ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТ ИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
ПОСТАНОВА
Іменем України
09.02.11 Справа №2а-3624/10/2770
Окружний адміністративн ий суд міста Севастополя в ск ладі:
головуючого судді - Гавури О .В.;
при секретарі - Плаксіній О. С.,
з участю: представників:
позивача: ОСОБА_1 - ОС ОБА_2, довіреність б/н від 29.12.201 0,
відповідача: Севастопольс ької міської державної адмін істрації - Єсауленко Павло Михайлович, довіреність № 8624/24/ 2-10 від 09.12.2010,
третьої особи: Обслуговуюч ий кооператив «Житлово-будів ельне товариство індивідуал ьних забудовників «Верджині я» - Водолазкін Володимир Адо льфович, довіреність б/н від 17 .01.2011,
третьої особи: ОСОБА_3 - ОСОБА_2, довіреність б/н від 28.12.2010,
третьої особи: ОСОБА_4 - ОСОБА_2, довіреність б/н від 28.12.2010,
третьої особи: ОСОБА_5 - ОСОБА_2, довіреність б/н від 29.12.2010,
третьої особи: Севастополь ської міської Ради - Сирський Сергій Валентинович, довіре ність від 10.01.2011 року № 03-15/28,
третьої особи: прокуратури м.Севастополя - Попова Анас тасія Ігорівна, довіреність №05-103-11 від 28.01.2011,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщ енні суду в м. Севастополі адм іністративну справу за позов ом ОСОБА_1 до Севастопол ьської міської державної адм іністрації, , треті особи: Обсл уговуючий кооператив «Житло во-будівельне товариство інд ивідуальних забудовників «В ерджинія», ОСОБА_3, ОСОБА _4, ОСОБА_5, прокуратура м.С евастополя, Севастопольська міська Рада, про визнання пр отиправним та скасування роз порядження,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до с уду з адміністративним позов ом до Севастопольської місь кої державної адміністрації про визнання протиправним т а скасування розпорядження Севастопольської міської де ржавної адміністрації № 1672-р в ід 05.08.2010 «Про скасування розпор ядження голови міської держа вної адміністрації від 06.04.2010 №10 80-р».
Позовні вимоги обґрунтова ні порушенням відповідачем в имог діючого законодавства п ри прийнятті спірного розпор ядження, оскільки Севастопол ьська міська державна адміні страція діяла з перевищенням повноважень та у спосіб, який не передбачений законом, зок рема, із порушенням приписів статті 43 Закону України "Про м ісцеві державні адміністрац ії".
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду м. Севастопо ля від 29.11.2010 року відкрите прова дження у адміністративній сп раві № 2а-3624/10/2770.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду м. Севастопо ля від 29.11.2010 року закінчено підг отовче провадження та призна чено справу № 2а-3624/10/2770 до судовог о розгляду.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду м. Севастопо ля від 12.01.2011 року до участі спра ві залучені в якості третіх о сіб, які на заявляють самості йних вимог на предмет спору н а стороні позивача: ОСОБА_3 , ОСОБА_4, ОСОБА_5, в якос ті третіх осіб, які на заявляю ть самостійних вимог на пред мет спору на стороні відпові дача: прокуратура м.Севастоп оля, Севастопольська міська Рада.
В судовому засіданні предс тавник позивача та третіх ос іб на стороні позивача підтр имала позовні вимоги з мотив ів, наведених в адміністрати вному позові, наполягала на ї х задоволенні.
Представник відповідача С евастопольської міської дер жавної адміністрації проти п озову заперечував, просив су д відмовити в задоволенні по зовних вимог з підстав, викла дених у запереченні, яке долу чене до матеріалів справи (а.с . ).
Представники третіх осіб: С евастопольської міської Рад и, прокуратури м.Севастополя проти позову заперечували, п росили суд відмовити в задов оленні позовних вимог.
Суд заслухавши пояснення о сіб, що беруть участь у справі , з' ясувавши обставини у спр аві, перевіривши докази та ви вчивши матеріали справи, про аналізувавши законодавство , вважає, що позов підлягає зад оволенню з огляду на наступн е.
Обслуговуючий кооператив «Житлово-будівельне товарис тво індивідуальних забудовн иків «Верджинія» (далі - ОК "ЖБ ТІЗ «Верджинія») 27.01.2010 року заре єстрований Гагарінською рай онною державною адміністрац ією м. Севастополя, про що сві дчить Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 № 412671, включено до Єдино го державного реєстру підпри ємств та організацій України за № 10054289843, ідентифікаційний ко д юридичної особи 36966392.
Розпорядженням Севастопол ьської міської державної адм іністрації № 1080-р від 06.04.2010 року О К "ЖБТІЗ «Верджинія» затверд жено проект землеустрою по в ідводу земельної ділянки зі встановлення меж земельної д ілянки в натурі (на місцевост і) для будівництва та обслуго вування кварталу індивідуал ьних житлових будинків та го сподарських будівель площею 4,0 га у АДРЕСА_1 та передано у власність ОК "ЖБТІЗ «Верджи нія» зазначену земельну діля нку для будівництва та обслу говування кварталу індивіду альних житлових будинків та господарських будівель.
Прокурором міста Севастоп оля 23.07.2010 за № 07-921-вих.10 до Севастоп ольської міської державної а дміністрації було принесено протест з вимогою скасувати вказане розпорядження як та ке, що суперечить чинному зак онодавству України, а саме, вс упереч статтям 41, 80, 82, 93, ч. 2 ст. 127, ст . 134 Земельного Кодексу Україн и розпорядження міською держ авною адміністрацією видано стосовно земельної ділянки, яка може бути передана у влас ність юридичній особі виключ но шляхом продажу на конкуре нтних засадах (земельних тор гах) та укладення відповідно го договору купівлі-продажу.
На підставі протесту проку рора м. Севастополя головою С евастопольської міської дер жавної адміністрації було пр ийнято розпорядження № 1672-р ві д 05.08.2010 «Про скасування розпоря дження голови міської держав ної адміністрації від 06.04.2010 №1080-р ».
Відповідно до ст. 8 Конститу ції України в Україні визнає ться і діє принцип верховенс тва права. Конституція Украї ни має найвищу юридичну силу . Закони та інші нормативно-пр авові акти приймаються на ос нові Конституції України і п овинні відповідати їй. Норми Конституції України є норма ми прямої дії. Звернення до су ду для захисту конституційни х прав і свобод людини і грома дянина безпосередньо на підс таві Конституції України гар антується.
Право на звернення до адмін істративного суду з позовом є складовою права на судовий захист, яке передбачено стат тею 55 Конституції України. Згі дно з цією статтею, права і сво боди людини і громадянина за хищаються судом і кожному га рантується право на оскаржен ня в суді рішень дій чи бездія льності органів державної ор ганів місцевого самоврядува ння, посадових і службових ос іб.
Відповідно до ч.1 п. 1 ч. 2 ст.17 Код ексу адміністративного судо чинства України, юрисдикція адміністративних судів поши рюється на правовідносини, щ о виникають у зв'язку з здійсн енням суб'єктом владних повн оважень владних управлінськ их функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'є кта владних повноважень шлях ом виборів або референдуму.
Юрисдикція адміністративн их судів поширюється на публ ічно-правові спори, зокрема, с пори фізичних чи юридичних о сіб із суб' єктом владних по вноважень щодо оскарження йо го рішень (нормативно-правов их актів чи правових актів ін дивідуальної дії), дій чи безд іяльності.
Таким чином, до юрисдикції а дміністративних судів відне сено розгляд і вирішення спо рів фізичних чи юридичних ос іб із суб' єктом владних пов новажень, у яких вони вважают ь, що суб' єкт владних повнов ажень своїм рішенням, діями ч и бездіяльністю порушив їхні права, свободи чи інтереси.
Індивідуальні акти можуть бути оскаржені лише особами , безпосередні права, свободи чи охоронювані законом інте реси яких такими актами пору шені.
У даній справі предметом ос карження є правовий акт інди відуальної дії, дію якого пош ирено, зокрема на ОК "ЖБТІЗ «Ве рджинія». Разом з тим, на підст аві скасованого відповідаче м розпорядження позивачка от римала Державний акт на прав о власності на земельну діля нку. Таким чином, оскаржуване розпорядження порушує безпо середні права та інтереси по зивачки.
Відповідно до ч. 1, ч. 5, ч. 7 ст. 118 К онституції України виконавч у владу в областях і районах, м істах Києві та Севастополі з дійснюють місцеві державні а дміністрації.
Голови місцевих державних адміністрацій при здійсненн і своїх повноважень відповід альні перед Президентом Укра їни і Кабінетом Міністрів Ук раїни, підзвітні та підконтр ольні органам виконавчої вла ди вищого рівня.
Місцеві державні адмініст рації підзвітні і підконтрол ьні органам виконавчої влади вищого рівня.
Преамбулою Закону України "Про місцеві державні адміні страції" від 09.04.1999 року № 586-XIV (далі - Закон № 586-XIV) встановлено, що ві дповідно до Конституції Укра їни цей Закон визначає орган ізацію, повноваження та поря док діяльності місцевих держ авних адміністрацій.
Відповідно до ст. 1 Закону № 58 6-XIV, виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Сев астополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Міс цева державна адміністрація є місцевим органом виконавч ої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Мі сцева державна адміністраці я в межах своїх повноважень з дійснює виконавчу владу на т ериторії відповідної адміні стративно-територіальної од иниці, а також реалізує повно важення, делеговані їй відпо відною радою.
Статтею 3 Закону № 586-XIV закріпл ені принципи діяльності місц евих державних адміністраці й, відповідно до яких вони дію ть на засадах: відповідально сті перед людиною і державою за свою діяльність; верховен ства права; законності; пріор итетності прав людини; гласн ості; поєднання державних і м ісцевих інтересів.
Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 6 Закону № 586 -XIV, на виконання Конституції У країни, законів України, акті в Президента України, Кабіне ту Міністрів України, мініст ерств та інших центральних о рганів виконавчої влади, вла сних і делегованих повноваже нь голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядж ення, а керівники управлінь, в ідділів та інших структурних підрозділів - накази.
Розпорядження голів місце вих державних адміністрацій , прийняті в межах їх компетен ції, є обов'язковими для викон ання на відповідній територі ї всіма органами, підприємст вами, установами та організа ціями, посадовими особами та громадянами.
Відповідно до ч. 1, ч. 4 ст. 41 Зако ну № 586-XIV, Голови місцевих держа вних адміністрацій видають р озпорядження одноособово і н есуть за них відповідальніст ь згідно із законодавством.
Акти місцевих державних ад міністрацій ненормативного характеру, прийняті в межах ї х повноважень, набирають чин ності з моменту їх прийняття , якщо самими актами не встано влено пізніший термін введен ня їх у дію. Ці акти доводяться до їх виконавців, а при потреб і - оприлюднюються.
Статтею 39 Закону № 586-XIV визнач ений перелік повноважень гол ів місцевих державних адміні страцій, до якого не входить с касування власних попередні х розпоряджень.
Відповідно до ч. 8 ст. 118 Консти туції України, рішення голів місцевих державних адмініст рацій, що суперечать Констит уції та законам України, інши м актам законодавства Україн и, можуть бути відповідно до з акону скасовані Президентом України або головою місцево ї державної адміністрації ви щого рівня.
Крім того, частинами першою та третьою статті 43 Закону № 586 -XIV передбачено, що акти місцев их державних адміністрацій, що суперечать Конституції Ук раїни, законам України, рішен ням Конституційного Суду Укр аїни, актам Президента Украї ни та Кабінету Міністрів Укр аїни або інтересам територіа льних громад чи окремих гром адян, можуть бути оскаржені д о органу виконавчої влади ви щого рівня або до суду.
Розпорядження голови держ авної адміністрації, що супе речать Конституції України, законам України, рішенням Ко нституційного Суду України, іншим актам законодавства аб о є недоцільними, неекономни ми, неефективними за очікува ними чи фактичними результат ами, скасовуються Президенто м України, головою місцевої д ержавної адміністрації вищо го рівня або в судовому поряд ку.
Крім того, відповідно до п. 4 ч . 2 ст. 24 Закону України "Про Кабі нет Міністрів України" від 16.05.2 008 року № 279-VI, якій діяв на час при йняття оскаржуємого розпоря дження, Кабінет Міністрів Ук раїни розглядає питання щодо : подання Президенту України пропозицій щодо скасування актів місцевих державних адм іністрацій, що суперечать Ко нституції та законам України , іншим актам законодавства У країни, з одночасним зупинен ням їх дії.
Таким чином, законодавство м чітко визначено коло суб' єктів, яким надано повноваже ння скасовувати розпоряджен ня голів місцевих державних адміністрацій, а саме, такими суб'єктами є Президент Украї ни, голова місцевої державно ї адміністрації вищого рівн я, суд.
Виходячи із системного ана лізу вказаних норм, суд дійшо в висновку, що скасування вла сного розпорядження головою місцевої державної адмініст рації свідчить про вихід ним за межі власних повноважень та суперечить вимогам Закон у та Конституції України.
Посилання представника ві дповідача Севастопольської міської державної адміністр ації на те, що розпорядження С евастопольської міської дер жавної адміністрації № 1672-р ві д 05.08.2010 «Про скасування розпоря дження голови міської держав ної адміністрації від 06.04.2010 №1080-р » було прийнято на підставі п ротесту прокурора, а тому є пр авомірним не можуть бути при йняте судом до уваги з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 121 Конститу ції України, прокуратура Укр аїни становить єдину систему , на яку покладається, в тому ч ислі, і нагляд за додержанням законів органами виконавчої влади, органами місцевого са моврядування, їх посадовими і службовими особами.
Статтями 1, 19 Закону України " Про прокуратуру" встановлено , що прокурорський нагляд за д одержанням і правильним заст осуванням законів місцевими радами, їх виконавчими орган ами, здійснюється Генеральни м прокурором України і підпо рядкованими йому прокурорам и, предметом нагляду за додер жанням і застосуванням закон ів є, також і відповідність ак тів, які видаються всіма орга нами, підприємствами, устано вами, організаціями та посад овими особами, вимогам Конст итуції України та чинним зак онам.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 20 Зако ну України "Про прокуратуру" п ри виявленні порушень закону прокурор або його заступник у межах своєї компетенції ма ють право опротестувати акти Прем'єр-міністра України, Каб інету Міністрів України, Рад и міністрів Автономної Респу бліки Крим, міністерств та ін ших центральних органів вико навчої влади, виконавчих орг анів місцевих Рад, підприємс тв, установ, організацій, гром адських об'єднань, а також ріш ення і дії посадових осіб.
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 21 Зако ну України "Про прокуратуру", п ротест на акт, що суперечить з акону, приноситься прокуроро м, його заступником до органу , який його видав, або до вищес тоящого органу. У такому ж пор ядку приноситься протест на незаконні рішення чи дії пос адової особи. У протесті прок урор ставить питання про ска сування акта або приведення його у відповідність з закон ом, а також припинення незако нної дії посадової особи, пон овлення порушеного права. Пр отест прокурора зупиняє дію опротестованого акта і підля гає обов'язковому розгляду в ідповідним органом або посад овою особою у десятиденний с трок після його надходження. Про наслідки розгляду проте сту в цей же строк повідомляє ться прокурору.
Тобто, відповідно до зазнач еної норми права, протест про курора не є рішенням суб' єк та владних повноважень, обов ' язковим для виконання; про тест - це думка прокурора, яка надсилається відповідному о ргану для вирішення питання по суті, а тому не дає підстав цьому органу діяти за межами наданих йому повноважень.
Прокурор міста Севастопол я приніс протест на акт орган у, який його видав, але не мав п рава його скасовувати, не ско риставшись наданою йому зако ном альтернативною можливіс тю внесення протесту до вище стоящого органу.
Відповідно до ст. 2 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, завданнями адмін істративного судочинства є захист прав, свобод та інтере сів фізичних осіб, прав та інт ересів юридичних осіб у сфер і публічно-правових відносин від порушень з боку органів д ержавної влади, органів місц евого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, і нших суб' єктів при здійснен ні ними владних управлінськи х функцій на основі законода вства, в тому числі на виконан ня делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупер едженого та своєчасного розг ляду адміністративних справ . У справах щодо оскарження рі шень, дій чи бездіяльності су б'єктів владних повноважень адміністративні суди переві ряють, чи прийняті (вчинені) во ни, зокрема, на підставі, у меж ах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 19 Конституції Украї ни передбачено, що органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.
З урахуванням зазначеного , суд дійшов висновку про відс утність у Севастопольської м іської державної адміністра ції законних підстав для при йняття розпорядження № 1672-р ві д 05.08.2010 «Про скасування розпоря дження голови міської держав ної адміністрації від 06.04.2010 №1080-р », оскільки вказане розпоряд ження було прийняте за межам и повноважень наданих законо м відповідачу.
Відповідач, як суб'єкт владн их повноважень, не надав суду достатніх та беззаперечних доказів правомірності прийн ятого їм розпорядження №1672-р в ід 05.08.2010.
При таких обставинах, суд ді йшов до висновку, що позовні в имоги ОСОБА_1 обґрунтован і та підлягають задоволенню.
Постанову складено та підп исано в порядку частини 3 стат ті 160 Кодексу адміністративно го судочинства України 14 люто го 2011 року.
Керуючись ст.ст. 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинс тва України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов з адовольнити.
2. Визнати розпорядження Се вастопольської міської держ авної адміністрації № 1672-р від 05.08.2010 «Про скасування розпоряд ження голови міської державн ої адміністрації від 06.04.2010 №1080-р» протиправним та скасувати.
Постанова набирає законно ї сили в порядку і строки, вста новлені статтею 254 Кодексу адм іністративного судочинства України.
Постанова може бути оскарж ена до Севастопольського апе ляційного адміністративног о суду через суд першої інста нції шляхом подачі апеляційн ої скарги протягом десяти дн ів з дня її проголошення, а у р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрати вного судочинства України - з дня отримання копії постан ови.
Суддя О.В . Гавура
Суд | Окружний адміністративний суд міста Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 09.02.2011 |
Оприлюднено | 15.03.2011 |
Номер документу | 14151944 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Іщенко Галина Михайлівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Севастополя
Гавура О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні