ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
25 лютого 2011 року № 2а-16718/10/2670
Окружний адміністрати вний суд міста Києва у складі :
головуючого судді - Добрі вської Н.А.,
за участю секретаря судови х засідань - Щерблюк А.І .,
та представників сторін:
від позивача - Швець І .В. (довіреність від 10.01.2011р. №6/10-02 1),
розглянувши у відкритом у судовому засіданні адмініс тративну справу
за позовом Державної податкової інсп екції у Святошинському район і міста Києва
до Товариства з обмеженою в ідповідальністю «Кангаро»,
третя особа без самості йних вимог: Святошинська районна у місті Києві державна адмініс трація
про визнання недійсним запис у про проведення державної р еєстрації та припинення юрид ичної особи, -
В С Т А Н О В И В:
22 листопада 2010 року ДПІ у Святошинському районі м. Ки єва звернулася до Окружного адміністративного суду міст а Києва з позовом до ТОВ «Канг аро», в якому просила визнати недійсним запис про проведе ння державної реєстрації юри дичної особи з моменту реєст рації - 15.07.2008 року через поруше ння закону при створені юрид ичної особи, які не можна усун ути та припинити юридичну ос обу.
В обґрунтування позовних в имог позивач посилається на те, що засновник (учасник) ТОВ «Кангаро»згідно постанови С вятошинського районного суд у міста Києва від 20 квітня 2010 ро ку обвинувачується у створен і даного товариства за грошо ву винагороду за попередньою змовою з невстановленою слі дством особою з метою прикри ття незаконної діяльності, б ез мети здійснення господарс ької діяльності.
У зв' язку з цим, з посиланн ям на положення статей 80, 87 Циві льного кодексу України, ч.ч.3 і 5 ст.8 Закону України «Про держ авну реєстрацію юридичних ос іб та фізичних осіб підприєм ців», а також статей 202, 203, 215, 236 Цив ільного кодексу України, поз ивач вважає, нікчемним право чин (статут) у формі створення установчих документів та де ржавної реєстрації відповід ача та зазначає, що відповідн о до ч.5 ст.216 ЦК України, вимога п ро застосування наслідків не дійсності нікчемного правоч ину може бути заявлена будь-я кою заінтересованою особою.
Виходячи з цього та з посила нням на п.2 ч.1 ст.110 Цивільного ко дексу України та ст. 38 Закону У країни «Про державну реєстра цію юридичних осіб та фізичн их осіб підприємців», позива ч вважає, що існують правові п ідстави для ухвалення рішенн я суду про визнання недійсни м запису про проведення держ авної реєстрації відповідач а через порушення закону, доп ущені його створенні, які не м ожна усунути.
У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав у повному обсяз і та просив їх задовольнити з підстав, наведених у позові. К рім того, надав до суду докуме нти, що свідчать про те, що ост ання звітність, надана відпо відачем до податкової служби є декларація з податку на дод ану вартість за липень 2009 року . Заборгованість підприємств а перед бюджетом становить 1 4 89,00 грн., з яких: 170,00 грн. з податку н а прибуток приватних підприє мств та 1 319,00 грн. з податку на до дану вартість.
Ухвала про відкриття прова дження в адміністративній сп раві та призначення її до суд ового розгляду, а також повіс тки про виклик направлялись ТОВ «Кангаро»за наявною у ма теріалах справи адресою, яка внесена до Єдиного державно го реєстру підприємств та ор ганізацій України. Проте кор еспонденція суду повернулас ь з відміткою пошти про немож ливість її вручення за вказа ною адресою.
Відповідно до частини один адцятої статті 35 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни у разі повернення пош тового відправлення із повіс ткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин , вважається, що така повістка вручена належним чином.
Враховуючи вищенаведене, с уд вважає відповідача належн им чином повідомленим про да ту, час і місце проведення суд ового засідання.
Представник третьої особи не з' явився, про день та час розгляду справи повідомлени й належним чином. 23 грудня 2010 ро ку через відділ документальн ого обігу та контролю суду на дійшло клопотання про розгля д справи у відсутність предс тавника Святошинської район ної у місті Києві державної а дміністрації.
Враховуючи, що від відповід ача та третьої особи запереч ень проти позову, пояснень, за яв чи клопотань до суду не над ходило, суд відповідно до ч.6 с т.71, ч.4 ст.128 КАС України вирішує справу за відсутності відпов ідача та представника третьо ї особи на основі наявних у сп раві доказів.
Заслухавши пояснення пред ставника позивача, дослідивш и матеріали справи, з' ясува вши фактичні обставини, на як их ґрунтується позов, оцінив ши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спр ави по суті, суд встановив нас тупне.
Товариство з обмеженою від повідальністю «Кангаро»зар еєстроване Святошинською ра йонною у місті Києві державн ою адміністрацією 14.07.2008 р. за ад ресою: м. Київ, вул. Хмельницьк а, 10, код за ЄДРПОУ 35978370. Державною податковою інспекцією у Свя тошинському районі м. Києва 15. 07.2008 року взято на облік, про що с кладено відповідну довідку з а формою № 4-ОПП.
Згідно постанови Святошин ського районного суду міста Києва від 20 квітня 2010 року ОСО БА_1 (визначений у витягу з Єд иного державного реєстру юри дичних осіб та фізичних осіб -підприємців як засновник та керівник ТОВ «Кангаро») обви нувачується у створені даног о товариства за грошову вина городу за попередньою змовою з невстановленою слідством особою з метою прикриття нез аконної діяльності, без мети здійснення господарської ді яльності.
Вирішуючи спір, суд виходит ь з положень законодавства, я ке діяло на час виникнення сп ірних відносин та визначених позивачем обставин.
Статтями 2-3 Закону України « Про державну реєстрацію юрид ичних осіб та фізичних осіб - підприємців», встановлюєтьс я, що відносини, які виникають у сфері державної реєстраці ї юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, регулюю ться Конституцією України, ц им Законом та нормативно-пра вовими актами, прийнятими ві дповідно до цього Закону. Дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юр идичних осіб незалежно від о рганізаційно-правової форми , форми власності та підпоряд кування, а також фізичних осі б - підприємців.
З викладеного вбачається, щ о вказаний закон є спеціальн им нормативно-правовим актом , що прийнятий з метою регулюв ання правовідносин, які вини кають у сфері державної реєс трації юридичних осіб та фіз ичних осіб - підприємців, у т ому числі й порядку та підста в припинення державної реєст рації підприємницької діяль ності суб' єкта господарюва ння.
Частиною 2 ст.38 Закону Україн и «Про державну реєстрацію ю ридичних осіб та фізичних ос іб-підприємців»встановлено , що підставою для постановле ння судового рішення щодо пр ипинення юридичної особи, що не пов' язано з банкрутство м юридичної особи, зокрема є: в изнання недійсним запису про проведення державної реєстр ації через порушення закону, допущені при створенні юрид ичної особи, які не можна усун ути.
Відповідно до положень ч.2 с т.110 ЦК України вимога про лікв ідацію юридичної особи на пі дставах, зазначених у пункті 2 ч.1 цієї статті, може бути пред ' явлена до суду органом, що здійснює державну реєстраці ю, учасником юридичної особи , а щодо акціонерних товарист в - також Державною комісією з цінних паперів та фондовог о ринку, аналогічна правова п озиція щодо чого міститься у постанові Верховного Суду У країни від 19 лютого 2008 року по с праві № 2-116/06.
В той же час, як встановлено судом, позивач не є засновник ом відповідача, а також не нал ежить до органів, які здійсню ють державну реєстрацію суб' єктів підприємницької діяль ності.
З огляду на вищенаведене, су д приходить до висновку, що по зивачем нормативно не обґрун товано підстав для задоволен ня позову виходячи з існуючо го суб' єктного складу сторі н у справі та визначених пози вачем підстав і предмету поз ову.
Законом України «Про держа вну податкову службу в Украї ні», в редакції, що діяла на ча с виникнення спірних відноси н та звернення до суду, встано влено, що органи державної по даткової служби у випадках, в межах компетенції та у поряд ку, встановлених законами Ук раїни, мають право звертатис я у передбачених законом вип адках до судових органів із з аявою (позовною заявою) про ск асування державної реєстрац ії суб' єкта підприємницько ї діяльності (п.17 ст.11 Закону). Ви ходячи з положень п.17 ст.11, п.3 ч.1 с т.10, ст.2 Закону України «Про дер жавну податкову службу в Укр аїні»стосовно функцій подат кової служби з контролю за св оєчасністю подання платника ми податків податкових звіті в, декларацій, розрахунків та інших документів, пов' язан их з обчисленням податків, ін ших платежів, в кореспонденц ії з положеннями ч. 2 ст. 38 Закон у України «Про державну реєс трацію юридичних осіб та фіз ичних осіб-підприємців», орг ани державної податкової слу жби можуть звертатися з вимо гами про припинення юридично ї особи не в усіх випадках, виз начених статтею 38 зазначеног о закону, а лише в тих, коли под аткові органи діють на реалі зацію своєї владної компетен ції. Тому органи державної по даткової служби вправі зверт атися з вимогою про припинен ня суб' єктів господарюванн я лише в разі, якщо підставою п озову є неподання таким суб' єктом протягом року до орган ів державної податкової служ би податкових декларацій, до кументів фінансової звітнос ті згідно з законодавством.
Згідно з пунктом 8.6 Порядку о бліку платників податків, зб орів (обов' язкових платежів ), затвердженого Наказом ДПА У країни від 19 лютого 1998 року № 80 (в редакції наказу ДПА України від 17 листопада 1998 року № 552), я кщо платник податків не має з аборгованості перед бюджето м, та у разі неподання пр отягом року в органи державн ої податкової служби податко вих декларацій, документі в податкової звітності, кері вник органу державної податк ової служби приймає рішення у вигляді розпорядження відн осно платника податків - пр о звернення до суду або госпо дарського суду із заявою (поз овною заявою) про постановле ння судового рішення про при пинення юридичної особи чи п ідприємницької фізичної осо би - підприємця.
Як вбачається з наданої в су довому засіданні представни ком позивача службової запис ки від 23.02.2011р. № 125/28-325 відповідач ді йсно не звітує до податкової служби більше ніж рік (з серпн я 2009 року). Проте, згідно службо ва записка від 23.02.2011р. № 120/24-036 свідч ить про наявність заборгован ості у відповідача перед бюд жетом у сумі 1 489,00 грн., з яких: 170,00 г рн. з податку на прибуток прив атних підприємств та 1 319,00 грн. з податку на додану вартість.
Враховуючи викладене, суд з азначає, що відповідно до ч.2 с т.7 Закону України «Про держав ну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємці в», державний нагляд за дотри манням законодавства у сфері державної реєстрації юридич них осіб та фізичних осіб-під приємців здійснює спеціальн о уповноважений орган з пита нь державної реєстрації, яки м відповідно до постанови Ка бінету Міністрів України від 26.04.2007 р. № 667 є Державний комітет У країни з питань регуляторної політики та підприємництва.
Відповідно до ст.19 Конститу ції України органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни. Компетенція органів державної податкової служби поширюється саме на відноси ни в сфері оподаткування.
Таким чином, оскільки позив ач не вправі виходити за межі наданих йому законом повнов ажень, до яких не віднесено ко нтроль за дотриманням законо давства у сфері державної ре єстрації юридичних осіб, у то му числі щодо дотримання пор ядку реєстрації, а вимога про визнання недійсним запису п ро проведення державної реєс трації може бути пред'явлена до суду органом, що здійснює д ержавну реєстрацію або учасн иком юридичної особи, суд при ходить до висновку, що вимоги позивача в цій частині виход ять за межі повноважень орга нів державної податкової слу жби, а отже підстав для задово лення позову в цій частині не має.
Оцінюючи доводи позивача щ одо нікчемності установчих д окументів, як правочину, та за стосування у зв' язку з цим н аслідків недійсного правочи ну у вигляді визнання недійс ним запису про державну реєс трацію, суд вважає ці доводи б езпідставними, оскільки уста новчі документи не є правочи ном (договором) в розумінні ЦК України, що вбачається зокре ма з положень статей 36, 41, 42, 59 Зако ну України «Про господарські товариства», ст.626 ЦК України т а відповідає правовій позиці ї Верховного Суду України, ви кладеній у п.14 Постанови Плену му Верховного Суду України в ід 24 жовтня 2008 року № 13 «Про прак тику розгляду судами корпора тивних спорів». Наведені поз ивачем норми ЦК України не ре гулюють правовідносини щодо припинення юридичної особи, а позивач не є суб' єктом цих правовідносин. А відтак дово ди позивача з їх обґрунтуван ням положеннями статей 202, 203, 215, 23 6, ч.5 ст.216 ЦК України є юридично б езпідставними.
Суд також враховує, що відп овідно до п.п.20.1.12, п.п.67.2 Податков ого кодексу України, який наб рав чинності з 01.01.2011 року, також встановлено, що з питань прип инення суб' єктів господарю вання податкові органи можут ь звертатися до суду лише у ви падках, встановлених законом , зміст яких викладений вище.
Крім того, суд бере до уваги , що положення Податкового ко дексу України та інших закон одавчих актів з цих питань, що набрали чинності з 01.01.2011 року п оширюються на правовідносин и, що виникли після набрання ч инності цими актами та не пош ирюються на минуле.
Відповідно до вимог ч.1 ст.71 К одексу адміністративного су дочинства України кожна стор она повинна довести ті обста вини, на яких ґрунтуються її в имоги та заперечення, крім ви падків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Враховуючи викладені обст авини, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, як і є у справі, суд прийшов до ви сновку, що позовні вимоги зад оволенню не підлягають.
Керуючись вимогами ст.ст. 69, 7 1, 86, 94, 158-163, 254 Кодексу адміністрати вного судочинства України, О кружний адміністративний су д міста Києва
П О С Т А Н О В И В:
В задоволені позову Дер жавної податкової інспекції у Святошинському районі міс та Києва до Товариства з обме женою відповідальністю «Кан гаро», третя особа без самост ійних вимог: Святошинська ра йонна у місті Києві державна адміністрація про визнання недійсним запису про проведе ння державної реєстрації та припинення юридичної особи - відмовити.
Постанова набирає закон ної сили у порядку, встановле ному в ст.254 КАС України та може бути оскаржена до Київськог о апеляційного адміністрати вного суду в порядку та строк и, визначені ст.ст.185-187 КАС Украї ни.
Суддя Н.А. Добрівська
Дата виготовлення та під писання повного тексту поста нови - 28 лютого 2011 року.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2011 |
Оприлюднено | 15.03.2011 |
Номер документу | 14151733 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Добрівська Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні