Постанова
від 24.03.2011 по справі 2а-1670/1848/11
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2011 року м. Полтава Справа № 2а-1670/1848/11

Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:

головуючого судді - Серг и С.М.,

при секретарі - Лайко О.В.,

за участю:

представника позивача - О СОБА_1,

представника відповідача - Заєць С.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Фі зичної особи - підприємця О СОБА_3 до Кременчуцької об'є днаної державної податкової інспекції у Полтавській обл асті про скасування податко вих повідомлень-рішень, -

В С Т А Н О В И В:

09 березня 2011 року Фізич на особа - підприємець ОСОБ А_3 звернувся до Полтавсько го окружного адміністративн ого суду з адміністративним позовом до Кременчуцької об' єднаної державної податково ї інспекції у Полтавській об ласті про скасування податк ових повідомлень-рішень № 00525717 01/0/1445 від 23.06.2010, № 0052571701/1 від 01.09.2010.

В обґрунтування своїх вимо г позивач зазначив, що за резу льтатами документальної нев иїзної перевірки Кременчуць кою ОДПІ зроблено висновок п ро заниження позивачем суми орендної плати за землю у зв' язку із порушенням приписів статті 21 Закону України "Про о ренду землі" і внесенням прот ягом 2008-2009 років щомісячної оре ндної плати в розмірі 1,5 % від гр ошової оцінки землі замість 3 %. Позивач не погоджується із вказаним висновком, наголош уючи на тому, що зміна умов дог овору оренди земельної ділян ки щодо розміру орендної пла ти може здійснюватися лише з а взаємною згодою сторін ціє ї угоди, натомість доповнень до договору оренди між оренд арем та орендодавцем в части ні зміни розміру орендної пл ати не підписувалось.

У судовому засіданні предс тавник позивача підтримав по зовні вимоги, просив їх задов ольнити.

Представник відповідача п роти позову заперечував, пос илаючись на те, що орендна пла та за земельні ділянки держа вної та комунальної власност і відповідно до статті 14 Закон у України "Про систему оподат кування" віднесена до загаль нодержавних податків та збор ів. Розмір орендної плати виз начений статтею 7 Закону Укра їни "Про плату за землю", і з 01.01.2008 з урахуванням змін, внесених Законом України "Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України", За коном України "Про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України" від 03.06.2008 № 309-VІ, пов инен складати не менше трикр атного розміру земельного по датку (3 % від грошової оцінки з емлі).

Суд, заслухавши пояснення п редставників сторін, вивчивш и та дослідивши матеріали сп рави, всебічно і повно з' ясу вавши всі фактичні обставини , на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об' є ктивно оцінивши докази, які м ають юридичне значення для р озгляду справи і вирішення с пору по суті, приходить до нас тупних висновків.

Судом встановлено, що позив ач зареєстрований Виконавч им комітетом Кременчуцької м іської ради 29.11.2004, що підтверджу ється свідоцтвом про державн у реєстрацію серії НОМЕР_2

Фізична особа-підприємець ОСОБА_3 є орендарем земел ьної ділянки комунальної вла сності на підставі укладеног о із Кременчуцькою міською р адою договору оренди земельн ої ділянки від 08.04.2005 (зареєстров аний 27.04.2005 за № 040554800006).

Позивачем подано до Кремен чуцької ОДПІ податкові декл арації орендної плати за зем ельні ділянки державної і ко мунальної власності за 2008 та 200 9 роки, в яких самостійно нарах овано орендну плату згідно з договором оренди земельної ділянки за 2008 рік в розмірі 4745,47 г рн, за 2009 рік - 4745,47 грн.

08.06.2010 Кременчуцькою ОДПІ про ведено документальну невиїз ну перевірку податкових декл арацій з орендної плати за зе мельні ділянки державної та комунальної власності щодо п равильності нарахування та с плати позивачем орендної пла ти за земельну ділянку згідн о податкових декларацій за 2008 та 2009 роки та договору оренди з емельної ділянки.

За результатами перевірки складено акт № 2898/17-220/НОМЕР_1 від 10.06.2010, в якому зафіксовано п орушення позивачем статті 21 З акону України "Про оренду зем лі" із змінами внесеними Зако ном України "Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України", Законо м України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 № 309-VІ, внаслід ок чого занижено суму орендн ої плати за землю на загальну суму 21923,27 грн, в тому числі за 2008 р ік - 9852,21 грн; за 2009 рік - 12071,06 грн .

За висновками перевірки вк азане порушення виникло у зв 'язку з тим, що орендна плата п о договором оренди земельної ділянки комунальної власнос ті у 2008-2009 роках позивачем нарах овувалася та сплачувалася в розмірі 1,5 % від грошової оцінк и землі, замість встановлени х 3 % від грошової оцінки землі .

На підставі акту перевірки № 2898/17-220/НОМЕР_1 від 10.06.2010 Кремен чуцькою ОДПІ винесено подат кове повідомлення-рішення № 0052571701/0/1445 від 23.06.2010, яким позивачу ви значено суму податкового зоб ов'язання з орендної плати за землю в загальному розмірі 3 2884.9 грн, в тому числі за основни м платежем - 21923,27 грн та за штра фними (фінансовими) санкціям и - 10961,63 грн.

За наслідками адміністрат ивного оскарження відповід ачем винесено податкове пов ідомлення-рішення № 0052571701/1 від 10. 09.2010, яким позивачу визначено суму податкового зобов'язанн я з орендної плати за землю в загальному розмірі 32884,9 грн, в т ому числі за основним платеж ем - 21923,27 грн та за штрафними (фі нансовими) санкціями - 10961,63 гр н.

Посилання позивача на непр авомірне донарахування орен дної плати за 2009 рік, оскільки п еревірка проводилась лише за 2008 рік як на підставу скасува ння податкових повідомлень - рішень, суд вважає безпідста вними, оскільки на адресу поз ивача направлено лист від 29.07.20 10 № 6965/П/17-015, яким повідомлено про описку в акті перевірки № 2898 ві д 10.06.2010 та вказано про проведенн я перевірки орендної плати з а земельні ділянки за 2008 рік за мість за 2008 - 2009 роки, що підтверд жується копіями листа та кон верта, долученими до матеріа лів справи.

Оцінюючи обґрунтова ність позовних вимог, суд при ходить до наступних висновкі в.

Відповідно до частини 3 ст атті 2 Кодексу адміністратив ного судочинства України у с правах щодо оскарження рішен ь, дій чи бездіяльності суб'єк тів владних повноважень адмі ністративні суди перевіряют ь, чи прийняті (вчинені) вони: н а підставі, у межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни; з використанням повно важення з метою, з якою це повн оваження надано; обґрунтован о, тобто з урахуванням усіх об ставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупередж ено); добросовісно; розсудлив о; з дотриманням принципу рів ності перед законом, запобіг аючи несправедливій дискрим інації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного б алансу між будь-якими неспри ятливими наслідками для прав , свобод та інтересів особи і ц ілями, на досягнення яких спр ямоване це рішення (дія); з ура хуванням права особи на учас ть у процесі прийняття рішен ня; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 2 Закону Укра їни "Про плату за землю" від 03.07.19 92 № 2535-ХІІ встановлено, що викор истання землі в Україні є пла тним. Плата за землю справляє ться у вигляді земельного по датку або орендної плати.

Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 14 Закону Укра їни "Про систему оподаткуван ня" від 25.06.1991 № 1251-ХІІ (в редакції, я ка діє з 31.03.2005, після внесення зм ін Законом України від 25.03.2005 № 2505 ) плата за землю (земельний по даток, а також орендна плата з а земельні ділянки державної і комунальної власності) нал ежить до загальнодержавних п одатків і зборів (обов' язко вих платежів).

Згідно з частиною 1 статті 17 Закону № 1251-ХІІ сплата податк ів і зборів (обов'язкових плат ежів) провадиться у порядку, в становленому цим Законом та іншими законами України.

Частиною 4 статті 21 Закону Ук раїни "Про оренду землі" від 06.10 .1998 № 161-XIV в редакції, яка діяла до 01.01.2008, було передбачено, що річн а орендна плата за земельні д ілянки, які перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, не може бути меншою за ро змір земельного податку, що в становлюється Законом Украї ни "Про плату за землю", та пере вищувати 10 відсотків їх норма тивної грошової оцінки.

Разом з тим, підпунктом 4 пун кту 8 розділу ІІ Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України" від 28.12.2007 № 107-VІ внесен о зміни до частини 4 статті 21 З акону України "Про оренду зем лі" (набрали чинності з 01.01.2008 рок у), у зв'язку з чим встановлено , що річна орендна плата за зем ельні ділянки, які перебуваю ть у державній або комунальн ій власності, надходить до ві дповідних бюджетів, розподіл яється і використовується ві дповідно до закону і не може б ути меншою: для земель сільсь когосподарського призначен ня - розміру земельного подат ку, що встановлюється Законо м України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - т рикратного розміру земельно го податку, що встановлюєтьс я Законом України "Про плату з а землю".

Зміни, внесені підпунктом 4 пункту 8 розділу II Закону Укра їни від 28.12.2007 N 107-VI, визнані такими , що не відповідають Конститу ції України (є неконституцій ними), згідно з рішенням Конст итуційного Суду України від 22.05.2008 N 10-рп/2008.

Проте, Законом України “Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів” від 03.06.2008 № 309- VI ча стина 4 статті 21 Закону Україн и "Про оренду землі" знову викл адена у редакції, яка передба чає аналогічний мінімальний розмір орендної плати, - три кратний розмір земельного по датку. Відповідно до пункту 1 П рикінцевих положень вказано го Закону, цей Закон набир ає чинності з дня його опублі кування - 04.06.2008 та застосовуєт ься з дня втрати чинності від повідними положеннями розді лу II Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України" . Зазначений Закон неконс титуційним не визнавався та є чинним на даний час.

Перевіркою позивача вста новлено та підтверджено в хо ді розгляду справи, що догові р оренди землі, укладений поз ивачем з Кременчуцькою міськ ою радою, передбачав розмір о рендної плати в сумі 1,5 % грошов ої оцінки землі, тобто зміст в казаного договору в частині визначення розміру орендної плати в сумі 1,5 % від грошової о цінки землі не відповідав ви могам чинного законодавства у 2008 -2009 роках, якими визначений мінімальний розмір орендної плати не менше 3 % від грошової оцінки земель.

Разом з тим, судом з"ясовано та не заперечується позивач ем, що зміни до вказаного дого вору в частині розміру оренд ної плати у 2008 - 2009 роках не внесе ні, і позивач при самостійном у нарахуванні орендної плати на 2008 - 2009 роки у податкових дек лараціях виходив із розміру орендної плати по цим догово рам - 1,5 % грошової оцінки земл і.

Відповідно до статт і 27 Закону № 2535-ХІІ контроль за п равильністю обчислення і спр авляння земельного податку, а також орендної плати за зем ельні ділянки державної та к омунальної власності здійсн юється органами державної по даткової служби.

Статтею 11 Закону Украї ни "Про державну податкову сл ужбу в Україні" органам держа вної податкової служби у вип адках, в межах компетенції та у порядку, встановлених зако нами України, надано право зд ійснювати документальні нев иїзні перевірки (на підставі поданих податкових декларац ій, звітів та інших документі в, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (о бов'язкових платежів) незале жно від способу їх подачі), а т акож планові та позапланові виїзні перевірки своєчаснос ті, достовірності, повноти на рахування і сплати податків та зборів (обов'язкових плате жів), додержання валютного за конодавства платниками пода тків.

З огляду на те, що у податко вих деклараціях орендної пла ти за земельні ділянки держа вної і комунальної власності на 2008 та 2009 роки, поданих фізичн ою особою - підприємцем ОСО БА_3 до Кременчуцької ОДПІ, п озивачем самостійно нарахов ано орендну плату згідно з до говорами оренди земельних д ілянок, виходячи із розміру о рендної плати в сумі 1,5 % від гро шової оцінки землі, в сумах: за 2008 рік в розмірі 4745,47 грн, за 2009 рік - 4745,47 грн, замість встановлен ого мінімального розміру - 3 % в ід грошової оцінки землі, суд приходить до висновку, що по зивач у 2008-2009 роках в порушення вимог статті 21 Закону України "Про оренду землі" здійснював нарахування і сплату орендн ої плати за землі комунально ї власності по договорам оре нди землі в розмірі 1,5 % від грош ової оцінки землі, замість вс тановлених законом 3 % від грош ової оцінки, і висновок перев ірки про заниження позивачем у зазначеному періоді суми о рендної плати за землю на 21923,27 грн є обґрунтованим.

Посилання позивача на те, що зміна умов договору оренди з емельної ділянки щодо розмір у орендної плати може здійсн юватися лише за взаємною зго дою сторін, суд оцінює критич но, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності нале жить до загальнодержавних по датків і зборів, порядок нара хування та сплати якого регл аментований положеннями спе ціальних Законів, а тому поло ження договору оренди земель ної ділянки, які суперечать в казаним Законам, не можуть за стосовуватися.

При цьому суд виходить з тог о, що податкова політика держ ави головним чином реалізуєт ься через систему оподаткува ння, яка відповідно до пункту 1 частини 2 статті 92 Конституці ї України встановлюється вик лючно законами України.

У рішенні Конституційного Суду України від 16.02.2010 № 5-рп/2010 у с праві за конституційним звер ненням Акціонерного товарис тва "Страхова компанія "Авант е" щодо офіційного тлумаченн я положень частини 2 статті 1 З акону України "Про систему оп одаткування", статті 15 Закону України "Про оподаткування п рибутку підприємств", наголо шено, що конституційний прав овий порядок у сфері оподатк ування ґрунтується на положе ннях частини 1 статті 67, пункту 1 частини 2 статті 92 Конституці ї України, згідно із якими кож ен зобов'язаний сплачувати п одатки і збори, що встановлюю ться законами України, у поря дку і розмірах, передбачених ними.

З огляду на встановлені пер евіркою порушення Кременчуц ькою ОДПІ правомірно донарах овано позивачу податкове зоб ов'язання з орендної плати за землю в розмірі 32884,80 грн.

Згідно з підпунктом 17.1.3 пункту 17.1 статті 17 Закону Укр аїни "Про порядок погашення з обов'язань платників податкі в перед бюджетами та державн ими цільовими фондами" № 2181 від 21.12.2000 у разі коли контролюючий орган самостійно донарахову є суму податкового зобов'яза ння платника податків за під ставами, викладеними у підпу нкті "б" підпункту 4.2.2 пункту 4.2 с татті 4 цього Закону, такий пла тник податків зобов'язаний с платити штраф у розмірі деся ти відсотків від суми недопл ати (заниження суми податков ого зобов'язання) за кожний з п одаткових періодів, установл ених для такого податку, збор у (обов'язкового платежу), почи наючи з податкового періоду, на який припадає така недопл ата, та закінчуючи податкови м періодом, на який припадає о тримання таким платником под атків податкового повідомле ння від контролюючого органу , але не більше п'ятдесяти відс отків такої суми та не менше десяти неоподатковуваних мі німумів доходів громадян сук упно за весь строк недоплати , незалежно від кількості под аткових періодів, що минули.

Отже, спірні податкові пов ідомлення -рішення прийняті на підставі, у межах повноваж ень та у спосіб, що встановлен і законами України, з викорис танням повноваження з метою, з якою це повноваження надан о, та обґрунтовано, тобто з ура хуванням усіх обставин, що ма ють значення для прийняття р ішення.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Ко дексу адміністративного суд очинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адмініс тративного позову Фізичної о соби - підприємця ОСОБА_3 д о Кременчуцької об'єднаної д ержавної податкової інспекц ії у Полтавській області про скасування податкового пові домлення-рішення відмовити.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .

Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня от римання копії постанови з од ночасним направленням копії скарги до суду апеляційної і нстанції.

Повний текст постан ови виготовлено 29 березня 2011 р оку.

Суддя С.М. Серг а

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.03.2011
Оприлюднено01.04.2011
Номер документу14424510
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1670/1848/11

Ухвала від 24.06.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 26.05.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 11.09.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 28.08.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Постанова від 04.08.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 07.06.2011

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Постанова від 24.03.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.М. Серга

Ухвала від 10.03.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.М. Серга

Ухвала від 10.03.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.М. Серга

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні