Постанова
від 02.03.2011 по справі 2а/0570/1051/2011
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 березня 2011 р. с права № 2а/0570/1051/2011

Приміщення суду за адр есою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвар дійської дивізії, 17

час прийняття постанови:

Донецький окружний адміні стративний суд в складі:

головуючого судді

при секретарі

Донецький окружний адмін істративний суд в складі:

головуючого - судді Лазарєва В.В.,

при секретарі Хлопові А.А.,

за участю представника поз ивача Зеленової К.М. ,

представника відповідача Скріпнік О.О.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом тов ариства з обмеженою відповід альністю «ТК Центр» до Управ ління Пенсійного фонду У країни в м. Ясинувата Донецьк ої області про зобов' язання повернути зайво сплачені ст рахові внески у розмірі 85567,93 гр н., -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмежен ою відповідальністю «ТК Цент р» звернулося до Донецького окружного адміністративног о суду з позовом до Управлінн я Пенсійного фонду Украї ни в м. Ясинувата Донецької об ласті про зобов' язання пове рнути зайво сплачені страхов і внески у розмірі 85567,93 грн.

В обґрунтування своїх позо вних вимог позивач зазначив, що згідно із ч.13 ст. 20 Закону Укр аїни «Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння» суми надмірно сплачених чи помилково сплачених стра хових внесків за солідарною системою повертаються страх увальникам або за їх згодою з араховуються в рахунок майбу тніх платежів страхових внес ків у порядку і в строки, визна чені правлінням Пенсійног о фонду.

Облік сум переплати за плат ежами, які на певну дату надій шли понад зобов' язання, виз начені як безпосередньо у зв ' язності платника, так і за і ншими документами, здійснюют ься органом Пенсійного ф онду України в особових раху нках платників у графі «Пере плата» згідно із п. 7 Порядку в едення органами Пенсійног о фонду України обліку надх одження платежів зі збору на обов' язкове державне пенсі йне страхування та інших пла тежів, затвердженого постано вою правління Пенсійного фонду України від 19 січня 2002 ро ку № 2-4 та зареєстрованого в Мі ністерстві юстиції України 0 1 березня 2002 року за № 212/6500. Поверн ення платнику зайво або поми лково внесених сум платежів до Пенсійного фонду Укра їни або зарахування переплат у рахунок сплати інших плате жів в особових рахунках плат ників проводиться органом Пенсійного фонду на підста ві заяви платника. Така заява подається до Пенсійного фонду на пізніше 1095 днів, наст упного за днем здійснення та кої переплати, і розглядаєть ся протягом місяця з дня пода чі заяви.

15.11.2010 позивач звернувся з зая вою до Пенсійного фонду п ро повернення зайво сплачени х сум страхових внесків на су му у розмірі 85567,93 грн.

24.11.2010 Пенсійний фонд свої м листом № 10493/04 відмовив у повер ненні надмірно сплачених стр ахових внесків, мотивуючі ві дмову тим, що суми відрахуван ь єдиного податку не є саме ст раховими внесками, тому надм ірно сплачені суми не поверт аються, а тільки можуть бути з араховані у рахунок майбутні х платежів.

Проте, згідно Листа Пенсі йного Фонду України від 03.11.200 9 № 20042/03-30 суми надмірно сплачени х страхових внесків, у тому чи слі якщо частина єдиного под атку повертаються страхувал ьникам або з їх згоди зарахов уються в рахунок майбутніх п латежів страхових внесків. П росив зобов' язати Управлін ня Пенсійного фонду Укра їни в м. Ясинувата Донецької о бласті повернути зайво сплач ені страхові внески у розмір і 85567,93 грн. шляхом перерахуванн я грошових коштів на поточни й рахунок товариства.

Представник позивача у суд овому засіданні підтримала п озовні вимоги та наполягала на їх задоволенні.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала посилаючис ь на обставини викладені у за переченнях на позовну заяву (а.с. 104-105). Просила відмовити у за доволенні позовних вимог.

Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши обставини справи та перевір ивши їх доказами в межах заяв лених позовних вимог, суд вст ановив наступне.

Позивач - товариство з обм еженою відповідальністю ТК « Центр» є юридичною особою (ЄД РПОУ 35865087); платником страхових внесків на загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування (а.с. 20).

Як суб' єкт малого підприє мництва - юридична особа у 200 8-2010 роках здійснював сплату єд иного податку, що підтверджу ється відповідними Свідоцтв ами (а.с. 130-132).

Відповідач - Управління П енсійного фонду України в м . Ясинувата Донецької област і є органом виконавчої влади , який в цих правовідносинах з дійснює повноваження, поклад ені на нього ст. 12 Прикінцевих положень Закону України „Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування”, По ложенням про Пенсійний ф онд України, затвердженим У казом Президента України в ід 1 березня 2001 року № 121/2001 з насту пними змінами та доповненням и.

У відповідності до ст. 12 Прик інцевих положень Закону Укра їни „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня”, у період до перетворення Пенсійного фонду Україн и в неприбуткову самоврядну організацію він функціонує я к центральний орган виконавч ої влади на підставі норм цьо го Закону (крім норм, зазначен их в абзаці шостому пункту 1 ць ого розділу) та Положення про Пенсійний фонд України, я ке затверджує Президент Укра їни. Бюджет Пенсійного фо нду України в зазначений пер іод затверджує Кабінет Мініс трів України.

Згідно зі ст. 1 Положення про Пенсійний фонд України, з атвердженого Указом Пре зидента України від 1 березня 2001 року № 121/2001 з наступними зміна ми та доповненнями, пенсійни й фонд України є центральним органом виконавчої влади, що здійснює керівництво та упр авління солідарною системою загальнообов'язкового держа вного пенсійного страхуванн я, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, п ризначає пенсії та готує док ументи для їх виплати, забезп ечує своєчасне і в повному об сязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на похованн я, інших соціальних виплат, як і згідно із законодавством з дійснюються за рахунок кошті в Пенсійного фонду Украї ни, здійснює контроль за ціль овим використанням коштів Пенсійного фонду України. Діяльність Пенсійного ф онду України спрямовується т а координується Кабінетом Мі ністрів України через Мініст ра праці та соціальної політ ики України.

Згідно ст. 15 Положення, Пен сійний фонд України здійсн ює свої повноваження безпосе редньо та через утворені в ус тановленому порядку головні управління Пенсійного ф онду України в Автономній Ре спубліці Крим, областях, міст ах Києві, Севастополі, та упра вління Пенсійного фонду України в районах, містах і ра йонах у містах.

У відповідності до п. 5 ст. 4 вк азаного Положення, Пенсійн ий фонд України відповідно до покладених на нього завда нь організовує, координує та контролює роботу органів П енсійного фонду України що до, зокрема, забезпечення дод ержання підприємствами, уста новами, організаціями та гро мадянами законодавства про п енсійне забезпечення; забезп ечення збирання та акумулюва ння страхових внесків, інших надходжень до бюджету Пенс ійного фонду України відпо відно до законодавства; стяг нення у передбаченому законо давством порядку своєчасно н е сплачених сум збору на обов 'язкове державне пенсійне ст рахування; призначення і вип лати пенсій; забезпечення по вного та своєчасного фінансу вання витрат на виплату пенс ій, допомоги на поховання та і нших соціальних виплат, що зд ійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду Україн и.

Процедура реєстрації та об ліку платників внесків на за гальнообов'язкове державне п енсійне страхування (далі - ст рахові внески), обчислення і с плати страхових внесків та і нших платежів до бюджету Пе нсійного фонду України під приємствами, установами, орг анізаціями (далі - Підприємст ва) незалежно від форм власно сті, виду діяльності і господ арювання та фізичними особам и, нарахування і сплати фінан сових санкцій та пені, поданн я страхувальниками звітност і управлінням Пенсійного фонду України в районах, міст ах і районах у містах (далі - ор гани Пенсійного фонду Ук раїни) визначається Інструкц ією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внес ків на загальнообов'язкове д ержавне пенсійне страхуванн я до Пенсійного фонду Укр аїни, затвердженої Постаново ю правління Пенсійного ф онду України від 19.12.2003 № 21-1, зареє строваної в Міністерстві юст иції України 16 січня 2004 р. за № 64/86 63.

Позивач вважає, що ним завищ ено сплату страхових внесків , у зв' язку з чим він звернувс я до Пенсійного фонду в м. Ясинувата Донецької області із листом від 15.11.2010 в якому прос ить повернути дебіторську за боргованість, яка утворилась станом на 01.10.2010 у розмірі 85567,93 грн ., оскільки ним було перевищен о відрахування з єдиного под атку - 42 % над відрахуваннями до фонду оплати праці - 33,2 %.

Листом Пенсійного фонду від 24.11.2010 товариству було відмо влено у поверненні сум спрям ованих до Пенсійного фон ду із посиланням на ст. 20 Закон у України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування».

Позивач не погодився із обс тавинами викладеними у вказа ному листі Пенсійного фо нду і тому звернувся до суду і з даним позовом.

Згідно з частиною 2 статті 19 К онституції України органи де ржавної влади й органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією і законам и України.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодекс у адміністративного судочин ства України (далі за текстом - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваже ння з метою, з якою це повноваж ення надано;

3) обґрунтовано, тобто з урах уванням усіх обставин, що маю ть значення для прийняття рі шення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджен о);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рі вності перед законом, запобі гаючи несправедливій дискри мінації;

8) пропорційно, зокрема з дот риманням необхідного баланс у між будь-якими несприятлив ими наслідками для прав, своб од та інтересів особи і цілям и, на досягнення яких спрямов ане це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Стаття 71 КАС України передб ачає, що кожна сторона повинн а довести ті обставини, на яки х ґрунтуються її вимоги та за перечення. В адміністративни х справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважен ь обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення , дії чи бездіяльності поклад ається на відповідача, якщо в ін заперечує проти адміністр ативного позову.

Суд приходить до висновку, щ о Управлінням Пенсійного фонду України в м. Ясинувата Донецької області доведена п равомірність своїх дій у спі рних правовідносинах, з огля ду на наступне.

Згідно положень ч. 3, ч. 4 та ч. 6 с т. 18 Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування», яка діяла на час виникнення спірних пр авовідносин, страхові внески є цільовим загальнообов'язк овим платежем, який справляє ться на всій території Украї ни в порядку, встановленому ц им Законом.

Отже, обов'язок зі сплати ст рахових внесків або збору на загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування не зу мовлюється певним статусом п латника податку, нормативні акти, що регулюють діяльніст ь осіб, які сплачують єдиний п одаток, не звільняють останн іх від обов' язку сплати так их внесків.

Питання оподаткування суб 'єктів малого підприємництва врегульовані Указом Пре зидента України від 03.07.1998 р. №727/98 « Про спрощену систему оподатк ування, обліку та звітності с уб'єктів малого підприємства ».

Так, згідно пункту 6 зазначе ного Указу суб'єкт малого підприємництва, який сплачу є єдиний податок, не є платник ом таких видів податків і збо рів (обов'язкових платежів): по датку на додану вартість, крі м випадку, коли юридична особ а обрала спосіб оподаткуванн я доходів за єдиним податком за ставкою 6 відсотків; податк у на прибуток підприємств; по датку на доходи фізичних осі б (для фізичних осіб - суб'єкті в малого підприємництва); пла ти (податку) за землю; збору на спеціальне використання при родних ресурсів; збору до Фон ду для здійснення заходів що до ліквідації наслідків Чорн обильської катастрофи та соц іального захисту населення; збору до Державного інноваці йного фонду; збору на обов'язк ове соціальне страхування; в ідрахувань та зборів на буді вництво, реконструкцію, ремо нт і утримання автомобільних доріг загального користуван ня України; комунального под атку; податку на промисел; збо ру на обов'язкове державне пе нсійне страхування; збору за видачу дозволу на розміщенн я об'єктів торгівлі та сфери п ослуг; внесків до Фонду Украї ни соціального захисту інвал ідів; внесків до Державного ф онду сприяння зайнятості нас елення; плати за патенти згід но із Законом України «Про па тентування деяких видів підп риємницької діяльності».

У той же час приписами пункт у 15 Прикінцевих положень Зако ну України «Про загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування» встановлено, що д о приведення законодавства у відповідність із цим Законо м, закони України та інші норм ативно-правові акти застосов уються в частині, що не супере чать цьому Закону.

Розміри відсотків, які підл ягають відрахуванню з сум єд иного податку, порядок і стро к їх перерахування чітко виз начені Указом Президент а України від 03.07.1998 р. №727/98, пункто м 2 якого передбачено, що суб'є кт підприємницької діяльнос ті - фізична особа сплачує єди ний податок щомісяця не пізн іше 20 числа наступного місяця на окремий рахунок відділен ь Державного казначейства Ук раїни. Відділення Державного казначейства України наступ ного дня після надходження к оштів перераховують суми єди ного податку у таких розміра х: до місцевого бюджету - 43 відс отки; до Пенсійного фонду України - 42 відсотки; на обов'яз кове соціальне страхування - 15 відсотків (у тому числі до Де ржавного фонду сприяння зайн ятості населення - 4 відсотки) для відшкодування витрат, як і здійснюються відповідно до законодавства у зв'язку з тим часовою втратою працездатно сті, а також витрат, зумовлени х народженням та похованням.

Аналіз наведених положень Указу №727/98 свідчить про те , що позивач не приймає участі в розподілі чи визначенні ро зміру відрахувань перерахов аної ним до держказначейства суми єдиного податку. Дани м Указом або іншими нормати вними актами не встановлено підстав та порядку зменшення розміру суми відрахування з єдиного податку, перерахова ного суб'єктом підприємницьк ої діяльності до держказначе йства, а позивач не наділений повноваженнями по здійсненн ю контролю за перерахованими грошовими коштами.

Відповідно до ст. 19 Закону Ук раїни «Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання» (в редакції станом на ча с існування спірних відносин ) страхові внески до солідарн ої системи загальнообов'язко вого державного пенсійного с трахування нараховуються ро ботодавцем на суми фактичних витрат на оплату праці (грошо вого забезпечення) працівник ів, що включають витрати на ви плату основної та додаткової заробітної плати та інших за охочувальних і компенсаційн их виплат.

Наведене свідчить проте, що суб'єкти підприємницької ді яльності, які перебувають на спрощеній системі оподаткув ання, починаючи з 01.01.2004 р. (дня наб рання чинності Законом Украї ни «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня») сплачують до Пенсійног о фонду України страхові вн ески на загальних підставах, тобто на суми витрат на опла ту праці (грошового забезпеч ення) працівників, що включаю ть витрати на виплату основн ої та додаткової заробітної плати та інших заохочувальни х і компенсаційних виплат, як і були здійснені фактично.

Також суд вважає за доцільн е вказати, що ставки, механізм справляння та пільги щодо сп лати збору на обов'язкове дер жавне пенсійне страхування в становлені Законом України « Про збір на обов'язкове держа вне пенсійне страхування», я ким, як і Законом України «Про загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування», не в становлено такої пільги, як з вільнення від сплати збору н а обов'язкове державне пенсі йне страхування для суб'єкті в підприємницької діяльност і, котрі перейшли на спрощену систему оподаткування. Зако н України «Про державну підт римку малого підприємництва » від 19.10.2000 р. №2063-III також не встано влює пільг зі сплати страхов их внесків або збору на обов'я зкове державне пенсійне стра хування для платників єдиног о податку.

Щодо посилання представни ка позивача на п. 7 Порядку вед ення органами Пенсійного фонду України обліку надход ження платежів зі збору на об ов' язкове державне пенсійн е страхування та інших плате жів, затвердженого постаново ю правління Пенсійного ф онду України від 19 січня 2002 рок у № 2-4 та зареєстрованого в Мін істерстві юстиції України 01 б ерезня 2002 року за № 212/6500 (який дія в на час спірних правовіднос ин), суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 7.2. Порядку, о блік сум переплати за платеж ами, які на певну дату надійшл и понад зобов'язання, визначе ні як безпосередньо у звітно сті платника, так і за іншими д окументами, здійснюється орг аном Пенсійного фонду Ук раїни в особових рахунках пл атників у графі "Переплата".

Повернення платнику зайво або помилково внесених сум п латежів до Пенсійного фо нду України або зарахування переплат у рахунок сплати ін ших платежів в особових раху нках платників проводиться о рганом Пенсійного фонду України на підставі заяви пл атника.

Надміру сплачені суми плат ежів, що обліковуються в особ ових рахунках платників біль ше 1095 днів без руху (відсутні на рахування або зменшення та с плата), за умови відсутності з аяви платника про повернення зараховуються до бюджету ві дповідного органу Пенсійн ого фонду України. Зарахува ння здійснюється на підставі висновку, складеного органо м Пенсійного фонду Украї ни за формою згідно з додатко м 3.

Разом з тим, проведеною Пе нсійним фондом України в м. Ясинувата Донецької області перевіркою не було встановл ено порушень щодо сплати стр ахових внесків, що підтвердж ується даними Акту перевірки № 74 від 16.09.2010.

Також, в матеріалах справи в ідсутні докази того, що позив ач у спірний період припуска в надмірну чи помилкову спла ту єдиного податку.

Таким чином, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відпо відальністю «ТК Центр» до Уп равління Пенсійного фон ду України в м. Ясинувата Доне цької області про зобов' яза ння повернути зайво сплачені страхові внески у розмірі 85567,9 3 грн.

На підставі вищевикладено го, керуючись ст.ст. 2, 9, 24, 71, 94, 160, 167, 184, 1 95, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адміністрат ивного позову товариства з о бмеженою відповідальністю « ТК Центр» до Управління Пен сійного фонду України в м. Я синувата Донецької області п ро зобов' язання повернути з айво сплачені страхові внеск и у розмірі 85567,93 грн., - відмовити .

Постанова постановлена у н арадчій кімнаті та проголоше на її вступна та резолютивна частини у судовому засіданн і 02 березня 2011 року.

Повний текст постанови скл адений 09 березня 2011 року.

Апеляційна скарга на поста нову суду подається до Донец ького апеляційного адмініст ративного суду через Донецьк ий окружний адміністративни й суд. Копія апеляційної скар ги одночасно надсилається ос обою, яка її подає, до Донецько го апеляційного адміністрат ивного суду.

Апеляційна скарга на поста нову Донецького окружного ад міністративного суду подаєт ься протягом десяти днів з дн я її проголошення. У разі заст осування судом частини треть ої статті 160 цього Кодексу, а та кож прийняття постанови у пи сьмовому провадженні апеляц ійна скарга подається протяг ом десяти днів з дня отриманн я копії постанови.

Суддя Лазарєв В.В.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.03.2011
Оприлюднено21.03.2011
Номер документу14225474
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0570/1051/2011

Ухвала від 25.03.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чебанов Олександр Олегович

Ухвала від 25.03.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чебанов Олександр Олегович

Ухвала від 19.04.2011

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чебанов О.О.

Постанова від 02.03.2011

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

Постанова від 02.03.2011

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

Ухвала від 02.03.2011

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

Ухвала від 22.02.2011

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

Ухвала від 24.01.2011

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні