4/89
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02.03.2011 Справа № 4/89
Розглянувши матеріали
За позовом заступника військового прокурора Ужгородського гарнізону в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Закарпатській області, м. Ужгород
та ІІІ-ї особи на стороні позивача без самостійних вимог на предмет спору Дерценської сільської ради, с. Дерцен Мукачівського району
До відповідача квартирно-експлуатаційного відділу м. Мукачево
та ІІІ-ї особи на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору приватного підприємства "МіК", смт. Кольчино Мукачівського району
про відшкодування 300723,40 грн. збитків, спричинених незаконною рубкою дерев
Суддя Л. С. Журавчак
За участі представників сторін:
Від позивача –Данч Н.О., представник по дов. від 12.01.2011 року №86/05;
Від третьої особи на стороні позивача - Матей Ю.Ю., сільський голова;
Від відповідача –Безушко О.І., представник по дов. від 11.01.2011 року №70;
Від третьої особи на стороні відповідача -
Хитрика Б.В., помічника військового прокурора Ужгородського гарнізону;
Суть спору: відшкодування 300723,40 грн. збитків, спричинених незаконною рубкою дерев
Представник позивача та присутній в судовому засіданні прокурор підтримали позовні вимоги повністю з підстав, зазначених в позовній заяві.
Вказують на те, що внаслідок проведеної позивачем позапланової перевірки дотримання відповідачем вимог природоохоронного законодавства в лісфонді на території військового містечка №77 виявлено незаконну рубку 44 сироростучих та 64 сухостійних дерев породи дуб і граб.
Зазначають, що відповідно до ст. ст. 107 Лісового кодексу України, ст. ст. 1166, 1172 Цивільного кодексу України відповідач повинен відшкодувати заподіяну незаконною рубкою шкоду в повному обсязі.
Третя особа на стороні позивача без самостійних вимог також просить суд задовольнити позов у повному обсязі.
Відповідач проти позову заперечив.
Зазначає, що військове містечко №77 в с. Дерцен Мукачівського району передано йому на баланс по акту від 01.12.2005р. від Стрийської КЕЧ району.
Вказує на те, що в КЕВ м. Мукачево звернувся з листом командир військової частини А 3737, яка здійснює охорону згаданого містечка, з проханням провести вирубку повалених дерев. Клопотання обгрунтовувалося актом №574 від 19.05.2005р. "Про проведення перевірки стану об"єктів в/ч А 3737 на предмет визначення обсягу пошкоджень, руйнувань та збитків, нанесених в результаті стихійного лиха - катастрофічного урагану, який стався в ніч з 17 на 18 травня 2005 р."
26.01.2010р. КЕВ м. Мукачево уклав договір з ПП "МІК" на очищення території - здійснення санітарної рубки на території військового містечка №77 с. Дерцен, на виконання якого проведено рубку дерев у кількості 108 штук.
Зазначає, що земельна ділянка військового містечка №77 с. Дерцен відноситься до земель оборони, а не передана до складу земель запасу Дерценської сільської ради, в зв"язку з чим її залучення до участі у справі третьою особою є безпідставним.
Підкреслює, що жодним документом не віднесено насадження на даній земельній ділянці до категорії лісу, не визначено лісовпорядної організації, закріпленої за цією земельною ділянкою. В державному акті на право користування землею та в акті передачі земельної ділянки відсутні відомості про наявність в ній лісового насадження. Відсутність статусу лісу насаджень даної земельної ділянки підтверджується листами Карпатської лісової науково-дослідної станції від 17 грудня 2010р. №77 та Ужородського військового лісництва від 25 жовня 2010р. №113. В зв"язку з відсутністю юридичного оформлення насаджень як лісового масиву вважає безпідставним застосування в позові вимог лісового законодавства.
Зазначає, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами наявність вини відповідача у вчиненні порушень природоохоронного законодавства, а також причиново-наслідкового зв"язку між діями відповідача та завданими на думку позивача державі збитками, в зв"язку з чим відсутні підстави для задоволення позову про її відшкодування.
Приватне підприємство "МІК" повідомило суду, що згідно з договором на очищення території від 26.01.2010р., укладеного з КЕВ м. Мукачево, зачистило всі 108 дерев, вказані начальником ВЕФ КЕВ м. Мукачево Садіковим А.В., що були пошкоджені буревієм, сухостійні або повалені. Вказало, що серед зрубаних дерев не було ділової деревини, лише деревина, не придатна для ділового виробництва.
В судовому розгляді відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України оголошувалися перерви з 12.01.2011р. до 21.01.2011р. (10год. 00хв.), з 24.02.2011р. до 02.03.2011р. (11 год. 00хв.)
ВСТАНОВИВ:
31 березня 2010р. Державною екологічною інспекцією в Закарпатській області на підставі наказу №158 від 29.03.2010р. проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в лісфонді на території військового містечка №77 (с. Дерцен Мукачівського району), що перебуває на балансі КЕВ м. Мукачево.
Перевіркою виявлено сорок чотири пні сироростучих дерев порід дуб, граб діаметрами 24-74 см та шістдесят чотири пні сухостійних дерев цих же порід діаметрами 22-54 см, зафіксовано, що пні не клеймовані, деревина вивезена.
Рубка вказаних дерев проведена приватним підприємством "МІК" на підставі укладеного ним з КЕВ м. Мукачево договору від 26.01.2010р. на проведення санітарної рубки на території військового містечка №77 в с. Дерцен Мукачівського району, що підтверджено двостороннім актом приймання виконаних робіт, затвердженим начальником КЕВ м. Мукачево 30.03.2010р.
Укладенню такого договору передувало звернення до начальника КЕВ м. Мукачево командира військової частини А 3737, що охороняє військове містечко №77, про необхідність вирубки повалених дерев в результаті стихійного лиха на Закарпатті 17-18.05.2005р. з метою недопущення травмування особового складу частини та руйнування споруд містечка.
До звернення було додано комісійний акт №574 від 19.05.2005р. обстеження військового містечка №77, затверджений командиром в/ч А 3737 і погоджений завідуючим відділом з питань НС та ЦЗН Мукачівського району, яким зафіксовано, зокрема, повалення на території вказаного містечка 80 шт. дерев внаслідок катастрофічного урагану в ніч з 17 на 18 травня 2005р.
Стосовно зелених насаджень на території військового містечка №77 Карпатська лісова науково-дослідна станція на запит відповідача роз"яснила (лист №77 від 17.12.2010р.), що вони не мають юридичного статусу, так як відсутні лісовпорядчі матеріали на організацію території.
Ужгородське військове лісництво повідомило на запит відповідача (лист від 30.12.2010р. №167), що саме не може взяти на облік земельну ділянку площею 17 га, в т. ч. вкриту лісом 13,5 га, оскільки облікування його лісфонду проводить Львівська лісовпорядкувальна експедиція (наступне лісовпорядкування буде проводитись за ревізійним періодом у 2012 році).
Національний лісотехнічний університет України на звернення прокуратури Ужгородського військового гарнізону пояснив (лист від 02.07.2010р. №36-487), що в ході комісійного натурного обстеження військового містечка №77 встановлено, що воно знаходиться посеред лісостану, в складі якого панує дуб звичайний з домішкою граба звичайного та інших порід. На право проведення вирубки дерев на його території необхідний спеціальний дозвіл (ст. 69 Лісового кодексу України), який міг би бути виданий на території Закарпатської області територіальними державними підприємствами Держкомлісгоспу та Міноборони.
Вважаючи, що санітарна рубка проведена без отримання спеціального дозволу на використання лісових ресурсів (ст. 69 Лісового кодексу України) та з порушенням передбаченого чинним законодавством порядку для проведення даних робіт (п. 5 Санітарних правил в лісах України, п. 20 Правил поліпшення якісного складу лісів) Державна екологічна інспекція склала розрахунок розміру шкоди, заподіяної лісу незаконною рубкою дерев на території військового містечка №77 в Мукачівському районі, на підставі акту перевірки від 31.03.2010р. та постанови Кабінету Міністрів України від 23.07.2008р. № 665 "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу".
Відповідно до розрахунку розмір шкоди складає 300723,40 грн. і, згідно з даним позовом заступника військового прокурора, повинен бути відшкодований за рахунок КЕВ м. Мукачево як користувача лісу та замовника підрядних робіт з вирубки дерев на підставі ст. 107 Лісового кодексу України, ст. ст. 1166, 1172 Цивільного кодексу України.
Відповідач у доповненні до відзиву на позовну заяву (вих 231 від 02.02.2011р.), на спростування доводів позивача стосовно належності насаджень території військового містечка №77 до категорії лісів, повідомив, що відповідно до ст. ст. 52, 53 Лісового кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 20.06.2007р. №848 документація лісового кадастру поновлюється один раз в 5 років. З врахуванням виключення військового містечка №77 з числа закритих 22.10.2007р., то лише в 2012р. КЕВ м. Мукачево матиме змогу виготовити відповідну землевпорядну документацію і юридично оформити дану земельну ділянку як ліс. Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007р. №761 "Про врегулювання питань щодо спеціального використання лісових ресурсів "порядок видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів передбачає видачу лісорубного квитка на вже юридично оформлені і внесені до лісового кадастру ділянки. Вважає, що лісорубний квиток на вирубку дерев на земельній ділянці, не внесеній до лісового кадастру, отримати було б неможливо.
Оцінивши зібрані у справі письмові докази, заслухавши пояснення представників сторін, третіх осіб та прокурора, суд прийшов до висновку про часткове задоволення позову з огляду на наступне.
Актом Державної екологічної інспекції в Закарпатській області від 31.03.2010р. підтверджено рубку 108 дерев на території військового містечка №77, що знаходиться на балансі КЕВ м. Мукачево, в т. ч. 44 сироростучих і 64 сухостійних дерев породи дуб і граб.
Факт вирубки дерев не заперечується жодним учасником процесу.
Військове містечко №77 (с. Дерцен Мукачівського району) перебуває на балансі КЕВ м. Мукачево внаслідок його передачі за актом від Стрийської КЕЧ району на підставі наказу начальника Західного територіального квартирно-експлуатаційного управління від 07.10.2005р. №3.
Вирубка дерев проведена підрядником - приватним підприємством "МІК" (смт. Кольчино Мукачівського району) - на підставі укладеного ним з КЕВ м. Мукачево договору від 26.01.2010р. №4 на проведення санітарної рубки на території військового містечка №77.
Згідно зі ст. 65 Лісового кодексу України використання лісових ресурсів може здійснюватися в порядку загального і спеціального використання.
Відповідно до ст. 67 Лісового кодексу України у порядку спеціального використання можуть здійснюватися такі види використання лісових ресурсів:
1) заготівля деревини в порядку рубок головного користування;
2) заготівля другорядних лісових матеріалів;
3) побічні лісові користування;
4)використання корисних властивостей лісів для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, потреб мисливського господарства, проведення науково-дослідних робіт.
Законодавством України можуть передбачатися й інші види спеціального використання лісових ресурсів.
Статтею 69 Лісового кодексу України визначено, що спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубним квитком або лісовим квитком, що видається безоплатно.
Спеціальний дозвіл видається власниками лісів або постійними лісокористувачами у встановленому порядку також на проведення інших рубок та робіт, пов'язаних і не пов'язаних із веденням лісового господарства.
З метою поліпшення якісного складу лісів, їх оздоровлення, посилення захисних властивостей власники лісів та постійні лісокористувачі здійснюють лісогосподарські заходи (рубки догляду за лісом, санітарні рубки, лісовідновні рубки в деревостанах, що втрачають захисні, водоохоронні та інші корисні властивості, рубки, пов'язані з реконструкцією малоцінних молодняків і похідних деревостанів тощо) (ст. 84 Лісового кодексу України).
Відповідно до п. 5 Санітарних правил в лісах України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1995р. №555 Санітарно-оздоровчі заходи проводяться на основі відповідних планів незалежно від віку лісонасаджень у лісах усіх груп і категорій захисності. Плани проведення санітарно-оздоровчих заходів складаються щорічно постійними лісокористувачами за участю спеціалістів лісозахисту на основі матеріалів лісовпорядкування, санітарних та лісопатологічних обстежень, з урахуванням специфіки, ступеня і періоду пошкодження насаджень, біології деревних порід, шкідників та збудників інфекційних хвороб (додаток N 1).
Плани санітарно-оздоровчих заходів затверджуються державними органами лісового господарства Автономної Республіки Крим та областей (на територіях природно-заповідного фонду - погоджуються з органами Мінекобезпеки).
Крім того, згідно з п. 20 Правил поліпшення якісного складу лісів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2007р. №724, санітарні рубки призначаються на підставі матеріалів лісовпорядкування, санітарного або лісопатологічного обстеження, а на територіях природно-заповідного фонду (за винятком заказників та господарських зон національних природних і регіональних ландшафтних парків) - за погодженням з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами Мінприроди.
Однак, рубка дерев проведена без спеціального дозволу і порушення порядку проведення даного виду робіт.
Статтею 107 Лісового кодексу України передбачено, що підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.
Згідно з розрахунком позивача, зробленим на підставі акту перевірки від 31.03.2010р. та постанови Кабінету Міністрів України від 23.07.2008р. №665 "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу", розмір шкоди складає 300723,40грн.
Відповідно до ч. 2 ст. 1172 Цивільного кодексу України замовник відшкодовує шкоду, завдану іншій особі підрядником, якщо він діяв за завданням замовника.
З врахуванням акту від 19.05.2005р. №574, в якому зафіксовано повалення 80 дерев ураганом, звернення командира в/ч А 3737 про очищення території військового містечка №77 з метою усунення небезпеки, що загрожувала життю та здоров"ю особового складу, суд вважає, що вирубкою 64 сухостійних дерев не нанесена шкода лісу, а тому відмовляє у стягненні з відповідача 96430,60грн. збитків на відшкодування шкоди, нарахованої за незаконну рубку сухостійних дерев.
В іншій частині позовні вимоги обгрунтовані і на відповідача належить покласти майнову відповідальність про відшкодування шкоди, заподіяної лісу незаконною рубкою сироростучих дерев у розмірі 204292,80грн.
При прийнятті рішення судом відхилені доводи відповідача щодо безпідставності нарахування йому шкоди в зв"язку з відсутністю матеріалів лісовпорядкувань про віднесення території військового містечка №77 до лісів.
Покладаючи майнову відповідальність на відповідача, суд виходив з того, що
1) відповідно до ст. 1 Лісового кодексу України, ліс - тип природних комплексів, у якому поєднуються переважно деревна та чагарникова рослинність з відповідними ґрунтами, трав'яною рослинністю, тваринним світом, мікроорганізмами та іншими природними компонентами, що взаємопов'язані у своєму розвитку, впливають один на одного і на навколишнє природне середовище.Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави. Крім цього, статтею 4 цього ж Кодексу визначено, що до лісового фонду України належать лісові ділянки, в тому числі захисні насадження лінійного типу, площею не менше 0,1 гектара.
До лісового фонду України не належать:
- зелені насадження в межах населених пунктів (парки, сади, сквери, бульвари тощо), які не віднесені в установленому порядку до лісів;
- окремі дерева і групи дерев, чагарники на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках.
Таким чином, насадження території військового містечка №77 підпадає під категорію лісового фонду;
2) відповідач не вживав жодних заходів щодо лісовпорядкування, не звертався в лісопатологічну службу, в спеціалізовані лісогосподарські підприємства Держкомлісгоспу та Міноборони перед рубкою дерев;
3) застосування позивачем постанови Кабінету Міністрів України від 23.07.2008р. №665 "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу" є науково обгрунтованим законним способом нарахування шкоди заподіяної лісу діями відповідача.
Твердження відповідача про безпідставність залучення Дерценської сільської ради як ІІІ-ї особи до уваги судом не взяті, оскільки відповідно до положень ст. 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" частина грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням природоохороноого законодавства в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством утворює місцевий фонд охорони навколишнього середовища відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди. Аналогічну норму містить п. 7 ч. 2 ст. 69 Бюджетного кодексу України.
На підставі наведеного, керуючись ч. 2 ст. 1172 Цивільного кодексу України, ст. ст. 1, 4, 65, 67, 69, 107 Лісового кодексу України, ст. ст. 49, 77, 82-85, 115 Господарського процесуального кодексу України,
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з квартирно-експлуатаційного відділу м. Мукачево (код ЄДРПОУ: 08439994, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Берегівська-об"їздна, 1 корп. А) на користь Державної екологічної інспекції в Закарпатській області (код ЄДРПОУ:34888559, Закарпатська обл., м. Ужгород, вул. Швабська, 14) суму 204292,80 грн. (двісті чотири тисячі двісті дев'яносто дві грн. 80 коп.) для звернення в доход місцевого бюджету Дерценської сільської ради (Закарпатська обл. Мукачівський район, с. Дерцен, вул. Ференца Ракоці, 70, ідент. код: 04350429, МФО 812016, р/р 33111331700166, код платежу 24062100, банк одержувача –ГУДКУ у Закарпатській області) на відшкодування заподіяної незаконною рубкою дерев шкоди.
3. Стягнути з квартирно-експлуатаційного відділу м. Мукачево (код ЄДРПОУ: 08439994, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Берегівська-об"їздна, 1 корп. А):
а) в доход Державного бюджету (р/р 31115095700002 в ГУДК в Закарпатській області, одержувач: УДК в м. Ужгороді, МФО 812016, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку 095) суму 2042,92 грн. (дві тисячі сорок дві грн. 92 коп.) державного мита;
б) в доход бюджету м. Ужгорода ( р/р 31218259700002 в ГУДКУ в Закарпатській області, МФО 812016, код бюджетної класифікації 22050000, символ звітності банку 259) суму 160,32 грн. (сто шістдесят грн. 32 коп.) витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Видати накази.
4. В іншій частині позову відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду.
Суддя Л. С. Журавчак
Суд | Господарський суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2011 |
Оприлюднено | 31.03.2011 |
Номер документу | 14417177 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні