта буді вництва до інженерних мереж та споруд, дозвіл на будівниц тво об' єкта видається викон авчими органами відповідних місцевих рад, а дозвіл на вико нання будівельних робіт інсп екціями державного архітект урного контролю, які ведуть р еєстр наданих дозволів.
Ці ж положення законод авства закріплені і в постан ові КМ України №1104 від 30.09.2009р., яко ю затверджений Порядок надан ня дозволу на виконання підг отовчих і будівельних робіт.
Статтею 30-1 Закону передб ачений порядок прийняття в е ксплуатацію закінчених буді вництвом об' єктів - на підс таві сертифіката відповідно сті, виданого інспекціями ДА БК, який засвідчує відповідн ість закінченого будівництв ом об' єкта проектній докуме нтації, державним будівельни м нормам, стандартам та прави лам. Для одержання сертифіка ту відповідності замовник по дає до інспекції ДАБК письмо ву заяву та перелік необхідн их документів.
Відповідно до ст.31 Закон у та ст..10 Закону України „Про а рхітектурну діяльність” дер жавний архітектурно-будівел ьний контроль та нагляд здій снює центральний орган викон авчої влади - Державна архі тектурно-будівельна інспекц ія та її територіальні орган и.
Закінчені будівництво м об' єкти відповідно до ст..30 -1 ЗУ „Про планування і забудов у територій”, ст..18 ЗУ „Про осно ви містобудування” підлягаю ть прийняттю в експлуатацію в порядку, встановленому КМ У країни.
Згідно п.1 Порядку прийн яття в експлуатацію закінчен их будівництвом об' єктів, з атвердженого постановою КМ У країни №923 від 08.10.2008р., прийняття в експлуатацію закінчених бу дівництвом об' єктів здійсн юється на підставі свідоцтва про відповідність збудовано го об' єкта проектній докуме нтації, вимогам державних ст андартів, будівельних норм і правил, що видається інспекц іями державного архітектурн о-будівельного контролю.
Такі докази суду не нада ні (погоджена в установленом у законом порядку проектна д окументація, рішення виконко му про надання дозволу на буд івництво, дозвіл інспекції Д АБК на виконання робіт, висно вки відповідних державних ор ганів - відділу архітектури та будівництва тощо).
Рішення про прийняття б удинку в експлуатацію та акт технічної комісії, на підста ві яких здійснюється реєстра ція будинку та видача забудо внику технічного паспорту дл я подальшого оформлення прав а приватної власності, спадк одавцем не отримано при житт і.
Відповідно до п.5 ч.4 Поло ження про Державну архітект урно-будівельну інспекцію ви ключно до компетенції Інспек ції віднесено видача та реєс трація у встановленому поряд ку дозволу на виконання робі т з нового будівництва, рекон струкції, впорядкування об' єктів містобудування.
Враховуючи, що загаль ною процедурою вирішення спр ав про самочинне будівництво є адміністративна процедура , а компетентними органами дл я її здійснення є органи вико навчої влади та місцевого са моврядування, чинним законод авством України передбачени й певний порядок будівництва , суд не вправі вирішувати пит ання, які належать до виключн ої компетенції органів викон авчої влади та місцевого сам оврядування, спадкодавцем не дотриманий порядок відповід них етапів будівництва, суд в важає, що відсутні підстави д ля задоволення позовних вимо г.
Оскільки спадкодавець, з вищенаведених підстав, не м ав права розпоряджатися само чинно побудованим будинком, то і заповіт, на який посилаєт ься позивач, не може стосуват ися самочинно побудованого б удинку та господарських спор уд.
Відповідно до вимог ст. 88 ЦПК України судові витрати п о сплаті судового збору та ви трат з інформаційно-технічно го забезпечення розгляду спр ави слід покласти на позивач а.
На підставі викла деного і керуючись ст.ст.10,11,60,62,63, 64,209,212-215,225-226 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
В задоволенні позо вних вимог ОСОБА_1, яка діє в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2, до Привільської сільської ради Слов' янсь кого району, за участю третьо ї особи - інспекції державно го архітектурно - будівельно го контролю у Донецькій обла сті, про визнання права власн ості в порядку спадкування - в ідмовити.
Судові витрати позива ча по сплаті судового збору 425 грн та 120 грн витрат з інформац ійно-технічного забезпеченн я розгляду справи покласти н а позивача.
Рішення може бути оска ржене до Апеляційного суду Д онецької області через Слов' янський міськрайонний суд До нецької області шляхом подач і апеляційної скарги в 10-денни й термін з дня отримання копі ї рішення.
Суддя І.М. Мінаєв
Суд | Слов'янський міськрайонний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2011 |
Оприлюднено | 23.02.2011 |
Номер документу | 13847001 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Слов'янський міськрайонний суд Донецької області
Мінаєв І. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні