УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 серпня 2011 р. Справа № 2а-1670/945/11
Колегія суддів Харківськ ого апеляційного адміністра тивного суду у складі:
головуючого судді - Бенедик А.П.
суддів: Курило Л.В.
Калиновського В.А.
за участю секретаря
судового засідання Верман А.М.
представника позивача Кобилюка Б.Я.
представника позивача Озірського С.О.
представника відповідача Зайця С.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщ енні Харківського апеляційн ого адміністративного суду у м. Харкові адміністративну с праву за апеляційною скаргою ТОВ "Промислово-комерційне п ідприємство "Шляхбудсервіс" на постанову Полтавського ок ружного адміністративного с уду від 03.03.2011р. по справі № 2а-1670/945/1 1
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Промислово-комерційне підп риємство "Шляхбудсервіс"
до Кременчуцької о б' єднаної державної податк ової інспекції у Полтавській області
про скасування пода ткового повідомлення-рішенн я,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, Товариств о з обмеженою відповідальніс тю "Промислово-комерційне пі дприємство "Шляхбудсервіс", з вернулося до суду з адмініст ративним позовом до Кременчу цької об'єднаної державної п одаткової інспекції у Полтав ській області, в якому просив скасувати податкові повідо млення-рішення №0005201503/0/1903 від 18.06.2010 р., №0005201503/1/2718 від 30.08.2010 р., №0005201503/2/3485 від 25.10 .2010 р. та №0005201503/3/55 від 14.01.2011 р., якими пі дприємству визначено суму по даткового зобов'язання за пл атежем орендна плата за земл ю у розмірі 52 462,15 грн., у тому числ і 34 974,77 грн. - за основним платеже м, 17 487,38 грн. - за штрафними (фінанс овими) санкціями.
Обґрунтовуючи заявлені п озовні вимоги, позивач посил ається на відсутність у відп овідача правових підстав для нарахування орендної плати за землю за новими ставками, о скільки договори оренди земл і, укладені між ТОВ "ПКП "Шляхб удсервіс" та Кременчуцькою м іською радою Полтавської обл асті, ніким не змінювалися, ст авки орендної плати, обумовл ені цими договорами, визнача лися з урахуванням положень Закону України "Про оренду зе млі" в редакції, існуючій на ча с їх укладення, якою не було за кріплено мінімального розмі ру орендної плати. Відтак, на д умку позивача, оскаржувані п одаткові повідомлення-рішен ня винесені з порушенням нор м чинного законодавства.
Постановою Полтавського о кружного адміністративного суду від 03.03.2011р. відмовлено у за доволенні адміністративног о позову Товариства з обмеже ною відповідальністю "Промис лово-комерційне підприємств о "Шляхбудсервіс".
Позивач, не погодившись із с удовим рішенням, подав апеля ційну скаргу, в якій просить с касувати постанову Полтавсь кого окружного адміністрати вного суду від 03.03.2011р. та прийня ти нову постанову, якою задов ольнити позовні вимоги у пов ному обсязі.
Обґрунтовуючи вимоги апел яційної скарги, позивач поси лається на прийняття оскаржу ваної постанови при недоведе ності обставин, що мають іст отне значення для справи, з по рушенням норм матеріального та процесуального права, що п ризвело до неправильного вир ішення справи, а також на дово ди та обставини, викладені в а пеляційній скарзі.
Відповідач надав письм ові заперечення на апеляційн у скаргу, в яких, посилаючись н а обґрунтованість та об' єкт ивність рішення суду, просит ь залишити його без змін, а апе ляційну скаргу без задоволен ня.
Представники позивача в с удовому засіданні апеляційн ої інстанції підтримали апел яційну скаргу, просили її зад овольнити, посилаючись на до води та обґрунтування, викла дені в апеляційній скарзі.
Представник відповідача, н аполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суд у першої інстанції, просив за лишити його без змін, а апеляц ійну скаргу позивача без зад оволення.
Заслухавши суддю-допо відача, пояснення представни ків позивача, представника в ідповідача, перевіривши ріше ння суду та доводи апеляційн ої скарги, дослідивши письмо ві докази, колегія суддів вва жає, що апеляційна скарга не п ідлягає задоволенню з наступ них підстав.
Судом першої інстанції в становлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Товариство з обмеженою ві дповідальністю "ПКП "Шляхбуд сервіс" (ідентифікаційний ко д 24824869) зареєстроване як юридич на особа виконавчим комітето м Кременчуцької міської ради Полтавської області 24.03.1997 р. , що підтверджується свідоцтва п ро державну реєстрацію серії А01 №359965.
У 2007 році між Кременчуцькою м іською радою та Товариством з обмеженою відповідальніст ю "ПКП "Шляхбудсервіс" укладен о договори оренди земельних ділянок несільськогосподар ського призначення, розташов ані у м. Кременчук Полтавсько ї області.
Так, 13.02.2007 р. між Кременчуцькою міською радою та Товариство м з обмеженою відповідальніс тю "ПКП "Шляхбудсервіс" укладе но договір оренди земельної ділянки несільськогосподар ського призначення (кадастро вий №5310436100:01:002:0109) для експлуатації та обслуговування цілісного майнового комплексу по прої зду Галузевому, 38 в м.Кременчу ці, за умовами якого в оренду п ередається земельна ділянка загальною площею 12 895 м2. Догові р укладено терміном на 5 років . Орендна плата вноситься у гр ошовій формі в розмірі 1,5% від г рошової оцінки землі щорічно .
13.02.2007 р. укладено договір орен ди земельної ділянки несільс ькогосподарського призначе ння (кадастровий №5310436100:01:002:0110) для експлуатації та обслуговува ння цілісного майнового комп лексу по проїзду Галузевому, 38 в м.Кременчуці. В оренду пере дається земельна ділянка заг альною площею 9 935 м2. Договір ук ладено терміном на 5 років. Оре ндна плата вноситься у грошо вій формі в розмірі 1,5% від грош ової оцінки землі щорічно.
08.06.2007 р. укладено договір орен ди земельної ділянки несільс ькогосподарського призначе ння (кадастровий №5310436500:08:006:0052) для експлуатації та обслуговува ння цілісного майнового комп лексу "Човнова станція" по вул . 50-річчя Союзу РСР, 22 в м.Кременч уці. В оренду передається зем ельна ділянка загальною площ ею 13 854 м2. Договір укладено терм іном на 2 роки. Орендна плата в носиться у грошовій формі в р озмірі 1% від грошової оцінки з емлі щорічно.
У період з 03.06.2010 р. по 08.06.2010 р. фахі вцем Кременчуцької ОДПІ у По тавській області проведено д окументальну невиїзну перев ірку податкових декларацій з орендної плати за земельні д ілянки державної та комуналь ної власності ТОВ "ПКП "Шляхбу дсервіс".
За результатами перевірки складено акт №2773/15-227/24824869 від 09.06.2010 р ., згідно висновків якого пер евіркою встановлено порушен ня ТОВ "ПКП "Шляхбудсервіс" ст. 21 Закону України "Про о ренду землі" від 06 жовтня 1998 рок у № 161-ІV із змінами, внесеними З аконом України «Про Державни й бюджет України на 2008 рік, Зако ном України «Про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України», а саме: встановл ено заниження суми орендної плати за землю за період з січ ня по грудень 2008 року на загаль ну суму 34 974,77 грн.
На підставі вказаного акту перевірки Кременчуцькою ОДП І у Полтавській області вине сено податкове повідомлення -рішення №0005201503/0/1903 від 18.06.2010 р. яким Т ОВ "ПКП "Шляхбудсервіс" визнач ено податкове зобов'язання з а платежем: орендна плата за з емлю на загальну суму 52 462,15 грн. , у тому числі за основним пла тежем - 34 974,77 грн., за штрафними (ф інансовими) санкціями) - 17 487,38 гр н.
ТОВ "ПКП "Шляхбудсервіс", не погодившись з прийнятим под атковим повідомленням-рішен ням, оскаржив його у порядку, п ередбаченому ст. 5 Закону Укра їни «Про порядок погашення з обов'язань платників податкі в перед бюджетами та державн ими цільовими фондами».
За наслідками адміністрат ивного оскарження рішення ко нтролюючого органу сума пода ткового зобов'язання, визнач еного первісним податковим п овідомленням-рішенням, залиш илась незмінною. З метою дове дення нового граничного стро ку оплати означеного податко вого зобов'язання Кременчуць кою ОДПІ винесені податкові повідомлення-рішення №0005201503/1/2718 від 30.08.2010 р., №0005201503/2/3485 від 25.10.2010 р., №000520150/3/ 55 від 14.01.2011 р., якими до платника д оведено нові граничні строки сплати податкового зобов'яз ання у тому ж розмірі.
Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позов них вимог, суд першої інстанц ії виходив з того, що з 2008 року м інімальний розмір річної оре ндної плати за земельні діля нки, які перебувають у держав ній або комунальній власност і та грошову оцінку яких вста новлено, становить 3% від їх гр ошової оцінки.
Суд першої інстанції моти вував своє рішення тим, що від носини оподаткування не можу ть регулюватися на засадах у годи між учасниками, не перед бачають укладання договорів стосовно виконання податков ого обов' язку, такі відноси ни регулюються виключно засо бами владних приписів з боку держави і не можуть допускат и диспозитивності. Хоча розм ір орендної плати за землю є у мовою договору оренди, разом з тим орендна плата є формою п одатку на землю, а справляння плати за землю є сферою регул ювання податкового законода вства. Сплата обов' язкових платежів, до яких віднесено і плату за землю, не може залежа ти від умов договору.
Оскільки збільшення мінім ального розміру орендної пла ти за землю відбулося не у зв' язку з волевиявленням сторін договору, а у зв' язку зі змін ою ставки податку відповідно до закону, то необхідність сп лати земельного податку у но вому розмірі виникла у позив ача незалежно від внесення з мін до договорів оренди за ін іціативою Кременчуцької міс ької ради, як розпорядника зе мель.
Таким чином суд першої інст анції дійшов висновку про на явність правових підстав щод о заниження ТОВ "Промислово-к омерційне підприємство "Шлях будсервіс" суми орендної пла ти за землю.
Колегія суддів погоджуєть ся з висновками суду першої і нстанції, враховуючи наступн е.
Згідно ст. 1 Закону України "П ро оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі стр окове платне володіння і кор истування земельною ділянко ю, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 21 Зако ну України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це пла тіж, який орендар вносить оре ндодавцеві за користування з емельною ділянкою. Розмір, фо рма і строки внесення орендн ої плати за землю встановлюю ться за згодою сторін у догов орі оренди (крім строків внес ення орендної плати за земел ьні ділянки державної та ком унальної власності, які вста новлюються відповідно до За кону України "Про плату за зем лю").
Частиною 1 ст. 2 Закону Україн и "Про плату за землю" від 03.07.1992 р. № 2535-XII встановлено, що використ ання землі в Україні є платни м. Плата за землю справляєтьс я у вигляді земельного подат ку або орендної плати, що визн ачається залежно від грошово ї оцінки земель. Розміри пода тку за земельні ділянки, грош ову оцінку яких не встановле но, визначаються до її встано влення в порядку, визначеном у цим Законом.
Згідно з ч.1 ст. 14 Закону Укра їни "Про плату за землю", платн ики земельного податку, а так ож орендної плати за земельн і ділянки державної або кому нальної власності (крім гром адян) самостійно обчислюють суму земельного податку та о рендної плати щороку за стан ом на 1 січня і до 1 лютого поточ ного року подають відповідно му органу державної податков ої служби за місцезнаходженн ям земельної ділянки податко ву декларацію на поточний рі к за формою, встановленою цен тральним податковим органом , з розбивкою річної суми рівн ими частками за місяцями. Под ання такої декларації звільн яє від обов'язку подання щомі сячних декларацій.
Законом України "Про внесен ня змін в Закон України від 25.03. 2005 р. №2505 "Про Державний бюджет У країни на 2005 рік" та деяких інши х законодавчих актів України " пункт 8 частини 1 статті 14 Зако ну України "Про систему опода ткування", який був чинним на ч ас існування спірних правові дносин, викладено у новій ред акції, у відповідності з якою до загальнодержавних податк ів (обов'язкових платежів) від несено і плату за землю (земел ьний податок, а також орендна плата за земельні ділянки де ржавної і комунальної власно сті).
Таким чином, орендн а плата за земельні ділянки д ержавної і комунальної власн ості вважається податковим з обов'язанням з 01.01.2005 р. та справл яється в порядку, визначеном у Законом України "Про плату з а землю" та Законом України "Пр о оренду землі".
Підпунктом 4 п. 8 розділу ІІ Закону України від 28.12.2007 р. №107-VI "П ро Державний бюджет України на 2008 рік та "Пpo внесення змін до деяких законодавчих актів У країни" викладено в новій ред акції частину четверту статт і 21 Закону України "Про оренду землі" та встановлено, що річ на орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, надходить до відповід них бюджетів, розподіляється і використовується відповід но до закону і не може бути мен шою:
- для земель сільськогоспо дарського призначення - розм іру земельного податку, що вс тановлюється Законом Україн и "Про плату за землю";
- для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься Законом України "Про плат у за землю".
Річна орендна плата за земе льні ділянки, які перебувают ь у державній та комунальній власності, не може перевищув ати 12 відсотків їх нормативно ї грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може б ути встановлений більший роз мір орендної плати, ніж зазна чений у цій частині.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 p. №10-рп/2008 ви щенаведені положення пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та "Пpo внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни" визнано такими, що не відп овідають Конституції Україн и (є неконституційними).
Законом України "Про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України" від 03.06.2008 р. №309-VI внесено зміни до частин 4 стат ті 21 Закону України "Про оренд у землі" та встановлено, що річ на орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, надходить до відповід них бюджетів, розподіляється і використовується відповід но до закону і не може бути мен шою:
- для земель сільськогоспод арського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється Законом України "Про плату за землю";
- для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься Законом України "Про плат у за землю".
Відповідно до ч.1 ст. 7 Закону України "Про плату за землю", с тавки земельного податку з з емель, грошову оцінку яких вс тановлено, встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки, за винятк ом земельних ділянок, зазнач ених у частинах п'ятій - д есятій цієї статті та частин і другій статті 6 цього Закону .
Колегія суддів, врахо вуючи наведене, вважає обґру нтованим висновок суду першо ї інстанції про те, що з 2008 року мінімальний розмір річної о рендної плати за земельні ді лянки, які перебувають у держ авній або комунальній власно сті та грошову оцінку яких вс тановлено, становить 3% від їх грошової оцінки.
Суд першої інстанції дав належну оцінку посиланням п озивача на те, що розмір оренд ної плати за земельні ділянк и може бути збільшений лише з а згодою сторін договору, оск ільки формами плати за землю виступають податок на землю та орендна плата. Відносини о податкування не можуть регул юватися на засадах угоди між учасниками, не передбачають укладання договорів стосовн о виконання податкового обов ' язку, такі відносини регул юються виключно засобами вла дних приписів з боку держави і не можуть допускати диспоз итивності.
Хоча розмір орендної плати за землю є умовою договору ор енди, разом з тим орендна плат а є формою податку на землю, сп равляння плати за землю є сфе рою регулювання податкового законодавства. Сплата обов' язкових платежів до яких від несено і плату за землю не мож е залежати від умов договору . Принципові засади такого ре гулювання закріплені статте ю 67 Конституції України, відпо відно до якої кожен зобов' я заний сплачувати податки і з бори в порядку і розмірах, вст ановлених законом.
Оскільки збільшення мінім ального розміру орендної пла ти за землю відбулося не у зв' язку з волевиявленням сторін договору, а у зв' язку зі змін ою ставки податку відповідно до закону, то необхідність сп лати земельного податку у но вому розмірі виникла у позив ача незалежно від внесення з мін до договорів оренди за ін іціативою Кременчуцької міс ької ради, як розпорядника зе мель.
Відповідно до ч.2 ст. 19 Консти туції України, органи держав ної влади та органи місцевог о самоврядування, їх посадов і особи зобов' язані діяти л ише на підставі, в межах повно важень та у спосіб, що передба чені Конституцією та законам и України.
Колегія суддів вважає, що ді ї відповідача у даних правов ідносинах з позивачем коресп ондуються з вимогами ч.2 ст. 19 Ко нституції України.
За таких обставин, виходячи з приписів ст. 19 Конституції У країни та приписів ст. ст. 69, 70, 71 К АС України, оскаржувані пода ткові повідомлення-рішення № 0005201503/0/1903 від 18.06.2010 р., №0005201503/1/2718 від 30.08.2010 р. , №0005201503/2/3485 від 25.10.2010 р. та №0005201503/3/55 від 14.0 1.2011 р. прийняті Кременчуцькою ОДПІ у Полтавській області н а підставі, у межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Зак онами України, відповідає ви могам ч.3 ст. 2 КАС України.
Відповідно до ст. 159 Код ексу адміністративного судо чинства України, судове ріше ння повинно бути законним та обґрунтованим.
Колегія суддів вва жає, що постанова Полтавсько го окружного адміністративн ого суду від 25.01.2011 р. по справі № 2-а-6352/10/1670 відповідає вимогам ст . 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування т а задоволення апеляційних ви мог сторін.
Відповідно до ст. 200 Код ексу адміністративного судо чинства України, суд апеляці йної інстанції залишає апеля ційну скаргу без задоволення , а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд п ершої інстанції правильно вс тановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дод ержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладен ого, колегія суддів, погоджую чись з висновками суду першо ї інстанції, вважає, що суд дій шов вичерпних юридичних висн овків щодо встановлення обст авин справи і правильно заст осував до спірних правовідно син сторін норми матеріально го та процесуального права.
Доводи апеляційних с карг, з наведених вище підста в, висновків суду не спростов ують.
Керуючись ст. ст. 160, 167, 195, п .1 ч.1 ст. 198, ст. 200, п.1 ч.1 ст. 205, ст. ст. 206, 209, 2 54 Кодексу адміністративного судочинства України, колегі я суддів
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відп овідальністю "Промислово-ком ерційне підприємство "Шляхбу дсервіс" залишити без задово лення.
Постанову Полтавсько го окружного адміністративн ого суду від 03.03.2011 р. по справі № 2а-1670/945/11 за позовом Товариства з обмеженою відповідальніст ю "Промислово-комерційне під приємство "Шляхбудсервіс" до Кременчуцької об' єднаної державної податкової інспек ції у Полтавській області пр о скасування податкового пов ідомлення-рішення залишити б ез змін.
Ухвала набирає законної с или з моменту її проголошенн я та може бути оскаржена у кас аційному порядку протягом дв адцяти днів з дня складання у хвали у повному обсязі шляхо м подачі касаційної скарги б езпосередньо до Вищого адмін істративного суду України.
Головуючий суддя < підпис > Бенедик А.П.
Судді < підпис >
< підпис > Курило Л.В.
Калинов ський В.А.
< Список > < Текст >
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2011 |
Оприлюднено | 30.12.2011 |
Номер документу | 20349016 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Бенедик А.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні