Рішення
від 09.03.2011 по справі 14/164-10-4944
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

14/164-10-4944

              

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" березня 2011 р.Справа  № 14/164-10-4944

                                                           

За позовом Державного підприємства Одеська залізниця

до відповідача Державного підприємства „Морський торгівельний порт „Южний”

про стягнення 184031,22грн.

Суддя Горячук Н.О.

Представники:

Від позивача: за дов. Непомнящий П.В.; за дов. Хахалін В.В.;

Від відповідача: за дов. Бушуєва І.О.; за дов. Кузнецов Р.В.

В засіданні суду була оголошена перерва по 09.03.2011р. в порядку ст.77 ГПК України.

Суть спору: Державне підприємство Одеська залізниця звернулося до господарського суду Одеської області з позовом до Державного підприємства „Морський торгівельний порт „Южний” про стягнення 184031,22грн. плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу у вагонах. Відповідач позовні вимоги не визнає з підстав викладених у відзиві на позов.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши представників сторін встановлено наступне:

01.09.2006р. між Державним підприємством „Одеська залізниця” (Залізниця) та Державним підприємством „Морський торговельний порт „Южний” (Порт) було укладено договір №УП-647/1 (далі договір), згідно з п.п. 2.1, 2.2 якого Залізниця здає/приймає, а Порт приймає/здає експортні, транзитні, імпортні вантажі, що перевозяться за участю морського (річкового), залізничного транспорту, а також господарські вантажі для Порту або для його контрагентів.

Відповідно до п.3 договору Залізниця і Порт зобов'язуються дотримуватися технології робіт з приймання і видачі всіх вантажів, викладеної у цьому договорі та в Єдиному технологічному процесі роботи Станції і Порта та інструкціях про порядок подачі та збирання вагонів і організації робіт, з питань: планування, інформаційного забезпечення, узгодження навантаження, розвантаження вагонів, подачі/прибирання вагонів, інших питань, пов'язаних з технологією роботи.

За умовами п.3.1 договору Порт зобов'язується здійснювати місячне планування завозу і вивозу експортних, імпортних і транзитних вантажів, обсяг яких не повинен перевищувати узгодженого як в цілому, так і з окремої номенклатури вантажів, контролювати ритмічність завозу згідно з узгодженими обсягами; приймати всі узгоджені Портом експортні та транзитні вантажі та нести відповідальність за користування вагонами від моменту подачі Залізницею Порту на фронти навантаження/розвантаження або приймально-здавальні колії до моменту здачі їх Залізниці, нести відповідальність перед Залізницею відповідно до розділу 7 договору.

Згідно з п.3.2 договору Залізниця зобов'язується регулярно надавати Порту попередню інформацію про підхід вагонів з вантажами із зазначенням роду вантажу, дати і часу прибуття на припортову станцію (в тому числі кількість „покинутих” поїздів, кількість вагонів за кодами вантажоодержувачів/експедиторів); здійснювати подачу вагонів під вивантаження та навантаження за узгодженим з Портом добовим планом у кількості, передбаченій ЄТП роботи Станції і Порту; спільно з Портом планувати роботу з навантаження і розвантаження вагонів на наступну добу і аналізувати результати роботи за минулу; вести облік часу користування вагонами, переданими Порту, а також не прийнятих Портом вагонів і затриманих з вини Порту на Станції, згідно з добовим планом та правилами користування вагонами.

Пунктом 4.1 договору передбачено, що місячне планування роботи Порту і Станції з перевезення експортних, імпортних і. транзитних вантажів здійснюється відповідно до Правил планування перевезень вантажів з урахуванням переробної спроможності згідно ЄТП роботи Станції і Порту, зайнятості складських ємностей, підходу суден і наявності вагонів, призначених на фронти розвантаження.

Окрім того, за умовами договору час подачі вагонів і час готовності до забирання їх проставляється у відомості плати за користування вагонами ф.ГУ-46 на підставі пам'ятки про користування вагонами (контейнерами) ф.ГУ-45. Плата за користування вагонами Портом нараховується за час з моменту їхньої передачі Порту до моменту прийому Залізницею від Порту всієї партії замовлених та узгоджених Станцією і Портом вагонів з урахуванням часу затримки. Облік часу користування вагонами, поданими в Порт провадиться за пам'ятками і відомостями плати за користування вагонами (контейнерами) за їх номерами. Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) складаються Станцією в трьох примірниках на підставі пам'яток про користування вагонами, актів ГУ-23, ГУ-23а і підписуються представниками Станції і Порту. Вагони, що з вини Порту недозаявлені або не вивантажені проти добової норми вивантаження оформляються актами загальної форми з покладанням на Порт відповідальності згідно з Правилами перевезень. За користування вагонами і контейнерами Порт сплачує Залізниці плату згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами. Збір за зберігання вантажів у вагонах нараховується згідно з розділом 2 п.2.3 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України - Тарифного керівництва №1(п.п. 6.8, 7.1, 7.4, 7.9 договору).

Позивач у позовній заяві стверджує, що у серпні 2010р. відповідачем щодобово не виконувалась середньодобова планова норма вивантаження 251 вагона. З поданих під вивантаження 16077 вагонів, з вини відповідача не було вивантажено 1259 вагона, що підтверджується обліковою карткою виконання плану перевезення вантажів з залізничного на водний транспорт за серпень 2010р. Щодобове невиконання відповідачем норми вивантаження призвело до того, що не вивантажені портом вагони простоювали на станційних коліях ст. Берегова Одеської залізниці.

Через неможливість накопичування вагонів на ст. Берегова, Одеська залізниця була змушена видати накази для затримки вагонів на підходах до станції призначення з вантажем - 10 потягів (11.08.2010р. –2 потяги, 23.08.2010р. –1 потяг, 26.08.2010р. –6 потягів та 27.08.2010р. –1 потяг) на ст. Колосівка, ст. Чорноморська, ст. Роздільна-Сортувальна, ст. Одеса-Східна, ст. Роздільна-1.

На підставі цього були складені відомості плати за користування вагонами та накопичувальні картки відповідно до яких плата за користування вагонами та за зберігання вантажу у вагонах складає 184031,22грн.

Відповідно до п.3 договору сторони зобов'язуються дотримуватися технології робіт з приймання і видачі всіх вантажів, викладеної у цьому договорі, в єдиному технологічному процесі роботи станції і порту та інструкціях про порядок видачі та зберігання вагонів і організації робіт з питань планування, інформаційного забезпечення, узгодження навантаження, розвантаження вагонів, подачі/ прибирання вагонів, інших питань, пов'язаних з технологією роботи.

Відповідно до єдиного технологічного процесу роботи Морського торгового порту „Южний” і станції Берегова Одеської залізниці загальна максимальна переробна здатність порту по вивантаженню складає 450 вагонів на добу (420 вагонів в зимовий період) при пропускній спроможності станції Берегова 456 вагонів.

Однак, фактична середньодобова вивантаження портом вагонів у серпні 2010р. була вище, ніж це передбачено договором та Єдиним технологічним процесом роботи. Обліковою карткою виконання плану перевезення вантажів із залізничного на водний транспорт за серпень 2010р. підтверджено, що загальна середньодобова норма вивантаження в серпні 2010р. складала 478 вагонів (а. с. 16).

З 11 серпня 2010р., коли були затриманні перші 2 потяги, і до 27 серпня 2010р., коли було затримано останній потяг, відповідач вивантажував від 480 до 605 вагонів, що перевищує переробну спроможність порту та пропускну спроможність станції Берегова.

Таким чином, відповідачем не було допущено порушень щодо невиконання середньодобової норми вивантаження вагонів.

Згідно з п.3.2 договору залізниця зобов'язується надавати порту попередню інформацію про підхід вагонів з вантажами із зазначенням роду вантажу, дати і часу прибуття на припортову станцію, здійснювати подачу вагонів під вивантаження та навантаження за узгодженим з портом добовим планом у кількості, передбаченій у Єдиному технологічному процесі роботи станції і порту.

Відповідно до п.4.5 договору позивач та відповідач, виходячи з узгодженого добового плану, місцевих умов і технології роботи, встановлюють черговість та час подачі в порт для вивантаження вагонів, що знаходяться у поїздах на підходах до станції з урахуванням технологічної можливості їх підводу, подачі і вивантаження, з відповідальністю залізниці по обліковій картці, за порушення встановленої черговості та часу прибуття запланованої номенклатури вантажів у розмірі двох добових ставок плати за користування вагонами.

Проте з облікової картки виконання плану перевезення вантажів за серпень 2010р. вбачається, що у період затримання потягів позивач, в порушення вимог п.3.2, п.4.4 та п.4.5 договору, нерівномірно та з перевищенням норм, передбачених договором та у Єдиному технологічному процесі роботи станції і порту, приймав вантажі на адресу відповідача.

Таким чином, через нерівномірне та з перевищенням норм приймання позивачем вагонів з вантажами, виникло накопичення вагонів на шляху слідування, що призвело до їх зупинення.

Пунктами 8, 9 Правил користування вагонами і контейнерами визначено, що у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери. Про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Наказ підписується посадовою особою, визначеною начальником залізниці.

Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони

простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передає йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв'язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником). Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Причини, які є підставою для нарахування плати за користування вагонами в разі затримки їх на підходах до припортових станцій призначення, зазначаються в актах про затримку вагонів. Облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, які складаються на підставі Пам'яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45. Пам'яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23. Відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під'їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам'ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальні операцій (п.п. 10, 12, 4 Правил користування вагонами і контейнерами). Надані акти загальної форми не відповідають визначеному порядку.

У актах про затримку вагонів вказано про неможливість прийняття вагонів портом та відсутність технічної можливості накопичування вагонів на станції призначення або завантаженість фронту вивантаження МТП „Южний”.

З матеріалів справи вбачається, що затримка потягів на станції Берегова сталася у зв'язку з відсутністю технічної можливості накопичення вагонів на станції призначення. Про це зазначається і в наказах про затримку вагонів, і в актах про затримку вагонів, і в переданих залізницею телефонограмах. Причиною вказаної технічної неможливості було перевищення Одеською залізницею загальної максимальної переробної спроможності Порту.

При таких обставинах, суд вважає недоведеною вину Морського торговельного порту „Южний” у затримці потягів. При цьому вагони зупинялись позивачем за власною ініціативою, а факт неприйняття Портом та вина останнього в неприйнятті вантажу та затримці вагонів позивачем не доведена, у зв”язку з чим Одеською залізницею необґрунтовано нараховано відповідачу плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажу у вагонах.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Враховуючи викладене, позовні вимоги необґрунтовані і задоволенню не підлягають. Судові витрати покладаються на позивача згідно зі ст.ст. 44, 49 ГПК України

Керуючись ст.ст. 44,49,82-84 Господарського процесуального кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В:

У позові відмовити

Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 85 ГПК України.

Суддя                                                                                                    Горячук Н.О.

Повний текст рішення складений та підписаний 14.03.2011р.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення09.03.2011
Оприлюднено22.03.2011
Номер документу14289993
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/164-10-4944

Постанова від 19.04.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 28.03.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Рішення від 09.03.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Горячук Н.О.

Ухвала від 21.02.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Горячук Н.О.

Ухвала від 07.02.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Горячук Н.О.

Ухвала від 21.01.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Горячук Н.О.

Ухвала від 12.01.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Горячук Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні