ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 березня 2011 р. Справа № 24202/10/9104
Колегія суддів Льві вського апеляційного адміні стративного суду в складі:
головуючого судді Сапіги В.П .
суддів Онишкевич а Т.В., Попка Я.С.,
з участю секретаря судови х засідань Стецк ів І.В.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Чер нівці на постанову Чернівець кого окружного адміністрати вного суду від 24.02.2010 року у спра ві за позовом малого приватн ого підприємства "Джокер" до Д ержавної податкової інспекц ії у м.Чернівці про скасуванн я рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкці й, -
ВСТАНОВИЛА :
22.10.2008 року МПП "Джокер" зверну лось в суд з адміністративни м позовом до Державної подат кової інспекції в м. Чернівці про скасування рішення про з астосування штрафних (фінанс ових) санкцій за №0013442304/0 від 23.10.2008 р оку в сумі 3060 грн.
В обґрунтуваннях позовних вимог покликається на те, що д ля здійснення розрахунків із споживачем забезпечив граль ний зал належним чином зареє строваним та опломбованим ре єстратором розрахункових оп ерацій, тобто спеціалізовани м електронним контрольно -ка совим апаратом для казино та гральних автоматів, який пра цює у фіскальному режимі, зді йснюючи при цьому облік руху грошових коштів, розрахунок прибутку гравців за підсумк ами гри, зберігання даних кож ного касового чеку тощо. В поз овній заяві зазначає, що вини позивача щодо відсутності в кожному гральному автоматі фіскальної пам'яті немає, оск ільки, всупереч Постанові КМ У №121 "Про переведення суб'єкті в підприємницької діяльност і на облік розрахункових опе рацій у готівковій та безгот івковій формі із застосуванн ям реєстраторів розрахунков их операцій" (далі Постанова К МУ №121), Міністерство промисло вої політики на момент прове дення перевірки не організув ало розробку таких пристроїв , які б відповідали нормам чин ного законодавства. У зв'язку з цим, оскаржувані рішення вв ажає такими, що підлягають ск асуванню.
Постановою Чернівецького окружного адміністративног о суду від 24.02.2010 року позов задо волено, а саме скасовано ріше ння про застосування штрафни х (фінансових) санкцій №0013442304/0 ві д 23.10.2008 року в сумі 3060 грн. з тих пі дстав, що встановлено несумі сність гральних автоматів ГА -2М, ГА-2Е та системи «Фіскал».
У поданій апеляційній скар зі відповідач просить зазнач ену постанову скасувати та п рийняти нову, якою у задоволе нні позовних вимог відмовити в повному обсязі, покликаючи сь на порушення судом першої інстанції норм матеріальног о права.
Вимоги за апеляційною скар гою обґрунтовує тим, що відпо відно до ст. 2 Закону України "П ро порядок застосування реєс траторів розрахункових опер ацій у сфері торгівлі, громад ського харчування та послуг до електронних контрольно-ка сових апаратів відносяться т акож торговельні автомати аб о інше подібне устаткування, що призначене для операцій з продажу товарів (послуг) без в идачі покупцю чека, іншого зв ітного документа за готівков і кошти чи їх замінники - жетон и, картки платіжних систем аб о інші замінники грошей, без у часті фізичної особи, яка кон тролює здійснення оплати так их товарів (послуг).
Тобто, гральні автомати є ел ектронними контрольно-касов ими апаратами і відповідно, р еєстраторами розрахункових операцій. Зазначена норма За кону визначає, що реєстратор розрахункових операцій як п ристрій або програмно-техніч ний комплекс, в якому реалізо вані фіскальні функції і яки й призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні пос луг), операцій з купівлі-прода жу іноземної валюти та/або ре єстрації кількості проданих товарів (наданих послуг). Фіск альні функції відповідно до вимог вказаного Закону - це зд атність реєстраторів розрах ункових операцій забезпечув ати одноразове занесення, до вготермінове зберігання у фі скальній пам'яті, багаторазо ве зчитування і неможливість зміни підсумкової інформаці ї про обсяг розрахункових оп ерацій, виконаних в готівков ій та/або в безготівковій фор мі (із застосуванням платіжн их карток, платіжних чеків, же тонів тощо), або про обсяг опер ацій з купівлі-продажу інозе мної валюти.
При цьому апелянт зазначає , що посилання суду першої інс танції на те, що позивачем вик ористовувався реєстратор ро зрахункових операцій «Марія 701», то Закон України "Про поряд ок застосування реєстраторі в розрахункових операцій у с фері торгівлі, громадського харчування та послуг", не дає с уб'єкту підприємницької діял ьності права на самостійний вибір способу реєстрації роз рахункових операцій незалеж но від виду діяльності, оскіл ьки ст.13 Закону визначено, що в имоги щодо реалізації фіскал ьних функцій реєстраторами р озрахункових операцій для рі зних сфер застосування встан овлюються Кабінетом Міністр ів України.
Так, на виконання вимог вказ аної статті Кабінетом Мініст рів України 18.02.2002р. було прийнят о постанову №199, якою затвердж ено вимоги щодо реалізації ф іскальних функцій реєстрато рами розрахункових операцій для різних сфер застосуванн я.
Тому апелянт вважає, що грал ьний автомат повинен забезпе чувати реєстрацію розрахунк ових операцій, бути переведе ним у фіскальний режим, як реє стратор розрахункових опера цій - зареєстрованим та оплом бованим. Тобто, у залі гральни х автоматів реєстрація розра хункових операцій повинна зд ійснюватись не одним реєстра тором в цілому всіх гральних автоматів, що мало місце в спі рному випадку, а кожен автома т повинен реєструвати розрах ункові операції, проведені ч ерез нього, однак судом першо ї інстанції не надано належн ої оцінки вищезазначеним нор мам права, у зв'язку з чим груб о їх порушено.
Заслухавши суддю-доповід ача, перевіривши матеріали с прави та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колег ія суддів приходить до перек онання, що подана скарга під лягає задоволенню з наступни х мотивів.
Суд першої інстанції встан овив, що 14.10.2008 року працівниками Державної податкової інспек ції у м. Чернівці було проведе но перевірку залу гральних а втоматів, розташованого в м. Ч ернівці, вул. Зелена, 6а. За резу льтатами перевірки в цей ден ь складено акт з дотримання с уб'єктами господарювання пор ядку проведення розрахунків за товари(послуги), вимог з ре гулювання обігу готівки, ная вності торгових патентів і л іцензій. За даним актом перев ірки було встановлено поруше ння ст. 2, п. 1,2,3 ст. 3 Закону України "Про застосування реєстрато рів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадськог о харчування та послуг". Перев іркою встановлено, що під час перевірки 10 гральних автомат ів були не обладнані запам'ят овуючими пристроями, не вико нували фіскальних функцій -о бліку кількості жетонів (кре дитів), що використовувалися у грі на цих автоматах та факт надання послуг гри на 9 гральн их автоматах. Рішенням ДПІ у м . Чернівці від 23.10.2008 року, на підс таві акта перевірки згідно з п.2 ст.17 Закону України "Про зас тосування реєстраторів розр ахункових операцій у сфері т оргівлі, громадського харчув ання та послуг" до позивача за стосовано штрафні (фінансові ) санкції в сумі 3060 грн., а саме дв адцять неоподатковуваних мі німумів доходів громадян за застосування при здійсненні розрахункових операцій непе реведеного у фіскальний режи м роботи, незареєстрованого, неопломбованого або опломбо ваного з порушенням встановл еного порядку реєстратора ро зрахункових операцій в кожно му випадку.
Штрафні санкції було засто совано до відповідача, за пор ушення вимог п.1 ч. 1 ст. 3 Закону У країни «Про застосування реє страторів розрахункових опе рацій у сфері торгівлі, грома дського харчування та послуг ».
Згідно п.1 ч. 1 ст. 3 Закону Украї ни «Про застосування реєстра торів розрахункових операці й у сфері торгівлі, громадськ ого харчування та послуг», су б'єкти підприємницької діяль ності, які здійснюють розрах ункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жето нів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгі влі, громадського харчування та послуг зобов'язані провод ити розрахункові операції на повну суму покупки (надання п ослуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіск альний режим роботи реєстрат ори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, щ о підтверджують виконання ро зрахункових операцій, або у в ипадках, передбачених цим За коном, із застосуванням заре єстрованих у встановленому п орядку розрахункових книжок .
Як вбачається з матеріалів справи гральний зал забезпе чено зареєстрованим та оплом бованим реєстратором розрах ункових операцій типу Марія 701 (позиція 32 Державного реєстр у реєстраторів розрахункови х операцій, затвердженого На казом ДПА України від 01.04.2008 року № 202, який був чинним на момент проведення перевірки, сфера застосування РРО - казино, зал и гральних автоматів, торгів ля та послуги гральних закла дів).
В зв'язку з чим суд першої ін станції прийшов до висновку, що в контексті визначеного Д ПІ в м. Чернівці порушення вим ог п. 1,2,3 ч.1 ст. 3 Закону України «П ро застосування реєстраторі в розрахункових операцій у с фері торгівлі, громадського харчування та послуг», жодни х порушень зі сторони позива ча немає.
Судом першої інстанції вст ановлено, що жодних із перера хованих п.2 ст.17 Закону України «Про застосування реєстрато рів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадськог о харчування та послуг» пору шень, за які застосовуються ш трафні санкції, позивачем не допущено, оскільки даною нор мою не передбачено відповіда льність за невикористання гр ального автомата в якості РР О.
Такі висновки суду першої інстанції, на думку колегії с уддів, не відповідають норма м матеріального права.
Колегія суддів зазначає, щ о ст.17 Закону України "Про заст осування реєстраторів розра хункових операцій у сфері то ргівлі, громадського харчува ння та послуг" встановлено ві дповідальність суб'єктів гос подарювання за недотримання порядку використання РРО.
Пунктом 1 частини другої дод атка до постанови Кабінету М іністрів України від 7 лютого 2001 року N 121 "Про переведення суб 'єктів підприємницької діяль ності на облік розрахункових операцій у готівковій та без готівковій формі із застосув анням реєстраторів розрахун кових операцій" встановлено, що до 31 грудня 2006 року всі граль ні автомати повинні бути пер еведені в режим застосування РРО.
У зв'язку з цим з 01.01.2007 року у су б'єктів господарювання, що на дають послуги у сфері гральн ого бізнесу, виникає обов'язо к застосовувати гральні авто мати, що виконують фіскальні функції.
Невиконання цього обов'язк у може бути підставою для нак ладення на суб'єкта господар ювання штрафу, передбаченого ст. 17 Закону України "Про засто сування реєстраторів розрах ункових операцій у сфері тор гівлі, громадського харчуван ня та послуг".
Згідно зі ст. 12 Закону Украї ни "Про застосування реєстра торів розрахункових операці й у сфері торгівлі, громадсь кого харчування та послуг" на території України дозволяєт ься реалізовувати та застосо вувати лише ті реєстратори р озрахункових операцій вітч изняного та іноземного ви робництва, які включені до Державного реєстру реєстр аторів розрахункових операц ій, та конструкція і програмн е забезпечення яких відповід ає конструкторсько-технолог ічній та програмній документ ації виробника.
Пунктом 2 постанови Кабінет у Міністрів України від 7 люто го 2001 року N 121 "Про переведення с уб'єктів підприємницької дія льності на облік розрахунков их операцій у готівковій та б езготівковій формі із застос уванням реєстраторів розрах ункових операцій" на Міністе рство промислової політики б уло покладено обов'язок забе зпечити організацію розробл ення автоматів з продажу тов арів (послуг), які відповідати муть необхідним вимогам, а та кож запам'ятовуючих пристрої в (фіскальної пам'яті) для осна щення автоматів, що вже діють .
Наказом Державної податко вої адміністрації України ві д 1 липня 2008 року N 430 "Про затвердж ення Державного реєстру реєс траторів розрахункових опер ацій у новій редакції" (наказ в тратив чинність згідно з нак азом Державної податкової ад міністрації України від 10 вер есня 2008 року N 581) до Державного р еєстру реєстраторів розраху нкових операцій було включен о комп'ютерно-касову систему "Фіскал", яка призначена для ф іскалізації гральних автома тів.
Отже, до вказаної дати у Дер жавному реєстрі реєстраторі в розрахункових операцій Укр аїни не було РРО, який би забез печував технічну можливість виконувати фіскальні функці ї гральним автоматом, а у суб'є ктів господарювання була від сутня об'єктивна можливість дотримання приписів Закону У країни "Про застосування реє страторів розрахункових опе рацій у сфері торгівлі, грома дського харчування та послуг " у частині використання грал ьних автоматів, оснащених фі скальною функцією.
За таких обставин наявніст ь вини суб'єктів господарюва ння у порушенні ними порядку використання РРО під час над ання послуг у сфері гральног о бізнесу виключалася.
Разом з тим, із моменту вклю чення до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій комп'ютерно-касово ї системи "Фіскал" суб'єкти гос подарювання зобов'язані вико ристовувати зазначену систе му.
Крім того, з цього часу суб'є кти господарювання не повинн і вводити в експлуатацію ті г ральні автомати, що не забезп ечують можливості застосува ння цієї системи, оскільки во ни об'єктивно не можуть забез печити дотримання вимог Зако ну України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, гр омадського харчування та пос луг".
Колегія суддів звертає ува гу на те, що несумісність комп 'ютерно-касової системи "Фіск ал" із введеними раніше в експ луатацію гральними автомата ми виключає можливість вчине ння правопорушення тими суб' єктами господарювання, чиї г ральні автомати не є сумісни ми з комп'ютерно-касовою сист емою "Фіскал" з технічних прич ин. При цьому суб'єкти господа рювання повинні підтвердити вжиття ними заходів із встан овлення технічної можливост і використання комп'ютерно-к асової системи "Фіскал" у тих г ральних автоматах, що ними ви користовуються.
При задоволенні позовних в имог суд першої інстанції вк азав, що наявними доказами вс тановлено несумісність грал ьних автоматів ГА-2М, ГА-2Е та си стеми «Фіскал», що стверджує ться листом виробника гральн их автоматів ОСОБА_2
Окрім цього необхідно зазн ачити, що після 01.07.2008р. - дати вклю чення комп'ютерно -касової си стеми "Фіскал" до Державного р еєстру реєстраторів розраху нкових операцій позивач МПП «Джокер» звертався до Держав ної податкової адміністраці ї України з листом від 17.07.2008р. №17/ 17/1 щодо застосування гральних автоматів. Державна податко ва адміністрація України лис том від 21.08.2008р. №8005/6/23-7019, повідомивш и позивача про включення ком п'ютерно -касовоїсистеми "Фіс кал" до Державного реєстру ре єстраторів розрахункових оп ерацій, одночасно зазначила, що необхідною умовою застос ування гральних автоматів є включення їх (або окремих бло ків автоматів, що входять до с кладу комп'ютерно -касових си стем, які забезпечують перев едення таких автоматів у фіс кальний режим роботи) до Держ авного реєстру реєстраторів розрахункових операцій за п роцедурою, встановленою Поло женням про зазначений Держав ний реєстр, затвердженим Пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 29.08.2002р. №1315. Вказана пр оцедура здійснюється за пода нням виробників або генераль них постачальників такої тех ніки, розробленої на замовле ння операторів сфери грально го бізнесу. Не дивлячись на те , що термін переведення суб'єк тів господарювання, які здій снюють діяльність з використ ання гральних автоматів, на р озрахунки із застосуванням р еєстраторів розрахункових о перацій починаючи з 1 липня 2002 р оку чотири рази переносився урядовими постановами, жодно ї пропозиції щодо фіскалізац ії гральних автоматів від пі дприємств -виробників гральн ого обладнання, а також опера торів грального ринку не над ходило.
За своєю правовою природою та враховуючи положення ста тті 238 Господарського кодексу України зазначені штрафні с анкції є адміністративно-гос подарськими санкціями.
Відповідно до вимог статті 218 цього Кодексу підставою го сподарської відповідальнос ті учасника господарських ві дносин, у тому числі для засто сування адміністративно-гос подарських санкцій, є вчинен е таким суб'єктом господарсь ке правопорушення. У силу час тини другої зазначеної статт і учасник господарських відн осин відповідає за порушення правил здійснення господарс ької діяльності, якщо не дове де, що ним ужито всіх залежних від нього заходів для недопу щення господарського правоп орушення.
За вищевказаним слід зроби ти висновок в тому, що МПП «Джо кер» не вжило усіх залежних в ід нього заходів для недопущ ення господарського правопо рушення, оскільки не довело, щ о вживало заходи із встановл ення технічної можливості ви користання комп'ютерно-касов ої системи "Фіскал" у тих граль них автоматах, що ними викори стовуються.
Частиною 1 ст. 9 КАС Укра їни встановлено, що суд при ви рішенні справи керується при нципом законності, відповідн о до якого органи державної в лади, органи місцевого самов рядування, їхні посадові і сл ужбові особи зобов'язані дія ти лише на підставі, в межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачені Конституцією та зако нами України.
За таких обставин в суб»єкт а владних повноважень були п равові підстави для притягне ння позивача до господарсько -правової відповідальності у вигляді застосування адміні стративно-господарських сан кцій.
Тому суд апеляційної інстанції вважає, що апеляці йну скаргу Державної податко вої інспекції в м. Чернівці-за довольнити, а постанову Черн івецького окружного адмініс тративного суду від 24.02.2010 року у даній справі слід скасуват и, оскільки така прийнята з по рушенням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ч.3 ст. 160, ст.196, п.3 ч.1 ст .198, ст. 202, ч.2 ст.205, ст.207, ст. 254 КАС Укра їни, колегія суддів,
ПОСТАНОВИЛА :
Апеляційну скаргу Державн ої податкової інспекції в м. Ч ернівці - задовольнити.
Скасувати постанову Черні вецького окружного адмініст ративного суду від 24.02.2010 року у справі № 2а-317/10 та прийняти нов у постанову.
Відмовити в позові малого п риватного підприємства "Джок ер" до Державної податкової і нспекції у м.Чернівці про ска сування рішення щодо застосу вання штрафних (фінансових) с анкцій.
Ухвала набирає законної си ли з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищог о адміністративного суду Укр аїни протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної ск арги безпосередньо до суду к асаційної інстанції.
Головуючий суддя : В.П. Сапіга
Судді: Т.В. Онишкевич
Я.С. Попко
Повний текст виготовлено 03 .03.2011р.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2011 |
Оприлюднено | 15.03.2011 |
Номер документу | 14152936 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Сапіга В.П.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Скакун Оксана Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні