Постанова
від 03.03.2011 по справі 2а-1670/945/11
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 березня 2011 року м. Полтава Справа № 2а-1670/945/11

Полтавський окружний адмі ністративний суд у складі:

головуючого судді - Суп руна Є.Б.,

при секретарі - Курбалі А. В.,

за участю:

представників позивача - Кобилюх Б.Я., Озірського С .О.,

представника відповідача - Мовчан Т.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу з а адміністративним позовом Т овариства з обмеженою відпов ідальністю "Промислово-комер ційне підприємство "Шляхбуд сервіс" до Кременчуцької об'є днаної державної податкової інспекції у Полтавській обл асті про скасування податко вих повідомлень-рішень, -

В С Т А Н О В И В:

02 лютого 2011 року Товари ство з обмеженою відповідаль ністю "Промислово-комерційн е підприємство "Шляхбудсерві с" (далі - ТОВ "ПКП "Шляхбудсерві с", позивач) звернулося до Пол тавського окружного адмініс тративного суду з адміністра тивним позовом до Кременчуць кої об'єднаної державної под аткової інспекції у Полтавсь кій області (далі - Кременчуць ка ОДПІ, відповідач) про скасу вання податкових повідомлен ь-рішень №0005201503/0/1903 від 18.06.2010 р., №0005201503/1/ 2718 від 30.08.2010 р., №0005201503/2/3485 від 25.10.2010 р. та № 0005201503/3/55 від 14.01.2011 р., якими підприєм ству визначено суму податков ого зобов'язання за платежем орендна плата за землю у розм ірі 52 462,15 грн., у тому числі 34 974,77 грн . - за основним платежем та 17 487,38 г рн. - за штрафними (фінансовими ) санкціями.

Обґрунтовуючи позовні ви моги позивач стверджує, що у в ідповідача не було правових підстав для нарахування орен дної плати за землю за новими ставками, оскільки договори оренди землі, укладені між ТО В "ПКП "Шляхбудсервіс" та Креме нчуцькою міською радою Полта вської області, ніким не змін ювалися, ставки орендної пла ти обумовлені цими договорам и визначалися з урахуванням положень Закону України "Про оренду землі" в редакції існу ючій на час їх укладення, якою не було закріплено мінімаль ного розміру орендної плати. Відтак, на думку позивача, оск аржувані податкові повідомл ення-рішення винесені з пору шенням норм чинного законода вства.

Представники позивача в су довому засіданні позовні вим оги підтримали, просили такі задовольнити з підстав, викл адених у позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні проти за доволення позовних вимог зап еречувала, посилаючись на те , що орендна плата за земельні ділянки державної та комуна льної власності належить до загальнодержавних податків і зборів, порядок нарахуванн я та сплати яких врегульован о нормами спеціальних законі в. Тому положення договорів о ренди земельних ділянок, які суперечать зазначеним припи сам закону, не можуть застосо вуватися, а податкові повідо млення-рішення, якими донара ховано заниження розміру оре ндної плати, є правомірними.

Дослідивши наявні в матері алах справи документи, з' яс увавши фактичні обставини, н а яких ґрунтуються позовні в имоги, оцінивши докази, які ма ють юридичне значення для ви рішення спору по суті, суд при ходить до наступних висновкі в.

Суд встановив, що відповідн о до свідоцтва про державну р еєстрацію серії А01 №359965 ТОВ "ПКП "Шляхбудсервіс" зареєстрова не як юридична особа виконав чим комітетом Кременчуцької міської ради Полтавської об ласті 24.03.1997 р. (ідентифікаційний код 24824869).

У 2007 році між Кременчуцькою м іською радою та ТОВ "ПКП "Шляхб удсервіс" укладено договори оренди земельних ділянок нес ільськогосподарського приз начення, розташовані у м. Крем енчук Полтавської області.

Зокрема, 13.02.2007 р. укладено дого вір оренди земельної ділянки несільськогосподарського п ризначення (кадастровий №531043610 0:01:002:0109) для експлуатації та обсл уговування цілісного майнов ого комплексу по проїзду Гал узевому, 38 в м.Кременчуці, за ум овами якого в оренду передає ться земельна ділянка загаль ною площею 12 895 м2. Договір уклад ено терміном на 5 років. Орендн а плата вноситься у грошовій формі в розмірі 1,5% від грошово ї оцінки землі щорічно.

13.02.2007 р. укладено договір орен ди земельної ділянки несільс ькогосподарського призначе ння (кадастровий №5310436100:01:002:0110) для експлуатації та обслуговува ння цілісного майнового комп лексу по проїзду Галузевому, 38 в м.Кременчуці. В оренду пере дається земельна ділянка заг альною площею 9 935 м2. Договір ук ладено терміном на 5 років. Оре ндна плата вноситься у грошо вій формі в розмірі 1,5% від грош ової оцінки землі щорічно.

08.06.2007 р. укладено договір орен ди земельної ділянки несільс ькогосподарського призначе ння (кадастровий №5310436500:08:006:0052) для експлуатації та обслуговува ння цілісного майнового комп лексу "Човнова станція" по вул . 50-річчя Союзу РСР, 22 в м.Кременч уці. В оренду передається зем ельна ділянка загальною площ ею 13 854 м2. Договір укладено терм іном на 2 роки. Орендна плата в носиться у грошовій формі в р озмірі 1% від грошової оцінки з емлі щорічно.

У період з 03.06.2010 р. по 08.06.2010 р. Крем енчуцькою ОДПІ проведено док ументальну невиїзну перевір ку податкових декларацій з о рендної плати за земельні ді лянки державної та комунальн ої власності ТОВ "ПКП "Шляхбуд сервіс".

Перевіркою встановлено по рушення ст. 21 Закону України "П ро оренду землі" у вигляді зан иження суми орендної плати з а землю за період з січня по гр удень 2008 року на 34 974,77 грн., що зафі ксовано в акті перевірки від 09.06.2010 р. №2773/15-227/24824869, на підставі яког о Кременчуцькою ОДПІ винесен о податкове повідомлення-ріш ення №0005201503/0/1903 від 18.06.2010 р. про визна чення платнику податків пода ткового зобов'язання за плат ежем орендна плата за землю н а загальну суму 52 462,15 грн. (у тому числі 34 974,77 грн. - за основним пла тежем та 17 487,38 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями).

За наслідками адміністра тивного оскарження ТОВ "ПКП "Ш ляхбудсервіс" податкового по відомлення-рішення №0005201503/0/1903 ві д 18.06.2010 р. Кременчуцькою ОДПІ ви несені податкові повідомлен ня-рішення №0005201503/1/2718 від 30.08.2010 р., №00052 01503/2/3485 від 25.10.2010 р., №000520150/3/55 від 14.01.2011 р., як ими до платника доведено нов і граничні строки сплати под аткового зобов'язання у тому ж розмірі.

Відповідно до ч.3 ст. 2 Кодек су адміністративного судочи нства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони, зокрема: на п ідставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни; обґрунтовано, тобто з ура хуванням усіх обставин, що ма ють значення для прийняття р ішення (вчинення дії).

Надаючи правову оцінку оск аржуваним податковим повідо мленням-рішенням, суд виходи ть з наступного.

Правові засади орен ди землі визначені частиною 1 статті 2 Закону України від 06.1 0.1998 р. №161-XIV "Про оренду землі" (далі - Закон №161-XIV), у відповідності з якою відносини, пов'язані з ор ендою землі, регулюються Зем ельним кодексом України, Цив ільним кодексом України, цим Законом, законами України, ін шими нормативно-правовими ак тами, прийнятими відповідно до них, а також договором орен ди землі.

Згідно ст. 1 Закону №161-XIV орен да землі - це засноване на дого ворі строкове платне володін ня і користування земельною ділянкою, необхідною орендар еві для проведення підприємн ицької та інших видів діяльн ості.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 21 Зако ну №161-XIV орендна плата за землю - це платіж, який орендар внос ить орендодавцеві за користу вання земельною ділянкою. Ро змір, форма і строки внесення орендної плати за землю вста новлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строк ів внесення орендної плати з а земельні ділянки державної та комунальної власності, як і встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю").

Частиною 1 ст. 2 Закону Україн и від 03.07.1992 р. № 2535-XII "Про плату за зе млю" встановлено, що використ ання землі в Україні є платни м. Плата за землю справляєтьс я у вигляді земельного подат ку або орендної плати, що визн ачається залежно від грошово ї оцінки земель. Розміри пода тку за земельні ділянки, грош ову оцінку яких не встановле но, визначаються до її встано влення в порядку, визначеном у цим Законом.

Згідно з ч.1 ст. 14 Закону Укра їни "Про плату за землю" платни ки земельного податку, а тако ж орендної плати за земельні ділянки державної або комун альної власності (крім грома дян) самостійно обчислюють с уму земельного податку та ор ендної плати щороку за стано м на 1 січня і до 1 лютого поточн ого року подають відповідном у органу державної податково ї служби за місцезнаходження м земельної ділянки податков у декларацію на поточний рік за формою, встановленою цент ральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівн ими частками за місяцями. Под ання такої декларації звільн яє від обов'язку подання щомі сячних декларацій.

Законом України "Про внесен ня змін в Закон України від 25.03. 2005 р. №2505 "Про Державний бюджет У країни на 2005 рік" та деяких інши х законодавчих актів України " пункт 8 частини 1 статті 14 Зако ну України "Про систему опода ткування", який був чинним на ч ас існування спірних правові дносин, викладено у новій ред акції, у відповідності з якою до загальнодержавних податк ів (обов'язкових платежів) від несено і плату за землю (земел ьний податок, а також орендна плата за земельні ділянки де ржавної і комунальної власно сті).

Таким чином, орендна плата за земельні ділянки де ржавної і комунальної власно сті вважається податковим зо бов'язанням з 01.01.2005 р. та справля ється в порядку, визначеному Законом України "Про плату за землю" та Законом України "Про оренду землі".

Підпунктом 4 п. 8 розділу ІІ Закону України від 28.12.2007 р. №107-VI "П ро Державний бюджет України на 2008 рік та "Пpo внесення змін до деяких законодавчих актів У країни" викладено в новій ред акції частину четверту статт і 21 Закону України "Про оренду землі" та встановлено, що річ на орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, надходить до відповід них бюджетів, розподіляється і використовується відповід но до закону і не може бути мен шою:

- для земель сільськогоспо дарського призначення - розм іру земельного податку, що вс тановлюється Законом Україн и "Про плату за землю";

- для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься Законом України "Про плат у за землю".

Річна орендна плата за земе льні ділянки, які перебувают ь у державній та комунальній власності, не може перевищув ати 12 відсотків їх нормативно ї грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може б ути встановлений більший роз мір орендної плати, ніж зазна чений у цій частині.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 p. №10-рп/2008 ви щенаведені положення пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та "Пpo внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни" визнано такими, що не відп овідають Конституції Україн и (є неконституційними).

Законом України "Про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України" від 03.06.2008 р. №309-VI внесено зміни до частин 4 стат ті 21 Закону України "Про оренд у землі" та встановлено, що річ на орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, надходить до відповід них бюджетів, розподіляється і використовується відповід но до закону і не може бути мен шою:

- для земель сільськогоспод арського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється Законом України "Про плату за землю";

- для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься Законом України "Про плат у за землю".

Відповідно до ч.1 ст. 7 Закону України "Про плату за землю" ст авки земельного податку з зе мель, грошову оцінку яких вст ановлено, встановлюються у р озмірі одного відсотка від ї х грошової оцінки, за винятко м земельних ділянок, зазначе них у частинах п'ятій - десятій цієї статті та частині другі й статті 6 цього Закону.

Враховуючи викладене, суд п риходить до висновку, що з 2008 ро ку мінімальний розмір річної орендної плати за земельні д ілянки, які перебувають у дер жавній або комунальній власн ості та грошову оцінку яких в становлено, становить 3% від їх грошової оцінки.

Таким чином суд критично оц інює посилання позивача, за з містом яких розмір орендної плати за земельні ділянки мо же бути збільшений лише за зг одою сторін договору, оскіль ки формами плати за землю вис тупають податок на землю та о рендна плата. Відносини опод аткування не можуть регулюва тися на засадах угоди між уча сниками, не передбачають укл адання договорів стосовно ви конання податкового обов' я зку, такі відносини регулюют ься виключно засобами владни х приписів з боку держави і не можуть допускати диспозитив ності.

Хоча розмір орендної плати за землю є умовою договору ор енди, разом з тим орендна плат а є формою податку на землю, сп равляння плати за землю є сфе рою регулювання податкового законодавства. Сплата обов' язкових платежів до яких від несено і плату за землю не мож е залежати від умов договору . Принципові засади такого ре гулювання закріплені статте ю 67 Конституції України, відпо відно до якої кожен зобов' я заний сплачувати податки і з бори в порядку і розмірах, вст ановлених законом.

Оскільки збільшення мінім ального розміру орендної пла ти за землю відбулося не у зв' язку з волевиявленням сторін договору, а у зв' язку зі змін ою ставки податку відповідно до закону, то необхідність сп лати земельного податку у но вому розмірі виникла у позив ача незалежно від внесення з мін до договорів оренди за ін іціативою Кременчуцької міс ької ради, як розпорядника зе мель.

Отже, відповідачем зроблен о правильний висновок щодо з аниження ТОВ "ПКП "Шляхбудсер віс" суми орендної плати за зе млю.

Частиною 2 статті 19 Конститу ції України встановлено, що о ргани державної влади та орг ани місцевого самоврядуванн я, їх посадові особи зобов'яза ні діяти лише на підставі, в ме жах повноважень та у спосіб, щ о передбачені Конституцією т а законами України.

Частиною 2 статті 71 Кодексу а дміністративного судочинст ва України передбачено, що в а дміністративних справах про протиправність рішень, дій ч и бездіяльність суб'єкта вла дних повноважень обов'язок щ одо доказування правомірнос ті свого рішення, дії чи безді яльності покладається на від повідача, якщо він заперечує проти адміністративного поз ову.

Обов'язок доведення обстав ин, які стали підставою для пр ийняття спірних рішень покла дено на відповідача.

В даному випадку відповіда ч довів правомірність прийня тих ним податкових повідомле нь - рішень.

Таким чином суд приходить до висновку, що оскаржувані п одаткові повідомлення - ріше ння винесені на підставі, у ме жах повноважень та у спосіб, щ о передбачені Конституцією т а законами України, а тому вим оги позивача є необґрунтован ими та такими, що не підлягают ь задоволенню.

На підставі викладеного, к еруючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного с удочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адмініс тративного позову Товариств а з обмеженою відповідальніс тю "Промислово-комерційне пі дприємство "Шляхбудсервіс" д о Кременчуцької об'єднаної д ержавної податкової інспекц ії у Полтавській області про скасування податкових повід омлень-рішень - відмовити.

Постанова набирає з аконної сили після закінченн я строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляц ійної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.

Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.

Повний текст постан ови виготовлено 09 березня 2011 ро ку.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.03.2011
Оприлюднено15.03.2011
Номер документу14106180
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1670/945/11

Ухвала від 01.08.2011

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Постанова від 03.03.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 03.02.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 03.02.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні