Постанова
від 18.10.2010 по справі 2а-11881/09/7/0170
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІ ЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Постанова

Іменем України

Справа № 2а -11881/09/7/0170

18.10.10 м. Севастополь

Севастопольсь кий апеляційний адміністрат ивний суд у складі колегії су ддів:

головуючого судді Кучерука О.В.,

суддів Єланської О.Е. ,

Курапової З.І.

секретар судового засід ання Прохорова Е.В.

розглянувши апеляційн і скарги Кримського рес публіканського відділення Ф онду соціального захисту інв алідів та Комунального підпр иємства "Ізобільненське архі тектурно-планувальне бюро" на постанову Окружного адмі ністративного суду Автономн ої Республіки Крим (суддя Мар гарітов М.В.) від 02.03.2010 року у спра ві № 2а-11881/09/7/0170

за позовом Кримськог о республіканського відділе ння Фонду соціального захист у інвалідів (вул. Крилова, 133 , м. Сімферополь, Автономна Рес публіка Крим, 95001)

до Комунального підп риємства "Ізобільненське арх ітектурно-планувальне бюро" (вул. Центральна, 1, с. Ізобіл ьне, м. Алушта, Автономна Респу бліка Крим, 98531)

про стягнення заборговано сті у сумі 5 900,00 грн.,

ВСТАНОВИВ:

Кримське р еспубліканське відділення Ф онду соціального захисту інв алідів звернулося до Окружно го адміністративного суду Ав тономної Республіки Крим з а дміністративним позовом до К омунального підприємства "Із обільненське архітектурно-п ланувальне бюро" про стягнен ня 5 900,00 грн. на користь Державно го бюджету м. Алушта.

Постановою Окружно го адміністративного суду А втономної Республіки Крим в ід 02.03.2010 року позов задоволено ч астково.

Стягнуто з Комунальн ого підприємства "Ізобільнен ське архітектурно-плануваль не бюро" до державного бюджет у м. Алушта 4919,16 грн. заборговано сті зі сплати адміністративн о-господарських санкцій.

Не погодившись з заз наченою постановою суду, поз ивач Комунальне підприє мство "Ізобільненське архіте ктурно-планувальне бюро" зве рнувся з апеляційною скаргою , в якій просить скасувати пос танову Окружного адміністра тивного суду Автономної Респ убліки Крим від 02.03.2010 року та пр ийняти нову постанову, якою у позові відмовити.

Доводи апеляційної с карги мотивовані тим, що пост анова суду першої інстанції прийнята з порушенням норм п рава, а також при неповному з'я суванні обставин, що мають зн ачення для справи.

Зокрема заявник апел яційної скарги зазначає, що щ е у грудні 2007 року була введена нова штатна одиниця для інва ліда "архітектор-проектуваль ник", до Алуштинського місько го центру зайнятості був под аний звіт про існування вака нсій, проте інвалідів, бажаюч их зайняти вказану посаду не знайшлось, тому було створен о інше робоче місце для праце влаштування інваліда - "техни к", та на нього був прийнятий і нвалід у лютому 2009 року.

Відповідач К римське республіканське в ідділення Фонду соціального захисту інвалідів також зве рнувся з апеляційною скаргою , в якій просить скасувати пос танову Окружного адміністра тивного суду Автономної Респ убліки Крим від 02.03.2010 року та пр ийняти нову постанову, якою з адовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Заявник апеляційно ї скарги зазначає, що відпові дач, у порушення вимог статей 18-20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні" від 21.03.1991 №875-XII (із змінами і доповненнями) (далі по тексту - Закон №875) не пра цевлаштував на своєму підпри ємстві інвалідів у кількості однієї особи, тобто не дотрим ався нормативу робочих місць по кількості працюючих інва лідів, порушив норми Порядку надання підприємствами, уст ановами, організаціями і фіз ичними особами, які використ овують найману працю, звітів про зайнятість і працевлашт ування інвалідів і інформаці ю, необхідну для організації їх працевлаштування та не сп латив адміністративно-госпо дарські санкції.

Крім того апелянт вка зує, що адміністративно-госп одарські санкції розраховую ться тільки згідно Закону №875 та Інструкції, без зазначенн я яких-небудь пільгових або п ом'якшувальних умов.

Позивач та відповід ач явку уповноважених предст авників в судове засідання, п ризначене на 18.10.2010 року, не забе зпечили, про дату, час та місце апеляційного розгляду справ и повідомлені належним чином та своєчасно, представник ві дповідача до початку судовог о засідання надав клопотання про розгляд справи за його ві дсутності, позивач про причи ни неявки суд не повідомив

Згідно з частиною чет вертою статті 196 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни, неприбуття у судове за сідання сторін або інших осі б, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляцій ного розгляду, не перешкоджа є судовому розгляду справи.

Чинне законодавство не обм ежує коло представників осіб , які беруть участь у справі, п ри апеляційному розгляді адм іністративної справи.

При викладених обст авинах, враховуючи те, що пози вач та відповідач викликалис я в судове засідання, але в суд не з' явилися, про дату та час апеляційного розгляду повід омлені належним чином, суд вв ажає можливим розглянути спр аву у відсутність позивача т а відповідача.

Розглянувши справу в порядку статей 195, 196 Кодексу ад міністративного судочинств а України, колегія суддів, обг оворивши доводи апеляційної скарги, перевіривши правову оцінку обставин у справі та п овноту їх встановлення, досл ідивши правильність застосу вання судом першої інстанції норм матеріального та проце суального права, вважає, що апеляційні скарги підлягаю ть частковому задоволенню, а постанова суду першої інста нції - скасуванню з наступн их підстав.

Відповідно до статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законни м і обґрунтованим.

Як встановлено судом першої інстанції згідно зі З вітом про зайнятість та прац евлаштування інвалідів, нада ного Комунальним підпри ємством "Ізобільненське архі тектурно-планувальне бюро" д о Кримського республіканськ ого відділення Фонду соціаль ного захисту інвалідів 03.09.2009 ро ку, середньооблікова кількіс ть штатних працівників облік ового складу на підприємстві відповідача за 2008 рік склала 10 осіб. Норматив для працевлаш тування інвалідів складає 1 р обоче місце, однак фактично у продовж 2008 року у відповідача працювало 0 інвалідів. Середн ьорічна заробітна плата штат ного працівника на підприємс тві за рік складала 11800,00 грн.

За недотримання норм ативу робочих місць по кільк ості працюючих інвалідів поз ивачем нараховані відповіда чу адміністративно-господар ські санкції в сумі 5900,00 грн. (11800,00 грн./2).

Згідно з частиною тре тьою статті 19 Закону №875 підпри ємства, установи, організаці ї, у тому числі підприємства, о рганізації громадських орга нізацій інвалідів, фізичні о соби, які використовують най ману працю, самостійно здійс нюють працевлаштування інва лідів у рахунок нормативів р обочих місць виходячи з вимо г статті 18 цього Закону.

Частиною першою стат ті 18 Закону №875 передбачено, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та опла чувану роботу, в тому числі з у мовою про виконання роботи в дома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення д о підприємств, установ, орган ізацій чи до державної служб и зайнятості.

З аналізу наведених н орм випливає, що підприємств а здійснюють самостійно прац евлаштування інвалідів, вихо дячи з вимог статті 18 Закону № 875.

У статті 18 Закону №875 за кріплено, що забезпечення пр ав інвалідів на працевлаштув ання здійснюється двома шлях ами: безпосереднє звернення інваліда до підприємства; зв ернення інваліда до державно ї служби зайнятості (з подаль шим його направленням на під приємство, на якому є відпові дні вакансії).

Однак, стаття 18 Закону не встановлює правил, за яким и підприємство було б зобов' язано самостійно здійснюват и пошук інвалідів для їх прац евлаштування на своєму підпр иємстві.

Обов`язки роботодавц ів стосовно забезпечення пра в інвалідів на працевлаштува ння визначені частиною треть ою статті 18 Закону №875, а саме: в иділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеці альні робочі місця, створюва ти для них умови праці з ураху ванням індивідуальних прогр ам реабілітації і забезпечув ати інші соціально-економічн і гарантії, передбачені чинн им законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для ор ганізації працевлаштування інвалідів, звітувати Фонду с оціального захисту інваліді в про зайнятість та працевла штування інвалідів у порядку , встановленому Кабінетом Мі ністрів України.

З аналізу зміс ту Закону №875 випливає, що пита ння правомірності застосува ння адміністративно-господа рських санкцій залежить від факту вжиття суб`єктом госпо дарювання передбачених чинн им законодавством заходів по забезпеченню працевлаштув ання інвалідів.

Пунктами 5, 10, 11, 12, 13, 14 Положення про робоче місце і нваліда і про порядок працев лаштування інвалідів, затвер дженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.1995 рок у № 314 передбачено, що підприєм ства інформують центри зайня тості, місцеві органи соціал ьного захисту населення та в ідділення Фонду про створенн я робочих місць для працевла штування інвалідів здійснює ться державною службою зайня тості, органами Мінсоцзахист у, місцевими радами народних депутатів, громадськими орг анізаціями інвалідів з ураху ванням повноважень, стану зд оров' я, здібностей і профес ійних навичок відповідно до висновків МСЕК.

Отже, нормами чи нного законодавства щодо соц іальної захищеності інвалід ів в Україні на підприємства покладено обов' язок по заб езпеченню певної кількості р обочих місць для працевлашту вання інвалідів, а не обов' я зок їх працевлаштування.

У частині першій статті 20 З акону встановлено, що підпри ємства, установи, організаці ї, у тому числі підприємства, о рганізації громадських орга нізацій інвалідів, фізичні о соби, які використовують най ману працю, де середньооблік ова чисельність працюючих ін валідів менша, ніж установле но нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відді ленням Фонду соціального зах исту інвалідів адміністрати вно-господарські санкції, су ма яких визначається в розмі рі середньої річної заробітн ої плати на відповідному під приємстві, установі, організ ації, у тому числі підприємст ві, організації громадських організацій інвалідів, фізич ної особи, які використовуют ь найману працю, за кожне робо че місце, призначене для прац евлаштування інваліда і не з айняте інвалідом.

Разом з тим, адміністративн о-господарські санкції за не зайняті інвалідами робочі мі сця не є податком, збором (обов ' язковим платежем), обов' я зкова сплата яких передбачен а Конституцією та Законом Ук раїни "Про систему оподаткув ання", а є заходом впливу до пр авопорушника у сфері господа рювання у зв' язку зі скоєнн ям правопорушення.

Відповідно до частини першої статті 238 Госпо дарського кодексу України пі дставою адміністративно-гос подарської відповідальност і учасника господарських від носин є вчинення ним правопо рушення у сфері господарюван ня.

Проаналізувавш и надані докази в їх сукупнос ті, заслухавши пояснення уча сників процесу, судова колег ія дійшла висновку, що відпов ідачем вжиті передбачені чин ним законодавством заходи по забезпеченню працевлаштува ння інвалідів.

Матеріали справ и свідчать про те, що у грудні 2007 року відповідачем був вида ний Наказ "Про введення нової штатної одиниці для інвалід а", організація створила робо че місце для особи з обмежени ми можливостями, що має спеці альність "архітектор-проекту вальник" (а.с. 11). Комунальне підприємство "Ізобільненсь ке архітектурно-планувальне бюро" інформувало органи пра цевлаштування про наявність у нього вільних робочих місц ь для забезпечення працевлаш тування інвалідів, що підтве рджується звітами про наявні сть вільних робочих місць (ва кантних посад) та потребу в пр ацівниках, а саме станом на 28.03. 2008 року та 23.06.2008 року (а.с. 12-13).

Також з відпові ді Алуштинського міського це нтру зайнятості на судовий з апит вбачається, що у грудні 20 07 року Комунальне підприє мство "Ізобільненське архіте ктурно-планувальне бюро" над ало вакансію з зазначен ням вакантних робочих місць для інвалідів за формою 3-ПН "П ро наявність вільних робочих місць", дана вакансія підтвер джувалась щомісяця в телефон ному режимі, а в березні та чер вні 2008 року - письмово (звітами) . В серпні 2008 року вакансія була знята за відсутністю підтве рдження (а.с. 41).

Крім того, оскільки і нвалідів, бажаючих зайняти п осаду "архітектор-проектувал ьник" не знайшлось, тому Ком унальним підприємством "Із обільненське архітектурно-п ланувальне бюро" було створе но інше робоче місце для прац евлаштування інваліда - "техн ик", та на нього був прийнятий інвалід у лютому 2009 року (а.с. 14-16).

За таких обставин кол егія суддів вважає, що на відп овідача не може бути покладе на відповідальність за ненал ежне виконання обов' язків п о працевлаштуванню інваліді в органами, зазначеними у ста тті 18 Закону №875.

Суд першої інстанці ї неповно з' ясував обставин и, що мають значення для справ и, висновки суду, судове рішен ня ухвалено без додержання н орм матеріального і процесуа льного права, що призвело до н еправильного вирішення спра ви.

На підставі викладен ого, судова колегія дійшла ви сновку, що апеляційні скарги підлягають частковому задов оленню, постанова суду першо ї інстанції - скасуванню з пос тановленням нового рішення п ро відмову у задоволенні поз овних вимог.

Керуючись статтею 11, частиною третьою статті 24, ст аттями 160, 163, частиною першою ст атті 195, частиною четвертою ст атті 196, пунктом 3 частини першо ї статті 198, статтею 202, частиною другою статті 205, статтями 207, 212, 2 54 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарг и Кримського республіканськ ого відділення Фонду соціаль ного захисту інвалідів та Ко мунального підприємства "Ізо більненське архітектурно-пл анувальне бюро" - задовольн ити частково.

Постанову Окружного адміністративного суду Авто номної Республіки Крим від 02.0 3.2010 року у справі № 2а-11881/09/7/0170 - ск асувати

Прийняти нову постан ову.

У задоволенні позо вних вимог Кримського респуб ліканського відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів відмовити у повному обся зі.

Постанова набирає з аконну силу з моменту прогол ошення.

Постанова може бути о скаржена в касаційному поряд ку безпосередньо до Вищого а дміністративного суду Укра їни протягом двадцяти днів з дня складання постанови в по вному обсязі.

Повний текст судового рі шення виготовлений 25 жовтня 2010 р.

Головуючий суддя підпис О.В .Кучерук

Судді підпис О.Е.Єланська

підпис З.І.Курапова

З оригіналом згідно

Головуючий суддя О.В.К учерук

СудСевастопольський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.10.2010
Оприлюднено15.03.2011
Номер документу14098394
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-11881/09/7/0170

Постанова від 18.10.2010

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Кучерук Олег Васильович

Постанова від 02.03.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Маргарітов М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні